Resize buttons in WB engine-settings dialog
[xboard.git] / moves.c
diff --git a/moves.c b/moves.c
index a0f7b7e..6ccbb1c 100644 (file)
--- a/moves.c
+++ b/moves.c
@@ -418,9 +418,28 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                           && !SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft]))
                                callback(board, flags, NormalMove,
                                         rf, ff, rt, ft, closure);
+                      if(gameInfo.variant != VariantFairy && gameInfo.variant != VariantGreat) continue;
+                      rt = rf + rs; // in unknown variant we assume Modern Elephant, which can also do one step
+                      ft = ff + fs;
+                      if (!(rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT)
+                          && !SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft]))
+                               callback(board, flags, NormalMove,
+                                        rf, ff, rt, ft, closure);
                  }
                 break;
 
+            /* Make Dragon-Horse also do Dababba moves outside Shogi, for better disambiguation in variant Fairy */
+           case WhiteCardinal:
+           case BlackCardinal:
+              for (d = 0; d <= 1; d++) // Dababba moves that Rook cannot do
+                for (s = -2; s <= 2; s += 4) {
+                     rt = rf + s * d;
+                     ft = ff + s * (1 - d);
+                      if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) continue;
+                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
+                     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
+                 }
+
             /* Shogi Dragon Horse has to continue with Wazir after Bishop */
             case SHOGI WhiteCardinal:
             case SHOGI BlackCardinal:
@@ -477,6 +496,19 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
               }
               break;
 
+            /* Make Dragon-King Dababba & Rook-like outside Shogi, for better disambiguation in variant Fairy */
+           case WhiteDragon:
+           case BlackDragon:
+              for (d = 0; d <= 1; d++) // Dababba moves that Rook cannot do
+                for (s = -2; s <= 2; s += 4) {
+                     rt = rf + s * d;
+                     ft = ff + s * (1 - d);
+                      if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT || board[rf+rt>>1][ff+ft>>1] == EmptySquare) continue;
+                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
+                     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
+                 }
+              goto doRook;
+              
             /* Shogi Dragon King has to continue as Ferz after Rook moves */
             case SHOGI WhiteDragon:
             case SHOGI BlackDragon:
@@ -492,6 +524,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
             case SHOGI BlackRook:
            case WhiteRook:
            case BlackRook:
+          doRook:
               for (d = 0; d <= 1; d++)
                 for (s = -1; s <= 1; s += 2)
                  for (i = 1;; i++) {
@@ -601,12 +634,60 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                     }
                  }
              break;
+
+           Amazon:
+             /* First do Bishop,then continue like Chancellor */
+             for (rs = -1; rs <= 1; rs += 2)
+                for (fs = -1; fs <= 1; fs += 2)
+                 for (i = 1;; i++) {
+                     rt = rf + (i * rs);
+                     ft = ff + (i * fs);
+                      if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) break;
+                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
+                     callback(board, flags, NormalMove,
+                              rf, ff, rt, ft, closure);
+                     if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
+                 }
+             m++;
+             goto doRook;
+
+           // Use Lance as Berolina / Spartan Pawn.
+           case WhiteLance:
+             if(gameInfo.variant == VariantSuper) goto Amazon;
+             if (rf < BOARD_HEIGHT-1 && BlackPiece(board[rf + 1][ff]))
+                 callback(board, flags,
+                          rf >= BOARD_HEIGHT-1-promoRank ? WhitePromotion : NormalMove,
+                          rf, ff, rf + 1, ff, closure);
+             for (s = -1; s <= 1; s += 2) {
+                 if (rf < BOARD_HEIGHT-1 && ff + s >= BOARD_LEFT && ff + s < BOARD_RGHT && board[rf + 1][ff + s] == EmptySquare)
+                     callback(board, flags, 
+                              rf >= BOARD_HEIGHT-1-promoRank ? WhitePromotion : NormalMove,
+                              rf, ff, rf + 1, ff + s, closure);
+                 if (rf == 1 && ff + 2*s >= BOARD_LEFT && ff + 2*s < BOARD_RGHT && board[3][ff + 2*s] == EmptySquare )
+                     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, 3, ff + 2*s, closure);
+             }
+             break;
+               
+           case BlackLance:
+             if(gameInfo.variant == VariantSuper) goto Amazon;
+             if (rf > 0 && WhitePiece(board[rf - 1][ff]))
+                 callback(board, flags,
+                          rf <= promoRank ? BlackPromotion : NormalMove,
+                          rf, ff, rf - 1, ff, closure);
+             for (s = -1; s <= 1; s += 2) {
+                 if (rf > 0 && ff + s >= BOARD_LEFT && ff + s < BOARD_RGHT && board[rf - 1][ff + s] == EmptySquare)
+                     callback(board, flags, 
+                              rf <= promoRank ? BlackPromotion : NormalMove,
+                              rf, ff, rf - 1, ff + s, closure);
+                 if (rf == BOARD_HEIGHT-2 && ff + 2*s >= BOARD_LEFT && ff + 2*s < BOARD_RGHT && board[rf-2][ff + 2*s] == EmptySquare )
+                     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rf-2, ff + 2*s, closure);
+             }
+            break;
+
            case WhiteFalcon: // [HGM] wild: for wildcards, self-capture symbolizes move to anywhere
            case BlackFalcon:
            case WhiteCobra:
            case BlackCobra:
-           case WhiteLance:
-           case BlackLance:
              callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rf, ff, closure);
              break;
 
