Move MarkMenuItem to xoptions.c
[xboard.git] / menus.c
diff --git a/menus.c b/menus.c
index 560e8af..23e09ea 100644 (file)
--- a/menus.c
+++ b/menus.c
@@ -87,9 +87,6 @@ extern char *getenv();
 
 #include "frontend.h"
 #include "backend.h"
-#include "backendz.h"
-#include "moves.h"
-#include "xgamelist.h"
 #include "xhistory.h"
 #include "xedittags.h"
 #include "menus.h"
@@ -103,85 +100,559 @@ extern char *getenv();
 # define N_(s)  s
 #endif
 
+/*
+ * Button/menu procedures
+ */
+
+char  *gameCopyFilename, *gamePasteFilename;
+Boolean saveSettingsOnExit;
+char *settingsFileName;
+
+static int
+LoadGamePopUp (FILE *f, int gameNumber, char *title)
+{
+    cmailMsgLoaded = FALSE;
+    if (gameNumber == 0) {
+       int error = GameListBuild(f);
+       if (error) {
+           DisplayError(_("Cannot build game list"), error);
+       } else if (!ListEmpty(&gameList) &&
+                  ((ListGame *) gameList.tailPred)->number > 1) {
+           GameListPopUp(f, title);
+           return TRUE;
+       }
+       GameListDestroy();
+       gameNumber = 1;
+    }
+    return LoadGame(f, gameNumber, title, FALSE);
+}
+
+void
+LoadGameProc ()
+{
+    if (gameMode == AnalyzeMode || gameMode == AnalyzeFile) {
+       Reset(FALSE, TRUE);
+    }
+    FileNamePopUp(_("Load game file name?"), "", ".pgn .game", LoadGamePopUp, "rb");
+}
+
+void
+LoadNextGameProc ()
+{
+    ReloadGame(1);
+}
+
+void
+LoadPrevGameProc ()
+{
+    ReloadGame(-1);
+}
+
+void
+ReloadGameProc ()
+{
+    ReloadGame(0);
+}
+
+void
+LoadNextPositionProc ()
+{
+    ReloadPosition(1);
+}
+
+void
+LoadPrevPositionProc ()
+{
+    ReloadPosition(-1);
+}
+
+void
+ReloadPositionProc ()
+{
+    ReloadPosition(0);
+}
+
+void
+LoadPositionProc() 
+{
+    if (gameMode == AnalyzeMode || gameMode == AnalyzeFile) {
+       Reset(FALSE, TRUE);
+    }
+    FileNamePopUp(_("Load position file name?"), "", ".fen .epd .pos", LoadPosition, "rb");
+}
+
+void
+SaveGameProc ()
+{
+    FileNamePopUp(_("Save game file name?"),
+                 DefaultFileName(appData.oldSaveStyle ? "game" : "pgn"),
+                 appData.oldSaveStyle ? ".game" : ".pgn",
+                 SaveGame, "a");
+}
+
+void
+SavePositionProc ()
+{
+    FileNamePopUp(_("Save position file name?"),
+                 DefaultFileName(appData.oldSaveStyle ? "pos" : "fen"),
+                 appData.oldSaveStyle ? ".pos" : ".fen",
+                 SavePosition, "a");
+}
+
+void
+ReloadCmailMsgProc ()
+{
+    ReloadCmailMsgEvent(FALSE);
+}
+
+void
+CopyFENToClipboard ()
+{ // wrapper to make call from back-end possible
+  CopyPositionProc();
+}
+
+void
+CopyPositionProc ()
+{
+    static char *selected_fen_position=NULL;
+    if(gameMode == EditPosition) EditPositionDone(TRUE);
+    if (selected_fen_position) free(selected_fen_position);
+    selected_fen_position = (char *)PositionToFEN(currentMove, NULL);
+    if (!selected_fen_position) return;
+    CopySomething(selected_fen_position);
+}
+
+void
+CopyGameProc ()
+{
+  int ret;
+
+  ret = SaveGameToFile(gameCopyFilename, FALSE);
+  if (!ret) return;
+
+  CopySomething(NULL);
+}
+
+void
+CopyGameListProc ()
+{
+  if(!SaveGameListAsText(fopen(gameCopyFilename, "w"))) return;
+  CopySomething(NULL);
+}
+
+void
+AutoSaveGame ()
+{
+    SaveGameProc();
+}
+
+
+void
+QuitProc ()
+{
+    ExitEvent(0);
+}
+
+void
+MatchProc ()
+{
+    MatchEvent(2);
+}
+
+void
+AdjuWhiteProc ()
+{
+    UserAdjudicationEvent(+1);
+}
+
+void
+AdjuBlackProc ()
+{
+    UserAdjudicationEvent(-1);
+}
+
+void
+AdjuDrawProc ()
+{
+    UserAdjudicationEvent(0);
+}
+
+void
+RevertProc ()
+{
+    RevertEvent(False);
+}
+
+void
+AnnotateProc ()
+{
+    RevertEvent(True);
+}
+
+void
+FlipViewProc ()
+{
+    if(twoBoards) { partnerUp = 1; DrawPosition(True, NULL); partnerUp = 0; }
+    flipView = !flipView;
+    DrawPosition(True, NULL);
+}
+
+void
+SaveOnExitProc ()
+{
+  saveSettingsOnExit = !saveSettingsOnExit;
+
+  MarkMenuItem("Options.SaveSettingsonExit", saveSettingsOnExit);
+}
+
+void
+SaveSettingsProc ()
+{
+  SaveSettings(settingsFileName);
+}
+
+void
+InfoProc ()
+{
+    char buf[MSG_SIZ];
+    snprintf(buf, sizeof(buf), "xterm -e info --directory %s --directory . -f %s &",
+           INFODIR, INFOFILE);
+    system(buf);
+}
+
+void
+BugReportProc ()
+{
+    char buf[MSG_SIZ];
+    snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s mailto:bug-xboard@gnu.org", appData.sysOpen);
+    system(buf);
+}
+
+void
+GuideProc ()
+{
+    char buf[MSG_SIZ];
+    snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s http://www.gnu.org/software/xboard/user_guide/UserGuide.html", appData.sysOpen);
+    system(buf);
+}
+
+void
+HomePageProc ()
+{
+    char buf[MSG_SIZ];
+    snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s http://www.gnu.org/software/xboard/", appData.sysOpen);
+    system(buf);
+}
+
+void
+NewsPageProc ()
+{
+    char buf[MSG_SIZ];
+    snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/portal.html", appData.sysOpen);
+    system(buf);
+}
+
+void
+AboutProc ()
+{
+    char buf[2 * MSG_SIZ];
+#if ZIPPY
+    char *zippy = _(" (with Zippy code)");
+#else
+    char *zippy = "";
