worked a bit on the history window
[xboard.git] / NEWS
1 ** Version 4.4.1 **
2    
3  * added chat windows to keep track of multiple conversations (WinBoard only)
4  * allow the result comment as a display item in the game list
5  * added a "Mute All Sounds" item in the WinBoard Options menu
6  * new -forceIllegalMoves option
7  * new -keepAlive option (for ICS play)
8  * ported -autoDisplayComment and -autoDisplayTags to xboard, controling popups
9  * replaces analysispopup with engineoutputpopup in xboard
10  * allow copy/paste position and game to use clipboard (xboard)
11  * updated several bitmaps (xboard)
12  * Made the beep sounds for JAWS board navigation configurable 
13    through command-line options
14  * added the result comment to the game-list tags when the game 
15    list is exported to the clipboard
16  * updated RTF docs
17  * fixed premove problem
18  * fixed engine did not start playing when out of GUI book on second 
19    move with white
20  * fix bug using opening books (file were not closed)
21  * fixed crash when opening Engine #1 Settings when there were no 
22    text-edit options in the dialog
23  * fixed loading of games from command lines, fixes cmail bug
24  * fix joining lines split by ICS and resizing terminal window when using ICS
25    (new option -keepLineBreaksICS, -wrapContinuationSequence, -useInternalWrap)
26  * fixed -autoDisplayComment
27  * fixed wrong default value for engineDebugOutput in xboard
28  * swapped 'tell' and 'message' parsing order for correct colorization.
29  * fixed parse bug for pgn files
30  * fix for edit-position "moves" being sent by XBoard to the engine
31  * bugfix for protocol extensions: egtbpath -> egtpath
32  * fix bug in parser
33  * further bugfixes:  #8847, #10990, #27427, #27642, 
34    #27666, #27667, #27668, #27715, #27751, #27760, 
35    #27772, #27799, #27826 and several small ones
36  * use "make distcheck" to generate tar-balls
37  * prepared a system to internationalize winboard menus
38  * improved mouse handler
39  * rewrote wevalgraph for better frontend/backend separation
40  * code cleanup 
41
42 ** Version 4.4.0 **
43
44 A new release of both XBoard and WinBoard is now available.  Version
45 4.4.0 includes many changes. It is the first major release of
46 xboard/winboard after a fork of the project after version 4.2.7. It
47 includes small changes made in the main line and changes made by a
48 fork of Alessandro Scotti and lots of changes made afterwards by
49 H.G. Muller (released as versions 4.3.x). This release represents a
50 unified version of all changes made after the fork. It includes many
51 new features and bugfixes.
52
53 You can get both XBoard and WinBoard from the Savannah
54 project pages:
55
56 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/
57
58 If you find a bug, please report it in the bug tracker at
59 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/ or by email to bug-xboard
60 (AT) gnu.org.
61
62
63 ** Version 4.3.16 **
64
65 New command-line options
66 /niceEngines=N       for adjusting the priority of engine processes so they don't soak up all your system resources
67 /firstOptions="..."   Allows the setting of options that engines define through the feature option="..." commands
68 /secondOptions="..."
69 /firstLogo=filename.bmp  Displays the mentioned bitmap next to the clock (with H:W =1:2 aspect ratio) (WB only)
70 /secondLogo=filename.bmp
71 /autoLogo=false          get logo files automatically from engineDirectory\logo.bmp
72
73 General enhancements:
74 * New WB-protocol command: 'feature option="NAME -TYPE VALUE OTHER"', which engines can use to define options
75 * New WB-protocol command: 'option NAME VALUE' used to set value of engine-defned options.
76 * implements /delayAfterQuit and /delayBeforeQuit in XBoard, and uses SIGKILL to terminate rogue engine processes
77
78
79 ** Version 4.3.15 **
80
81 New command-line options
82 /rewindIndex=N (for the new auto-increment mode of the loadGameIndex or loadPositionIndex in match mode)
83 /sameColorGames=N (for playing a match where the same player has white all the time)
84 /egtFormats="..." (for specifying where various end-game tables are installed on the computer)
85
86 New menu items
87 + Time-odds factors can be set in the time-control dialog
88 + Nr of CPUs for SMP engines can be set in the Options -> UCI dialog
89 + Own-Book options can be switched from the Options -> UCI dialog
90 + The ScoreIsAbs options can be set from the Options -> Engine dialog
91 + New-Variant menu adds Superchess
92
93 General Enhancements:
94 * WinBoard engines can now also use the Polyglot opening book (implemented as general GUI book)
95 * New WB-protocol commands memory, cores and egtpath make interactive setting of these parameters 
96   possible on WB engines
97 * New Polyglot is available that relays the interactive setting of these parameters to UCI engines
98 * Match mode suports an auto-increment mode, so that all games or positions from a file can be played
99 * Draw claims with Kings and an arbitrary number of like Bishops (e.g. KBBKB) are accepted
100
101 The source tree in original xboard 4.2.7 format can now be compiled under Cygwin with the aid
102 of the cygwin.mak file in the ~/winboard/ subdirectory of the source releasy, after you put
103 the hep-file from an executabl distribution there. Maefiles for other compilers are not updated
104 since 4.2.7, as I do not have those compilers.
