updated manual
[xboard.git] / manual / html_node / Options-Menu.html
index f9dd128..77005ab 100644 (file)
@@ -3,10 +3,10 @@
 <title>Options Menu - XBoard</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html">
 <meta name="description" content="XBoard">
-<meta name="generator" content="makeinfo 4.12">
+<meta name="generator" content="makeinfo 4.13">
 <link title="Top" rel="start" href="index.html#Top">
 <link rel="up" href="Menus.html#Menus" title="Menus">
-<link rel="prev" href="Step-Menu.html#Step-Menu" title="Step Menu">
+<link rel="prev" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu" title="Engine Menu">
 <link rel="next" href="Help-Menu.html#Help-Menu" title="Help Menu">
 <link href="http://www.gnu.org/software/texinfo/" rel="generator-home" title="Texinfo Homepage">
 <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">
 </head>
 <body>
 <div class="node">
-<p>
 <a name="Options-Menu"></a>
+<p>
 Next:&nbsp;<a rel="next" accesskey="n" href="Help-Menu.html#Help-Menu">Help Menu</a>,
-Previous:&nbsp;<a rel="previous" accesskey="p" href="Step-Menu.html#Step-Menu">Step Menu</a>,
+Previous:&nbsp;<a rel="previous" accesskey="p" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu">Engine Menu</a>,
 Up:&nbsp;<a rel="up" accesskey="u" href="Menus.html#Menus">Menus</a>
 <hr>
 </div>
 
-<h3 class="section">2.5 Options Menu</h3>
+<h3 class="section">3.7 Options Menu</h3>
+
+<p><a name="index-Menu_002c-Options-95"></a><a name="index-Options-Menu-96"></a>
 
-<p><a name="index-Menu_002c-Options-72"></a><a name="index-Options-Menu-73"></a>
+<h4 class="subsection">3.7.1 General Options</h4>
+
+<p><a name="index-General-Options_002c-Menu-Item-97"></a>The following items to set option values appear in the dialog
+summoned by the general Options menu item.
      <dl>
-<dt>Flip View<dd><a name="index-Flip-View_002c-Menu-Item-74"></a>Inverts your view of the chess board for the duration of the\r
-current game. Starting a new game returns the board to normal.\r
-The <kbd>v</kbd> key is a keyboard equivalent.\r
-<br><dt>Adjudications<dd><a name="index-Adjudications_002c-Menu-Item-75"></a>Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications\r
-that XBoard can perform in engine-engine games.\r
-You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate\r
-or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine\r
-result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than\r
-naively following the engine, to declare draw on posititions\r
-which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),\r
-or which are impossble to win unless the opponent seeks its own demise \r
-(e.g. KBKN).\r
-For these adjudications to work, &lsquo;<samp><span class="samp">Test Legality</span></samp>&rsquo; should be switched on.\r
-It is also possible to insruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat\r
-rule and automtically declare draw (after a user-adjustable number of moves\r
-or repeats) even if the engines are prepared to go on.\r
-It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on \r
-forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 cosecutive moves) that one\r
-of them is behind more than a user-adjustable score threshold.\r
-For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand\r
-the engine's scores. To faclitate the latter, you can inform xboard here if\r
-the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.\r
-<br><dt>Engine Settings<dd>Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,\r
-such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors\r
-that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed\r
-to run UCI engines under XBoard. The feature tht allows setting of these parameters on\r
-engines is new since XBoard 4.3.15, so not many WinBoard engines respond\r
-to it yet, but UCI engines should.\r
-It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening\r
-book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.\r
-It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,\r
-if that position is found in the book.\r
-The book can switched on and off independently for either engine.\r
-<br><dt>Time Control<dd><a name="index-Time-Control_002c-Menu-Item-76"></a>Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.\r
-Allows you to select classical or incremental time controls,\r
-set the moves per session, session duration, and time increment.\r
-Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.\r
-If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, \r
-be it at the beginning of a session or through the time increment or\r
-fixed time per move, will be divided by N.\r
-<br><dt>Always Queen<dd><a name="index-Always-Queen_002c-Menu-Item-77"></a>If this option is off, XBoard brings up a dialog\r
-box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece\r
-you want to promote it to. If the option is true, your pawns are\r
-always promoted to queens. Your opponent can still underpromote.\r
-<br><dt>Animate Dragging<dd><a name="index-Animate-Dragging_002c-Menu-Item-78"></a>If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the\r
-mouse, an image of the piece follows the mouse cursor.\r
-If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are\r
-dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be\r
-animated when it is complete. \r
-<br><dt>Animate Moving<dd><a name="index-Animate-Moving_002c-Menu-Item-79"></a>If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the\r
-piece is shown moving from the old square to the new square when the\r
-move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging).\r
-If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its\r
-old square and reappears on its new square when the move is complete.\r
-<br><dt>Auto Comment<dd><a name="index-Auto-Comment_002c-Menu-Item-80"></a>If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or\r
-playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes\r
-remarks made with the ICS commands <kbd>say</kbd>, <kbd>tell</kbd>, <kbd>whisper</kbd>,\r
-and <kbd>kibitz</kbd>.\r
-Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;\r
-XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it.\r
-<br><dt>Auto Flag<dd><a name="index-Auto-Flag_002c-Menu-Item-81"></a>If this option is on and one player runs out of time\r
-before the other,\r
-XBoard\r
-will automatically call his flag, claiming a win on time.\r
-In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,\r
-and the ICS may award you a draw instead of a win if you have\r
-insufficient mating material.  In local chess engine mode,\r
-XBoard\r
-may call either player's flag and will not take material into account.\r
-<br><dt>Auto Flip View<dd><a name="index-Auto-Flip-View_002c-Menu-Item-82"></a>If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board\r
