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[xboard.git] / xboard.texi
index c60cb4c..94c1b32 100644 (file)
@@ -58,6 +58,7 @@ This manual documents version @value{VERSION} of XBoard.
 
 @menu
 * Major modes::     The main things XBoard can do.
+* Basic operation:: Mouse and keyboard functions.
 * Menus::           Menus, buttons, and keys.
 * Options::         Command options supported by XBoard.
 * Chess Servers::   Using XBoard with an Internet Chess Server (ICS).
@@ -113,33 +114,36 @@ works with the cmail program. See @ref{CMail} below for
 instructions.
 @end table
 
-@node Menus
-@chapter Menus, buttons, and keys
-@cindex Menus
+@node Basic operation
+@chapter Basic operation
+@cindex Basic operation
 
 To move a piece, you can drag it with the left mouse button, or you
 can click the left mouse button once on the piece, then once more on
-the destination square.  To drop a new piece on a square (when
-applicable), press the middle or the right mouse button over the
-square and select from the pop-up menu.  In cases where you can drop
-either a white or black piece, use the middle button (or shift+right)
-for white and the right button (or shift+middle) for black.  When you
-are playing a bughouse game on an Internet Chess Server, a list of the
-off-board pieces that each player has available is shown in the window
-title after the player's name; in addition, the piece menus show the
-number of pieces available of each type. From version 4.3.14 on, it is
-also possible in crazyhouse, bughouse or shogi to drag and drop pieces
-to the board from the holdings squares displayed next to the board.
-This latter method for dropping pieces during a game is preferred,
-and the piece-drop menu is now deprecated (except for editing a position).
-Although the old behavior can still be selected through a command-line
-option, the default function of the right mouse button is to display
-the position the chess program thinks it will end up in,
-while moving the mouse vertically with this button pressed will step
-through the principal variation to show how this position will be 
-reached.
-Lines of play displayed in the engine-output window an similarly
+the destination square. In crazyhouse, bughouse or shogi you can
+drag and drop pieces to the board from the holdings squares 
+displayed next to the board.
+
+Old behavior, where right-clicking a square brings up a menu
+where you can select what piece to drop on it can still be 
+selected through the @samp{Drop Menu} option.
+But only in Edit Position mode right clicking a square is still used to
+put a piece on it, and the piece to drop is selected by sweeping
+the mouse vertically with the button held down.
+
+The default function of the right mouse button in other modes is 
+to display the position the chess program thinks it will end up in.
+While moving the mouse vertically with this button pressed 
+XBoard will step through the principal variation to show how 
+this position will be reached.
+Lines of play displayed in the engine-output window,
+or PGN variations in the comment window can similarly
 be played out on the board, by right-clicking on them.
+Only in Analysis mode, when you walk along a PV, 
+releasing the mouse button will forward the game upto that point,
+like you entered all previous PV moves.
+As the display of the PV in that case starts after the first move
+a simple right-click will play the move the engine indicates.
 
 When connected to an ICS, it is possible to call up a graphical
 representation of players seeking a game in stead of the chess board,
@@ -156,6 +160,14 @@ Right-clicking off dots will refresh the graph.
 
 Most other XBoard commands are available from the menu bar. The most
 frequently used commands also have shortcut keys or on-screen buttons.
+These shortcut keystrokes are mostly non-printable characters.
+Typing a letter or digit while the board window has focus
+will bring up a type-in box with the typed letter already in it.
+You can use that to type a move in siuations where it is your
+turn to enter a move,
+type a move number to call up the position after that move
+in the display,
+or, in Edit Position mode, type a FEN.
 Some rarely used parameters can only be set through options on the
 command line used to invoke XBoard.
 
@@ -175,6 +187,10 @@ it is White's turn to move, a black knight if it is Black's turn.  See
 Iconize in @ref{Keys} below if you have problems getting this
 feature to work.
 
+@node Menus
+@chapter Menus, buttons, and keys
+@cindex Menus
+
 @menu
 * File Menu::       Accessing external games and positions.
 * Edit Menu::       Altering games, positions, PGN tags or comments.
@@ -222,7 +238,16 @@ keyboard equivalent. If you play with an engine, the engine must
 be able to play the selected variant, or the command will be ignored.
 XBoard supports all major variants, such as xiangqi, shogi, chess, chess960,
 Capablanca Chess, shatranj, crazyhouse, bughouse.
-(But not every board size has built-in bitmaps for un-orthodox pieces!)
+But not every board size has built-in bitmaps for un-orthodox pieces!
+Only sizes bulky (72) and middling (49) have all pieces,
+while size petite (33) has most.
+These sizes would have to be set at startup through the @code{size}
+command-line option when you start up XBoard for such variants to be playable.
+
+You can overrule the default board format of the selected variant,
+(e.g. to play suicide chess on a 6 x 6 board),
+in this dialog, but normally you would not do that, 
+and leave them at '-1', which means 'default'.
 @item Load Game
 @cindex Load Game, Menu Item
 Plays a game from a record file. The @kbd{Ctrl-O} key is a keyboard equivalent.
@@ -334,6 +359,13 @@ to another application (such as a text editor or another copy of
 XBoard) using that application's paste command.  In many X
 applications, such as xterm and emacs, the middle mouse button can be
 used for pasting; in XBoard, you must use the Paste Position command.
+@item Copy Game List
+@cindex Copy Game List, Menu Item
+Copies the current game list to the clipboard,
+and sets the X selection to this text.
+A format of comma-separated double-quoted strings is used,
+including all tags,
+so it can be easily imported into spread-sheet programs.
 @item Paste Game
 @cindex Paste Game, Menu Item
 Interprets the current X selection as a game record and loads it, as
@@ -365,10 +397,21 @@ The shifted @kbd{Ctrl-E} key is a keyboard equivalent.
 Use mouse button 1 to drag pieces to new squares, or to delete a piece
 by dragging it off the board or dragging an empty square on top of it.
 To drop a new piece on a square, press mouse button 2 or 3 over the
-square. This brings up a menu of white pieces (button 2) or
-black pieces (button 3). Additional menu choices let you empty the
-square or clear the board. You can set the side to play next by
-clicking on the word White or Black at the top of the screen.
+square.
+This puts a white or black pawn in the square, respectively,
+but you can change that to any other piece type by dragging the
+mouse down before you release the button.
+You will then see the piece on the originally clicked square
+cycle through the available pieces
+(including those of opposite color),
+and can release the button when you see the piece you want.
+To alter the side to move, you can click the clock 
+(the words White and Black above the board)
+of the side you want to give the move to.
+To clear the board you can click the clock of the side that
+alread has the move (which is highlighted in black).
+The old behavior with a piece menu can still be configured
+with the aid of the @code{pieceMenu} option.
 Selecting @samp{Edit Position} causes XBoard to discard
 all remembered moves in the current game.
 
