Split calculating of time limits from SearchBestMove
[hachu.git] / hachu.c
diff --git a/hachu.c b/hachu.c
index a81f25f..a926e65 100644 (file)
--- a/hachu.c
+++ b/hachu.c
@@ -1941,7 +1941,7 @@ typedef Move MOVE;
     void SetMemorySize(int n);              // if n is different from last time, resize all tables to make memory usage below n MB\r
     char *MoveToText(MOVE move, int m);     // converts the move from your internal format to text like e2e2, e1g1, a7a8q.\r
     MOVE ParseMove(char *moveText);         // converts a long-algebraic text move to your internal move format\r
-    int  SearchBestMove(int stm, int timeLeft, int mps, int timeControl, int inc, int timePerMove, MOVE *move, MOVE *ponderMove);\r
+    int  SearchBestMove(MOVE *move, MOVE *ponderMove);\r
     void PonderUntilInput(int stm);         // Search current position for stm, deepening forever until there is input.\r
 \r
 UndoInfo undoInfo;\r
@@ -2091,7 +2091,7 @@ MapFromScratch(attacks);
   postThinking--; repCnt = 0; tlim1 = tlim2 = 1e8; msp = 0;\r
   Search(-INF-1, INF+1, 0, 1, sup1 & ~PROMOTE, sup2);\r
   postThinking++;\r
-  listStart = retFirst; listEnd = retMSP;\r
+  listStart = retFirst; listEnd = msp = retMSP;\r
 }\r
 \r
 MOVE\r
@@ -2116,7 +2116,7 @@ ParseMove (char *moveText)
   ret = f<<SQLEN | t2;\r
   if(*moveText != '\n' && *moveText != '=') ret |= PROMOTE;\r
 printf("# suppress = %c%d\n", sup1%BW+'a', sup1/BW);\r
-  ListMoves();\r
+//  ListMoves();\r
   for(i=listStart; i<listEnd; i++) {\r
     if(moveStack[i] == INVALID) continue;\r
     if(c == '@' && (moveStack[i] & SQUARE) == (moveStack[i] >> SQLEN & SQUARE)) break; // any null move matches @@@@\r
@@ -2157,7 +2157,7 @@ Highlight(char *coords)
   char b[BSIZE], buf[2000], *q;\r
   for(i=0; i<bsize; i++) b[i] = 0;\r
   ReadSquare(coords, &sqr);\r
-  ListMoves();\r
+//  ListMoves();\r
   for(i=listStart; i<listEnd; i++) {\r
     if(sqr == (moveStack[i]>>SQLEN & SQUARE)) {\r
       int t = moveStack[i] & SQUARE;\r
@@ -2200,31 +2200,42 @@ Highlight(char *coords)
   printf("highlight %s\n", buf);\r
 }\r
 \r
-int\r
-SearchBestMove (int stm, int timeLeft, int mps, int timeControl, int inc, int timePerMove, MOVE *move, MOVE *ponderMove)\r
+int timeLeft;                            // timeleft on engine's clock\r
+int mps, timeControl, inc, timePerMove;  // time-control parameters, to be used by Search\r
+char inBuf[8000], command[80], ponderMoveText[20];\r
+\r
+void\r
+SetSearchTimes (int timeLeft)\r
 {\r
-  int score, targetTime, movesLeft = BW*BH/4 + 20;\r
+  int targetTime, movesLeft = BW*BH/4 + 20;\r
   if(mps) movesLeft = mps - (moveNr>>1)%mps;\r
-  targetTime = timeLeft*10 / (movesLeft + 2) + 1000 * inc;\r
+  targetTime = (timeLeft - 1000*inc) / (movesLeft + 2) + 1000 * inc;\r
   if(moveNr < 30) targetTime *= 0.5 + moveNr/60.; // speedup in opening\r
-  if(timePerMove > 0) targetTime = timeLeft * 5;\r
-  startTime = GetTickCount();\r
+  if(timePerMove > 0) targetTime = 0.5*timeLeft, movesLeft = 1;\r
   tlim1 = 0.2*targetTime;\r
   tlim2 = 1.9*targetTime;\r
+}\r
+\r
+int\r
+SearchBestMove (MOVE *move, MOVE *ponderMove)\r
+{\r
+  int score;\r
+  startTime = GetTickCount();\r
   nodes = 0;\r
 MapFromScratch(attacks);\r
   retMove = INVALID; repCnt = 0;\r
   score = Search(-INF-1, INF+1, rootEval, maxDepth, sup1, sup2);\r
   *move = retMove;\r
-  *ponderMove = INVALID;\r
+  *ponderMove = pv[1];\r
   return score;\r
 }\r
 \r
+\r
 void\r
 PonderUntilInput (int stm)\r
 {\r
 }\r
-\r
\r
     int TakeBack(int n)\r
     { // reset the game and then replay it to the desired point\r
       int last, stm;\r
@@ -2244,14 +2255,30 @@ printf("# setup done");fflush(stdout);
       else printf("0-1%s\n", tail);\r
     }\r
 \r
+    void GetLine(int root)\r
+    {\r
+      int i, c;\r
+      while(1) {\r
+        // wait for input, and read it until we have collected a complete line\r
+        for(i = 0; (inBuf[i] = c = getchar()) != '\n'; i++) if(c == EOF || i>7997) exit(0);\r
+        inBuf[i+1] = 0;\r
+\r
+        // extract the first word\r
+        sscanf(inBuf, "%s", command);\r
+        if(!strcmp(command, "otim"))    { continue; } // do not start pondering after receiving time commands, as move will follow immediately\r
+        if(!strcmp(command, "time"))    { sscanf(inBuf, "time %d", &timeLeft); continue; }\r
+        if(!strcmp(command, "put"))     { ReadSquare(inBuf+4, &lastPut); continue; }  // ditto\r
