Fix some warnings and header-file improvement
[xboard.git] / xoptions.c
index f592209..a5aac22 100644 (file)
@@ -80,22 +80,6 @@ extern char *getenv();
 # define N_(s)  s
 #endif
 
-extern void SendToProgram P((char *message, ChessProgramState *cps));
-FILE * XsraSelFile P((Widget w, char *prompt, char *ok, char *cancel, char *failed,
-               char *init_path, char *filter, char *mode, int (*show_entry)(), char **name_return));
-
-extern Widget formWidget, shellWidget, boardWidget, menuBarWidget;
-extern Display *xDisplay;
-extern int squareSize;
-extern Pixmap xMarkPixmap;
-extern char *layoutName;
-extern Window xBoardWindow;
-extern Arg layoutArgs[2], formArgs[2];
-Pixel timerForegroundPixel, timerBackgroundPixel;
-extern int searchTime;
-extern Atom wm_delete_window;
-extern int lineGap;
-
 // [HGM] the following code for makng menu popups was cloned from the FileNamePopUp routines
 
 static Widget previous = NULL;
@@ -119,8 +103,6 @@ void SetFocus(Widget w, XtPointer data, XEvent *event, Boolean *b)
 }
 
 //--------------------------- New Shuffle Game --------------------------------------------
-extern int shuffleOpenings;
-extern int startedFromPositionFile;
 int shuffleUp;
 Widget shuffleShell;
 
@@ -332,7 +314,7 @@ void TimeControlCallback(w, client_data, call_data)
         return;
     }
     if (strcmp(name, _(" OK ")) == 0) {
-       int inc, mps, ok;
+       int inc, mps, ok=0;
        XtSetArg(args[0], XtNstring, &txt);
        XtGetValues(tcData, args, 1);
        switch(tcInc) {
@@ -623,7 +605,6 @@ void TimeControlProc(w, event, prms, nprms)
 int values[MAX_OPTIONS];
 ChessProgramState *currentCps;
 static Option *currentOption;
-extern Widget shells[];
 static Boolean browserUp;
 
 void CheckCallback(Widget ww, XtPointer data, XEvent *event, Boolean *b)
@@ -694,7 +675,7 @@ void ComboSelect(w, addr, index) // callback for all combo items
     int j = 255 & (intptr_t) addr;
 
     values[i] = j; // store in temporary, for transfer at OK
-    XtSetArg(args[0], XtNlabel, ((char**)currentOption[i].textValue)[j]);
+    XtSetArg(args[0], XtNlabel, _(((char**)currentOption[i].textValue)[j]));
     XtSetValues(currentOption[i].handle, args, 1);
 }
 
@@ -712,6 +693,7 @@ void CreateComboPopup(parent, name, n, mb)
                              parent, NULL, 0);
     j = 0;
     XtSetArg(args[j], XtNwidth, 100);  j++;
+    XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(mb[i]));  j++;
 //    XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight);  j++;
     while (mb[i] != NULL) {
            entry = XtCreateManagedWidget(mb[i], smeBSBObjectClass,
@@ -786,19 +768,18 @@ void GenericPopDown(w, event, prms, nprms)
      String *prms;
      Cardinal *nprms;
 {
-    int n;
     if(browserUp) return; // prevent closing dialog when it has an open file-browse daughter
     PopDown(prms[0][0] - '0');
 }
 
 Option matchOptions[] = {
-{ 0,  2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.defaultMatchGames, "", NULL, Spin, _("Default Number of Games in Match:") },
-{ 0,  0, 1000000000, NULL, (void*) &appData.matchPause, "", NULL, Spin, _("Pause between Match Games (msec):") },
-{ 0,  0,          0, NULL, (void*) &appData.loadGameFile, "", NULL, FileName, _("Game File with Opening Lines:") },
-{ 0, -2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.loadGameIndex, "", NULL, Spin, _("Game Number (-1 or -2 = Auto-Increment):") },
-{ 0,  0,          0, NULL, (void*) &appData.loadPositionFile, "", NULL, FileName, _("File with Start Positions:") },
-{ 0, -2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.loadPositionIndex, "", NULL, Spin, _("Position Number (-1 or -2 = Auto-Increment):") },
-{ 0,  0, 1000000000, NULL, (void*) &appData.rewindIndex, "", NULL, Spin, _("Rewind Index after this many Games (0 = never):") },
+{ 0,  2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.defaultMatchGames, "", NULL, Spin, N_("Default Number of Games in Match:") },
+{ 0,  0, 1000000000, NULL, (void*) &appData.matchPause, "", NULL, Spin, N_("Pause between Match Games (msec):") },
+{ 0,  0,          0, NULL, (void*) &appData.loadGameFile, "", NULL, FileName, N_("Game File with Opening Lines:") },
+{ 0, -2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.loadGameIndex, "", NULL, Spin, N_("Game Number (-1 or -2 = Auto-Increment):") },
+{ 0,  0,          0, NULL, (void*) &appData.loadPositionFile, "", NULL, FileName, N_("File with Start Positions:") },
+{ 0, -2, 1000000000, NULL, (void*) &appData.loadPositionIndex, "", NULL, Spin, N_("Position Number (-1 or -2 = Auto-Increment):") },
+{ 0,  0, 1000000000, NULL, (void*) &appData.rewindIndex, "", NULL, Spin, N_("Rewind Index after this many Games (0 = never):") },
 { 0, 0, 0, NULL, NULL, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
@@ -810,29 +791,29 @@ void GeneralOptionsOK(int n)
 }
 