@@ -413,6 +456,16 @@ with @samp{?} (unknown value), or @samp{-} (inapplicable value).
 Adds or modifies a comment on the current position. Comments are
 saved by @samp{Save Game} and are displayed by @samp{Load Game},
 @samp{Forward}, and @samp{Backward}.
+@item Edit Book
+@cindex Edit Book, Menu Item
+Pops up a window listing the moves available in the GUI book 
+(specified in the @samp{Common Engine Settings} dialog) 
+from the currently displayed position, 
+together with their weights and (optionally in braces) learn info. 
+You can then edit this list, and the new list will be stored
+back into the book when you press OK.
+Note that the listed percentages are neither used, nor updated when 
+you change the weights; they are just there as an optical aid.
 @item Revert
 @itemx Annotate
 @cindex Revert, Menu Item
@@ -572,6 +625,18 @@ creates an extra window that you can use for typing in ICS commands.
 The input box is especially useful if you want to type in something long or do
 some editing on your input, because output from ICS doesn't get mixed
 in with your typing as it would in the main terminal window.
+@item Board
+@cindex Board, Menu Item
+Summons a dialog where you can customaize the look of the chess board.
+Here you can specify the directory from which piece images should be taken,
+when you don't want to use the built-in piece images
+(see @code{pixmapDirectory} and @code{bitmapDirectory} options),
+an external pixmap to be used for the board squares
+(@code{liteBackTextureFile} and @code{darkBackTextureFile} options),
+and square and piece colors for the built-ins.
+@item Game List Tags
+@cindex Game List Tags, Menu Item
+a duplicate of the Game List dialog in the Options menu.
 @end table
 
 @node Mode Menu
@@ -670,6 +735,13 @@ drag pieces to arbitrary squares while examining on ICC, but you can
 do so in @kbd{bsetup} mode on FICS.  In addition, the menu commands
 @samp{Forward}, @samp{Backward}, @samp{Pause}, and @samp{Stop Examining}
 have special functions in this mode; see below.
+@item Machine Match
+@cindex Machine match, Menu Item
+Starts a match between two chess programs,
+with a number of games and other parameters set through
+the @samp{Match Options} menu dialog.
+When a match is already running, selecting this item will make
+XBoard drop out of match mode after the current game finishes.
 @item Pause
 @cindex Pause, Menu Item
 Pauses updates to the board, and if you are playing against a chess engine,
@@ -774,6 +846,36 @@ by the comment "user adjudication".
 @cindex Engine Menu
 @cindex Menu, Engine
 @table @asis
+@item Load Engine
+@cindex Load Engine, Menu Item
+Pops up a dialog where you can select or specify an engine to be loaded.
+You will always have to indicate whether you want to load the engine 
+as first or second engine, through the ‘Load menitioned engine as’ 
+drop-down list at the bottom of the dialog. 
+You can even replace engines during a game, without disturbing that game.
+(Beware that after loading an engine, XBoard will always be in Edit Game mode, 
+so you will have to tell the new engine what to do before it does anything!)
+When you select an already installed engine from the ‘Select Engine from List’ 
+drop-down list, 
+all other fields of the dialog will be ignored. 
+In other cases, you have to specify the engine executable, 
+possible arguments on the engine command line 
+(if the engine docs say the engine needs any), 
+and the directory where the engine should look for its files
+(if this cannot be deduced automatically from the specification of the engine executable). 
+You will also have specify (with the aid of checkboxes) if the engine is UCI. 
+If ‘Add this engine to the list’ is ticked (which it is by default), 
+the engine will be added to the list of installed engines in your settings file, 
+so that next time you can select it from the drop-down list. 
+You can also specify a ‘nickname’, 
+under which the engine will then appear in that drop-down list, 
+and even choose to use that nickname for it in PGN files for engine-engine games. 
+The info you supply with the checkboxes whether the engine should use GUI book, 
+or (for variant engines) automatically switch to the current variant when loaded, 
+will also be included in the list. 
+For obsolete XBoard engines, which would normally take a long delay to load 
+because XBoard is waiting for a response they will not give, 
+you can tick ‘WB protocol v1’ to speed up the loading process. 
 @item Engine #N Settings
 @cindex Engine Settings, Menu Item
 @cindex Engine #1 Settings, Menu Item
@@ -824,71 +926,39 @@ The @kbd{Ctrl-X} key is a keyboard equivalent.
 @cindex Menu, Options
 @cindex Options Menu
 @table @asis
-@item Time Control
-@cindex Time Control, Menu Item
-Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.
-Allows you to select classical or incremental time controls,
-set the moves per session, session duration, and time increment.
-Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.
-If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, 
-be it at the beginning of a session or through the time increment or
-fixed time per move, will be divided by N.
-The shifted @kbd{Alt+T} key is a keyboard equivalent.
-@item Common Engine
-@cindex Common Engine, Menu Item
-Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
-such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
-that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
-to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
-engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
-to it yet, but UCI engines should.
-It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
-book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.
-It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
-if that position is found in the book.
-The book can switched on and off independently for either engine.
-The shifted @kbd{Alt+U} key is a keyboard equivalent.
-@item Adjudications
-@cindex Adjudications, Menu Item
-Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
-that XBoard can perform in engine-engine games.
-The shifted @kbd{Alt+J} key is a keyboard equivalent.
-You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
-or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
