cleaned up the directory a bit. Removed winboard-dm-beta, merged the two Changelogs...
[xboard.git] / winboard-dm-beta4 / moves.c
diff --git a/winboard-dm-beta4/moves.c b/winboard-dm-beta4/moves.c
deleted file mode 100755 (executable)
index bed2064..0000000
+++ /dev/null
@@ -1,978 +0,0 @@
-/*
- * moves.c - Move generation and checking
- * $Id$
- *
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- */
-
-#include "config.h"
-
-#include <stdio.h>
-#if HAVE_STRING_H
-# include <string.h>
-#else /* not HAVE_STRING_H */
-# include <strings.h>
-#endif /* not HAVE_STRING_H */
-#include "common.h"
-#include "backend.h" 
-#include "moves.h"
-#include "parser.h"
-
-int WhitePiece P((ChessSquare));
-int BlackPiece P((ChessSquare));
-int SameColor P((ChessSquare, ChessSquare));
-
-
-int WhitePiece(piece)
-     ChessSquare piece;
-{
-    return (int) piece >= (int) WhitePawn && (int) piece <= (int) WhiteKing;
-}
-
-int BlackPiece(piece)
-     ChessSquare piece;
-{
-    return (int) piece >= (int) BlackPawn && (int) piece <= (int) BlackKing;
-}
-
-int SameColor(piece1, piece2)
-     ChessSquare piece1, piece2;
-{
-    return ((int) piece1 >= (int) WhitePawn &&
-           (int) piece1 <= (int) WhiteKing &&
-           (int) piece2 >= (int) WhitePawn &&
-           (int) piece2 <= (int) WhiteKing)
-      ||   ((int) piece1 >= (int) BlackPawn &&
-           (int) piece1 <= (int) BlackKing &&
-           (int) piece2 >= (int) BlackPawn &&
-           (int) piece2 <= (int) BlackKing);
-}
-
-ChessSquare PromoPiece(moveType)
-     ChessMove moveType;
-{
-    switch (moveType) {
-      default:
-       return EmptySquare;
-      case WhitePromotionQueen:
-       return WhiteQueen;
-      case BlackPromotionQueen:
-       return BlackQueen;
-      case WhitePromotionRook:
-       return WhiteRook;
-      case BlackPromotionRook:
-       return BlackRook;
-      case WhitePromotionBishop:
-       return WhiteBishop;
-      case BlackPromotionBishop:
-       return BlackBishop;
-      case WhitePromotionKnight:
-       return WhiteKnight;
-      case BlackPromotionKnight:
-       return BlackKnight;
-      case WhitePromotionKing:
-       return WhiteKing;
-      case BlackPromotionKing:
-       return BlackKing;
-    }
-}
-
-ChessMove PromoCharToMoveType(whiteOnMove, promoChar)
-     int whiteOnMove;
-     int promoChar;
-{
-    if (whiteOnMove) {
-       switch (promoChar) {
-         case 'n':
-         case 'N':
-           return WhitePromotionKnight;
-         case 'b':
-         case 'B':
-           return WhitePromotionBishop;
-         case 'r':
-         case 'R':
-           return WhitePromotionRook;
-         case 'q':
-         case 'Q':
-           return WhitePromotionQueen;
-         case 'k':
-         case 'K':
-           return WhitePromotionKing;
-         case NULLCHAR:
-         default:
-           return NormalMove;
-       }
-    } else {
-       switch (promoChar) {
-         case 'n':
-         case 'N':
-           return BlackPromotionKnight;
-         case 'b':
-         case 'B':
-           return BlackPromotionBishop;
-         case 'r':
-         case 'R':
-           return BlackPromotionRook;
-         case 'q':
-         case 'Q':
-           return BlackPromotionQueen;
-         case 'k':
-         case 'K':
-           return BlackPromotionKing;
-         case NULLCHAR:
-         default:
-           return NormalMove;
-       }
-    }
-}
-
-char pieceToChar[] = {
-    'P', 'N', 'B', 'R', 'Q', 'K',
-    'p', 'n', 'b', 'r', 'q', 'k', 'x'
-  };
-
-char PieceToChar(p)
-     ChessSquare p;
-{
-    return pieceToChar[(int) p];
-}
-
-ChessSquare CharToPiece(c)
-     int c;
-{
-    switch (c) {
-      default:
-      case 'x':        return EmptySquare;
-      case 'P':        return WhitePawn;
-      case 'R':        return WhiteRook;
-      case 'N':        return WhiteKnight;
-      case 'B':        return WhiteBishop;
-      case 'Q':        return WhiteQueen;
