updated copyright for 2016
[xboard.git] / backend.c
index 6cd2224..1b16f75 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -5,7 +5,8 @@
  * Massachusetts.
  *
  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
- * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
+ * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 Free
+ * Software Foundation, Inc.
  *
  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
  *
@@ -5228,7 +5229,7 @@ SendMoveToICS (ChessMove moveType, int fromX, int fromY, int toX, int toY, char
       case WhitePromotion:
       case BlackPromotion:
         if(gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
-           gameInfo.variant == VariantMakruk || gameInfo.variant == VariantASEAN)
+           gameInfo.variant == VariantMakruk)
          snprintf(user_move, MSG_SIZ, "%c%c%c%c=%c\n",
                 AAA + fromX, ONE + fromY, AAA + toX, ONE + toY,
                PieceToChar(WhiteFerz));
@@ -5334,11 +5335,11 @@ UploadGameEvent ()
     SendToICS(ics_type == ICS_ICC ? "tag result Game in progress\n" : "commit\n");
 }
 
-int killX = -1, killY = -1; // [HGM] lion: used for passing e.p. capture square to MakeMove
+int killX = -1, killY = -1, kill2X, kill2Y; // [HGM] lion: used for passing e.p. capture square to MakeMove
 int legNr = 1;
 
 void
-CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char move[7])
+CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char move[9])
 {
     if (rf == DROP_RANK) {
       if(ff == EmptySquare) sprintf(move, "@@@@\n"); else // [HGM] pass
@@ -5348,7 +5349,10 @@ CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char
        if (promoChar == 'x' || promoChar == NULLCHAR) {
          sprintf(move, "%c%c%c%c\n",
                     AAA + ff, ONE + rf, AAA + ft, ONE + rt);
-         if(killX >= 0 && killY >= 0) sprintf(move+4, ";%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
+         if(killX >= 0 && killY >= 0) {
+           sprintf(move+4, ";%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
+           if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0) sprintf(move+7, "%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
+         }
        } else {
            sprintf(move, "%c%c%c%c%c\n",
                     AAA + ff, ONE + rf, AAA + ft, ONE + rt, promoChar);
@@ -5947,23 +5951,40 @@ SetUpShuffle (Board board, int number)
 }
 
 int
-SetCharTable (char *table, const char * map)
+ptclen (const char *s, char *escapes)
+{
+    int n = 0;
+    if(!*escapes) return strlen(s);
+    while(*s) n += (*s != ':' && !strchr(escapes, *s)), s++;
+    return n;
+}
+
+int
+SetCharTableEsc (unsigned char *table, const char * map, char * escapes)
 /* [HGM] moved here from winboard.c because of its general usefulness */
 /*       Basically a safe strcpy that uses the last character as King */
 {
     int result = FALSE; int NrPieces;
 
-    if( map != NULL && (NrPieces=strlen(map)) <= (int) EmptySquare
+    if( map != NULL && (NrPieces=ptclen(map, escapes)) <= (int) EmptySquare
                     && NrPieces >= 12 && !(NrPieces&1)) {
-        int i; /* [HGM] Accept even length from 12 to 34 */
+        int i, j = 0; /* [HGM] Accept even length from 12 to 88 */
 
         for( i=0; i<(int) EmptySquare; i++ ) table[i] = '.';
         for( i=0; i<NrPieces/2-1; i++ ) {
-            table[i] = map[i];
-            table[i + (int)BlackPawn - (int) WhitePawn] = map[i+NrPieces/2];
+            char *p;
+            if(map[j] == ':' && *escapes) i = CHUPROMOTED WhitePawn, j++;
+            table[i] = map[j++];
+            if(p = strchr(escapes, map[j])) j++, table[i] += 64*(p - escapes + 1);
+        }
+        table[(int) WhiteKing]  = map[j++];
+        for( i=0; i<NrPieces/2-1; i++ ) {
+            char *p;
+            if(map[j] == ':' && *escapes) i = CHUPROMOTED WhitePawn, j++;
+            table[WHITE_TO_BLACK i] = map[j++];
+            if(p = strchr(escapes, map[j])) j++, table[WHITE_TO_BLACK i] += 64*(p - escapes + 1);
         }
-        table[(int) WhiteKing]  = map[NrPieces/2-1];
-        table[(int) BlackKing]  = map[NrPieces-1];
+        table[(int) BlackKing]  = map[j++];
 
         result = TRUE;
     }
@@ -5971,6 +5992,12 @@ SetCharTable (char *table, const char * map)
     return result;
 }
 
