8f984ac0d5778786874ebcd4b68bc77b402840a9
[xboard.git] / manual / html_node / Options-Menu.html
1 <html lang="en">
2 <head>
3 <title>Options Menu - XBoard</title>
4 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html">
5 <meta name="description" content="XBoard">
6 <meta name="generator" content="makeinfo 4.13">
7 <link title="Top" rel="start" href="index.html#Top">
8 <link rel="up" href="Menus.html#Menus" title="Menus">
9 <link rel="prev" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu" title="Engine Menu">
10 <link rel="next" href="Help-Menu.html#Help-Menu" title="Help Menu">
11 <link href="http://www.gnu.org/software/texinfo/" rel="generator-home" title="Texinfo Homepage">
12 <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">
13 <style type="text/css"><!--
14   pre.display { font-family:inherit }
15   pre.format  { font-family:inherit }
16   pre.smalldisplay { font-family:inherit; font-size:smaller }
17   pre.smallformat  { font-family:inherit; font-size:smaller }
18   pre.smallexample { font-size:smaller }
19   pre.smalllisp    { font-size:smaller }
20   span.sc    { font-variant:small-caps }
21   span.roman { font-family:serif; font-weight:normal; } 
22   span.sansserif { font-family:sans-serif; font-weight:normal; } 
23 --></style>
24 </head>
25 <body>
26 <div class="node">
27 <a name="Options-Menu"></a>
28 <p>
29 Next:&nbsp;<a rel="next" accesskey="n" href="Help-Menu.html#Help-Menu">Help Menu</a>,
30 Previous:&nbsp;<a rel="previous" accesskey="p" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu">Engine Menu</a>,
31 Up:&nbsp;<a rel="up" accesskey="u" href="Menus.html#Menus">Menus</a>
32 <hr>
33 </div>
34
35 <h3 class="section">3.7 Options Menu</h3>
36
37 <p><a name="index-Menu_002c-Options-87"></a><a name="index-Options-Menu-88"></a>
38      <dl>
39 <dt>Time Control<dd><a name="index-Time-Control_002c-Menu-Item-89"></a>Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively. 
40 Allows you to select classical or incremental time controls,
41 set the moves per session, session duration, and time increment. 
42 Also allows specification of time-odds factors for one or both engines. 
43 If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets,
44 be it at the beginning of a session or through the time increment or
45 fixed time per move, will be divided by N. 
46 The shifted <kbd>Alt+T</kbd> key is a keyboard equivalent. 
47 <br><dt>Common Engine<dd><a name="index-Common-Engine_002c-Menu-Item-90"></a>Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
48 such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
49 that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
50 to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
51 engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
52 to it yet, but UCI engines should.
53
54      <p>It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
55 book that XBoard consults for any position a playing engine gets in. 
56 It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
57 if that position is found in the book. 
58 The book can switched on and off independently for either engine. 
59 The way book moves are chosen can be influenced through the settings of
60 book depth and variety. 
61 After both sides have played more moves than the specified depth,
62 the book will no longer be consulted. 
63 When the variety is set to 50, moves will be played with the probability
64 specified in the book. 
65 When set to 0, only the move(s) with the highest probability will be played. 
66 When set to 100, all listed moves will be played with equal pobability. 
67 Other settings interpolate between that. 
68 The shifted <kbd>Alt+U</kbd> key is a keyboard equivalent. 
69 <br><dt>Adjudications<dd><a name="index-Adjudications_002c-Menu-Item-91"></a>Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
70 that XBoard can perform in engine-engine games. 
71 The shifted <kbd>Alt+J</kbd> key is a keyboard equivalent. 
72 You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
73 or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
74 result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
75 naively following the engine, to declare draw on positions
76 which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),
77 or which are impossible to win unless the opponent seeks its own demise
78 (e.g. KBKN). 
79 For these adjudications to work, &lsquo;<samp><span class="samp">Test Legality</span></samp>&rsquo; should be switched on. 
