Updating to version 1.3, release made by Mike Vanier (mvanier@bbb.caltech.edu).
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_5.html
diff --git a/doc/gnushogi_5.html b/doc/gnushogi_5.html
new file mode 100644 (file)
index 0000000..6de8e61
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,97 @@
+<HTML>
+<HEAD>
+<!-- Created by texi2html 1.57 from gnushogi.texinfo on June 29,  1999 -->
+
+<TITLE>GNU Shogi manual - The moves of the pieces</TITLE>
+</HEAD>
+<BODY >
+ [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Up</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Forward</A>] &#160;<BR><HR><BR>
+
+
+<H3><A NAME="SEC8">The moves of the pieces</A></H3>
+<P>
+<A NAME="IDX5"></A>
+
+
+<P>
+Each player at the beginning of a shogi game has a total of 20 pieces of
+eight different types.  The moves of the shogi pieces can be divided
+into three classes: "stepping" pieces, that only move one square at a
+time; "ranging" pieces that move any number of unobstructed squares in
+a line, and "jumping" pieces that can jump over obstructing pieces to
+reach their destination squares.  Most pieces can also promote to
+different (usually stronger) pieces under certain circumstances (see the
+next section).  All pieces capture the same way that they move (even
+pawns).  The piece moves and promotions are as follows; each piece name
+is followed by the standard piece abbreviation:
+
+
+
+<OL>
+
+<LI>
+
+The king (K).  The king can move one square in any horizontal, vertical,
+or diagonal direction, just like the king in international chess.  The
+king does not promote.
+
+<LI>
+
+The rook (R).  The rook can move any number of squares in a horizontal
+or vertical direction.  The rook is the same as the rook in
+international chess (except that it can promote).  A rook promotes to a
+"dragon king" or "dragon" for short (often just referred to as a
+"promoted rook"), which can move as a rook or can move one square in
+any diagonal direction.
+
+<LI>
+
+The bishop (B).  The bishop can move any number of squares in a diagonal
+direction.  The bishop is the same as the bishop in international chess
+(except that it can promote).  A bishop promotes to a "dragon horse"
+or "horse" for short (often just referred to as a "promoted
+bishop"), which can move as a bishop or can move one square in any
+horizontal or vertical direction.  Note: the horse should not be
+confused with a knight (see below), as they are two completely different
+pieces.
+
+<LI>
+
+The gold general (G).  A gold general can move one square in any
+horizontal or vertical direction, or one square in a forward diagonal
+direction.  Gold generals do not promote.
+
+<LI>
+
+The silver general (S).  A silver general can move one square in any
+diagonal direction, or one square straight forward.  A silver general
+promotes to a gold general.
+
+<LI>
+
+The knight (N).  A knight can move one square straight forward followed
+by one square to either forward diagonal, jumping over intervening
+pieces if any.  In other words, a knight moves like its international
+chess counterpart, but forward only.  A knight promotes to a gold
+general.  The knight is the only jumping piece, as in chess.
+
+<LI>
+
+The lance (L).  A lance can move any number of squares straight forward.
+A lance promotes to a gold general.
+
+<LI>
+
+The pawn (P).  A pawn can move one square straight forward.  The pawn
+captures the same way that it moves, in contrast to international chess.
+There is also no initial two-space move for pawns and no
+<EM>en-passant</EM> capture.  A pawn promotes to a gold general; a
+promoted pawn is usually known as a "Tokin".
+
+</OL>
+
+<P></P><HR>
+ [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Up</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Forward</A>] &#160;
+
+</BODY>
+</HTML>