Make deferral default in Shogi promotions
[xboard.git] / xboard.c
index d9f382a..59796c7 100644 (file)
--- a/xboard.c
+++ b/xboard.c
@@ -248,6 +248,7 @@ RETSIGTYPE TermSizeSigHandler P((int sig));
 void CreateGCs P((void));
 void CreateXIMPieces P((void));
 void CreateXPMPieces P((void));
+void CreateXPMBoard P((char *s, int n));
 void CreatePieces P((void));
 void CreatePieceMenus P((void));
 Widget CreateMenuBar P((Menu *mb));
@@ -562,7 +563,8 @@ Pixmap pieceBitmap2[2][(int)BlackPawn+4];       /* [HGM] pieces */
 Pixmap xpmPieceBitmap[4][(int)BlackPawn];      /* LL, LD, DL, DD actually used*/
 Pixmap xpmPieceBitmap2[4][(int)BlackPawn+4];   /* LL, LD, DL, DD set to select from */
 Pixmap xpmLightSquare, xpmDarkSquare, xpmJailSquare;
-int useImages, useImageSqs;
+Pixmap xpmBoardBitmap[2];
+int useImages, useImageSqs, useTexture, textureW[2], textureH[2];
 XImage *ximPieceBitmap[4][(int)BlackPawn+4];   /* LL, LD, DL, DD */
 Pixmap ximMaskPm[(int)BlackPawn];               /* clipmasks, used for XIM pieces */
 Pixmap ximMaskPm2[(int)BlackPawn+4];            /* clipmasks, used for XIM pieces */
@@ -1079,8 +1081,9 @@ char globalTranslations[] =
                                 \"Send to second chess program:\",,2) \n";
 
 char boardTranslations[] =
-   "<Btn1Down>: HandleUserMove() \n \
-   <Btn1Up>: HandleUserMove() \n \
+   "<Btn1Down>: HandleUserMove(0) \n \
+   Shift<Btn1Up>: HandleUserMove(1) \n \
+   <Btn1Up>: HandleUserMove(0) \n \
    <Btn1Motion>: AnimateUserMove() \n \
    <Btn3Motion>: HandlePV() \n \
    <Btn3Up>: PieceMenuPopup(menuB) \n \
@@ -1966,6 +1969,7 @@ XBoard square size (hint): %d\n\
            fprintf(stderr, _("Closest %s size: %d\n"), IMAGE_EXT, squareSize);
        }
     }
+    if(appData.overrideLineGap >= 0) lineGap = appData.overrideLineGap;
 
     /* [HR] height treated separately (hacked) */
     boardWidth = lineGap + BOARD_WIDTH * (squareSize + lineGap);
@@ -2542,6 +2546,8 @@ XBoard square size (hint): %d\n\
       CreatePieces();
     } else {
       CreateXPMPieces();
+      CreateXPMBoard(appData.liteBackTextureFile, 1);
+      CreateXPMBoard(appData.darkBackTextureFile, 0);
     }
 #else
     CreateXIMPieces();
@@ -3399,6 +3405,16 @@ void CreateXIMPieces()
 }
 
 #if HAVE_LIBXPM
+void CreateXPMBoard(char *s, int kind)
+{
+    XpmAttributes attr;
+    attr.valuemask = 0;
+    if(s == NULL || *s == 0 || *s == '*') return;
+    if (XpmReadFileToPixmap(xDisplay, xBoardWindow, s, &(xpmBoardBitmap[kind]), NULL, &attr) == 0) {
+       useTexture |= kind + 1; textureW[kind] = attr.width; textureH[kind] = attr.height;
+    }
+}
+
 void CreateXPMPieces()
 {
     int piece, kind, r;
@@ -4065,11 +4081,34 @@ ClearPremoveHighlights()
   SetPremoveHighlights(-1, -1, -1, -1);
 }
 