105
106
107 ** Version 4.3.14k **
108
109 Compared to version 4.3.13 described below, this version features
110
111 New command-line options: 
112 /autoKibitz (for relaying the PV info of the engine to the ICS) 
113 /userName="..." (for setting the name of the Human player, also as menu) 
114 /engineDebugOutput=N (controlling the writing of engine output to debug file) 
115 /firstNPS=N (for time management by node count or CPU time) 
116 /secondNPS=N (likewise for the other engine) 
117
118 New Menu items 
119 + Enter Username (same as /userName command-line option) 
120 + Save Diagram (for saving the Chessboard display as bitmap file) 
121 + Machine Both (not implemented yet, but menu item already provided) 
122 + New-Variant menu adds CRC, Janus and Berolina (the latter only with legality testing off!) 
123 + Any variant can be played from a shuffled opening setup 
124
125 Bugfixes: 
126 * Problems with switching the variant in ICS zippy mode solved 
127 * In ICS observing mode game history is now fully accessible 
128 * Moves are not fed to engine in zippy mode, when observing a game from a variant unknown to the engine 
129 * a problem with loading PGN of FRC games with move disambiguation and initial castling rights was fixed.
130 * A bug in the clock display that made previous versions of WinBoard crash for tiny displays is fixed
131
132 General enhancements: 
133 * variant name displayed in title bar in ICS mode, when not 'normal' 
134 * when receiving a challenge in ICS zippy mode, it is checked if the engine supports the variant (/zippyVariants="..." can still be used to limit the allowed variants, and for protocol-1 engines is still the only thing to go on) 
135 * when loading a game from a PGN file, WB automatically switches to the variant specified in the PGN tags 
136 * when starting from a loaded position (using /loadPositionFile), this position will be used on subsequent 'New Game' commands as well (until we switch variant)
137
138 New is also that the source tree is now brought back in the original WinBoard 4.2.7 format, including
139 xboard source files. Note, however, that the xboard sources are from an older date, and I did not test
140 if they still compile together with the much newer backend sources. I did add code in xboard.c to recognize
141 the new command-line options I added since then, and in so far they are back-end options that should be enough 
142 to make them work. This is completely untested, though; I did not even try to compile it. Last time anyone
143 built a working xboard.exe from this was at a stage where WinBoard did have adjustable board size, allowing
144 it to play Xiangqi. But no crazyhouse holdings yet.
145
146
147 ** Version 4.3.13a **
148
149 This version of WinBoard_F fixes several bugs in 4.3.12, and also addse a few new features.
150 The new features include:
151 - some more fairy pieces, so that each side now has 22 piece types in stead of 17,
152 making most fairy pieces available in board size "petite" (next to "bulky" and "middling"),
153 making the ArchBishop and Chancellor, as well as one wildcard piece (the Lance) available in all 
154 sizes from "petite" to "bulky".
155 - The FRC support is fully fixed, both in local and ICS mode.
156 - A mechanism is provided for safe draw claiming in cases where a 3-fold repetition woud occur only
157   after your own move. In this case a draw will be awarded by WinBoard if the engine sends "offer draw"
158   before making its move.
159 - Genuine draw offers are not passed on immediately to the opponent but held up to when the offerer announces
160   its move.
161 - Variants FRC, Cylinder and Falcon are added to the "New Variant..." menu.
162 - Support for playing time-odds games is added. (Options /firstTimeOdds, /secondTimeOdds, /timeOddsMode)
163 - A mechanism is provided for attaching WinBoard options to the engine command, to create options that
164 follow the engine (e.g. time odds) in a tournament run under a tournament manager.
165 Bugfixes include:
166 - Shatranj in ICS mode (did not work at all before)
167 - Some draw adjudications (QRKR was mistaken for KRKR, and KBKB with like Bishops is now recognized)
168 - time info in the PGN is now correct
169
170
171
172 ** Version 4.3.14 **
173
174 This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
175 It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
176 has been started to back-port the enormous number of improvements that
177 have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
178 to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
179 as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources. 
180
181 An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
182 fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
183 beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
184 with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
185 types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
186 have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
187 xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
188 board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
189 handling to suppress all moves into or out of the area between board and
190 holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
191 as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible 
192 to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
193
194 New xboard command-line options have been added to make the added back-end 
195 features available. The include the new variants (as argument of the old
196 -variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
197 to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
198 want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
199 of bitmaps. Other added xboard options are:
200
201 ADJUDICATION OPTIONS:
202 -checkMates
203 -testClaims
204 -materialDraws
205 -trivialDraws
206 -ruleMoves
207 -repeatsToDraw
208 -adjudicateLossThreshold
209 -firstScoreAbsolute
210 -secondScoreAbsolute
211
212 TIME-CONTROL OPTIONS
213 -firstTimeOdds
214 -secondTimeOdds
215 -timeOddsMode
216 -firstNPS
217 -secondNPS
218
219 GENERAL OPTIONS
220 -matchPause
221 -engineDebugOutput
222 -userName
223 -pgnExtendedInfo
224 -pgnEventHeader
225 -hideThinkingFromHuman
226
227 This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
228 code in the back-end, there should not be too many problems with them.
229 Bugs can be reported in the WinBoard forum.