fixed html (missing closing tag for ul)
[xboard.git] / manual / html_node / Options-Menu.html
index f9dd128..8f984ac 100644 (file)
@@ -3,10 +3,10 @@
 <title>Options Menu - XBoard</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html">
 <meta name="description" content="XBoard">
-<meta name="generator" content="makeinfo 4.12">
+<meta name="generator" content="makeinfo 4.13">
 <link title="Top" rel="start" href="index.html#Top">
 <link rel="up" href="Menus.html#Menus" title="Menus">
-<link rel="prev" href="Step-Menu.html#Step-Menu" title="Step Menu">
+<link rel="prev" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu" title="Engine Menu">
 <link rel="next" href="Help-Menu.html#Help-Menu" title="Help Menu">
 <link href="http://www.gnu.org/software/texinfo/" rel="generator-home" title="Texinfo Homepage">
 <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">
 </head>
 <body>
 <div class="node">
-<p>
 <a name="Options-Menu"></a>
+<p>
 Next:&nbsp;<a rel="next" accesskey="n" href="Help-Menu.html#Help-Menu">Help Menu</a>,
-Previous:&nbsp;<a rel="previous" accesskey="p" href="Step-Menu.html#Step-Menu">Step Menu</a>,
+Previous:&nbsp;<a rel="previous" accesskey="p" href="Engine-Menu.html#Engine-Menu">Engine Menu</a>,
 Up:&nbsp;<a rel="up" accesskey="u" href="Menus.html#Menus">Menus</a>
 <hr>
 </div>
 
-<h3 class="section">2.5 Options Menu</h3>
+<h3 class="section">3.7 Options Menu</h3>
 
-<p><a name="index-Menu_002c-Options-72"></a><a name="index-Options-Menu-73"></a>
+<p><a name="index-Menu_002c-Options-87"></a><a name="index-Options-Menu-88"></a>
      <dl>
-<dt>Flip View<dd><a name="index-Flip-View_002c-Menu-Item-74"></a>Inverts your view of the chess board for the duration of the\r
-current game. Starting a new game returns the board to normal.\r
-The <kbd>v</kbd> key is a keyboard equivalent.\r
-<br><dt>Adjudications<dd><a name="index-Adjudications_002c-Menu-Item-75"></a>Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications\r
-that XBoard can perform in engine-engine games.\r
-You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate\r
-or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine\r
-result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than\r
-naively following the engine, to declare draw on posititions\r
-which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),\r
-or which are impossble to win unless the opponent seeks its own demise \r
-(e.g. KBKN).\r
-For these adjudications to work, &lsquo;<samp><span class="samp">Test Legality</span></samp>&rsquo; should be switched on.\r
-It is also possible to insruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat\r
-rule and automtically declare draw (after a user-adjustable number of moves\r
-or repeats) even if the engines are prepared to go on.\r
-It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on \r
-forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 cosecutive moves) that one\r
-of them is behind more than a user-adjustable score threshold.\r
-For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand\r
-the engine's scores. To faclitate the latter, you can inform xboard here if\r
-the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.\r
-<br><dt>Engine Settings<dd>Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,\r
-such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors\r
-that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed\r
-to run UCI engines under XBoard. The feature tht allows setting of these parameters on\r
-engines is new since XBoard 4.3.15, so not many WinBoard engines respond\r
-to it yet, but UCI engines should.\r
-It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening\r
-book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.\r
-It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,\r
-if that position is found in the book.\r
-The book can switched on and off independently for either engine.\r
-<br><dt>Time Control<dd><a name="index-Time-Control_002c-Menu-Item-76"></a>Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.\r
-Allows you to select classical or incremental time controls,\r
-set the moves per session, session duration, and time increment.\r
-Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.\r
-If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, \r
-be it at the beginning of a session or through the time increment or\r
-fixed time per move, will be divided by N.\r
-<br><dt>Always Queen<dd><a name="index-Always-Queen_002c-Menu-Item-77"></a>If this option is off, XBoard brings up a dialog\r
-box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece\r
-you want to promote it to. If the option is true, your pawns are\r
-always promoted to queens. Your opponent can still underpromote.\r
-<br><dt>Animate Dragging<dd><a name="index-Animate-Dragging_002c-Menu-Item-78"></a>If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the\r
-mouse, an image of the piece follows the mouse cursor.\r
-If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are\r
-dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be\r
-animated when it is complete. \r
-<br><dt>Animate Moving<dd><a name="index-Animate-Moving_002c-Menu-Item-79"></a>If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the\r
-piece is shown moving from the old square to the new square when the\r
-move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging).\r
