Add Themes dialog (WB)
authorH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Thu, 29 Nov 2012 20:56:02 +0000 (21:56 +0100)
committerH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Fri, 7 Dec 2012 21:27:28 +0000 (22:27 +0100)
This dialog, done by the generic popup, contains controls for many settings
that so far could only be controlled by options. It also introduces the
concept of 'themes', sets of options stored in the multi-line option
-themeNames.
  Add some dummy routines to suppress compile errors in functions that
cannot be called yet in XBoard.

args.h
backend.c
backend.h
common.h
dialogs.c
frontend.h
winboard/resource.h
winboard/winboard.c
winboard/winboard.h
winboard/winboard.rc
winboard/wsettings.c

diff --git a/args.h b/args.h
index 0979148..acfb8f7 100644 (file)
--- a/args.h
+++ b/args.h
@@ -107,6 +107,7 @@ char *homeDir;
 char *firstEngineLine;
 char *secondEngineLine;
 char *icsNick;
+char *theme;
 
 void EnsureOnScreen(int *x, int *y, int minX, int minY);
 char StringGet(void *getClosure);
@@ -195,6 +196,7 @@ ArgDescriptor argDescriptors[] = {
   { "secondDirectory", ArgFilename, (void *) &appData.secondDirectory, FALSE, (ArgIniType) SECOND_DIRECTORY },
   { "sd", ArgFilename, (void *) &appData.secondDirectory, FALSE, INVALID },
   { "variations", ArgBoolean, (void *) &appData.variations, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
+  { "theme", ArgString, (void *) &theme, FALSE, (ArgIniType) "" },
 
   /* some options only used by the XBoard front end, and ignored in WinBoard         */
   /* Their saving is controlled by XBOARD, which in WinBoard is defined as FALSE */
@@ -498,6 +500,7 @@ ArgDescriptor argDescriptors[] = {
     TRUE, (ArgIniType) FCP_NAMES },
   { "secondChessProgramNames", ArgString, (void *) &secondChessProgramNames,
     !XBOARD, (ArgIniType) SCP_NAMES },
+  { "themeNames", ArgString, (void *) &appData.themeNames, !XBOARD, (ArgIniType) "native -upf false -ub false -ubt false -pid \"\"\n" },
   { "initialMode", ArgString, (void *) &appData.initialMode, FALSE, (ArgIniType) "" },
   { "mode", ArgString, (void *) &appData.initialMode, FALSE, INVALID },
   { "variant", ArgString, (void *) &appData.variant, FALSE, (ArgIniType) "normal" },
@@ -513,16 +516,24 @@ ArgDescriptor argDescriptors[] = {
   { "secondScoreAbs", ArgBoolean, (void *) &appData.secondScoreIsAbsolute, FALSE, (ArgIniType) FALSE },
   { "pgnExtendedInfo", ArgBoolean, (void *) &appData.saveExtendedInfoInPGN, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
   { "hideThinkingFromHuman", ArgBoolean, (void *) &appData.hideThinkingFromHuman, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
-  { "liteBackTextureFile", ArgString, (void *) &appData.liteBackTextureFile, TRUE, (ArgIniType) "" },
-  { "darkBackTextureFile", ArgString, (void *) &appData.darkBackTextureFile, TRUE, (ArgIniType) "" },
+  { "liteBackTextureFile", ArgFilename, (void *) &appData.liteBackTextureFile, TRUE, (ArgIniType) "" },
+  { "lbtf", ArgFilename, (void *) &appData.liteBackTextureFile, FALSE, INVALID },
+  { "darkBackTextureFile", ArgFilename, (void *) &appData.darkBackTextureFile, TRUE, (ArgIniType) "" },
+  { "dbtf", ArgFilename, (void *) &appData.darkBackTextureFile, FALSE, INVALID },
   { "liteBackTextureMode", ArgInt, (void *) &appData.liteBackTextureMode, TRUE, (ArgIniType) BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN },
+  { "lbtm", ArgInt, (void *) &appData.liteBackTextureMode, FALSE, INVALID },
   { "darkBackTextureMode", ArgInt, (void *) &appData.darkBackTextureMode, TRUE, (ArgIniType) BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN },
+  { "dbtm", ArgInt, (void *) &appData.darkBackTextureMode, FALSE, INVALID },
   { "renderPiecesWithFont", ArgString, (void *) &appData.renderPiecesWithFont, TRUE, (ArgIniType) "" },
+  { "pf", ArgString, (void *) &appData.renderPiecesWithFont, FALSE, INVALID },
   { "fontPieceToCharTable", ArgString, (void *) &appData.fontToPieceTable, TRUE, (ArgIniType) "" },
+  { "fptc", ArgString, (void *) &appData.fontToPieceTable, FALSE, INVALID },
   { "fontPieceBackColorWhite", ArgColor, (void *) 8, TRUE, (ArgIniType) WHITE_PIECE_COLOR },
   { "fontPieceForeColorWhite", ArgColor, (void *) 9, TRUE, (ArgIniType) WHITE_PIECE_COLOR },
   { "fontPieceBackColorBlack", ArgColor, (void *) 10, TRUE, (ArgIniType) BLACK_PIECE_COLOR },
   { "fontPieceForeColorBlack", ArgColor, (void *) 11, TRUE, (ArgIniType) BLACK_PIECE_COLOR },
+  { "fpfcw", ArgColor, (void *) 9, FALSE, INVALID },
+  { "fpbcb", ArgColor, (void *) 10, FALSE, INVALID },
   { "fontPieceSize", ArgInt, (void *) &appData.fontPieceSize, TRUE, (ArgIniType) 80 },
   { "overrideLineGap", ArgInt, (void *) &appData.overrideLineGap, TRUE, (ArgIniType) 1 },
   { "adjudicateLossThreshold", ArgInt, (void *) &appData.adjudicateLossThreshold, TRUE, (ArgIniType) 0 },
@@ -574,8 +585,11 @@ ArgDescriptor argDescriptors[] = {
   { "language", ArgFilename, (void *) &appData.language, TRUE, (ArgIniType) "" },
   { "userFileDirectory", ArgFilename, (void *) &homeDir, FALSE, (ArgIniType) installDir },
   { "usePieceFont", ArgBoolean, (void *) &appData.useFont, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
+  { "upf", ArgBoolean, (void *) &appData.useFont, FALSE, INVALID },
   { "useBoardTexture", ArgBoolean, (void *) &appData.useBitmaps, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
+  { "ubt", ArgBoolean, (void *) &appData.useBitmaps, FALSE, INVALID },
   { "useBorder", ArgBoolean, (void *) &appData.useBorder, TRUE, (ArgIniType) FALSE },
+  { "ub", ArgBoolean, (void *) &appData.useBorder, FALSE, INVALID },
   { "border", ArgFilename, (void *) &appData.border, TRUE, (ArgIniType) "" },
 