+int
+SetCharTable (unsigned char *table, const char * map)
+{
+    return SetCharTableEsc(table, map, "");
+}
+
 void
 Prelude (Board board)
 {      // [HGM] superchess: random selection of exo-pieces
@@ -6144,8 +6171,8 @@ InitPosition (int redraw)
       gameInfo.boardWidth  = 12;
       gameInfo.boardHeight = 12;
       nrCastlingRights = 0;
-      SetCharTable(pieceToChar, "P.BRQSEXOGCATHD.VMLIFN+.++.++++++++++.+++++K"
-                                "p.brqsexogcathd.vmlifn+.++.++++++++++.+++++k");
+      SetCharTableEsc(pieceToChar, "P.BRQSEXOGCATHD.VMLIFN:+.++.++++++++++.+++++K"
+                                   "p.brqsexogcathd.vmlifn:+.++.++++++++++.+++++k", SUFFIXES);
       break;
     case VariantCourier:
       pieces = CourierArray;
@@ -6231,7 +6258,7 @@ InitPosition (int redraw)
 
     /* User pieceToChar list overrules defaults */
     if(appData.pieceToCharTable != NULL)
-        SetCharTable(pieceToChar, appData.pieceToCharTable);
+        SetCharTableEsc(pieceToChar, appData.pieceToCharTable, SUFFIXES);
 
     for( j=0; j<BOARD_WIDTH; j++ ) { ChessSquare s = EmptySquare;
 
@@ -6530,8 +6557,10 @@ DefaultPromoChoice (int white)
 {
     ChessSquare result;
     if(gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
-       gameInfo.variant == VariantMakruk || gameInfo.variant == VariantASEAN)
+       gameInfo.variant == VariantMakruk)
        result = WhiteFerz; // no choice
+    else if(gameInfo.variant == VariantASEAN)
+       result = WhiteRook; // no choice
     else if(gameInfo.variant == VariantSuicide || gameInfo.variant == VariantGiveaway)
        result= WhiteKing; // in Suicide Q is the last thing we want
     else if(gameInfo.variant == VariantSpartan)
@@ -6623,7 +6652,7 @@ HasPromotionChoice (int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice, i
 
     // we either have a choice what to promote to, or (in Shogi) whether to promote
     if(gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
-       gameInfo.variant == VariantMakruk || gameInfo.variant == VariantASEAN) {
+       gameInfo.variant == VariantMakruk) {
        ChessSquare p=BlackFerz;  // no choice
        while(p < EmptySquare) {  //but make sure we use piece that exists
            *promoChoice = PieceToChar(p++);
@@ -7033,6 +7062,7 @@ UserMoveEvent(int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar)
     if(addToBookFlag) { // adding moves to book
        char buf[MSG_SIZ], move[MSG_SIZ];
         CoordsToAlgebraic(boards[currentMove], PosFlags(currentMove), fromY, fromX, toY, toX, promoChar, move);
+       if(killX >= 0) snprintf(move, MSG_SIZ, "%c%dx%c%d-%c%d", fromX + AAA, fromY + ONE - '0', killX + AAA, killY + ONE - '0', toX + AAA, toY + ONE - '0');
        snprintf(buf, MSG_SIZ, "  0.0%%     1  %s\n", move);
        AddBookMove(buf);
        addToBookFlag = FALSE;
@@ -7334,7 +7364,7 @@ CanPromote (ChessSquare piece, int y)
        if(IS_SHOGI(gameInfo.variant)          || gameInfo.variant == VariantXiangqi ||
           gameInfo.variant == VariantSuper    || gameInfo.variant == VariantGreat   ||
           gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantCourier ||
-         gameInfo.variant == VariantMakruk   || gameInfo.variant == VariantASEAN) return FALSE;
+         gameInfo.variant == VariantMakruk) return FALSE;
        return (piece == BlackPawn && y <= zone ||
                piece == WhitePawn && y >= BOARD_HEIGHT-1-zone ||
                piece == BlackLance && y <= zone ||
@@ -7683,7 +7713,9 @@ printf("(%d,%d)-(%d,%d) %d %d\n",fromX,fromY,toX,toY,x,y);
        if(marker[y][x] == 5) { // [HGM] lion: this was the release of a to-click or drag on a cyan square
          dragging *= 2;            // flag button-less dragging if we are dragging
          MarkTargetSquares(1);
-         if(x == killX && y == killY) killX = killY = -1; else {
+         if(x == killX && y == killY) killX = kill2X, killY = kill2Y, kill2X = kill2Y = -1; // cancel last kill
+         else {
+           kill2X = killX; kill2Y = killY;
            killX = x; killY = y;     //remeber this square as intermediate
            ReportClick("put", x, y); // and inform engine
            ReportClick("lift", x, y);
@@ -8668,11 +8700,16 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
         if(cps->alphaRank) AlphaRank(machineMove, 4);
 
