X-Git-Url: http://winboard.nl/cgi-bin?a=blobdiff_plain;f=winboard%2Finstall%2Ffiles%2Froot%2FFairy-Max%2Ffmax.ini;fp=winboard%2Finstall%2Ffiles%2Froot%2FFairy-Max%2Ffmax.ini;h=0000000000000000000000000000000000000000;hb=2981982916736a59e84ac7cc8abc241193c9ecf2;hp=751efe5dfbf6e5601702eff3aae09214c3a84746;hpb=b3da85b21462b01c2c0c7f574ac2423703342c55;p=xboard.git diff --git a/winboard/install/files/root/Fairy-Max/fmax.ini b/winboard/install/files/root/Fairy-Max/fmax.ini deleted file mode 100644 index 751efe5..0000000 --- a/winboard/install/files/root/Fairy-Max/fmax.ini +++ /dev/null @@ -1,391 +0,0 @@ -version 4.8(w) -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:74 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:74 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 - - -Some Common piece definitions: - -The board steps are encoded as follows: - - ^ toward 8th rank - | - -52 -51 -50 -49 -48 -47 -46 -45 -44 - -36 -35 -34 -33 -32 -31 -30 -29 -28 - -20 -19 -18 -17 -16 -15 -14 -13 -12 - <-- -4 -3 -2 -1 start 1 2 3 4 --> towards h file - to 12 13 14 15 16 17 18 19 20 -a-file 28 29 30 31 32 33 34 35 36 - 44 45 46 47 48 49 50 51 52 - | - v towards first rank - -SIMPLE LEAPERS -Ferz: -f:150 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -Wazir: -w:125 1,7 16,7 -1,7 -16,7 -Knight: -n:325 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -Dabbabah: -d:100 2,7 32,7 -2,7 -32,7 -Elephant: -e:80 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -Camel: -C:225 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7 -Zebra: -Z:175 29,7 46,7 50,7 35,7 -29,7 -46,7 -50,7 -35,7 -Unicorn: -u:-1 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 - -COMPOUND LEAPERS -King: -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 1,34 -1,34 -King (Shatranj, no castling): -k:-1 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 1,34 -1,34 -King (Capablanca castling): -k:-1 2,3034 -2,1034 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -Commoner: -m:260 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -Bison: -1000 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7 29,7 46,7 50,7 35,7 -29,7 -46,7 -50,7 -35,7 -Wildebeest: -g:800 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7 -Carpenter: -c:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 2,7 32,7 -2,7 -32,7 -Kangaroo: -o:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -High Priestess: -h:625 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -Minister -c:625 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 2,7 32,7 -2,7 -32,7 1,7 16,7 -1,7 -16,7 -Crab: -c:150 31,7 33,7 -14,7 -18,7 -Barc: -b:150 14,7 18,7 -31,7 -33,7 - -SEPARATE CAPTURES / NON-CAPTURES -White Pawn: -p:100 -16,6 -15,5 -17,5 -16,24 -White Pawn (Shatranj, no double move): -p:100 -16,6 -15,5 -17,5 -White Berolina Pawn -p:74 -15,24 -17,24 -16,5 -15,6 -17,6 -Black Pawn: -p:100 16,6 15,5 17,5 16,24 -Pegasus (moves as Queen, captures as Rook): -S:500 1,2 16,2 15,2 17,2 -1,2 -16,2 -15,2 -17,2 14,5 31,5 33,5 18,5 -14,5 -31,5 -33,5 -18,5 -Keen (moves as King, captures as Queen): -k:750 1,6 16,6 15,6 17,6 -1,6 -16,6 -15,6 -17,6 1,1 16,1 15,1 17,1 -1,1 -16,1 -15,1 -17,1 -Quing (moves as Queen, captures as King): -q:600 1,5 16,5 15,5 17,5 -1,5 -16,5 -15,5 -17,5 1,2 16,2 15,2 17,2 -1,2 -16,2 -15,2 -17,2 - -SLIDERS -Bishop: -b:350 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -Rook: -R:500 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -NightRider: -H:560 14,3 31,3 33,3 18,3 -14,3 -31,3 -33,3 -18,3 -Queen: -Q:950 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 - -LEAPER / SLIDER COMPOUNDS -Archbishop: -A:875 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -Caliph: -C:875 15,3 17,3 -15,3 -17,3 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7 -Marshall: -C:900 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -Canvasser: -C:900 1,3 16,3 -1,3 -16,3 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7 -Amazon: -A:1150 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -Crooked Bishop: -B:900 15,1E003 17,1E003 -15,1E003 -17,1E003 15,FFFE0003 -17,FFFE0003 -15,FFFE0003 17,FFFE0003 - -HOPPERS -GrassHopper: -G:200 1,F8 16,F8 15,F8 17,F8 -1,F8 -16,F8 -15,F8 -17,F8 -Cannon: -C:400 1,BA 16,BA -1,BA -16,BA - -LAME LEAPERS -Horse: -N:5 16,1070 16,1F070 1,10070 1,FFFF0070 -16,1070 -16,1F070 -1,10070 -1,FFFF0070 -Xiangqi Elephant: -E:1 15,70 17,70 -15,70 -17,70 - - - -Syntax of a variant description: - -Each variant starts with the label "Game:" followed by the variant name. -After that follow upto 18 lines with the description. - -Line 1: Board size (files x ranks). Ranks must currently still be 8. -Line 2: initial setup of white pieces on back rank -Line 3: initial setup of black pieces on back rank -Line 4-10: Description of pieces present in the opening position -Line 11-18: Description 8 additional piece types - -The rest of the lines is ignored, but some pre-cooked descriptions are -provided for easy copying into the first positions. - - - -In case you want to build your own pieces, this is how it works: - -The piece-description lines have the following