   // [HGM] tournament options
index 1113781..71923d7 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -17483,3 +17483,59 @@ LoadVariation (int index, char *text)
        ToNrEvent(currentMove+1);
 }
 
+void
+LoadTheme ()
+{
+    char *p, *q, buf[MSG_SIZ];
+    if(engineLine && engineLine[0]) { // a theme was selected from the listbox
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "-theme %s", engineLine);
+       ParseArgsFromString(buf);
+       ActivateTheme(TRUE); // also redo colors
+       return;
+    }
+    p = nickName;
+    if(*p && !strchr(p, '"')) // theme name specified and well-formed; add settings to theme list
+    {
+       int len;
+       q = appData.themeNames;
+       snprintf(buf, MSG_SIZ, "\"%s\"", nickName);
+      if(appData.useBitmaps) {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -ubt true -lbtf \"%s\" -dbtf \"%s\" -lbtm %d -dbtm %d",
+               appData.liteBackTextureFile, appData.darkBackTextureFile, 
+               appData.liteBackTextureMode,
+               appData.darkBackTextureMode );
+      } else {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -ubt false -lsc %s -dsc %s",
+               Col2Text(2),   // lightSquareColor
+               Col2Text(3) ); // darkSquareColor
+      }
+      if(appData.useBorder) {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -ub true -border \"%s\"",
+               appData.border);
+      } else {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -ub false");
+      }
+      if(appData.useFont) {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -upf true -pf \"%s\" -fptc \"%s\" -fpfcw %s -fpbcb %s",
+               appData.renderPiecesWithFont,
+               appData.fontToPieceTable,
+               Col2Text(9),    // appData.fontBackColorWhite
+               Col2Text(10) ); // appData.fontForeColorBlack
+      } else {
+       snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -upf false -pid \"%s\"",
+               appData.pieceDirectory);
+       if(!appData.pieceDirectory[0])
+         snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -wpc %s -bpc %s",
+               Col2Text(0),   // whitePieceColor
+               Col2Text(1) ); // blackPieceColor
+      }
+      snprintf(buf+strlen(buf), MSG_SIZ-strlen(buf), " -hsc %s -phc %s\n",
+               Col2Text(4),   // highlightSquareColor
+               Col2Text(5) ); // premoveHighlightColor
+       appData.themeNames = malloc(len = strlen(q) + strlen(buf) + 1);
+       if(insert != q) insert[-1] = NULLCHAR;
+       snprintf(appData.themeNames, len, "%s\n%s%s", q, buf, insert);
+       if(q)   free(q);
+    }
+    ActivateTheme(FALSE);
+}
index fae8ee7..c678e26 100644 (file)
--- a/backend.h
+++ b/backend.h
@@ -436,6 +436,7 @@ void Load P((ChessProgramState *cps, int n));
 int MultiPV P((ChessProgramState *cps));
 void MoveHistorySet P(( char movelist[][2*MOVE_LEN], int first, int last, int current, ChessProgramStats_Move * pvInfo ));
 void MakeEngineOutputTitle P((void));
+void LoadTheme P((void));
 