-      case 'K':        return WhiteKing;
-      case 'p':        return BlackPawn;
-      case 'r':        return BlackRook;
-      case 'n':        return BlackKnight;
-      case 'b':        return BlackBishop;
-      case 'q':        return BlackQueen;
-      case 'k':        return BlackKing;
-    }
-}
-
-void CopyBoard(to, from)
-     Board to, from;
-{
-    int i, j;
-    
-    for (i = 0; i < BOARD_SIZE; i++)
-      for (j = 0; j < BOARD_SIZE; j++)
-       to[i][j] = from[i][j];
-}
-
-int CompareBoards(board1, board2)
-     Board board1, board2;
-{
-    int i, j;
-    
-    for (i = 0; i < BOARD_SIZE; i++)
-      for (j = 0; j < BOARD_SIZE; j++) {
-         if (board1[i][j] != board2[i][j])
-           return FALSE;
-    }
-    return TRUE;
-}
-
-
-/* Call callback once for each pseudo-legal move in the given
-   position, except castling moves. A move is pseudo-legal if it is
-   legal, or if it would be legal except that it leaves the king in
-   check.  In the arguments, epfile is EP_NONE if the previous move
-   was not a double pawn push, or the file 0..7 if it was, or
-   EP_UNKNOWN if we don't know and want to allow all e.p. captures.
-   Promotion moves generated are to Queen only.
-*/
-void GenPseudoLegal(board, flags, epfile, callback, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     int epfile;
-     MoveCallback callback;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    int rf, ff;
-    int i, j, d, s, fs, rs, rt, ft;
-
-    for (rf = 0; rf <= 7; rf++) 
-      for (ff = 0; ff <= 7; ff++) {
-         if (flags & F_WHITE_ON_MOVE) {
-             if (!WhitePiece(board[rf][ff])) continue;
-         } else {
-             if (!BlackPiece(board[rf][ff])) continue;
-         }
-         switch (board[rf][ff]) {
-           case EmptySquare:
-           default:
-             /* can't happen */
-             break;
-
-           case WhitePawn:
-             if (rf < 7 && board[rf + 1][ff] == EmptySquare) {
-                 callback(board, flags,
-                          rf == 6 ? WhitePromotionQueen : NormalMove,
-                          rf, ff, rf + 1, ff, closure);
-             }
-             if (rf == 1 && board[2][ff] == EmptySquare &&
-                 board[3][ff] == EmptySquare) {
-                 callback(board, flags, NormalMove,
-                          rf, ff, 3, ff, closure);
-             }
-             for (s = -1; s <= 1; s += 2) {
-                 if (rf < 7 && ff + s >= 0 && ff + s <= 7 &&
-                     ((flags & F_KRIEGSPIEL_CAPTURE) ||
-                      BlackPiece(board[rf + 1][ff + s]))) {
-                     callback(board, flags, 
-                              rf == 6 ? WhitePromotionQueen : NormalMove,
-                              rf, ff, rf + 1, ff + s, closure);
-                 }
-                 if (rf == 4) {
-                     if (ff + s >= 0 && ff + s <= 7 &&
-                         (epfile == ff + s || epfile == EP_UNKNOWN) &&
-                         board[4][ff + s] == BlackPawn &&
-                         board[5][ff + s] == EmptySquare) {
-                         callback(board, flags, WhiteCapturesEnPassant,
-                                  rf, ff, 5, ff + s, closure);
-                     }
-                 }
-             }             
-             break;
-
-           case BlackPawn:
-             if (rf > 0 && board[rf - 1][ff] == EmptySquare) {
-                 callback(board, flags, 
-                          rf == 1 ? BlackPromotionQueen : NormalMove,
-                          rf, ff, rf - 1, ff, closure);
-             }
-             if (rf == 6 && board[5][ff] == EmptySquare &&
-                 board[4][ff] == EmptySquare) {
-                 callback(board, flags, NormalMove,
-                          rf, ff, 4, ff, closure);
-             }
-             for (s = -1; s <= 1; s += 2) {
-                 if (rf > 0 && ff + s >= 0 && ff + s <= 7 &&
-                     ((flags & F_KRIEGSPIEL_CAPTURE) ||
