Correct the key bindings fo view menu in texi file
[xboard.git] / xboard.texi
index 21fea41..8b06cb5 100644 (file)
@@ -177,9 +177,11 @@ feature to work.
 
 @menu
 * File Menu::       Accessing external games and positions.
+* Edit Menu::       Altering games, positions, PGN tags or comments.
+* View Menu::       Controlling XBoard's shape and looks.
 * Mode Menu::       Selecting XBoard's mode.
 * Action Menu::     Talking to the chess engine or ICS opponents.
-* Step Menu::       Controlling the game.
+* Engine Menu::     Controlling settings and actions of the engine(s).
 * Options Menu::    User preferences.
 * Help Menu::       Getting help.
 * Keys::            Other shortcut keys.
@@ -193,7 +195,7 @@ feature to work.
 @item New Game
 @cindex New Game, Menu Item
 Resets XBoard and the chess engine to the beginning of a new chess
-game. The @kbd{r} key is a keyboard equivalent. In Internet Chess
+game. The @kbd{Ctrl-N} key is a keyboard equivalent. In Internet Chess
 Server mode, clears the current state of XBoard, then
 resynchronizes with the ICS by sending a refresh command. If you want to
 stop playing, observing, or examining an ICS game, use an
@@ -215,14 +217,15 @@ or select a new variant.
 @cindex New variant, Menu Item
 Allows you to select a new chess variant in non-ICS mode. 
 (In ICS play, the ICS is responsible for deciding which variant will be played,
-and XBoard adapts automatically.) If you play with an engine, the engine must
+and XBoard adapts automatically.)  The shifted @kbd{Alt+V} key is a 
+keyboard equivalent. If you play with an engine, the engine must
 be able to play the selected variant, or the command will be ignored.
 XBoard supports all major variants, such as xiangqi, shogi, chess, chess960,
 Capablanca Chess, shatranj, crazyhouse, bughouse.
 (But not every board size has built-in bitmaps for un-orthodox pieces!)
 @item Load Game
 @cindex Load Game, Menu Item
-Plays a game from a record file. The @kbd{g} key is a keyboard equivalent.
+Plays a game from a record file. The @kbd{Ctrl-O} key is a keyboard equivalent.
 A pop-up dialog prompts you for the file name. If the file contains more
 than one game, a second pop-up dialog
 displays a list of games (with information drawn from their PGN tags, if
@@ -258,22 +261,19 @@ variant FENs appropriately.
 There is also a heuristic to 
 recognize chess variants from the Event tag, by looking for the strings
 that the Internet Chess Servers put there when saving variant ("wild") games.
-@item Load Next Game
-@cindex Load Next Game, Menu Item
-Loads the next game from the last game record file you loaded.
-The shifted @kbd{N} key is a keyboard equivalent.
-@item Load Previous Game
-@cindex Load Previous Game, Menu Item
-Loads the previous game from the last game record file you
-loaded.  The shifted @kbd{P} key is a keyboard equivalent.
-Not available if the last game was loaded from a pipe.
-@item Reload Same Game
-@cindex Reload Same Game, Menu Item
-Reloads the last game you loaded.
-Not available if the last game was loaded from a pipe.
+@item Load Position
+@cindex Load Position, Menu Item
+Sets up a position from a position file.  A pop-up dialog prompts
+you for the file name.  The shifted @kbd{Ctrl-O} key is a keyboard 
+equivalent. If the file contains more than one saved
+position, and you want to load the Nth one, type the number N
+after the file name, separated by a space. Position files must
+be in FEN (Forsythe-Edwards notation), or in the format that the
+Save Position command writes when oldSaveStyle is turned on.
 @item Save Game
 @cindex Save Game, Menu Item
 Appends a record of the current game to a file.
+The @kbd{Ctrl-S} key is a keyboard equivalent.
 A pop-up dialog
 prompts you for the file name. If the game did not begin with
 the standard starting position, the game file includes the
@@ -285,142 +285,61 @@ read back by the @samp{Load Game} command.
 Notation of the form @samp{P@@f7}
 is accepted for piece-drops in bughouse games;
 this is a nonstandard extension to PGN.
+@item Save Position
+@cindex Save Position, Menu Item
+Appends a diagram of the current position to a file.
+The shifted @kbd{Ctrl+S} key is a keyboard equivalent. 
+A pop-up dialog prompts you for the file name. Positions are saved in
+FEN (Forsythe-Edwards notation) format unless the @code{oldSaveStyle}
+option is true, in which case they are saved in an older,
+human-readable format that is specific to XBoard. Both formats
+can be read back by the @samp{Load Position} command.
+@item Mail Move
+@itemx Reload CMail Message
+@cindex Mail Move, Menu Item
+@cindex Reload CMail Message, Menu Item
+See @ref{CMail}.
+@item Exit
+@cindex Exit, Menu Item
+Exits from XBoard. The @kbd{Ctrl-Q} key is a keyboard equivalent.
+@end table
+
+@node Edit Menu
+@section Edit Menu
+@cindex Menu, Edit
+@cindex Edit Menu
+@table @asis
 @item Copy Game
 @cindex Copy Game, Menu Item
 Copies a record of the current game to an internal clipboard in PGN
-format and sets the X selection to the game text.  The game can be
+format and sets the X selection to the game text. The @kbd{Ctrl-C} 
+key is a keyboard equivalent. The game can be
 pasted to another application (such as a text editor or another copy
 of XBoard) using that application's paste command.  In many X
 applications, such as xterm and emacs, the middle mouse button can be
 used for pasting; in XBoard, you must use the Paste Game command.
-@item Paste Game
-@cindex Paste Game, Menu Item
-Interprets the current X selection as a game record and loads it, as
-with Load Game.
