Merge branch 'v4.7.x' into master
[xboard.git] / moves.c
diff --git a/moves.c b/moves.c
index fba01a7..7ffe59d 100644 (file)
--- a/moves.c
+++ b/moves.c
@@ -5,7 +5,7 @@
  * Massachusetts.
  *
  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
- * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 Free Software Foundation, Inc.
+ * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
  *
  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
  *
@@ -1224,6 +1224,7 @@ GenLegal (Board board, int  flags, MoveCallback callback, VOIDSTAR closure, Ches
             if(ff <= BOARD_LEFT+2) { left = ff+1; right = BOARD_LEFT+3; }
             for(k=left; k<=right && ft != NoRights; k++) /* first test if blocked */
                 if(k != ft && board[0][k] != EmptySquare) ft = NoRights;
+            if(ft == 0 && ff != 1 && board[0][1] != EmptySquare) ft = NoRights; /* Rook can be blocked on b1 */
             if(ff > BOARD_LEFT+2)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, k, FALSE)) ft = NoRights;
@@ -1250,6 +1251,7 @@ GenLegal (Board board, int  flags, MoveCallback callback, VOIDSTAR closure, Ches
             if(ff <= BOARD_LEFT+2) { left = ff+1; right = BOARD_LEFT+3; }
             for(k=left; k<=right && ft != NoRights; k++) /* first test if blocked */
                 if(k != ft && board[BOARD_HEIGHT-1][k] != EmptySquare) ft = NoRights;
+            if(ft == 0 && ff != 1 && board[BOARD_HEIGHT-1][1] != EmptySquare) ft = NoRights; /* Rook can be blocked on b8 */
             if(ff > BOARD_LEFT+2)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, k, FALSE)) ft = NoRights;
@@ -1310,6 +1312,15 @@ CheckTest (Board board, int flags, int rf, int ff, int rt, int ft, int enPassant
         king = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhiteWazir : BlackWazir;
     if(gameInfo.variant == VariantKnightmate)
         king = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhiteUnicorn : BlackUnicorn;
+    if(gameInfo.variant == VariantChu) { // strictly speaking this is not needed, as Chu officially has no check
+       int r, f, k = king, royals=0, prince = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhiteMonarch : BlackMonarch;
+       for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) {
+           if(board[r][f] == k || board[r][f] == prince) {
+               if(++royals > 1) return FALSE; // no check if we have two royals (ignores double captureby Lion!)
+               king = board[r][f]; // remember hich one we had
+           }
+       }
+    }
 
     if (rt >= 0) {
        if (enPassant) {
@@ -1518,7 +1529,8 @@ if(appData.debugMode)fprintf(debugFP,"SHOGI promoChar = %c\n", promoChar ? promo
             ChessSquare piece = board[rf][ff];
             if(piece < BlackPawn ? piece > WhiteMan : piece > BlackMan) return ImpossibleMove; // already promoted
             // should test if in zone, really
-            if(gameInfo.variant == VariantChuChess && (piece == WhiteKnight || piece == BlackKnight)) return !HasLion(board, flags);
+            if(gameInfo.variant == VariantChuChess && (piece == WhiteKnight || piece == BlackKnight) && HasLion(board, flags))
+                return IllegalMove;
             if(PieceToChar(PROMOTED piece) == '+') return flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhitePromotion : BlackPromotion;
         } else
        if(promoChar == '=') cl.kind = IllegalMove; else // [HGM] shogi: no deferred promotion outside Shogi
@@ -1526,11 +1538,13 @@ if(appData.debugMode)fprintf(debugFP,"SHOGI promoChar = %c\n", promoChar ? promo
            ChessSquare piece = CharToPiece(flags & F_WHITE_ON_MOVE ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar));
            if(piece == EmptySquare)
                 cl.kind = ImpossibleMove; // non-existing piece
-           if(gameInfo.variant == VariantSpartan && cl.kind == BlackPromotion ) {
+           if(gameInfo.variant == VariantChuChess && promoChar == 'l' && HasLion(board, flags)) {
+                cl.kind = IllegalMove; // no two Lions
+           } else if(gameInfo.variant == VariantSpartan && cl.kind == BlackPromotion ) {
                if(promoChar != PieceToChar(BlackKing)) {
                    if(CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, FALSE)) cl.kind = IllegalMove; // [HGM] spartan: only promotion to King was possible
                    if(piece == BlackLance) cl.kind = ImpossibleMove;
-               } else { // promotion to King allowed only if we do not haave two yet
+               } else { // promotion to King allowed only if we do not have two yet
                    int r, f, kings = 0;
                    for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) kings += (board[r][f] == BlackKing);
                    if(kings == 2) cl.kind = IllegalMove;
@@ -1615,7 +1629,7 @@ MateTest (Board board, int flags)
        else if(gameInfo.variant == VariantGiveaway) return MT_STEALMATE; // no check exists, stalemated = win
 
         return inCheck ? MT_CHECKMATE
-                      : (gameInfo.variant == VariantXiangqi || gameInfo.variant == VariantShatranj || gameInfo.variant == VariantShogi) ?
+                      : (gameInfo.variant == VariantXiangqi || gameInfo.variant == VariantShatranj || IS_SHOGI(gameInfo.variant)) ?
                          MT_STAINMATE : MT_STALEMATE;
     }
 }
@@ -1764,6 +1778,12 @@ Disambiguate (Board board, int flags, DisambiguateClosure *closure)
             else
                 c = PieceToChar(BlackQueen);
         } else if(c == '=') closure->kind = IllegalMove; // no deferral outside Shogi
+        else if(c == 'l' && gameInfo.variant == VariantChuChess && HasLion(board, flags)) closure->kind = IllegalMove;
+    } else if (c == '+') { // '+' outside shogi, check if pieceToCharTable enabled it
+        ChessSquare p = closure->piece;
+        if(p > WhiteMan && p < BlackPawn || p > BlackMan || PieceToChar(PROMOTED p) != '+')
+            closure->kind = ImpossibleMove; // used on non-promotable piece
+        else if(gameInfo.variant == VariantChuChess && HasLion(board, flags)) closure->kind = IllegalMove;
     } else if (c != NULLCHAR) closure->kind = IllegalMove;
 
     closure->promoChar = ToLower(c); // this can be NULLCHAR! Note we keep original promoChar even if illegal.