-                      WhitePiece(board[rf - 1][ff + s]))) {
-                     callback(board, flags, 
-                              rf == 1 ? BlackPromotionQueen : NormalMove,
-                              rf, ff, rf - 1, ff + s, closure);
-                 }
-                 if (rf == 3) {
-                     if (ff + s >= 0 && ff + s <= 7 &&
-                         (epfile == ff + s || epfile == EP_UNKNOWN) &&
-                         board[3][ff + s] == WhitePawn &&
-                         board[2][ff + s] == EmptySquare) {
-                         callback(board, flags, BlackCapturesEnPassant,
-                                  rf, ff, 2, ff + s, closure);
-                     }
-                 }
-             }             
-             break;
-
-           case WhiteKnight:
-           case BlackKnight:
-             for (i = -1; i <= 1; i += 2)
-               for (j = -1; j <= 1; j += 2)
-                 for (s = 1; s <= 2; s++) {
-                     rt = rf + i*s;
-                     ft = ff + j*(3-s);
-                     if (rt < 0 || rt > 7 || ft < 0 || ft > 7) continue;
-                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
-                     callback(board, flags, NormalMove,
-                              rf, ff, rt, ft, closure);
-                 }
-             break;
-
-           case WhiteBishop:
-           case BlackBishop:
-             for (rs = -1; rs <= 1; rs += 2) 
-               for (fs = -1; fs <= 1; fs += 2)
-                 for (i = 1;; i++) {
-                     rt = rf + (i * rs);
-                     ft = ff + (i * fs);
-                     if (rt < 0 || rt > 7 || ft < 0 || ft > 7) break;
-                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
-                     callback(board, flags, NormalMove,
-                              rf, ff, rt, ft, closure);
-                     if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
-                 }
-             break;
-
-           case WhiteRook:
-           case BlackRook:
-             for (d = 0; d <= 1; d++)
-               for (s = -1; s <= 1; s += 2)
-                 for (i = 1;; i++) {
-                     rt = rf + (i * s) * d;
-                     ft = ff + (i * s) * (1 - d);
-                     if (rt < 0 || rt > 7 || ft < 0 || ft > 7) break;
-                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
-                     callback(board, flags, NormalMove,
-                              rf, ff, rt, ft, closure);
-                     if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
-                 }
-             break;
-
-           case WhiteQueen:
-           case BlackQueen:
-             for (rs = -1; rs <= 1; rs++) 
-               for (fs = -1; fs <= 1; fs++) {
-                   if (rs == 0 && fs == 0) continue;
-                   for (i = 1;; i++) {
-                       rt = rf + (i * rs);
-                       ft = ff + (i * fs);
-                       if (rt < 0 || rt > 7 || ft < 0 || ft > 7) break;
-                       if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
-                       callback(board, flags, NormalMove,
-                                rf, ff, rt, ft, closure);
-                       if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
-                   }
-               }
-             break;
-
-           case WhiteKing:
-           case BlackKing:
-             for (i = -1; i <= 1; i++)
-               for (j = -1; j <= 1; j++) {
-                   if (i == 0 && j == 0) continue;
-                   rt = rf + i;
-                   ft = ff + j;
-                   if (rt < 0 || rt > 7 || ft < 0 || ft > 7) continue;
-                   if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
-                   callback(board, flags, NormalMove,
-                            rf, ff, rt, ft, closure);
-               }
-             break;