-If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its\r
-old square and reappears on its new square when the move is complete.\r
-<br><dt>Auto Comment<dd><a name="index-Auto-Comment_002c-Menu-Item-80"></a>If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or\r
-playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes\r
-remarks made with the ICS commands <kbd>say</kbd>, <kbd>tell</kbd>, <kbd>whisper</kbd>,\r
-and <kbd>kibitz</kbd>.\r
-Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;\r
-XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it.\r
-<br><dt>Auto Flag<dd><a name="index-Auto-Flag_002c-Menu-Item-81"></a>If this option is on and one player runs out of time\r
-before the other,\r
-XBoard\r
-will automatically call his flag, claiming a win on time.\r
-In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,\r
-and the ICS may award you a draw instead of a win if you have\r
-insufficient mating material.  In local chess engine mode,\r
-XBoard\r
-may call either player's flag and will not take material into account.\r
-<br><dt>Auto Flip View<dd><a name="index-Auto-Flip-View_002c-Menu-Item-82"></a>If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board\r
-will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom\r
-of the window towards the top.\r
-<br><dt>Auto Observe<dd><a name="index-Auto-Observe_002c-Menu-Item-83"></a>If this option is on and you add a player to your <code>gnotify</code>\r
-list on ICS, XBoard will automatically observe all of that\r
-player's games, unless you are doing something else (such as\r
-observing or playing a game of your own) when one starts.\r
-The games are displayed \r
-from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his\r
-pawns move from the bottom of the window towards the top.\r
-Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if\r
-your ICS \r
-<code>highlight</code>\r
-variable is set to 0, or if the ICS you are using does not \r
-properly support observing from Black's point of view,\r
-you will see the game from White's point of view.\r
-<br><dt>Auto Raise Board<dd><a name="index-Auto-Raise-Board_002c-Menu-Item-84"></a>If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window\r
-is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows.\r
-<br><dt>Auto Save<dd><a name="index-Auto-Save_002c-Menu-Item-85"></a>If this option is true, at the end of every game XBoard prompts\r
-you for a file name and appends a record of the game to the file\r
-you specify. \r
-Disabled if the <code>saveGameFile</code> command-line\r
-option is set, as in that case all games are saved to the specified file.\r
-See <a href="Load-and-Save-options.html#Load-and-Save-options">Load and Save options</a>.\r
-<br><dt>Blindfold<dd><a name="index-Blindfold_002c-Menu-Item-86"></a>If this option is on, XBoard displays the board as usual but does\r
-not display pieces or move highlights.  You can still move in the\r
-usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though\r
-the pieces are invisible.\r
-<br><dt>Flash Moves<dd><a name="index-Flash-Moves_002c-Menu-Item-87"></a>If this option is on, whenever a move is completed, the moved piece flashes.\r
-The number of times to flash is set by the flashCount command-line\r
-option; it defaults to 3 if Flash Moves is first turned on from the menu.\r
-\r
-If you are playing a game on an ICS, the board is always\r
-oriented at the start of the game so that your pawns move from\r
-the bottom of the window towards the top. Otherwise, the starting\r
-orientation is determined by the <code>flipView</code> command line option;\r
-if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top\r
-at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from\r
-bottom to top. See <a href="User-interface-options.html#User-interface-options">User interface options</a>.\r
-<br><dt>Get Move List<dd><a name="index-Get-Move-List_002c-Menu-Item-88"></a>If this option is on, whenever XBoard\r
-receives the first board of a new ICS game (or a different game from\r
-the one it is currently displaying), it\r
-retrieves the list of past moves from the ICS.\r
-You can then review the moves with the &lsquo;<samp><span class="samp">Forward</span></samp>&rsquo; and &lsquo;<samp><span class="samp">Backward</span></samp>&rsquo;\r
-commands\r
-or save them with &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game</span></samp>&rsquo;.  You might want to\r
-turn off this option if you are observing several blitz games at once,\r
-to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over\r
-and over.\r
-When you turn this option on from the menu, XBoard\r
-immediately fetches the move list of the current game (if any).\r
-<br><dt>Highlight Last Move<dd><a name="index-Highlight-Last-Move_002c-Menu-Item-89"></a>If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and\r
-ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward\r
-or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to\r
-be unmade are highlighted.\r
-<br><dt>Move Sound<dd><a name="index-Move-Sound_002c-Menu-Item-90"></a>If this option is on, XBoard alerts you by playing a sound\r
-after each of your opponent's moves (or after every\r
-move if you are observing a game on the Internet Chess Server).\r
-The sound is not played after moves you make or moves read from a\r
-saved game file. By default, the\r
-sound is the terminal bell, but on some systems you can change it\r