-@item Load Position
-@cindex Load Position, Menu Item
-Sets up a position from a position file.  A pop-up dialog prompts
-you for the file name. If the file contains more than one saved
-position, and you want to load the Nth one, type the number N
-after the file name, separated by a space. Position files must
-be in FEN (Forsythe-Edwards notation), or in the format that the
-Save Position command writes when oldSaveStyle is turned on.
-@item Load Next Position
-@cindex Load Next Position, Menu Item
-Loads the next position from the last position file you loaded.
-@item Load Previous Position
-@cindex Load Previous Position, Menu Item
-Loads the previous position from the last position file you
-loaded.  Not available if the last position was loaded from a pipe.
-@item Reload Same Position
-@cindex Reload Same Position, Menu Item
-Reloads the last position you loaded.
-Not available if the last position was loaded from a pipe.
-@item Save Position
-@cindex Save Game, Menu Item
-Appends a diagram of the current position to a file.
-A pop-up dialog
-prompts you for the file name. Positions are saved in
-FEN (Forsythe-Edwards notation) format unless the @code{oldSaveStyle}
-option is true, in which case they are saved in an older,
-human-readable format that is specific to XBoard. Both formats
-can be read back by the @samp{Load Position} command.
 @item Copy Position
 @cindex Copy Position, Menu Item
 Copies the current position to an internal clipboard in FEN format and
-sets the X selection to the position text.  The position can be pasted
+sets the X selection to the position text. The shifted @kbd{Ctrl-C} key 
+is a keyboard equivalent.  The position can be pasted
 to another application (such as a text editor or another copy of
 XBoard) using that application's paste command.  In many X
 applications, such as xterm and emacs, the middle mouse button can be
 used for pasting; in XBoard, you must use the Paste Position command.
+@item Paste Game
+@cindex Paste Game, Menu Item
+Interprets the current X selection as a game record and loads it, as
+with Load Game. The @kbd{Ctrl-V} key is a keyboard equivalent.
 @item Paste Position
 @cindex Paste Position, Menu Item
 Interprets the current X selection as a FEN position and loads it, as
-with Load Position.
-@item Mail Move
-@itemx Reload CMail Message
-@cindex Mail Move, Menu Item
-@cindex Reload CMail Message, Menu Item
-See @ref{CMail}.
-@item Exit
-@cindex Exit, Menu Item
-Exits from XBoard. The shifted @kbd{Q} key is a keyboard equivalent.
-@end table
-
-@node Mode Menu
-@section Mode Menu
-@cindex Menu, Mode
-@cindex Mode Menu
-@table @asis
-@item Machine White
-@cindex Machine White, Menu Item
-Tells the chess engine to play White.
-@item Machine Black
-@cindex Machine Black, Menu Item
-Tells the chess engine to play Black.
-@item Two Machines
-@cindex Two Machines, Menu Item
-Plays a game between two chess engines.
-@item Analysis Mode
-@cindex Analysis Mode, Menu Item
-XBoard tells the chess engine to start analyzing the current game/position
-and shows you the analysis as you move pieces around.
-Note: Some chess engines do not support Analysis mode.
-
-To set up a position to analyze, you do the following:
-
-1. Select Edit Position from the Mode Menu
-
-2. Set up the position.  Use the middle and right buttons to
-bring up the white and black piece menus.
-
-3. When you are finished, click on either the Black or White
-clock to tell XBoard which side moves first.
-
-4. Select Analysis Mode from the Mode Menu to start the analysis.
-
-The analysis function can also be used when observing games on an ICS
-with an engine loaded (zippy mode); the engine then will analyse
-the positions as they occur in the observed game.
-@item Analyze File
-@cindex Analyze File, Menu Item
-This option lets you load a game from a file (PGN, XBoard format, etc.)
-and analyze it. When you select this menu item, a pop-up window appears
-and asks for a file name to load.
-If the file contains multiple games, another pop up appears that lets
-you select which game you wish to analyze.
-After a game is loaded, use the XBoard arrow buttons to step
-forwards/backwards through the game and watch the analysis.
-Note: Some chess engines do not support Analysis mode.
-@item ICS Client
-@cindex ICS Client, Menu Item
-This is the normal mode when XBoard
-is connected to a chess server.  If you have moved into
-Edit Game or Edit Position mode, you can select this option to get out.
-
-To use xboard in ICS mode, run it in the foreground with the -ics
-option, and use the terminal you started it from to type commands and
-receive text responses from the chess server.  See
-@ref{Chess Servers} below for more information.
-
-XBoard activates some special position/game editing features when you
-use the @kbd{examine} or @kbd{bsetup} commands on ICS and you have
-@samp{ICS Client} selected on the Mode menu.  First, you can issue the
-ICS position-editing commands with the mouse.  Move pieces by dragging
-with mouse button 1.  To drop a new piece on a square, press mouse
-button 2 or 3 over the square.  This brings up a menu of white pieces
-(button 2) or black pieces (button 3).  Additional menu choices let
-you empty the square or clear the board.  Click on the White or Black
-clock to set the side to play.  You cannot set the side to play or
-drag pieces to arbitrary squares while examining on ICC, but you can
-do so in @kbd{bsetup} mode on FICS.  In addition, the menu commands
-@samp{Forward}, @samp{Backward}, @samp{Pause}, and @samp{Stop Examining}
-have special functions in this mode; see below.
+with Load Position. The shifted @kbd{Ctrl-V} key is a keyboard equivalent.
 @item Edit Game
 @cindex Edit Game, Menu Item
 Allows you to make moves for both Black and White, and to change
 moves after backing up with the @samp{Backward} command. The clocks do
-not run.