-         }
-      }
-}
-
-
-typedef struct {
-    MoveCallback cb;
-    VOIDSTAR cl;
-} GenLegalClosure;
-
-extern void GenLegalCallback P((Board board, int flags, ChessMove kind,
-                               int rf, int ff, int rt, int ft,
-                               VOIDSTAR closure));
-
-void GenLegalCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register GenLegalClosure *cl = (GenLegalClosure *) closure;
-
-    if (!(flags & F_IGNORE_CHECK) &&
-       CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft,
-                 kind == WhiteCapturesEnPassant ||
-                 kind == BlackCapturesEnPassant)) return;
-    if (flags & F_ATOMIC_CAPTURE) {
-      if (board[rt][ft] != EmptySquare ||
-         kind == WhiteCapturesEnPassant || kind == BlackCapturesEnPassant) {
-       int r, f;
-       ChessSquare king = (flags & F_WHITE_ON_MOVE) ? WhiteKing : BlackKing;
-       if (board[rf][ff] == king) return;
-       for (r = rt-1; r <= rt+1; r++) {
-         for (f = ft-1; f <= ft+1; f++) {
-           if (r >= 0 && r <= 7 && f >= 0 && f <= 7 &&
-               board[r][f] == king) return;
-         }
-       }
-      }
-    }
-    cl->cb(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, cl->cl);
-}
-
-
-/* Like GenPseudoLegal, but (1) include castling moves, (2) unless
-   F_IGNORE_CHECK is set in the flags, omit moves that would leave the
-   king in check, and (3) if F_ATOMIC_CAPTURE is set in the flags, omit
-   moves that would destroy your own king.  The CASTLE_OK flags are
-   true if castling is not yet ruled out by a move of the king or
-   rook.  Return TRUE if the player on move is currently in check and
-   F_IGNORE_CHECK is not set.  */
-int GenLegal(board, flags, epfile, callback, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     int epfile;
-     MoveCallback callback;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    GenLegalClosure cl;
-    int ff;
-    int ignoreCheck = (flags & F_IGNORE_CHECK) != 0;
-
-    cl.cb = callback;
-    cl.cl = closure;
-    GenPseudoLegal(board, flags, epfile, GenLegalCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-
-    if (!ignoreCheck &&
-       CheckTest(board, flags, -1, -1, -1, -1, FALSE)) return TRUE;
-
-    /* Generate castling moves */
-    for (ff = 4; ff >= 3; ff-- /*ics wild 1*/) {
-       if ((flags & F_WHITE_ON_MOVE) &&
-           (flags & F_WHITE_KCASTLE_OK) &&
-           board[0][ff] == WhiteKing &&
-           board[0][ff + 1] == EmptySquare &&
-           board[0][ff + 2] == EmptySquare &&
-           board[0][6] == EmptySquare &&
-           board[0][7] == WhiteRook &&
-           (ignoreCheck ||
-            (!CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, ff + 1, FALSE) &&
-             !CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, ff + 2, FALSE)))) {
-
-           callback(board, flags,
-                    ff==4 ? WhiteKingSideCastle : WhiteKingSideCastleWild,
-                    0, ff, 0, ff + 2, closure);
-       }
-       if ((flags & F_WHITE_ON_MOVE) &&
-           (flags & F_WHITE_QCASTLE_OK) &&
-           board[0][ff] == WhiteKing &&
-           board[0][ff - 1] == EmptySquare &&
-           board[0][ff - 2] == EmptySquare &&
-           board[0][1] == EmptySquare &&
-           board[0][0] == WhiteRook &&
-           (ignoreCheck ||
-            (!CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, ff - 1, FALSE) &&
-             !CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, ff - 2, FALSE)))) {
-
-           callback(board, flags,
-                    ff==4 ? WhiteQueenSideCastle : WhiteQueenSideCastleWild,
-                    0, ff, 0, ff - 2, closure);
-       }
-       if (!(flags & F_WHITE_ON_MOVE) &&
-           (flags & F_BLACK_KCASTLE_OK) &&
-           board[7][ff] == BlackKing &&
-           board[7][ff + 1] == EmptySquare &&
-           board[7][ff + 2] == EmptySquare &&
-           board[7][6] == EmptySquare &&