 Option generalOptions[] = {
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.sweepSelect, "", NULL, CheckBox, _("Almost Always Queen (Detour Under-Promote)") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.animateDragging, "", NULL, CheckBox, _("Animate Dragging") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.animate, "", NULL, CheckBox, _("Animate Moving") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.autoCallFlag, "", NULL, CheckBox, _("Auto Flag") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.autoFlipView, "", NULL, CheckBox, _("Auto Flip View") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.blindfold, "", NULL, CheckBox, _("Blindfold") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.dropMenu, "", NULL, CheckBox, _("Drop Menu") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightDragging, "", NULL, CheckBox, _("Highlight Dragging (Show Move Targets)") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightLastMove, "", NULL, CheckBox, _("Highlight Last Move") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightMoveWithArrow, "", NULL, CheckBox, _("Highlight with Arrow") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.ringBellAfterMoves, "", NULL, CheckBox, _("Move Sound") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.oneClick, "", NULL, CheckBox, _("One-Click Moving") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.periodicUpdates, "", NULL, CheckBox, _("Periodic Updates (in Analysis Mode)") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.ponderNextMove, "", NULL, CheckBox, _("Ponder Next Move") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.popupExitMessage, "", NULL, CheckBox, _("Popup Exit Messages") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.popupMoveErrors, "", NULL, CheckBox, _("Popup Move Errors") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.showCoords, "", NULL, CheckBox, _("Show Coordinates") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.markers, "", NULL, CheckBox, _("Show Target Squares") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.hideThinkingFromHuman, "", NULL, CheckBox, _("Hide Thinking from Human") },
-{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.testLegality, "", NULL, CheckBox, _("Test Legality") },
-{ 0, 0, 10, NULL, (void*) &appData.flashCount, "", NULL, Spin, _("Flash Moves (0 = no flashing):") },
-{ 0, 1, 10, NULL, (void*) &appData.flashRate, "", NULL, Spin, _("Flash Rate (high = fast):") },
-{ 0, 5, 100,NULL, (void*) &appData.animSpeed, "", NULL, Spin, _("Animation Speed (high = slow):") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.sweepSelect, "", NULL, CheckBox, N_("Almost Always Queen (Detour Under-Promote)") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.animateDragging, "", NULL, CheckBox, N_("Animate Dragging") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.animate, "", NULL, CheckBox, N_("Animate Moving") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.autoCallFlag, "", NULL, CheckBox, N_("Auto Flag") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.autoFlipView, "", NULL, CheckBox, N_("Auto Flip View") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.blindfold, "", NULL, CheckBox, N_("Blindfold") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.dropMenu, "", NULL, CheckBox, N_("Drop Menu") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightDragging, "", NULL, CheckBox, N_("Highlight Dragging (Show Move Targets)") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightLastMove, "", NULL, CheckBox, N_("Highlight Last Move") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.highlightMoveWithArrow, "", NULL, CheckBox, N_("Highlight with Arrow") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.ringBellAfterMoves, "", NULL, CheckBox, N_("Move Sound") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.oneClick, "", NULL, CheckBox, N_("One-Click Moving") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.periodicUpdates, "", NULL, CheckBox, N_("Periodic Updates (in Analysis Mode)") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.ponderNextMove, "", NULL, CheckBox, N_("Ponder Next Move") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.popupExitMessage, "", NULL, CheckBox, N_("Popup Exit Messages") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.popupMoveErrors, "", NULL, CheckBox, N_("Popup Move Errors") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.showCoords, "", NULL, CheckBox, N_("Show Coordinates") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.markers, "", NULL, CheckBox, N_("Show Target Squares") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.hideThinkingFromHuman, "", NULL, CheckBox, N_("Hide Thinking from Human") },
+{ 0,  0, 0, NULL, (void*) &appData.testLegality, "", NULL, CheckBox, N_("Test Legality") },
+{ 0, 0, 10, NULL, (void*) &appData.flashCount, "", NULL, Spin, N_("Flash Moves (0 = no flashing):") },
+{ 0, 1, 10, NULL, (void*) &appData.flashRate, "", NULL, Spin, N_("Flash Rate (high = fast):") },
+{ 0, 5, 100,NULL, (void*) &appData.animSpeed, "", NULL, Spin, N_("Animation Speed (high = slow):") },
 { 0,  0, 0, NULL, (void*) &GeneralOptionsOK, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
@@ -898,12 +879,12 @@ Option variantDescriptors[] = {
 { VariantGiveaway, 0, 135, NULL, (void*) &Pick, "#FFFFBF", NULL, Button, N_("give-away")},
 { VariantSpartan, 1, 135, NULL, (void*) &Pick, "#FF0000", NULL, Button, N_("Spartan")},
 { VariantLosers, 0, 135, NULL, (void*) &Pick, "#FFFFBF", NULL, Button, N_("losers")},
-{ 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, _("Board size ( -1 = default for selected variant):")},
+{ 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("Board size ( -1 = default for selected variant):")},
 { 0, -1, BOARD_RANKS-1, NULL, (void*) &appData.NrRanks, "", NULL, Spin, N_("Number of Board Ranks:") },
 { 0, -1, BOARD_FILES, NULL, (void*) &appData.NrFiles, "", NULL, Spin, N_("Number of Board Files:") },
 { 0, -1, BOARD_RANKS-1, NULL, (void*) &appData.holdingsSize, "", NULL, Spin, N_("Holdings Size:") },
 { 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label,
-                               _("WARNING: variants with un-orthodox\n"
+                               N_("WARNING: variants with un-orthodox\n"
                                  "pieces only have built-in bitmaps\n"
                                  "for -boardSize middling, bulky and\n"
                                  "petite, and substitute king or amazon\n"
@@ -926,32 +907,32 @@ void CommonOptionsOK(int n)
 }
 
