Implement entering gating moves with mouse
[xboard.git] / backend.c
index eed8bff..958c92e 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -311,23 +311,19 @@ char marker[BOARD_RANKS][BOARD_FILES]; /* [HGM] marks for target squares */
 
 char*
 safeStrCpy( char *dst, const char *src, size_t count )
-{
-  /* see for example: https://buildsecurityin.us-cert.gov/bsi-rules/home/g1/854-BSI.html
-   *
-   * usage:   safeStrCpy( stringA, stringB, sizeof(stringA)/sizeof(stringA[0]);
-   */
-
+{ // [HGM] made safe
+  int i;
   assert( dst != NULL );
   assert( src != NULL );
   assert( count > 0 );
 
-  strncpy( dst, src, count );
-  if(  dst[ count-1 ] != '\0' )
+  for(i=0; i<count; i++) if((dst[i] = src[i]) == NULLCHAR) break;
+  if(  i == count-1 && dst[i] != NULLCHAR)
     {
+      dst[ count-1 ] = '\0'; // make sure incomplete copy still null-terminated
       if(appData.debugMode)
       printf("safeStrCpy: copying %s into %s didn't work, not enough space %d\n",src,dst,count);
     }
-  dst[ count-1 ] = '\0';
 
   return dst;
 }
@@ -449,6 +445,7 @@ int adjudicateLossPlies = 6;
 char white_holding[64], black_holding[64];
 TimeMark lastNodeCountTime;
 long lastNodeCount=0;
+int shiftKey; // [HGM] set by mouse handler
 
 int have_sent_ICS_logon = 0;
 int sending_ICS_login    = 0;
@@ -960,6 +957,7 @@ InitBackEnd1()
       case VariantJanus:      /* should work */
       case VariantSuper:      /* experimental */
       case VariantGreat:      /* experimental, requires legality testing to be off */
+      case VariantSChess:     /* S-Chess, should work */
        break;
       }
     }
@@ -1027,6 +1025,13 @@ int NextSessionFromString( char ** str, int *moves, long * tc, long *inc, int *i
             if(**str == '!') type = *(*str)++; // Bronstein TC
             if(result = NextIntegerFromString( str, &temp2)) return -1;
             *inc = temp2 * 1000;
+            if(**str == '.') { // read fraction of increment
+                char *start = ++(*str);
+                if(result = NextIntegerFromString( str, &temp2)) return -1;
+                temp2 *= 1000;
+                while(start++ < *str) temp2 /= 10;
+                *inc += temp2;
+            }
         } else *inc = 0;
         *moves = 0; *tc = temp * 1000; *incType = type;
         return 0;
@@ -1069,14 +1074,13 @@ int GetTimeQuota(int movenr, int lastUsed, char *tcString)
 int
 ParseTimeControl(tc, ti, mps)
      char *tc;
-     int ti;
+     float ti;
      int mps;
 {
   long tc1;
   long tc2;
   char buf[MSG_SIZ], buf2[MSG_SIZ], *mytc = tc;
   int min, sec=0;
-  int len;
 
   if(ti >= 0 && !strchr(tc, '+') && !strchr(tc, '/') ) mps = 0;
   if(!strchr(tc, '+') && !strchr(tc, '/') && sscanf(tc, "%d:%d", &min, &sec) >= 1)
@@ -1084,17 +1088,17 @@ ParseTimeControl(tc, ti, mps)
   if(ti > 0) {
 
     if(mps)
-      snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%d/%s+%d", mps, mytc, ti);
-    else 
-      snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%s+%d", mytc, ti);
+      snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%d/%s+%g", mps, mytc, ti);
+    else
+      snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%s+%g", mytc, ti);
   } else {
     if(mps)
       snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%d/%s", mps, mytc);
-    else 
+    else
       snprintf(buf, MSG_SIZ, ":%s", mytc);
   }
   fullTimeControlString = StrSave(buf); // this should now be in PGN format
-  
+
   if( NextTimeControlFromString( &tc, &tc1 ) != 0 ) {
     return FALSE;
   }
@@ -3112,17 +3116,25 @@ read_from_ics(isr, closure, data, count, error)
            if (!have_sent_ICS_logon && looking_at(buf, &i, "login:")) {
                ICSInitScript();
                have_sent_ICS_logon = 1;
-               sending_ICS_password = 0; // in case we come back to login
-               sending_ICS_login = 1; 
+               /* if we don't send the login/password via icsLogon, use special readline
+                  code for it */
+               if (strlen(appData.icsLogon)==0)
+                 {
+                   sending_ICS_password = 0; // in case we come back to login
+                   sending_ICS_login = 1;
+                 };
                continue;
            }
            /* need to shadow the password */
            if (!sending_ICS_password && looking_at(buf, &i, "password:")) {
-             sending_ICS_password = 1;
+             /* if we don't send the login/password via icsLogon, use special readline
+                code for it */
+             if (strlen(appData.icsLogon)==0)
+               sending_ICS_password = 1;
              continue;
            }
-             
-           if (ics_getting_history != H_GETTING_MOVES /*smpos kludge*/ && 
+
+           if (ics_getting_history != H_GETTING_MOVES /*smpos kludge*/ &&
                (looking_at(buf, &i, "\n<12> ") ||
                 looking_at(buf, &i, "<12> "))) {
                loggedOn = TRUE;
@@ -3993,7 +4005,7 @@ ParseBoard12(string)
     }
 
