Make Fischer castling generally available
[xboard.git] / backend.c
index 7c96808..0af55fa 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -5,7 +5,7 @@
  * Massachusetts.
  *
  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
- * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 Free Software Foundation, Inc.
+ * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
  *
  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
  *
 #ifdef WIN32
 #include <windows.h>
 
-int flock(int f, int code);
-#define LOCK_EX 2
-#define SLASH '\\'
+    int flock(int f, int code);
+#   define LOCK_EX 2
+#   define SLASH '\\'
+
+#   ifdef ARC_64BIT
+#       define EGBB_NAME "egbbdll64.dll"
+#   else
+#       define EGBB_NAME "egbbdll.dll"
+#   endif
 
 #else
 
-#include <sys/file.h>
-#define SLASH '/'
+#   include <sys/file.h>
+#   define SLASH '/'
+
+#   include <dlfcn.h>
+#   ifdef ARC_64BIT
+#       define EGBB_NAME "egbbso64.so"
+#   else
+#       define EGBB_NAME "egbbso.so"
+#   endif
+    // kludge to allow Windows code in back-end by converting it to corresponding Linux code 
+#   define CDECL
+#   define HMODULE void *
+#   define LoadLibrary(x) dlopen(x, RTLD_LAZY)
+#   define GetProcAddress dlsym
 
 #endif
 
@@ -130,6 +148,7 @@ extern int gettimeofday(struct timeval *, struct timezone *);
 #endif
 #include "backendz.h"
 #include "evalgraph.h"
+#include "engineoutput.h"
 #include "gettext.h"
 
 #ifdef ENABLE_NLS
@@ -232,7 +251,6 @@ static int NonStandardBoardSize P((VariantClass v, int w, int h, int s));
 #endif
 
 ChessProgramState *WhitePlayer();
-void InsertIntoMemo P((int which, char *text)); // [HGM] kibitz: in engineo.c
 int VerifyDisplayMode P(());
 
 char *GetInfoFromComment( int, char * ); // [HGM] PV time: returns stripped comment
@@ -397,6 +415,7 @@ PosFlags (index)
   default:
     break;
   }
+  if(appData.fischerCastling) flags |= F_FRC_TYPE_CASTLING, flags &= ~F_ALL_CASTLE_OK; // [HGM] fischer
   return flags;
 }
 
@@ -759,8 +778,7 @@ UnloadEngine (ChessProgramState *cps)
            ExitAnalyzeMode();
             DoSleep( appData.delayBeforeQuit );
            SendToProgram("quit\n", cps);
-            DoSleep( appData.delayAfterQuit );
-           DestroyChildProcess(cps->pr, cps->useSigterm);
+           DestroyChildProcess(cps->pr, 4 + cps->useSigterm);
        }
        cps->pr = NoProc;
        if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "Unload %s\n", cps->which);
@@ -845,6 +863,7 @@ InitEngine (ChessProgramState *cps, int n)
     /* [HGM] debug */
     cps->debug = FALSE;
 
+    cps->drawDepth = appData.drawDepth[n];
     cps->supportsNPS = UNKNOWN;
     cps->memSize = FALSE;
     cps->maxCores = FALSE;
@@ -1564,6 +1583,23 @@ InitBackEnd3 P((void))
     char buf[MSG_SIZ];
     int err, len;
 
+    if(!appData.icsActive && !appData.noChessProgram && !appData.matchMode &&                         // mode involves only first engine
+       !strcmp(appData.variant, "normal") &&                                                          // no explicit variant request
+        appData.NrRanks == -1 && appData.NrFiles == -1 && appData.holdingsSize == -1 &&               // no size overrides requested
+       !SupportedVariant(first.variants, VariantNormal, 8, 8, 0, first.protocolVersion, "") &&        // but 'normal' won't work with engine
+       !SupportedVariant(first.variants, VariantFischeRandom, 8, 8, 0, first.protocolVersion, "") ) { // nor will Chess960
+       char c, *q = first.variants, *p = strchr(q, ',');
+       if(p) *p = NULLCHAR;
+       if(StringToVariant(q) != VariantUnknown) { // the engine can play a recognized variant, however
+           int w, h, s;
+           if(sscanf(q, "%dx%d+%d_%c", &w, &h, &s, &c) == 4) // get size overrides the engine needs with it (if any)
+               appData.NrFiles = w, appData.NrRanks = h, appData.holdingsSize = s, q = strchr(q, '_') + 1;
+           ASSIGN(appData.variant, q); // fake user requested the first variant played by the engine
+           Reset(TRUE, FALSE);         // and re-initialize
+       }
+       if(p) *p = ',';
+    }
+
     InitChessProgram(&first, startedFromSetupPosition);
 