 /* A point in time */
 typedef struct {
index 7fc9d20..0a6a163 100644 (file)
--- a/common.h
+++ b/common.h
@@ -423,6 +423,7 @@ typedef struct {
     Boolean firstPlaysBlack;
     Boolean noChessProgram;
     char *host[ENGINES];
+    char *themeNames;
     char *pieceDirectory;
     char *border;
     char *soundDirectory;
index 690eb2a..d7ab360 100644 (file)
--- a/dialogs.c
+++ b/dialogs.c
@@ -2577,4 +2577,14 @@ FileNamePopUp (char *label, char *def, char *filter, FileProc proc, char *openMo
 #endif
 }
 
+void
+ActivateTheme (int col)
+{
+}
+
+char *
+Col2Text (int n)
+{
+    return NULL;
+}
 
index 949bb18..64cd79f 100644 (file)
@@ -233,6 +233,8 @@ void EvalGraphPopUp P((void));
 Boolean EvalGraphIsUp P((void));
 int  EvalGraphDialogExists P((void));
 void SlavePopUp P((void));
+void ActivateTheme P((int new));
+char *Col2Text P((int n));
 
 /* these are in xhistory.c  */
 Boolean MoveHistoryIsUp P((void));
index c6a1a7f..e571c68 100644 (file)
 #define DLG_NewGameFRC                  457\r
 #define DLG_GameListOptions             458\r
 #define DLG_MoveHistory                 459\r
+#define IDM_ThemeOptions                460\r
 #define DLG_EvalGraph                   461\r
 #define DLG_EngineOutput                463\r
 #define DLG_EnginePlayOptions           464\r
index e6dec36..1651947 100644 (file)
@@ -1030,6 +1030,7 @@ InitTextures()
   backTextureSquareSize = 0; // kludge to force recalculation of texturemode\r
   \r
   if( appData.liteBackTextureFile && appData.liteBackTextureFile[0] != NULLCHAR && appData.liteBackTextureFile[0] != '*' ) {\r
+      if(liteBackTexture) DeleteObject(liteBackTexture);\r
       liteBackTexture = LoadImage( 0, appData.liteBackTextureFile, IMAGE_BITMAP, 0, 0, LR_LOADFROMFILE );\r
       liteBackTextureMode = appData.liteBackTextureMode;\r
 \r
@@ -1039,6 +1040,7 @@ InitTextures()
   }\r
   \r
   if( appData.darkBackTextureFile && appData.darkBackTextureFile[0] != NULLCHAR && appData.darkBackTextureFile[0] != '*' ) {\r
+      if(darkBackTexture) DeleteObject(darkBackTexture);\r
       darkBackTexture = LoadImage( 0, appData.darkBackTextureFile, IMAGE_BITMAP, 0, 0, LR_LOADFROMFILE );\r
       darkBackTextureMode = appData.darkBackTextureMode;\r
 \r
@@ -5203,6 +5205,10 @@ WndProc(HWND hwnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
       BoardOptionsPopup(hwnd);\r
       break;\r
 \r
+    case IDM_ThemeOptions:\r
+      ThemeOptionsPopup(hwnd);\r
+      break;\r
+\r
     case IDM_EnginePlayOptions:\r
       EnginePlayOptionsPopup(hwnd);\r
       break;\r
@@ -9999,3 +10005,24 @@ int flock(int fid, int code)
     }\r
     return 0;\r
 }\r
+\r
+char *\r
+Col2Text (int n)\r
+{\r
+    static int i=0;\r
+    static char col[8][20];\r
+    COLORREF color = *(COLORREF *) colorVariable[n];\r
+    i = i+1 & 7;\r
+    snprintf(col[i], 20, "#%02lx%02lx%02lx", color&0xff, (color>>8)&0xff, (color>>16)&0xff);\r
+    return col[i];\r
+}\r
+\r
+void\r
+ActivateTheme (int new)\r
+{   // Redo initialization of features depending on options that can occur in themes\r
+   InitTextures();\r
+   if(new) InitDrawingColors();\r
+   fontBitmapSquareSize = 0; // request creation of new font pieces\r
+   InitDrawingSizes(-2, 0);\r