    if (gameInfo.boardHeight != ranks || gameInfo.boardWidth != files ||
-                                       weird && (int)gameInfo.variant <= (int)VariantShogi) {
+                                       weird && (int)gameInfo.variant < (int)VariantShogi) {
      /* [HGM] We seem to have switched variant unexpectedly
       * Try to guess new variant from board size
       */
@@ -4322,6 +4334,8 @@ ParseBoard12(string)
          //                 So we parse the long-algebraic move string in stead of the SAN move
          int valid; char buf[MSG_SIZ], *prom;
 
+         if(gameInfo.variant == VariantShogi && !strchr(move_str, '=') && !strchr(move_str, '@'))
+               strcat(move_str, "="); // if ICS does not say 'promote' on non-drop, we defer.
          // str looks something like "Q/a1-a2"; kill the slash
          if(str[1] == '/')
            snprintf(buf, MSG_SIZ,"%c%s", str[0], str+2);
@@ -4360,8 +4374,24 @@ ParseBoard12(string)
            strcat(parseList[moveNum - 1], " ");
            strcat(parseList[moveNum - 1], elapsed_time);
            /* currentMoveString is set as a side-effect of ParseOneMove */
+           if(gameInfo.variant == VariantShogi && currentMoveString[4]) currentMoveString[4] = '^';
            safeStrCpy(moveList[moveNum - 1], currentMoveString, sizeof(moveList[moveNum - 1])/sizeof(moveList[moveNum - 1][0]));
            strcat(moveList[moveNum - 1], "\n");
+
+            if(gameInfo.holdingsWidth && !appData.disguise) // inherit info that ICS does not give from previous board
+              for(k=0; k<ranks; k++) for(j=BOARD_LEFT; j<BOARD_RGHT; j++) {
+                ChessSquare old, new = boards[moveNum][k][j];
+                  if(fromY == DROP_RANK && k==toY && j==toX) continue; // dropped pieces always stand for themselves
+                  old = (k==toY && j==toX) ? boards[moveNum-1][fromY][fromX] : boards[moveNum-1][k][j]; // trace back mover
+                  if(old == new) continue;
+                  if(old == PROMOTED new) boards[moveNum][k][j] = old; // prevent promoted pieces to revert to primordial ones
+                  else if(new == WhiteWazir || new == BlackWazir) {
+                      if(old < WhiteCannon || old >= BlackPawn && old < BlackCannon)
+                           boards[moveNum][k][j] = PROMOTED old; // choose correct type of Gold in promotion
+                      else boards[moveNum][k][j] = old; // preserve type of Gold
+                  } else if((old == WhitePawn || old == BlackPawn) && new != EmptySquare) // Pawn promotions (but not e.p.capture!)
+                      boards[moveNum][k][j] = PROMOTED new; // use non-primordial representation of chosen piece
+              }
          } else {
            /* Move from ICS was illegal!?  Punt. */
            if (appData.debugMode) {
@@ -4651,7 +4681,7 @@ SendMoveToICS(moveType, fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
        break;
       case WhiteNonPromotion:
       case BlackNonPromotion:
-        sprintf(user_move, "%c%c%c%c=\n", AAA + fromX, ONE + fromY, AAA + toX, ONE + toY);
+        sprintf(user_move, "%c%c%c%c==\n", AAA + fromX, ONE + fromY, AAA + toX, ONE + toY);
         break;
       case WhitePromotion:
       case BlackPromotion:
@@ -4670,14 +4700,16 @@ SendMoveToICS(moveType, fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
        break;
       case WhiteDrop:
       case BlackDrop:
+      drop:
        snprintf(user_move, MSG_SIZ, "%c@%c%c\n",
-               ToUpper(PieceToChar((ChessSquare) fromX)),
-                AAA + toX, ONE + toY);
+                ToUpper(PieceToChar((ChessSquare) fromX)),
+                AAA + toX, ONE + toY);
        break;
+      case IllegalMove:  /* could be a variant we don't quite understand */
+        if(fromY == DROP_RANK) goto drop; // We need 'IllegalDrop' move type?
       case NormalMove:
       case WhiteCapturesEnPassant:
       case BlackCapturesEnPassant:
-      case IllegalMove:  /* could be a variant we don't quite understand */
        snprintf(user_move, MSG_SIZ,"%c%c%c%c\n",
                 AAA + fromX, ONE + fromY, AAA + toX, ONE + toY);
        break;
@@ -4849,9 +4881,6 @@ ParseOneMove(move, moveNum, moveType, fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
      int *fromX, *fromY, *toX, *toY;
      char *promoChar;
 {
-    if (appData.debugMode) {
-        fprintf(debugFP, "move to parse: %s\n", move);
-    }
     *moveType = yylexstr(moveNum, move, yy_textstr, sizeof yy_textstr);
 