        // [HGM] lion: (some very limited) support for Alien protocol
-       killX = killY = -1;
+       killX = killY = kill2X = kill2Y = -1;
        if(machineMove[strlen(machineMove)-1] == ',') { // move ends in coma: non-final leg of composite move
            safeStrCpy(firstLeg, machineMove, 20); // just remember it for processing when second leg arrives
            return;
-       } else if(firstLeg[0]) { // there was a previous leg;
+       }
+       if(p = strchr(machineMove, ',')) {         // we got both legs in one (happens on book move)
+           safeStrCpy(firstLeg, machineMove, 20); // kludge: fake we received the first leg earlier, and clip it off
+           safeStrCpy(machineMove, firstLeg + (p - machineMove) + 1, 20);
+       }
+       if(firstLeg[0]) { // there was a previous leg;
            // only support case where same piece makes two step
            char buf[20], *p = machineMove+1, *q = buf+1, f;
            safeStrCpy(buf, machineMove, 20);
@@ -8691,8 +8728,8 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
          snprintf(buf1, MSG_SIZ*10, _("Illegal move \"%s\" from %s machine"),
                    machineMove, _(cps->which));
            DisplayMoveError(buf1);
-            snprintf(buf1, MSG_SIZ*10, "Xboard: Forfeit due to invalid move: %s (%c%c%c%c via %c%c) res=%d",
-                    machineMove, fromX+AAA, fromY+ONE, toX+AAA, toY+ONE, killX+AAA, killY+ONE, moveType);
+            snprintf(buf1, MSG_SIZ*10, "Xboard: Forfeit due to invalid move: %s (%c%c%c%c via %c%c, %c%c) res=%d",
+                    machineMove, fromX+AAA, fromY+ONE, toX+AAA, toY+ONE, killX+AAA, killY+ONE, kill2X+AAA, kill2Y+ONE, moveType);
            if (gameMode == TwoMachinesPlay) {
              GameEnds(machineWhite ? BlackWins : WhiteWins,
                        buf1, GE_XBOARD);
@@ -8907,7 +8944,7 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
       if(appData.icsActive || forwardMostMove != 0 || cps != &first) return;
       *buf = NULLCHAR;
       if(sscanf(message, "setup (%s", buf) == 1) {
-        s = 8 + strlen(buf), buf[s-9] = NULLCHAR, SetCharTable(pieceToChar, buf);
+        s = 8 + strlen(buf), buf[s-9] = NULLCHAR, SetCharTableEsc(pieceToChar, buf, SUFFIXES);
         ASSIGN(appData.pieceToCharTable, buf);
       }
       dummy = sscanf(message+s, "%dx%d+%d_%s", &w, &h, &hand, varName);
@@ -8918,7 +8955,7 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
            appData.NrFiles = w; appData.NrRanks = h; appData.holdingsSize = hand;
            if(dummy == 4) gameInfo.variant = StringToVariant(varName);     // parent variant
           InitPosition(1); // calls InitDrawingSizes to let new parameters take effect
-          if(*buf) SetCharTable(pieceToChar, buf); // do again, for it was spoiled by InitPosition
+          if(*buf) SetCharTableEsc(pieceToChar, buf, SUFFIXES); // do again, for it was spoiled by InitPosition
           startedFromSetupPosition = FALSE;
         }
       }
@@ -8931,9 +8968,10 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
     }
     if(sscanf(message, "piece %s %s", buf2, buf1) == 2) {
       ChessSquare piece = WhitePawn;
-      char *p=buf2;
-      if(*p == '+') piece = CHUPROMOTED WhitePawn, p++;
-      piece += CharToPiece(*p) - WhitePawn;
+      char *p=buf2, *q, *s = SUFFIXES, ID = *p;
+      if(*p == '+') piece = CHUPROMOTED WhitePawn, ID = *++p;
+      if(q = strchr(s, p[1])) ID += 64*(q - s + 1), p++;
+      piece += CharToPiece(ID) - WhitePawn;
       if(cps != &first || appData.testLegality && *engineVariant == NULLCHAR
       /* always accept definition of  */       && piece != WhiteFalcon && piece != BlackFalcon
       /* wild-card pieces.            */       && piece != WhiteCobra  && piece != BlackCobra
@@ -9068,7 +9106,7 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
        return;
     }
     if(!strncmp(message, "highlight ", 10)) {
-       if(appData.testLegality && appData.markers) return;
+       if(appData.testLegality && !*engineVariant && appData.markers) return;
        MarkByFEN(message+10); // [HGM] alien: allow engine to mark board squares
        return;
     }
@@ -9921,7 +9959,7 @@ ParseGameHistory (char *game)
 void
 ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
 {
-  ChessSquare captured = board[toY][toX], piece, pawn, king, killed; int p, rookX, oldEP, epRank, berolina = 0;
+  ChessSquare captured = board[toY][toX], piece, pawn, king, killed, killed2; int p, rookX, oldEP, epRank, berolina = 0;
   int promoRank = gameInfo.variant == VariantMakruk || gameInfo.variant == VariantGrand || gameInfo.variant == VariantChuChess ? 3 : 1;
 