     if(!appData.noChessProgram) {  /* [HGM] tidy: redo program version to use name from myname feature */
@@ -4796,7 +4832,7 @@ ParseBoard12 (char *string)
              default:
                break;
              case MT_CHECK:
-                if(gameInfo.variant != VariantShogi)
+                if(!IS_SHOGI(gameInfo.variant))
                     strcat(parseList[moveNum - 1], "+");
                break;
              case MT_CHECKMATE:
@@ -5058,8 +5094,7 @@ SendMoveToProgram (int moveNum, ChessProgramState *cps)
       /* Added by Tord: Send castle moves in "O-O" in FRC games if required by
        * the engine. It would be nice to have a better way to identify castle
        * moves here. */
-      if((gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom)
-                                                                        && cps->useOOCastle) {
+      if(appData.fischerCastling && cps->useOOCastle) {
         int fromX = moveList[moveNum][0] - AAA;
         int fromY = moveList[moveNum][1] - ONE;
         int toX = moveList[moveNum][2] - AAA;
@@ -5298,25 +5333,39 @@ static int lastX, lastY, lastLeftX, lastLeftY, selectFlag;
 int dragging;
 static ClickType lastClickType;
 
+int
+Partner (ChessSquare *p)
+{ // change piece into promotion partner if one shogi-promotes to the other
+  int stride = gameInfo.variant == VariantChu ? 22 : 11;
+  ChessSquare partner;
+  partner = (*p/stride & 1 ? *p - stride : *p + stride);
+  if(PieceToChar(*p) != '+' && PieceToChar(partner) != '+') return 0;
+  *p = partner;
+  return 1;
+}
+
 void
 Sweep (int step)
 {
     ChessSquare king = WhiteKing, pawn = WhitePawn, last = promoSweep;
+    static int toggleFlag;
     if(gameInfo.variant == VariantKnightmate) king = WhiteUnicorn;
     if(gameInfo.variant == VariantSuicide || gameInfo.variant == VariantGiveaway) king = EmptySquare;
     if(promoSweep >= BlackPawn) king = WHITE_TO_BLACK king, pawn = WHITE_TO_BLACK pawn;
     if(gameInfo.variant == VariantSpartan && pawn == BlackPawn) pawn = BlackLance, king = EmptySquare;
-    if(fromY != BOARD_HEIGHT-2 && fromY != 1) pawn = EmptySquare;
+    if(fromY != BOARD_HEIGHT-2 && fromY != 1 && gameInfo.variant != VariantChuChess) pawn = EmptySquare;
+    if(!step) toggleFlag = Partner(&last); // piece has shogi-promotion
     do {
-       promoSweep -= step;
+       if(step && !(toggleFlag && Partner(&promoSweep))) promoSweep -= step;
        if(promoSweep == EmptySquare) promoSweep = BlackPawn; // wrap
        else if((int)promoSweep == -1) promoSweep = WhiteKing;
        else if(promoSweep == BlackPawn && step < 0) promoSweep = WhitePawn;
        else if(promoSweep == WhiteKing && step > 0) promoSweep = BlackKing;
        if(!step) step = -1;
     } while(PieceToChar(promoSweep) == '.' || PieceToChar(promoSweep) == '~' || promoSweep == pawn ||
-           appData.testLegality && (promoSweep == king || promoSweep == WhiteLion || promoSweep == BlackLion) ||
-           IS_SHOGI(gameInfo.variant) && promoSweep != CHUPROMOTED last && last != CHUPROMOTED promoSweep && last != promoSweep);
+           !toggleFlag && PieceToChar(promoSweep) == '+' || // skip promoted versions of other
+           appData.testLegality && (promoSweep == king || gameInfo.variant != VariantChuChess &&
+            (promoSweep == WhiteLion || promoSweep == BlackLion)));
     if(toX >= 0) {
        int victim = boards[currentMove][toY][toX];
        boards[currentMove][toY][toX] = promoSweep;
@@ -5598,6 +5647,9 @@ LoadMultiPV (int x, int y, char *buf, int index, int *start, int *end, int pane)
        } else if(strstr(buf+lineStart, "exclude:") == buf+lineStart) { // exclude moves clicked
                ExcludeClick(origIndex - lineStart);
                return FALSE;
+       } else if(!strncmp(buf+lineStart, "dep\t", 4)) {                // column headers clicked
+               Collapse(origIndex - lineStart);
+               return FALSE;
        }
        ParsePV(buf+startPV, FALSE, gameMode != AnalyzeMode);
        *start = startPV; *end = index-1;
@@ -5919,7 +5971,7 @@ InitPosition (int redraw)
     oldh = gameInfo.holdingsWidth;
     static int oldv;
 