-           board[7][7] == BlackRook &&
-           (ignoreCheck ||
-            (!CheckTest(board, flags, 7, ff, 7, ff + 1, FALSE) &&
-             !CheckTest(board, flags, 7, ff, 7, ff + 2, FALSE)))) {
-
-           callback(board, flags,
-                    ff==4 ? BlackKingSideCastle : BlackKingSideCastleWild,
-                    7, ff, 7, ff + 2, closure);
-       }
-       if (!(flags & F_WHITE_ON_MOVE) &&
-           (flags & F_BLACK_QCASTLE_OK) &&
-           board[7][ff] == BlackKing &&
-           board[7][ff - 1] == EmptySquare &&
-           board[7][ff - 2] == EmptySquare &&
-           board[7][1] == EmptySquare &&
-           board[7][0] == BlackRook &&
-           (ignoreCheck ||
-            (!CheckTest(board, flags, 7, ff, 7, ff - 1, FALSE) &&
-             !CheckTest(board, flags, 7, ff, 7, ff - 1, FALSE)))) {
-
-           callback(board, flags,
-                    ff==4 ? BlackQueenSideCastle : BlackQueenSideCastleWild,
-                    7, ff, 7, ff - 2, closure);
-       }
-    }
-
-    return FALSE;
-}
-
-
-typedef struct {
-    int rking, fking;
-    int check;
-} CheckTestClosure;
-
-
-extern void CheckTestCallback P((Board board, int flags, ChessMove kind,
-                                int rf, int ff, int rt, int ft,
-                                VOIDSTAR closure));
-
-
-void CheckTestCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register CheckTestClosure *cl = (CheckTestClosure *) closure;
-
-    if (rt == cl->rking && ft == cl->fking) cl->check++;
-}
-
-
-/* If the player on move were to move from (rf, ff) to (rt, ft), would
-   he leave himself in check?  Or if rf == -1, is the player on move
-   in check now?  enPassant must be TRUE if the indicated move is an
-   e.p. capture.  The possibility of castling out of a check along the
-   back rank is not accounted for (i.e., we still return nonzero), as
-   this is illegal anyway.  Return value is the number of times the
-   king is in check. */ 
-int CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, enPassant)
-     Board board;
-     int flags;
-     int rf, ff, rt, ft, enPassant;
-{
-    CheckTestClosure cl;
-    ChessSquare king = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhiteKing : BlackKing;
-    ChessSquare captured = EmptySquare;
-    /*  Suppress warnings on uninitialized variables    */
-
-    if (rf >= 0) {
-       if (enPassant) {
-           captured = board[rf][ft];
-           board[rf][ft] = EmptySquare;
-       } else {
-           captured = board[rt][ft];
-       }
-       board[rt][ft] = board[rf][ff];
-       board[rf][ff] = EmptySquare;
-    }
-
-    /* For compatibility with ICS wild 9, we scan the board in the
-       order a1, a2, a3, ... b1, b2, ..., h8 to find the first king,
-       and we test only whether that one is in check. */
-    cl.check = 0;
-    for (cl.fking = 0; cl.fking <= 7; cl.fking++)
-       for (cl.rking = 0; cl.rking <= 7; cl.rking++) {
-         if (board[cl.rking][cl.fking] == king) {
-             GenPseudoLegal(board, flags ^ F_WHITE_ON_MOVE, -1,
-                            CheckTestCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-             goto undo_move;  /* 2-level break */
-         }
-      }
-
-  undo_move:
-
-    if (rf >= 0) {
-       board[rf][ff] = board[rt][ft];
-       if (enPassant) {
-           board[rf][ft] = captured;
-           board[rt][ft] = EmptySquare;
-       } else {
-           board[rt][ft] = captured;
-       }
-    }
-
-    return cl.check;
-}
-
-
-typedef struct {
-    int rf, ff, rt, ft;
-    ChessMove kind;
-} LegalityTestClosure;
-
-extern void LegalityTestCallback P((Board board, int flags, ChessMove kind,
-                                   int rf, int ff, int rt, int ft,
-                                   VOIDSTAR closure));
-
-void LegalityTestCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register LegalityTestClosure *cl = (LegalityTestClosure *) closure;
-
-    if (rf == cl->rf && ff == cl->ff && rt == cl->rt && ft == cl->ft)
