Improve virginity test for engine-defined pieces
[xboard.git] / backend.c
index 7f38a5d..749bac9 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -6028,9 +6028,10 @@ InitPosition (int redraw)
     gameInfo.boardHeight   = 8;
     gameInfo.holdingsSize  = 0;
     nrCastlingRights = -1; /* [HGM] Kludge to indicate default should be used */
-    for(i=0; i<BOARD_FILES-2; i++)
+    for(i=0; i<BOARD_FILES-6; i++)
       initialPosition[CASTLING][i] = initialRights[i] = NoRights; /* but no rights yet */
     initialPosition[EP_STATUS] = EP_NONE;
+    initialPosition[TOUCHED_W] = initialPosition[TOUCHED_B] = 0;
     SetCharTable(pieceToChar, "PNBRQ...........Kpnbrq...........k");
     if(startVariant == gameInfo.variant) // [HGM] nicks: enable nicknames in original variant
          SetCharTable(pieceNickName, appData.pieceNickNames);
@@ -7354,7 +7355,8 @@ void ReportClick(char *action, int x, int y)
        char buf[MSG_SIZ]; // Inform engine of what user does
        int r, f;
        if(action[0] == 'l') // mark any target square of a lifted piece as legal to-square, clear markers
-         for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) legal[r][f] = !pieceDefs, marker[r][f] = 0;
+         for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++)
+           legal[r][f] = !pieceDefs || !appData.markers, marker[r][f] = 0;
        if(!first.highlight || gameMode == EditPosition) return;
        snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s %c%d%s\n", action, x+AAA, y+ONE-'0', controlKey && action[0]=='p' ? "," : "");
        SendToProgram(buf, &first);
@@ -9882,6 +9884,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
       if(gameInfo.variant == VariantBerolina) berolina = EP_BEROLIN_A;
       oldEP = (signed char)board[EP_STATUS];
       board[EP_STATUS] = EP_NONE;
+      board[EP_FILE] = board[EP_RANK] = 100;
 
   if (fromY == DROP_RANK) {
        /* must be first */
@@ -9916,6 +9919,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
            if(fromY != toY) // [HGM] Xiangqi sideway Pawn moves should not count as 50-move breakers
               board[EP_STATUS] = EP_PAWN_MOVE;
            if( toY-fromY==2) {
+               board[EP_FILE] = (fromX + toX)/2; board[EP_RANK] = (fromY + toY)/2;
                if(toX>BOARD_LEFT   && board[toY][toX-1] == BlackPawn &&
                        gameInfo.variant != VariantBerolina || toX < fromX)
                      board[EP_STATUS] = toX | berolina;
@@ -9928,6 +9932,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
            if(fromY != toY) // [HGM] Xiangqi sideway Pawn moves should not count as 50-move breakers
               board[EP_STATUS] = EP_PAWN_MOVE;
            if( toY-fromY== -2) {
+               board[EP_FILE] = (fromX + toX)/2; board[EP_RANK] = (fromY + toY)/2;
                if(toX>BOARD_LEFT   && board[toY][toX-1] == WhitePawn &&
                        gameInfo.variant != VariantBerolina || toX < fromX)
                      board[EP_STATUS] = toX | berolina;
@@ -9937,6 +9942,11 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
           }
        }
 
+       if(fromY == 0) board[TOUCHED_W] |= 1<<fromX; else // new way to keep track of virginity
+       if(fromY == BOARD_HEIGHT-1) board[TOUCHED_B] |= 1<<fromX;
+       if(toY == 0) board[TOUCHED_W] |= 1<<toX; else
+       if(toY == BOARD_HEIGHT-1) board[TOUCHED_B] |= 1<<toX;
+
        for(i=0; i<nrCastlingRights; i++) {
            if(board[CASTLING][i] == fromX && castlingRank[i] == fromY ||
               board[CASTLING][i] == toX   && castlingRank[i] == toY