Finish implementation of Shogi
[capablanca.git] / lasker-2.2.3 / src / movecheck.c
index 953298c..c0dd853 100644 (file)
@@ -141,7 +141,7 @@ int InitPieceLoop(board_t b, int *f, int *r, int color)
 static int legal_pawn_move( struct game_state_t *gs, int ff, int fr, int tf, int tr )
 {
   if (ff == tf) {\r
-    if (gs->board[tf][tr] != NOPIECE && !gs->palace) return 0; // [HGM] XQ pawns can capture straight ahead\r
+    if (gs->board[tf][tr] != NOPIECE && !gs->palace && gs->promoType != 3) return 0; // [HGM] XQ and Shogi pawns can capture straight ahead\r
     if (gs->onMove == WHITE) {\r
       if (tr - fr == 1) return 1;\r
       if ((fr <= gs->pawnDblStep) && (tr - fr == 2) && gs->board[ff][fr+1]==NOPIECE) return 1;
@@ -151,7 +151,7 @@ static int legal_pawn_move( struct game_state_t *gs, int ff, int fr, int tf, int
     }\r
     return 0;\r
   }\r
-  if (ff != tf) { /* Capture ? */
+  if (ff != tf && gs->promoType != 3) { /* Capture ? ([HGM] but not in Shogi) */
     if ((ff - tf != 1) && (tf - ff != 1)) return 0;
     if (gs->onMove == WHITE) {
       if(gs->palace) return (fr >= gs->ranks/2 && fr == tr); // [HGM] XQ promoted pawns\r
@@ -621,21 +621,23 @@ static void possible_pawn_moves(struct game_state_t * gs,
                                  int *posf, int *posr, int *numpos)
 {
   if (gs->onMove == WHITE) {\r
-    if (gs->board[onf][onr + 1] == NOPIECE || gs->palace) {\r
+    if (gs->board[onf][onr + 1] == NOPIECE || gs->palace || gs->promoType == 3) {\r
       add_pos(onf, onr + 1, posf, posr, numpos);\r
       if ((onr <= gs->pawnDblStep) && (gs->board[onf][onr + 2] == NOPIECE))\r
        add_pos(onf, onr + 2, posf, posr, numpos);\r
     }\r
     if (onf > 0) {
       if (gs->board[onf - 1][onr + 1] != NOPIECE &&\r
-         iscolor(gs->board[onf - 1][onr + 1], BLACK))\r
+         iscolor(gs->board[onf - 1][onr + 1], BLACK) &&
+          !gs->palace && gs->promoType != 3) // no diagonal capture in XQ and Shogi\r
         add_pos(onf - 1, onr + 1, posf, posr, numpos);
       if(gs->palace && onr >= gs->ranks/2 && (gs->board[onf-1][onr] || iscolor(gs->board[onf-1][onr], BLACK)))
         add_pos(onf - 1, onr, posf, posr, numpos); // XQ promoted pawn
     }\r
     if (onf < gs->files-1) {
       if (gs->board[onf + 1][onr + 1] != NOPIECE &&\r
-         iscolor(gs->board[onf + 1][onr + 1], BLACK))\r
+         iscolor(gs->board[onf + 1][onr + 1], BLACK) &&
+          !gs->palace && gs->promoType != 3) // no diagonal capture in XQ and Shogi\r
        add_pos(onf + 1, onr + 1, posf, posr, numpos);
       if(gs->palace && onr >= gs->ranks/2 && (gs->board[onf+1][onr] || iscolor(gs->board[onf+1][onr], BLACK)))
         add_pos(onf + 1, onr, posf, posr, numpos); // XQ promoted pawn
@@ -645,21 +647,23 @@ static void possible_pawn_moves(struct game_state_t * gs,
     if (gs->ep_possible[0][onf] == 1)\r
       add_pos(onf + 1, onr + 1, posf, posr, numpos);
   } else {\r
-    if (gs->board[onf][onr - 1] == NOPIECE || gs->palace) {\r
+    if (gs->board[onf][onr - 1] == NOPIECE || gs->palace || gs->promoType == 3) {\r
       add_pos(onf, onr - 1, posf, posr, numpos);\r
       if ((onr >= gs->ranks - gs->pawnDblStep - 1) && (gs->board[onf][onr - 2] == NOPIECE))\r
        add_pos(onf, onr - 2, posf, posr, numpos);\r
     }\r
     if (onf > 0) {
       if (gs->board[onf - 1][onr - 1] != NOPIECE &&\r