-to a sound file using the soundMove option; see below.\r
-\r
-If you turn on this option when using XBoard with the Internet\r
-Chess Server, you will probably want to give the\r
-<kbd>set bell 0</kbd>\r
-command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell\r
-after every move (not just yours). (The <samp><span class="file">.icsrc</span></samp> file\r
-is a good place for this; see <a href="ICS-options.html#ICS-options">ICS options</a>.)\r
-<br><dt>ICS Alarm<dd><a name="index-ICS-Alarm_002c-Menu-Item-91"></a>When this option is on, an alarm sound is played when your clock\r
-counts down to the icsAlarmTime (by default, 5 seconds) in an ICS\r
-game.  For games with time controls that include an increment, the\r
-alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime.\r
-By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems\r
-you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see\r
-below.\r
-<br><dt>Old Save Style<dd><a name="index-Old-Save-Style_002c-Menu-Item-92"></a>If this option is off, XBoard saves games in PGN\r
-(portable game notation) and positions in FEN (Forsythe-Edwards\r
-notation).  If the option is on, a save style that is compatible\r
-with older versions of XBoard is used instead.\r
-The old position style is more human-readable\r
-than FEN; the old game style has no particular advantages.\r
-<br><dt>Periodic Updates<dd><a name="index-Periodic-Updates_002c-Menu-Item-93"></a>If this option is off (or if\r
-you are using a chess engine that does not support periodic updates),\r
-the analysis window\r
-will only be updated when the analysis changes. If this option is\r
-on, the Analysis Window will be updated every two seconds.\r
-<br><dt>Ponder Next Move<dd><a name="index-Ponder-Next-Move_002c-Menu-Item-94"></a>If this option is off, the chess engine will think only when it is on\r
-move.  If the option is on, the engine will also think while waiting\r
-for you to make your move.\r
-<br><dt>Popup Exit Message<dd><a name="index-Popup-Exit-Message_002c-Menu-Item-95"></a>If this option is on, when XBoard wants to display a message just\r
-before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to\r
-click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the\r
-message to standard error (the terminal) and exits immediately.\r
-<br><dt>Popup Move Errors<dd><a name="index-Popup-Move-Errors_002c-Menu-Item-96"></a>If this option is off, when you make an error in moving (such as\r
-attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the\r
-error message is displayed in the message area.  If the option is\r
-on, move errors are displayed in small popup windows like other errors.\r
-You can dismiss an error popup either by clicking its OK button or by\r
-clicking anywhere on the board, including downclicking to start a move.\r
-<br><dt>Premove<dd><a name="index-Premove_002c-Menu-Item-97"></a>If this option is on while playing a game on an ICS, you can register\r
-your next planned move before it is your turn.  Move the piece with\r
-the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares\r
-will be highlighted with a special color (red by default).  When it is\r
-your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to\r
-ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a\r
-different move.  If you change your mind about your premove, either\r
-make a different move, or double-click on any piece to cancel the move\r
-entirely.\r
-<br><dt>Quiet Play<dd><a name="index-Quiet-Play_002c-Menu-Item-98"></a>If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS\r
-<kbd>set shout 0</kbd>\r
-command whenever you start a game and a\r
-<kbd>set shout 1</kbd>\r
-command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted\r
-by shouts from other ICS users while playing.\r
-<br><dt>Show Coords<dd><a name="index-Show-Coords_002c-Menu-Item-99"></a>If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates\r
-along the board's left and bottom edges.\r
-<br><dt>Hide Thinking<dd><a name="index-Hide-Thinking_002c-Menu-Item-100"></a>If this option is off, the chess engine's notion of the score and best\r
-line of play from the current position is displayed as it is\r
-thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,\r
-behind) the chess engine thinks it is. In matches between two\r
-machines, the score is prefixed by &lsquo;<samp><span class="samp">W</span></samp>&rsquo; or &lsquo;<samp><span class="samp">B</span></samp>&rsquo; to indicate\r
-whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking\r
-of the engine that is on move is shown.\r
-<br><dt>Test Legality<dd><a name="index-Test-Legality_002c-Menu-Item-101"></a>If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make\r
-with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move.\r
-Moves loaded from a file with &lsquo;<samp><span class="samp">Load Game</span></samp>&rsquo; are also checked.  If\r
-the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine\r
-or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning\r
-off this option is useful if you are playing a chess variant with\r
-rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild\r
-variants where the king may castle after starting on the d file are\r
-generally supported with Test Legality on.)\r
+<dt>Time Control<dd><a name="index-Time-Control_002c-Menu-Item-89"></a>Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively. 