-will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom\r
-of the window towards the top.\r
-<br><dt>Auto Observe<dd><a name="index-Auto-Observe_002c-Menu-Item-83"></a>If this option is on and you add a player to your <code>gnotify</code>\r
-list on ICS, XBoard will automatically observe all of that\r
-player's games, unless you are doing something else (such as\r
-observing or playing a game of your own) when one starts.\r
-The games are displayed \r
-from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his\r
-pawns move from the bottom of the window towards the top.\r
-Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if\r
-your ICS \r
-<code>highlight</code>\r
-variable is set to 0, or if the ICS you are using does not \r
-properly support observing from Black's point of view,\r
-you will see the game from White's point of view.\r
-<br><dt>Auto Raise Board<dd><a name="index-Auto-Raise-Board_002c-Menu-Item-84"></a>If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window\r
-is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows.\r
-<br><dt>Auto Save<dd><a name="index-Auto-Save_002c-Menu-Item-85"></a>If this option is true, at the end of every game XBoard prompts\r
-you for a file name and appends a record of the game to the file\r
-you specify. \r
-Disabled if the <code>saveGameFile</code> command-line\r
-option is set, as in that case all games are saved to the specified file.\r
-See <a href="Load-and-Save-options.html#Load-and-Save-options">Load and Save options</a>.\r
-<br><dt>Blindfold<dd><a name="index-Blindfold_002c-Menu-Item-86"></a>If this option is on, XBoard displays the board as usual but does\r
-not display pieces or move highlights.  You can still move in the\r
-usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though\r
-the pieces are invisible.\r
-<br><dt>Flash Moves<dd><a name="index-Flash-Moves_002c-Menu-Item-87"></a>If this option is on, whenever a move is completed, the moved piece flashes.\r
-The number of times to flash is set by the flashCount command-line\r
-option; it defaults to 3 if Flash Moves is first turned on from the menu.\r
-\r
-If you are playing a game on an ICS, the board is always\r
-oriented at the start of the game so that your pawns move from\r
-the bottom of the window towards the top. Otherwise, the starting\r
-orientation is determined by the <code>flipView</code> command line option;\r
-if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top\r
-at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from\r
-bottom to top. See <a href="User-interface-options.html#User-interface-options">User interface options</a>.\r
-<br><dt>Get Move List<dd><a name="index-Get-Move-List_002c-Menu-Item-88"></a>If this option is on, whenever XBoard\r
-receives the first board of a new ICS game (or a different game from\r
-the one it is currently displaying), it\r
-retrieves the list of past moves from the ICS.\r
-You can then review the moves with the &lsquo;<samp><span class="samp">Forward</span></samp>&rsquo; and &lsquo;<samp><span class="samp">Backward</span></samp>&rsquo;\r
-commands\r
-or save them with &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game</span></samp>&rsquo;.  You might want to\r
-turn off this option if you are observing several blitz games at once,\r
-to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over\r
-and over.\r
-When you turn this option on from the menu, XBoard\r
-immediately fetches the move list of the current game (if any).\r
-<br><dt>Highlight Last Move<dd><a name="index-Highlight-Last-Move_002c-Menu-Item-89"></a>If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and\r
-ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward\r
-or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to\r
-be unmade are highlighted.\r
-<br><dt>Move Sound<dd><a name="index-Move-Sound_002c-Menu-Item-90"></a>If this option is on, XBoard alerts you by playing a sound\r
-after each of your opponent's moves (or after every\r
-move if you are observing a game on the Internet Chess Server).\r
-The sound is not played after moves you make or moves read from a\r
-saved game file. By default, the\r
-sound is the terminal bell, but on some systems you can change it\r
-to a sound file using the soundMove option; see below.\r
-\r
-If you turn on this option when using XBoard with the Internet\r
-Chess Server, you will probably want to give the\r
-<kbd>set bell 0</kbd>\r
-command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell\r
-after every move (not just yours). (The <samp><span class="file">.icsrc</span></samp> file\r
-is a good place for this; see <a href="ICS-options.html#ICS-options">ICS options</a>.)\r
-<br><dt>ICS Alarm<dd><a name="index-ICS-Alarm_002c-Menu-Item-91"></a>When this option is on, an alarm sound is played when your clock\r
-counts down to the icsAlarmTime (by default, 5 seconds) in an ICS\r
-game.  For games with time controls that include an increment, the\r
-alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime.\r
-By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems\r
-you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see\r
-below.\r
-<br><dt>Old Save Style<dd><a name="index-Old-Save-Style_002c-Menu-Item-92"></a>If this option is off, XBoard saves games in PGN\r
-(portable game notation) and positions in FEN (Forsythe-Edwards\r
-notation).  If the option is on, a save style that is compatible\r
-with older versions of XBoard is used instead.\r
-The old position style is more human-readable\r
-than FEN; the old game style has no particular advantages.\r
-<br><dt>Periodic Updates<dd><a name="index-Periodic-Updates_002c-Menu-Item-93"></a>If this option is off (or if\r
-you are using a chess engine that does not support periodic updates),\r
-the analysis window\r
-will only be updated when the analysis changes. If this option is\r
-on, the Analysis Window will be updated every two seconds.\r
-<br><dt>Ponder Next Move<dd><a name="index-Ponder-Next-Move_002c-Menu-Item-94"></a>If this option is off, the chess engine will think only when it is on\r
-move.  If the option is on, the engine will also think while waiting\r
-for you to make your move.\r
-<br><dt>Popup Exit Message<dd><a name="index-Popup-Exit-Message_002c-Menu-Item-95"></a>If this option is on, when XBoard wants to display a message just\r
-before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to\r
-click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the\r
-message to standard error (the terminal) and exits immediately.\r
-<br><dt>Popup Move Errors<dd><a name="index-Popup-Move-Errors_002c-Menu-Item-96"></a>If this option is off, when you make an error in moving (such as\r
-attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the\r
-error message is displayed in the message area.  If the option is\r
-on, move errors are displayed in small popup windows like other errors.\r
