cleanup: got rid of a lot of files that are not needed for a new release
[xboard.git] / uci / uci_protocol.txt
diff --git a/uci/uci_protocol.txt b/uci/uci_protocol.txt
deleted file mode 100755 (executable)
index f89ddfb..0000000
+++ /dev/null
@@ -1,502 +0,0 @@
-/* With friendly permission, to public this document,
- * of Stefan-Mayer Kahlen 
- * For more information or newer versions of the 
- * UCI protcol please visit 
- * http://www.shredderchess.de/download.html
- */
-  
-Description of the universal chess interface (UCI)    April 2004
-================================================================
-
-* The specification is independent of the operating system. For Windows,
-  the engine is a normal exe file, either a console or "real" windows application.
-
-* all communication is done via standard input and output with text commands,
-
-* The engine should boot and wait for input from the GUI,
-  the engine should wait for the "isready" or "setoption" command to set up its internal parameters
-  as the boot process should be as quick as possible.
-
-* the engine must always be able to process input from stdin, even while thinking.
-
-* all command strings the engine receives will end with '\n',
-  also all commands the GUI receives should end with '\n',
-  Note: '\n' can be 0x0c or 0x0a0c or any combination depending on your OS.
-  If you use Engine und GUI in the same OS this should be no problem if you cummunicate in text mode,
-  but be aware of this when for example running a Linux engine in a Windows GUI.
-
-* The engine will always be in forced mode which means it should never start calculating
-  or pondering without receiving a "go" command first.
-
-* Before the engine is asked to search on a position, there will always be a position command
-  to tell the engine about the current position.
-
-* by default all the opening book handling is done by the GUI,
-  but there is an option for the engine to use its own book ("OwnBook" option, see below)
-
-* if the engine or the GUI receives an unknown command or token it should just ignore it and try to
-  parse the rest of the string.
-
-* if the engine receives a command which is not supposed to come, for example "stop" when the engine is
-  not calculating, it should also just ignore it.
-  
-
-Move format:
-------------
-
-The move format is in long algebraic notation.
-A nullmove from the Engine to the GUI should be send as 0000.
-Examples:  e2e4, e7e5, e1g1 (white short castling), e7e8q (for promotion)
-
-
-
-GUI to engine:
---------------
-
-These are all the command the engine gets from the interface.
-
-* uci
-       tell engine to use the uci (universal chess interface),
-       this will be send once as a first command after program boot
-       to tell the engine to switch to uci mode.
-       After receiving the uci command the engine must identify itself with the "id" command
-       and sent the "option" commands to tell the GUI which engine settings the engine supports if any.
-       After that the engine should sent "uciok" to acknowledge the uci mode.
-       If no uciok is sent within a certain time period, the engine task will be killed by the GUI.
-
-* debug [ on | off ]
-       switch the debug mode of the engine on and off.
-       In debug mode the engine should sent additional infos to the GUI, e.g. with the "info string" command,
-       to help debugging, e.g. the commands that the engine has received etc.
-       This mode should be switched off by default and this command can be sent
-       any time, also when the engine is thinking.
-
-* isready
-       this is used to synchronize the engine with the GUI. When the GUI has sent a command or
-       multiple commands that can take some time to complete,
-       this command can be used to wait for the engine to be ready again or
-       to ping the engine to find out if it is still alive.
-       E.g. this should be sent after setting the path to the tablebases as this can take some time.
-       This command is also required once before the engine is asked to do any search
-       to wait for the engine to finish initializing.
-       This command must always be answered with "readyok" and can be sent also when the engine is calculating
-       in which case the engine should also immediately answer with "readyok" without stopping the search.
-
-* setoption name <id> [value <x>]
-       this is sent to the engine when the user wants to change the internal parameters
-       of the engine. For the "button" type no value is needed.
-       One string will be sent for each parameter and this will only be sent when the engine is waiting.
-       The name of the option in <id> should not be case sensitive and can inludes spaces like also the value.
-       The substrings "value" and "name" should be avoided in <id> and <x> to allow unambiguous parsing,
-       for example do not use <name> = "draw value".