-result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
-naively following the engine, to declare draw on positions
-which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),
-or which are impossible to win unless the opponent seeks its own demise 
-(e.g. KBKN).
-For these adjudications to work, @samp{Test Legality} should be switched on.
-It is also possible to instruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat
-rule and automatically declare draw (after a user-adjustable number of moves
-or repeats) even if the engines are prepared to go on.
-It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on 
-forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 consecutive moves) that one
-of them is behind more than a user-adjustable score threshold.
-For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
-the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
-the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.
-@item Game List
-@cindex Game List Tags, Menu Item
-Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
-on the lines in the game list, and their order.
-@item Always Queen
-@cindex Always Queen, Menu Item
-If this option is off, XBoard brings up a dialog
+@item General Options
+@cindex General Options, Menu Item
+The following items to set option values appear in the dialog
+summoned by the general Options menu item.
+@itemx Absolute Analysis Scores
+@cindex Absolute Analysis Scores, Menu Item
+Controls if scores on the Engine Output window during analysis
+will be printed from the white or the side-to-move point-of-view.
+@itemx Almost Always Queen
+@cindex Almost Always Queen, Menu Item
+If this option is on, 7th-rank pawns automatically change into
+Queens when you pick them up,
+and when you drag them to the promotion square and release them there,
+they will promote to that.
+But when you drag such a pawn backwards first,
+its identity will start to cycle through the other available pieces.
+This will continue until you start to move it forward;
+at which point the identity of the piece will be fixed,
+so that you can safely put it down on the promotion square.
+If this option is off, what happens depends on the
+option @code{alwaysPromoteToQueen},
+which would force promotion to Queen when true.
+Otherwise XBoard would bring up a dialog
 box whenever you move a pawn to the last rank, asking what piece
-you want to promote it to. If the option is true, your pawns are
-always promoted to queens. Your opponent can still under-promote.
-The shifted @kbd{Ctrl-Q} key is a keyboard equivalent.
-@item Animate Dragging
+you want to promote to.
+@itemx Animate Dragging
 @cindex Animate Dragging, Menu Item
 If Animate Dragging is on, while you are dragging a piece with the
 mouse, an image of the piece follows the mouse cursor.
 If Animate Dragging is off, there is no visual feedback while you are
 dragging a piece, but if Animate Moving is on, the move will be
 animated when it is complete. 
-@item Animate Moving
+@itemx Animate Moving
 @cindex Animate Moving, Menu Item
 If Animate Moving is on, all piece moves are animated.  An image of the
 piece is shown moving from the old square to the new square when the
@@ -896,15 +966,7 @@ move is completed (unless the move was already animated by Animate Dragging).
 If Animate Moving is off, a moved piece instantly disappears from its
 old square and reappears on its new square when the move is complete.
 The shifted @kbd{Ctrl-A} key is a keyboard equivalent.
-@item Auto Comment
-@cindex Auto Comment, Menu Item
-If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
-playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes
-remarks made with the ICS commands @kbd{say}, @kbd{tell}, @kbd{whisper},
-and @kbd{kibitz}.
-Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;
-XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it.
-@item Auto Flag
+@itemx Auto Flag
 @cindex Auto Flag, Menu Item
 If this option is on and one player runs out of time
 before the other,
@@ -916,49 +978,11 @@ and the ICS may award you a draw instead of a win if you have
 insufficient mating material.  In local chess engine mode,
 XBoard
 may call either player's flag and will not take material into account (?).
-@item Auto Flip View
+@itemx Auto Flip View
 @cindex Auto Flip View, Menu Item
 If the Auto Flip View option is on when you start a game, the board
 will be automatically oriented so that your pawns move from the bottom
 of the window towards the top.
-@item Auto Observe
-@cindex Auto Observe, Menu Item
-If this option is on and you add a player to your @code{gnotify}
-list on ICS, XBoard will automatically observe all of that
-player's games, unless you are doing something else (such as
-observing or playing a game of your own) when one starts.
-The games are displayed 
-from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his
-pawns move from the bottom of the window towards the top.
-Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if
-your ICS 
-@code{highlight}
-variable is set to 0, or if the ICS you are using does not 
-properly support observing from Black's point of view,
-you will see the game from White's point of view.
-@item Auto Raise Board
-@cindex Auto Raise Board, Menu Item
-If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window
-is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows.
-@item Auto Save
-@cindex Auto Save, Menu Item
-If this option is true, at the end of every game XBoard prompts
-you for a file name and appends a record of the game to the file
-you specify. 
-Disabled if the @code{saveGameFile} command-line
-option is set, as in that case all games are saved to the specified file.
-@xref{Load and Save options}.
-@item Blindfold
-@cindex Blindfold, Menu Item
-If this option is on, XBoard displays the board as usual but does
-not display pieces or move highlights.  You can still move in the
-usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though
-the pieces are invisible.
-@item Flash Moves
-@cindex Flash Moves, Menu Item
-If this option is on, whenever a move is completed, the moved piece flashes.
-The number of times to flash is set by the flashCount command-line
-option; it defaults to 3 if Flash Moves is first turned on from the menu.
 