+not run. The @kbd{Ctrl-E} key is a keyboard equivalent.
 
 In chess engine mode, the chess engine continues to check moves for legality
 but does not participate in the game. You can bring the chess engine
@@ -435,6 +354,7 @@ against yourself.
 @item Edit Position
 @cindex Edit Position, Menu Item
 Lets you set up an arbitrary board position.
+The shifted @kbd{Ctrl-E} key is a keyboard equivalent.
 Use mouse button 1 to drag pieces to new squares, or to delete a piece
 by dragging it off the board or dragging an empty square on top of it.
 To drop a new piece on a square, press mouse button 2 or 3 over the
@@ -451,43 +371,6 @@ not sent to the ICS: @samp{Edit Position} takes XBoard out of
 edit positions on ICS in a way that other ICS users can see, use
 the ICS @kbd{examine} command, or start an ICS match against yourself.
 (See also the ICS Client topic above.)
-@item Training
-@cindex Training, Menu Item
-Training mode lets you interactively guess the moves of a game for one
-of the players. You guess the next move of the game by playing the
-move on the board. If the move played matches the next move of the
-game, the move is accepted and the opponent's response is auto-played.
-If the move played is incorrect, an error message is displayed.  You
-can select this mode only while loading a game (that is, after
-selecting @samp{Load Game} from the File menu).  While XBoard is in 
-@samp{Training} mode, the navigation buttons are disabled.
-@item Show Engine Output
-@cindex Show Engine Output, Menu Item
-Shows or hides a window in which the thinking output of any loaded engines
-is displayed.
-XBoard will display lines of thinking output of the same depth ordered by score, 
-(highest score on top), rather than in the order the engine produced them. 
-Usually this amounts to the same, as a normal engine search will only find new PV 
-(and emit it as thinking output) 
-when it searches a move with a higher score than the previous variation. 
-But when the engine is in multi-variation mode this needs not always be true, 
-and it is more convenient for someone analyzing games to see the moves sorted by score. 
-The order in which the engine found them is only of interest to the engine author, 
-and can still be deduced from the time or node count printed with the line.
-@item Show Evaluation Graph
-@cindex Show Evaluation Graph, Menu Item
-Shows or hides a window which displays a graph of how the engine score(s)
-evolved as a function of the move number. Clicking on the graph will bring
-the corresponding position in the board display.
-@item Show Game List
-@cindex Show Game List, Menu Item
-Shows or hides the list of games generated by the last @samp{Load Game}
-command.
-@item Show Move History
-@cindex Show Move History, Menu Item
-Shows or hides a list of moves of the current game.
-This list allows you to move the display to any earlier position in the game
-by clicking on the corresponding move.
 @item Edit Tags
 @cindex Edit Tags, Menu Item
 Lets you edit the PGN (portable game notation)
@@ -523,6 +406,157 @@ with @samp{?} (unknown value), or @samp{-} (inapplicable value).
 Adds or modifies a comment on the current position. Comments are
 saved by @samp{Save Game} and are displayed by @samp{Load Game},
 @samp{Forward}, and @samp{Backward}.
+@item Revert
+@itemx Annotate
+@cindex Revert, Menu Item
+@cindex Annotate, Menu Item
+If you are examining an ICS game and Pause mode is off, issues
+the ICS command @samp{revert}.
+In local mode, when you were editing or analyzing a game, 
+and have been entering a number of moves by hand, starting from 
+a position not at the end of the game, 
+the revert command restores the game to the variation you started from. 
+This can be applied recursively, 
+so that you can analyze variations on variations; 
+each time you create a new variation by entering an alternative move, 
+the current variation will be shelved. 
+Revert allows you to return to the most recently shelved variation.
+The difference between Revert and Annotate is that with the latter,
+the variation you had been entering and are now abandoning
+is currently added as a comment 
+(in PGN variation syntax, i.e. between parentheses)
+to the original move where you deviated.
+Note that such 'variation comments' can be played out on the board again
+(also when they were loaded from file)
+by clicking them in the comment window.
+The @kbd{Home} key is a keyboard equivalent.
+@item Truncate Game
+@cindex Truncate Game, Menu Item
+Discards all remembered moves of the game beyond the current
+position. Puts XBoard into @samp{Edit Game} mode if it was not there
+already.
+The @kbd{End} key is a keyboard equivalent.
+@item Backward
+@cindex Backward, Menu Item
+@cindex <, Button
+Steps backward through a series of remembered moves.
+The @samp{[<]} button and the @kbd{Alt+LeftArrow} key are equivalents,
+as is turning the mouse wheel towards you.
+In addition, pressing the Control key steps back one move, and releasing
+it steps forward again.
+
+In most modes, @samp{Backward} only lets you look back at old positions;
+it does not retract moves. This is the case if you are playing against
+a chess engine, playing or observing a game on an ICS, or loading a game.
+If you select @samp{Backward} in any of these situations, you will not
+be allowed to make a different move. Use @samp{Retract Move} or
+@samp{Edit Game} if you want to change past moves.
+
+If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Backward}
+depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode is
+off, @samp{Backward} issues the ICS backward command, which backs up
+everyone's view of the game and allows you to make a different
+move. If Pause mode is on, @samp{Backward} only backs up your local
+view.
+@item Forward
+@cindex Forward, Menu Item
+@cindex >, Button
+Steps forward through a series of remembered moves (undoing the
+effect of @samp{Backward}) or forward through a game file. The
+@samp{[>]} button and the @kbd{Alt+RightArrow} key are equivalents,
+as is turning the mouse wheel away from you.