+Allows you to select classical or incremental time controls,
+set the moves per session, session duration, and time increment. 
+Also allows specification of time-odds factors for one or both engines. 
+If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets,
+be it at the beginning of a session or through the time increment or
+fixed time per move, will be divided by N. 
+The shifted <kbd>Alt+T</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<br><dt>Common Engine<dd><a name="index-Common-Engine_002c-Menu-Item-90"></a>Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
+such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
+that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
+to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
+engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
+to it yet, but UCI engines should.
+
+     <p>It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
+book that XBoard consults for any position a playing engine gets in. 
+It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
+if that position is found in the book. 
+The book can switched on and off independently for either engine. 
+The way book moves are chosen can be influenced through the settings of
+book depth and variety. 
+After both sides have played more moves than the specified depth,
+the book will no longer be consulted. 
+When the variety is set to 50, moves will be played with the probability
+specified in the book. 
+When set to 0, only the move(s) with the highest probability will be played. 
+When set to 100, all listed moves will be played with equal pobability. 
+Other settings interpolate between that. 
+The shifted <kbd>Alt+U</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<br><dt>Adjudications<dd><a name="index-Adjudications_002c-Menu-Item-91"></a>Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
+that XBoard can perform in engine-engine games. 
+The shifted <kbd>Alt+J</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
+or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
+result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
+naively following the engine, to declare draw on positions
+which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),
+or which are impossible to win unless the opponent seeks its own demise
+(e.g. KBKN). 
+For these adjudications to work, &lsquo;<samp><span class="samp">Test Legality</span></samp>&rsquo; should be switched on. 
+It is also possible to instruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat
+rule and automatically declare draw (after a user-adjustable number of moves
+or repeats) even if the engines are prepared to go on. 
+It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on
+forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 consecutive moves) that one
+of them is behind more than a user-adjustable score threshold. 
+For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
+the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
+the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color. 
+<br><dt>Match Game Options<dd><a name="index-Match-Game-Options_002c-Menu-Item-92"></a>Summons a dialog where you can set options important for playing automatic
+matches between two chess programs
+(e.g. by using the &lsquo;<samp><span class="samp">Machine Match</span></samp>&rsquo; menu item in the &lsquo;<samp><span class="samp">Mode</span></samp>&rsquo; menu). 
+You can specify the number of games such a match should last,
+and the duration of the pause between games
+(important for some older engines to not have the last move of a previous
+game be given when the next game has already started). 
+You can also specify a file with opening lines, or a file with initial positions
+(the <code>loadGameFile</code> and <code>loadPositionFile</code> options),
+and the number of the game or position to use from these files. 
+Values -1 and -2 of this 'index' convey a special meaning,
+namely that XBoard should automatically step through all lines or positions
+in these files. 
+With -1 such stepping is done every game; with -2 every two games,
+so that each line or position is played with both colors before stepping
+to the next one. 
+You can have XBoard automatically rewind to the first line or position
+in the file after the index reaches a certain vaue,
+which you can also specify here. 