-You can dismiss an error popup either by clicking its OK button or by\r
-clicking anywhere on the board, including downclicking to start a move.\r
-<br><dt>Premove<dd><a name="index-Premove_002c-Menu-Item-97"></a>If this option is on while playing a game on an ICS, you can register\r
-your next planned move before it is your turn.  Move the piece with\r
-the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares\r
-will be highlighted with a special color (red by default).  When it is\r
-your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to\r
-ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a\r
-different move.  If you change your mind about your premove, either\r
-make a different move, or double-click on any piece to cancel the move\r
-entirely.\r
-<br><dt>Quiet Play<dd><a name="index-Quiet-Play_002c-Menu-Item-98"></a>If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS\r
-<kbd>set shout 0</kbd>\r
-command whenever you start a game and a\r
-<kbd>set shout 1</kbd>\r
-command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted\r
-by shouts from other ICS users while playing.\r
-<br><dt>Show Coords<dd><a name="index-Show-Coords_002c-Menu-Item-99"></a>If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates\r
-along the board's left and bottom edges.\r
-<br><dt>Hide Thinking<dd><a name="index-Hide-Thinking_002c-Menu-Item-100"></a>If this option is off, the chess engine's notion of the score and best\r
-line of play from the current position is displayed as it is\r
-thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,\r
-behind) the chess engine thinks it is. In matches between two\r
-machines, the score is prefixed by &lsquo;<samp><span class="samp">W</span></samp>&rsquo; or &lsquo;<samp><span class="samp">B</span></samp>&rsquo; to indicate\r
-whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking\r
-of the engine that is on move is shown.\r
-<br><dt>Test Legality<dd><a name="index-Test-Legality_002c-Menu-Item-101"></a>If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make\r
-with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move.\r
-Moves loaded from a file with &lsquo;<samp><span class="samp">Load Game</span></samp>&rsquo; are also checked.  If\r
-the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine\r
-or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning\r
-off this option is useful if you are playing a chess variant with\r
-rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild\r
-variants where the king may castle after starting on the d file are\r
-generally supported with Test Legality on.)\r
+<dt>Absolute Analysis Scores<dd><a name="index-Absolute-Analysis-Scores_002c-Menu-Item-98"></a>Controls if scores on the Engine Output window during analysis
+will be printed from the white or the side-to-move point-of-view. 
+<br><dt>Almost Always Queen<dd><a name="index-Almost-Always-Queen_002c-Menu-Item-99"></a>If this option is on, 7th-rank pawns automatically change into
+Queens when you pick them up,
+and when you drag them to the promotion square and release them there,
+they will promote to that. 
+But when you drag such a pawn backwards first,
+its identity will start to cycle through the other available pieces. 
+This will continue until you start to move it forward;
+at which point the identity of the piece will be fixed,
+so that you can safely put it down on the promotion square. 
+If this option is off, what happens depends on the
+option <code>alwaysPromoteToQueen</code>,
+which would force promotion to Queen when true. 
+Otherwise XBoard would bring up a dialog
+box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece
+you want to promote to. 
+<br><dt>Animate Dragging<dd><a name="index-Animate-Dragging_002c-Menu-Item-100"></a>If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the
+mouse, an image of the piece follows the mouse cursor. 
+If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are
+dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be
+animated when it is complete. 
+<br><dt>Animate Moving<dd><a name="index-Animate-Moving_002c-Menu-Item-101"></a>If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the
+piece is shown moving from the old square to the new square when the
+move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging). 
+If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its
+old square and reappears on its new square when the move is complete. 
+The shifted <kbd>Ctrl-A</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<br><dt>Auto Flag<dd><a name="index-Auto-Flag_002c-Menu-Item-102"></a>If this option is on and one player runs out of time
+before the other,
+XBoard
+will automatically call his flag, claiming a win on time. 
+The shifted <kbd>Ctrl-F</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,
+and the ICS may award you a draw instead of a win if you have
+insufficient mating material.  In local chess engine mode,
+XBoard
+may call either player's flag and will not take material into account (?). 
+<br><dt>Auto Flip View<dd><a name="index-Auto-Flip-View_002c-Menu-Item-103"></a>If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board
+will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom
+of the window towards the top.
+
+     <p>If you are playing a game on an ICS, the board is always
+oriented at the start of the game so that your pawns move from
+the bottom of the window towards the top. Otherwise, the starting
+orientation is determined by the <code>flipView</code> command line option;
+if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top
+at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from
+bottom to top. See <a href="User-interface-options.html#User-interface-options">User interface options</a>. 
+<br><dt>Blindfold<dd><a name="index-Blindfold_002c-Menu-Item-104"></a>If this option is on, XBoard displays the board as usual but does
+not display pieces or move highlights.  You can still move in the
+usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though
+the pieces are invisible. 
+<br><dt>Drop Menu<dd><a name="index-Drop-Menu_002c-Menu-Item-105"></a>Controls if right-clicking the board in crazyhouse / bughouse
+will pop up a menu to drop a piece on the clicked square
+(old, deprecated behavior)
+or allow you to step through an engine PV
+(new, recommended behavior). 
+<br><dt>Enable Variation Trees<dd><a name="index-Enable-Variation-Trees_002c-Menu-Item-106"></a>If this option is on, playing a move in Edit Game or Analyze mode
+while keeping the Shift key pressed will start a new variation. 
+You can then recall the previous line through the &lsquo;<samp><span class="samp">Revert</span></samp>&rsquo; menu item. 
+When off, playing a move will truncate the game and append the move
+irreversibly. 