 If you are playing a game on an ICS, the board is always
 oriented at the start of the game so that your pawns move from
@@ -967,64 +991,58 @@ orientation is determined by the @code{flipView} command line option;
 if it is false (the default), White's pawns move from bottom to top
 at the start of each game; if it is true, Black's pawns move from
 bottom to top. @xref{User interface options}.
-@item Get Move List
-@cindex Get Move List, Menu Item
-If this option is on, whenever XBoard
-receives the first board of a new ICS game (or a different game from
-the one it is currently displaying), it
-retrieves the list of past moves from the ICS.
-You can then review the moves with the @samp{Forward} and @samp{Backward}
-commands
-or save them with @samp{Save Game}.  You might want to
-turn off this option if you are observing several blitz games at once,
-to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over
-and over.
-When you turn this option on from the menu, XBoard
-immediately fetches the move list of the current game (if any).
-@item Highlight Dragging
+@itemx Blindfold
+@cindex Blindfold, Menu Item
+If this option is on, XBoard displays the board as usual but does
+not display pieces or move highlights.  You can still move in the
+usual way (with the mouse or by typing moves in ICS mode), even though
+the pieces are invisible.
+@itemx Drop Menu
+@cindex Drop Menu, Menu Item
+Controls if right-clicking the board in crazyhouse / bughouse
+will pop up a menu to drop a piece on the clicked square
+(old, deprecated behavior)
+or allow you to step through an engine PV
+(new, recommended behavior).
+@itemx Hide Thinking
+@cindex Hide Thinking, Menu Item
+If this option is off, the chess engine's notion of the score and best
+line of play from the current position is displayed as it is
+thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,
+behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
+machines, the score is prefixed by @samp{W} or @samp{B} to indicate
+whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
+of the engine that is on move is shown.
+The shifted @kbd{Ctrl-H} key is a keyboard equivalent.
+@itemx Highlight Dragging
 @cindex Highlight Dragging, Menu Item
 If Highlight Dragging is on, and the option -showTargetSquares is also on
 in the settings file, all squares a piece that is 'picked up' with the mouse
 can legally move to are highighted with a fat colored dot in the
 highlightColor (non-captures) or premoveHighlightColor (captures).
 Legality testing must be on for XBoard to know how the piece moves.
-@item Highlight Last Move
+@itemx Highlight Last Move
 @cindex Highlight Last Move, Menu Item
 If Highlight Last Move is on, after a move is made, the starting and
 ending squares remain highlighted. In addition, after you use Backward
 or Back to Start, the starting and ending squares of the last move to
 be unmade are highlighted.
-@item Highlight with Arrow
+@itemx Highlight with Arrow
 @cindex Highlight with Arrow, Menu Item
 Causes the highlighting described in Highlight Last Move to be done
 by drawing an arrow between the highlighted squares,
 so that it is visible even when the width of the grid lines is set to zero.
-@item Move Sound
+@itemx Move Sound
 @cindex Move Sound, Menu Item
-If this option is on, XBoard alerts you by playing a sound
-after each of your opponent's moves (or after every
-move if you are observing a game on the Internet Chess Server).
-The sound is not played after moves you make or moves read from a
-saved game file. By default, the
-sound is the terminal bell, but on some systems you can change it
-to a sound file using the soundMove option; see below.
-
+Enables the sounding of an audible signal when the computer performs a move.
+For the selection of the sound, see @samp{Sound Options}.
 If you turn on this option when using XBoard with the Internet
 Chess Server, you will probably want to give the
 @kbd{set bell 0}
 command to the ICS, since otherwise the ICS will ring the terminal bell
 after every move (not just yours). (The @file{.icsrc} file
 is a good place for this; see @ref{ICS options}.)
-@item ICS Alarm
-@cindex ICS Alarm, Menu Item
-When this option is on, an alarm sound is played when your clock
-counts down to the icsAlarmTime (by default, 5 seconds) in an ICS
-game.  For games with time controls that include an increment, the
-alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime.
-By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems
-you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see
-below.
-@item One-Click Moving
+@itemx One-Click Moving
 @cindex One-Click Moving, Menu Item
 If this option is on, XBoard does not wait for you to click both the
 from- and the to-square, or drag the piece, but performs a move as soon
@@ -1035,27 +1053,28 @@ can move (or capture) to.
 Furthermore, a double-click on a piece that can only make a single capture
 will cause that capture to be made.
 Promoting a Pawn by clicking its to-square will suppress the promotion
-popup, and make it promote to Queen.
-@item Periodic Updates
+popup or other methods for selecting an under-promotion, 
+and make it promote to Queen.
+@itemx Periodic Updates
 @cindex Periodic Updates, Menu Item
 If this option is off (or if
 you are using a chess engine that does not support periodic updates),
 the analysis window
 will only be updated when the analysis changes. If this option is
 on, the Analysis Window will be updated every two seconds.
-@item Ponder Next Move
+@itemx Ponder Next Move
 @cindex Ponder Next Move, Menu Item
 If this option is off, the chess engine will think only when it is on
 move.  If the option is on, the engine will also think while waiting
 for you to make your move.
 The shifted @kbd{Ctrl-P} key is a keyboard equivalent.
-@item Popup Exit Message
+@itemx Popup Exit Message
 @cindex Popup Exit Message, Menu Item
 If this option is on, when XBoard wants to display a message just
 before exiting, it brings up a modal dialog box and waits for you to
 click OK before exiting.  If the option is off, XBoard prints the
 message to standard error (the terminal) and exits immediately.
-@item Popup Move Errors
+@itemx Popup Move Errors
 @cindex Popup Move Errors, Menu Item
 If this option is off, when you make an error in moving (such as
 attempting an illegal move or moving the wrong color piece), the
@@ -1063,40 +1082,19 @@ error message is displayed in the message area.  If the option is
 on, move errors are displayed in small pop-up windows like other errors.
 You can dismiss an error pop-up either by clicking its OK button or by
 clicking anywhere on the board, including down-clicking to start a move.
-@item Premove
-@cindex Premove, Menu Item
-If this option is on while playing a game on an ICS, you can register
-your next planned move before it is your turn.  Move the piece with
-the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares
-will be highlighted with a special color (red by default).  When it is
-your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to
-ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a
-different move.  If you change your mind about your premove, either
-make a different move, or double-click on any piece to cancel the move
-entirely.
-@item Quiet Play
-@cindex Quiet Play, Menu Item
-If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS
-@kbd{set shout 0}
-command whenever you start a game and a
-@kbd{set shout 1}
-command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted
-by shouts from other ICS users while playing.
-@item Show Coords
+@itemx Scores in Move List
+@cindex Scores in Move List, Menu Item
+If this option is on, XBoard will display the depth and score
+of engine moves in the Move List, in the format of a PGN comment.
+@itemx Show Coords
 @cindex Show Coords, Menu Item
 If this option is on, XBoard displays algebraic coordinates
 along the board's left and bottom edges.
-@item Hide Thinking
-@cindex Hide Thinking, Menu Item
-If this option is off, the chess engine's notion of the score and best
-line of play from the current position is displayed as it is
-thinking. The score indicates how many pawns ahead (or if negative,
-behind) the chess engine thinks it is. In matches between two
-machines, the score is prefixed by @samp{W} or @samp{B} to indicate
-whether it is showing White's thinking or Black's, and only the thinking
-of the engine that is on move is shown.
-The shifted @kbd{Ctrl-H} key is a keyboard equivalent.
-@item Test Legality
+@itemx Show Target Squares
+@cindex Show Target Squares, Menu Item
+This option must be on for the @samp{Highlight Dragging} described
+above to work.
+@itemx Test Legality
 @cindex Test Legality, Menu Item
 If this option is on, XBoard tests whether the moves you try to make
 with the mouse are legal and refuses to let you make an illegal move.
@@ -1108,6 +1106,354 @@ off this option is useful if you are playing a chess variant with