+<br><dt>Load Game Options<dd><a name="index-Load-Game-Options_002c-Menu-Item-93"></a>Summons a dialog where you can set the <code>autoDisplayComment</code> and
+<code>autoDisplayTags</code> options, (which control popups when viewing loaded games),
+and specify the rate at which loaded games are auto-played,
+in seconds per move (which can be a fractional number, like 1.6). 
+<br><dt>Save Game Options<dd><a name="index-ave-Game-Options_002c-Menu-Item-94"></a>Summons a dialog where you can specify the files on which XBoard should
+automtically save any played or entered games,
+(the <code>saveGameFile</code> option),
+or the final position of such games (the <code>savePositionfile</code> option). 
+You can also select 'auto-save' without a file name,
+in which case XBoard will prompt the user for a file name after each game. 
+You can also set the default value for the PGN Event tag that will
+be used for each new game you start. 
+Various options for the format of the game can be specified as well,
+such as whether scores and depths of engine games should be saved as comments,
+and if a tag with info about the score with which the engine came out of book
+should be included. 
+For Chess, always set the format to PGN, rather than "old save stye"! 
+<br><dt>Game List<dd><a name="index-Game-List-Tags_002c-Menu-Item-95"></a>Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
+on the lines in the game list, and their order. 
+<br><dt>Sound Options<dd><a name="index-Sound-Options_002c-Menu-Item-96"></a>Summons a dialog where you can specify the sounds that should accompany
+various events that can occur XBoard. 
+Most events are only relevant to ICS play,
+but the move sound is an important exception. 
+For each event listed in the dialog,
+you can select a standard sound from a menu. 
+You can also select a user-supplied sound file,
+by typing its name into the designated text-edit field first,
+and then selecting "Above WAV File" from the menu for the event. 
+A dummy event has been provided for trying out the sounds with the
+"play" button next to it. 
+The directory with standard sounds, and the external program for playing
+the sounds can be specified too, but normally you would not touch these
+once XBoard is properly installed. 
+<dt>Move Sound<dd><a name="index-Move-Sound_002c-Menu-Item-97"></a>When a move sound other than 'None' is selected,
+XBoard alerts you by playing a sound
+after each of your opponent's moves (or after every
+move if you are observing a game on the Internet Chess Server). 
+The sound is not played after moves you make or moves read from a
+saved game file. 
+If you turn on this option when using XBoard with the Internet
+Chess Server, you will probably want to give the
+<kbd>set bell 0</kbd>
+command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell
+after every move (not just yours). (The <samp><span class="file">.icsrc</span></samp> file
+is a good place for this; see <a href="ICS-options.html#ICS-options">ICS options</a>.) 
+<br><dt>General Options<dd><a name="index-General-Options_002c-Menu-Item-98"></a>The following items to set option values appear in the dialog
+summoned by the general Options menu item. 
+<dt>Always Queen<dd><a name="index-Always-Queen_002c-Menu-Item-99"></a>If this option is off, XBoard brings up a dialog
+box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece
+you want to promote it to. If the option is true, your pawns are
+always promoted to queens. Your opponent can still under-promote. 
+The shifted <kbd>Ctrl-Q</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<dt>Animate Dragging<dd><a name="index-Animate-Dragging_002c-Menu-Item-100"></a>If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the
+mouse, an image of the piece follows the mouse cursor. 
+If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are
+dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be
+animated when it is complete. 
+<dt>Animate Moving<dd><a name="index-Animate-Moving_002c-Menu-Item-101"></a>If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the
+piece is shown moving from the old square to the new square when the
+move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging). 
+If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its
+old square and reappears on its new square when the move is complete. 
+The shifted <kbd>Ctrl-A</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<dt>Auto Flag<dd><a name="index-Auto-Flag_002c-Menu-Item-102"></a>If this option is on and one player runs out of time
+before the other,
+XBoard
+will automatically call his flag, claiming a win on time. 
+The shifted <kbd>Ctrl-F</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,
+and the ICS may award you a draw instead of a win if you have
+insufficient mating material.  In local chess engine mode,
+XBoard
+may call either player's flag and will not take material into account (?). 
+<dt>Auto Flip View<dd><a name="index-Auto-Flip-View_002c-Menu-Item-103"></a>If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board
+will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom
+of the window towards the top.