+        if(!strcmp(command, "."))       { inBuf[0] = 0; return; } // ignore for now\r
+        if(!strcmp(command, "lift"))    { inBuf[0] = 0; Highlight(inBuf+5); return; } // treat here\r
+        return;\r
+      }\r
+    }\r
+\r
     main()\r
     {\r
       int engineSide=NONE;                     // side played by engine\r
-      int timeLeft;                            // timeleft on engine's clock\r
-      int mps, timeControl, inc, timePerMove;  // time-control parameters, to be used by Search\r
-      MOVE move, ponderMove;\r
+      MOVE move;\r
       int i, score, curVarNr;\r
-      char inBuf[8000], command[80];\r
 \r
   Init(V_CHU); // Chu\r
 \r
@@ -2259,10 +2286,12 @@ printf("# setup done");fflush(stdout);
 \r
         fflush(stdout);                 // make sure everything is printed before we do something that might take time\r
 \r
+        if(listEnd == 0) ListMoves();   // always maintain a list of legal moves in root position\r
+\r
         if(stm == engineSide) {         // if it is the engine's turn to move, set it thinking, and let it move\r
      \r
 pboard(board);\r
-          score = SearchBestMove(stm, timeLeft, mps, timeControl, inc, timePerMove, &move, &ponderMove);\r
+          score = SearchBestMove(&move, &ponderMove);\r
 \r
           if(move == INVALID) {         // game apparently ended\r
             int kcapt = 0, xstm = stm ^ WHITE, king, k = p[king=royal[xstm]].pos;\r
@@ -2285,6 +2314,7 @@ pboard(board);
             stm = MakeMove2(stm, move);  // assumes MakeMove returns new side to move\r
             gameMove[moveNr++] = move;  // remember game\r
             printf("move %s\n", MoveToText(move, 1));\r
+            listEnd = 0;\r
           }\r
         }\r
 \r
@@ -2304,22 +2334,14 @@ pboard(board);
           }\r
         }\r
 \r
-      noPonder:\r
-        // wait for input, and read it until we have collected a complete line\r
-        for(i = 0; (inBuf[i] = getchar()) != '\n'; i++);\r
-        inBuf[i+1] = 0;\r
-\r
-        // extract the first word\r
-        sscanf(inBuf, "%s", command);\r
-printf("in: %s\n", command);\r
+        fflush(stdout);         // make sure everything is printed before we do something that might take time\r
+        if(!*inBuf) GetLine(1); // takes care of time and otim commands\r
 \r
         // recognize the command,and execute it\r
         if(!strcmp(command, "quit"))    { break; } // breaks out of infinite loop\r
         if(!strcmp(command, "force"))   { engineSide = NONE;    continue; }\r
         if(!strcmp(command, "analyze")) { engineSide = ANALYZE; continue; }\r
         if(!strcmp(command, "exit"))    { engineSide = NONE;    continue; }\r
-        if(!strcmp(command, "otim"))    { goto noPonder; } // do not start pondering after receiving time commands, as move will follow immediately\r
-        if(!strcmp(command, "time"))    { sscanf(inBuf, "time %d", &timeLeft); goto noPonder; }\r
         if(!strcmp(command, "level"))   {\r
           int min, sec=0;\r
           sscanf(inBuf, "level %d %d %d", &mps, &min, &inc) == 3 ||  // if this does not work, it must be min:sec format\r
@@ -2353,8 +2375,6 @@ printf("in: %s\n", command);
         if(!strcmp(command, "nopost"))  { postThinking = OFF;continue; }\r
         if(!strcmp(command, "random"))  { randomize = ON;    continue; }\r
         if(!strcmp(command, "hint"))    { if(ponderMove != INVALID) printf("Hint: %s\n", MoveToText(ponderMove, 0)); continue; }\r
-        if(!strcmp(command, "lift"))    { Highlight(inBuf+5); continue; }\r
-        if(!strcmp(command, "put"))     { ReadSquare(inBuf+4, &lastPut); continue; }\r
         if(!strcmp(command, "book"))    {  continue; }\r
        // non-standard commands\r
         if(!strcmp(command, "p"))       { pboard(board); continue; }\r
@@ -2380,11 +2400,12 @@ pboard(board);
             if(comp) PrintResult(stm, -INF); // against computer: claim\r
           } else {\r
             stm = MakeMove2(stm, move);\r
-            ponderMove = INVALID;\r
+            ponderMove = INVALID; listEnd = 0;\r
             gameMove[moveNr++] = move;  // remember game\r
           }\r
           continue;\r
         }\r
+        listEnd = 0;\r
         if(!strcmp(command, "new"))     {\r
           engineSide = BLACK; Init(V_CHESS); stm = Setup2(NULL); maxDepth = MAXPLY; randomize = OFF; curVarNr = comp = 0;\r
           continue;\r