syntax: -1) a piece-indicator character (lower case if piece should be centralized) -2) a colon -3) the internal value to be used for the piece (in centiPawn; Royal = -1) -4) for each direction it moves in, a ray descriptor consisting of: - a) the initial step vector (on a 16x8 board, so 16 = straight ahead) - b) a comma - c) the move-mode descriptor, most easily given in hexadecimal, as the - individual bits specify the various options - -The individual bits in the move-mode descriptor have the following meaning: -In the last hexadecimal digit: - 1 capture allowed (of enemy piece; own pieces always block a move) - 2 con-capture allowed (i.e. we can move here if the square is empty) - 4 leaper, i.e. move terminates after one step (as opposed to slider) - 8 hop over non-empty square (normally occupied squares terminate a move) -Bits set in the forelast digits TOGGLE the corresponding bits in the last -digit. For hoppers when they hop over something, for the other pieces after -every step (so for normal pieces, better not set those bits!). - -The digit before that can only be 0 or 1; a 1 indicates the board should -be treated as a cylinder, pieces crossing the right edge re-entering the -board at the left, and vice versa. - -The higher-order bits toggle corresponding bits in the step vector, -to allow zig-zag paths. Better not set those either, if a straight -path is desired. - -Useful bit combinations for the last digit are: - 3 normal slider - 7 normal leaper - 6 leaper that only moves (e.g. Pawn straight ahead) - 5 leaper that only captures (e.g. Pawn diagonal) - 1 slider that only captures - 2 slider that only moves - 0 pass through (for testing emptiness by Xiangqi Horse and Elephant) - 4 reserved for skip-step of Pawn double move and castling - 8 skip to hopper platform (1st part of Grasshopper move) - A non-capture before hop (1st part of Cannon move) - C must hop immediately - -For example, if the initial step vector equals 1, and the descriptor -is 11003, the piece is an alternator (as no hop bit is set), and alternates -the mode from 3 to 3 (as the toggle digit is 0), i.e. all steps are moves -that can both capture and non-capture, and only captures terminate the ray. -The step vector is toggled by 11, though, and thus alternates between 1 -and 10 (hex) = 16. So the piece zig-zags over the board, right, forward, right, -forward, etc. Had the move attributes been 11032, captures would only -be allowed on the odd steps (after moving right), while the even steps could -only be non-captures (both the 1 and 2 bit are toggled). With 11030 the -odd steps can only be skipped (if empty), and the even steps can both capture -and non-capture, meaning the piece moves like a Bishop that can be blocked -by a piece just next to the diagonal. - -If the first step is a slider, a second step is made (if the square was -empty), but if the mode toggles to leaper, the move stops there (e.g. Horse). - -Hoppers MUST change into non-hoppers on hopping, i.e. the 8 bit of BOTH -lower digits must be set. Otherwise results will be undefined. - -Note that the first two piece-describing lines MUST be for the white and -black Pawn, respectively, or promotions will have undefined effects. Also -note that uMax does do primitive evaluation of Pawn structure, which might -become counter-productive if the Pawn move is changed. - -Castling is done with the Rook replacement (the piece that starts in the -corner, whatever its type). If you don't want that, remove the castling -moves from the King desription. If the castling initiator does not start -in a central file, the results are currently undefined. - - -For the truly lazy, a few complete game descriptions can be found below: - -// FIDE Chess (Mad Queen variant) -Game: normal -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:74 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:74 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 -f:481 13,FFFFF207 29,F207 46,F207 47,10207 49,10207 50,11207 35,11207 19,1207 -13,1207 -29,FFFF1207 -46,FFFF1207 -47,FFFF0207 -49,FFFF0207 -50,FFFEF207 -35,FFFEF207 -19,FFFFF207 - -// Arabic precursor of modern Chess -Game: shatranj -8x8 -6 4 5 3 7 5 4 6 -6 4 5 3 7 5 4 6 -p:100 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:110 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -R:630 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -q:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -e:110 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -f:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7 - -// Medieval intermediate between Shatranj and FIDE Chess -Game: courier -12x8 -6 4 8 5 10 3 7 9 5 8 4 6 -6 4 8 5 10 3 7 9 5 8 4 6 -p:100 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:550 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:625 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -f:175 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -e:110 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -w:150 1,7 16,7 -1,7 -16,7 -m:425 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 - -// The King moves as a Knight, and