     switch (*moveType) {
@@ -5320,12 +5349,12 @@ InitPosition(redraw)
     if(startVariant == gameInfo.variant) // [HGM] nicks: enable nicknames in original variant
          SetCharTable(pieceNickName, appData.pieceNickNames);
     else SetCharTable(pieceNickName, "............");
+    pieces = FIDEArray;
 
     switch (gameInfo.variant) {
     case VariantFischeRandom:
       shuffleOpenings = TRUE;
     default:
-      pieces = FIDEArray;
       break;
     case VariantShatranj:
       pieces = ShatranjArray;
@@ -5353,6 +5382,10 @@ InitPosition(redraw)
       gameInfo.boardWidth = 10;
       SetCharTable(pieceToChar, "PNBRQ..ACKpnbrq..ack");
       break;
+    case VariantSChess:
+      SetCharTable(pieceToChar, "PNBRQ..HEKpnbrq..hek");
+      gameInfo.holdingsSize = 7;
+      break;
     case VariantJanus:
       pieces = JanusArray;
       gameInfo.boardWidth = 10;
@@ -5509,6 +5542,14 @@ InitPosition(redraw)
        initialPosition[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(WhiteMan)][0] = BlackMan;
        initialPosition[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(WhiteMan)][1] = 9;
      }
+     if( gameInfo.variant == VariantSChess ) {
+      initialPosition[1][0] = BlackMarshall;
+      initialPosition[2][0] = BlackAngel;
+      initialPosition[6][BOARD_WIDTH-1] = WhiteMarshall;
+      initialPosition[5][BOARD_WIDTH-1] = WhiteAngel;
+      initialPosition[1][1] = initialPosition[2][1] = 
+      initialPosition[6][BOARD_WIDTH-2] = initialPosition[5][BOARD_WIDTH-2] = 1;
+     }
   if (appData.debugMode) {
     fprintf(debugFP, "shuffleOpenings = %d\n", shuffleOpenings);
   }
@@ -5563,7 +5604,8 @@ SendBoard(cps, moveNum)
       /* Kludge to set black to move, avoiding the troublesome and now
        * deprecated "black" command.
        */
-      if (!WhiteOnMove(moveNum)) SendToProgram("a2a3\n", cps);
+      if (!WhiteOnMove(moveNum)) // [HGM] but better a deprecated command than an illegal move...
+        SendToProgram(boards[0][1][BOARD_LEFT] == WhitePawn ? "a2a3\n" : "black\n", cps);
 
       SendToProgram("edit\n", cps);
       SendToProgram("#\n", cps);
@@ -5686,6 +5728,11 @@ HasPromotionChoice(int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice)
        *promoChoice = PieceToChar(BlackFerz);  // no choice
        return FALSE;
     }
+    // no sense asking what we must promote to if it is going to explode...
+    if(gameInfo.variant == VariantAtomic && boards[currentMove][toY][toX] != EmptySquare) {
+       *promoChoice = PieceToChar(BlackQueen); // Queen as good as any
+       return FALSE;
+    }
     if(autoQueen) { // predetermined
        if(gameInfo.variant == VariantSuicide || gameInfo.variant == VariantLosers)
             *promoChoice = PieceToChar(BlackKing); // in Suicide Q is the last thing we want
@@ -5698,7 +5745,7 @@ HasPromotionChoice(int fromX, int fromY, int toX, int toY, char *promoChoice)
              gameMode == IcsPlayingBlack &&  WhiteOnMove(currentMove);
     if(appData.testLegality && !premove) {
        moveType = LegalityTest(boards[currentMove], PosFlags(currentMove),
-                       fromY, fromX, toY, toX, NULLCHAR);
+                       fromY, fromX, toY, toX, gameInfo.variant == VariantShogi ? '+' : NULLCHAR);
        if(moveType != WhitePromotion && moveType  != BlackPromotion)
            return FALSE;
     }
@@ -5840,6 +5887,8 @@ OnlyMove(int *x, int *y, Boolean captures) {
       case IcsPlayingBlack:
        if(WhiteOnMove(currentMove)) return FALSE;
        break;
+      case EditGame:
+        break;
       default:
        return FALSE;
     }
@@ -6033,15 +6082,15 @@ UserMoveEvent(fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
     pup = boards[currentMove][toY][toX];
 