+#endif
+    snprintf(buf, sizeof(buf), 
+_("%s%s\n\n"
+"Copyright 1991 Digital Equipment Corporation\n"
+"Enhancements Copyright 1992-2012 Free Software Foundation\n"
+"Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti\n\n"
+"%s is free software and carries NO WARRANTY;"
+"see the file COPYING for more information.\n\n"
+"Visit XBoard on the web at: http://www.gnu.org/software/xboard/\n"
+"Check out the newest features at: http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new.html\n\n"
+"Report bugs via email at: <bug-xboard@gnu.org>\n\n"
+  ),
+           programVersion, zippy, PACKAGE);
+    ErrorPopUp(_("About XBoard"), buf, FALSE);
+}
+
+void
+DebugProc ()
+{
+    appData.debugMode = !appData.debugMode;
+    if(!strcmp(appData.nameOfDebugFile, "stderr")) return; // stderr is already open, and should never be closed
+    if(!appData.debugMode) fclose(debugFP);
+    else {
+       debugFP = fopen(appData.nameOfDebugFile, "w");
+       if(debugFP == NULL) debugFP = stderr;
+       else setbuf(debugFP, NULL);
+    }
+}
+
+void
+NothingProc ()
+{
+    return;
+}
+
+#ifdef OPTIONSDIALOG
+#   define MARK_MENU_ITEM(X,Y)
+#else
+#   define MARK_MENU_ITEM(X,Y) MarkMenuItem(X, Y)
+#endif
+
+void
+PonderNextMoveProc ()
+{
+  PonderNextMoveEvent(!appData.ponderNextMove);
+  MARK_MENU_ITEM("Options.PonderNextMove", appData.ponderNextMove);
+}
+
+void
+AlwaysQueenProc ()
+{
+    appData.alwaysPromoteToQueen = !appData.alwaysPromoteToQueen;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.AlwaysQueen", appData.alwaysPromoteToQueen);
+}
+
+void
+AnimateDraggingProc ()
+{
+    appData.animateDragging = !appData.animateDragging;
+
+    if (appData.animateDragging) CreateAnimVars();
+    MARK_MENU_ITEM("Options.AnimateDragging", appData.animateDragging);
+}
+
+void
+AnimateMovingProc ()
+{
+    appData.animate = !appData.animate;
+    if (appData.animate) CreateAnimVars();
+    MARK_MENU_ITEM("Options.AnimateMoving", appData.animate);
+}
+
+void
+AutoflagProc ()
+{
+    appData.autoCallFlag = !appData.autoCallFlag;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.AutoFlag", appData.autoCallFlag);
+}
+
+void
+AutoflipProc ()
+{
+    appData.autoFlipView = !appData.autoFlipView;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.AutoFlipView", appData.autoFlipView);
+}
+
+void
+BlindfoldProc ()
+{
+    appData.blindfold = !appData.blindfold;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.Blindfold", appData.blindfold);
+    DrawPosition(True, NULL);
+}
+
+void
+TestLegalityProc ()
+{
+    appData.testLegality = !appData.testLegality;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.TestLegality", appData.testLegality);
+}
+
+
+void
+FlashMovesProc ()
+{
+    if (appData.flashCount == 0) {
+       appData.flashCount = 3;
+    } else {
+       appData.flashCount = -appData.flashCount;
+    }
+    MARK_MENU_ITEM("Options.FlashMoves", appData.flashCount > 0);
+}
+
+#if HIGHDRAG
+void
+HighlightDraggingProc ()
+{
+    appData.highlightDragging = !appData.highlightDragging;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.HighlightDragging", appData.highlightDragging);
+}
+#endif
+
+void
+HighlightLastMoveProc ()
+{
+    appData.highlightLastMove = !appData.highlightLastMove;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.HighlightLastMove", appData.highlightLastMove);
+}
+
+void
+HighlightArrowProc ()
+{
+    appData.highlightMoveWithArrow = !appData.highlightMoveWithArrow;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.HighlightWithArrow", appData.highlightMoveWithArrow);
+}
+
+void
+IcsAlarmProc ()
+{
+    appData.icsAlarm = !appData.icsAlarm;
+//    MARK_MENU_ITEM("Options.ICSAlarm", appData.icsAlarm);
+}
+
+void
+MoveSoundProc ()
+{
+    appData.ringBellAfterMoves = !appData.ringBellAfterMoves;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.MoveSound", appData.ringBellAfterMoves);
+}
+
+void
+OneClickProc ()
+{
+    appData.oneClick = !appData.oneClick;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.OneClickMoving", appData.oneClick);
+}
+
+void
+PeriodicUpdatesProc ()
+{
+    PeriodicUpdatesEvent(!appData.periodicUpdates);
+    MARK_MENU_ITEM("Options.PeriodicUpdates", appData.periodicUpdates);
+}
+
+void
+PopupExitMessageProc ()
+{
+    appData.popupExitMessage = !appData.popupExitMessage;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.PopupExitMessage", appData.popupExitMessage);
+}
+
+void
+PopupMoveErrorsProc ()
+{
+    appData.popupMoveErrors = !appData.popupMoveErrors;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.PopupMoveErrors", appData.popupMoveErrors);
+}
+
+void
+PremoveProc ()
+{
+    appData.premove = !appData.premove;
+//    MARK_MENU_ITEM("Options.Premove", appData.premove);
+}
+
+void
+ShowCoordsProc ()
+{
+    appData.showCoords = !appData.showCoords;
+    MARK_MENU_ITEM("Options.ShowCoords", appData.showCoords);
+    DrawPosition(True, NULL);
+}
+
+void
+ShowThinkingProc ()
+{
+    appData.showThinking = !appData.showThinking; // [HGM] thinking: taken out of ShowThinkingEvent
+    ShowThinkingEvent();
+}
+
+void
+HideThinkingProc ()
+{