 rules that XBoard does not understand.  (Bughouse, suicide, and wild
 variants where the king may castle after starting on the d file are
 generally supported with Test Legality on.)
+@itemx Flash Moves
+@itemx Flash Rate
+@cindex Flash Moves, Menu Item
+@cindex Flash Rate, Menu Item
+If this option is non-zero, whenever a move is completed, 
+the moved piece flashes the specified number of times.
+The flash-rate setting determines how rapidly this flashing occurs.
+@itemx Animation Speed
+@cindex Animation Speed, Menu Item
+Determines the duration (in msec) of an animation step,
+when @samp{Animate Moving} is swiched on.
+@item Time Control
+@cindex Time Control, Menu Item
+Pops up a sub-menu where you can set the time-control parameters interactively.
+Allows you to select classical or incremental time controls,
+set the moves per session, session duration, and time increment.
+Also allows specification of time-odds factors for one or both engines.
+If an engine is given a time-odds factor N, all time quota it gets, 
+be it at the beginning of a session or through the time increment or
+fixed time per move, will be divided by N.
+The shifted @kbd{Alt+T} key is a keyboard equivalent.
+@item Common Engine
+@cindex Common Engine, Menu Item
+Pops up a sub-menu where you can set some engine parameters common to most engines,
+such as hash-table size, tablebase cache size, maximum number of processors
+that SMP engines can use, and where to find the Polyglot adapter needed
+to run UCI engines under XBoard. The feature that allows setting of these parameters on
+engines is new since XBoard 4.3.15, so not many XBoard/WinBoard engines respond
+to it yet, but UCI engines should.
+
+It is also possible to specify a GUI opening book here, i.e. an opening
+book that XBoard consults for any position a playing engine gets in.
+It then forces the engine to play the book move, rather than to think up its own,
+if that position is found in the book.
+The book can switched on and off independently for either engine.
+The way book moves are chosen can be influenced through the settings of
+book depth and variety.
+After both sides have played more moves than the specified depth,
+the book will no longer be consulted.
+When the variety is set to 50, moves will be played with the probability
+specified in the book.
+When set to 0, only the move(s) with the highest probability will be played.
+When set to 100, all listed moves will be played with equal pobability.
+Other settings interpolate between that.
+The shifted @kbd{Alt+U} key is a keyboard equivalent.
+@item Adjudications
+@cindex Adjudications, Menu Item
+Pops up a sub-menu where you can enable or disable various adjudications
+that XBoard can perform in engine-engine games.
+The shifted @kbd{Alt+J} key is a keyboard equivalent.
+You can instruct XBoard to detect and terminate the game on checkmate
+or stalemate, even if the engines would not do so, to verify engine
+result claims (forfeiting engines that make false claims), rather than
+naively following the engine, to declare draw on positions
+which can never be won for lack of mating material, (e.g. KBK),
+or which are impossible to win unless the opponent seeks its own demise 
+(e.g. KBKN).
+For these adjudications to work, @samp{Test Legality} should be switched on.
+It is also possible to instruct XBoard to enforce a 50-move or 3-fold-repeat
+rule and automatically declare draw (after a user-adjustable number of moves
+or repeats) even if the engines are prepared to go on.
+It is also possible to have XBoard declare draw on games that seem to drag on 
+forever, or adjudicate a loss if both engines agree (for 3 consecutive moves) that one
+of them is behind more than a user-adjustable score threshold.
+For the latter adjudication to work, XBoard should be able to properly understand
+the engine's scores. To facilitate the latter, you can inform xboard here if
+the engines report scores from the viewpoint of white, or from that of their own color.
+
+@item ICS Options
+@cindex ICS Options, Menu Item
+The following options occur in a dialog summoned by the 
+ICS Options menu item.
+@itemx Auto Kibitz
+@cindex Auto Kibitz, Menu Item
+Setting this option when playingwith or aginst a chess program on an ICS
+will cause the last line of thinking output of the engine before its move
+to be sent to the ICS in a kibitz command.
+In addition, any kibitz message received through the ICS from
+an opponent chess program will be diverted to the engine-output window,
+(and suppressed in the console),
+where you can play through its PV by right-clicking it.
+@itemx Auto Comment
+@cindex Auto Comment, Menu Item
+If this option is on, any remarks made on ICS while you are observing or
+playing a game are recorded as a comment on the current move.  This includes
+remarks made with the ICS commands @kbd{say}, @kbd{tell}, @kbd{whisper},
+and @kbd{kibitz}.
+Limitation: remarks that you type yourself are not recognized;
+XBoard scans only the output from ICS, not the input you type to it.
+@itemx Auto Observe
+@cindex Auto Observe, Menu Item
+If this option is on and you add a player to your @code{gnotify}
+list on ICS, XBoard will automatically observe all of that
+player's games, unless you are doing something else (such as
+observing or playing a game of your own) when one starts.
+The games are displayed 
+from the point of view of the player on your gnotify list; that is, his
+pawns move from the bottom of the window towards the top.
+Exceptions:  If both players in a game are on your gnotify list, if
+your ICS 
+@code{highlight}
+variable is set to 0, or if the ICS you are using does not 
+properly support observing from Black's point of view,
+you will see the game from White's point of view.
+@itemx Auto Raise Board
+@cindex Auto Raise Board, Menu Item
+If this option is on, whenever a new game begins, the chessboard window
+is deiconized (if necessary) and raised to the top of the stack of windows.
+@itemx Auto Save
+@cindex Auto Save, Menu Item
+If this option is true, at the end of every game XBoard prompts
+you for a file name and appends a record of the game to the file
+you specify. 
+Disabled if the @code{saveGameFile} command-line
+option is set, as in that case all games are saved to the specified file.
+@xref{Load and Save options}.
+@itemx Background Observe
+@cindex Background Observe, Menu Item
+Setting this option will make XBoard suppress display of any boards
+from observed games while you are playing.
+In stead the last such board will be remembered,
+and shown to you when you right-click the board.
+This allows you to peek at your bughouse partner's game when you want,
+without disturbing your own game too much.
+@itemx Dual Board
+@cindex Dual Board, Menu Item
+Setting this option in combination with @samp{Background Observe}
+will display boards of observed games while you are playing
+on a second board next to that of your own game.
+@itemx Get Move List
+@cindex Get Move List, Menu Item
+If this option is on, whenever XBoard
+receives the first board of a new ICS game (or a different game from
+the one it is currently displaying), it
+retrieves the list of past moves from the ICS.
+You can then review the moves with the @samp{Forward} and @samp{Backward}
+commands
+or save them with @samp{Save Game}.  You might want to
+turn off this option if you are observing several blitz games at once,
+to keep from wasting time and network bandwidth fetching the move lists over
+and over.
+When you turn this option on from the menu, XBoard
+immediately fetches the move list of the current game (if any).
+@itemx Quiet Play
+@cindex Quiet Play, Menu Item
+If this option is on, XBoard will automatically issue an ICS
+@kbd{set shout 0}
+command whenever you start a game and a
+@kbd{set shout 1}
+command whenever you finish one.  Thus, you will not be distracted
+by shouts from other ICS users while playing.
+@itemx Seek Graph
+@cindex Seek Graph, Menu Item
+Setting this option will cause XBoard to display an graph of
+currently active seek ads when you left-click the board
+while idle and logged on to an ICS.
+@itemx Auto-Refresh Seek Graph
+@cindex Auto-Refresh Seek Graph, Menu Item
+In combination with the @samp{Seek Graph} option this
+will cause automatic update of the seek graph while it is up.
+This only works on FICS and ICS,
+and requires a lot of bandwidth on a busy server.
+@itemx Premove
+@itemx Premove White
+@itemx Premove Black
+@itemx First White Move
+@itemx First Black Move
+@cindex Premove, Menu Item
+@cindex Premove White, Menu Item
+@cindex Premove Black, Menu Item
+@cindex First White Move, Menu Item
+@cindex First Black Move, Menu Item
+If this option is on while playing a game on an ICS, you can register
+your next planned move before it is your turn.  Move the piece with
+the mouse in the ordinary way, and the starting and ending squares
+will be highlighted with a special color (red by default).  When it is