80 It is also possible to instruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat
81 rule and automatically declare draw (after a user-adjustable number of moves
82 or repeats) even if the engines are prepared to go on. 
83 It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on
84 forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 consecutive moves) that one
85 of them is behind more than a user-adjustable score threshold. 
86 For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
87 the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
88 the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color. 
89 <br><dt>Match Game Options<dd><a name="index-Match-Game-Options_002c-Menu-Item-92"></a>Summons a dialog where you can set options important for playing automatic
90 matches between two chess programs
91 (e.g. by using the &lsquo;<samp><span class="samp">Machine Match</span></samp>&rsquo; menu item in the &lsquo;<samp><span class="samp">Mode</span></samp>&rsquo; menu). 
92 You can specify the number of games such a match should last,
93 and the duration of the pause between games
94 (important for some older engines to not have the last move of a previous
95 game be given when the next game has already started). 
96 You can also specify a file with opening lines, or a file with initial positions
97 (the <code>loadGameFile</code> and <code>loadPositionFile</code> options),
98 and the number of the game or position to use from these files. 
99 Values -1 and -2 of this 'index' convey a special meaning,
100 namely that XBoard should automatically step through all lines or positions
101 in these files. 
102 With -1 such stepping is done every game; with -2 every two games,
103 so that each line or position is played with both colors before stepping
104 to the next one. 
105 You can have XBoard automatically rewind to the first line or position
106 in the file after the index reaches a certain vaue,
107 which you can also specify here. 
108 <br><dt>Load Game Options<dd><a name="index-Load-Game-Options_002c-Menu-Item-93"></a>Summons a dialog where you can set the <code>autoDisplayComment</code> and
109 <code>autoDisplayTags</code> options, (which control popups when viewing loaded games),
110 and specify the rate at which loaded games are auto-played,
111 in seconds per move (which can be a fractional number, like 1.6). 
112 <br><dt>Save Game Options<dd><a name="index-ave-Game-Options_002c-Menu-Item-94"></a>Summons a dialog where you can specify the files on which XBoard should
113 automtically save any played or entered games,
114 (the <code>saveGameFile</code> option),
115 or the final position of such games (the <code>savePositionfile</code> option). 
116 You can also select 'auto-save' without a file name,
117 in which case XBoard will prompt the user for a file name after each game. 
118 You can also set the default value for the PGN Event tag that will
119 be used for each new game you start. 
120 Various options for the format of the game can be specified as well,
121 such as whether scores and depths of engine games should be saved as comments,
122 and if a tag with info about the score with which the engine came out of book
123 should be included. 
124 For Chess, always set the format to PGN, rather than "old save stye"! 
125 <br><dt>Game List<dd><a name="index-Game-List-Tags_002c-Menu-Item-95"></a>Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
126 on the lines in the game list, and their order. 
127 <br><dt>Sound Options<dd><a name="index-Sound-Options_002c-Menu-Item-96"></a>Summons a dialog where you can specify the sounds that should accompany
128 various events that can occur XBoard. 
129 Most events are only relevant to ICS play,
130 but the move sound is an important exception. 
131 For each event listed in the dialog,
132 you can select a standard sound from a menu. 
133 You can also select a user-supplied sound file,
134 by typing its name into the designated text-edit field first,
135 and then selecting "Above WAV File" from the menu for the event. 
136 A dummy event has been provided for trying out the sounds with the
137 "play" button next to it. 
138 The directory with standard sounds, and the external program for playing
139 the sounds can be specified too, but normally you would not touch these
140 once XBoard is properly installed. 
141 <dt>Move Sound<dd><a name="index-Move-Sound_002c-Menu-Item-97"></a>When a move sound other than 'None' is selected,
142 XBoard alerts you by playing a sound
143 after each of your opponent's moves (or after every
144 move if you are observing a game on the Internet Chess Server). 