vice versa -Game: knightmate -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:74 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:74 16,24 16,6 15,5 17,5 -u:-1 1,34 -1,34 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -m:222 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 - -// Modern variant with two new pieces (Archbishop and Chancellor) on 10x8 board -Game: capablanca -10x8 -6 4 8 5 7 3 5 9 4 6 -6 4 8 5 7 3 5 9 4 6 -p:100 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,3034 -1,1034 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:310 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:350 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:475 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:950 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 -A:825 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -C:875 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 - -// Gothic Chess is protected through U.S. patent #6,481,716 by Ed Trice. -// Spreading it without license might be a criminal offense! -Game: gothic -10x8 -6 4 5 7 9 3 8 5 4 6 -6 4 5 7 9 3 8 5 4 6 -p:100 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,3034 -1,1034 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:310 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:350 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:475 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:950 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 -A:825 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -C:875 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 - -// Cylinder Chess (WinBoard legality testing should be off toplay this!) -Game: cylinder -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:100 -16,24 -16,6 -15,105 -17,105 -p:100 16,24 16,6 15,105 17,105 -k:-1 1,34 -1,34 1,107 16,7 15,107 17,107 -1,107 -16,7 -15,107 -17,107 -n:350 14,107 31,107 33,107 18,107 -14,107 -31,107 -33,107 -18,107 -b:450 15,103 17,103 -15,103 -17,103 -R:525 1,103 16,3 -1,103 -16,3 -Q:1150 1,103 16,3 15,103 17,103 -1,103 -16,3 -15,103 -17,103 - -// Berolina Chess. -Game: berolina -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:74 -15,24 -17,24 -16,5 -15,6 -17,6 -p:74 15,24 17,24 16,5 15,6 17,6 -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 - -// Modern variant with four new pieces in randomly chosen setup on 8x8 board -Game: super -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:100 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:350 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:360 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:575 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:900 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 -S:825 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -E:850 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -V:775 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -A:1200 1,3 16,3 -1,3 -16,3 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -o:700 2,7 30,7 32,7 34,7 -2,7 -30,7 -32,7 -34,7 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -g:640 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 2,7 30,7 32,7 34,7 -2,7 -30,7 -32,7 -34,7 -m:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 16,70 -16,70 -d:625 1,7 16,7 -1,7 -16,7 15,3 17,3 -15,3 -17,3 - -// Modern variant with only short-range leapers on 10x8 board -Game: great -10x8 -6 4 5 8 3 10 9 5 4 6 -6 4 5 8 3 10 9 5 4 6 -p:100 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:290 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -e:270 15,7 17,7 -15,7 -17,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -w:300 1,7 16,7 -1,7 -16,7 2,7 -2,7 32,7 -32,7 -s:280 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -g:640 1,7 16,7 -1,7 -16,7 2,7 -2,7 32,7 -32,7 15,7 17,7 -15,7 -17,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -h:640 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 15,7 17,7 -15,7 -17,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7 -m:640 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 1,7 16,7 -1,7 -16,7 2,7 -2,7 32,7 -32,7 - -// Game: fairy -8x8 -6 4 5 7 3 5 4 6 -6 4 5 7 3 5 4 6 -p:100 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 -p:100 16,24 16,6 15,5 17,5 -k:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 -n:325 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -b:350 15,3 17,3 -15,3 -17,3 -R:500 1,3 16,3 -1,3 -16,3 -Q:950 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 -S:875 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -E:900 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -V:850 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -A:1260 1,3 16,3 -1,3 -16,3 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -o:700 2,7 30,7 32,7 34,7 -2,7 -30,7 -32,7 -34,7 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 -g:640 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 2,7 30,7 32,7 34,7 -2,7 -30,7 -32,7 -34,7 -m:-1 1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 16,70 -16,70 -d:625 1,7 16,7 -1,7 -16,7 15,3 17,3 -15,3 -17,3 - -// End of game file