+
+     <p>If you are playing a game on an ICS, the board is always
+oriented at the start of the game so that your pawns move from
+the bottom of the window towards the top. Otherwise, the starting
+orientation is determined by the <code>flipView</code> command line option;
+if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top
+at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from
+bottom to top. See <a href="User-interface-options.html#User-interface-options">User interface options</a>. 
+<dt>Blindfold<dd><a name="index-Blindfold_002c-Menu-Item-104"></a>If this option is on, XBoard displays the board as usual but does
+not display pieces or move highlights.  You can still move in the
+usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though
+the pieces are invisible. 
+<dt>Drop Menu<dd><a name="index-Drop-Menu_002c-Menu-Item-105"></a>Controls if right-clicking the board in crazyhouse / bughouse
+will pop up a menu to drop a piece on the clicked square
+(old, deprecated behavior)
+or allow you to step through an engine PV
+(new, recommended behavior). 
+<dt>Highlight Dragging<dd><a name="index-Highlight-Dragging_002c-Menu-Item-106"></a>If Highlight Dragging is on, and the option -showTargetSquares is also on
+in the settings file, all squares a piece that is 'picked up' with the mouse
+can legally move to are highighted with a fat colored dot in the
+highlightColor (non-captures) or premoveHighlightColor (captures). 
+Legality testing must be on for XBoard to know how the piece moves. 
+<dt>Highlight Last Move<dd><a name="index-Highlight-Last-Move_002c-Menu-Item-107"></a>If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and
+ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward
+or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to
+be unmade are highlighted. 
+<dt>Highlight with Arrow<dd><a name="index-Highlight-with-Arrow_002c-Menu-Item-108"></a>Causes the highlighting described in Highlight Last Move to be done
+by drawing an arrow between the highlighted squares,
+so that it is visible even when the width of the grid lines is set to zero. 
+<dt>One-Click Moving<dd><a name="index-One_002dClick-Moving_002c-Menu-Item-109"></a>If this option is on, XBoard does not wait for you to click both the
+from- and the to-square, or drag the piece, but performs a move as soon
+as it is uniqely specified. 
+This applies to clicking an own piece that only has a single legal move,
+clicking an empty square or opponent piece where only one of your pieces
+can move (or capture) to. 
+Furthermore, a double-click on a piece that can only make a single capture
+will cause that capture to be made. 
+Promoting a Pawn by clicking its to-square will suppress the promotion
+popup, and make it promote to Queen. 
+<dt>Periodic Updates<dd><a name="index-Periodic-Updates_002c-Menu-Item-110"></a>If this option is off (or if
+you are using a chess engine that does not support periodic updates),
+the analysis window
+will only be updated when the analysis changes. If this option is
+on, the Analysis Window will be updated every two seconds. 
+<dt>Ponder Next Move<dd><a name="index-Ponder-Next-Move_002c-Menu-Item-111"></a>If this option is off, the chess engine will think only when it is on
+move.  If the option is on, the engine will also think while waiting
+for you to make your move. 
+The shifted <kbd>Ctrl-P</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<dt>Popup Exit Message<dd><a name="index-Popup-Exit-Message_002c-Menu-Item-112"></a>If this option is on, when XBoard wants to display a message just
+before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to
+click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the
+message to standard error (the terminal) and exits immediately. 
+<dt>Popup Move Errors<dd><a name="index-Popup-Move-Errors_002c-Menu-Item-113"></a>If this option is off, when you make an error in moving (such as
+attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the
+error message is displayed in the message area.  If the option is
+on, move errors are displayed in small pop-up windows like other errors. 
+You can dismiss an error pop-up either by clicking its OK button or by
+clicking anywhere on the board, including down-clicking to start a move. 
+<dt>Show Coords<dd><a name="index-Show-Coords_002c-Menu-Item-114"></a>If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates
+along the board's left and bottom edges. 
+<dt>Hide Thinking<dd><a name="index-Hide-Thinking_002c-Menu-Item-115"></a>If this option is off, the chess engine's notion of the score and best
+line of play from the current position is displayed as it is
+thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,
+behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
+machines, the score is prefixed by &lsquo;<samp><span class="samp">W</span></samp>&rsquo; or &lsquo;<samp><span class="samp">B</span></samp>&rsquo; to indicate
+whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
+of the engine that is on move is shown. 