145 The sound is not played after moves you make or moves read from a
146 saved game file. 
147 If you turn on this option when using XBoard with the Internet
148 Chess Server, you will probably want to give the
149 <kbd>set bell 0</kbd>
150 command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell
151 after every move (not just yours). (The <samp><span class="file">.icsrc</span></samp> file
152 is a good place for this; see <a href="ICS-options.html#ICS-options">ICS options</a>.) 
153 <br><dt>General Options<dd><a name="index-General-Options_002c-Menu-Item-98"></a>The following items to set option values appear in the dialog
154 summoned by the general Options menu item. 
155 <dt>Always Queen<dd><a name="index-Always-Queen_002c-Menu-Item-99"></a>If this option is off, XBoard brings up a dialog
156 box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece
157 you want to promote it to. If the option is true, your pawns are
158 always promoted to queens. Your opponent can still under-promote. 
159 The shifted <kbd>Ctrl-Q</kbd> key is a keyboard equivalent. 
160 <dt>Animate Dragging<dd><a name="index-Animate-Dragging_002c-Menu-Item-100"></a>If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the
161 mouse, an image of the piece follows the mouse cursor. 
162 If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are
163 dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be
164 animated when it is complete. 
165 <dt>Animate Moving<dd><a name="index-Animate-Moving_002c-Menu-Item-101"></a>If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the
166 piece is shown moving from the old square to the new square when the
167 move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging). 
168 If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its
169 old square and reappears on its new square when the move is complete. 
170 The shifted <kbd>Ctrl-A</kbd> key is a keyboard equivalent. 
171 <dt>Auto Flag<dd><a name="index-Auto-Flag_002c-Menu-Item-102"></a>If this option is on and one player runs out of time
172 before the other,
173 XBoard
174 will automatically call his flag, claiming a win on time. 
175 The shifted <kbd>Ctrl-F</kbd> key is a keyboard equivalent. 
176 In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,
177 and the ICS may award you a draw instead of a win if you have
178 insufficient mating material.  In local chess engine mode,
179 XBoard
180 may call either player's flag and will not take material into account (?). 
181 <dt>Auto Flip View<dd><a name="index-Auto-Flip-View_002c-Menu-Item-103"></a>If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board
182 will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom
183 of the window towards the top.
184
185      <p>If you are playing a game on an ICS, the board is always
186 oriented at the start of the game so that your pawns move from
187 the bottom of the window towards the top. Otherwise, the starting
188 orientation is determined by the <code>flipView</code> command line option;
189 if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top
190 at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from
191 bottom to top. See <a href="User-interface-options.html#User-interface-options">User interface options</a>. 
192 <dt>Blindfold<dd><a name="index-Blindfold_002c-Menu-Item-104"></a>If this option is on, XBoard displays the board as usual but does
193 not display pieces or move highlights.  You can still move in the
194 usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though
195 the pieces are invisible. 
196 <dt>Drop Menu<dd><a name="index-Drop-Menu_002c-Menu-Item-105"></a>Controls if right-clicking the board in crazyhouse / bughouse
197 will pop up a menu to drop a piece on the clicked square
198 (old, deprecated behavior)
199 or allow you to step through an engine PV
200 (new, recommended behavior). 
201 <dt>Highlight Dragging<dd><a name="index-Highlight-Dragging_002c-Menu-Item-106"></a>If Highlight Dragging is on, and the option -showTargetSquares is also on
202 in the settings file, all squares a piece that is 'picked up' with the mouse
203 can legally move to are highighted with a fat colored dot in the
204 highlightColor (non-captures) or premoveHighlightColor (captures). 
205 Legality testing must be on for XBoard to know how the piece moves. 
206 <dt>Highlight Last Move<dd><a name="index-Highlight-Last-Move_002c-Menu-Item-107"></a>If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and
207 ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward
208 or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to
209 be unmade are highlighted. 