+
+If you are examining an ICS game, the behavior of Forward
+depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode is
+off, @samp{Forward} issues the ICS forward command, which moves
+everyone's view of the game forward along the current line. If
+Pause mode is on, @samp{Forward} only moves your local view forward,
+and it will not go past the position that the game was in when
+you paused.
+@item Back to Start
+@cindex Back to Start, Menu Item
+@cindex <<, Button
+Jumps backward to the first remembered position in the game.
+The @samp{[<<]} button and the @kbd{Alt+Home} key are equivalents.
+
+In most modes, Back to Start only lets you look back at old
+positions; it does not retract moves. This is the case if you
+are playing against a local chess engine, playing or observing a game on
+a chess server, or loading a game. If you select @samp{Back to Start} in any
+of these situations, you will not be allowed to make different
+moves. Use @samp{Retract Move} or @samp{Edit Game} if you want to change past
+moves; or use Reset to start a new game.
+
+If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Back to
+Start} depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode
+is off, @samp{Back to Start} issues the ICS @samp{backward 999999}
+command, which backs up everyone's view of the game to the start and
+allows you to make different moves. If Pause mode is on, @samp{Back
+to Start} only backs up your local view.
+@item Forward to End
+@cindex Forward to End, Menu Item
+@cindex >>, Button
+Jumps forward to the last remembered position in the game. The
+@samp{[>>]} button and the @kbd{Alt+End} key are equivalents.
+
+If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Forward to
+End} depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode
+is off, @samp{Forward to End} issues the ICS @samp{forward 999999}
+command, which moves everyone's view of the game forward to the end of
+the current line. If Pause mode is on, @samp{Forward to End} only moves
+your local view forward, and it will not go past the position
+that the game was in when you paused.
+@end table
+
+@node View Menu
+@section View Menu
+@cindex Menu, View
+@cindex View Menu
+@table @asis
+@item Flip View
+@cindex Flip View, Menu Item
+Inverts your view of the chess board for the duration of the
+current game. Starting a new game returns the board to normal.
+The @kbd{F2} key is a keyboard equivalent.
+@item Show Engine Output
+@cindex Show Engine Output, Menu Item
+Shows or hides a window in which the thinking output of any loaded engines
+is displayed. The shifted @kbd{Alt+O} key is a keyboard equivalent.
+XBoard will display lines of thinking output of the same depth ordered by score, 
+(highest score on top), rather than in the order the engine produced them. 
+Usually this amounts to the same, as a normal engine search will only find new PV 
+(and emit it as thinking output) 
+when it searches a move with a higher score than the previous variation. 
+But when the engine is in multi-variation mode this needs not always be true, 
+and it is more convenient for someone analyzing games to see the moves sorted by score. 
+The order in which the engine found them is only of interest to the engine author, 
+and can still be deduced from the time or node count printed with the line.
+@item Show Move History
+@cindex Show Move History, Menu Item
+Shows or hides a list of moves of the current game.
+The shifted @kbd{Alt+H} key is a keyboard equivalent.
+This list allows you to move the display to any earlier position in the game
+by clicking on the corresponding move.
+@item Show Evaluation Graph
+@cindex Show Evaluation Graph, Menu Item
+Shows or hides a window which displays a graph of how the engine score(s)
+evolved as a function of the move number. 
+The shifted @kbd{Alt+E} key is a keyboard equivalent.
+Clicking on the graph will bring
+the corresponding position in the board display.
+@item Show Game List
+@cindex Show Game List, Menu Item
+Shows or hides the list of games generated by the last @samp{Load Game}
+command. The shifted @kbd{Alt+G} key is a keyboard equivalent.
+@item Tags
+@cindex Tags, Menu Item
+Pops up a window which shows the PGN (portable game notation)
+tags for the current game. 
+For now this is a duplicate of the @samp{Edit Tags} item in the @samp{Edit} menu.
+@item Comments
+@cindex Comments, Menu Item
+Pops up a window which shows any comments to or variations on the current move.
+For now this is a duplicate of the @samp{Edit Comment} item in the @samp{Edit} menu.
 @item ICS Input Box
 @cindex ICS Input Box, Menu Item
 If this option is set in ICS mode,
@@ -531,12 +565,110 @@ creates an extra window that you can use for typing in ICS commands.
 The input box is especially useful if you want to type in something long or do
 some editing on your input, because output from ICS doesn't get mixed
 in with your typing as it would in the main terminal window.
+@end table
+
+@node Mode Menu
+@section Mode Menu
+@cindex Menu, Mode
+@cindex Mode Menu
+@table @asis
+@item Machine White
+@cindex Machine White, Menu Item
+Tells the chess engine to play White. 
+The @kbd{Ctrl-W} key is a keyboard equivalent.
+@item Machine Black
+@cindex Machine Black, Menu Item
+Tells the chess engine to play Black.
+The @kbd{Ctrl-B} key is a keyboard equivalent.
+@item Two Machines
+@cindex Two Machines, Menu Item
+Plays a game between two chess engines.
+The @kbd{Ctrl-T} key is a keyboard equivalent.
+@item Analysis Mode
+@cindex Analysis Mode, Menu Item
+XBoard tells the chess engine to start analyzing the current game/position
+and shows you the analysis as you move pieces around.
+The @kbd{Ctrl-A} key is a keyboard equivalent.
+Note: Some chess engines do not support Analysis mode.
+
+To set up a position to analyze, you do the following:
+
+1. Select Edit Position from the Mode Menu
+
+2. Set up the position.  Use the middle and right buttons to
+bring up the white and black piece menus.
+
+3. When you are finished, click on either the Black or White
+clock to tell XBoard which side moves first.
+
+4. Select Analysis Mode from the Mode Menu to start the analysis.
+
+The analysis function can also be used when observing games on an ICS
+with an engine loaded (zippy mode); the engine then will analyse
+the positions as they occur in the observed game.