@@ -676,7 +757,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
      VOIDSTAR closure;
 {
     GenLegalClosure cl;
-    int ff, ft, k, left, right;
+    int ff, ft, k, left, right, swap;
     int ignoreCheck = (flags & F_IGNORE_CHECK) != 0;
     ChessSquare wKing = WhiteKing, bKing = BlackKing, *castlingRights = board[CASTLING];
 
@@ -773,10 +854,11 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
        }
     }
 
-  if(flags & F_FRC_TYPE_CASTLING) {
+  if((swap = gameInfo.variant == VariantSChess) || flags & F_FRC_TYPE_CASTLING) {
 
     /* generate all potential FRC castling moves (KxR), ignoring flags */
     /* [HGM] test if the Rooks we find have castling rights */
+    /* In S-Chess we generate RxK for allowed castlings, for gating at Rook square */
 
 
     if ((flags & F_WHITE_ON_MOVE) != 0) {
@@ -795,7 +877,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left; k<right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[0][ft] == WhiteRook)
-                callback(board, flags, WhiteHSideCastleFR, 0, ff, 0, ft, closure);
+                callback(board, flags, WhiteHSideCastleFR, 0, swap ? ft : ff, 0, swap ? ff : ft, closure);
 
             ft = castlingRights[1]; /* Rook file if we have A-side rights */
             left  = BOARD_LEFT+2;
@@ -807,7 +889,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[0][ft] == WhiteRook)
-                callback(board, flags, WhiteASideCastleFR, 0, ff, 0, ft, closure);
+                callback(board, flags, WhiteASideCastleFR, 0, swap ? ft : ff, 0, swap ? ff : ft, closure);
         }
     } else {
         ff = castlingRights[5]; /* King file if we have any rights */
@@ -821,7 +903,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left; k<right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[BOARD_HEIGHT-1][ft] == BlackRook)
-                callback(board, flags, BlackHSideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, ft, closure);
+                callback(board, flags, BlackHSideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ft : ff, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ff : ft, closure);
 
             ft = castlingRights[4]; /* Rook file if we have A-side rights */
             left  = BOARD_LEFT+2;
@@ -833,7 +915,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[BOARD_HEIGHT-1][ft] == BlackRook)
-                callback(board, flags, BlackASideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, ft, closure);
+                callback(board, flags, BlackASideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ft : ff, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ff : ft, closure);
         }
     }
 
@@ -961,6 +1043,8 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "LegalDrop: %d @ %d,%d)\n", piece, ft, rt
                 if(board[r][ft] == piece) return IllegalMove; // or there already is a Pawn in file
             // should still test if we mate with this Pawn
         }
+    } else if(gameInfo.variant == VariantSChess) { // only back-rank drops
+        if (rt != (piece < BlackPawn ? 0 : BOARD_HEIGHT-1)) return IllegalMove;
     } else {
         if( (piece == WhitePawn || piece == BlackPawn) &&
             (rt == 0 || rt == BOARD_HEIGHT -1 ) )
@@ -1009,11 +1093,10 @@ ChessMove LegalityTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar)
         for(i=0; i<6; i++) fprintf(debugFP, "%d ", castlingRights[i]);
         fprintf(debugFP, "Legality test? %c%c%c%c\n", ff+AAA, rf+ONE, ft+AAA, rt+ONE);
     }
-    /* [HGM] Lance, Cobra and Falcon are wildcard pieces; consider all their moves legal */
+    /* [HGM] Cobra and Falcon are wildcard pieces; consider all their moves legal */
     /* (perhaps we should disallow moves that obviously leave us in check?)              */
     if(piece == WhiteFalcon || piece == BlackFalcon ||
-       piece == WhiteCobra  || piece == BlackCobra  ||
-       piece == WhiteLance  || piece == BlackLance)
+       piece == WhiteCobra  || piece == BlackCobra)
         return CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, FALSE) ? IllegalMove : NormalMove;
 