+   InvalidateRect(hwndMain, NULL, TRUE);\r
+}\r
index fe03547..f3b1439 100644 (file)
@@ -139,6 +139,7 @@ VOID TourneyPopup();
 VOID LoadEnginePopUp();\r
 VOID LoadOptionsPopup(HWND hDlg);\r
 VOID InitTextures();\r
+void ThemeOptionsPopup(HWND hwnd);\r
 \r
 /* Constants */\r
 \r
index d0752c8..1457af1 100644 (file)
@@ -1211,7 +1211,8 @@ BEGIN
         MENUITEM "&Comments",                   IDM_Comment\r
         MENUITEM SEPARATOR\r
         MENUITEM "&Game List Tags...",          IDM_GameListOptions\r
-        MENUITEM "&Board...",                   IDM_BoardOptions\r
+        MENUITEM "Colo&rs...",                  IDM_BoardOptions\r
+        MENUITEM "&Board Themes...",            IDM_ThemeOptions\r
         MENUITEM "&Fonts...",                   IDM_Fonts\r
     END\r
     POPUP "&Mode"\r
index 53d6b16..269837b 100644 (file)
@@ -473,7 +473,8 @@ LRESULT CALLBACK SettingsProc(HWND hDlg, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lPa
                          char filter[] =\r
                                "All files\0*.*\0Game files\0*.pgn;*.gam\0Position files\0*.fen;*.epd;*.pos\0"\r
                                "EXE files\0*.exe\0Tournament files (*.trn)\0*.trn\0"\r
-                               "BIN Files\0*.bin\0LOG Files\0*.log\0INI Files\0*.ini\0\0";\r
+                               "BIN Files\0*.bin\0LOG Files\0*.log\0INI Files\0*.ini\0"\r
+                               "Image files\0*.bmp\0\0";\r
                          OPENFILENAME ofn;\r
 \r
                          safeStrCpy( buf, "" , sizeof( buf)/sizeof( buf[0]) );\r
@@ -757,6 +758,92 @@ void LoadEnginePopUp(HWND hwnd, int nr)
     GenericPopup(hwnd, installOptions);\r
 }\r
 \r
+int PickTheme P((HWND hDlg));\r
+void DeleteTheme P((HWND hDlg));\r
+\r
+int ThemeOK()\r
+{\r
+    if(selected >= 0) { ASSIGN(engineLine, engineList[selected]); }\r
+    if(engineLine[0] == '#') { DisplayError(_("Select single theme from the group"), 0); return 0; }\r
+    LoadTheme();\r
+    return 1;\r
+}\r
+\r
+Option themeOptions[] = {\r
+  { 195, 14,    0, NULL, (void*) &PickTheme, (char*) &selected, engineMnemonic, ListBox, N_("Select theme from list:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("or specify new theme below:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &nickName, NULL, NULL, TextBox, N_("Theme name:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.useBitmaps, NULL, NULL, CheckBox, N_("Use board textures") },\r
+  {   0,  0, 32+0, NULL, (void*) &appData.liteBackTextureFile, NULL, NULL, FileName, N_("Light-square texture:") },\r
+  {   0,  0, 32+0, NULL, (void*) &appData.darkBackTextureFile, NULL, NULL, FileName, N_("Dark-square texture:") },\r
+  {   0,  0,    3, NULL, (void*) &appData.darkBackTextureMode, "", NULL, Spin, N_("Dark reorientation mode:") },\r
+  {   0,  0,    3, NULL, (void*) &appData.liteBackTextureMode, "", NULL, Spin, N_("Light reorientation mode:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.useBorder, NULL, NULL, CheckBox, N_("Draw border around board") },\r