+@item Analyze File
+@cindex Analyze File, Menu Item
+This option lets you load a game from a file (PGN, XBoard format, etc.)
+and analyze it. The @kbd{Ctrl-F} key is a keyboard equivalent.
+When you select this menu item, a pop-up window appears
+and asks for a file name to load.
+If the file contains multiple games, another pop up appears that lets
+you select which game you wish to analyze.
+After a game is loaded, XBoard will start auto-playing the game,
+while the engine is analyzing the current position.
+The game will be annotated with the results of these analyses.
+In particlar, the score and depth will be added as a comment,
+and the PV will be added as a variation.
+The time the engine spends on analyzing each move can be controlled
+through the command-line option @samp{-timeDelay}.
+Note: Some chess engines do not support Analysis mode.
+@item Edit Game
+Duplicate of the item in the Edit menu.
+Note that @samp{Edit Game} is the idle mode of XBoard, and can be used
+to get you out of other modes. E.g. to stop analyzing, stop a game
+between two engines or stop editing a position.
+@item Edit Position
+Duplicate of the item in the Edit menu.
+@item Training
+@cindex Training, Menu Item
+Training mode lets you interactively guess the moves of a game for one
+of the players. You guess the next move of the game by playing the
+move on the board. If the move played matches the next move of the
+game, the move is accepted and the opponent's response is auto-played.
+If the move played is incorrect, an error message is displayed.  You
+can select this mode only while loading a game (that is, after
+selecting @samp{Load Game} from the File menu).  While XBoard is in 
+@samp{Training} mode, the navigation buttons are disabled.
+@item ICS Client
+@cindex ICS Client, Menu Item
+This is the normal mode when XBoard
+is connected to a chess server.  If you have moved into
+Edit Game or Edit Position mode, you can select this option to get out.
+
+To use xboard in ICS mode, run it in the foreground with the -ics
+option, and use the terminal you started it from to type commands and
+receive text responses from the chess server.  See
+@ref{Chess Servers} below for more information.
+
+XBoard activates some special position/game editing features when you
+use the @kbd{examine} or @kbd{bsetup} commands on ICS and you have
+@samp{ICS Client} selected on the Mode menu.  First, you can issue the
+ICS position-editing commands with the mouse.  Move pieces by dragging
+with mouse button 1.  To drop a new piece on a square, press mouse
+button 2 or 3 over the square.  This brings up a menu of white pieces
+(button 2) or black pieces (button 3).  Additional menu choices let
+you empty the square or clear the board.  Click on the White or Black
+clock to set the side to play.  You cannot set the side to play or
+drag pieces to arbitrary squares while examining on ICC, but you can
+do so in @kbd{bsetup} mode on FICS.  In addition, the menu commands
+@samp{Forward}, @samp{Backward}, @samp{Pause}, and @samp{Stop Examining}
+have special functions in this mode; see below.
 @item Pause
 @cindex Pause, Menu Item
 Pauses updates to the board, and if you are playing against a chess engine,
 also pauses your clock. To continue, select @samp{Pause} again, and the
 display will automatically update to the latest position.
-The @samp{P} button and keyboard @kbd{p} key are equivalents.
+The @samp{P} button and keyboard @kbd{Pause} key are equivalents.
 
 If you select Pause when you are playing against a chess engine and
 it is not your move, the chess engine's clock
@@ -564,46 +696,54 @@ resume automatic loading by selecting @samp{Pause} again.
 @table @asis
 @item Accept
 @cindex Accept, Menu Item
-Accepts a pending match offer. If there is more than one offer
+Accepts a pending match offer. 
+The @kbd{F3} key is a keyboard equivalent.
+If there is more than one offer
 pending, you will have to type in a more specific command
 instead of using this menu choice.
 @item Decline
 @cindex Decline, Menu Item
-Declines a pending offer (match, draw, adjourn, etc.). If there
+Declines a pending offer (match, draw, adjourn, etc.).
+The @kbd{F4} key is a keyboard equivalent. If there
 is more than one offer pending, you will have to type in a more
 specific command instead of using this menu choice.
 @item Call Flag
 @cindex Call Flag, Menu Item
 Calls your opponent's flag, claiming a win on time, or claiming
-a draw if you are both out of time. You can also call your
-opponent's flag by clicking on his clock or by pressing the
-keyboard @kbd{t} key.
+a draw if you are both out of time. 
+The @kbd{F5} key is a keyboard equivalent.
+You can also call your
+opponent's flag by clicking on his clock.
 @item Draw
 @cindex Draw, Menu Item
 Offers a draw to your opponent, accepts a pending draw offer
 from your opponent, or claims a draw by repetition or the 50-move
-rule, as appropriate. The @kbd{d} key is a keyboard equivalent.
+rule, as appropriate. The @kbd{F6} key is a keyboard equivalent.
 @item Adjourn
 @cindex Adjourn, Menu Item
 Asks your opponent to agree to adjourning the current game, or
 agrees to a pending adjournment offer from your opponent.
+The @kbd{F7} key is a keyboard equivalent.
 @item Abort
 @cindex Abort, Menu Item
 Asks your opponent to agree to aborting the current game, or
-agrees to a pending abort offer from your opponent. An aborted
+agrees to a pending abort offer from your opponent.
+The @kbd{F8} key is a keyboard equivalent. An aborted
 game ends immediately without affecting either player's rating.
 @item Resign
 @cindex Resign, Menu Item
-Resigns the game to your opponent. The shifted @kbd{R} key is a
+Resigns the game to your opponent. The @kbd{F9} key is a
 keyboard equivalent.