+  appData.hideThinkingFromHuman = !appData.hideThinkingFromHuman; // [HGM] thinking: taken out of ShowThinkingEvent
+  ShowThinkingEvent();
+
+  MARK_MENU_ITEM("Options.HideThinking", appData.hideThinkingFromHuman);
+}
+
+/*
+ *  Menu definition tables
+ */
+
 MenuItem fileMenu[] = {
-    {N_("New Game        Ctrl+N"),        "New Game", ResetGameEvent},
-    {N_("New Shuffle Game ..."),          "New Shuffle Game", ShuffleMenuProc},
-    {N_("New Variant ...   Alt+Shift+V"), "New Variant", NewVariantProc},      // [HGM] variant: not functional yet
+    {N_("New Game        Ctrl+N"),        "NewGame", ResetGameEvent},
+    {N_("New Shuffle Game ..."),          "NewShuffleGame", ShuffleMenuProc},
+    {N_("New Variant ...   Alt+Shift+V"), "NewVariant", NewVariantProc},      // [HGM] variant: not functional yet
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Load Game       Ctrl+O"),        "Load Game", LoadGameProc},
-    {N_("Load Position    Ctrl+Shift+O"), "Load Position", LoadPositionProc},
-//    {N_("Load Next Game"), "Load Next Game", LoadNextGameProc},
-//    {N_("Load Previous Game"), "Load Previous Game", LoadPrevGameProc},
-//    {N_("Reload Same Game"), "Reload Same Game", ReloadGameProc},
-    {N_("Next Position     Shift+PgDn"), "Load Next Position", LoadNextPositionProc},
-    {N_("Prev Position     Shift+PgUp"), "Load Previous Position", LoadPrevPositionProc},
+    {N_("Load Game       Ctrl+O"),        "LoadGame", LoadGameProc},
+    {N_("Load Position    Ctrl+Shift+O"), "LoadPosition", LoadPositionProc},
+//    {N_("Load Next Game"), "LoadNextGame", LoadNextGameProc},
+//    {N_("Load Previous Game"), "LoadPreviousGame", LoadPrevGameProc},
+//    {N_("Reload Same Game"), "ReloadSameGame", ReloadGameProc},
+    {N_("Next Position     Shift+PgDn"), "LoadNextPosition", LoadNextPositionProc},
+    {N_("Prev Position     Shift+PgUp"), "LoadPreviousPosition", LoadPrevPositionProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
 //    {N_("Reload Same Position"), "Reload Same Position", ReloadPositionProc},
-    {N_("Save Game       Ctrl+S"),        "Save Game", SaveGameProc},
-    {N_("Save Position    Ctrl+Shift+S"), "Save Position", SavePositionProc},
+    {N_("Save Game       Ctrl+S"),        "SaveGame", SaveGameProc},
+    {N_("Save Position    Ctrl+Shift+S"), "SavePosition", SavePositionProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Mail Move"),            "Mail Move", MailMoveEvent},
-    {N_("Reload CMail Message"), "Reload CMail Message", ReloadCmailMsgProc},
+    {N_("Mail Move"),            "MailMove", MailMoveEvent},
+    {N_("Reload CMail Message"), "ReloadCMailMessage", ReloadCmailMsgProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Quit                 Ctr+Q"), "Exit", QuitProc},
+    {N_("Quit                 Ctr+Q"), "Quit", QuitProc},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
 MenuItem editMenu[] = {
-    {N_("Copy Game    Ctrl+C"),        "Copy Game", CopyGameProc},
-    {N_("Copy Position Ctrl+Shift+C"), "Copy Position", CopyPositionProc},
-    {N_("Copy Game List"),        "Copy Game List", CopyGameListProc},
+    {N_("Copy Game    Ctrl+C"),        "CopyGame", CopyGameProc},
+    {N_("Copy Position Ctrl+Shift+C"), "CopyPosition", CopyPositionProc},
+    {N_("Copy Game List"),        "CopyGameList", CopyGameListProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Paste Game    Ctrl+V"),        "Paste Game", PasteGameProc},
-    {N_("Paste Position Ctrl+Shift+V"), "Paste Position", PastePositionProc},
+    {N_("Paste Game    Ctrl+V"),        "PasteGame", PasteGameProc},
+    {N_("Paste Position Ctrl+Shift+V"), "PastePosition", PastePositionProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Edit Game      Ctrl+E"),        "Edit Game 2", EditGameEvent},
-    {N_("Edit Position   Ctrl+Shift+E"), "Edit Position 2", EditPositionEvent},
-    {N_("Edit Tags"),                    "Edit Tags", EditTagsProc},
-    {N_("Edit Comment"),                 "Edit Comment", EditCommentProc},
-    {N_("Edit Book"),                    "Edit Book", EditBookEvent},
+    {N_("Edit Game      Ctrl+E"),        "EditGame", EditGameEvent},
+    {N_("Edit Position   Ctrl+Shift+E"), "EditPosition", EditPositionEvent},
+    {N_("Edit Tags"),                    "EditTags", EditTagsProc},
+    {N_("Edit Comment"),                 "EditComment", EditCommentProc},
+    {N_("Edit Book"),                    "EditBook", EditBookEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
     {N_("Revert              Home"), "Revert", RevertProc},
     {N_("Annotate"),                 "Annotate", AnnotateProc},
-    {N_("Truncate Game  End"),       "Truncate Game", TruncateGameEvent},
+    {N_("Truncate Game  End"),       "TruncateGame", TruncateGameEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
     {N_("Backward         Alt+Left"),   "Backward", BackwardEvent},
     {N_("Forward           Alt+Right"), "Forward", ForwardEvent},
-    {N_("Back to Start     Alt+Home"),  "Back to Start", ToStartEvent},
-    {N_("Forward to End Alt+End"),      "Forward to End", ToEndEvent},
+    {N_("Back to Start     Alt+Home"),  "BacktoStart", ToStartEvent},