-      cl->kind = kind;
-}
-
-ChessMove LegalityTest(board, flags, epfile, rf, ff, rt, ft, promoChar)
-     Board board;
-     int flags, epfile;
-     int rf, ff, rt, ft, promoChar;
-{
-    LegalityTestClosure cl;
-    
-    cl.rf = rf;
-    cl.ff = ff;
-    cl.rt = rt;
-    cl.ft = ft;
-    cl.kind = IllegalMove;
-    GenLegal(board, flags, epfile, LegalityTestCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-    if (promoChar != NULLCHAR && promoChar != 'x') {
-       if (cl.kind == WhitePromotionQueen || cl.kind == BlackPromotionQueen) {
-           cl.kind = 
-             PromoCharToMoveType((flags & F_WHITE_ON_MOVE) != 0, promoChar);
-       } else {
-           cl.kind = IllegalMove;
-       }
-    }
-    return cl.kind;
-}
-
-typedef struct {
-    int count;
-} MateTestClosure;
-
-extern void MateTestCallback P((Board board, int flags, ChessMove kind,
-                               int rf, int ff, int rt, int ft,
-                               VOIDSTAR closure));
-
-void MateTestCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register MateTestClosure *cl = (MateTestClosure *) closure;
-
-    cl->count++;
-}
-
-/* Return MT_NONE, MT_CHECK, MT_CHECKMATE, or MT_STALEMATE */
-int MateTest(board, flags, epfile)
-     Board board;
-     int flags, epfile;
-{
-    MateTestClosure cl;
-    int inCheck;
-
-    cl.count = 0;
-    inCheck = GenLegal(board, flags, epfile, MateTestCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-    if (cl.count > 0) {
-       return inCheck ? MT_CHECK : MT_NONE;
-    } else {
-       return inCheck ? MT_CHECKMATE : MT_STALEMATE;
-    }
-}
-
-     
-extern void DisambiguateCallback P((Board board, int flags, ChessMove kind,
-                                   int rf, int ff, int rt, int ft,
-                                   VOIDSTAR closure));
-
-void DisambiguateCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register DisambiguateClosure *cl = (DisambiguateClosure *) closure;
-
-    if ((cl->pieceIn == EmptySquare || cl->pieceIn == board[rf][ff]) &&
-       (cl->rfIn == -1 || cl->rfIn == rf) &&
-       (cl->ffIn == -1 || cl->ffIn == ff) &&
-       (cl->rtIn == -1 || cl->rtIn == rt) &&
-       (cl->ftIn == -1 || cl->ftIn == ft)) {
-
-       cl->count++;
-       cl->piece = board[rf][ff];
-       cl->rf = rf;
-       cl->ff = ff;
-       cl->rt = rt;
-       cl->ft = ft;
-       cl->kind = kind;
-    }
-}
-
-void Disambiguate(board, flags, epfile, closure)
-     Board board;
-     int flags, epfile;
-     DisambiguateClosure *closure;
-{
-    int illegal = 0;
-    closure->count = 0;
-    closure->rf = closure->ff = closure->rt = closure->ft = 0;
-    closure->kind = ImpossibleMove;
-    GenLegal(board, flags, epfile, DisambiguateCallback, (VOIDSTAR) closure);
-    if (closure->count == 0) {
-       /* See if it's an illegal move due to check */
-        illegal = 1;
-       GenLegal(board, flags|F_IGNORE_CHECK, epfile, DisambiguateCallback,
-                (VOIDSTAR) closure);   
-       if (closure->count == 0) {
-           /* No, it's not even that */
-           return;
-       }
-    }
-    if (closure->promoCharIn != NULLCHAR && closure->promoCharIn != 'x') {
-       if (closure->kind == WhitePromotionQueen
-           || closure->kind == BlackPromotionQueen) {
-           closure->kind = 
-             PromoCharToMoveType((flags & F_WHITE_ON_MOVE) != 0,
-                                 closure->promoCharIn);
-       } else {
-           closure->kind = IllegalMove;
-       }
-    }
-    closure->promoChar = ToLower(PieceToChar(PromoPiece(closure->kind)));
-    if (closure->promoChar == 'x') closure->promoChar = NULLCHAR;
-    if (closure->count > 1) {
-       closure->kind = AmbiguousMove;
-    }
-    if (illegal) {
-       /* Note: If more than one illegal move matches, but no legal
-          moves, we return IllegalMove, not AmbiguousMove.  Caller
-          can look at closure->count to detect this.
