Fix setting up of positions without King
[hachu.git] / hachu.c
diff --git a/hachu.c b/hachu.c
index 869a9b8..9b98aa7 100644 (file)
--- a/hachu.c
+++ b/hachu.c
@@ -820,6 +820,7 @@ SetUp(char *array, int var)
   char c, *q, name[3], prince = 0;\r
   PieceDesc *p1, *p2;\r
   last[WHITE] = 1; last[BLACK] = 0;\r
+  royal[WHITE] = royal[BLACK] = 0;\r
   for(i=0; ; i++) {\r
 //printf("next rank: %s\n", array);\r
     for(j = BW*i; ; j++) {\r
@@ -860,6 +861,9 @@ SetUp(char *array, int var)
     }\r
   }\r
  eos:\r
+  // add dummy Kings if not yet added (needed to set royal[] to valid value!)\r
+  if(!royal[WHITE]) p[AddPiece(WHITE, LookUp("K", V_CHU))].pos = ABSENT;\r
+  if(!royal[BLACK]) p[AddPiece(BLACK, LookUp("K", V_CHU))].pos = ABSENT;\r
   // add dummy Crown Princes if not yet added\r
   if(!(prince & WHITE+1)) p[AddPiece(WHITE, LookUp("CP", V_CHU))].pos = ABSENT;\r
   if(!(prince & BLACK+1)) p[AddPiece(BLACK, LookUp("CP", V_CHU))].pos = ABSENT;\r
@@ -1641,6 +1645,8 @@ Evaluate (int difEval)
 {\r
   int wLion = ABSENT, bLion = ABSENT, wKing, bKing, score=mobilityScore, f, i, j, max=512;\r
 \r
+  if(tsume) return difEval;\r
+\r
   if(p[WHITE+2].value == LVAL) wLion = p[WHITE+2].pos;\r
   if(p[BLACK+2].value == LVAL) bLion = p[BLACK+2].pos;\r
   if(wLion == ABSENT && p[WHITE+4].value == LVAL) wLion = p[WHITE+4].pos;\r
@@ -1812,7 +1818,7 @@ if(!level) {for(i=0; i<5; i++)printf("# %d %08x, %d\n", i, repStack[200-i], chec
     }\r
   } else { // he has no king! Test for attacks on Crown Prince\r
     k = p[king + 2].pos;\r
-    if(k == ABSENT || attacks[2*k + stm]) return INF; // we have attack on Crown Prince\r
+    if(k == ABSENT ? !tsume : attacks[2*k + stm]) return INF; // we have attack on Crown Prince\r
   }\r
 //printf("King safe\n");fflush(stdout);\r
   // EVALUATION & WINDOW SHIFT\r
@@ -1907,7 +1913,11 @@ if(PATH) printf("%d:%2d:%2d next victim %d/%d\n",level,depth,iterDep,curMove,msp
              if(to == ABSENT) continue;              // ignore if absent\r
              if(!attacks[2*to + stm]) continue;      // skip if not attacked\r
              group = p[nextVictim].value;            // remember value of this found victim\r
-             if(iterDep <= QSdepth + 1 && 2*group + curEval + 30 < alpha) { resDep = QSdepth + 1; goto cutoff; }\r
+             if(iterDep <= QSdepth + 1 && 2*group + curEval + 30 < alpha) {\r
+               resDep = QSdepth + 1; nextVictim -= 2;\r
+               if(bestScore < 2*group + curEval + 30) bestScore = 2*group + curEval + 30;\r
+               goto cutoff;\r
+             }\r
 if(PATH) printf("%d:%2d:%2d group=%d, to=%c%d\n",level,depth,iterDep,group,to%BW+'a',to/BW+ONE);\r
              GenCapts(to, 0);\r
 if(PATH) printf("%d:%2d:%2d first=%d msp=%d\n",level,depth,iterDep,firstMove,msp);\r
@@ -1948,6 +1958,7 @@ if(PATH) printf("# autofail end (%d-%d)\n", firstMove, msp);
          case 6: // non-captures\r
            nonCapts = msp;\r
            nullMove = GenNonCapts(oldPromo);\r
+           if(msp == nonCapts) goto cutoff;\r
 #ifdef KILLERS\r
            { // swap killers to front\r
              Move h = killer[level][0]; int j = curMove;\r
@@ -2316,6 +2327,7 @@ Convert (char *fen)
         *p++ = table[2* (*fen - 'A' - n)+1] + n;\r
       }\r
     } else *p++ = *fen;\r
+    if(!*fen) break;\r
     fen++;\r
   }\r
   printf("# converted FEN '%s'\n", fenArray);\r