     cl.rf = rf;
@@ -1028,6 +1111,15 @@ ChessMove LegalityTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar)
        return(IllegalMove); // [HGM] losers: if there are legal captures, non-capts are illegal
 
     if(promoChar == 'x') promoChar = NULLCHAR; // [HGM] is this ever the case?
+    if(gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar && promoChar != '=' && board[rf][ff] != WhitePawn && board[rf][ff] != BlackPawn) {
+        if(board[rf][ff] < BlackPawn) { // white
+            if(rf != 0) return IllegalMove; // must be on back rank
+            if(board[PieceToNumber(CharToPiece(ToUpper(promoChar)))][BOARD_WIDTH-2] == 0) return ImpossibleMove;// must be in stock
+        } else {
+            if(rf != BOARD_HEIGHT-1) return IllegalMove;
+            if(board[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(CharToPiece(ToLower(promoChar)))][1] == 0) return ImpossibleMove;
+        }
+    } else
     if(gameInfo.variant == VariantShogi) {
         /* [HGM] Shogi promotions. '=' means defer */
         if(rf != DROP_RANK && cl.kind == NormalMove) {
@@ -1037,9 +1129,9 @@ ChessMove LegalityTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar)
             if(promoChar == 'd' && (piece == WhiteRook   || piece == BlackRook)   ||
                promoChar == 'h' && (piece == WhiteBishop || piece == BlackBishop) ||
                promoChar == 'g' && (piece <= WhiteFerz || piece <= BlackFerz && piece >= BlackPawn) )
-                  promoChar = '^'; // allowed ICS notations
+                  promoChar = '+'; // allowed ICS notations
 if(appData.debugMode)fprintf(debugFP,"SHOGI promoChar = %c\n", promoChar ? promoChar : '-');
-            if(promoChar != NULLCHAR && promoChar != '^' && promoChar != '=')
+            if(promoChar != NULLCHAR && promoChar != '+' && promoChar != '=')
                 return CharToPiece(promoChar) == EmptySquare ? ImpossibleMove : IllegalMove;
             else if(flags & F_WHITE_ON_MOVE) {
                 if( (int) piece < (int) WhiteWazir &&
@@ -1048,23 +1140,24 @@ if(appData.debugMode)fprintf(debugFP,"SHOGI promoChar = %c\n", promoChar ? promo
                          piece == WhiteKnight && rt > BOARD_HEIGHT-3) /* promotion mandatory */
                        cl.kind = promoChar == '=' ? IllegalMove : WhitePromotion;
                     else /* promotion optional, default is defer */
-                       cl.kind = promoChar == '^' ? WhitePromotion : WhiteNonPromotion;
-                } else cl.kind = promoChar == '^' ? IllegalMove : NormalMove;
+                       cl.kind = promoChar == '+' ? WhitePromotion : WhiteNonPromotion;
+                } else cl.kind = promoChar == '+' ? IllegalMove : NormalMove;
             } else {
                 if( (int) piece < (int) BlackWazir && (rf < BOARD_HEIGHT/3 || rt < BOARD_HEIGHT/3) ) {
                     if( (piece == BlackPawn || piece == BlackQueen) && rt < 1 ||
                          piece == BlackKnight && rt < 2 ) /* promotion obligatory */
                        cl.kind = promoChar == '=' ? IllegalMove : BlackPromotion;
                     else /* promotion optional, default is defer */
-                       cl.kind = promoChar == '^' ? BlackPromotion : BlackNonPromotion;
-                } else cl.kind = promoChar == '^' ? IllegalMove : NormalMove;
+                       cl.kind = promoChar == '+' ? BlackPromotion : BlackNonPromotion;
+                } else cl.kind = promoChar == '+' ? IllegalMove : NormalMove;
             }
         }
     } else
     if (promoChar != NULLCHAR) {
        if(promoChar == '=') cl.kind = IllegalMove; else // [HGM] shogi: no deferred promotion outside Shogi
        if (cl.kind == WhitePromotion || cl.kind == BlackPromotion) {
-           if(CharToPiece(promoChar) == EmptySquare) cl.kind = ImpossibleMove; // non-existing piece
+           if(CharToPiece(flags & F_WHITE_ON_MOVE ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar)) == EmptySquare)
+                cl.kind = ImpossibleMove; // non-existing piece
        } else {
            cl.kind = IllegalMove;
        }
@@ -1166,8 +1259,7 @@ void DisambiguateCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
 