 @item Stop Observing
 @cindex Stop Observing, Menu Item
 Ends your participation in observing a game, by issuing the ICS
 observe command with no arguments. ICS mode only.
+The @kbd{F10} key is a keyboard equivalent.
 @item Stop Examining
 @cindex Stop Examining, Menu Item
 Ends your participation in examining a game, by issuing the ICS
 unexamine command. ICS mode only.
+The @kbd{F11} key is a keyboard equivalent.
 @item Upload to Examine
 @cindex Upload to Examine, Menu Item
 Create an examined game of the proper variant on the ICS,
@@ -622,112 +762,46 @@ The PGN file of the game will accompany the result string
 by the comment "user adjudication".
 @end table
 
-@node Step Menu
-@section Step Menu
-@cindex Step Menu
-@cindex Menu, Step
+@node Engine Menu
+@section Engine Menu
+@cindex Engine Menu
+@cindex Menu, Engine
 @table @asis
-@item Backward
-@cindex Backward, Menu Item
-@cindex <, Button
-Steps backward through a series of remembered moves.
-The @samp{[<]} button and the @kbd{b} key are equivalents,
-as is turning the mouse wheel towards you.
-In addition, pressing the Control key steps back one move, and releasing
-it steps forward again.
-
-In most modes, @samp{Backward} only lets you look back at old positions;
-it does not retract moves. This is the case if you are playing against
-a chess engine, playing or observing a game on an ICS, or loading a game.
-If you select @samp{Backward} in any of these situations, you will not
-be allowed to make a different move. Use @samp{Retract Move} or
-@samp{Edit Game} if you want to change past moves.
-
-If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Backward}
-depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode is
-off, @samp{Backward} issues the ICS backward command, which backs up
-everyone's view of the game and allows you to make a different
-move. If Pause mode is on, @samp{Backward} only backs up your local
-view.
-@item Forward
-@cindex Forward, Menu Item
-@cindex >, Button
-Steps forward through a series of remembered moves (undoing the
-effect of @samp{Backward}) or forward through a game file. The
-@samp{[>]} button and the @kbd{f} key are equivalents,
-as is turning the mouse wheel away from you.
-
-If you are examining an ICS game, the behavior of Forward
-depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode is
-off, @samp{Forward} issues the ICS forward command, which moves
-everyone's view of the game forward along the current line. If
-Pause mode is on, @samp{Forward} only moves your local view forward,
-and it will not go past the position that the game was in when
-you paused.
-@item Back to Start
-@cindex Back to Start, Menu Item
-@cindex <<, Button
-Jumps backward to the first remembered position in the game.
-The @samp{[<<]} button and the shifted @kbd{B} key are equivalents.
-
-In most modes, Back to Start only lets you look back at old
-positions; it does not retract moves. This is the case if you
-are playing against a local chess engine, playing or observing a game on
-a chess server, or loading a game. If you select @samp{Back to Start} in any
-of these situations, you will not be allowed to make different
-moves. Use @samp{Retract Move} or @samp{Edit Game} if you want to change past
-moves; or use Reset to start a new game.
-
-If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Back to
-Start} depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode
-is off, @samp{Back to Start} issues the ICS @samp{backward 999999}
-command, which backs up everyone's view of the game to the start and
-allows you to make different moves. If Pause mode is on, @samp{Back
-to Start} only backs up your local view.
-@item Forward to End
-@cindex Forward to End, Menu Item
-@cindex >>, Button
-Jumps forward to the last remembered position in the game. The
-@samp{[>>]} button and the shifted @kbd{F} key are equivalents.
-
-If you are examining an ICS game, the behavior of @samp{Forward to
-End} depends on whether XBoard is in Pause mode. If Pause mode
-is off, @samp{Forward to End} issues the ICS @samp{forward 999999}
-command, which moves everyone's view of the game forward to the end of
-the current line. If Pause mode is on, @samp{Forward to End} only moves
-your local view forward, and it will not go past the position
-that the game was in when you paused.
-@item Revert
-@itemx Annotate
-@cindex Revert, Menu Item
-@cindex Annotate, Menu Item
-If you are examining an ICS game and Pause mode is off, issues
-the ICS command @samp{revert}.
-In local mode, when you were editing or analyzing a game, 
-and have been entering a number of moves by hand, starting from 
-a position not at the end of the game, 
-the revert command restores the game to the variation you started from. 
-This can be applied recursively, 
-so that you can analyze variations on variations; 
-each time you create a new variation by entering an alternative move, 
-the current variation will be shelved. 
-Revert allows you to return to the most recently shelved variation.
-The difference between Revert and Annotate is that with the latter,
-the variation you had been entering and are now abandoning
-is currently added as a comment 
-(in PGN variation syntax, i.e. between parentheses)
-to the original move where you deviated.
-Note that such 'variation comments' can be played out on the board again
-(also when they were loaded from file)
-by clicking them in the comment window.
-@item Truncate Game
-@cindex Truncate Game, Menu Item
-Discards all remembered moves of the game beyond the current
-position. Puts XBoard into @samp{Edit Game} mode if it was not there
-already.
+@item Engine #N Settings
+@cindex Engine Settings, Menu Item
+@cindex Engine #1 Settings, Menu Item
+@cindex Engine #2 Settings, Menu Item
+Pop up a menu dialog to alter the settings specific to the applicable engine.
+(The second engine is only accessible once it has been used in Two-Machines mode.)
+For each parameter the engine allows to be set,
+a control element will appear in this dialog that can be used to alter the value.
+Depending on the type of parameter (text string, number, multiple choice,
+on/off switch, instantaneous signal) the appropriate control will appear,
+with a description next to it.
+XBoard has no idea what these values mean; it just passes them on to the engine.