+    {N_("Forward to End Alt+End"),      "ForwardtoEnd", ToEndEvent},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
 MenuItem viewMenu[] = {
-    {N_("Flip View             F2"),         "Flip View", FlipViewProc},
+    {N_("Flip View             F2"),         "FlipView", FlipViewProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Engine Output      Alt+Shift+O"),   "Show Engine Output", EngineOutputProc},
-    {N_("Move History       Alt+Shift+H"),   "Show Move History", HistoryShowProc}, // [HGM] hist: activate 4.2.7 code
-    {N_("Evaluation Graph  Alt+Shift+E"),    "Show Evaluation Graph", EvalGraphProc},
-    {N_("Game List            Alt+Shift+G"), "Show Game List", ShowGameListProc},
-    {N_("ICS text menu"), "ICStex", IcsTextProc},
+    {N_("Engine Output      Alt+Shift+O"),   "EngineOutput", EngineOutputProc},
+    {N_("Move History       Alt+Shift+H"),   "MoveHistory", HistoryShowProc}, // [HGM] hist: activate 4.2.7 code
+    {N_("Evaluation Graph  Alt+Shift+E"),    "EvaluationGraph", EvalGraphProc},
+    {N_("Game List            Alt+Shift+G"), "GameList", ShowGameListProc},
+    {N_("ICS text menu"), "ICStextmenu", IcsTextProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Tags"),             "Show Tags", EditTagsProc},
-    {N_("Comments"),         "Show Comments", EditCommentProc},
-    {N_("ICS Input Box"),    "ICS Input Box", IcsInputBoxProc},
+    {N_("Tags"),             "Tags", EditTagsProc},
+    {N_("Comments"),         "Comments", EditCommentProc},
+    {N_("ICS Input Box"),    "ICSInputBox", IcsInputBoxProc},
+    {N_("Open Chat Window"), "OpenChatWindow", ChatProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Board..."),          "Board Options", BoardOptionsProc},
-    {N_("Game List Tags..."), "Game List", GameListOptionsPopUp},
+    {N_("Board..."),          "Board", BoardOptionsProc},
+    {N_("Game List Tags..."), "GameListTags", GameListOptionsProc},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
 MenuItem modeMenu[] = {
-    {N_("Machine White  Ctrl+W"), "Machine White", MachineWhiteEvent},
-    {N_("Machine Black  Ctrl+B"), "Machine Black", MachineBlackEvent},
-    {N_("Two Machines   Ctrl+T"), "Two Machines", TwoMachinesEvent},
-    {N_("Analysis Mode  Ctrl+A"), "Analysis Mode", AnalyzeModeProc},
-    {N_("Analyze Game   Ctrl+G"), "Analyze File", AnalyzeFileProc },
-    {N_("Edit Game         Ctrl+E"), "Edit Game", EditGameEvent},
-    {N_("Edit Position      Ctrl+Shift+E"), "Edit Position", EditPositionEvent},
+    {N_("Machine White  Ctrl+W"), "MachineWhite", MachineWhiteEvent},
+    {N_("Machine Black  Ctrl+B"), "MachineBlack", MachineBlackEvent},
+    {N_("Two Machines   Ctrl+T"), "TwoMachines", TwoMachinesEvent},
+    {N_("Analysis Mode  Ctrl+A"), "AnalysisMode", (MenuProc*) AnalyzeModeEvent},
+    {N_("Analyze Game   Ctrl+G"), "AnalyzeFile", AnalyzeFileEvent },
+    {N_("Edit Game         Ctrl+E"), "EditGame", EditGameEvent},
+    {N_("Edit Position      Ctrl+Shift+E"), "EditPosition", EditPositionEvent},
     {N_("Training"),      "Training", TrainingEvent},
-    {N_("ICS Client"),    "ICS Client", IcsClientEvent},
+    {N_("ICS Client"),    "ICSClient", IcsClientEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Machine Match"),         "Machine Match", MatchProc},
+    {N_("Machine Match"),         "MachineMatch", MatchProc},
     {N_("Pause               Pause"),         "Pause", PauseEvent},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
@@ -191,33 +662,34 @@ MenuItem actionMenu[] = {
     {N_("Decline            F4"), "Decline", DeclineEvent},
     {N_("Rematch           F12"), "Rematch", RematchEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Call Flag          F5"), "Call Flag", CallFlagEvent},
+    {N_("Call Flag          F5"), "CallFlag", CallFlagEvent},
     {N_("Draw                F6"), "Draw", DrawEvent},
     {N_("Adjourn            F7"),  "Adjourn", AdjournEvent},
     {N_("Abort                F8"),"Abort", AbortEvent},
     {N_("Resign              F9"), "Resign", ResignEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Stop Observing  F10"), "Stop Observing", StopObservingEvent},
-    {N_("Stop Examining  F11"), "Stop Examining", StopExaminingEvent},
-    {N_("Upload to Examine"),   "Upload to Examine", UploadGameEvent},
+    {N_("Stop Observing  F10"), "StopObserving", StopObservingEvent},
+    {N_("Stop Examining  F11"), "StopExamining", StopExaminingEvent},
+    {N_("Upload to Examine"),   "UploadtoExamine", UploadGameEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Adjudicate to White"), "Adjudicate to White", AdjuWhiteProc},
-    {N_("Adjudicate to Black"), "Adjudicate to Black", AdjuBlackProc},
-    {N_("Adjudicate Draw"),     "Adjudicate Draw", AdjuDrawProc},
+    {N_("Adjudicate to White"), "AdjudicatetoWhite", AdjuWhiteProc},
+    {N_("Adjudicate to Black"), "AdjudicatetoBlack", AdjuBlackProc},
+    {N_("Adjudicate Draw"),     "AdjudicateDraw", AdjuDrawProc},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
 MenuItem engineMenu[] = {
-    {N_("Load New Engine ..."), "Load Engine", LoadEngineProc},