-    if(appData.icsActive) shuffleOpenings = FALSE; // [HGM] shuffle: in ICS mode, only shuffle on ICS request
+    if(appData.icsActive) shuffleOpenings = appData.fischerCastling = FALSE; // [HGM] shuffle: in ICS mode, only shuffle on ICS request
 
     /* [AS] Initialize pv info list [HGM] and game status */
     {
@@ -5960,6 +6012,7 @@ InitPosition (int redraw)
     switch (gameInfo.variant) {
     case VariantFischeRandom:
       shuffleOpenings = TRUE;
+      appData.fischerCastling = TRUE;
     default:
       break;
     case VariantShatranj:
@@ -5990,6 +6043,7 @@ InitPosition (int redraw)
       break;
     case VariantCapaRandom:
       shuffleOpenings = TRUE;
+      appData.fischerCastling = TRUE;
     case VariantCapablanca:
       pieces = CapablancaArray;
       gameInfo.boardWidth = 10;
@@ -6447,7 +6501,7 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
     /* [HGM] rewritten IsPromotion to only flag promotions that offer a choice */
     /* [HGM] add Shogi promotions */
     int promotionZoneSize=1, highestPromotingPiece = (int)WhitePawn;
-    ChessSquare piece;
+    ChessSquare piece, partner;
     ChessMove moveType;
     Boolean premove;
 
@@ -6470,8 +6524,8 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
         promotionZoneSize = 3;
     }
 
-    // Treat Lance as Pawn when it is not representing Amazon
-    if(gameInfo.variant != VariantSuper) {
+    // Treat Lance as Pawn when it is not representing Amazon or Lance
+    if(gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantChu) {
         if(piece == WhiteLance) piece = WhitePawn; else
         if(piece == BlackLance) piece = BlackPawn;
     }
@@ -6522,7 +6576,11 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
     // we either have a choice what to promote to, or (in Shogi) whether to promote
     if(gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
        gameInfo.variant == VariantMakruk || gameInfo.variant == VariantASEAN) {
-       *promoChoice = PieceToChar(BlackFerz);  // no choice
+       ChessSquare p=BlackFerz;  // no choice
+       while(p < EmptySquare) {  //but make sure we use piece that exists
+           *promoChoice = PieceToChar(p++);
+           if(*promoChoice != '.') break;
+       }
        return FALSE;
     }
     // no sense asking what we must promote to if it is going to explode...
@@ -6532,8 +6590,9 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
     }
     // give caller the default choice even if we will not make it
     *promoChoice = ToLower(PieceToChar(defaultPromoChoice));
-    if(IS_SHOGI(gameInfo.variant)) *promoChoice = (defaultPromoChoice == piece ? '=' : '+');
-    if(gameInfo.variant == VariantChuChess) *promoChoice = (piece == WhitePawn || piece == BlackPawn ? 'q' : '+');
+    partner = piece; // pieces can promote if the pieceToCharTable says so
+    if(IS_SHOGI(gameInfo.variant)) *promoChoice = (defaultPromoChoice == piece && sweepSelect ? '=' : '+'); // obsolete?
+    else if(Partner(&partner))     *promoChoice = (defaultPromoChoice == piece && sweepSelect ? NULLCHAR : '+');
     if(        sweepSelect && gameInfo.variant != VariantGreat
                           && gameInfo.variant != VariantGrand
                           && gameInfo.variant != VariantSuper) return FALSE;
@@ -6545,6 +6604,7 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
     if(appData.testLegality && !premove) {
        moveType = LegalityTest(boards[currentMove], PosFlags(currentMove),
                        fromY, fromX, toY, toX, IS_SHOGI(gameInfo.variant) || gameInfo.variant == VariantChuChess ? '+' : NULLCHAR);
+        if(moveType == IllegalMove) *promoChoice = NULLCHAR; // could be the fact we promoted was illegal
        if(moveType != WhitePromotion && moveType  != BlackPromotion)
            return FALSE;
     }
@@ -7159,12 +7219,15 @@ Mark (Board board, int flags, ChessMove kind, int rf, int ff, int rt, int ft, VO
     else if(flags & F_MANDATORY_CAPTURE && board[rt][ft] != EmptySquare) (*m)[rt][ft] = 3;
 }
 