+How this dialog looks is completely determined by the engine,
+and XBoard just passes it on to the user.
+Many engines do not have any parameters that can be set by the user,
+and in that case the dialog will be empty (except for the OK and cancel buttons).
+UCI engines usually have many parameters. (But these are only visible with
+a sufficiently modern version of the Polyglot adapter needed to run UCI engines,
+e.g. Polyglot 1.4.55b.) For native XBoard engines this is less common.
+@item Hint
+@cindex Hint, Menu Item
+Displays a move hint from the chess engine.
+@item Book
+@cindex Book, Menu Item
+Displays a list of possible moves from the chess engine's opening
+book.  The exact format depends on what chess engine you are using.
+With GNU Chess 4, the first column gives moves, the second column
+gives one possible response for each move, and the third column shows
+the number of lines in the book that include the move from the first
+column. If you select this option and nothing happens, the chess
+engine is out of its book or does not support this feature.
 @item Move Now
 @cindex Move Now, Menu Item
 Forces the chess engine to move immediately. Chess engine mode only.
+The @kbd{Ctrl-M} key is a keyboard equivalent.
 @item Retract Move
 @cindex Retract Move, Menu Item
 Retracts your last move. In chess engine mode, you can do this only
@@ -735,6 +809,7 @@ after the chess engine has replied to your move; if the chess engine is still
 thinking, use @samp{Move Now} first. In ICS mode, @samp{Retract Move}
 issues the command @samp{takeback 1} or @samp{takeback 2}
 depending on whether it is your opponent's move or yours.
+The @kbd{Ctrl-X} key is a keyboard equivalent.
 @end table
 
 @node Options Menu
@@ -742,15 +817,35 @@ depending on whether it is your opponent's move or yours.
 @cindex Menu, Options
 @cindex Options Menu
 @table @asis
-@item Flip View
-@cindex Flip View, Menu Item
-Inverts your view of the chess board for the duration of the
-current game. Starting a new game returns the board to normal.
-The @kbd{v} key is a keyboard equivalent.
+@item Time Control
+@cindex Time Control, Menu Item
+Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.
+Allows you to select classical or incremental time controls,
+set the moves per session, session duration, and time increment.
+Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.
+If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, 
+be it at the beginning of a session or through the time increment or
+fixed time per move, will be divided by N.
+The shifted @kbd{Alt+T} key is a keyboard equivalent.
+@item Common Engine
+@cindex Common Engine, Menu Item
+Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
+such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
+that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
+to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
+engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
+to it yet, but UCI engines should.
+It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
+book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.
+It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
+if that position is found in the book.
+The book can switched on and off independently for either engine.
+The shifted @kbd{Alt+U} key is a keyboard equivalent.
 @item Adjudications
 @cindex Adjudications, Menu Item
 Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
 that XBoard can perform in engine-engine games.
+The shifted @kbd{Alt+J} key is a keyboard equivalent.
 You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
 or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
 result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
@@ -768,53 +863,17 @@ of them is behind more than a user-adjustable score threshold.
 For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
 the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
 the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.
-@item General Settings
-@cindex General Settings, Menu Item
-Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
-such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
-that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
-to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
-engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
-to it yet, but UCI engines should.
-It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
-book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.
-It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
-if that position is found in the book.
-The book can switched on and off independently for either engine.
-@item Engine #N Settings
-@cindex Engine Settings, Menu Item
-@cindex Engine #1 Settings, Menu Item
-@cindex Engine #2 Settings, Menu Item
-Pop up a menu dialog to alter the settings specific to the applicable engine.
-(The second engine is only accessible once it has been used in Two-Machines mode.)
-For each parameter the engine allows to be set,
-a control element will appear in this dialog that can be used to alter the value.
-Depending on the type of parameter (text string, number, multiple choice,
-on/off switch, instantaneous signal) the appropriate control will appear,
-with a description next to it.
-XBoard has no idea what these values mean; it just passes them on to the engine.
-How this dialog looks is completely determined by the engine,
-and XBoard just passes it on to the user.
-Many engines do not have any parameters that can be set by the user,
-and in that case the dialog will be empty (except for the OK and cancel buttons).
-UCI engines usually have many parameters. (But these are only visible with
-a sufficiently modern version of the Polyglot adapter needed to run UCI engines,
-e.g. Polyglot 1.4.55b.) For native XBoard engines this is less common.
-@item Time Control
-@cindex Time Control, Menu Item
-Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.
-Allows you to select classical or incremental time controls,
-set the moves per session, session duration, and time increment.
-Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.
-If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, 
-be it at the beginning of a session or through the time increment or
-fixed time per move, will be divided by N.
+@item Game List
+@cindex Game List Tags, Menu Item
+Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
+on the lines in the game list, and their order.
 @item Always Queen
 @cindex Always Queen, Menu Item
 If this option is off, XBoard brings up a dialog
 box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece
 you want to promote it to. If the option is true, your pawns are
 always promoted to queens. Your opponent can still under-promote.
+The shifted @kbd{Ctrl-Q} key is a keyboard equivalent.
 @item Animate Dragging
 @cindex Animate Dragging, Menu Item
 If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the
@@ -829,6 +888,7 @@ piece is shown moving from the old square to the new square when the
 move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging).
 If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its
 old square and reappears on its new square when the move is complete.
+The shifted @kbd{Ctrl-A} key is a keyboard equivalent.
 @item Auto Comment
 @cindex Auto Comment, Menu Item
 If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
@@ -843,11 +903,12 @@ If this option is on and one player runs out of time
 before the other,
 XBoard
 will automatically call his flag, claiming a win on time.
+The shifted @kbd{Ctrl-F} key is a keyboard equivalent.