-static void BlankSquare(x, y, color, piece, dest)
-     int x, y, color;
+static int CutOutSquare(x, y, x0, y0, kind)
+     int x, y, *x0, *y0, kind;
+{
+    int W = BOARD_WIDTH, H = BOARD_HEIGHT;
+    int nx = x/(squareSize + lineGap), ny = y/(squareSize + lineGap);
+    *x0 = 0; *y0 = 0;
+    if(textureW[kind] < squareSize || textureH[kind] < squareSize) return 0;
+    if(textureW[kind] < W*squareSize)
+       *x0 = (textureW[kind] - squareSize) * nx/(W-1);
+    else
+       *x0 = textureW[kind]*nx / W + (textureW[kind] - W*squareSize) / (2*W);
+    if(textureH[kind] < H*squareSize)
+       *y0 = (textureH[kind] - squareSize) * ny/(H-1);
+    else
+       *y0 = textureH[kind]*ny / H + (textureH[kind] - H*squareSize) / (2*H);
+    return 1;
+}
+
+static void BlankSquare(x, y, color, piece, dest, fac)
+     int x, y, color, fac;
      ChessSquare piece;
      Drawable dest;
-{
+{   // [HGM] extra param 'fac' for forcing destination to (0,0) for copying to animation buffer
+    int x0, y0;
+    if (useImages && color != 2 && (useTexture & color+1) && CutOutSquare(x, y, &x0, &y0, color)) {
+       XCopyArea(xDisplay, xpmBoardBitmap[color], dest, wlPieceGC, x0, y0,
+                 squareSize, squareSize, x*fac, y*fac);
+    } else
     if (useImages && useImageSqs) {
        Pixmap pm;
        switch (color) {
@@ -4085,7 +4124,7 @@ static void BlankSquare(x, y, color, piece, dest)
            break;
        }
        XCopyArea(xDisplay, pm, dest, wlPieceGC, 0, 0,
-                 squareSize, squareSize, x, y);
+                 squareSize, squareSize, x*fac, y*fac);
     } else {
        GC gc;
        switch (color) {
@@ -4100,7 +4139,7 @@ static void BlankSquare(x, y, color, piece, dest)
            gc = jailSquareGC;
            break;
        }
-       XFillRectangle(xDisplay, dest, gc, x, y, squareSize, squareSize);
+       XFillRectangle(xDisplay, dest, gc, x*fac, y*fac, squareSize, squareSize);
     }
 }
 
@@ -4193,7 +4232,7 @@ static void colorDrawPieceImage(piece, square_color, x, y, dest)
      int square_color, x, y;
      Drawable dest;
 {
-    int kind;
+    int kind, p = piece;
 
     switch (square_color) {
       case 1: /* light */
@@ -4216,6 +4255,14 @@ static void colorDrawPieceImage(piece, square_color, x, y, dest)
        break;
     }
     if(appData.upsideDown && flipView) kind ^= 2; // swap white and black pieces
+    if(useTexture & square_color+1) {
+        BlankSquare(x, y, square_color, piece, dest, 1); // erase previous contents with background
+       XSetClipMask(xDisplay, wlPieceGC, xpmMask[p]);
+       XSetClipOrigin(xDisplay, wlPieceGC, x, y);
+       XCopyArea(xDisplay, xpmPieceBitmap[kind][piece], dest, wlPieceGC, 0, 0, squareSize, squareSize, x, y);
+       XSetClipMask(xDisplay, wlPieceGC, None);
+       XSetClipOrigin(xDisplay, wlPieceGC, 0, 0);
+    } else
     XCopyArea(xDisplay, xpmPieceBitmap[kind][piece],
              dest, wlPieceGC, 0, 0,
              squareSize, squareSize, x, y);
@@ -4297,7 +4344,7 @@ void DrawSquare(row, column, piece, do_flash)
                  column == BOARD_LEFT-1 ||  column == BOARD_RGHT
               || (column == BOARD_LEFT-2 && row < BOARD_HEIGHT-gameInfo.holdingsSize)
                  || (column == BOARD_RGHT+1 && row >= gameInfo.holdingsSize) ) {
-                       BlankSquare(x, y, 2, EmptySquare, xBoardWindow);
+                       BlankSquare(x, y, 2, EmptySquare, xBoardWindow, 1);
 
                        // [HGM] print piece counts next to holdings
                        string[1] = NULLCHAR;
@@ -4329,7 +4376,7 @@ void DrawSquare(row, column, piece, do_flash)
                        }
     } else {
            if (piece == EmptySquare || appData.blindfold) {
-                       BlankSquare(x, y, square_color, piece, xBoardWindow);
+                       BlankSquare(x, y, square_color, piece, xBoardWindow, 1);
            } else {
                        drawfunc = ChooseDrawFunc();
                        if (do_flash && appData.flashCount > 0) {
@@ -4339,7 +4386,7 @@ void DrawSquare(row, column, piece, do_flash)
                                        XSync(xDisplay, False);
                                        do_flash_delay(flash_delay);
 