-       Here are some strings for the example below:
-          "setoption name Nullmove value true\n"
-      "setoption name Selectivity value 3\n"
-          "setoption name Style value Risky\n"
-          "setoption name Clear Hash\n"
-          "setoption name NalimovPath value c:\chess\tb\4;c:\chess\tb\5\n"
-
-* register
-       this is the command to try to register an engine or to tell the engine that registration
-       will be done later. This command should always be sent if the engine    has send "registration error"
-       at program startup.
-       The following tokens are allowed:
-       * later
-          the user doesn't want to register the engine now.
-       * name <x>
-          the engine should be registered with the name <x>
-       * code <y>
-          the engine should be registered with the code <y>
-       Example:
-          "register later"
-          "register name Stefan MK code 4359874324"
-
-* ucinewgame
-   this is sent to the engine when the next search (started with "position" and "go") will be from
-   a different game. This can be a new game the engine should play or a new game it should analyse but
-   also the next position from a testsuite with positions only.
-   If the GUI hasn't sent a "ucinewgame" before the first "position" command, the engine shouldn't
-   expect any further ucinewgame commands as the GUI is probably not supporting the ucinewgame command.
-   So the engine should not rely on this command even though all new GUIs should support it.
-   As the engine's reaction to "ucinewgame" can take some time the GUI should always send "isready"
-   after "ucinewgame" to wait for the engine to finish its operation.
-   
-* position [fen <fenstring> | startpos ]  moves <move1> .... <movei>
-       set up the position described in fenstring on the internal board and
-       play the moves on the internal chess board.
-       if the game was played  from the start position the string "startpos" will be sent
-       Note: no "new" command is needed. However, if this position is from a different game than
-       the last position sent to the engine, the GUI should have sent a "ucinewgame" inbetween.
-
-* go
-       start calculating on the current position set up with the "position" command.
-       There are a number of commands that can follow this command, all will be sent in the same string.
-       If one command is not send its value should be interpreted as it would not influence the search.
-       * searchmoves <move1> .... <movei>
-               restrict search to this moves only
-               Example: After "position startpos" and "go infinite searchmoves e2e4 d2d4"
-               the engine should only search the two moves e2e4 and d2d4 in the initial position.
-       * ponder
-               start searching in pondering mode.
-               Do not exit the search in ponder mode, even if it's mate!
-               This means that the last move sent in in the position string is the ponder move.
-               The engine can do what it wants to do, but after a "ponderhit" command
-               it should execute the suggested move to ponder on. This means that the ponder move sent by
-               the GUI can be interpreted as a recommendation about which move to ponder. However, if the
-               engine decides to ponder on a different move, it should not display any mainlines as they are
-               likely to be misinterpreted by the GUI because the GUI expects the engine to ponder
-          on the suggested move.
-       * wtime <x>
-               white has x msec left on the clock
-       * btime <x>
-               black has x msec left on the clock
-       * winc <x>
-               white increment per move in mseconds if x > 0
-       * binc <x>
-               black increment per move in mseconds if x > 0
-       * movestogo <x>
-      there are x moves to the next time control,
-               this will only be sent if x > 0,
-               if you don't get this and get the wtime and btime it's sudden death
-       * depth <x>
-               search x plies only.
-       * nodes <x>
-          search x nodes only,
-       * mate <x>
-               search for a mate in x moves
-       * movetime <x>
-               search exactly x mseconds
-       * infinite
-               search until the "stop" command. Do not exit the search without being told so in this mode!
-    
-* stop
-       stop calculating as soon as possible,
-       don't forget the "bestmove" and possibly the "ponder" token when finishing the search
-
-* ponderhit
-       the user has played the expected move. This will be sent if the engine was told to ponder on the same move
-       the user has played. The engine should continue searching but switch from pondering to normal search.
-
-* quit
-       quit the program as soon as possible
-
-
-Engine to GUI:
---------------
-
-* id
-       * name <x>
-               this must be sent after receiving the "uci" command to identify the engine,
-               e.g. "id name Shredder X.Y\n"
-       * author <x>
-               this must be sent after receiving the "uci" command to identify the engine,
-               e.g. "id author Stefan MK\n"
-
-* uciok
-       Must be sent after the id and optional options to tell the GUI that the engine
-       has sent all infos and is ready in uci mode.
-
-* readyok
-       This must be sent when the engine has received an "isready" command and has
-       processed all input and is ready to accept new commands now.
-       It is usually sent after a command that can take some time to be able to wait for the engine,
-       but it can be used anytime, even when the engine is searching,
-       and must always be answered with "isready".