-         iscolor(gs->board[onf - 1][onr - 1], WHITE))\r
+         iscolor(gs->board[onf - 1][onr - 1], WHITE) &&\r
+          !gs->palace && gs->promoType != 3) // no diagonal capture in XQ and Shogi\r
        add_pos(onf - 1, onr - 1, posf, posr, numpos);
       if(gs->palace && onr < gs->ranks/2 && !iscolor(gs->board[onf-1][onr], BLACK))
         add_pos(onf - 1, onr, posf, posr, numpos); // XQ promoted pawn
     }\r
     if (onf < gs->files-1) {
       if (gs->board[onf + 1][onr - 1] != NOPIECE &&\r
-         iscolor(gs->board[onf + 1][onr - 1], WHITE))\r
+         iscolor(gs->board[onf + 1][onr - 1], WHITE) &&\r
+          !gs->palace && gs->promoType != 3) // no diagonal capture in XQ and Shogi\r
        add_pos(onf + 1, onr - 1, posf, posr, numpos);
       if(gs->palace && onr < gs->ranks/2 && !iscolor(gs->board[onf+1][onr], BLACK))
         add_pos(onf + 1, onr, posf, posr, numpos); // XQ promoted pawn
@@ -1479,6 +1483,38 @@ static int move_calculate(struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int prom
        // [HGM] castle: generalized castling, fr and tr give from and to file of Rook.
            sprintf(mt->moveString, mt->toRank > mt->toFile ? "o-o-o" : "o-o");
   } else {
+  if(gs->promoType == 3) { // Shogi-style promotions: not just Pawns, but many pieces can promote
+    int piece = gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank];
+    mt->piecePromotionTo = NOPIECE;
+    if(colorval(piece) == WHITE && mt->fromRank < gs->ranks - gs->ranks/3
+                                && mt->toRank   < gs->ranks - gs->ranks/3 ||
+       colorval(piece) == BLACK && mt->fromRank >= gs->ranks/3
+                                && mt->toRank   >= gs->ranks/3 )
+        promote = NOPIECE; // suppress promotion outside zone
+    if(promote) { // promotion piece determined by original, no matter what was requested
+      switch(piecetype(piece)) {
+        case PAWN:
+        case LANCE:
+        case KNIGHT:
+        case SILVER:
+          promote = GOLD; break;
+        case BISHOP:
+          promote = DRAGONHORSE; break;
+        case ROOK:
+          promote = DRAGONKING; break;
+        default: promote = NOPIECE; // not a promotion
+      }
+    } else
+      switch(piecetype(piece)) { // force mandatory promotions
+        case KNIGHT:
+          if(mt->toRank == 1 || mt->toRank == gs->files-2) promote = GOLD;
+        case PAWN:
+        case LANCE:
+          if(mt->toRank == 0 || mt->toRank == gs->files-1) promote = GOLD;
+        default: break;
+      }
+    if(promote) mt->piecePromotionTo = promote | (colorval(gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank]));\r
+  } else
   if ((piecetype(gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank]) == PAWN) && 
        !gs->palace && // [HGM] XQ: no promotions in xiangqi\r
       ((mt->toRank == 0) || (mt->toRank == gs->ranks-1))) {
@@ -1820,8 +1856,9 @@ int parse_move(char *mstr, struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int pro
        mt->fromFile = ALG_CASTLE;
     }\r
 \r
-  if (mt->piecePromotionTo != NOPIECE) {\r
+  if (mt->piecePromotionTo != NOPIECE) {
          promote = piecetype(mt->piecePromotionTo);\r
+printf("promotion piece = %d, type = %d",mt->piecePromotionTo, promote);\r
   }\r
 \r
   return move_calculate(gs, mt, promote);\r