     /* [HGM] If move started in holdings, it means a drop. Convert to standard form */
-    if( fromX == BOARD_LEFT-2 || fromX == BOARD_RGHT+1) { 
+    if( fromX == BOARD_LEFT-2 || fromX == BOARD_RGHT+1) {
          if( pup != EmptySquare ) return;
          moveType = WhiteOnMove(currentMove) ? WhiteDrop : BlackDrop;
-          if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "Drop move %d, curr=%d, x=%d,y=%d, p=%d\n", 
+          if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "Drop move %d, curr=%d, x=%d,y=%d, p=%d\n",
                moveType, currentMove, fromX, fromY, boards[currentMove][fromY][fromX]);
           // holdings might not be sent yet in ICS play; we have to figure out which piece belongs here
           if(fromX == 0) fromY = BOARD_HEIGHT-1 - fromY; // black holdings upside-down
           fromX = fromX ? WhitePawn : BlackPawn; // first piece type in selected holdings
-          while(PieceToChar(fromX) == '.' || PieceToNumber(fromX) != fromY && fromX != (int) EmptySquare) fromX++; 
+          while(PieceToChar(fromX) == '.' || PieceToNumber(fromX) != fromY && fromX != (int) EmptySquare) fromX++;
          fromY = DROP_RANK;
     }
 
@@ -6126,7 +6175,8 @@ FinishMove(moveType, fromX, fromY, toX, toY, promoChar)
      the previous line in Analysis Mode */
   if ((gameMode == AnalyzeMode || gameMode == EditGame)
                                && currentMove < forwardMostMove) {
-    PushTail(currentMove, forwardMostMove); // [HGM] vari: save tail of game
+    if(appData.variations && shiftKey) PushTail(currentMove, forwardMostMove); // [HGM] vari: save tail of game
+    else forwardMostMove = currentMove;
   }
 
   /* If we need the chess program but it's dead, restart it */
@@ -6276,6 +6326,22 @@ MarkTargetSquares(int clear)
   DrawPosition(TRUE, NULL);
 }
 
+int
+Explode(Board board, int fromX, int fromY, int toX, int toY)
+{
+    if(gameInfo.variant == VariantAtomic &&
+       (board[toY][toX] != EmptySquare ||                     // capture?
+        toX != fromX && (board[fromY][fromX] == WhitePawn ||  // e.p. ?
+                         board[fromY][fromX] == BlackPawn   )
+      )) {
+        AnimateAtomicCapture(board, fromX, fromY, toX, toY);
+        return TRUE;
+    }
+    return FALSE;
+}
+
+ChessSquare gatingPiece = EmptySquare; // exported to front-end, for dragging
+
 void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
 {
     int x, y;
@@ -6332,6 +6398,7 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
     autoQueen = appData.alwaysPromoteToQueen;
 
     if (fromX == -1) {
+      gatingPiece = EmptySquare;
       if(!appData.oneClick || !OnlyMove(&x, &y, FALSE)) {
        if (clickType == Press) {
            /* First square */
@@ -6365,7 +6432,7 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        /* Check if clicking again on the same color piece */
        fromP = boards[currentMove][fromY][fromX];
        toP = boards[currentMove][y][x];
-       frc = gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom;
+       frc = gameInfo.variant == VariantFischeRandom || gameInfo.variant == VariantCapaRandom || gameInfo.variant == VariantSChess;
        if ((WhitePawn <= fromP && fromP <= WhiteKing &&
             WhitePawn <= toP && toP <= WhiteKing &&
             !(fromP == WhiteKing && toP == WhiteRook && frc) &&
@@ -6383,13 +6450,19 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
                ClearHighlights();
            }
            if (OKToStartUserMove(x, y)) {
+               if(gameInfo.variant == VariantSChess && // S-Chess: back-rank piece selected after holdings means gating
+                 (fromX == BOARD_LEFT-2 || fromX == BOARD_RGHT+1) &&
+               y == (toP < BlackPawn ? 0 : BOARD_HEIGHT-1))
+                 gatingPiece = boards[currentMove][fromY][fromX];
+               else gatingPiece = EmptySquare;
                fromX = x;
                fromY = y; dragging = 1;
                MarkTargetSquares(0);
                DragPieceBegin(xPix, yPix);
            }
-           return;
           }
+          if(x == fromX && y == fromY) return; // if OnlyMove altered (x,y) we go on
+          second = FALSE; 
        }
        // ignore clicks on holdings
        if(x < BOARD_LEFT || x >= BOARD_RGHT) return;
@@ -6405,6 +6478,7 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            /* Second up/down in same square; just abort move */
            second = 0;
            fromX = fromY = -1;
+           gatingPiece = EmptySquare;
            ClearHighlights();
            gotPremove = 0;
            ClearPremoveHighlights();
@@ -6467,7 +6541,9 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
     }
 
