Animate piece explosions in drag-drop moves and in XB
[xboard.git] / backend.c
index 8a63a43..16fdc62 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -449,6 +449,7 @@ int adjudicateLossPlies = 6;
 char white_holding[64], black_holding[64];
 TimeMark lastNodeCountTime;
 long lastNodeCount=0;
+int shiftKey; // [HGM] set by mouse handler
 
 int have_sent_ICS_logon = 0;
 int sending_ICS_login    = 0;
@@ -5720,6 +5721,11 @@ HasPromotionChoice(int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice)
        *promoChoice = PieceToChar(BlackFerz);  // no choice
        return FALSE;
     }
+    // no sense asking what we must promote to if it is going to explode...
+    if(gameInfo.variant == VariantAtomic && boards[currentMove][toY][toX] != EmptySquare) {
+       *promoChoice = PieceToChar(BlackQueen); // Queen as good as any
+       return FALSE;
+    }
     if(autoQueen) { // predetermined
        if(gameInfo.variant == VariantSuicide || gameInfo.variant == VariantLosers)
             *promoChoice = PieceToChar(BlackKing); // in Suicide Q is the last thing we want
@@ -5874,6 +5880,8 @@ OnlyMove(int *x, int *y, Boolean captures) {
       case IcsPlayingBlack:
        if(WhiteOnMove(currentMove)) return FALSE;
        break;
+      case EditGame:
+        break;
       default:
        return FALSE;
     }
@@ -6160,7 +6168,7 @@ FinishMove(moveType, fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
      the previous line in Analysis Mode */
   if ((gameMode == AnalyzeMode || gameMode == EditGame)
                                && currentMove < forwardMostMove) {
-    if(appData.variations) PushTail(currentMove, forwardMostMove); // [HGM] vari: save tail of game
+    if(appData.variations && shiftKey) PushTail(currentMove, forwardMostMove); // [HGM] vari: save tail of game
     else forwardMostMove = currentMove;
   }
 
@@ -6311,6 +6319,20 @@ MarkTargetSquares(int clear)
   DrawPosition(TRUE, NULL);
 }
 
+int
+Explode(Board board, int fromX, int fromY, int toX, int toY)
+{
+    if(gameInfo.variant == VariantAtomic &&
+       (board[toY][toX] != EmptySquare ||                     // capture?
+        toX != fromX && (board[fromY][fromX] == WhitePawn ||  // e.p. ?
+                         board[fromY][fromX] == BlackPawn   )
+      )) {
+        AnimateAtomicCapture(board, fromX, fromY, toX, toY);
+        return TRUE;
+    }
+    return FALSE;
+}
+
 void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
 {
     int x, y;
@@ -6521,9 +6543,13 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        }
        PromotionPopUp();
     } else {
+       int oldMove = currentMove;
        UserMoveEvent(fromX, fromY, toX, toY, promoChoice);
        if (!appData.highlightLastMove || gotPremove) ClearHighlights();
        if (gotPremove) SetPremoveHighlights(fromX, fromY, toX, toY);
+       if(saveAnimate && !appData.animate && currentMove != oldMove && // drag-move was performed
+          Explode(boards[currentMove-1], fromX, fromY, toX, toY))
+           DrawPosition(TRUE, boards[currentMove]);
        fromX = fromY = -1;
     }
     appData.animate = saveAnimate;