-       */
-       closure->kind = IllegalMove;
-    }
-}
-
-
-typedef struct {
-    /* Input */
-    ChessSquare piece;
-    int rf, ff, rt, ft;
-    /* Output */
-    ChessMove kind;
-    int rank;
-    int file;
-    int either;
-} CoordsToAlgebraicClosure;
-
-extern void CoordsToAlgebraicCallback P((Board board, int flags,
-                                        ChessMove kind, int rf, int ff,
-                                        int rt, int ft, VOIDSTAR closure));
-
-void CoordsToAlgebraicCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
-     Board board;
-     int flags;
-     ChessMove kind;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     VOIDSTAR closure;
-{
-    register CoordsToAlgebraicClosure *cl =
-      (CoordsToAlgebraicClosure *) closure;
-
-    if (rt == cl->rt && ft == cl->ft &&
-       board[rf][ff] == cl->piece) {
-       if (rf == cl->rf) {
-           if (ff == cl->ff) {
-               cl->kind = kind; /* this is the move we want */
-           } else {
-               cl->file++; /* need file to rule out this move */
-           }
-       } else {
-           if (ff == cl->ff) {
-               cl->rank++; /* need rank to rule out this move */
-           } else {
-               cl->either++; /* rank or file will rule out this move */
-           }
-       }           
-    }
-}
-
-/* Convert coordinates to normal algebraic notation.
-   promoChar must be NULLCHAR or 'x' if not a promotion.
-*/
-ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, epfile,
-                           rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
-     Board board;
-     int flags, epfile;
-     int rf, ff, rt, ft;
-     int promoChar;
-     char out[MOVE_LEN];
-{
-    ChessSquare piece;
-    ChessMove kind;
-    char *outp = out;
-    CoordsToAlgebraicClosure cl;
-    
-    if (rf == DROP_RANK) {
-       /* Bughouse piece drop */
-       *outp++ = ToUpper(PieceToChar((ChessSquare) ff));
-       *outp++ = '@';
-       *outp++ = ft + 'a';
-       *outp++ = rt + '1';
-       *outp = NULLCHAR;
-       return (flags & F_WHITE_ON_MOVE) ? WhiteDrop : BlackDrop;
-    }
-
-    if (promoChar == 'x') promoChar = NULLCHAR;
-    piece = board[rf][ff];
-    switch (piece) {
-      case WhitePawn:
-      case BlackPawn:
-       kind = LegalityTest(board, flags, epfile, rf, ff, rt, ft, promoChar);
-       if (kind == IllegalMove && !(flags&F_IGNORE_CHECK)) {
-           /* Keep short notation if move is illegal only because it
-               leaves the player in check, but still return IllegalMove */
-           kind = LegalityTest(board, flags|F_IGNORE_CHECK, epfile,
-                              rf, ff, rt, ft, promoChar);
-           if (kind == IllegalMove) break;
-           kind = IllegalMove;
-       }
-       /* Pawn move */
-       *outp++ = ff + 'a';
-       if (ff == ft) {
-           /* Non-capture; use style "e5" */
-           *outp++ = rt + '1';
-       } else {
-           /* Capture; use style "exd5" */
-           *outp++ = 'x';
-           *outp++ = ft + 'a';
-           *outp++ = rt + '1';
-       }
-       /* Use promotion suffix style "=Q" */
-       if (promoChar != NULLCHAR && promoChar != 'x') {
-           *outp++ = '=';
-           *outp++ = ToUpper(promoChar);
-       }
-       *outp = NULLCHAR;
-       return kind;
-
-       
-      case WhiteKing:
-      case BlackKing:
-       /* Test for castling or ICS wild castling */