+your turn, if your registered move is legal, XBoard will send it to
+ICS immediately; if not, it will be ignored and you can make a
+different move.  If you change your mind about your premove, either
+make a different move, or double-click on any piece to cancel the move
+entirely.
+
+You can also enter premoves for the first white and black moves
+of the game.
+@itemx ICS Alarm
+@itemx ICS Alarm Time
+@cindex ICS Alarm, Menu Item
+@cindex ICS Alarm Time, Menu Item
+When this option is on, an alarm sound is played when your clock
+counts down to the icsAlarmTime in an ICS game.
+(By default, the time is 5 seconds, but you can pecify other values
+with the Alarm Time spin control.) 
+For games with time controls that include an increment, the
+alarm will sound each time the clock counts down to the icsAlarmTime.
+By default, the alarm sound is the terminal bell, but on some systems
+you can change it to a sound file using the soundIcsAlarm option; see
+below.
+@itemx Colorize Messages
+@cindex Colorize Messages, Menu Item
+Ticking this options causes various types of ICS messages do be
+displayed with different foreground or background colors in the console.
+The colors can be individually selected for each type,
+through the accompanying text edits.
+
+@item Match Options
+@cindex Match Options, Menu Item
+Summons a dialog where you can set options important for playing automatic 
+matches between two chess programs 
+(e.g. by using the @samp{Machine Match} menu item in the @samp{Mode} menu).
+@itemx Tournament file
+@cindex Tournament file, Menu item
+To run a tournament, XBoard needs a file to record its progress, 
+to resume the tourney when it is interrupted.
+When you want to conduct anything more complex than a simple 
+two-player match with the currently loaded engines, 
+(i.e. when you select a list of participants), 
+you must not leave this field blank. 
+When you enter the name of an existing tournament file, 
+XBoard will ignore all other input specified in the dialog, 
+and will take them from that tournament file.
+This resumes an interrupted tournament, or adds another XBoard
+agent playing games for it to those that are already doing so.
+Specifying a not-yet-existing file will cause XBoard to create it, 
+according to the tournament parameters specified in the rest of the dialog, 
+before it starts the tournament on ‘OK’. 
+Provided that you specify participants; 
+without participants no tournament file will be made, but other entered values 
+(e.g. for the file with opening positions) will take effect. 
+Default: configured by the @code{defaultTourneyName} option.
+@itemx Sync after round
+@itemx Sync after cycle
+@cindex Sync after round, Menu Item
+@cindex Sync after cycle, Menu Item
+The sync options, when on, will cause WinBoard to refrain from starting games 
+of the next round or cycle before all games of the previous round or cycle are finished.
+This guarantees correct ordering in the games file,
+even when multiple XBoard instances are concurrently playing games for the same tourney.
+Default: sync after cycle, but not after round.
+@itemx Select Engine
+@itemx Tourney participants
+@cindex Select Engine, Menu Item
+@cindex Tourney participants, Menu Item
+With the Select Engine drop-down list you can pick an engine from your list 
+of installed engines in the settings file, to be added to the tournament. 
+The engines selected so far will be listed in the ‘Tourney participants’ memo. 
+The latter is a normal text edit, so you can use normal text-editing functions 
+to delete engines you selected by accident, or change their order. 
+Do not type names yourself there, because names that do not exactly match 
+one of the names from the drop-down list will lead to undefined behavior.
+@itemx Tourney type
+@cindex Tourney type, Menu Item
+Here you can specify the type of tournament you want. 
+XBoard’s intrinsic tournament manager support round-robins (type = 0), 
+where each participant plays every other participant, and (multi-)gauntlets, 
+where one (or a few) so-called ‘gauntlet engines’ play an independent set of opponents. 
+In the latter case, you specify the number of gauntlet engines. 
+E.g. if you specified 10 engine, and tourney type = 2, 
+the first 2 engines each play the remaining 8. 
+A value of -1 instructs XBoard to play Swiss; for this to work an external
+pairing engine must be specified through the @code{pairingEngine} option.
+Each Swiss round will be concidered a tourney cycle in that case.
+Default:0
+@itemx Number of tourney cycles
+@itemx Default number of Games
+@cindex Number of tourney cycles, Menu Item
+@cindex Default number of Games, Menu Item
+You can specify tourneys where every two opponents play each other multiple times. 
+Such multiple games can be played in a row, 
+as specified by the ‘number of games per pairing’, 
+or by repeating the entire tournament schedule a number of times 
+(specified by the ‘number of tourney cycles’). 
+The total number of times two engine meet will be the product of these two. 
+Default is 1 cycle; 
+the number of games per pairing is the same as the default number of match games, 
+stored in your settings file through the @code{defaultMatchGames} option.
+@itemx Save Tourney Games
+@cindex Save Tourney Games, Menu Item
+File where the tournament games are saved
+(duplicate of the item in the @samp{Save Game Options}).
+@itemx Game File with Opening Lines
+@itemx File with Start Positions
+@itemx Game Number
+@itemx Position Number
+@itemx Rewind Index after
+@cindex Game File with Opening Lines, Menu Item
+@cindex File with Start Positions, Menu Item
+@itemx Game Number, Menu Item
+@itemx Position Number, Menu Item
+@itemx Rewind Index after, Menu Item
+These items optionally specify the file with move sequences or board positions the tourney 
+games should start from.
+The corresponding numbers specify the number of the game or position in the file.
+Here a value -1 means automatical stepping through all games on the file,
+-2 automatic stepping every two games.
+The Rewind-Index parameter causes a stepping index to reset to one after reaching
+a specified value.
+Default: No game or position file will be used. The default index if such a file is used is 1.
+
+@item Load Game Options
+@cindex Load Game Options, Menu Item
+Summons a dialog where you can set the @code{autoDisplayComment} and 
+@code{autoDisplayTags} options, (which control popups when viewing loaded games),
+and specify the rate at which loaded games are auto-played,
+in seconds per move (which can be a fractional number, like 1.6).
+@item Save Game Options
+@cindex ave Game Options, Menu Item
+Summons a dialog where you can specify the files on which XBoard should
+automtically save any played or entered games, 
+(the @code{saveGameFile} option), 
+or the final position of such games (the @code{savePositionfile} option).
+You can also select 'auto-save' without a file name,
+in which case XBoard will prompt the user for a file name after each game.
+You can also set the default value for the PGN Event tag that will
+be used for each new game you start.
+Various options for the format of the game can be specified as well,
+such as whether scores and depths of engine games should be saved as comments,
+and if a tag with info about the score with which the engine came out of book
+should be included.
+For Chess, always set the format to PGN, rather than "old save stye"!
+
+@item Game List
+@cindex Game List Tags, Menu Item
+Pops up a dialog where you can select the PGN tags that should appear
+on the lines in the game list, and their order.
+
+@item Sound Options
+@cindex Sound Options, Menu Item
+Summons a dialog where you can specify the sounds that should accompany
+various events that can occur XBoard.
+Most events are only relevant to ICS play, 
+but the move sound is an important exception.
+For each event listed in the dialog, 
+you can select a standard sound from a menu.
+You can also select a user-supplied sound file,
+by typing its name into the designated text-edit field first,
+and then selecting "Above WAV File" from the menu for the event.
+A dummy event has been provided for trying out the sounds with the
+"play" button next to it.
+The directory with standard sounds, and the external program for playing
+the sounds can be specified too, but normally you would not touch these
+once XBoard is properly installed.
+When a move sound other than 'None' is selected, 
+XBoard alerts you by playing that sound
+after each of your opponent's moves (or after every
+move if you are observing a game on the Internet Chess Server).
+The sound is not played after moves you make or moves read from a
+saved game file.
+
 @item Save Settings Now
 @cindex Save Settings Now, Menu Item
 Selecting this menu item causes the current XBoard settings to be
@@ -1234,8 +1580,9 @@ ToStartProc, TrainingProc, TruncateGameProc, and TwoMachinesProc.
 
