removed gtk theme from OSX app
[xboard.git] / backend.c
index 315bd8e..454d16b 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -848,7 +848,7 @@ InitEngine (ChessProgramState *cps, int n)
     if(cps->tidy == NULL) cps->tidy = (char*) malloc(MSG_SIZ);
     TidyProgramName(cps->program, cps->host, cps->tidy);
     cps->matchWins = 0;
-    ASSIGN(cps->variants, appData.variant);
+    ASSIGN(cps->variants, appData.noChessProgram ? "" : appData.variant);
     cps->analysisSupport = 2; /* detect */
     cps->analyzing = FALSE;
     cps->initDone = FALSE;
@@ -1201,6 +1201,11 @@ InitBackEnd1 ()
        DisplayFatalError(buf, 0, 2);
        return;
 
+      case VariantNormal:     /* definitely works! */
+       if(strcmp(appData.variant, "normal") && !appData.noChessProgram) { // [HGM] hope this is an engine-defined variant
+         safeStrCpy(engineVariant, appData.variant, MSG_SIZ);
+         return;
+       }
       case VariantXiangqi:    /* [HGM] repetition rules not implemented */
       case VariantFairy:      /* [HGM] TestLegality definitely off! */
       case VariantGothic:     /* [HGM] should work */
@@ -1213,7 +1218,6 @@ InitBackEnd1 ()
       case VariantFalcon:     /* [HGM] untested */
       case VariantCrazyhouse: /* holdings not shown, ([HGM] fixed that!)
                                 offboard interposition not understood */
-      case VariantNormal:     /* definitely works! */
       case VariantWildCastle: /* pieces not automatically shuffled */
       case VariantNoCastle:   /* pieces not automatically shuffled */
       case VariantFischeRandom: /* [HGM] works and shuffles pieces */
@@ -2104,14 +2108,14 @@ StringToVariant (char *e)
     int wnum = -1;
     VariantClass v = VariantNormal;
     int i, found = FALSE;
-    char buf[MSG_SIZ];
+    char buf[MSG_SIZ], c;
     int len;
 
     if (!e) return v;
 
     /* [HGM] skip over optional board-size prefixes */
-    if( sscanf(e, "%dx%d_", &i, &i) == 2 ||
-        sscanf(e, "%dx%d+%d_", &i, &i, &i) == 3 ) {
+    if( sscanf(e, "%dx%d_%c", &i, &i, &c) == 3 ||
+        sscanf(e, "%dx%d+%d_%c", &i, &i, &i, &c) == 4 ) {
         while( *e++ != '_');
     }
 
@@ -2121,7 +2125,7 @@ StringToVariant (char *e)
     } else
     for (i=0; i<sizeof(variantNames)/sizeof(char*); i++) {
       if (p = StrCaseStr(e, variantNames[i])) {
-       if(p && i >= VariantShogi && isalpha(p[strlen(variantNames[i])])) continue;
+       if(p && i >= VariantShogi && (p != e || isalpha(p[strlen(variantNames[i])]))) continue;
        v = (VariantClass) i;
        found = TRUE;
        break;
@@ -5324,6 +5328,7 @@ UploadGameEvent ()
 }
 
 int killX = -1, killY = -1; // [HGM] lion: used for passing e.p. capture square to MakeMove
+int legNr = 1;
 
 void
 CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char move[7])
@@ -6103,7 +6108,7 @@ InitPosition (int redraw)
     case VariantFalcon:
       pieces = FalconArray;
       gameInfo.boardWidth = 10;
-      SetCharTable(pieceToChar, "PNBRQ.............FKpnbrq.............fk");
+      SetCharTable(pieceToChar, "PNBRQ............FKpnbrq............fk");
       break;
     case VariantXiangqi:
       pieces = XiangqiArray;
@@ -7259,7 +7264,7 @@ Mark (Board board, int flags, ChessMove kind, int rf, int ff, int rt, int ft, VO
 {
     typedef char Markers[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
     Markers *m = (Markers *) closure;
-    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 && !(rt == rf && ft == ff) || abs(ft-killX) < 2 && abs(rt-killY) < 2))
+    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 ? !(rt == rf && ft == ff) && legNr & 1 : rt == killY && ft == killX || legNr & 2))
        (*m)[rt][ft] = 1 + (board[rt][ft] != EmptySquare
                         || kind == WhiteCapturesEnPassant
                         || kind == BlackCapturesEnPassant) + 3*(kind == FirstLeg && killX < 0), legal[rt][ft] = 1;
@@ -8873,7 +8878,6 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
         s = 8 + strlen(buf), buf[s-9] = NULLCHAR, SetCharTable(pieceToChar, buf);
         ASSIGN(appData.pieceToCharTable, buf);
       }
-      if(startedFromSetupPosition) return;
       dummy = sscanf(message+s, "%dx%d+%d_%s", &w, &h, &hand, varName);
       if(dummy >= 3) {
         while(message[s] && message[s++] != ' ');
@@ -8883,23 +8887,29 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
            if(dummy == 4) gameInfo.variant = StringToVariant(varName);     // parent variant
           InitPosition(1); // calls InitDrawingSizes to let new parameters take effect
           if(*buf) SetCharTable(pieceToChar, buf); // do again, for it was spoiled by InitPosition
+          startedFromSetupPosition = FALSE;
         }
       }
+      if(startedFromSetupPosition) return;
       ParseFEN(boards[0], &dummy, message+s, FALSE);
       DrawPosition(TRUE, boards[0]);
+      CopyBoard(initialPosition, boards[0]);
       startedFromSetupPosition = TRUE;
       return;
     }
     if(sscanf(message, "piece %s %s", buf2, buf1) == 2) {
       ChessSquare piece = WhitePawn;
       char *p=buf2;
+      if(*p == '+') piece = CHUPROMOTED WhitePawn, p++;
+      piece += CharToPiece(*p) - WhitePawn;
       if(cps != &first || appData.testLegality && *engineVariant == NULLCHAR
+      /* always accept definition of  */       && piece != WhiteFalcon && piece != BlackFalcon
+      /* wild-card pieces.            */       && piece != WhiteCobra  && piece != BlackCobra
       /* For variants we don't have   */       && gameInfo.variant != VariantBerolina
       /* correct rules for, we cannot */       && gameInfo.variant != VariantCylinder
       /* enforce legality on our own! */       && gameInfo.variant != VariantUnknown
+                                               && gameInfo.variant != VariantGreat
                                                && gameInfo.variant != VariantFairy    ) return;
-      if(*p == '+') piece = CHUPROMOTED WhitePawn, p++;
-      piece += CharToPiece(*p) - WhitePawn;
       if(piece < EmptySquare) {
         pieceDefs = TRUE;
         ASSIGN(pieceDesc[piece], buf1);
@@ -12848,7 +12858,7 @@ LoadGame (FILE *f, int gameNumber, char *title, int useList)
        if (!err) numPGNTags++;
 