 Option commonEngineOptions[] = {
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.ponderNextMove, "", NULL, CheckBox, _("Ponder Next Move") },
-{ 0,  0, 1000, NULL, (void*) &appData.smpCores, "", NULL, Spin, _("Maximum Number of CPUs per Engine:") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.polyglotDir, "", NULL, PathName, _("Polygot Directory:") },
-{ 0, 0, 16000, NULL, (void*) &appData.defaultHashSize, "", NULL, Spin, _("Hash-Table Size (MB):") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.defaultPathEGTB, "", NULL, PathName, _("Nalimov EGTB Path:") },
-{ 0,  0, 1000, NULL, (void*) &appData.defaultCacheSizeEGTB, "", NULL, Spin, _("EGTB Cache Size (MB):") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.usePolyglotBook, "", NULL, CheckBox, _("Use GUI Book") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.polyglotBook, "", NULL, FileName, _("Opening-Book Filename:") },
-{ 0,   0, 100, NULL, (void*) &appData.bookDepth, "", NULL, Spin, _("Book Depth (moves):") },
-{ 0,   0, 100, NULL, (void*) &appData.bookStrength, "", NULL, Spin, _("Book Variety (0) vs. Strength (100):") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.firstHasOwnBookUCI, "", NULL, CheckBox, _("Engine #1 Has Own Book") },
-{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.secondHasOwnBookUCI, "", NULL, CheckBox, _("Engine #2 Has Own Book          ") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.ponderNextMove, "", NULL, CheckBox, N_("Ponder Next Move") },
+{ 0,  0, 1000, NULL, (void*) &appData.smpCores, "", NULL, Spin, N_("Maximum Number of CPUs per Engine:") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.polyglotDir, "", NULL, PathName, N_("Polygot Directory:") },
+{ 0, 0, 16000, NULL, (void*) &appData.defaultHashSize, "", NULL, Spin, N_("Hash-Table Size (MB):") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.defaultPathEGTB, "", NULL, PathName, N_("Nalimov EGTB Path:") },
+{ 0,  0, 1000, NULL, (void*) &appData.defaultCacheSizeEGTB, "", NULL, Spin, N_("EGTB Cache Size (MB):") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.usePolyglotBook, "", NULL, CheckBox, N_("Use GUI Book") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.polyglotBook, "", NULL, FileName, N_("Opening-Book Filename:") },
+{ 0,   0, 100, NULL, (void*) &appData.bookDepth, "", NULL, Spin, N_("Book Depth (moves):") },
+{ 0,   0, 100, NULL, (void*) &appData.bookStrength, "", NULL, Spin, N_("Book Variety (0) vs. Strength (100):") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.firstHasOwnBookUCI, "", NULL, CheckBox, N_("Engine #1 Has Own Book") },
+{ 0,     0, 0, NULL, (void*) &appData.secondHasOwnBookUCI, "", NULL, CheckBox, N_("Engine #2 Has Own Book          ") },
 { 0,     1, 0, NULL, (void*) &CommonOptionsOK, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
 Option adjudicationOptions[] = {
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.checkMates, "", NULL, CheckBox, _("Detect all Mates") },
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.testClaims, "", NULL, CheckBox, _("Verify Engine Result Claims") },
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.materialDraws, "", NULL, CheckBox, _("Draw if Insufficient Mating Material") },
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.trivialDraws, "", NULL, CheckBox, _("Adjudicate Trivial Draws (3-Move Delay)") },
-{ 0, 0,  100, NULL, (void*) &appData.ruleMoves, "", NULL, Spin, _("N-Move Rule:") },
-{ 0, 0,    6, NULL, (void*) &appData.drawRepeats, "", NULL, Spin, _("N-fold Repeats:") },
-{ 0, 0, 1000, NULL, (void*) &appData.adjudicateDrawMoves, "", NULL, Spin, _("Draw after N Moves Total:") },
-{ 0,-5000, 0, NULL, (void*) &appData.adjudicateLossThreshold, "", NULL, Spin, _("Win / Loss Threshold:") },
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &first.scoreIsAbsolute, "", NULL, CheckBox, _("Negate Score of Engine #1") },
-{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &second.scoreIsAbsolute, "", NULL, CheckBox, _("Negate Score of Engine #2") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.checkMates, "", NULL, CheckBox, N_("Detect all Mates") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.testClaims, "", NULL, CheckBox, N_("Verify Engine Result Claims") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.materialDraws, "", NULL, CheckBox, N_("Draw if Insufficient Mating Material") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &appData.trivialDraws, "", NULL, CheckBox, N_("Adjudicate Trivial Draws (3-Move Delay)") },
+{ 0, 0,  100, NULL, (void*) &appData.ruleMoves, "", NULL, Spin, N_("N-Move Rule:") },
+{ 0, 0,    6, NULL, (void*) &appData.drawRepeats, "", NULL, Spin, N_("N-fold Repeats:") },
+{ 0, 0, 1000, NULL, (void*) &appData.adjudicateDrawMoves, "", NULL, Spin, N_("Draw after N Moves Total:") },
+{ 0,-5000, 0, NULL, (void*) &appData.adjudicateLossThreshold, "", NULL, Spin, N_("Win / Loss Threshold:") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &first.scoreIsAbsolute, "", NULL, CheckBox, N_("Negate Score of Engine #1") },
+{ 0, 0,    0, NULL, (void*) &second.scoreIsAbsolute, "", NULL, CheckBox, N_("Negate Score of Engine #2") },
 { 0, 1,    0, NULL, NULL, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
@@ -961,54 +942,54 @@ void IcsOptionsOK(int n)
 }
 