+<br><dt>Hide Thinking<dd><a name="index-Hide-Thinking_002c-Menu-Item-107"></a>If this option is off, the chess engine's notion of the score and best
+line of play from the current position is displayed as it is
+thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,
+behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
+machines, the score is prefixed by &lsquo;<samp><span class="samp">W</span></samp>&rsquo; or &lsquo;<samp><span class="samp">B</span></samp>&rsquo; to indicate
+whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
+of the engine that is on move is shown. 
+The shifted <kbd>Ctrl-H</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<br><dt>Highlight Last Move<dd><a name="index-Highlight-Last-Move_002c-Menu-Item-108"></a>If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and
+ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward
+or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to
+be unmade are highlighted. 
+<br><dt>Highlight with Arrow<dd><a name="index-Highlight-with-Arrow_002c-Menu-Item-109"></a>Causes the highlighting described in Highlight Last Move to be done
+by drawing an arrow between the highlighted squares,
+so that it is visible even when the width of the grid lines is set to zero. 
+<br><dt>Move Sound<dd><a name="index-Move-Sound_002c-Menu-Item-110"></a>Enables the sounding of an audible signal when the computer performs a move. 
+For the selection of the sound, see &lsquo;<samp><span class="samp">Sound Options</span></samp>&rsquo;. 
+If you turn on this option when using XBoard with the Internet
+Chess Server, you will probably want to give the
+<kbd>set bell 0</kbd>
+command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell
+after every move (not just yours). (The <samp><span class="file">.icsrc</span></samp> file
+is a good place for this; see <a href="ICS-options.html#ICS-options">ICS options</a>.) 
+<br><dt>One-Click Moving<dd><a name="index-One_002dClick-Moving_002c-Menu-Item-111"></a>If this option is on, XBoard does not wait for you to click both the
+from- and the to-square, or drag the piece, but performs a move as soon
+as it is uniqely specified. 
+This applies to clicking an own piece that only has a single legal move,
+clicking an empty square or opponent piece where only one of your pieces
+can move (or capture) to. 
+Furthermore, a double-click on a piece that can only make a single capture
+will cause that capture to be made. 
+Promoting a Pawn by clicking its to-square will suppress the promotion
+popup or other methods for selecting an under-promotion,
+and make it promote to Queen. 
+<br><dt>Periodic Updates<dd><a name="index-Periodic-Updates_002c-Menu-Item-112"></a>If this option is off (or if
+you are using a chess engine that does not support periodic updates),
+the analysis window
+will only be updated when the analysis changes. If this option is
+on, the Analysis Window will be updated every two seconds. 
+<br><dt>Play Move(s) of Clicked PV<dd><a name="index-Play-Move_0028s_0029-of-Clicked-PV_002c-Menu-Item-113"></a>If this option is on, right-clicking a PV in the Engine Output window
+during Analyze mode will cause the first move of that PV to be played. 
+You could also play more than one (or no) PV move by moving the mouse
+to engage in the PV walk such a right-click will start,
+to seek out another position along the PV where you want to continue
+the analysis, before releasing the mouse button. 
+<br><dt>Ponder Next Move<dd><a name="index-Ponder-Next-Move_002c-Menu-Item-114"></a>If this option is off, the chess engine will think only when it is on
+move.  If the option is on, the engine will also think while waiting
+for you to make your move. 
+The shifted <kbd>Ctrl-P</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<br><dt>Popup Exit Message<dd><a name="index-Popup-Exit-Message_002c-Menu-Item-115"></a>If this option is on, when XBoard wants to display a message just
+before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to
+click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the
+message to standard error (the terminal) and exits immediately. 
+<br><dt>Popup Move Errors<dd><a name="index-Popup-Move-Errors_002c-Menu-Item-116"></a>If this option is off, when you make an error in moving (such as
+attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the
+error message is displayed in the message area.  If the option is
+on, move errors are displayed in small pop-up windows like other errors. 
+You can dismiss an error pop-up either by clicking its OK button or by
+clicking anywhere on the board, including down-clicking to start a move. 
+<br><dt>Scores in Move List<dd><a name="index-Scores-in-Move-List_002c-Menu-Item-117"></a>If this option is on, XBoard will display the depth and score
+of engine moves in the Move List, in the format of a PGN comment. 
+<br><dt>Show Coords<dd><a name="index-Show-Coords_002c-Menu-Item-118"></a>If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates
+along the board's left and bottom edges. 
+<br><dt>Show Target Squares<dd><a name="index-Show-Target-Squares_002c-Menu-Item-119"></a>If this option is on, all squares a piece that is 'picked up' with the mouse
+can legally move to are highighted with a fat colored dot in the
+highlightColor (non-captures) or premoveHighlightColor (captures). 
+Legality testing must be on for XBoard to know how the piece moves. 
+<br><dt>Test Legality<dd><a name="index-Test-Legality_002c-Menu-Item-120"></a>If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make
+with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move. 
+The shifted <kbd>Ctrl-L</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+Moves loaded from a file with &lsquo;<samp><span class="samp">Load Game</span></samp>&rsquo; are also checked.  If
+the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine
+or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning
+off this option is useful if you are playing a chess variant with
+rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild
+variants where the king may castle after starting on the d file are
+generally supported with Test Legality on.) 
+<br><dt>Flash Moves<dt>Flash Rate<dd><a name="index-Flash-Moves_002c-Menu-Item-121"></a><a name="index-Flash-Rate_002c-Menu-Item-122"></a>If this option is non-zero, whenever a move is completed,
+the moved piece flashes the specified number of times. 
+The flash-rate setting determines how rapidly this flashing occurs. 
+<br><dt>Animation Speed<dd><a name="index-Animation-Speed_002c-Menu-Item-123"></a>Determines the duration (in msec) of an animation step,
+when &lsquo;<samp><span class="samp">Animate Moving</span></samp>&rsquo; is swiched on. 