+static int hoverSavedValid;
+
 void
 MarkTargetSquares (int clear)
 {
   int x, y, sum=0;
   if(clear) { // no reason to ever suppress clearing
-    for(x=0; x<BOARD_WIDTH; x++) for(y=0; y<BOARD_HEIGHT; y++) sum += marker[y][x], marker[y][x] = baseMarker[y][x] = 0;
+    for(x=0; x<BOARD_WIDTH; x++) for(y=0; y<BOARD_HEIGHT; y++) sum += marker[y][x], marker[y][x] = 0;
+    hoverSavedValid = 0;
     if(!sum) return; // nothing was cleared,no redraw needed
   } else {
     int capt = 0;
@@ -7199,14 +7262,15 @@ ChessSquare gatingPiece = EmptySquare; // exported to front-end, for dragging
 int
 CanPromote (ChessSquare piece, int y)
 {
+        int zone = (gameInfo.variant == VariantChuChess ? 3 : 1);
        if(gameMode == EditPosition) return FALSE; // no promotions when editing position
        // some variants have fixed promotion piece, no promotion at all, or another selection mechanism
        if(IS_SHOGI(gameInfo.variant)          || gameInfo.variant == VariantXiangqi ||
           gameInfo.variant == VariantSuper    || gameInfo.variant == VariantGreat   ||
           gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
          gameInfo.variant == VariantMakruk   || gameInfo.variant == VariantASEAN) return FALSE;
-       return (piece == BlackPawn && y == 1 ||
-               piece == WhitePawn && y == BOARD_HEIGHT-2 ||
+       return (piece == BlackPawn && y <= zone ||
+               piece == WhitePawn && y >= BOARD_HEIGHT-1-zone ||
                piece == BlackLance && y == 1 ||
                piece == WhiteLance && y == BOARD_HEIGHT-2 );
 }
@@ -7220,11 +7284,13 @@ HoverEvent (int xPix, int yPix, int x, int y)
        if(fromX != oldFromX || fromY != oldFromY)  oldX = oldY = -1; // kludge to fake entry on from-click
        if(x == oldX && y == oldY) return; // only do something if we enter new square
        oldFromX = fromX; oldFromY = fromY;
-       if(oldX == -1 && oldY == -1 && x == fromX && y == fromY) // record markings after from-change
+       if(oldX == -1 && oldY == -1 && x == fromX && y == fromY) { // record markings after from-change
          for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++)
            baseMarker[r][f] = marker[r][f], baseLegal[r][f] = legal[r][f];
-       else if(oldX != x || oldY != y) {
+         hoverSavedValid = 1;
+       } else if(oldX != x || oldY != y) {
          // [HGM] lift: entered new to-square; redraw arrow, and inform engine
+         if(hoverSavedValid) // don't restore markers that are supposed to be cleared
          for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++)
            marker[r][f] = baseMarker[r][f], legal[r][f] = baseLegal[r][f];
          if((marker[y][x] == 2 || marker[y][x] == 6) && legal[y][x]) {
@@ -7380,7 +7446,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        /* Check if clicking again on the same color piece */
        fromP = boards[currentMove][fromY][fromX];
        toP = boards[currentMove][y][x];
-       frc = gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom || gameInfo.variant == VariantSChess;
+       frc = appData.fischerCastling || gameInfo.variant == VariantSChess;
        if( (killX < 0 || x != fromX || y != fromY) && // [HGM] lion: do not interpret igui as deselect!
           ((WhitePawn <= fromP && fromP <= WhiteKing &&
             WhitePawn <= toP && toP <= WhiteKing &&
@@ -7477,8 +7543,11 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        toY = y;
     }
 