     // off-board moves should not be highlighted
-    if(x < 0 || x < 0) ClearHighlights();
+    if(x < 0 || y < 0) ClearHighlights();
+
+    if(gatingPiece != EmptySquare) promoChoice = ToLower(PieceToChar(gatingPiece));
 
     if (HasPromotionChoice(fromX, fromY, toX, toY, &promoChoice)) {
        SetHighlights(fromX, fromY, toX, toY);
@@ -6486,9 +6562,13 @@ void LeftClick(ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        }
        PromotionPopUp();
     } else {
+       int oldMove = currentMove;
        UserMoveEvent(fromX, fromY, toX, toY, promoChoice);
        if (!appData.highlightLastMove || gotPremove) ClearHighlights();
        if (gotPremove) SetPremoveHighlights(fromX, fromY, toX, toY);
+       if(saveAnimate && !appData.animate && currentMove != oldMove && // drag-move was performed
+          Explode(boards[currentMove-1], fromX, fromY, toX, toY))
+           DrawPosition(TRUE, boards[currentMove]);
        fromX = fromY = -1;
     }
     appData.animate = saveAnimate;
@@ -7398,6 +7478,15 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "nodes = %d, %lld\n", (int) programStats.
       return; // [HGM] This return was missing, causing option features to be recognized as non-compliant commands!
     }
 
+    if (!appData.testLegality && !strncmp(message, "setup ", 6)) { // [HGM] allow first engine to define opening position
+      int dummy, s=6; char buf[MSG_SIZ];
+      if(appData.icsActive || forwardMostMove != 0 || cps != &first || startedFromSetupPosition) return;
+      if(sscanf(message, "setup (%s", buf) == 1) s = 8 + strlen(buf), buf[s-9] = NULLCHAR, SetCharTable(pieceToChar, buf);
+      ParseFEN(boards[0], &dummy, message+s);
+      DrawPosition(TRUE, boards[0]);
+      startedFromSetupPosition = TRUE;
+      return;
+    }
     /* [HGM] Allow engine to set up a position. Don't ask me why one would
      * want this, I was asked to put it in, and obliged.
      */
@@ -7424,13 +7513,15 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "nodes = %d, %lld\n", (int) programStats.
      * Look for communication commands
      */
     if (!strncmp(message, "telluser ", 9)) {
-       EscapeExpand(message+9, message+9); // [HGM] esc: allow escape sequences in popup box
+       if(message[9] == '\\' && message[10] == '\\')
+           EscapeExpand(message+9, message+11); // [HGM] esc: allow escape sequences in popup box
        DisplayNote(message + 9);
        return;
     }
     if (!strncmp(message, "tellusererror ", 14)) {
        cps->userError = 1;
-       EscapeExpand(message+14, message+14); // [HGM] esc: allow escape sequences in popup box
+       if(message[14] == '\\' && message[15] == '\\')
+           EscapeExpand(message+14, message+16); // [HGM] esc: allow escape sequences in popup box
        DisplayError(message + 14, 0);
        return;
     }
@@ -8154,7 +8245,7 @@ ParseGameHistory(game)
     yynewstr(game);
     for (;;) {
        yyboardindex = boardIndex;
-       moveType = (ChessMove) yylex();
+       moveType = (ChessMove) Myylex();
        switch (moveType) {
          case IllegalMove:             /* maybe suicide chess, etc. */
   if (appData.debugMode) {
@@ -8320,10 +8411,6 @@ ApplyMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar, board)
       if( board[toY][toX] != EmptySquare )
            board[EP_STATUS] = EP_CAPTURE;
 
-  /* [HGM] In Shatranj and Courier all promotions are to Ferz */
-  if((gameInfo.variant==VariantShatranj || gameInfo.variant==VariantCourier || gameInfo.variant == VariantMakruk)
-       && promoChar != 0) promoChar = PieceToChar(WhiteFerz);
-         
   if (fromY == DROP_RANK) {
        /* must be first */
         piece = board[toY][toX] = (ChessSquare) fromX;
@@ -8369,21 +8456,21 @@ ApplyMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar, board)
          king += (int) WhiteUnicorn - (int) WhiteKing;
 