-
-* bestmove <move1> [ ponder <move2> ]
-       the engine has stopped searching and found the move <move> best in this position.
-       the engine can send the move it likes to ponder on. The engine must not start pondering automatically.
-       this command must always be sent if the engine stops searching, also in pondering mode if there is a
-       "stop" command, so for every "go" command a "bestmove" command is needed!
-       Directly before that the engine should send a final "info" command with the final search information,
-       the the GUI has the complete statistics about the last search.
-
-* copyprotection
-       this is needed for copyprotected engines. After the uciok command the engine can tell the GUI,
-       that it will check the copy protection now. This is done by "copyprotection checking".
-       If the check is ok the engine should sent "copyprotection ok", otherwise "copyprotection error".
-       If there is an error the engine should not function properly but should not quit alone.
-       If the engine reports "copyprotection error" the GUI should not use this engine
-       and display an error message instead!
-       The code in the engine can look like this
-      TellGUI("copyprotection checking\n");
-          // ... check the copy protection here ...
-          if(ok)
-             TellGUI("copyprotection ok\n");
-      else
-         TellGUI("copyprotection error\n");
-         
-* registration
-       this is needed for engines that need a username and/or a code to function with all features.
-       Analog to the "copyprotection" command the engine can send "registration checking"
-       after the uciok command followed by either "registration ok" or "registration error".
-       Also after every attempt to register the engine it should answer with "registration checking"
-       and then either "registration ok" or "registration error".
-       In contrast to the "copyprotection" command, the GUI can use the engine after the engine has
-       reported an error, but should inform the user that the engine is not properly registered
-       and might not use all its features.
-       In addition the GUI should offer to open a dialog to
-       enable registration of the engine. To try to register an engine the GUI can send
-       the "register" command.
-       The GUI has to always answer with the "register" command        if the engine sends "registration error"
-       at engine startup (this can also be done with "register later")
-       and tell the user somehow that the engine is not registered.
-       This way the engine knows that the GUI can deal with the registration procedure and the user
-       will be informed that the engine is not properly registered.
-             
-* info
-       the engine wants to send infos to the GUI. This should be done whenever one of the info has changed.
-       The engine can send only selected infos and multiple infos can be send with one info command,
-       e.g. "info currmove e2e4 currmovenumber 1" or
-            "info depth 12 nodes 123456 nps 100000".
-       Also all infos belonging to the pv should be sent together
-       e.g. "info depth 2 score cp 214 time 1242 nodes 2124 nps 34928 pv e2e4 e7e5 g1f3"
-       I suggest to start sending "currmove", "currmovenumber", "currline" and "refutation" only after one second
-       to avoid too much traffic.
-       Additional info:
-       * depth <x>
-               search depth in plies
-       * seldepth <x>
-               selective search depth in plies,
-               if the engine sends seldepth there must also a "depth" be present in the same string.
-       * time <x>
-               the time searched in ms, this should be sent together with the pv.
-       * nodes <x>
-               x nodes searched, the engine should send this info regularly
-       * pv <move1> ... <movei>
-               the best line found
-       * multipv <num>
-               this for the multi pv mode.
-               for the best move/pv add "multipv 1" in the string when you send the pv.
-               in k-best mode always send all k variants in k strings together.
-       * score
-               * cp <x>
-                       the score from the engine's point of view in centipawns.
-               * mate <y>
-                       mate in y moves, not plies.
-                       If the engine is getting mated use negativ values for y.
-               * lowerbound
-             the score is just a lower bound.
-               * upperbound
-                  the score is just an upper bound.
-       * currmove <move>
-               currently searching this move
-       * currmovenumber <x>
-               currently searching move number x, for the first move x should be 1 not 0.
-       * hashfull <x>
-               the hash is x permill full, the engine should send this info regularly
-       * nps <x>
-               x nodes per second searched, the engine should send this info regularly
-       * tbhits <x>
-               x positions where found in the endgame table bases
-       * cpuload <x>
-               the cpu usage of the engine is x permill.
-       * string <str>
-               any string str which will be displayed be the engine,
-               if there is a string command the rest of the line will be interpreted as <str>.
-       * refutation <move1> <move2> ... <movei>
-          move <move1> is refuted by the line <move2> ... <movei>, i can be any number >= 1.