210 <dt>Highlight with Arrow<dd><a name="index-Highlight-with-Arrow_002c-Menu-Item-108"></a>Causes the highlighting described in Highlight Last Move to be done
211 by drawing an arrow between the highlighted squares,
212 so that it is visible even when the width of the grid lines is set to zero. 
213 <dt>One-Click Moving<dd><a name="index-One_002dClick-Moving_002c-Menu-Item-109"></a>If this option is on, XBoard does not wait for you to click both the
214 from- and the to-square, or drag the piece, but performs a move as soon
215 as it is uniqely specified. 
216 This applies to clicking an own piece that only has a single legal move,
217 clicking an empty square or opponent piece where only one of your pieces
218 can move (or capture) to. 
219 Furthermore, a double-click on a piece that can only make a single capture
220 will cause that capture to be made. 
221 Promoting a Pawn by clicking its to-square will suppress the promotion
222 popup, and make it promote to Queen. 
223 <dt>Periodic Updates<dd><a name="index-Periodic-Updates_002c-Menu-Item-110"></a>If this option is off (or if
224 you are using a chess engine that does not support periodic updates),
225 the analysis window
226 will only be updated when the analysis changes. If this option is
227 on, the Analysis Window will be updated every two seconds. 
228 <dt>Ponder Next Move<dd><a name="index-Ponder-Next-Move_002c-Menu-Item-111"></a>If this option is off, the chess engine will think only when it is on
229 move.  If the option is on, the engine will also think while waiting
230 for you to make your move. 
231 The shifted <kbd>Ctrl-P</kbd> key is a keyboard equivalent. 
232 <dt>Popup Exit Message<dd><a name="index-Popup-Exit-Message_002c-Menu-Item-112"></a>If this option is on, when XBoard wants to display a message just
233 before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to
234 click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the
235 message to standard error (the terminal) and exits immediately. 
236 <dt>Popup Move Errors<dd><a name="index-Popup-Move-Errors_002c-Menu-Item-113"></a>If this option is off, when you make an error in moving (such as
237 attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the
238 error message is displayed in the message area.  If the option is
239 on, move errors are displayed in small pop-up windows like other errors. 
240 You can dismiss an error pop-up either by clicking its OK button or by
241 clicking anywhere on the board, including down-clicking to start a move. 
242 <dt>Show Coords<dd><a name="index-Show-Coords_002c-Menu-Item-114"></a>If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates
243 along the board's left and bottom edges. 
244 <dt>Hide Thinking<dd><a name="index-Hide-Thinking_002c-Menu-Item-115"></a>If this option is off, the chess engine's notion of the score and best
245 line of play from the current position is displayed as it is
246 thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,
247 behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
248 machines, the score is prefixed by &lsquo;<samp><span class="samp">W</span></samp>&rsquo; or &lsquo;<samp><span class="samp">B</span></samp>&rsquo; to indicate
249 whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
250 of the engine that is on move is shown. 
251 The shifted <kbd>Ctrl-H</kbd> key is a keyboard equivalent. 
252 <dt>Test Legality<dd><a name="index-Test-Legality_002c-Menu-Item-116"></a>If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make
253 with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move. 
254 The shifted <kbd>Ctrl-L</kbd> key is a keyboard equivalent. 
255 Moves loaded from a file with &lsquo;<samp><span class="samp">Load Game</span></samp>&rsquo; are also checked.  If
256 the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine
257 or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning
258 off this option is useful if you are playing a chess variant with
259 rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild
260 variants where the king may castle after starting on the d file are
261 generally supported with Test Legality on.) 
262 <dt>Flash Moves<dt>Flash Rate<dd><a name="index-Flash-Moves_002c-Menu-Item-117"></a><a name="index-Flash-Rate_002c-Menu-Item-118"></a>If this option is non-zero, whenever a move is completed,
263 the moved piece flashes the specified number of times. 