+    piece = boards[currentMove][fromY][fromX];
+
     saveAnimate = appData.animate;
     if (clickType == Press) {
+       if(gameInfo.variant == VariantChuChess && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) defaultPromoChoice = piece;
        if(gameMode == EditPosition && boards[currentMove][fromY][fromX] == EmptySquare) {
            // must be Edit Position mode with empty-square selected
            fromX = x; fromY = y; DragPieceBegin(xPix, yPix, FALSE); dragging = 1; // consider this a new attempt to drag
@@ -7494,9 +7563,8 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        if(marker[y][x] == 5) return; // [HGM] lion: to-click on cyan square; defer action to release
        if(legal[y][x] == 2 || HasPromotionChoice(fromX, fromY, toX, toY, &promoChoice, FALSE)) {
          if(appData.sweepSelect) {
-           ChessSquare piece = boards[currentMove][fromY][fromX];
            promoSweep = defaultPromoChoice;
-           if(PieceToChar(CHUPROMOTED piece) == '+') promoSweep = CHUPROMOTED piece;
+           if(gameInfo.variant != VariantChuChess && PieceToChar(CHUPROMOTED piece) == '+') promoSweep = CHUPROMOTED piece;
            selectFlag = 0; lastX = xPix; lastY = yPix;
            Sweep(0); // Pawn that is going to promote: preview promotion piece
            sweepSelecting = 1;
@@ -7512,7 +7580,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            ClearHighlights();
        }
     } else if(sweepSelecting) { // this must be the up-click corresponding to the down-click that started the sweep
-       sweepSelecting = 0;
+       sweepSelecting = 0; appData.animate = FALSE; // do not animate, a selected piece already on to-square
        if (appData.animate || appData.highlightLastMove) {
            SetHighlights(fromX, fromY, toX, toY);
        } else {
@@ -7528,6 +7596,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            ClearHighlights();
        }
 #endif
+       if(gameInfo.variant == VariantChuChess && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) defaultPromoChoice = piece;
        if(marker[y][x] == 5) { // [HGM] lion: this was the release of a to-click or drag on a cyan square
          dragging *= 2;            // flag button-less dragging if we are dragging
          MarkTargetSquares(1);
@@ -7594,7 +7663,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            DisplayMessage("Click in holdings to choose piece", "");
            return;
        }
-       PromotionPopUp();
+       PromotionPopUp(promoChoice);
     } else {
        int oldMove = currentMove;
        UserMoveEvent(fromX, fromY, toX, toY, promoChoice);
@@ -7988,6 +8057,7 @@ Adjudicate (ChessProgramState *cps)
              case MT_NONE:
              default:
                break;
+             case MT_STEALMATE:
              case MT_STALEMATE:
              case MT_STAINMATE:
                reason = "Xboard adjudication: Stalemate";
@@ -8226,11 +8296,66 @@ Adjudicate (ChessProgramState *cps)
        return 0;
 }
 