-          Example: after move d1h5 is searched, the engine can send
-          "info refutation d1h5 g6h5"
-          if g6h5 is the best answer after d1h5 or if g6h5 refutes the move d1h5.
-          if there is norefutation for d1h5 found, the engine should just send
-          "info refutation d1h5"
-               The engine should only send this if the option "UCI_ShowRefutations" is set to true.
-       * currline <cpunr> <move1> ... <movei>
-          this is the current line the engine is calculating. <cpunr> is the number of the cpu if
-          the engine is running on more than one cpu. <cpunr> = 1,2,3....
-          if the engine is just using one cpu, <cpunr> can be omitted.
-          If <cpunr> is greater than 1, always send all k lines in k strings together.
-               The engine should only send this if the option "UCI_ShowCurrLine" is set to true.
-       
-
-* option
-       This command tells the GUI which parameters can be changed in the engine.
-       This should be sent once at engine startup after the "uci" and the "id" commands
-       if any parameter can be changed in the engine.
-       The GUI should parse this and build a dialog for the user to change the settings.
-       Note that not every option needs to appear in this dialog as some options like
-       "Ponder", "UCI_AnalyseMode", etc. are better handled elsewhere or are set automatically.
-       If the user wants to change some settings, the GUI will send a "setoption" command to the engine.
-       Note that the GUI need not send the setoption command when starting the engine for every option if
-       it doesn't want to change the default value.
-       For all allowed combinations see the example below,
-       as some combinations of this tokens don't make sense.
-       One string will be sent for each parameter.
-       * name <id>
-               The option has the name id.
-               Certain options have a fixed value for <id>, which means that the semantics of this option is fixed.
-               Usually those options should not be displayed in the normal engine options window of the GUI but
-               get a special treatment. "Pondering" for example should be set automatically when pondering is
-               enabled or disabled in the GUI options. The same for "UCI_AnalyseMode" which should also be set
-               automatically by the GUI. All those certain options have the prefix "UCI_" except for the
-               first 6 options below. If the GUI get an unknown Option with the prefix "UCI_", it should just
-               ignore it and not display it in the engine's options dialog.
-               * <id> = Hash, type is spin
-                       the value in MB for memory for hash tables can be changed,
-                       this should be answered with the first "setoptions" command at program boot
-                       if the engine has sent the appropriate "option name Hash" command,
-                       which should be supported by all engines!
-                       So the engine should use a very small hash first as default.
-               * <id> = NalimovPath, type string
-                       this is the path on the hard disk to the Nalimov compressed format.
-                       Multiple directories can be concatenated with ";"
-               * <id> = NalimovCache, type spin
-                       this is the size in MB for the cache for the nalimov table bases
-                       These last two options should also be present in the initial options exchange dialog
-                       when the engine is booted if the engine supports it
-               * <id> = Ponder, type check
-                       this means that the engine is able to ponder.
-                       The GUI will send this whenever pondering is possible or not.
-                       Note: The engine should not start pondering on its own if this is enabled, this option is only
-                       needed because the engine might change its time management algorithm when pondering is allowed.
-               * <id> = OwnBook, type check
-                       this means that the engine has its own book which is accessed by the engine itself.
-                       if this is set, the engine takes care of the opening book and the GUI will never
-                       execute a move out of its book for the engine. If this is set to false by the GUI,
-                       the engine should not access its own book.
-               * <id> = MultiPV, type spin
-                       the engine supports multi best line or k-best mode. the default value is 1
-               * <id> = UCI_ShowCurrLine, type check, should be false by default,
-                       the engine can show the current line it is calculating. see "info currline" above.
-               * <id> = UCI_ShowRefutations, type check, should be false by default,
-                       the engine can show a move and its refutation in a line. see "info refutations" above.
-               * <id> = UCI_LimitStrength, type check, should be false by default,
-                       The engine is able to limit its strength to a specific Elo number,
-                  This should always be implemented together with "UCI_Elo".
-               * <id> = UCI_Elo, type spin
-                       The engine can limit its strength in Elo within this interval.
-                       If UCI_LimitStrength is set to false, this value should be ignored.
-                       If UCI_LimitStrength is set to true, the engine should play with this specific strength.
-                  This should always be implemented together with "UCI_LimitStrength".
-               * <id> = UCI_AnalyseMode, type check
-                  The engine wants to behave differently when analysing or playing a game.