+    {N_("Load New 1st Engine ..."), "LoadNew1stEngine", LoadEngine1Proc},
+    {N_("Load New 2nd Engine ..."), "LoadNew2ndEngine", LoadEngine2Proc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Engine #1 Settings ..."), "Engine #1 Settings", FirstSettingsProc},
-    {N_("Engine #2 Settings ..."), "Engine #2 Settings", SecondSettingsProc},
+    {N_("Engine #1 Settings ..."), "Engine#1Settings", FirstSettingsProc},
+    {N_("Engine #2 Settings ..."), "Engine#2Settings", SecondSettingsProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
     {N_("Hint"), "Hint", HintEvent},
     {N_("Book"), "Book", BookEvent},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("Move Now     Ctrl+M"),     "Move Now", MoveNowEvent},
-    {N_("Retract Move  Ctrl+X"), "Retract Move", RetractMoveEvent},
+    {N_("Move Now     Ctrl+M"),     "MoveNow", MoveNowEvent},
+    {N_("Retract Move  Ctrl+X"), "RetractMove", RetractMoveEvent},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
@@ -225,58 +697,92 @@ MenuItem optionsMenu[] = {
 #ifdef OPTIONSDIALOG
     {N_("General ..."), "General", OptionsProc},
 #endif
-    {N_("Time Control ...       Alt+Shift+T"), "Time Control", TimeControlProc},
-    {N_("Common Engine ...  Alt+Shift+U"),     "Common Engine", UciMenuProc},
+    {N_("Time Control ...       Alt+Shift+T"), "TimeControl", TimeControlProc},
+    {N_("Common Engine ...  Alt+Shift+U"),     "CommonEngine", UciMenuProc},
     {N_("Adjudications ...      Alt+Shift+J"), "Adjudications", EngineMenuProc},
     {N_("ICS ..."),    "ICS", IcsOptionsProc},
     {N_("Match ..."), "Match", MatchOptionsProc},
-    {N_("Load Game ..."),    "Load Game", LoadOptionsProc},
-    {N_("Save Game ..."),    "Save Game", SaveOptionsProc},
+    {N_("Load Game ..."),    "LoadGame", LoadOptionsProc},
+    {N_("Save Game ..."),    "SaveGame", SaveOptionsProc},
 //    {N_(" ..."),    "", OptionsProc},
-    {N_("Game List ..."),    "Game List", GameListOptionsPopUp},
+    {N_("Game List ..."),    "GameList", GameListOptionsProc},
     {N_("Sounds ..."),    "Sounds", SoundOptionsProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
 #ifndef OPTIONSDIALOG
-    {N_("Always Queen        Ctrl+Shift+Q"),   "Always Queen", AlwaysQueenProc},
-    {N_("Animate Dragging"), "Animate Dragging", AnimateDraggingProc},
-    {N_("Animate Moving      Ctrl+Shift+A"),   "Animate Moving", AnimateMovingProc},
-    {N_("Auto Flag               Ctrl+Shift+F"), "Auto Flag", AutoflagProc},
-    {N_("Auto Flip View"),   "Auto Flip View", AutoflipProc},
+    {N_("Always Queen        Ctrl+Shift+Q"),   "AlwaysQueen", AlwaysQueenProc},
+    {N_("Animate Dragging"), "AnimateDragging", AnimateDraggingProc},
+    {N_("Animate Moving      Ctrl+Shift+A"),   "AnimateMoving", AnimateMovingProc},
+    {N_("Auto Flag               Ctrl+Shift+F"), "AutoFlag", AutoflagProc},
+    {N_("Auto Flip View"),   "AutoFlipView", AutoflipProc},
     {N_("Blindfold"),        "Blindfold", BlindfoldProc},
-    {N_("Flash Moves"),      "Flash Moves", FlashMovesProc},
+    {N_("Flash Moves"),      "FlashMoves", FlashMovesProc},
 #if HIGHDRAG
-    {N_("Highlight Dragging"),    "Highlight Dragging", HighlightDraggingProc},
+    {N_("Highlight Dragging"),    "HighlightDragging", HighlightDraggingProc},
 #endif
-    {N_("Highlight Last Move"),   "Highlight Last Move", HighlightLastMoveProc},
-    {N_("Highlight With Arrow"),  "Arrow", HighlightArrowProc},
-    {N_("Move Sound"),            "Move Sound", MoveSoundProc},
-//    {N_("ICS Alarm"),             "ICS Alarm", IcsAlarmProc},
-    {N_("One-Click Moving"),      "OneClick", OneClickProc},
-    {N_("Periodic Updates"),      "Periodic Updates", PeriodicUpdatesProc},
-    {N_("Ponder Next Move  Ctrl+Shift+P"), "Ponder Next Move", PonderNextMoveProc},
-    {N_("Popup Exit Message"),    "Popup Exit Message", PopupExitMessageProc},
-    {N_("Popup Move Errors"),     "Popup Move Errors", PopupMoveErrorsProc},
+    {N_("Highlight Last Move"),   "HighlightLastMove", HighlightLastMoveProc},
+    {N_("Highlight With Arrow"),  "HighlightWithArrow", HighlightArrowProc},
+    {N_("Move Sound"),            "MoveSound", MoveSoundProc},
+//    {N_("ICS Alarm"),             "ICSAlarm", IcsAlarmProc},
+    {N_("One-Click Moving"),      "OneClickMoving", OneClickProc},
+    {N_("Periodic Updates"),      "PeriodicUpdates", PeriodicUpdatesProc},
+    {N_("Ponder Next Move  Ctrl+Shift+P"), "PonderNextMove", PonderNextMoveProc},
+    {N_("Popup Exit Message"),    "PopupExitMessage", PopupExitMessageProc},
+    {N_("Popup Move Errors"),     "PopupMoveErrors", PopupMoveErrorsProc},
 //    {N_("Premove"),               "Premove", PremoveProc},
-    {N_("Show Coords"),           "Show Coords", ShowCoordsProc},
-    {N_("Hide Thinking        Ctrl+Shift+H"),   "Hide Thinking", HideThinkingProc},
-    {N_("Test Legality          Ctrl+Shift+L"), "Test Legality", TestLegalityProc},
+    {N_("Show Coords"),           "ShowCoords", ShowCoordsProc},
+    {N_("Hide Thinking        Ctrl+Shift+H"),   "HideThinking", HideThinkingProc},