+typedef int (CDECL *PPROBE_EGBB) (int player, int *piece, int *square);
+typedef int (CDECL *PLOAD_EGBB) (char *path, int cache_size, int load_options);
+static int egbbCode[] = { 6, 5, 4, 3, 2, 1 };
+
+static int
+BitbaseProbe ()
+{
+    int pieces[10], squares[10], cnt=0, r, f, res;
+    static int loaded;
+    static PPROBE_EGBB probeBB;
+    if(!appData.testLegality) return 10;
+    if(BOARD_HEIGHT != 8 || BOARD_RGHT-BOARD_LEFT != 8) return 12;
+    if(gameInfo.holdingsSize && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantSChess) return 12;
+    if(loaded == 2 && forwardMostMove < 2) loaded = 0; // retry on new game
+    for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) {
+       ChessSquare piece = boards[forwardMostMove][r][f];
+       int black = (piece >= BlackPawn);
+       int type = piece - black*BlackPawn;
+       if(piece == EmptySquare) continue;
+       if(type != WhiteKing && type > WhiteQueen) return 12; // unorthodox piece
+       if(type == WhiteKing) type = WhiteQueen + 1;
+       type = egbbCode[type];
+       squares[cnt] = r*(BOARD_RGHT - BOARD_LEFT) + f - BOARD_LEFT;
+        pieces[cnt] = type + black*6;
+       if(++cnt > 5) return 11;
+    }
+    pieces[cnt] = squares[cnt] = 0;
+    // probe EGBB
+    if(loaded == 2) return 13; // loading failed before
+    if(loaded == 0) {
+       loaded = 2; // prepare for failure
+       char *p, *path = strstr(appData.egtFormats, "scorpio:"), buf[MSG_SIZ];
+       HMODULE lib;
+       PLOAD_EGBB loadBB;
+       if(!path) return 13; // no egbb installed
+       strncpy(buf, path + 8, MSG_SIZ);
+       if(p = strchr(buf, ',')) *p = NULLCHAR; else p = buf + strlen(buf);
+       snprintf(p, MSG_SIZ - strlen(buf), "%c%s", SLASH, EGBB_NAME);
+       lib = LoadLibrary(buf);
+       if(!lib) { DisplayError(_("could not load EGBB library"), 0); return 13; }
+       loadBB = (PLOAD_EGBB) GetProcAddress(lib, "load_egbb_xmen");
+       probeBB = (PPROBE_EGBB) GetProcAddress(lib, "probe_egbb_xmen");
+       if(!loadBB || !probeBB) { DisplayError(_("wrong EGBB version"), 0); return 13; }
+       p[1] = NULLCHAR; loadBB(buf, 64*1028, 2); // 2 = SMART_LOAD
+       loaded = 1; // success!
+    }
+    res = probeBB(forwardMostMove & 1, pieces, squares);
+    return res > 0 ? 1 : res < 0 ? -1 : 0;
+}
+
 char *
 SendMoveToBookUser (int moveNr, ChessProgramState *cps, int initial)
 {   // [HGM] book: this routine intercepts moves to simulate book replies
     char *bookHit = NULL;
 
+    if(cps->drawDepth && BitbaseProbe() == 0) { // [HG} egbb: reduce depth in drawn position
+       char buf[MSG_SIZ];
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "sd %d\n", cps->drawDepth);
+       SendToProgram(buf, cps);
+    }
     //first determine if the incoming move brings opponent into his book
     if(appData.usePolyglotBook && (cps == &first ? !appData.firstHasOwnBookUCI : !appData.secondHasOwnBookUCI))
        bookHit = ProbeBook(moveNr+1, appData.polyglotBook); // returns move
@@ -8504,7 +8629,7 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
                 GameEnds(machineWhite ? BlackWins : WhiteWins,
                            buf1, GE_XBOARD);
                return;
-           } else if(gameInfo.variant != VariantFischeRandom && gameInfo.variant != VariantCapaRandom)
+           } else if(!appData.fischerCastling)
            /* [HGM] Kludge to handle engines that send FRC-style castling
               when they shouldn't (like TSCP-Gothic) */
            switch(moveType) {
@@ -9663,7 +9788,7 @@ ParseGameHistory (char *game)
          default:
            break;
          case MT_CHECK:
-            if(gameInfo.variant != VariantShogi)
+            if(!IS_SHOGI(gameInfo.variant))
                 strcat(parseList[boardIndex - 1], "+");
            break;
          case MT_CHECKMATE:
@@ -9800,7 +9925,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
         board[toY][toX+1] = board[fromY][BOARD_LEFT];
         board[fromY][BOARD_LEFT] = EmptySquare;
     } else if ((board[fromY][fromX] == WhitePawn && gameInfo.variant != VariantXiangqi ||
-                board[fromY][fromX] == WhiteLance && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantShogi)
+                board[fromY][fromX] == WhiteLance && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantChu)
                && toY >= BOARD_HEIGHT-promoRank && promoChar // defaulting to Q is done elsewhere
                ) {
        /* white pawn promotion */
@@ -9861,7 +9986,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
        board[fromY][0] = EmptySquare;
        board[toY][2] = BlackRook;
     } else if ((board[fromY][fromX] == BlackPawn && gameInfo.variant != VariantXiangqi ||
-                board[fromY][fromX] == BlackLance && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantShogi)
+                board[fromY][fromX] == BlackLance && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantChu)
               && toY < promoRank && promoChar
                ) {
        /* black pawn promotion */
@@ -9974,6 +10099,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
        board[toY][toX] = EmptySquare;
       }
     }
+
     if(gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar != NULLCHAR && promoChar != '=' && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) {
         board[fromY][fromX] = CharToPiece(piece < BlackPawn ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar)); // S-Chess gating
     } else
@@ -10104,7 +10230,7 @@ MakeMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar)
       default:
        break;
       case MT_CHECK:
-        if(gameInfo.variant != VariantShogi)
+        if(!IS_SHOGI(gameInfo.variant))
             strcat(parseList[forwardMostMove - 1], "+");
        break;
       case MT_CHECKMATE:
@@ -10678,6 +10804,7 @@ SwapEngines (int n)
     SWAP(fenOverride, p)
     SWAP(NPS, h)
     SWAP(accumulateTC, h)
+    SWAP(drawDepth, h)
     SWAP(host, p)
 }
 