 Option icsOptions[] = {
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoKibitz, "",  NULL, CheckBox, _("Auto-Kibitz") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoComment, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Comment") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoObserve, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Observe") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoRaiseBoard, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Raise Board") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.bgObserve, "",   NULL, CheckBox, _("Background Observe while Playing") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.dualBoard, "",   NULL, CheckBox, _("Dual Board for Background-Observed Game") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.getMoveList, "", NULL, CheckBox, _("Get Move List") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.quietPlay, "",   NULL, CheckBox, _("Quiet Play") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.seekGraph, "",   NULL, CheckBox, _("Seek Graph") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoRefresh, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Refresh Seek Graph") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premove, "",     NULL, CheckBox, _("Premove") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveWhite, "", NULL, CheckBox, _("Premove for White") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveWhiteText, "", NULL, TextBox, _("First White Move:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveBlack, "", NULL, CheckBox, _("Premove for Black") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveBlackText, "", NULL, TextBox, _("First Black Move:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoKibitz, "",  NULL, CheckBox, N_("Auto-Kibitz") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoComment, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Comment") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoObserve, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Observe") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoRaiseBoard, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Raise Board") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.bgObserve, "",   NULL, CheckBox, N_("Background Observe while Playing") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.dualBoard, "",   NULL, CheckBox, N_("Dual Board for Background-Observed Game") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.getMoveList, "", NULL, CheckBox, N_("Get Move List") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.quietPlay, "",   NULL, CheckBox, N_("Quiet Play") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.seekGraph, "",   NULL, CheckBox, N_("Seek Graph") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoRefresh, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Refresh Seek Graph") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premove, "",     NULL, CheckBox, N_("Premove") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveWhite, "", NULL, CheckBox, N_("Premove for White") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveWhiteText, "", NULL, TextBox, N_("First White Move:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveBlack, "", NULL, CheckBox, N_("Premove for Black") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.premoveBlackText, "", NULL, TextBox, N_("First Black Move:") },
 { 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Break, "" },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.icsAlarm, "", NULL, CheckBox, _("Alarm") },
-{ 0, 0, 100000000, NULL, (void*) &appData.icsAlarmTime, "", NULL, Spin, _("Alarm Time (msec):") },
-//{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.chatBoxes, "", NULL, TextBox, _("Startup Chat Boxes:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorize, "", NULL, CheckBox, _("Colorize Messages") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorShout, "", NULL, TextBox, _("Shout Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorSShout, "", NULL, TextBox, _("S-Shout Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChannel1, "", NULL, TextBox, _("Channel #1 Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChannel, "", NULL, TextBox, _("Other Channel Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorKibitz, "", NULL, TextBox, _("Kibitz Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorTell, "", NULL, TextBox, _("Tell Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChallenge, "", NULL, TextBox, _("Challenge Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorRequest, "", NULL, TextBox, _("Request Text Colors:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorSeek, "", NULL, TextBox, _("Seek Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.icsAlarm, "", NULL, CheckBox, N_("Alarm") },
+{ 0, 0, 100000000, NULL, (void*) &appData.icsAlarmTime, "", NULL, Spin, N_("Alarm Time (msec):") },
+//{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.chatBoxes, "", NULL, TextBox, N_("Startup Chat Boxes:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorize, "", NULL, CheckBox, N_("Colorize Messages") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorShout, "", NULL, TextBox, N_("Shout Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorSShout, "", NULL, TextBox, N_("S-Shout Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChannel1, "", NULL, TextBox, N_("Channel #1 Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChannel, "", NULL, TextBox, N_("Other Channel Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorKibitz, "", NULL, TextBox, N_("Kibitz Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorTell, "", NULL, TextBox, N_("Tell Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorChallenge, "", NULL, TextBox, N_("Challenge Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorRequest, "", NULL, TextBox, N_("Request Text Colors:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.colorSeek, "", NULL, TextBox, N_("Seek Text Colors:") },
 { 0, 0, 0, NULL, (void*) &IcsOptionsOK, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
 Option loadOptions[] = {
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoDisplayTags, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Display Tags") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoDisplayComment, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Display Comment") },
-{ 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, _("Auto-Play speed of loaded games\n(0 = instant, -1 = off):") },
-{ 0, -1, 10000000, NULL, (void*) &appData.timeDelay, "", NULL, Fractional, _("Seconds per Move:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoDisplayTags, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Display Tags") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoDisplayComment, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Display Comment") },
+{ 0, 0, 0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("Auto-Play speed of loaded games\n(0 = instant, -1 = off):") },
+{ 0, -1, 10000000, NULL, (void*) &appData.timeDelay, "", NULL, Fractional, N_("Seconds per Move:") },
 { 0,  0, 0, NULL, NULL, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
 Option saveOptions[] = {
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoSaveGames, "", NULL, CheckBox, _("Auto-Save Games") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveGameFile, "", NULL, FileName,  _("Save Games on File:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.savePositionFile, "", NULL, FileName,  _("Save Final Positions on File:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.pgnEventHeader, "", NULL, TextBox,  _("PGN Event Header:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.oldSaveStyle, "", NULL, CheckBox, _("Old Save Style (as opposed to PGN)") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveExtendedInfoInPGN, "", NULL, CheckBox, _("Save Score/Depth Info in PGN") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveOutOfBookInfo, "", NULL, CheckBox, _("Save Out-of-Book Info in PGN           ") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.autoSaveGames, "", NULL, CheckBox, N_("Auto-Save Games") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveGameFile, "", NULL, FileName,  N_("Save Games on File:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.savePositionFile, "", NULL, FileName,  N_("Save Final Positions on File:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.pgnEventHeader, "", NULL, TextBox,  N_("PGN Event Header:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.oldSaveStyle, "", NULL, CheckBox, N_("Old Save Style (as opposed to PGN)") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveExtendedInfoInPGN, "", NULL, CheckBox, N_("Save Score/Depth Info in PGN") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.saveOutOfBookInfo, "", NULL, CheckBox, N_("Save Out-of-Book Info in PGN           ") },
 { 0, 1, 0, NULL, NULL, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
@@ -1016,16 +997,16 @@ char *soundNames[] = {
        N_("No Sound"),
        N_("Default Beep"),
        N_("Above WAV File"),
-       N_("Ching"),
-       N_("Click"),
+       N_("Car Horn"),
+       N_("Cymbal"),
        N_("Ding"),
        N_("Gong"),
        N_("Laser"),
        N_("Penalty"),
        N_("Phone"),
-       N_("Thud"),
-       N_("Challenge"),
-       N_("Tell"),
+       N_("Pop"),
+       N_("Slap"),
+       N_("Wood Thunk"),
        NULL,
        N_("User File")
 };
@@ -1034,16 +1015,16 @@ char *soundFiles[] = { // sound files corresponding to above names
        "",
        "$",
        "*", // kludge alert: as first thing in the dialog readout this is replaced with the user-given .WAV filename
-       "ching.wav",
-       "click.wav",
+       "honkhonk.wav",
+       "cymbal.wav",
        "ding1.wav",
        "gong.wav",
        "laser.wav",
        "penalty.wav",
        "phone.wav",
-       "thud.wav",
-       "challenge.wav",
-       "tell.wav",
+       "pop2.wav",
+       "slap.wav",
+       "woodthunk.wav",
        NULL,
        NULL
 };
@@ -1055,26 +1036,26 @@ void Test(int n)
 }
 