+    {N_("Test Legality          Ctrl+Shift+L"), "TestLegality", TestLegalityProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
 #endif
-    {N_("Save Settings Now"),     "Save Settings Now", SaveSettingsProc},
-    {N_("Save Settings on Exit"), "Save Settings on Exit", SaveOnExitProc},
+    {N_("Save Settings Now"),     "SaveSettingsNow", SaveSettingsProc},
+    {N_("Save Settings on Exit"), "SaveSettingsonExit", SaveOnExitProc},
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
 MenuItem helpMenu[] = {
-    {N_("Info XBoard"),     "Info XBoard", InfoProc},
-    {N_("Man XBoard   F1"), "Man XBoard", ManProc},
+    {N_("Info XBoard"),     "InfoXBoard", InfoProc},
+    {N_("Man XBoard   F1"), "ManXBoard", ManProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("XBoard Home Page"), "Home Page", HomePageProc},
-    {N_("On-line User Guide"), "User Guide", GuideProc},
-    {N_("Development News"), "News Page", NewsPageProc},
-    {N_("e-Mail Bug Report"), "Bug Report", BugReportProc},
+    {N_("XBoard Home Page"), "XBoardHomePage", HomePageProc},
+    {N_("On-line User Guide"), "On-lineUserGuide", GuideProc},
+    {N_("Development News"), "DevelopmentNews", NewsPageProc},
+    {N_("e-Mail Bug Report"), "e-MailBugReport", BugReportProc},
     {"----", NULL, NothingProc},
-    {N_("About XBoard"), "About XBoard", AboutProc},
+    {N_("About XBoard"), "AboutXBoard", AboutProc},
+    {NULL, NULL, NULL}
+};
+
+MenuItem noMenu[] = {
+    { "", "LoadNextGame", LoadNextGameProc },
+    { "", "LoadPrevGame", LoadPrevGameProc },
+    { "", "ReloadGame", ReloadGameProc },
+    { "", "ReloadPosition", ReloadPositionProc },
+#ifndef OPTIONSDIALOG
+    { "", "AlwaysQueen", AlwaysQueenProc },
+    { "", "AnimateDragging", AnimateDraggingProc },
+    { "", "AnimateMoving", AnimateMovingProc },
+    { "", "Autoflag", AutoflagProc },
+    { "", "Autoflip", AutoflipProc },
+    { "", "Blindfold", BlindfoldProc },
+    { "", "FlashMoves", FlashMovesProc },
+#if HIGHDRAG
+    { "", "HighlightDragging", HighlightDraggingProc },
+#endif
+    { "", "HighlightLastMove", HighlightLastMoveProc },
+//    { "", "IcsAlarm", IcsAlarmProc },
+    { "", "MoveSound", MoveSoundProc },
+    { "", "PeriodicUpdates", PeriodicUpdatesProc },
+    { "", "PopupExitMessage", PopupExitMessageProc },
+    { "", "PopupMoveErrors", PopupMoveErrorsProc },
+//    { "", "Premove", PremoveProc },
+    { "", "ShowCoords", ShowCoordsProc },
+    { "", "ShowThinking", ShowThinkingProc },
+    { "", "HideThinking", HideThinkingProc },
+    { "", "TestLegality", TestLegalityProc },
+#endif
+    { "", "AboutGame", AboutGameEvent },
+    { "", "DebugProc", DebugProc },
+    { "", "Nothing", NothingProc },
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
@@ -292,13 +798,27 @@ Menu menuBar[] = {
     {NULL, NULL, NULL}
 };
 
-int
-MenuToNumber(char *menuName)
+MenuItem *
+MenuNameToItem (char *menuName)
 {
-    int i;
-    for(i=0; i<nrOfMenuItems; i++)
-       if(!strcmp(menuName, menuItemList[i].name)) return i;
-    return -1;
+    int i=0;
+    char buf[MSG_SIZ], *p;
+    MenuItem *menuTab;
+    static MenuItem a = { NULL, NULL, NothingProc };
+    extern Option mainOptions[];
+    safeStrCpy(buf, menuName, MSG_SIZ);
+    p = strchr(buf, '.');
+    if(!p) menuTab = noMenu, p = menuName; else {
+       *p++ = NULLCHAR;
+       for(i=0; menuBar[i].name; i++)
+           if(!strcmp(buf, menuBar[i].name)) break;
+       if(!menuBar[i].name) return NULL; // main menu not found
+       menuTab = menuBar[i].mi;
+    }
+    if(*p == NULLCHAR) { a.handle = mainOptions[i+1].handle; return &a; } // main menu bar
+    for(i=0; menuTab[i].string; i++)
+       if(menuTab[i].ref && !strcmp(p, menuTab[i].ref)) return menuTab + i;
+    return NULL; // item not found
 }
 
 void
@@ -306,48 +826,388 @@ AppendEnginesToMenu (char *list)
 {
     int i=0;
     char *p;
-
     if(appData.icsActive || appData.recentEngines <= 0) return;
     recentEngines = strdup(list);
     while (*list) {
        p = strchr(list, '\n'); if(p == NULL) break;
-       if(i == 0) AppendMenuItem("----", "----", NULL); // at least one valid item to add
+       if(i == 0) AppendMenuItem("----", 0); // at least one valid item to add
        *p = 0;
-       AppendMenuItem(list, "recent", (MenuProc *) i);
+       AppendMenuItem(list, i);
        i++; *p = '\n'; list = p + 1;
     }
 }
 
+Enables icsEnables[] = {
+    { "File.MailMove", False },
+    { "File.ReloadCMailMessage", False },
+    { "Mode.MachineBlack", False },
+    { "Mode.MachineWhite", False },
+    { "Mode.AnalysisMode", False },
+    { "Mode.AnalyzeFile", False },
+    { "Mode.TwoMachines", False },
+    { "Mode.MachineMatch", False },
+#ifndef ZIPPY
+    { "Engine.Hint", False },
+    { "Engine.Book", False },
+    { "Engine.MoveNow", False },
+#ifndef OPTIONSDIALOG
+    { "PeriodicUpdates", False },
+    { "HideThinking", False },
+    { "PonderNextMove", False },
+#endif
+#endif
+    { "Engine.Engine#1Settings", False },
+    { "Engine.Engine#2Settings", False },
+    { "Engine.Load1stEngine", False },
+    { "Engine.Load2ndEngine", False },
+    { "Edit.Annotate", False },
+    { "Options.Match", False },