     /* Code added by Tord: */
-    /* FRC castling assumed when king captures friendly rook. */
-    if (board[fromY][fromX] == WhiteKing &&
-            board[toY][toX] == WhiteRook) {
+    /* FRC castling assumed when king captures friendly rook. [HGM] or RxK for S-Chess */
+    if (board[fromY][fromX] == WhiteKing && board[toY][toX] == WhiteRook ||
+        board[fromY][fromX] == WhiteRook && board[toY][toX] == WhiteKing) {
       board[fromY][fromX] = EmptySquare;
       board[toY][toX] = EmptySquare;
-      if(toX > fromX) {
+      if((toX > fromX) != (piece == WhiteRook)) {
         board[0][BOARD_RGHT-2] = WhiteKing; board[0][BOARD_RGHT-3] = WhiteRook;
       } else {
         board[0][BOARD_LEFT+2] = WhiteKing; board[0][BOARD_LEFT+3] = WhiteRook;
       }
-    } else if (board[fromY][fromX] == BlackKing &&
-              board[toY][toX] == BlackRook) {
+    } else if (board[fromY][fromX] == BlackKing && board[toY][toX] == BlackRook ||
+               board[fromY][fromX] == BlackRook && board[toY][toX] == BlackKing) {
       board[fromY][fromX] = EmptySquare;
       board[toY][toX] = EmptySquare;
-      if(toX > fromX) {
+      if((toX > fromX) != (piece == BlackRook)) {
         board[BOARD_HEIGHT-1][BOARD_RGHT-2] = BlackKing; board[BOARD_HEIGHT-1][BOARD_RGHT-3] = BlackRook;
       } else {
         board[BOARD_HEIGHT-1][BOARD_LEFT+2] = BlackKing; board[BOARD_HEIGHT-1][BOARD_LEFT+3] = BlackRook;
@@ -8516,10 +8603,11 @@ ApplyMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar, board)
       /* [HGM] OK, so I have written it. Holdings are stored in the */
       /* penultimate board files, so they are automaticlly stored   */
       /* in the game history.                                       */
-      if (fromY == DROP_RANK) {
+      if (fromY == DROP_RANK || gameInfo.variant == VariantSChess
+                                && promoChar && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) {
         /* Delete from holdings, by decreasing count */
         /* and erasing image if necessary            */
-        p = (int) fromX;
+        p = fromY == DROP_RANK ? (int) fromX : CharToPiece(piece > BlackPawn ? ToLower(promoChar) : ToUpper(promoChar));
         if(p < (int) BlackPawn) { /* white drop */
              p -= (int)WhitePawn;
                 p = PieceToNumber((ChessSquare)p);
@@ -8539,7 +8627,7 @@ ApplyMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar, board)
         }
       }
       if (captured != EmptySquare && gameInfo.holdingsSize > 0
-          && gameInfo.variant != VariantBughouse        ) {
+          && gameInfo.variant != VariantBughouse && gameInfo.variant != VariantSChess        ) {
         /* [HGM] holdings: Add to holdings, if holdings exist */
        if(gameInfo.variant == VariantSuper || gameInfo.variant == VariantGreat) {
                // [HGM] superchess: suppress flipping color of captured pieces by reverse pre-flip
@@ -8583,14 +8671,17 @@ ApplyMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar, board)
        board[toY][toX] = EmptySquare;
       }
     }
+    if(gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar != NULLCHAR && promoChar != '=' && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) {
+        board[fromY][fromX] = CharToPiece(piece < BlackPawn ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar)); // S-Chess gating
+    } else
     if(promoChar == '+') {
         /* [HGM] Shogi-style promotions, to piece implied by original (Might overwrite orinary Pawn promotion) */
         board[toY][toX] = (ChessSquare) (PROMOTED piece);
-    } else if(!appData.testLegality) { // without legality testing, unconditionally believe promoChar
-        board[toY][toX] = CharToPiece(promoChar);
+    } else if(!appData.testLegality && promoChar != NULLCHAR && promoChar != '=') { // without legality testing, unconditionally believe promoChar
+        board[toY][toX] = CharToPiece(piece < BlackPawn ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar));
     }
-    if((gameInfo.variant == VariantSuper || gameInfo.variant == VariantGreat) 
-               && promoChar != NULLCHAR && gameInfo.holdingsSize) { 
+    if((gameInfo.variant == VariantSuper || gameInfo.variant == VariantGreat)
+               && promoChar != NULLCHAR && gameInfo.holdingsSize) {
        // [HGM] superchess: take promotion piece out of holdings
        int k = PieceToNumber(CharToPiece(ToUpper(promoChar)));
        if((int)piece < (int)BlackPawn) { // determine stm from piece color
@@ -9607,7 +9698,7 @@ LoadGameOneMove(readAhead)
     } else {
       if (gameFileFP == NULL)
          return FALSE;
-      moveType = (ChessMove) yylex();
+      moveType = (ChessMove) Myylex();
     }
 