-                  For example when playing it can use some kind of learning.
-                  This is set to false if the engine is playing a game, otherwise it is true.
-                * <id> = UCI_Opponent, type string
-                  With this command the GUI can send the name, title, elo and if the engine is playing a human
-                  or computer to the engine.
-                  The format of the string has to be [GM|IM|FM|WGM|WIM|none] [<elo>|none] [computer|human] <name>
-                  Example:
-                  "setoption name UCI_Opponent value GM 2800 human Gary Kasparow"
-                  "setoption name UCI_Opponent value none none computer Shredder"
-                                  
-               
-       * type <t>
-               The option has type t.
-               There are 5 different types of options the engine can send
-               * check
-                       a checkbox that can either be true or false
-               * spin
-                       a spin wheel that can be an integer in a certain range
-               * combo
-                       a combo box that can have different predefined strings as a value
-               * button
-                       a button that can be pressed to send a command to the engine
-               * string
-                       a text field that has a string as a value,
-                       an empty string has the value "<empty>"
-       * default <x>
-               the default value of this parameter is x
-       * min <x>
-               the minimum value of this parameter is x
-       * max <x>
-               the maximum value of this parameter is x
-       * var <x>
-               a predefined value of this parameter is x
-       Example:
-    Here are 5 strings for each of the 5 possible types of options
-          "option name Nullmove type check default true\n"
-      "option name Selectivity type spin default 2 min 0 max 4\n"
-          "option name Style type combo default Normal var Solid var Normal var Risky\n"
-          "option name NalimovPath type string default c:\\n"
-          "option name Clear Hash type button\n"
-
-
-
-Example:
---------
-
-This is how the communication when the engine boots can look like:
-
-GUI     engine
-
-// tell the engine to switch to UCI mode
-uci
-
-// engine identify  
-      id name Shredder
-               id author Stefan MK
-
-// engine sends the options it can change
-// the engine can change the hash size from 1 to 128 MB
-               option name Hash type spin default 1 min 1 max 128
-
-// the engine supports Nalimov endgame tablebases
-               option name NalimovPath type string default <empty>
-               option name NalimovCache type spin default 1 min 1 max 32
-
-// the engine can switch off Nullmove and set the playing style
-          option name Nullmove type check default true
-               option name Style type combo default Normal var Solid var Normal var Risky
-
-// the engine has sent all parameters and is ready
-               uciok
-
-// Note: here the GUI can already send a "quit" command if it just wants to find out
-//       details about the engine, so the engine should not initialize its internal
-//       parameters before here.
-// now the GUI sets some values in the engine
-// set hash to 32 MB
-setoption name Hash value 32
-
-// init tbs
-setoption name NalimovCache value 1
-setoption name NalimovPath value d:\tb;c\tb
-
-// waiting for the engine to finish initializing
-// this command and the answer is required here!
-isready
-
-// engine has finished setting up the internal values
-               readyok
-
-// now we are ready to go
-
-// if the GUI is supporting it, tell the engine that is is
-// searching on a game that is hasn't searched on before
-ucinewgame
-
-// if the engine supports the "UCI_AnalyseMode" option and the next search is supposted to
-// be an analysis, the GUI should set "UCI_AnalyseMode" to true if it is currently
-// set to false with this engine
-setoption name UCI_AnalyseMode value true
-
-// tell the engine to search infinite from the start position after 1.e4 e5
-position startpos moves e2e4 e7e5
-go infinite
-
-// the engine starts sending infos about the search to the GUI
-// (only some examples are given)
-
-
-               info depth 1 seldepth 0
-               info score cp 13  depth 1 nodes 13 time 15 pv f1b5 
-               info depth 2 seldepth 2
-               info nps 15937
-               info score cp 14  depth 2 nodes 255 time 15 pv f1c4 f8c5 
-               info depth 2 seldepth 7 nodes 255
-               info depth 3 seldepth 7
-               info nps 26437
-               info score cp 20  depth 3 nodes 423 time 15 pv f1c4 g8f6 b1c3 
-               info nps 41562
-               ....
-
-
-// here the user has seen enough and asks to stop the searching
-stop
-
-// the engine has finished searching and is sending the bestmove command
-// which is needed for every "go" command sent to tell the GUI
-// that the engine is ready again
-               bestmove g1f3 ponder d8f6