+    { NULL, False }
+};
+
+Enables ncpEnables[] = {
+    { "File.MailMove", False },
+    { "File.ReloadCMailMessage", False },
+    { "Mode.MachineWhite", False },
+    { "Mode.MachineBlack", False },
+    { "Mode.AnalysisMode", False },
+    { "Mode.AnalyzeFile", False },
+    { "Mode.TwoMachines", False },
+    { "Mode.MachineMatch", False },
+    { "Mode.ICSClient", False },
+    { "View.ICStextmenu", False },
+    { "View.ICSInputBox", False },
+    { "View.OpenChatWindow", False },
+    { "Action.", False },
+    { "Edit.Revert", False },
+    { "Edit.Annotate", False },
+    { "Engine.Engine#1Settings", False },
+    { "Engine.Engine#2Settings", False },
+    { "Engine.MoveNow", False },
+    { "Engine.RetractMove", False },
+    { "Options.ICS", False },
+#ifndef OPTIONSDIALOG
+    { "Options.AutoFlag", False },
+    { "Options.AutoFlip View", False },
+//    { "Options.ICSAlarm", False },
+    { "Options.MoveSound", False },
+    { "Options.HideThinking", False },
+    { "Options.PeriodicUpdates", False },
+    { "Options.PonderNextMove", False },
+#endif
+    { "Engine.Hint", False },
+    { "Engine.Book", False },
+    { NULL, False }
+};
+
+Enables gnuEnables[] = {
+    { "Mode.ICSClient", False },
+    { "View.ICStextmenu", False },
+    { "View.ICSInputBox", False },
+    { "View.OpenChatWindow", False },
+    { "Action.Accept", False },
+    { "Action.Decline", False },
+    { "Action.Rematch", False },
+    { "Action.Adjourn", False },
+    { "Action.StopExamining", False },
+    { "Action.StopObserving", False },
+    { "Action.UploadtoExamine", False },
+    { "Edit.Revert", False },
+    { "Edit.Annotate", False },
+    { "Options.ICS", False },
+
+    /* The next two options rely on SetCmailMode being called *after*    */
+    /* SetGNUMode so that when GNU is being used to give hints these     */
+    /* menu options are still available                                  */
+
+    { "File.MailMove", False },
+    { "File.ReloadCMailMessage", False },
+    // [HGM] The following have been added to make a switch from ncp to GNU mode possible
+    { "Mode.MachineWhite", True },
+    { "Mode.MachineBlack", True },
+    { "Mode.AnalysisMode", True },
+    { "Mode.AnalyzeFile", True },
+    { "Mode.TwoMachines", True },
+    { "Mode.MachineMatch", True },
+    { "Engine.Engine#1Settings", True },
+    { "Engine.Engine#2Settings", True },
+    { "Engine.Hint", True },
+    { "Engine.Book", True },
+    { "Engine.MoveNow", True },
+    { "Engine.RetractMove", True },
+    { "Action.", True },
+    { NULL, False }
+};
+
+Enables cmailEnables[] = {
+    { "Action.", True },
+    { "Action.CallFlag", False },
+    { "Action.Draw", True },
+    { "Action.Adjourn", False },
+    { "Action.Abort", False },
+    { "Action.StopObserving", False },
+    { "Action.StopExamining", False },
+    { "File.MailMove", True },
+    { "File.ReloadCMailMessage", True },
+    { NULL, False }
+};
+
+Enables trainingOnEnables[] = {
+  { "Edit.EditComment", False },
+  { "Mode.Pause", False },
+  { "Edit.Forward", False },
+  { "Edit.Backward", False },
+  { "Edit.ForwardtoEnd", False },
+  { "Edit.BacktoStart", False },
+  { "Engine.MoveNow", False },
+  { "Edit.TruncateGame", False },
+  { NULL, False }
+};
+
+Enables trainingOffEnables[] = {
+  { "Edit.EditComment", True },
+  { "Mode.Pause", True },
+  { "Edit.Forward", True },
+  { "Edit.Backward", True },
+  { "Edit.ForwardtoEnd", True },
+  { "Edit.BacktoStart", True },
+  { "Engine.MoveNow", True },
+  { "Engine.TruncateGame", True },
+  { NULL, False }
+};
+
+Enables machineThinkingEnables[] = {
+  { "File.LoadGame", False },
+//  { "LoadNextGame", False },
+//  { "LoadPreviousGame", False },
+//  { "ReloadSameGame", False },
+  { "Edit.PasteGame", False },
+  { "File.LoadPosition", False },
+//  { "LoadNextPosition", False },
+//  { "LoadPreviousPosition", False },
+//  { "ReloadSamePosition", False },
+  { "Edit.PastePosition", False },
+  { "Mode.MachineWhite", False },
+  { "Mode.MachineBlack", False },
+  { "Mode.TwoMachines", False },
+//  { "MachineMatch", False },
+  { "Engine.RetractMove", False },
+  { NULL, False }
+};
+
+Enables userThinkingEnables[] = {
+  { "File.LoadGame", True },
+//  { "LoadNextGame", True },
+//  { "LoadPreviousGame", True },
+//  { "ReloadSameGame", True },
+  { "Edit.PasteGame", True },
+  { "File.LoadPosition", True },
+//  { "LoadNextPosition", True },
+//  { "LoadPreviousPosition", True },
+//  { "ReloadSamePosition", True },
+  { "Edit.PastePosition", True },
+  { "Mode.MachineWhite", True },
+  { "Mode.MachineBlack", True },
+  { "Mode.TwoMachines", True },
+//  { "MachineMatch", True },
+  { "Engine.RetractMove", True },
+  { NULL, False }
+};
+
 void
-AddPullDownMenu (char *name, Menu *mb)
+SetICSMode ()
 {
-    MenuItem *mi;
+  SetMenuEnables(icsEnables);
 
-    CreateMenuButton(name, mb);
+#if ZIPPY
+  if (appData.zippyPlay && !appData.noChessProgram) { /* [DM] icsEngineAnalyze */
+     EnableNamedMenuItem("Mode.AnalysisMode", True);
+     EnableNamedMenuItem("Engine.Engine#1Settings", True);
+  }
+#endif
+}
 
-    mi = mb->mi;