 This section documents the command-line options to XBoard.  You can
 set these options in two ways: by typing them on the shell command
-line you use to start XBoard, or by setting them as X resources
-(typically in your @file{.Xresources} file).  Many of the options
+line you use to start XBoard, or by editing the settings file
+(usually ~/.xboardrc) to alter the value of the setting that was
+saved there.  Some of the options
 cannot be changed while XBoard is running; others set the initial
 state of items that can be changed with the @ref{Options} menu.
 
@@ -1248,18 +1595,10 @@ turn the option off (@samp{-xopt}). For options that take strings or
 numbers as values, you can use the long or short option names
 interchangeably.
 
-Each option corresponds to an X resource with the same name, so
-if you like, you can set options in your @file{.Xresources} file
-or in a file named @file{XBoard} in your home directory.
-For options that have two names, the longer one is the name of
-the corresponding X resource; the short name is not recognized.
-To turn a boolean option on or off as an
-X resource, give its long name followed by the value
-true or false (@samp{XBoard*longOptionName: true}).
-
 @menu
 * Chess engine options::        Controlling the chess engine.
 * UCI + WB Engine Settings::    Setting some very common engine parameters
+* Tournament options::          Running tournaments and matches between engines.
 * ICS options::                 Connecting to and using ICS.
 * Load and Save options::       Input/output options.
 * User interface options::      Look and feel options.
@@ -1560,21 +1899,50 @@ Remains in force until a new variant is selected.
 Indicates if the mentioned engine executable file is an UCI engine, 
 and should be run with the aid of the Polyglot adapter rather than directly. 
 Xboard will then pass the other UCI options and engine name to Polyglot 
-through a .ini temporary file created for the purpose.
+on its command line, according to the option @code{adapterCommand}.
+@item -fUCCI
+@itemx -sUCCI
+@itemx -fUSI
+@itemx -sUSI
+@cindex fUCCI, option
+@cindex sUCCI, option
+@cindex fUSI, option
+@cindex sUSI, option
+Options similar to @code{fUCI} and @code{sUCI}, except that they
+use the indicated engine with the protocol adapter specified in
+the @samp{uxiAdapter} option.
+This can then be configured for running an UCCI or USI adapter,
+as the need arises.
+@item -adapterCommand string
+@cindex adapterCommand, option
+The string conatins the command that should be issued by XBoard
+to start an engine that is accompanied by the @code{fUCI} option.
+Any identifier following a percent sign in the command (e.g. %fcp)
+will be considered the name of an XBoard option, and be replaced
+by the value of that option at the time the engine is started.
+For starting the second engine, any leading "f" or "first" in
+the option name will first be replaced by "s" or "second",
+before finding its value.
+Default: 'polyglot -noini -ec "%fcp" -ed "%fd"'
+@item -uxiAdapter string
+@cindex uxiAdapter, option
+Similar to @code{adapterCommand}, but used for engines accompanied
+by the @code{fUCCI} or @code{fUSI} option, so you can configure
+XBoard to be ready to handle more than one flavor of non-native protocols.
+Default: ""
 @item -polyglotDir filename
 @cindex polyglotDir, option
 Gives the name of the directory in which the Polyglot adapter for UCI engines resides.
 Default: "".
 @item -usePolyglotBook true/false
 @cindex usePolyglotBook, option
-Specifies if the Polyglot book should be used.
+Specifies if the Polyglot book should be used as GUI book.
 @item -polyglotBook filename
 @cindex polyglotBook, option
-Gives the filename of the opening book that Polyglot should use. 
-From XBoard 4.3.15 on, native XBoard/WinBoard engines will also use the opening book specified here, 
-provided the @code{usePolyglotBook} option is set to true,
-and the option @code{firstHasOwnBookUCI} or @code{secondHasOwnBookUCI} applying to the engine
-is set to false.
+Gives the filename of the opening book.
+The book is only used when the @code{usePolyglotBook} option is set to true,
+and the option @code{firstHasOwnBookUCI} or @code{secondHasOwnBookUCI} 
+applying to the engine is set to false.
 The engine will be kept in force mode as long as the current position is in book, 
 and XBoard will select the book moves for it. Default: "".
 @item -fNoOwnBookUCI or -firstXBook or -firstHasOwnBookUCI true/false
@@ -1587,6 +1955,17 @@ and XBoard will select the book moves for it. Default: "".
 @cindex secondXBook, option
 Indicates if the mentioned engine has its own opening book it should play from,
 rather than using the external book through XBoard. Default: false.
+@item -fn string or -firstPgnName string
+@itemx -sn string or -secondPgnName string
+@cindex firstPgnName string, option
+@cindex secondPgnName string, option
+@cindex fn string, option
+@cindex sn string, option
+Indicates the name that should be used for the engine in PGN tags of
+engine-engine games.
+Intended to allow you to install verions of the same engine with different settings, 
+and still distinguish them.
+Default: "". 
 @item -defaultHashSize n
 @cindex defaultHashSize, option
 Sets the size of the hash table to n MegaBytes. Together with the EGTB cache size 
@@ -1612,6 +1991,80 @@ xboard will relay the path name for this format to the engine through an egtpath
 One egtpath command for each matching format will be sent. 
 Popular formats are "nalimov" DTM tablebases and "scorpio" bitbases.
 Default: "".
+@item -firstChessProgramNames=@{names@}
+This option lets you customize the drop-down list of chess engine names 
+that appears in the @samp{Load Engine} and @samp{Match Options} dialog. 
+It consists of a list of strings, one per line. 
+When an engine is loaded, the corresponding line is prefixed with "-fcp ",
+and processed like it appeared on the command line.
+That means that apart from the engine command,
+it can contain any list of XBoard options you want to use with this engine.
+(Commonly used options here are -fd, -firstXBook, -fUCI, -variant.)
+
+The value of this option is gradually built as you load new engines
+through the @samp{Load Engine} menu dialog, with @samp{Add to list} ticked. 
+To change it, edit your settings file with a plain text editor.
+@end table
+
+@node Tournament options
+@section Tournament options
+@cindex Tournament Options
+@cindex Options, Tournament
+@table @asis
+@item -tf filename or -tourneyFile filename
+@cindex tf, option
+@cindex tourneyFile, option
+Specifies the name of the tournament file used in match mode 
+to conduct a multi-player tournament. 
+This file is a special settings file, 
+which stores the description of the tournament (including progress info), 
+through normal options (e.g. for time control, load and save files), 
+and through some special-purpose options listed below.
+@item -tt number or -tourneyType number
+@cindex tt, option
+@cindex tourneyType, option
+Specifies the type of tourney: 0 = round-robin, 
+N>0 = (multi-)gauntlet with N gauntlet engines, 
+-1 = Swiss through external pairing engine. 
+Volatile option, but stored in tourney file.
+@item -cy number or -tourneyCycles number
+@cindex cy, option
+@cindex tourneyCycles, option
+Specifies the number of cycles in a tourney. 
+Volatile option, but stored in tourney file.
+@item -participants list
+@cindex participants, option
+The list is a multi-line text string that specifies engines 
+occurring in the @code{firstChesProgramNames} list 
+in the settings file by their (implied or explicitly given) nicknames, 
+one engine per line. 
+The mentioned engines will play in the tourney. 
+Volatile option, but stored in tourney file.
+@item -results string
+@cindex results, option
+The string of +=- characters lists the result of all played games in a toruney. 
+Games currently playing are listed as *, 
+while a space indicates a game that is not yet played or playing . 
+Volatile option, but stored in tourney file.
+@item -defaultTourneyName string
+@cindex defaultTourneyName, option
+Specifies the name of the tournament file XBoard should propose 
+when the @samp{Match Options} dialog is opened. 
+Any %y, %M, %d, %h, %m, %s in the string are replaced by the current 
+year, month, day of the month, hours, minutes, seconds of the current time, 
+respectively, as two-digit number. 
+A %Y would be replaced by the year as 4-digit number. Default: empty string.
+@item -pairingEngine filename
+@cindex pairingEngine, option
+Specifies the external program to be used to pair the participants in Swiss tourneys. 
+XBoard communicates with this engine in the same way as it communicates with Chess engines. 
+The only commands sent to the pairing engine are “results N string”, 
+(where N is the number of participants, 
+and string the results so far in the format of the results option), 
+and “pairing N”, (where N is the number of the tourney game). 
+To the latter the pairing engine should answer with “A-B”, 
+where A and B are participant numbers (in the range 1-N). 
+(There should be no reply to the results command.) Default: empty string.
 @end table
 