+<br><dt>Zoom factor in Evaluation Graph<dd><a name="index-Zoom-factor-in-Evaluation-Graph_002c-Menu-Item-124"></a>Sets the valueof the <code>evalZoom</code> option,
+indicating the factor by which the score interval (-1,1) should be
+blown up on the vertical axis of the Evaluation Graph. 
 </dl>
-   \r
+
+<h4 class="subsection">3.7.2 Time Control</h4>
+
+<p><a name="index-Time-Control_002c-Menu-Item-125"></a>Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively. 
+Allows you to select classical or incremental time controls,
+set the moves per session, session duration, and time increment. 
+Also allows specification of time-odds factors for one or both engines. 
+If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets,
+be it at the beginning of a session or through the time increment or
+fixed time per move, will be divided by N. 
+The shifted <kbd>Alt+T</kbd> key is a keyboard equivalent.
+
+<h4 class="subsection">3.7.3 Common Engine</h4>
+
+<p><a name="index-Common-Engine_002c-Menu-Item-126"></a>Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
+such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
+that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
+to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
+engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
+to it yet, but UCI engines should.
+
+   <p>It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
+book that XBoard consults for any position a playing engine gets in. 
+It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
+if that position is found in the book. 
+The book can switched on and off independently for either engine. 
+The way book moves are chosen can be influenced through the settings of
+book depth and variety. 
+After both sides have played more moves than the specified depth,
+the book will no longer be consulted. 
+When the variety is set to 50, moves will be played with the probability
+specified in the book. 
+When set to 0, only the move(s) with the highest probability will be played. 
+When set to 100, all listed moves will be played with equal pobability. 
+Other settings interpolate between that. 
+The shifted <kbd>Alt+U</kbd> key is a keyboard equivalent.
+
+<h4 class="subsection">3.7.4 Adjudications</h4>
+
+<p><a name="index-Adjudications_002c-Menu-Item-127"></a>Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
+that XBoard can perform in engine-engine games. 
+The shifted <kbd>Alt+J</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
+or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
+result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
+naively following the engine, to declare draw on positions
+which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),
+or which are impossible to win unless the opponent seeks its own demise
+(e.g. KBKN). 
+For these adjudications to work, &lsquo;<samp><span class="samp">Test Legality</span></samp>&rsquo; should be switched on. 
+It is also possible to instruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat
+rule and automatically declare draw (after a user-adjustable number of moves
+or repeats) even if the engines are prepared to go on. 
+It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on
+forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 consecutive moves) that one
+of them is behind more than a user-adjustable score threshold. 
+For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
+the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
+the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.
+
+<h4 class="subsection">3.7.5 ICS Options</h4>
+
+<p><a name="index-ICS-Options_002c-Menu-Item-128"></a>The following options occur in a dialog summoned by the
+ICS Options menu item.
+     <dl>
+<dt>Auto Kibitz<dd><a name="index-Auto-Kibitz_002c-Menu-Item-129"></a>Setting this option when playing with or aginst a chess program on an ICS
+will cause the last line of thinking output of the engine before its move
+to be sent to the ICS in a kibitz command. 
+In addition, any kibitz message received through the ICS from
+an opponent chess program will be diverted to the engine-output window,
+(and suppressed in the console),
+where you can play through its PV by right-clicking it. 
+<br><dt>Auto Comment<dd><a name="index-Auto-Comment_002c-Menu-Item-130"></a>If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
+playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes
+remarks made with the ICS commands <kbd>say</kbd>, <kbd>tell</kbd>, <kbd>whisper</kbd>,
+and <kbd>kibitz</kbd>. 
+Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;
+XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it. 
+<br><dt>Auto Observe<dd><a name="index-Auto-Observe_002c-Menu-Item-131"></a>If this option is on and you add a player to your <code>gnotify</code>
+list on ICS, XBoard will automatically observe all of that
+player's games, unless you are doing something else (such as
+observing or playing a game of your own) when one starts. 
+The games are displayed
+from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his
+pawns move from the bottom of the window towards the top. 
+Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if
+your ICS
+<code>highlight</code>
+variable is set to 0, or if the ICS you are using does not
+properly support observing from Black's point of view,
+you will see the game from White's point of view. 
+<br><dt>Auto Raise Board<dd><a name="index-Auto-Raise-Board_002c-Menu-Item-132"></a>If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window
+is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows. 
+<br><dt>Auto Save<dd><a name="index-Auto-Save_002c-Menu-Item-133"></a>If this option is true, at the end of every game XBoard prompts
+you for a file name and appends a record of the game to the file
+you specify. 
+Disabled if the <code>saveGameFile</code> command-line
+option is set, as in that case all games are saved to the specified file. 
+See <a href="Load-and-Save-options.html#Load-and-Save-options">Load and Save options</a>. 
+<br><dt>Background Observe<dd><a name="index-Background-Observe_002c-Menu-Item-134"></a>Setting this option will make XBoard suppress display of any boards
+from observed games while you are playing. 
+In stead the last such board will be remembered,
+and shown to you when you right-click the board. 
+This allows you to peek at your bughouse partner's game when you want,
+without disturbing your own game too much. 
+<br><dt>Dual Board<dd><a name="index-Dual-Board_002c-Menu-Item-135"></a>Setting this option in combination with &lsquo;<samp><span class="samp">Background Observe</span></samp>&rsquo;
+will display boards of observed games while you are playing
+on a second board next to that of your own game. 
+<br><dt>Get Move List<dd><a name="index-Get-Move-List_002c-Menu-Item-136"></a>If this option is on, whenever XBoard
+receives the first board of a new ICS game (or a different game from
+the one it is currently displaying), it
+retrieves the list of past moves from the ICS. 