+The shifted <kbd>Ctrl-H</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+<dt>Test Legality<dd><a name="index-Test-Legality_002c-Menu-Item-116"></a>If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make
+with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move. 
+The shifted <kbd>Ctrl-L</kbd> key is a keyboard equivalent. 
+Moves loaded from a file with &lsquo;<samp><span class="samp">Load Game</span></samp>&rsquo; are also checked.  If
+the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine
+or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning
+off this option is useful if you are playing a chess variant with
+rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild
+variants where the king may castle after starting on the d file are
+generally supported with Test Legality on.) 
+<dt>Flash Moves<dt>Flash Rate<dd><a name="index-Flash-Moves_002c-Menu-Item-117"></a><a name="index-Flash-Rate_002c-Menu-Item-118"></a>If this option is non-zero, whenever a move is completed,
+the moved piece flashes the specified number of times. 
+The flash-rate setting determines how rapidly this flashing occurs. 
+<dt>Animation Speed<dd><a name="index-Animation-Speed_002c-Menu-Item-119"></a>Determines the duration (in msec) of an animation step,
+when &lsquo;<samp><span class="samp">Animate Moving</span></samp>&rsquo; is swiched on.
+
+     <br><dt>ICS Options<dd><a name="index-ICS-Options_002c-Menu-Item-120"></a>The following options occur in a dialog summoned by the
+ICS Options menu item. 
+<dt>Auto Kibitz<dd><a name="index-Auto-Kibitz_002c-Menu-Item-121"></a>Setting this option when playingwith or aginst a chess program on an ICS
+will cause the last line of thinking output of the engine before its move
+to be sent to the ICS in a kibitz command. 
+In addition, any kibitz message received through the ICS from
+an opponent chess program will be diverted to the engine-output window,
+(and suppressed in the console),
+where you can play through its PV by right-clicking it. 
+<dt>Auto Comment<dd><a name="index-Auto-Comment_002c-Menu-Item-122"></a>If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
+playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes
+remarks made with the ICS commands <kbd>say</kbd>, <kbd>tell</kbd>, <kbd>whisper</kbd>,
+and <kbd>kibitz</kbd>. 
+Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;
+XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it. 
+<dt>Auto Observe<dd><a name="index-Auto-Observe_002c-Menu-Item-123"></a>If this option is on and you add a player to your <code>gnotify</code>
+list on ICS, XBoard will automatically observe all of that
+player's games, unless you are doing something else (such as
+observing or playing a game of your own) when one starts. 
+The games are displayed
+from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his
+pawns move from the bottom of the window towards the top. 
+Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if
+your ICS
+<code>highlight</code>
+variable is set to 0, or if the ICS you are using does not
+properly support observing from Black's point of view,
+you will see the game from White's point of view. 
+<dt>Auto Raise Board<dd><a name="index-Auto-Raise-Board_002c-Menu-Item-124"></a>If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window
+is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows. 
+<dt>Auto Save<dd><a name="index-Auto-Save_002c-Menu-Item-125"></a>If this option is true, at the end of every game XBoard prompts
+you for a file name and appends a record of the game to the file
+you specify. 
+Disabled if the <code>saveGameFile</code> command-line
+option is set, as in that case all games are saved to the specified file. 
+See <a href="Load-and-Save-options.html#Load-and-Save-options">Load and Save options</a>. 
+<dt>Background Observe<dd><a name="index-Background-Observe_002c-Menu-Item-126"></a>Setting this option will make XBoard suppress display of any boards
+from observed games while you are playing. 
+In stead the last such board will be remembered,
+and shown to you when you right-click the board. 
+This allows you to peek at your bughouse partner's game when you want,
+without disturbing your own game too much. 
+<dt>Dual Board<dd><a name="index-Dual-Board_002c-Menu-Item-127"></a>Setting this option in combination with &lsquo;<samp><span class="samp">Background Observe</span></samp>&rsquo;
+will display boards of observed games while you are playing
+on a second board next to that of your own game. 
+<dt>Get Move List<dd><a name="index-Get-Move-List_002c-Menu-Item-128"></a>If this option is on, whenever XBoard
+receives the first board of a new ICS game (or a different game from
+the one it is currently displaying), it
+retrieves the list of past moves from the ICS. 