 @node ICS options
@@ -1915,6 +2368,11 @@ any of the sound options is set to "$", the event rings the terminal
 bell by sending a ^G character to standard output, instead of playing
 a sound file.  If an option is set to the empty string "", no sound is
 played for that event.
+@item -soundDirectory directoryname
+@cindex soundDirectory, option
+@cindex Sounds
+This option specifies where XBoard will look for sound files,
+when these are not given as an absolute path name.
 @item -soundShout filename
 @itemx -soundSShout filename
 @itemx -soundChannel filename
@@ -1974,18 +2432,6 @@ xboard*soundIcsDraw: draw.wav
 xboard*soundIcsUnfinished: unfinished.wav
 xboard*soundIcsAlarm: alarm.wav
 @end example
-@item -dropMenu true|false
-@cindex dropMenu, option
-This option allows you to emulate old behavior, 
-where the right mouse button brings up the (now deprecated) drop menu 
-rather than displaying the position at the end of the principal variation. 
-Default: False.
-@item -variations true|false
-@cindex variations, option
-When this option is on, you can start new variations in Edit Game or
-Analyze mode by holding the Shift key down while entering a move.
-When it is off, the Shift key will be ignored.
-Default: False.
 @end table
 
 @node Load and Save options
@@ -2126,14 +2572,16 @@ home directory.
 @item -display
 @itemx -geometry
 @itemx -iconic
+@itemx -name
 @cindex display, option
 @cindex geometry, option
 @cindex iconic, option
+@cindex resource name, option
 These and most other standard Xt options are accepted.
 @item -noGUI
 @cindex noGUI, option
 Suppresses all GUI functions of XBoard 
-(to speed up automated ultra-fast engine-engine games, which you don’t want to watch). 
+(to speed up automated ultra-fast engine-engine games, which you don\92t want to watch). 
 There will be no board or clock updates, no printing of moves, 
 and no update of the icon on the task bar in this mode.
 @item -movesound/-xmovesound or -ringBellAfterMoves true/false
@@ -2155,6 +2603,10 @@ Sets the Popup Move Errors menu option.  @xref{Options Menu}. Default: false.
 @cindex queen, option
 @cindex alwaysPromoteToQueen, option
 Sets the Always Queen menu option.  @xref{Options Menu}.  Default: false.
+@item -sweepPromotions true/false
+@cindex sweepPromotion, option
+Sets the @samp{Almost Always Promote to Queen} menu option.  
+@xref{Options Menu}.  Default: false.
 @item -legal/-xlegal or -testLegality true/false
 @cindex legal, option
 @cindex testLegality, option
@@ -2190,7 +2642,7 @@ The value @code{n1} gives the piece size, @code{n2} the width of the
 black border
 between squares, @code{n3} the desired size for the 
 clockFont, @code{n4} the desired size for the coordFont,
-@code{n5} the desired size for the default font,
+@code{n5} the desired size for the messageFont,
 @code{n6} the smallLayout flag (0 or 1), 
 and @code{n7} the tinyLayout flag (0 or 1).  
 All dimensions are in pixels.
@@ -2284,6 +2736,15 @@ Sets the Highlight with Arrow menu option. @xref{Options Menu}. Default: false.
 @cindex blind, option
 @cindex blindfold, option
 Sets the Blindfold menu option.  @xref{Options Menu}.  Default: false.
+@item fSAN
+@itemx sSAN
+@cindex fSAN, option
+@cindex sSAN, option
+Causes the PV in thinking output of the mentioned engine to be converted 
+to SAN before it is further processed.
+Warning: this might lose engine output not understood by the parser,
+and uses a lot of CPU power.
+Default: the PV is displayed exactly as the engine produced it.
 @item -clockFont font
 @cindex clockFont, option
 @cindex Font, clock
@@ -2299,9 +2760,9 @@ is true. If the option value is a pattern that does not specify
 the font size, XBoard tries to choose an appropriate font for
 the board size being used.
 Default: -*-helvetica-bold-r-normal--*-*-*-*-*-*-*-*.
-@item -font font
-@cindex font, option
-@cindex Font
+@item -messageFont font
+@cindex messageFont, option
+@cindex Font, message
 The font used for popup dialogs, menus, comments, etc.
 If the option value is a pattern that does not specify
 the font size, XBoard tries to choose an appropriate font for
@@ -2428,6 +2889,35 @@ loaded game.  Default: true.
 If this option is set to true, the Paste Position and Paste Game
 options paste from the currently selected text.  If false, they paste
 from the clipboard.  Default: false.
+@item -dropMenu true|false
+@cindex dropMenu, option
+This option allows you to emulate old behavior, 
+where the right mouse button brings up the (now deprecated) drop menu 
+rather than displaying the position at the end of the principal variation. 
+Default: False.
+@item -pieceMenu true|false
+@cindex pieceMenu, option
+This option allows you to emulate old behavior, 
+where the right mouse button brings up the (now deprecated) piece menu
+in Edit Position mode.
+From this menu you can select the piece to put on the square you
+clicked to bring up the menu,
+or select items such as @kbd{clear board}.
+You can also @kbd{promote} or @kbd{demote} a clicked piece to convert
+it into an unorthodox piece that is not directly in the menu,
+or give the move to @kbd{black} or @kbd{white}.
+@item -variations true|false
+@cindex variations, option
+When this option is on, you can start new variations in Edit Game or
+Analyze mode by holding the Shift key down while entering a move.
+When it is off, the Shift key will be ignored.
+Default: False.
+@item -absoluteAnalysisScores true|false
+@cindex absoluteAnalysisScores, option
+When true, scores on the Engine Output window during analysis
+will be printed from the white point-of-view, rather than the
+side-to-move point-of-view.
+Default: False.
 @end table
 
 @node Adjudication Options
@@ -3119,7 +3609,7 @@ odd number of total games is specified.
 A one-word alias for yourself or your opponent.
 @item -wname <full name>
 @itemx -bname <full name>
-@itemx -name <full name>
+@itemx -myname <full name>
 @itemx -oppname <full name>
 The full name of White, Black, yourself or your opponent.
 @item -wna <net address>