     // [HGM] wild: for wild-card pieces rt and rf are dummies
     if(piece == WhiteFalcon || piece == BlackFalcon ||
-       piece == WhiteCobra  || piece == BlackCobra  ||
-       piece == WhiteLance  || piece == BlackLance)
+       piece == WhiteCobra  || piece == BlackCobra)
         wildCard = TRUE;
 
     if ((cl->pieceIn == EmptySquare || cl->pieceIn == board[rf][ff]
@@ -1189,7 +1281,7 @@ void DisambiguateCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
          cl->ft = wildCard ? cl->ftIn : ft;
          cl->kind = kind;
        }
-       cl->captures += (board[cl->rt][cl->ft] != EmptySquare); // [HGM] oneclick: count captures
+       cl->captures += (board[rt][ft] != EmptySquare); // [HGM] oneclick: count captures
     }
 }
 
@@ -1227,15 +1319,24 @@ void Disambiguate(board, flags, closure)
     }
 
     if (c == 'x') c = NULLCHAR; // get rid of any 'x' (which should never happen?)
+    if(gameInfo.variant == VariantSChess && c && c != '=' && closure->piece != WhitePawn && closure->piece != BlackPawn) {
+        if(closure->piece < BlackPawn) { // white
+            if(closure->rf != 0) closure->kind = IllegalMove; // must be on back rank
+            if(board[PieceToNumber(CharToPiece(ToUpper(c)))][BOARD_WIDTH-2] == 0) closure->kind = ImpossibleMove;// must be in stock
+        } else {
+            if(closure->rf != BOARD_HEIGHT-1) closure->kind = IllegalMove;
+            if(board[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(CharToPiece(ToLower(c)))][1] == 0) closure->kind = ImpossibleMove;
+        }
+    } else
     if(gameInfo.variant == VariantShogi) {
-        /* [HGM] Shogi promotions. On input, '=' means defer, '^' promote. Afterwards, c is set to '+' for promotions, NULL other */
+        /* [HGM] Shogi promotions. On input, '=' means defer, '+' promote. Afterwards, c is set to '+' for promotions, NULL other */
         if(closure->rfIn != DROP_RANK && closure->kind == NormalMove) {
             ChessSquare piece = closure->piece;
             if (c == 'd' && (piece == WhiteRook   || piece == BlackRook)   ||
                 c == 'h' && (piece == WhiteBishop || piece == BlackBishop) ||
                 c == 'g' && (piece <= WhiteFerz || piece <= BlackFerz && piece >= BlackPawn) )
-                   c = '^'; // allowed ICS notations
-            if(c != NULLCHAR && c != '^' && c != '=') closure->kind = IllegalMove; // otherwise specifying a piece is illegal
+                   c = '+'; // allowed ICS notations
+            if(c != NULLCHAR && c != '+' && c != '=') closure->kind = IllegalMove; // otherwise specifying a piece is illegal
             else if(flags & F_WHITE_ON_MOVE) {
                 if( (int) piece < (int) WhiteWazir &&
                      (closure->rf >= BOARD_HEIGHT-(BOARD_HEIGHT/3) || closure->rt >= BOARD_HEIGHT-(BOARD_HEIGHT/3)) ) {
@@ -1243,19 +1344,19 @@ void Disambiguate(board, flags, closure)
                          piece == WhiteKnight && closure->rt > BOARD_HEIGHT-3) /* promotion mandatory */
                        closure->kind = c == '=' ? IllegalMove : WhitePromotion;
                     else /* promotion optional, default is defer */
-                       closure->kind = c == '^' ? WhitePromotion : WhiteNonPromotion; 
-                } else closure->kind = c == '^' ? IllegalMove : NormalMove;
+                       closure->kind = c == '+' ? WhitePromotion : WhiteNonPromotion; 
+                } else closure->kind = c == '+' ? IllegalMove : NormalMove;
             } else {
                 if( (int) piece < (int) BlackWazir && (closure->rf < BOARD_HEIGHT/3 || closure->rt < BOARD_HEIGHT/3) ) {
                     if( (piece == BlackPawn || piece == BlackQueen) && closure->rt < 1 ||
                          piece == BlackKnight && closure->rt < 2 ) /* promotion obligatory */
                        closure->kind = c == '=' ? IllegalMove : BlackPromotion;
                     else /* promotion optional, default is defer */
-                       closure->kind = c == '^' ? BlackPromotion : BlackNonPromotion;
-                } else closure->kind = c == '^' ? IllegalMove : NormalMove;
+                       closure->kind = c == '+' ? BlackPromotion : BlackNonPromotion;
+                } else closure->kind = c == '+' ? IllegalMove : NormalMove;
             }
         }
-        if(closure->kind == WhitePromotion || closure->kind == BlackPromotion) c = '^'; else
+        if(closure->kind == WhitePromotion || closure->kind == BlackPromotion) c = '+'; else
         if(closure->kind == WhiteNonPromotion || closure->kind == BlackNonPromotion) c = '=';
     } else
     if (closure->kind == WhitePromotion || closure->kind == BlackPromotion) {
@@ -1270,7 +1371,7 @@ void Disambiguate(board, flags, closure)
     } else if (c != NULLCHAR) closure->kind = IllegalMove;
 