264 The flash-rate setting determines how rapidly this flashing occurs. 
265 <dt>Animation Speed<dd><a name="index-Animation-Speed_002c-Menu-Item-119"></a>Determines the duration (in msec) of an animation step,
266 when &lsquo;<samp><span class="samp">Animate Moving</span></samp>&rsquo; is swiched on.
267
268      <br><dt>ICS Options<dd><a name="index-ICS-Options_002c-Menu-Item-120"></a>The following options occur in a dialog summoned by the
269 ICS Options menu item. 
270 <dt>Auto Kibitz<dd><a name="index-Auto-Kibitz_002c-Menu-Item-121"></a>Setting this option when playingwith or aginst a chess program on an ICS
271 will cause the last line of thinking output of the engine before its move
272 to be sent to the ICS in a kibitz command. 
273 In addition, any kibitz message received through the ICS from
274 an opponent chess program will be diverted to the engine-output window,
275 (and suppressed in the console),
276 where you can play through its PV by right-clicking it. 
277 <dt>Auto Comment<dd><a name="index-Auto-Comment_002c-Menu-Item-122"></a>If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
278 playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes
279 remarks made with the ICS commands <kbd>say</kbd>, <kbd>tell</kbd>, <kbd>whisper</kbd>,
280 and <kbd>kibitz</kbd>. 
281 Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;
282 XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it. 
283 <dt>Auto Observe<dd><a name="index-Auto-Observe_002c-Menu-Item-123"></a>If this option is on and you add a player to your <code>gnotify</code>
284 list on ICS, XBoard will automatically observe all of that
285 player's games, unless you are doing something else (such as
286 observing or playing a game of your own) when one starts. 
287 The games are displayed
288 from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his
289 pawns move from the bottom of the window towards the top. 
290 Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if
291 your ICS
292 <code>highlight</code>
293 variable is set to 0, or if the ICS you are using does not
294 properly support observing from Black's point of view,
295 you will see the game from White's point of view. 
296 <dt>Auto Raise Board<dd><a name="index-Auto-Raise-Board_002c-Menu-Item-124"></a>If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window
297 is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows. 
298 <dt>Auto Save<dd><a name="index-Auto-Save_002c-Menu-Item-125"></a>If this option is true, at the end of every game XBoard prompts
299 you for a file name and appends a record of the game to the file
300 you specify. 
301 Disabled if the <code>saveGameFile</code> command-line
302 option is set, as in that case all games are saved to the specified file. 
303 See <a href="Load-and-Save-options.html#Load-and-Save-options">Load and Save options</a>. 
304 <dt>Background Observe<dd><a name="index-Background-Observe_002c-Menu-Item-126"></a>Setting this option will make XBoard suppress display of any boards
305 from observed games while you are playing. 
306 In stead the last such board will be remembered,
307 and shown to you when you right-click the board. 
308 This allows you to peek at your bughouse partner's game when you want,
309 without disturbing your own game too much. 
310 <dt>Dual Board<dd><a name="index-Dual-Board_002c-Menu-Item-127"></a>Setting this option in combination with &lsquo;<samp><span class="samp">Background Observe</span></samp>&rsquo;
311 will display boards of observed games while you are playing
312 on a second board next to that of your own game. 
313 <dt>Get Move List<dd><a name="index-Get-Move-List_002c-Menu-Item-128"></a>If this option is on, whenever XBoard
314 receives the first board of a new ICS game (or a different game from
315 the one it is currently displaying), it
316 retrieves the list of past moves from the ICS. 
317 You can then review the moves with the &lsquo;<samp><span class="samp">Forward</span></samp>&rsquo; and &lsquo;<samp><span class="samp">Backward</span></samp>&rsquo;
318 commands
319 or save them with &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game</span></samp>&rsquo;.  You might want to
320 turn off this option if you are observing several blitz games at once,
321 to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over
322 and over. 