-                                       BlankSquare(x, y, square_color, piece, xBoardWindow);
+                                       BlankSquare(x, y, square_color, piece, xBoardWindow, 1);
                                        XSync(xDisplay, False);
                                        do_flash_delay(flash_delay);
                            }
@@ -4651,6 +4698,7 @@ void HandleUserMove(w, event, prms, nprms)
      Cardinal *nprms;
 {
     if (w != boardWidget || errorExitStatus != -1) return;
+    if(nprms) shiftKey = !strcmp(prms[0], "1");
 
     if (promotionUp) {
        if (event->type == ButtonPress) {
@@ -5383,7 +5431,7 @@ void PromotionCallback(w, client_data, call_data)
     } else if (strcmp(name, _("Knight")) == 0) {
        promoChar = 'n';
     } else if (strcmp(name, _("Promote")) == 0) {
-       promoChar = '+';
+       promoChar = '^';
     } else if (strcmp(name, _("Defer")) == 0) {
        promoChar = '=';
     } else {
@@ -8763,7 +8811,7 @@ BeginAnimation(anim, piece, startColor, start)
   Pixmap mask;
 
   /* The old buffer is initialised with the start square (empty) */
-  BlankSquare(0, 0, startColor, EmptySquare, anim->saveBuf);
+  BlankSquare(start->x, start->y, startColor, EmptySquare, anim->saveBuf, 0);
   anim->prevFrame = *start;
 
   /* The piece will be drawn using its own bitmap as a matte   */
@@ -8868,6 +8916,29 @@ FrameSequence(anim, piece, startColor, start, finish, frames, nFrames)
   EndAnimation(anim, finish);
 }
 
+void
+AnimateAtomicCapture(Board board, int fromX, int fromY, int toX, int toY)
+{
+    int i, x, y;
+    ChessSquare piece = board[fromY][toY];
+    board[fromY][toY] = EmptySquare;
+    DrawPosition(FALSE, board);
+    if (flipView) {
+       x = lineGap + ((BOARD_WIDTH-1)-toX) * (squareSize + lineGap);
+       y = lineGap + toY * (squareSize + lineGap);
+    } else {
+       x = lineGap + toX * (squareSize + lineGap);
+       y = lineGap + ((BOARD_HEIGHT-1)-toY) * (squareSize + lineGap);
+    }
+    for(i=1; i<4*kFactor; i++) {
+       int r = squareSize * 9 * i/(20*kFactor - 5);
+       XFillArc(xDisplay, xBoardWindow, highlineGC,
+               x + squareSize/2 - r, y+squareSize/2 - r, 2*r, 2*r, 0, 64*360);
+       FrameDelay(appData.animSpeed);
+    }
+    board[fromY][toY] = piece;
+}
+
 /* Main control logic for deciding what to animate and how */
 
 void
@@ -8899,7 +8970,7 @@ AnimateMove(board, fromX, fromY, toX, toY)
 #if DONT_HOP
   hop = FALSE;
 #else
-  hop = (piece == WhiteKnight || piece == BlackKnight);
+  hop = abs(fromX-toX) == 1 && abs(fromY-toY) == 2 || abs(fromX-toX) == 2 && abs(fromY-toY) == 1;
 #endif
 
   if (appData.debugMode) {
@@ -8911,12 +8982,12 @@ AnimateMove(board, fromX, fromY, toX, toY)
   ScreenSquare(toX, toY, &finish, &endColor);
 
   if (hop) {
-    /* Knight: make diagonal movement then straight */
+    /* Knight: make straight movement then diagonal */
     if (abs(toY - fromY) < abs(toX - fromX)) {
        mid.x = start.x + (finish.x - start.x) / 2;
-       mid.y = finish.y;
+       mid.y = start.y;
      } else {
-       mid.x = finish.x;
+       mid.x = start.x;
        mid.y = start.y + (finish.y - start.y) / 2;
      }
   } else {
@@ -8930,6 +9001,11 @@ AnimateMove(board, fromX, fromY, toX, toY)
   else
     Tween(&start, &mid, &finish, kFactor, frames, &nFrames);
   FrameSequence(&game, piece, startColor, &start, &finish, frames, nFrames);
+  if(Explode(board, fromX, fromY, toX, toY)) { // mark as damaged
+    int i,j;
+    for(i=0; i<BOARD_WIDTH; i++) for(j=0; j<BOARD_HEIGHT; j++)
+      if((i-toX)*(i-toX) + (j-toY)*(j-toY) < 6) damage[0][j][i] = True;
+  }
 
   /* Be sure end square is redrawn */
   damage[0][toY][toX] = True;
@@ -9047,7 +9123,7 @@ DrawDragPiece ()
      it's being dragged around the board. So we erase the square
      that the piece is on and draw it at the last known drag point. */
   BlankSquare(player.startSquare.x, player.startSquare.y,
-               player.startColor, EmptySquare, xBoardWindow);
+               player.startColor, EmptySquare, xBoardWindow, 1);
   AnimationFrame(&player, &player.prevFrame, player.dragPiece);
   damage[0][player.startBoardY][player.startBoardX] = TRUE;
 }