+You can then review the moves with the &lsquo;<samp><span class="samp">Forward</span></samp>&rsquo; and &lsquo;<samp><span class="samp">Backward</span></samp>&rsquo;
+commands
+or save them with &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game</span></samp>&rsquo;.  You might want to
+turn off this option if you are observing several blitz games at once,
+to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over
+and over. 
+When you turn this option on from the menu, XBoard
+immediately fetches the move list of the current game (if any). 
+<br><dt>Quiet Play<dd><a name="index-Quiet-Play_002c-Menu-Item-137"></a>If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS
+<kbd>set shout 0</kbd>
+command whenever you start a game and a
+<kbd>set shout 1</kbd>
+command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted
+by shouts from other ICS users while playing. 
+<br><dt>Seek Graph<dd><a name="index-Seek-Graph_002c-Menu-Item-138"></a>Setting this option will cause XBoard to display an graph of
+currently active seek ads when you left-click the board
+while idle and logged on to an ICS. 
+<br><dt>Auto-Refresh Seek Graph<dd><a name="index-Auto_002dRefresh-Seek-Graph_002c-Menu-Item-139"></a>In combination with the &lsquo;<samp><span class="samp">Seek Graph</span></samp>&rsquo; option this
+will cause automatic update of the seek graph while it is up. 
+This only works on FICS and ICC,
+and requires a lot of bandwidth on a busy server. 
+<br><dt>Premove<dt>Premove White<dt>Premove Black<dt>First White Move<dt>First Black Move<dd><a name="index-Premove_002c-Menu-Item-140"></a><a name="index-Premove-White_002c-Menu-Item-141"></a><a name="index-Premove-Black_002c-Menu-Item-142"></a><a name="index-First-White-Move_002c-Menu-Item-143"></a><a name="index-First-Black-Move_002c-Menu-Item-144"></a>If this option is on while playing a game on an ICS, you can register
+your next planned move before it is your turn.  Move the piece with
+the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares
+will be highlighted with a special color (red by default).  When it is
+your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to
+ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a
+different move.  If you change your mind about your premove, either
+make a different move, or double-click on any piece to cancel the move
+entirely.
+
+     <p>You can also enter premoves for the first white and black moves
+of the game. 
+<br><dt>ICS Alarm<dt>ICS Alarm Time<dd><a name="index-ICS-Alarm_002c-Menu-Item-145"></a><a name="index-ICS-Alarm-Time_002c-Menu-Item-146"></a>When this option is on, an alarm sound is played when your clock
+counts down to the icsAlarmTime in an ICS game. 
+(By default, the time is 5 seconds, but you can pecify other values
+with the Alarm Time spin control.) 
+For games with time controls that include an increment, the
+alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime. 
+By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems
+you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see
+below. 
+<br><dt>Colorize Messages<dd><a name="index-Colorize-Messages_002c-Menu-Item-147"></a>Ticking this options causes various types of ICS messages do be
+displayed with different foreground or background colors in the console. 
+The colors can be individually selected for each type,
+through the accompanying text edits. 
+</dl>
+
+<h4 class="subsection">3.7.6 Match Options</h4>
+
+<p><a name="index-Match-Options_002c-Menu-Item-148"></a>Summons a dialog where you can set options important for playing automatic
+matches between two chess programs
+(e.g. by using the &lsquo;<samp><span class="samp">Machine Match</span></samp>&rsquo; menu item in the &lsquo;<samp><span class="samp">Mode</span></samp>&rsquo; menu).
+     <dl>
+<dt>Tournament file<dd><a name="index-Tournament-file_002c-Menu-item-149"></a>To run a tournament, XBoard needs a file to record its progress,
+so it can resume the tourney when it is interrupted. 
+When you want to conduct anything more complex than a simple
+two-player match with the currently loaded engines,
+(i.e. when you select a list of participants),
+you must not leave this field blank. 
+When you enter the name of an existing tournament file,
+XBoard will ignore all other input specified in the dialog,
+and will take them from that tournament file. 
+This resumes an interrupted tournament, or adds another XBoard
+agent playing games for it to those that are already doing so. 
+Specifying a not-yet-existing file will cause XBoard to create it,
+according to the tournament parameters specified in the rest of the dialog,
+before it starts the tournament on ‘OK’. 
+Provided that you specify participants;
+without participants no tournament file will be made, but other entered values
+(e.g. for the file with opening positions) will take effect. 
+Default: configured by the <code>defaultTourneyName</code> option. 
+<br><dt>Sync after round<dt>Sync after cycle<dd><a name="index-Sync-after-round_002c-Menu-Item-150"></a><a name="index-Sync-after-cycle_002c-Menu-Item-151"></a>The sync options, when on, will cause WinBoard to refrain from starting games
+of the next round or cycle before all games of the previous round or cycle are finished. 
+This guarantees correct ordering in the games file,
+even when multiple XBoard instances are concurrently playing games for the same tourney. 
+Default: sync after cycle, but not after round. 
+<br><dt>Select Engine<dt>Tourney participants<dd><a name="index-Select-Engine_002c-Menu-Item-152"></a><a name="index-Tourney-participants_002c-Menu-Item-153"></a>With the Select Engine drop-down list you can pick an engine from your list
+of installed engines in the settings file, to be added to the tournament. 
+The engines selected so far will be listed in the ‘Tourney participants’ memo. 
+The latter is a normal text edit, so you can use normal text-editing functions
+to delete engines you selected by accident, or change their order. 
+Do not type names yourself there, because names that do not exactly match
+one of the names from the drop-down list will lead to undefined behavior. 
+<br><dt>Tourney type<dd><a name="index-Tourney-type_002c-Menu-Item-154"></a>Here you can specify the type of tournament you want. 