@@ -11229,8 +11356,7 @@ GameEnds (ChessMove result, char *resultDetails, int whosays)
            ExitAnalyzeMode();
             DoSleep( appData.delayBeforeQuit );
            SendToProgram("quit\n", &first);
-            DoSleep( appData.delayAfterQuit );
-           DestroyChildProcess(first.pr, first.useSigterm);
+           DestroyChildProcess(first.pr, 4 + first.useSigterm);
            first.reload = TRUE;
        }
        first.pr = NoProc;
@@ -11255,8 +11381,7 @@ GameEnds (ChessMove result, char *resultDetails, int whosays)
        if (second.pr != NoProc) {
             DoSleep( appData.delayBeforeQuit );
            SendToProgram("quit\n", &second);
-            DoSleep( appData.delayAfterQuit );
-           DestroyChildProcess(second.pr, second.useSigterm);
+           DestroyChildProcess(second.pr, 4 + second.useSigterm);
            second.reload = TRUE;
        }
        second.pr = NoProc;
@@ -12073,22 +12198,40 @@ void
 PackMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, ChessSquare promoPiece)
 {
     int sq = fromX + (fromY<<4);
-    int piece = quickBoard[sq];
+    int piece = quickBoard[sq], rook;
     quickBoard[sq] = 0;
     moveDatabase[movePtr].to = pieceList[piece] = sq = toX + (toY<<4);
-    if(piece == pieceList[1] && fromY == toY && (toX > fromX+1 || toX < fromX-1) && fromX != BOARD_LEFT && fromX != BOARD_RGHT-1) {
+    if(piece == pieceList[1] && fromY == toY) {
+      if((toX > fromX+1 || toX < fromX-1) && fromX != BOARD_LEFT && fromX != BOARD_RGHT-1) {
        int from = toX>fromX ? BOARD_RGHT-1 : BOARD_LEFT;
        moveDatabase[movePtr++].piece = Q_WCASTL;
        quickBoard[sq] = piece;
        piece = quickBoard[from]; quickBoard[from] = 0;
        moveDatabase[movePtr].to = pieceList[piece] = sq = toX>fromX ? sq-1 : sq+1;
+      } else if((rook = quickBoard[sq]) && pieceType[rook] == WhiteRook) { // FRC castling
+       quickBoard[sq] = 0; // remove Rook
+       moveDatabase[movePtr].to = sq = (toX>fromX ? BOARD_RGHT-2 : BOARD_LEFT+2); // King to-square
+       moveDatabase[movePtr++].piece = Q_WCASTL;
+       quickBoard[sq] = pieceList[1]; // put King
+       piece = rook;
+       moveDatabase[movePtr].to = pieceList[rook] = sq = toX>fromX ? sq-1 : sq+1;
+      }
     } else
-    if(piece == pieceList[2] && fromY == toY && (toX > fromX+1 || toX < fromX-1) && fromX != BOARD_LEFT && fromX != BOARD_RGHT-1) {
+    if(piece == pieceList[2] && fromY == toY) {
+      if((toX > fromX+1 || toX < fromX-1) && fromX != BOARD_LEFT && fromX != BOARD_RGHT-1) {
        int from = (toX>fromX ? BOARD_RGHT-1 : BOARD_LEFT) + (BOARD_HEIGHT-1 <<4);
        moveDatabase[movePtr++].piece = Q_BCASTL;
        quickBoard[sq] = piece;
        piece = quickBoard[from]; quickBoard[from] = 0;
        moveDatabase[movePtr].to = pieceList[piece] = sq = toX>fromX ? sq-1 : sq+1;
+      } else if((rook = quickBoard[sq]) && pieceType[rook] == BlackRook) { // FRC castling
+       quickBoard[sq] = 0; // remove Rook
+       moveDatabase[movePtr].to = sq = (toX>fromX ? BOARD_RGHT-2 : BOARD_LEFT+2);
+       moveDatabase[movePtr++].piece = Q_BCASTL;
+       quickBoard[sq] = pieceList[2]; // put King
+       piece = rook;
+       moveDatabase[movePtr].to = pieceList[rook] = sq = toX>fromX ? sq-1 : sq+1;
+      }
     } else
     if(epOK && (pieceType[piece] == WhitePawn || pieceType[piece] == BlackPawn) && fromX != toX && quickBoard[sq] == 0) {
        quickBoard[(fromY<<4)+toX] = 0;
@@ -13834,14 +13977,12 @@ ExitEvent (int status)
 