     done = FALSE;
@@ -10102,7 +10193,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
     cm = lastLoadGameStart = EndOfFile;
     while (gn > 0) {
        yyboardindex = forwardMostMove;
-       cm = (ChessMove) yylex();
+       cm = (ChessMove) Myylex();
        switch (cm) {
          case EndOfFile:
            if (cmailMsgLoaded) {
@@ -10155,7 +10246,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
            if (gn > 0) {
                do {
                    yyboardindex = forwardMostMove;
-                   cm = (ChessMove) yylex();
+                   cm = (ChessMove) Myylex();
                } while (cm == PGNTag || cm == Comment);
            }
            break;
@@ -10194,7 +10285,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
        /* Skip any header junk before position diagram and/or move 1 */
        for (;;) {
            yyboardindex = forwardMostMove;
-           cm = (ChessMove) yylex();
+           cm = (ChessMove) Myylex();
 
            if (cm == EndOfFile ||
                cm == GNUChessGame || cm == XBoardGame) {
@@ -10267,7 +10358,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
        }
 
        yyboardindex = forwardMostMove;
-       cm = (ChessMove) yylex();
+       cm = (ChessMove) Myylex();
 
        /* Handle comments interspersed among the tags */
        while (cm == Comment) {
@@ -10277,7 +10368,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
            p = yy_text;
            AppendComment(currentMove, p, FALSE);
            yyboardindex = forwardMostMove;
-           cm = (ChessMove) yylex();
+           cm = (ChessMove) Myylex();
        }
     }
 
@@ -10354,7 +10445,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
            }
        }
        yyboardindex = forwardMostMove;
-       cm = (ChessMove) yylex();
+       cm = (ChessMove) Myylex();
     }
 
     if (first.pr == NoProc) {
@@ -10380,7 +10471,7 @@ LoadGame(f, gameNumber, title, useList)
        p = yy_text;
        AppendComment(currentMove, p, FALSE);
        yyboardindex = forwardMostMove;
-       cm = (ChessMove) yylex();
+       cm = (ChessMove) Myylex();
     }
 
     if ((cm == EndOfFile && lastLoadGameStart != EndOfFile ) ||
@@ -11789,6 +11880,37 @@ DisplayTwoMachinesTitle()
 }
 
 void
+SettingsMenuIfReady()
+{
+  if (second.lastPing != second.lastPong) {
+    DisplayMessage("", _("Waiting for second chess program"));
+    ScheduleDelayedEvent(SettingsMenuIfReady, 10); // [HGM] fast: lowered from 1000
+    return;
+  }
+  ThawUI();
+  DisplayMessage("", "");
+  SettingsPopUp(&second);
+}
+
+int
+WaitForSecond(DelayedEventCallback retry)
+{
+    if (second.pr == NULL) {
+       StartChessProgram(&second);
+       if (second.protocolVersion == 1) {
+         retry();
+       } else {
+         /* kludge: allow timeout for initial "feature" command */
+         FreezeUI();
+         DisplayMessage("", _("Starting second chess program"));
+         ScheduleDelayedEvent(retry, FEATURE_TIMEOUT);
+       }
+       return 1;
+    }
+    return 0;
+}
+
+void
 TwoMachinesEvent P((void))
 {
     int i;
@@ -11830,21 +11952,14 @@ TwoMachinesEvent P((void))
     TruncateGame(); // [HGM] vari: MachineWhite and MachineBlack do this...
     ResurrectChessProgram();   /* in case first program isn't running */
 