+XBoard’s intrinsic tournament manager support round-robins (type = 0),
+where each participant plays every other participant, and (multi-)gauntlets,
+where one (or a few) so-called ‘gauntlet engines’ play an independent set of opponents. 
+In the latter case, you specify the number of gauntlet engines. 
+E.g. if you specified 10 engines, and tourney type = 2,
+the first 2 engines each play the remaining 8. 
+A value of -1 instructs XBoard to play Swiss; for this to work an external
+pairing engine must be specified through the <code>pairingEngine</code> option. 
+Each Swiss round will be considered a tourney cycle in that case. 
+Default:0
+<br><dt>Number of tourney cycles<dt>Default number of Games<dd><a name="index-Number-of-tourney-cycles_002c-Menu-Item-155"></a><a name="index-Default-number-of-Games_002c-Menu-Item-156"></a>You can specify tourneys where every two opponents play each other multiple times. 
+Such multiple games can be played in a row,
+as specified by the ‘number of games per pairing’,
+or by repeating the entire tournament schedule a number of times
+(specified by the ‘number of tourney cycles’). 
+The total number of times two engine meet will be the product of these two. 
+Default is 1 cycle;
+the number of games per pairing is the same as the default number of match games,
+stored in your settings file through the <code>defaultMatchGames</code> option. 
+<br><dt>Save Tourney Games<dd><a name="index-Save-Tourney-Games_002c-Menu-Item-157"></a>File where the tournament games are saved
+(duplicate of the item in the &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game Options</span></samp>&rsquo;). 
+<br><dt>Game File with Opening Lines<dt>File with Start Positions<dt>Game Number<dt>Position Number<dt>Rewind Index after<dd><a name="index-Game-File-with-Opening-Lines_002c-Menu-Item-158"></a><a name="index-File-with-Start-Positions_002c-Menu-Item-159"></a><a name="index-Game-Number_002c-Menu-Item-160"></a><a name="index-Position-Number_002c-Menu-Item-161"></a><a name="index-Rewind-Index-after_002c-Menu-Item-162"></a>These items optionally specify the file with move sequences or board positions the tourney
+games should start from. 
+The corresponding numbers specify the number of the game or position in the file. 
+Here a value -1 means automatic stepping through all games on the file,
+-2 automatic stepping every two games. 
+The Rewind-Index parameter causes a stepping index to reset to one after reaching
+a specified value. 
+A setting of -2 for the game number will also be effective in a tournament without
+specifying a game file, but playing from the GUI book instead. 
+In this case the first (odd) games will randomly select from the book,
+but the second (even) games will select the same moves from the book as the previous game. 
+(Note this leads to the same opening only if both engines use the GUI book!) 
+Default: No game or position file will be used. The default index if such a file is used is 1. 
+<br><dt>Disable own engine bools be default<dd><a name="index-Disable-own-engine-bools-be-default_002c-Menu-Item-163"></a>Setting this option reverses the default situation for use of the GUI opening book
+in tournaments from what it normally is, namely not using it. 
+So unless the engine is installed with an option to explicitly specify it should
+not use the GUI book (i.e. <code>-firstHasOwnBookUCI true</code>),
+it will be made to use the GUI book. 
+<br><dt>Replace Engine<dt>Upgrade Engine<dd><a name="index-Replace-Engine_002c-Menu-Item-164"></a><a name="index-Upgrade-Engine_002c-Menu-Item-165"></a>With these two buttons you can alter the participants of an already running tournament. 
+After opening the Match Options dialog on an XBoard that is playing for the tourney,
+you will see all the tourney parameters in the dialog fields. 
+You can then replace the name of one engine by that of another
+by editing the &lsquo;<samp><span class="samp">participants</span></samp>&rsquo; field. 
+(But preserve the order of the others!) 
+Pressing the button after that will cause the substitution. 
+With the &lsquo;<samp><span class="samp">Upgrade Engine</span></samp>&rsquo; button the substitution will only affect future games. 
+With &lsquo;<samp><span class="samp">Replace Engine</span></samp>&rsquo; all games the substituted engine has already played will
+be invalidated, and they will be replayed with the substitute engine. 
+In this latter case the engine must not be playing when you do this,
+but otherwise there is no need to pause the tournament play
+for making a substitution. 
+<br><dt>Clone Tourney<dd><a name="index-CloneTourney_002c-Menu-Item-166"></a>Pressing this button after you have specified an existing tournament file
+will copy the contents of the latter to the dialog,
+and then puts the originally proposed name for the tourney file back. 
+You can then run a tourney with the same parameters
+(possibly after changing the proposed name of the tourney file for the new tourney)
+by pressing 'OK'. 
+</dl>
+
+<h4 class="subsection">3.7.7 Load Game Options</h4>
+
+<p><a name="index-Load-Game-Options_002c-Menu-Item-167"></a>Summons a dialog where you can set the <code>autoDisplayComment</code> and
+<code>autoDisplayTags</code> options, (which control popups when viewing loaded games),
+and specify the rate at which loaded games are auto-played,
+in seconds per move (which can be a fractional number, like 1.6). 
+You can also set search criteria for determining which games
+will be displayed in the Game List for a multi-game file,
+and thus be eligible for loading:
+     <dl>
+<dt>Elo of strongest player<dt>Elo of weakest player<dt>year<dd><a name="index-Elo-of-strongest-player_002c-Menu-Item-168"></a><a name="index-Elo-of-weakest-player_002c-Menu-Item-169"></a><a name="index-year_002c-Menu-Item-170"></a>These numeric fields set thresholds (lower limits) on the Elo rating of the mentioned player,
+or the date the game was played. 
+Defaults: 0
+<br><dt>Search mode<dd><a name="index-Search-mode_002c-Menu-Item-171"></a><a name="index-find-position_002c-Menu-Item-172"></a><a name="index-narrow_002c-Menu-Item-173"></a>This setting determines which positions in a game will be considered a match
+to the position currently displayed in the board window
+when you press the &lsquo;<samp><span class="samp">find position</span></samp>&rsquo; button in the Game List. 