     closure->promoChar = ToLower(c); // this can be NULLCHAR! Note we keep original promoChar even if illegal.
-    if(c != '^' && c != '=' && c != NULLCHAR && CharToPiece(c) == EmptySquare)
+    if(c != '+' && c != '=' && c != NULLCHAR && CharToPiece(flags & F_WHITE_ON_MOVE ? ToUpper(c) : ToLower(c)) == EmptySquare)
        closure->kind = ImpossibleMove; // but we cannot handle non-existing piece types!
     if (closure->count > 1) {
        closure->kind = AmbiguousMove;
@@ -1315,7 +1416,7 @@ void CoordsToAlgebraicCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
     register CoordsToAlgebraicClosure *cl =
       (CoordsToAlgebraicClosure *) closure;
 
-    if (rt == cl->rt && ft == cl->ft &&
+    if ((rt == cl->rt && ft == cl->ft || rt == rf && ft == ff) && // [HGM] null move matches any toSquare
         (board[rf][ff] == cl->piece
          || PieceToChar(board[rf][ff]) == '~' &&
             (ChessSquare) (DEMOTED board[rf][ff]) == cl->piece)
@@ -1434,9 +1535,9 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
             ((ff == BOARD_WIDTH>>1 && (ft == BOARD_LEFT+2 || ft == BOARD_RGHT-2)) ||
              (ff == (BOARD_WIDTH-1)>>1 && (ft == BOARD_LEFT+1 || ft == BOARD_RGHT-3)))) {
             if(ft==BOARD_LEFT+1 || ft==BOARD_RGHT-2)
-             safeStrCpy(out, "O-O", MOVE_LEN);
+             snprintf(out, MOVE_LEN, "O-O%c%c", promoChar ? '/' : 0, ToUpper(promoChar));
             else
-             safeStrCpy(out, "O-O-O", MOVE_LEN);
+             snprintf(out, MOVE_LEN, "O-O-O%c%c", promoChar ? '/' : 0, ToUpper(promoChar));
 
            /* This notation is always unambiguous, unless there are
               kings on both the d and e files, with "wild castling"
@@ -1501,19 +1602,15 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
         else { *outp++ = (rt+ONE-'0')/10 + '0';*outp++ = (rt+ONE-'0')%10 + '0'; }
         if (gameInfo.variant == VariantShogi) {
             /* [HGM] in Shogi non-pawns can promote */
-            if(promoChar == '^') promoChar = '+';
             *outp++ = promoChar; // Don't bother to correct move type, return value is never used!
         }
+        else if (gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar) { // and in S-Chess we have gating
+            *outp++ = '/';
+            *outp++ = ToUpper(promoChar);
+        }
        *outp = NULLCHAR;
         return cl.kind;
-
-      /* [HGM] Always long notation for fairies we don't know */
-      case WhiteFalcon:
-      case BlackFalcon:
-      case WhiteLance:
-      case BlackLance:
-      case WhiteGrasshopper:
-      case BlackGrasshopper:
+       
       case EmptySquare:
        /* Moving a nonexistent piece */
        break;
@@ -1528,13 +1625,19 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
        a piece of the same color.
     */
     outp = out;
+    c = 0;
     if (piece != EmptySquare && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) {
+       int r, f;
+      for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<=BOARD_RGHT; f++)
+               c += (board[r][f] == piece); // count on-board pieces of given type
        *outp++ = ToUpper(PieceToChar(piece));
     }
+  if(c != 1) { // [HGM] but if there is only one piece of the mentioned type, no from-square, thank you!
     *outp++ = ff + AAA;
     if(rf+ONE <= '9')
        *outp++ = rf + ONE;
     else { *outp++ = (rf+ONE-'0')/10 + '0';*outp++ = (rf+ONE-'0')%10 + '0'; }
+  }
     if (board[rt][ft] != EmptySquare) *outp++ = 'x';
     *outp++ = ft + AAA;
     if(rt+ONE <= '9')