         /* [HGM] PGNvariant: automatically switch to variant given in PGN tag */
-        if(gameInfo.variant != oldVariant) {
+        if(gameInfo.variant != oldVariant && (gameInfo.variant != VariantNormal || gameInfo.variantName == NULL || *gameInfo.variantName == NULLCHAR)) {
             startedFromPositionFile = FALSE; /* [HGM] loadPos: variant switch likely makes position invalid */
            ResetFrontEnd(); // [HGM] might need other bitmaps. Cannot use Reset() because it clears gameInfo :-(
            InitPosition(TRUE);
@@ -12867,6 +12877,8 @@ LoadGame (FILE *f, int gameNumber, char *title, int useList)
            return FALSE;
          }
          CopyBoard(boards[0], initial_position);
+         if(*engineVariant) // [HGM] for now, assume FEN in engine-defined variant game is default initial position
+           CopyBoard(initialPosition, initial_position);
          if (blackPlaysFirst) {
            currentMove = forwardMostMove = backwardMostMove = 1;
            CopyBoard(boards[1], initial_position);
@@ -15069,6 +15081,8 @@ EditPositionMenuEvent (ChessSquare selection, int x, int y)
 
     switch (selection) {
       case ClearBoard:
+       fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
+       MarkTargetSquares(1);
        CopyBoard(currentBoard, boards[0]);
        CopyBoard(menuBoard, initialPosition);
        if (gameMode == IcsExamining && ics_type == ICS_FICS) {
@@ -15520,6 +15534,7 @@ ForwardInner (int target)
 
     seekGraphUp = FALSE;
     MarkTargetSquares(1);
+    fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
 
     if (gameMode == PlayFromGameFile && !pausing)
       PauseEvent();
@@ -15638,6 +15653,7 @@ BackwardInner (int target)
     if (gameMode == EditPosition) return;
     seekGraphUp = FALSE;
     MarkTargetSquares(1);
+    fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
     if (currentMove <= backwardMostMove) {
        ClearHighlights();
        DrawPosition(full_redraw, boards[currentMove]);
@@ -17857,7 +17873,7 @@ PositionToFEN (int move, char *overrideCastling, int moveCounts)
             q = (boards[move][CASTLING][1] == BOARD_LEFT &&
                  boards[move][CASTLING][2] != NoRights  );
             if(handW) { // for S-Chess with pieces in hand, list virgin pieces between K and Q
-                for(i=BOARD_RGHT-1-k; i>=BOARD_LEFT+q && j; i--)
+                for(i=BOARD_RGHT-1-k; i>=BOARD_LEFT+q; i--)
                     if((boards[move][0][i] != WhiteKing || k+q == 0) &&
                         boards[move][VIRGIN][i] & VIRGIN_W) *p++ = i + AAA + 'A' - 'a';
             }
@@ -17868,7 +17884,7 @@ PositionToFEN (int move, char *overrideCastling, int moveCounts)
             q = (boards[move][CASTLING][4] == BOARD_LEFT &&
                  boards[move][CASTLING][5] != NoRights  );
             if(handB) {
-                for(i=BOARD_RGHT-1-k; i>=BOARD_LEFT+q && j; i--)
+                for(i=BOARD_RGHT-1-k; i>=BOARD_LEFT+q; i--)
                     if((boards[move][BOARD_HEIGHT-1][i] != BlackKing || k+q == 0) &&
                         boards[move][VIRGIN][i] & VIRGIN_B) *p++ = i + AAA;
             }