+You can search for an exact match,
+a position that has all shown material in the same place,
+but might contain additional material,
+a position that has all Pawns in the same place,
+but can have the shown material anywhere,
+a position that        can have all shown material anywhere,
+or a position that has material between certain limits anywhere. 
+For the latter you have to place the material that must be present
+in the four lowest ranks of the board,
+and optional additional material in the four highest ranks of the board. 
+You can request the optional material to be balanced. 
+The &lsquo;<samp><span class="samp">narrow</span></samp>&rsquo; button is similar in fuction to the &lsquo;<samp><span class="samp">find position</span></samp>&rsquo; button,
+but only searches in the already selected games,
+rather than the complete game file,
+and can thus be used to refine a search based on multiple criteria. 
+<br><dt>number of consecutive positions<dd><a name="index-number-of-consecutive-positions_002c-Menu-Item-174"></a>When you are searching by material, rather than for an exact match,
+this parameter indicates forhowmany consecutive game positions
+the same amount of material must be on the board before it is
+considered a match. 
+<br><dt>Also match reversed colors<dt>Also match left-right flipped position<dd><a name="index-Also-match-reversed-colors_002c-Menu-Item-175"></a><a name="index-Also-match-left_002dright-flipped-position_002c-Menu-Item-176"></a>When looking for matching positions rather than by material,
+these settings determine whether mirror images
+(in case of a vertical flip in combination with color reversal)
+will be also considered a match. 
+The left-right flipping is only useful after all castling rights
+have expired (or in Xiangqi). 
+</dl>
+
+<h4 class="subsection">3.7.8 Save Game Options</h4>
+
+<p><a name="index-Save-Game-Options_002c-Menu-Item-177"></a>Summons a dialog where you can specify the files on which XBoard should
+automatically save any played or entered games,
+(the <code>saveGameFile</code> option),
+or the final position of such games (the <code>savePositionfile</code> option). 
+You can also select 'auto-save' without a file name,
+in which case XBoard will prompt the user for a file name after each game. 
+In ICS mode you can limit the auto-saving to your own games
+(i.e. suppress saving of observed games). 
+You can also set the default value for the PGN Event tag that will
+be used for each new game you start. 
+Various options for the format of the game can be specified as well,
+such as whether scores and depths of engine games should be saved as comments,
+and if a tag with info about the score with which the engine came out of book
+should be included. 
+For Chess, always set the format to PGN, rather than "old save stye"!
+
+<h4 class="subsection">3.7.9 Game List</h4>
+
+<p><a name="index-Game-List-Tags_002c-Menu-Item-178"></a>Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
+on the lines in the game list, and their order.
+
+<h4 class="subsection">3.7.10 Sound Options</h4>
+
+<p><a name="index-Sound-Options_002c-Menu-Item-179"></a>Summons a dialog where you can specify the sounds that should accompany
+various events that can occur XBoard. 
+Most events are only relevant to ICS play,
+but the move sound is an important exception. 
+For each event listed in the dialog,
+you can select a standard sound from a menu. 
+You can also select a user-supplied sound file,
+by typing its name into the designated text-edit field first,
+and then selecting "Above WAV File" from the menu for the event. 
+A dummy event has been provided for trying out the sounds with the
+"play" button next to it. 
+The directory with standard sounds, and the external program for playing
+the sounds can be specified too, but normally you would not touch these
+once XBoard is properly installed. 
+When a move sound other than 'None' is selected,
+XBoard alerts you by playing that sound
+after each of your opponent's moves (or after every
+move if you are observing a game on the Internet Chess Server). 
+The sound is not played after moves you make or moves read from a
+saved game file.
+
+<h4 class="subsection">3.7.11 Save Settings Now</h4>
+
+<p><a name="index-Save-Settings-Now_002c-Menu-Item-180"></a>Selecting this menu item causes the current XBoard settings to be
+written to the settings file, so they will also apply in future sessions. 
+Note that some settings are 'volatile', and are not saved,
+because XBoard considers it too unlikely that you want those to apply
+next time. 
+In particular this applies to the Chess program names, and all options
+giving information on those Chess programs (such as their directory,
+if they have their own opening book, if they are UCI or native XBoard),
+or the variant you are playing. 
+Such options would still be understood when they appear in the settings
+file in case they were put there with the aid of a text editor, but they
+would disappear from the file as soon as you save the settings.
+
+   <p>Note that XBoard no longer pays attention to options values specified
+in the .Xresources file. 
+(Specifying key bindings there will still work, though.) 
+To alter the default of volatile options, you can use the following method:
+Rename your ~/.xboardrc settings file (to ~/.yboardrc, say), and create
+a new file ~/.xboardrc, which only contains the options
+
+<pre class="example">     -settingsFile  ~/.yboardrc
+     -saveSettingsFile  ~/.yboardrc
+</pre>
+   <p class="noindent">This will cause your settings to be saved on ~/.yboardrc in the future,
+so that ~/.xboardrc is no longer overwritten. 
+You can then safely specify volatile options in ~/.xboardrc, either
+before or after the settingsFile options. 
+Note that when you specify persistent options after the settingsFile options
+in ~/.xboardrc, you will essentially turn them into volatile options
+with the specified value as default, because that value will overrule
+the value loaded from the settings file (being read later).
+
+<h4 class="subsection">3.7.12 Save Settings on Exit</h4>
+
+<p><a name="index-Save-Settings-on-Exit_002c-Menu-Item-181"></a>Setting this option has no immediate effect, but causes the settings
+to be saved when you quit XBoard. What happens then is otherwise
+identical to what happens when you use select "Save Settings Now",
+see there.
 
    </body></html>