 Option soundOptions[] = {
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundProgram, "", NULL, TextBox, _("Sound Program:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundDirectory, "", NULL, PathName, _("Sounds Directory:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) (soundFiles+2) /* kludge! */, "", NULL, FileName, _("User WAV File:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &trialSound, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Try-Out Sound:") },
-{ 0, 1, 0, NULL, (void*) &Test, NULL, NULL, Button, _("Play") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundMove, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Move:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsWin, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Win:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsLoss, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Lose:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsDraw, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Draw:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsUnfinished, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Unfinished:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsAlarm, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Alarm:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundShout, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Shout:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundSShout, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("S-Shout:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChannel, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Channel:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChannel1, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Channel 1:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundTell, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Tell:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundKibitz, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Kibitz:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChallenge, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Challenge:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundRequest, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Request:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundSeek, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, _("Seek:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundProgram, "", NULL, TextBox, N_("Sound Program:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundDirectory, "", NULL, PathName, N_("Sounds Directory:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) (soundFiles+2) /* kludge! */, "", NULL, FileName, N_("User WAV File:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &trialSound, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Try-Out Sound:") },
+{ 0, 1, 0, NULL, (void*) &Test, NULL, NULL, Button, N_("Play") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundMove, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Move:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsWin, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Win:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsLoss, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Lose:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsDraw, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Draw:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsUnfinished, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Unfinished:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundIcsAlarm, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Alarm:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundShout, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Shout:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundSShout, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("S-Shout:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChannel, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Channel:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChannel1, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Channel 1:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundTell, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Tell:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundKibitz, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Kibitz:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundChallenge, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Challenge:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundRequest, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Request:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.soundSeek, (char*) soundNames, soundFiles, ComboBox, N_("Seek:") },
 { 0, 1, 0, NULL, NULL, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
@@ -1092,7 +1073,7 @@ void SetColor(char *colorName, Widget box)
            } else {
                buttonColor = *(Pixel *) vTo.addr;
            }
-       }
+       } else buttonColor = (Pixel) 0;
        XtSetArg(args[0], XtNbackground, buttonColor);;
        XtSetValues(box, args, 1);
 }
@@ -1149,7 +1130,6 @@ void AdjustColor(int i)
 