 In ICS mode, Auto Flag will only call your opponent's flag, not yours,
 and the ICS may award you a draw instead of a win if you have
 insufficient mating material.  In local chess engine mode,
 XBoard
-may call either player's flag and will not take material into account.
+may call either player's flag and will not take material into account (?).
 @item Auto Flip View
 @cindex Auto Flip View, Menu Item
 If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board
@@ -971,6 +1032,7 @@ on, the Analysis Window will be updated every two seconds.
 If this option is off, the chess engine will think only when it is on
 move.  If the option is on, the engine will also think while waiting
 for you to make your move.
+The shifted @kbd{Ctrl-P} key is a keyboard equivalent.
 @item Popup Exit Message
 @cindex Popup Exit Message, Menu Item
 If this option is on, when XBoard wants to display a message just
@@ -1017,10 +1079,12 @@ behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
 machines, the score is prefixed by @samp{W} or @samp{B} to indicate
 whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
 of the engine that is on move is shown.
+The shifted @kbd{Ctrl-H} key is a keyboard equivalent.
 @item Test Legality
 @cindex Test Legality, Menu Item
 If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make
 with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move.
+The shifted @kbd{Ctrl-L} key is a keyboard equivalent.
 Moves loaded from a file with @samp{Load Game} are also checked.  If
 the option is off, all moves are accepted, but if a local chess engine
 or the ICS is active, they will still reject illegal moves.  Turning
@@ -1064,23 +1128,12 @@ working directory, or have been installed by the @samp{make install}
 command when you built XBoard.
 @item Man XBoard
 @cindex Man XBoard, Menu Item
-Displays the XBoard documentation in man page format.  For this
+Displays the XBoard documentation in man page format.
+The @kbd{F1} key is a keyboard equivalent.  For this
 feature to work, the file @file{xboard.6} must have been installed by
 the @samp{make install} command when you built XBoard, and the
 directory it was placed in must be on the search path for your
 system's @samp{man} command.
-@item Hint
-@cindex Hint, Menu Item
-Displays a move hint from the chess engine.
-@item Book
-@cindex Book, Menu Item
-Displays a list of possible moves from the chess engine's opening
-book.  The exact format depends on what chess engine you are using.
-With GNU Chess 4, the first column gives moves, the second column
-gives one possible response for each move, and the third column shows
-the number of lines in the book that include the move from the first
-column. If you select this option and nothing happens, the chess
-engine is out of its book or does not support this feature.
 @item About XBoard
 @cindex About XBoard, Menu Item
 Shows the current XBoard version number.
@@ -1092,13 +1145,39 @@ Shows the current XBoard version number.
 @cindex Shortcut keys
 @table @asis
 @item Iconize
-Pressing the @kbd{i} or @kbd{c} key iconizes XBoard. The graphical
+Pressing the @kbd{-} key iconizes XBoard. The graphical
 icon displays a white knight if it is White's move, or a black knight
 if it is Black's move. If your X window manager displays only text
 icons, not graphical ones, check its documentation; there is probably
 a way to enable graphical icons.  If you get black and white reversed,
 we would like to hear about it; see @ref{Problems} below for
 instructions on how to report this problem.
+@item Load Next Game
+@cindex Load Next Game, Menu Item
+Loads the next game from the last game record file you loaded.
+The @kbd{Alt+PgDn} key is a keyboard equivalent.
+@item Load Previous Game
+@cindex Load Previous Game, Menu Item
+Loads the previous game from the last game record file you
+loaded.  The @kbd{Alt+PgUp} key is a keyboard equivalent.
+Not available if the last game was loaded from a pipe.
+@item Reload Same Game
+@cindex Reload Same Game, Menu Item
+Reloads the last game you loaded.
+Not available if the last game was loaded from a pipe.
+@item Load Next Position
+@cindex Load Next Position, Menu Item
+Loads the next position from the last position file you loaded.
+The shifted @kbd{Alt+PgDn} key is a keyboard equivalent.
+@item Load Previous Position
+@cindex Load Previous Position, Menu Item
+Loads the previous position from the last position file you
+loaded. The shifted @kbd{Alt+PgUp} key is a keyboard equivalent.
+Not available if the last position was loaded from a pipe.
+@item Reload Same Position
+@cindex Reload Same Position, Menu Item
+Reloads the last position you loaded.
+Not available if the last position was loaded from a pipe.
 @end table
 
 You can add or remove shortcut keys using the X resources
@@ -1934,10 +2013,10 @@ default: 0 (no rewind).
 @item -td or -timeDelay seconds
 @cindex td, option
 @cindex timeDelay, option
-Time delay between moves during @samp{Load Game}. Fractional seconds
-are allowed; try @samp{-td 0.4}. A time delay value of -1 tells
-XBoard not to step through game files automatically. Default: 1
-second.
+Time delay between moves during @samp{Load Game} or @samp{Analyze File}. 
+Fractional seconds are allowed; try @samp{-td 0.4}. 
+A time delay value of -1 tells
+XBoard not to step through game files automatically. Default: 1 second.
 @item -sgf or -saveGameFile file
 @cindex sgf, option
 @cindex saveGameFile, option
@@ -2671,8 +2750,8 @@ to review a recently completed game
 Some special XBoard features are activated when you are
 in examine mode on ICS.  See the descriptions of the menu commands
 @samp{Forward}, @samp{Backward}, @samp{Pause}, @samp{ICS Client}, 
-and @samp{Stop Examining} on the @ref{Step Menu}, @ref{Mode Menu}, and
-@ref{Options Menu}.
+and @samp{Stop Examining} on the @ref{Edit Menu}, @ref{Mode Menu}, and
+@ref{Action Menu}.
 
 @node Firewalls
 @chapter Firewalls