+You can then review the moves with the &lsquo;<samp><span class="samp">Forward</span></samp>&rsquo; and &lsquo;<samp><span class="samp">Backward</span></samp>&rsquo;
+commands
+or save them with &lsquo;<samp><span class="samp">Save Game</span></samp>&rsquo;.  You might want to
+turn off this option if you are observing several blitz games at once,
+to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over
+and over. 
+When you turn this option on from the menu, XBoard
+immediately fetches the move list of the current game (if any). 
+<dt>Quiet Play<dd><a name="index-Quiet-Play_002c-Menu-Item-129"></a>If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS
+<kbd>set shout 0</kbd>
+command whenever you start a game and a
+<kbd>set shout 1</kbd>
+command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted
+by shouts from other ICS users while playing. 
+<dt>Seek Graph<dd><a name="index-Seek-Graph_002c-Menu-Item-130"></a>Setting this option will cause XBoard to display an graph of
+currently active seek ads when you left-click the board
+while idle and logged on to an ICS. 
+<dt>Auto-Refresh Seek Graph<dd><a name="index-Auto_002dRefresh-Seek-Graph_002c-Menu-Item-131"></a>In combination with the &lsquo;<samp><span class="samp">Seek Graph</span></samp>&rsquo; option this
+will cause automatic update of the seek graph while it is up. 
+This only works on FICS and ICS,
+and requires a lot of bandwidth on a busy server. 
+<dt>Premove<dt>Premove White<dt>Premove Black<dt>First White Move<dt>First Black Move<dd><a name="index-Premove_002c-Menu-Item-132"></a><a name="index-Premove-White_002c-Menu-Item-133"></a><a name="index-Premove-Black_002c-Menu-Item-134"></a><a name="index-First-White-Move_002c-Menu-Item-135"></a><a name="index-First-Black-Move_002c-Menu-Item-136"></a>If this option is on while playing a game on an ICS, you can register
+your next planned move before it is your turn.  Move the piece with
+the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares
+will be highlighted with a special color (red by default).  When it is
+your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to
+ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a
+different move.  If you change your mind about your premove, either
+make a different move, or double-click on any piece to cancel the move
+entirely.
+
+     <p>You can also enter premoves for the first white and black moves
+of the game. 
+<dt>ICS Alarm<dt>ICS Alarm Time<dd><a name="index-ICS-Alarm_002c-Menu-Item-137"></a><a name="index-ICS-Alarm-Time_002c-Menu-Item-138"></a>When this option is on, an alarm sound is played when your clock
+counts down to the icsAlarmTime in an ICS game. 
+(By default, the time is 5 seconds, but you can pecify other values
+with the Alarm Time spin control.) 
+For games with time controls that include an increment, the
+alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime. 
+By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems
+you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see
+below. 
+<dt>Colorize Messages<dd><a name="index-Colorize-Messages_002c-Menu-Item-139"></a>Ticking this options causes various types of ICS messages do be
+displayed with different foreground or background colors in the console. 
+The colors can be individually selected for each type,
+through the accompanying text edits.
+
+     <br><dt>Save Settings Now<dd><a name="index-Save-Settings-Now_002c-Menu-Item-140"></a>Selecting this menu item causes the current XBoard settings to be
+written to the settings file, so they will also apply in future sessions. 
+Note that some settings are 'volatile', and are not saved,
+because XBoard considers it too unlikely that you want those to apply
+next time. 
+In particular this applies to the Chess program names, and all options
+giving information on those Chess programs (such as their directory,
+if they have their own opening book, if they are UCI or native XBoard),
+or the variant you are playing. 
+Such options would still be understood when they appear in the settings
+file in case they were put there with the aid of a text editor, but they
+would disappear from the file as soon as you save the settings. 
+<br><dt>Save Settings on Exit<dd><a name="index-Save-Settings-on-Exit_002c-Menu-Item-141"></a>Setting this option has no immediate effect, but causes the settings
+to be saved when you quit XBoard. What happens then is otherwise
+identical to what happens when you use select "Save Settings Now",
+see there. 
 </dl>
-   \r
 
    </body></html>