 void BoardOptionsOK(int n)
 {
-    extern int defaultLineGap, useImages, useImageSqs;
     if(appData.overrideLineGap >= 0) lineGap = appData.overrideLineGap; else lineGap = defaultLineGap;
     useImages = useImageSqs = 0;
     MakeColors(); CreateGCs(True);
@@ -1159,57 +1139,57 @@ void BoardOptionsOK(int n)
 }
 
 Option boardOptions[] = {
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.whitePieceColor, "", NULL, TextBox, _("White Piece Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.whitePieceColor, "", NULL, TextBox, N_("White Piece Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#FFFFCC", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.blackPieceColor, "", NULL, TextBox, _("Black Piece Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.blackPieceColor, "", NULL, TextBox, N_("Black Piece Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#202020", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.lightSquareColor, "", NULL, TextBox, _("Light Square Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.lightSquareColor, "", NULL, TextBox, N_("Light Square Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#C8C365", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.darkSquareColor, "", NULL, TextBox, _("Dark Square Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.darkSquareColor, "", NULL, TextBox, N_("Dark Square Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#77A26D", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.highlightSquareColor, "", NULL, TextBox, _("Highlight Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.highlightSquareColor, "", NULL, TextBox, N_("Highlight Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#FFFF00", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.premoveHighlightColor, "", NULL, TextBox, _("Premove Highlight Color:") },
+{ 0,   0, 70, NULL, (void*) &appData.premoveHighlightColor, "", NULL, TextBox, N_("Premove Highlight Color:") },
 { 1000, 1, 0, NULL, (void*) &DefColor, NULL, (char**) "#FF0000", Button, "      " },
 {    1, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "R" },
 {    2, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "G" },
 {    3, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "B" },
 {    4, 1, 0, NULL, (void*) &AdjustColor, NULL, NULL, Button, "D" },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.upsideDown, "", NULL, CheckBox, _("Flip Pieces Shogi Style        (Colored buttons restore default)") },
-//{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.allWhite, "", NULL, CheckBox, _("Use Outline Pieces for Black") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.monoMode, "", NULL, CheckBox, _("Mono Mode") },
-{ 0,-1, 5, NULL, (void*) &appData.overrideLineGap, "", NULL, Spin, _("Line Gap ( -1 = default for board size):") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.liteBackTextureFile, "", NULL, FileName, _("Light-Squares Texture File:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.darkBackTextureFile, "", NULL, FileName, _("Dark-Squares Texture File:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.bitmapDirectory, "", NULL, PathName, _("Directory with Bitmap Pieces:") },
-{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.pixmapDirectory, "", NULL, PathName, _("Directory with Pixmap Pieces:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.upsideDown, "", NULL, CheckBox, N_("Flip Pieces Shogi Style        (Colored buttons restore default)") },
+//{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.allWhite, "", NULL, CheckBox, N_("Use Outline Pieces for Black") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.monoMode, "", NULL, CheckBox, N_("Mono Mode") },
+{ 0,-1, 5, NULL, (void*) &appData.overrideLineGap, "", NULL, Spin, N_("Line Gap ( -1 = default for board size):") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.liteBackTextureFile, "", NULL, FileName, N_("Light-Squares Texture File:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.darkBackTextureFile, "", NULL, FileName, N_("Dark-Squares Texture File:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.bitmapDirectory, "", NULL, PathName, N_("Directory with Bitmap Pieces:") },
+{ 0, 0, 0, NULL, (void*) &appData.pixmapDirectory, "", NULL, PathName, N_("Directory with Pixmap Pieces:") },
 { 0, 0, 0, NULL, (void*) &BoardOptionsOK, "", NULL, EndMark , "" }
 };
 
 void GenericReadout(int selected)
 {
     int i, j;
-    String name, val;
+    String val;
     Arg args[16];
     char buf[MSG_SIZ], **dest;
     float x;
@@ -1292,10 +1272,9 @@ void GenericCallback(w, client_data, call_data)
      Widget w;
      XtPointer client_data, call_data;
 {
-    String name, val;
+    String name;
     Arg args[16];
     char buf[MSG_SIZ];
-    int i, j;
     int data = (intptr_t) client_data;
 