         DoSleep( appData.delayBeforeQuit );
        SendToProgram("quit\n", &first);
-        DoSleep( appData.delayAfterQuit );
-       DestroyChildProcess(first.pr, 10 /* [AS] first.useSigterm */ );
+       DestroyChildProcess(first.pr, 4 + first.useSigterm /* [AS] first.useSigterm */ );
     }
     if (second.pr != NoProc) {
         DoSleep( appData.delayBeforeQuit );
        SendToProgram("quit\n", &second);
-        DoSleep( appData.delayAfterQuit );
-       DestroyChildProcess(second.pr, 10 /* [AS] second.useSigterm */ );
+       DestroyChildProcess(second.pr, 4 + second.useSigterm /* [AS] second.useSigterm */ );
     }
     if (first.isr != NULL) {
        RemoveInputSource(first.isr);
@@ -14072,7 +14213,10 @@ AnalyzeModeEvent ()
        first.maybeThinking = FALSE; /* avoid killing GNU Chess */
        EngineOutputPopUp();
     }
-    if (!appData.icsEngineAnalyze) gameMode = AnalyzeMode;
+    if (!appData.icsEngineAnalyze) {
+       gameMode = AnalyzeMode;
+       ClearEngineOutputPane(0); // [TK] exclude: to print exclusion/multipv header
+    }
     pausing = FALSE;
     ModeHighlight();
     SetGameInfo();
@@ -17504,7 +17648,7 @@ PositionToFEN (int move, char *overrideCastling, int moveCounts)
   } else {
   if(nrCastlingRights) {
      q = p;
-     if(gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom) {
+     if(appData.fischerCastling) {
        /* [HGM] write directly from rights */
            if(boards[move][CASTLING][2] != NoRights &&
               boards[move][CASTLING][0] != NoRights   )
@@ -17740,7 +17884,7 @@ ParseFEN (Board board, int *blackPlaysFirst, char *fen, Boolean autoSize)
     board[EP_STATUS] = EP_UNKNOWN;
     for(i=0; i<nrCastlingRights; i++ ) {
         board[CASTLING][i] =
-            gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom ? NoRights : initialRights[i];
+            appData.fischerCastling ? NoRights : initialRights[i];
     }   /* assume possible unless obviously impossible */
     if(initialRights[0]!=NoRights && board[castlingRank[0]][initialRights[0]] != WhiteRook) board[CASTLING][0] = NoRights;
     if(initialRights[1]!=NoRights && board[castlingRank[1]][initialRights[1]] != WhiteRook) board[CASTLING][1] = NoRights;
@@ -17762,7 +17906,7 @@ ParseFEN (Board board, int *blackPlaysFirst, char *fen, Boolean autoSize)
           }
       }
       while(*p=='K' || *p=='Q' || *p=='k' || *p=='q' || *p=='-' ||
-             (gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom || gameInfo.variant == VariantSChess) &&
+             (appData.fischerCastling || gameInfo.variant == VariantSChess) &&
              ( *p >= 'a' && *p < 'a' + gameInfo.boardWidth) ||
              ( *p >= 'A' && *p < 'A' + gameInfo.boardWidth)   ) {
         int c = *p++, whiteKingFile=NoRights, blackKingFile=NoRights;