-    while (mi->string != NULL) {
-       AppendMenuItem(mi->string, mi->ref, mi->proc);
-       menuItemList[nrOfMenuItems].name = mi->ref;
-       menuItemList[nrOfMenuItems].proc = mi->proc;
-       if(strcmp(mi->string, "----")) nrOfMenuItems++;
-       mi++;
-    }
+void
+SetNCPMode ()
+{
+  SetMenuEnables(ncpEnables);
+}
 
-    if(!strcmp(mb->name, "Engine")) AppendEnginesToMenu(appData.recentEngineList);
+void
+SetGNUMode ()
+{
+  SetMenuEnables(gnuEnables);
 }
 
 void
-CreateMainMenus (Menu *mb)
+SetCmailMode ()
 {
-    char menuName[MSG_SIZ];
+  SetMenuEnables(cmailEnables);
+}
 
-    while(menuItemList[nrOfMenuItems].name) nrOfMenuItems++; // skip any predefined items
+void
+SetTrainingModeOn ()
+{
+  SetMenuEnables(trainingOnEnables);
+  if (appData.showButtonBar) {
+    EnableButtonBar(False);
+  }
+  CommentPopDown();
+}
 
-    while (mb->name != NULL) {
-        safeStrCpy(menuName, "menu", sizeof(menuName)/sizeof(menuName[0]) );
-       strncat(menuName, mb->ref, MSG_SIZ - strlen(menuName) - 1);
-       AddPullDownMenu(menuName, mb++);
+void
+SetTrainingModeOff ()
+{
+  SetMenuEnables(trainingOffEnables);
+  if (appData.showButtonBar) {
+    EnableButtonBar(True);
+  }
+}
+
+void
+SetUserThinkingEnables ()
+{
+  if (appData.noChessProgram) return;
+  SetMenuEnables(userThinkingEnables);
+}
+
+void
+SetMachineThinkingEnables ()
+{
+  if (appData.noChessProgram) return;
+  SetMenuEnables(machineThinkingEnables);
+  switch (gameMode) {
+  case MachinePlaysBlack:
+  case MachinePlaysWhite:
+  case TwoMachinesPlay:
+    EnableNamedMenuItem(ModeToWidgetName(gameMode), True);
+    break;
+  default:
+    break;
+  }
+}
+
+void
+GreyRevert (Boolean grey)
+{
+    MarkMenuItem("Edit.Revert", !grey);
+    MarkMenuItem("Edit.Annotate", !grey);
+}
+
+char *
+ModeToWidgetName (GameMode mode)
+{
+    switch (mode) {
+      case BeginningOfGame:
+       if (appData.icsActive)
+         return "Mode.ICSClient";
+       else if (appData.noChessProgram ||
+                *appData.cmailGameName != NULLCHAR)
+         return "Mode.EditGame";
+       else
+         return "Mode.MachineBlack";
+      case MachinePlaysBlack:
+       return "Mode.MachineBlack";
+      case MachinePlaysWhite:
+       return "Mode.MachineWhite";
+      case AnalyzeMode:
+       return "Mode.AnalysisMode";
+      case AnalyzeFile:
+       return "Mode.AnalyzeFile";
+      case TwoMachinesPlay:
+       return "Mode.TwoMachines";
+      case EditGame:
+       return "Mode.EditGame";
+      case PlayFromGameFile:
+       return "File.LoadGame";
+      case EditPosition:
+       return "Mode.EditPosition";
+      case Training:
+       return "Mode.Training";
+      case IcsPlayingWhite:
+      case IcsPlayingBlack:
+      case IcsObserving:
+      case IcsIdle:
+      case IcsExamining:
+       return "Mode.ICSClient";
+      default:
+      case EndOfGame:
+       return NULL;
+    }
+}
+
+void
+InitMenuMarkers()
+{
+#ifndef OPTIONSDIALOG
+    if (appData.alwaysPromoteToQueen) {
+       MarkMenuItem("Options.Always Queen", True);
+    }
+    if (appData.animateDragging) {
+       MarkMenuItem("Options.Animate Dragging", True);
+    }
+    if (appData.animate) {
+       MarkMenuItem("Options.Animate Moving", True);
+    }
+    if (appData.autoCallFlag) {
+       MarkMenuItem("Options.Auto Flag", True);
+    }
+    if (appData.autoFlipView) {
+       XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget,"Options.Auto Flip View", True);
+    }
+    if (appData.blindfold) {
+       MarkMenuItem("Options.Blindfold", True);
+    }
+    if (appData.flashCount > 0) {
+       MarkMenuItem("Options.Flash Moves", True);
+    }
+#if HIGHDRAG
+    if (appData.highlightDragging) {
+       MarkMenuItem("Options.Highlight Dragging", True);
+    }
+#endif
+    if (appData.highlightLastMove) {
+       MarkMenuItem("Options.Highlight Last Move", True);
+    }
+    if (appData.highlightMoveWithArrow) {
+       MarkMenuItem("Options.Arrow", True);
+    }
+//    if (appData.icsAlarm) {
+//     MarkMenuItem("Options.ICS Alarm", True);
+//    }
+    if (appData.ringBellAfterMoves) {
+       MarkMenuItem("Options.Move Sound", True);
+    }
+    if (appData.oneClick) {
+       MarkMenuItem("Options.OneClick", True);
+    }
+    if (appData.periodicUpdates) {
+       MarkMenuItem("Options.Periodic Updates", True);
+    }
+    if (appData.ponderNextMove) {
+       MarkMenuItem("Options.Ponder Next Move", True);
+    }
+    if (appData.popupExitMessage) {
+       MarkMenuItem("Options.Popup Exit Message", True);
+    }
+    if (appData.popupMoveErrors) {
+       MarkMenuItem("Options.Popup Move Errors", True);
+    }
+//    if (appData.premove) {
+//     MarkMenuItem("Options.Premove", True);
+//    }
+    if (appData.showCoords) {
+       MarkMenuItem("Options.Show Coords", True);
+    }
+    if (appData.hideThinkingFromHuman) {
+       MarkMenuItem("Options.Hide Thinking", True);
+    }
+    if (appData.testLegality) {
+       MarkMenuItem("Options.Test Legality", True);
+    }
+#endif
+    if (saveSettingsOnExit) {
+       MarkMenuItem("Options.SaveSettingsonExit", True);
     }
 }