     currentOption = dialogOptions[data>>16]; data &= 0xFFFF;
@@ -1325,7 +1304,7 @@ int
 GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
 {
     Arg args[16];
-    Widget popup, layout, dialog, edit=NULL, form,  last, b_ok, b_cancel, leftMargin = NULL, textField = NULL;
+    Widget popup, layout, dialog=NULL, edit=NULL, form,  last, b_ok, b_cancel, leftMargin = NULL, textField = NULL;
     Window root, child;
     int x, y, i, j, height=999, width=1, h, c, w;
     int win_x, win_y, maxWidth, maxTextWidth;
@@ -1397,6 +1376,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
            XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
            XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0);  j++;
            XtSetArg(args[j], XtNjustify, XtJustifyLeft);  j++;
+           XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(option[i].name));  j++;
            texts[h] =
            dialog = XtCreateManagedWidget(option[i].name, labelWidgetClass, form, args, j);
            } else texts[h] = dialog = NULL;
@@ -1439,7 +1419,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
            XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainRight); j++;
            XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight); j++;
            if(option[i].type == FileName || option[i].type == PathName) {
-               w = 50; msg = "browse";
+               w = 50; msg = _("browse");
            } else {
                XtSetArg(args[j], XtNheight, 10);  j++;
                w = 20; msg = "+";
@@ -1481,6 +1461,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
            XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
            XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0);  j++;
            XtSetArg(args[j], XtNjustify, XtJustifyLeft);  j++;
+           XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(msg));  j++;
            last = XtCreateManagedWidget(msg, labelWidgetClass, form, args, j);
            if(option[i].type == CheckBox)
                XtAddEventHandler(last, ButtonPressMask, False, CheckCallback, (XtPointer)(intptr_t) i);
@@ -1489,6 +1470,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
          case Button:
            j=0;
            XtSetArg(args[j], XtNfromVert, option[i].min & 1 ? lastrow : last);  j++;
+           XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(option[i].name));  j++;
            if(option[i].min & 1) { XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, last);  j++; }
            else  { XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, NULL);  j++; lastrow = forelast; }
            if(option[i].max) XtSetArg(args[j], XtNwidth, option[i].max);  j++;
@@ -1515,6 +1497,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
            XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
            XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0);  j++;
            XtSetArg(args[j], XtNjustify, XtJustifyLeft);  j++;
+           XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(option[i].name));  j++;
            texts[h] = dialog = XtCreateManagedWidget(option[i].name, labelWidgetClass, form, args, j);
 
            if(currentCps) option[i].choice = (char**) option[i].textValue; else {
@@ -1529,7 +1512,7 @@ GenericPopUp(Option *option, char *title, int dlgNr)
            XtSetArg(args[j], XtNwidth, option[i].max && !currentCps ? option[i].max : 100);  j++;
            XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
            XtSetArg(args[j], XtNmenuName, XtNewString(option[i].name));  j++;
-           XtSetArg(args[j], XtNlabel, ((char**)option[i].textValue)[option[i].value]);  j++;
+           XtSetArg(args[j], XtNlabel, _(((char**)option[i].textValue)[option[i].value]));  j++;
            option[i].handle = (void*)
                (last = XtCreateManagedWidget(" ", menuButtonWidgetClass, form, args, j));
            CreateComboPopup(last, option[i].name, i, (char **) option[i].textValue);
@@ -1736,10 +1719,9 @@ void MatchOptionsProc(w, event, prms, nprms)
 }
 
 Option textOptions[100];
-extern char *icsTextMenuString;
 void PutText P((char *text, int pos));
 
-SendString(char *p)
+void SendString(char *p)
 {
     char buf[MSG_SIZ], *q;
     if(q = strstr(p, "$input")) {
@@ -1902,7 +1884,6 @@ void NewTagsPopup(char *text, char *msg)
     GenericPopUp(tagsOptions, _("Tags"), 2);
 }
 
-extern char ICSInputTranslations[];
 char *icsText;
 
 Option boxOptions[] = {
@@ -1912,7 +1893,6 @@ Option boxOptions[] = {
 
 void PutText(char *text, int pos)
 {
-    Widget edit;
     Arg args[16];
     char buf[MSG_SIZ], *p;
 
@@ -1993,7 +1973,7 @@ void FirstSettingsProc(w, event, prms, nprms)
      String *prms;
      Cardinal *nprms;
 {
-   SettingsPopUp(&first);
+    SettingsPopUp(&first);
 }
 
 void SecondSettingsProc(w, event, prms, nprms)
@@ -2002,10 +1982,136 @@ void SecondSettingsProc(w, event, prms, nprms)
      String *prms;
      Cardinal *nprms;
 {
-   if(WaitForSecond(SettingsMenuIfReady)) return;
+   if(WaitForEngine(&second, SettingsMenuIfReady)) return;
    SettingsPopUp(&second);
 }
 