-       /* Use style "O-O" (oh-oh) for PGN compatibility */
-       if (rf == rt &&
-           rf == ((piece == WhiteKing) ? 0 : 7) &&
-           ((ff == 4 && (ft == 2 || ft == 6)) ||
-            (ff == 3 && (ft == 1 || ft == 5)))) {
-           switch (ft) {
-             case 1:
-             case 6:
-               strcpy(out, "O-O");
-               break;
-             case 2:
-             case 5:
-               strcpy(out, "O-O-O");
-               break;
-           }
-           /* This notation is always unambiguous, unless there are
-              kings on both the d and e files, with "wild castling"
-              possible for the king on the d file and normal castling
-              possible for the other.  ICS rules for wild 9
-              effectively make castling illegal for either king in
-              this situation.  So I am not going to worry about it;
-              I'll just generate an ambiguous O-O in this case.
-           */
-           return LegalityTest(board, flags, epfile,
-                               rf, ff, rt, ft, promoChar);
-       }
-       /* else fall through */
-       
-      default:
-       /* Piece move */
-       cl.rf = rf;
-       cl.ff = ff;
-       cl.rt = rt;
-       cl.ft = ft;
-       cl.piece = piece;
-       cl.kind = IllegalMove;
-       cl.rank = cl.file = cl.either = 0;
-       GenLegal(board, flags, epfile,
-                CoordsToAlgebraicCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-
-       if (cl.kind == IllegalMove && !(flags&F_IGNORE_CHECK)) {
-           /* Generate pretty moves for moving into check, but
-              still return IllegalMove.
-           */
-           GenLegal(board, flags|F_IGNORE_CHECK, epfile,
-                    CoordsToAlgebraicCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-           if (cl.kind == IllegalMove) break;
-           cl.kind = IllegalMove;
-       }
-
-       /* Style is "Nf3" or "Nxf7" if this is unambiguous,
-          else "Ngf3" or "Ngxf7",
-          else "N1f3" or "N5xf7",
-          else "Ng1f3" or "Ng5xf7".
-       */
-       *outp++ = ToUpper(PieceToChar(piece));
-       
-       if (cl.file || (cl.either && !cl.rank)) {
-           *outp++ = ff + 'a';
-       }
-       if (cl.rank) {
-           *outp++ = rf + '1';
-       }
-
-       if(board[rt][ft] != EmptySquare)
-         *outp++ = 'x';
-
-       *outp++ = ft + 'a';
-       *outp++ = rt + '1';
-       *outp = NULLCHAR;
-       return cl.kind;
-       
-      case EmptySquare:
-       /* Moving a nonexistent piece */
-       break;
-    }
-    
-    /* Not a legal move, even ignoring check.
-       If there was a piece on the from square, 
-       use style "Ng1g3" or "Ng1xe8";
-       if there was a pawn or nothing (!),
-       use style "g1g3" or "g1xe8".  Use "x"
-       if a piece was on the to square, even
-       a piece of the same color.
-    */
-    outp = out;
-    if (piece != EmptySquare && piece != WhitePawn && piece != BlackPawn) {
-       *outp++ = ToUpper(PieceToChar(piece));
-    }
-    *outp++ = ff + 'a';
-    *outp++ = rf + '1';
-    if (board[rt][ft] != EmptySquare) *outp++ = 'x';
-    *outp++ = ft + 'a';
-    *outp++ = rt + '1';
-    /* Use promotion suffix style "=Q" */
-    if (promoChar != NULLCHAR && promoChar != 'x') {
-       *outp++ = '=';
-       *outp++ = ToUpper(promoChar);
-    }
-    *outp = NULLCHAR;
-
-    return IllegalMove;
-}