323 When you turn this option on from the menu, XBoard
324 immediately fetches the move list of the current game (if any). 
325 <dt>Quiet Play<dd><a name="index-Quiet-Play_002c-Menu-Item-129"></a>If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS
326 <kbd>set shout 0</kbd>
327 command whenever you start a game and a
328 <kbd>set shout 1</kbd>
329 command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted
330 by shouts from other ICS users while playing. 
331 <dt>Seek Graph<dd><a name="index-Seek-Graph_002c-Menu-Item-130"></a>Setting this option will cause XBoard to display an graph of
332 currently active seek ads when you left-click the board
333 while idle and logged on to an ICS. 
334 <dt>Auto-Refresh Seek Graph<dd><a name="index-Auto_002dRefresh-Seek-Graph_002c-Menu-Item-131"></a>In combination with the &lsquo;<samp><span class="samp">Seek Graph</span></samp>&rsquo; option this
335 will cause automatic update of the seek graph while it is up. 
336 This only works on FICS and ICS,
337 and requires a lot of bandwidth on a busy server. 
338 <dt>Premove<dt>Premove White<dt>Premove Black<dt>First White Move<dt>First Black Move<dd><a name="index-Premove_002c-Menu-Item-132"></a><a name="index-Premove-White_002c-Menu-Item-133"></a><a name="index-Premove-Black_002c-Menu-Item-134"></a><a name="index-First-White-Move_002c-Menu-Item-135"></a><a name="index-First-Black-Move_002c-Menu-Item-136"></a>If this option is on while playing a game on an ICS, you can register
339 your next planned move before it is your turn.  Move the piece with
340 the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares
341 will be highlighted with a special color (red by default).  When it is
342 your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to
343 ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a
344 different move.  If you change your mind about your premove, either
345 make a different move, or double-click on any piece to cancel the move
346 entirely.
347
348      <p>You can also enter premoves for the first white and black moves
349 of the game. 
350 <dt>ICS Alarm<dt>ICS Alarm Time<dd><a name="index-ICS-Alarm_002c-Menu-Item-137"></a><a name="index-ICS-Alarm-Time_002c-Menu-Item-138"></a>When this option is on, an alarm sound is played when your clock
351 counts down to the icsAlarmTime in an ICS game. 
352 (By default, the time is 5 seconds, but you can pecify other values
353 with the Alarm Time spin control.) 
354 For games with time controls that include an increment, the
355 alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime. 
356 By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems
357 you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see
358 below. 
359 <dt>Colorize Messages<dd><a name="index-Colorize-Messages_002c-Menu-Item-139"></a>Ticking this options causes various types of ICS messages do be
360 displayed with different foreground or background colors in the console. 
361 The colors can be individually selected for each type,
362 through the accompanying text edits.
363
364      <br><dt>Save Settings Now<dd><a name="index-Save-Settings-Now_002c-Menu-Item-140"></a>Selecting this menu item causes the current XBoard settings to be
365 written to the settings file, so they will also apply in future sessions. 
366 Note that some settings are 'volatile', and are not saved,
367 because XBoard considers it too unlikely that you want those to apply
368 next time. 
369 In particular this applies to the Chess program names, and all options
370 giving information on those Chess programs (such as their directory,
371 if they have their own opening book, if they are UCI or native XBoard),
372 or the variant you are playing. 
373 Such options would still be understood when they appear in the settings
374 file in case they were put there with the aid of a text editor, but they
375 would disappear from the file as soon as you save the settings. 
376 <br><dt>Save Settings on Exit<dd><a name="index-Save-Settings-on-Exit_002c-Menu-Item-141"></a>Setting this option has no immediate effect, but causes the settings
377 to be saved when you quit XBoard. What happens then is otherwise
378 identical to what happens when you use select "Save Settings Now",
379 see there. 
380 </dl>
381
382    </body></html>
383