+char *engineName, *engineDir, *engineChoice, *engineLine;
+Boolean isUCI, hasBook, storeVariant, v1, addToList;
+extern Option installOptions[];
+extern char *firstChessProgramNames;
+char *engineNr[] = { N_("First Engine"), N_("Second Engine"), NULL };
+char *engineList[100] = {" "}, *engineMnemonic[100] = {""};
+
+void NamesToList(char *names)
+{
+    char buf[MSG_SIZ], *p, *q;
+    int i=1;
+    while(*names) {
+       p = names; q = buf;
+       while(*p && *p != '\n') *q++ = *p++;
+       *q = 0;
+       if(engineList[i]) free(engineList[i]);
+       engineList[i] = strdup(buf);
+       if(*p == '\n') p++;
+       TidyProgramName(engineList[i], "localhost", buf);
+       if(engineMnemonic[i]) free(engineMnemonic[i]);
+       if(q = strstr(engineList[i], " -variant ")) {
+           strcat(buf, "(");
+           sscanf(q + 10, "%s", buf + strlen(buf));
+           strcat(buf, ")");
+       }
+       engineMnemonic[i] = strdup(buf);
+       names = p; i++;
+    }
+    engineList[i] = NULL;
+}
+
+// following implemented as macro to avoid type limitations
+#define SWAP(item, temp) temp = appData.item[0]; appData.item[0] = appData.item[n]; appData.item[n] = temp;
+
+void SwapEngines(int n)
+{   // swap settings for first engine and other engine (so far only some selected options)
+    int h;
+    char *p;
+    if(n == 0) return;
+    SWAP(directory, p)
+    SWAP(chessProgram, p)
+    SWAP(isUCI, h)
+    SWAP(hasOwnBookUCI, h)
+    SWAP(protocolVersion, h)
+    SWAP(reuse, h)
+    SWAP(scoreIsAbsolute, h)
+    SWAP(timeOdds, h)
+}
+
+void Load(ChessProgramState *cps, int i)
+{
+    char *p, *q, buf[MSG_SIZ];
+    if(engineLine[0]) { // an engine was selected from the combo box
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "-fcp %s", engineLine);
+       SwapEngines(i); // kludge to parse -f* / -first* like it is -s* / -second*
+       ParseArgsFromString(buf);
+       SwapEngines(i);
+       ReplaceEngine(cps, i);
+       return;
+    }
+    p = engineName;
+    while(q = strchr(p, '/')) p = q+1;
+    if(*p== NULLCHAR) return;
+    appData.chessProgram[i] = strdup(p);
+    if(engineDir[0] != NULLCHAR)
+       appData.directory[i] = engineDir;
+    else if(p != engineName) { // derive directory from engine path, when not given
+       p[-1] = 0;
+       appData.directory[i] = strdup(engineName);
+       p[-1] = '/';
+    } else appData.directory[i] = ".";
+    appData.isUCI[i] = isUCI;
+    appData.protocolVersion[i] = v1 ? 1 : PROTOVER;
+    appData.hasOwnBookUCI[i] = hasBook;
+    if(addToList) {
+       int len;
+       q = firstChessProgramNames;
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "\"%s\" -fd \"%s\"%s%s%s%s%s\n", p, appData.directory[i], 
+                       v1 ? " -firstProtocolVersion 1" : "",
+                       hasBook ? "" : " -fNoOwnBookUCI",
+                       isUCI ? " -fUCI" : "",
+                       storeVariant ? " -variant " : "",
+                       storeVariant ? VariantName(gameInfo.variant) : "");
+printf("new line: %s", buf);
+       firstChessProgramNames = malloc(len = strlen(q) + strlen(buf) + 1);
+       snprintf(firstChessProgramNames, len, "%s%s", q, buf);
+       if(q)   free(q);
+    }
+    ReplaceEngine(cps, i);
+}
+
+void InstallOK(int n)
+{
+    PopDown(0); // early popdown, to allow FreezeUI to instate grab
+    if(engineChoice[0] == engineNr[0][0])  Load(&first, 0); else Load(&second, 1);
+}
+
+Option installOptions[] = {
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &engineLine, (char*) engineMnemonic, engineList, ComboBox, N_("Select engine from list:") },
+{   0,  0,    0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("or specify one below:") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &engineDir, NULL, NULL, PathName, N_("Engine Directory:") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &engineName, NULL, NULL, FileName, N_("Engine Command:") },
+{   0,  0,    0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("(Directory will be derived from engine path when empty)") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &isUCI, NULL, NULL, CheckBox, N_("UCI") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &v1, NULL, NULL, CheckBox, N_("WB protocol v1 (do not wait for engine features)") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &hasBook, NULL, NULL, CheckBox, N_("Must not use GUI book") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &addToList, NULL, NULL, CheckBox, N_("Add this engine to the list") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &storeVariant, NULL, NULL, CheckBox, N_("Force current variant with this engine") },
+{   0,  0,    0, NULL, (void*) &engineChoice, (char*) engineNr, engineNr, ComboBox, N_("Load mentioned engine as") },
+{   0,  1,    0, NULL, (void*) &InstallOK, "", NULL, EndMark , "" }
+};
+
+void LoadEngineProc(w, event, prms, nprms)
+     Widget w;
+     XEvent *event;
+     String *prms;
+     Cardinal *nprms;
+{
+   isUCI = addToList = storeVariant = v1 = False; hasBook = True; // defaults
+   engineDir = ""; 
+   if(engineChoice) free(engineChoice); engineChoice = strdup(engineNr[0]);
+   if(engineLine)   free(engineLine);   engineLine = strdup("");
+   NamesToList(firstChessProgramNames);
+   GenericPopUp(installOptions, _("Load engine"), 0);
+}
+
 //---------------------------- Chat Windows ----------------------------------------------
 
 void OutputChatMessage(int partner, char *mess)