+  {   0,  0, 32+0, NULL, (void*) &appData.border, NULL, NULL, FileName, N_("Optional border bitmap:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, NULL, NULL, NULL, Label, N_("        Beware: a specified piece font will prevail over piece bitmaps") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.bitmapDirectory, NULL, NULL, PathName, N_("Directory with piece bitmaps:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.useFont, NULL, NULL, CheckBox, N_("Use piece font") },\r
+  {   0, 50,  150, NULL, (void*) &appData.fontPieceSize, "", NULL, Spin, N_("Font size (%):") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.renderPiecesWithFont, NULL, NULL, TextBox, N_("Font name:") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &appData.fontToPieceTable, NULL, NULL, TextBox, N_("Font piece to char:") },\r
+//  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &DeleteTheme, NULL, NULL, Button, N_("Up") },\r
+//  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &DeleteTheme, NULL, NULL, Button, N_("Down") },\r
+  {   0,  0,    0, NULL, (void*) &DeleteTheme, NULL, NULL, Button, N_("Delete Theme") },\r
+  {   0,  1,    0, NULL, (void*) &ThemeOK, "", NULL, EndMark , "" }\r
+};\r
+\r
+void\r
+DeleteTheme (HWND hDlg)\r
+{\r
+    char *p, *q;\r
+    int i, selected = SendDlgItemMessage(hDlg, 2001+2*1, LB_GETCURSEL, 0, 0);\r
+    HANDLE hwndCombo = GetDlgItem(hDlg, 2001+2*1);\r
+    if(selected < 0) return;\r
+    if(p = strstr(appData.themeNames, engineList[selected])) {\r
+       if(q = strchr(p, '\n')) strcpy(p, q+1);\r
+    }\r
+    themeOptions[0].max = NamesToList(appData.themeNames, engineList, engineMnemonic, ""); // replace list by only the group contents\r
+    SendMessage(hwndCombo, LB_RESETCONTENT, 0, 0);\r
+    SendMessage(hwndCombo, LB_ADDSTRING, 0, (LPARAM) "");\r
+    for(i=1; i<themeOptions[0].max; i++) {\r
+           SendMessage(hwndCombo, LB_ADDSTRING, 0, (LPARAM) engineMnemonic[i]);\r
+    }\r
+}\r
+\r
+int\r
+PickTheme (HWND hDlg)\r
+{\r
+    char buf[MSG_SIZ];\r
+    HANDLE hwndCombo = GetDlgItem(hDlg, 2001+2*1);\r
+    int i = SendDlgItemMessage(hDlg, 2001+2*1, LB_GETCURSEL, 0, 0);\r
+    if(i == 0) buf[0] = NULLCHAR; // back to top level\r
+    else if(engineList[i][0] == '#') safeStrCpy(buf, engineList[i], MSG_SIZ); // group header, open group\r
+    else {\r
+       ASSIGN(engineLine, engineList[i]);\r
+       LoadTheme();\r
+       EndDialog( hDlg, 0 );\r
+       return 0; // normal line, select engine\r
+    }\r
+    themeOptions[0].max = NamesToList(appData.themeNames, engineList, engineMnemonic, buf); // replace list by only the group contents\r
+    SendMessage(hwndCombo, LB_RESETCONTENT, 0, 0);\r
+    SendMessage(hwndCombo, LB_ADDSTRING, 0, (LPARAM) buf);\r
+    for(i=1; i<themeOptions[0].max; i++) {\r
+           SendMessage(hwndCombo, LB_ADDSTRING, 0, (LPARAM) engineMnemonic[i]);\r
+    }\r
+    return 0;\r
+}\r
+\r
+void ThemeOptionsPopup(HWND hwnd)\r
+{\r
+    addToList = TRUE; // defaults\r
+    if(nickName)     free(nickName);     nickName = strdup("");\r
+    if(engineLine)   free(engineLine);   engineLine = strdup("");\r
+    themeOptions[0].max = NamesToList(appData.themeNames, engineList, engineMnemonic, ""); // only top level\r
+    snprintf(title, MSG_SIZ, _("Board themes"));\r
+\r
+    GenericPopup(hwnd, themeOptions);\r
+}\r
+\r
 Boolean autoinc, twice, swiss;\r
 char *tfName;\r
 \r