     /* [HGM] compute & store e.p. status and castling rights for new position */
@@ -9943,11 +9981,14 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
 //      ChessSquare victim;
       int i;
 
-      if( killX >= 0 && killY >= 0 ) // [HGM] lion: Lion trampled over something
+      if( killX >= 0 && killY >= 0 ) { // [HGM] lion: Lion trampled over something
 //           victim = board[killY][killX],
            killed = board[killY][killX],
            board[killY][killX] = EmptySquare,
            board[EP_STATUS] = EP_CAPTURE;
+           if( kill2X >= 0 && kill2Y >= 0)
+             killed2 = board[kill2Y][kill2X], board[kill2Y][kill2X] = EmptySquare;
+      }
 
       if( board[toY][toX] != EmptySquare ) {
            board[EP_STATUS] = EP_CAPTURE;
@@ -17848,6 +17889,7 @@ PositionToFEN (int move, char *overrideCastling, int moveCounts)
                     piece = (ChessSquare)(CHUDEMOTED piece);
                 }
                 *p++ = (piece == DarkSquare ? '*' : PieceToChar(piece));
+                if(*p = PieceSuffix(piece)) p++;
                 if(p[-1] == '~') {
                     /* [HGM] flag promoted pieces as '<promoted>~' (Crazyhouse) */
                     p[-1] = PieceToChar((ChessSquare)(CHUDEMOTED piece));
@@ -18067,13 +18109,20 @@ ParseFEN (Board board, int *blackPlaysFirst, char *fen, Boolean autoSize)
                 if (i != 0  && i != BOARD_HEIGHT-1) return FALSE; // only on back-rank
                board[i][(j++)+gameInfo.holdingsWidth] = ClearBoard; p++; subst++; // placeHolder
             } else if (*p == '+' || isalpha(*p)) {
+               char *q, *s = SUFFIXES;
                 if (j >= gameInfo.boardWidth) return FALSE;
                 if(*p=='+') {
-                    piece = CharToPiece(*++p);
+                    char c = *++p;
+                    if(q = strchr(s, p[1])) p++;
+                    piece = CharToPiece(c + (q ? 64*(q - s + 1) : 0));
                     if(piece == EmptySquare) return FALSE; /* unknown piece */
                     piece = (ChessSquare) (CHUPROMOTED piece ); p++;
                     if(PieceToChar(piece) != '+') return FALSE; /* unpromotable piece */
-                } else piece = CharToPiece(*p++);
+                } else {
+                    char c = *p++;
+                   if(q = strchr(s, *p)) p++;
+                   piece = CharToPiece(c + (q ? 64*(q - s + 1) : 0));
+               }
 
                 if(piece==EmptySquare) return FALSE; /* unknown piece */
                 if(*p == '~') { /* [HGM] make it a promoted piece for Crazyhouse */