-    if (second.pr == NULL) {
-       StartChessProgram(&second);
-       if (second.protocolVersion == 1) {
-         TwoMachinesEventIfReady();
-       } else {
-         /* kludge: allow timeout for initial "feature" command */
-         FreezeUI();
-         DisplayMessage("", _("Starting second chess program"));
-         ScheduleDelayedEvent(TwoMachinesEventIfReady, FEATURE_TIMEOUT);
-       }
-       return;
-    }
+    if(WaitForSecond(TwoMachinesEventIfReady)) return;
     DisplayMessage("", "");
     InitChessProgram(&second, FALSE);
     SendToProgram("force\n", &second);
+    if(first.lastPing != first.lastPong) { // [HGM] wait till we are sure first engine has set up position
+      ScheduleDelayedEvent(TwoMachinesEvent, 10);
+      return;
+    }
     if (startedFromSetupPosition) {
        SendBoard(&second, backwardMostMove);
     if (appData.debugMode) {
@@ -13270,7 +13385,7 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "Append: in='%s' %d\n", text, addBraces);
     } else {
        commentList[index] = (char *) malloc(len + 6); // perhaps wastes 4...
        if(addBraces)
-         safeStrCpy(commentList[index], "{\n", sizeof(commentList[index])/sizeof(commentList[index][0]));
+         safeStrCpy(commentList[index], "{\n", 3);
        else commentList[index][0] = NULLCHAR;
        strcat(commentList[index], text);
        strcat(commentList[index], "\n");
@@ -13474,6 +13589,8 @@ ReceiveFromProgram(isr, closure, message, count, error)
                   sscanf(message, "error %c", &c)!=1 && sscanf(message, "illegal %c", &c)!=1 &&
                   sscanf(message, "tell%c", &c)!=1   && sscanf(message, "0-1 %c", &c)!=1 &&
                   sscanf(message, "1-0 %c", &c)!=1   && sscanf(message, "1/2-1/2 %c", &c)!=1 &&
+                  sscanf(message, "setboard %c", &c)!=1   && sscanf(message, "setup %c", &c)!=1 &&
+                  sscanf(message, "hint: %c", &c)!=1 && 
                   sscanf(message, "pong %c", &c)!=1   && start != '#') {
                    quote = appData.engineComments == 2 ? "# " : "### NON-COMPLIANT! ### ";
                    print = (appData.engineComments >= 2);
@@ -13539,10 +13656,10 @@ SendTimeControl(cps, mps, tc, inc, sd, st)
        /* Note old gnuchess bug -- minutes:seconds used to not work.
           Fixed in later versions, but still avoid :seconds
           when seconds is 0. */
-       snprintf(buf, MSG_SIZ, "level %d %ld %d\n", mps, tc/60000, inc/1000);
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "level %d %ld %g\n", mps, tc/60000, inc/1000.);
       } else {
-       snprintf(buf, MSG_SIZ, "level %d %ld:%02d %d\n", mps, tc/60000,
-                seconds, inc/1000);
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "level %d %ld:%02d %g\n", mps, tc/60000,
+                seconds, inc/1000.);
       }
     }
     SendToProgram(buf, cps);
@@ -13749,6 +13866,20 @@ ParseOption(Option *opt, ChessProgramState *cps)
        if(p && (p == cps->optionSettings || p[-1] == ',')) {
          snprintf(buf, MSG_SIZ, "option %s", p);
                if(p = strstr(buf, ",")) *p = 0;
+               if(q = strchr(buf, '=')) switch(opt->type) {
+                   case ComboBox:
+                       for(n=0; n<opt->max; n++)
+                           if(!strcmp(((char**)opt->textValue)[n], q+1)) opt->value = n;
+                       break;
+                   case TextBox:
+                       safeStrCpy(opt->textValue, q+1, MSG_SIZ - (opt->textValue - opt->name));
+                       break;
+                   case Spin:
+                   case CheckBox:
+                       opt->value = atoi(q+1);
+                   default:
+                       break;
+               }
                strcat(buf, "\n");
                SendToProgram(buf, cps);
        }
@@ -13762,6 +13893,7 @@ FeatureDone(cps, val)
 {
   DelayedEventCallback cb = GetDelayedEvent();
   if ((cb == InitBackEnd3 && cps == &first) ||
+      (cb == SettingsMenuIfReady && cps == &second) ||
       (cb == TwoMachinesEventIfReady && cps == &second)) {
     CancelDelayedEvent();
     ScheduleDelayedEvent(cb, val ? 1 : 3600000);
@@ -14298,7 +14430,7 @@ DecrementClocks()
     if (WhiteOnMove(forwardMostMove)) {
        if(whiteNPS >= 0) lastTickLength = 0;
        timeRemaining = whiteTimeRemaining -= lastTickLength;
-        if(timeRemaining < 0) {
+        if(timeRemaining < 0 && !appData.icsActive) {
             GetTimeQuota((forwardMostMove-whiteStartMove-1)/2, 0, whiteTC); // sets suddenDeath & nextSession;
             if(suddenDeath) { // [HGM] if we run out of a non-last incremental session, go to the next
                 whiteStartMove = forwardMostMove; whiteTC = nextSession;
@@ -14310,7 +14442,7 @@ DecrementClocks()
     } else {
        if(blackNPS >= 0) lastTickLength = 0;
        timeRemaining = blackTimeRemaining -= lastTickLength;
-        if(timeRemaining < 0) { // [HGM] if we run out of a non-last incremental session, go to the next
+        if(timeRemaining < 0 && !appData.icsActive) { // [HGM] if we run out of a non-last incremental session, go to the next
             GetTimeQuota((forwardMostMove-blackStartMove-1)/2, 0, blackTC);
             if(suddenDeath) {
                 blackStartMove = forwardMostMove;