Fix gating on corner squares
[capablanca.git] / lasker-2.2.3 / src / movecheck.c
index edeeea7..e9b3a15 100644 (file)
 int is_move(const char *mstr)
 {
   int len = strlen(mstr);
-  if ((len > 3) && (mstr[len - 2] == '='))
-    len -= 2;
-
   /* remove the 'mates' marker */
   if (mstr[len - 1] == '#')
     len--;
 
+  if ((len > 3) && (mstr[len - 2] == '=' || mstr[len - 2] == '/'))
+    len -= 2;
+
   if (len == 4) {              /* Test for e2e4 */
     if (isfile(mstr[0]) && isrank(mstr[1]) &&
        isfile(mstr[2]) && isrank(mstr[3])) {
@@ -178,6 +178,36 @@ static int legal_pawn_move( struct game_state_t *gs, int ff, int fr, int tf, int
   return 0;
 }
 
+static int legal_hoplite_move( struct game_state_t *gs, int ff, int fr, int tf, int tr )
+{
+  if (ff == tf) { /* Capture ? */
+    if (gs->board[tf][tr] == NOPIECE) return 0;
+    if (gs->onMove == WHITE) {
+      if(iscolor(gs->board[tf][tr],WHITE)) return 0;
+      if (tr - fr == 1) return 1;
+    } else {
+      if(iscolor(gs->board[tf][tr],BLACK)) return 0;
+      if (fr - tr == 1) return 1;
+    }
+    return 0;
+  }
+  if (ff != tf) {
+    if (gs->board[tf][tr] != NOPIECE) return 0;
+    if (gs->onMove == WHITE) {
+      if (tr == fr+1 && abs(tf-ff) == 1) return 1;
+      if (tr != fr+2 || abs(tf-ff) != 2) return 0;
+      if (fr > gs->pawnDblStep) return 0;
+        return 1;
+    } else {
+      if (tr == fr-1 && abs(tf-ff) == 1) return 1;
+      if (tr != fr-2 || abs(tf-ff) != 2) return 0;
+      if (fr < gs->ranks - 1 - gs->pawnDblStep) return 0;
+        return 1;
+    }
+  }
+  return 0;
+}
+
 static int legal_knight_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, int tf, int tr)
 {
   int dx, dy;
@@ -535,6 +565,12 @@ static int legal_modernelephant_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, i
   return legal_ferz_move(gs, ff, fr, tf, tr) || legal_alfil_move(gs, ff, fr, tf, tr);
 }
 
+static int legal_lieutenant_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, int tf, int tr)
+{
+  return legal_modernelephant_move(gs, ff, fr, tf, tr) ||
+        fr == tr && abs(ff - tf) == 1 && gs->board[tf][tr] == NOPIECE;
+}
+
 static int legal_priestess_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, int tf, int tr)
 {
   return legal_knight_move(gs, ff, fr, tf, tr) || legal_ferz_move(gs, ff, fr, tf, tr)
@@ -570,16 +606,18 @@ static int legal_king_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, int tf, int
 
   if (gs->onMove == WHITE) {
     /* King side castling */
-    if ((fr == 0) && (tr == 0) && (ff == gs->files/2) && (tf == gs->files-2) && (gs->wkmoved >= 0)
-       && (gs->wkrmoved >= 0) && (gs->board[gs->files-3][0] == NOPIECE) &&
+    if ((fr == 0) && (tr == 0) && ((ff == gs->files/2) && (tf == gs->files-2) ||
+                gs->drops == 2 && (tf == gs->files/2) && (ff == gs->files-1)) // [HGM] reverse Seirawan gating
+       && (gs->wkmoved >= 0) && (gs->wkrmoved >= 0) && (gs->board[gs->files-3][0] == NOPIECE) &&
        (gs->board[gs->files-2][0] == NOPIECE) && (gs->board[gs->files-1][0] == W_ROOK) &&
        (gs->board[gs->files/2+1][0] == NOPIECE) && (!is_square_attacked(gs, gs->files/2+1, 0)) &&
        (!is_square_attacked(gs, gs->files/2, 0)) && (!is_square_attacked(gs, gs->files-3, 0))) {
       return 2;
     }
     /* Queen side castling */
-    if ((fr == 0) && (tr == 0) && (ff == gs->files/2) && (tf == 2) && (gs->wkmoved >= 0)
-       && (gs->wqrmoved >= 0) && (gs->board[3][0] == NOPIECE) &&
+    if ((fr == 0) && (tr == 0) && ((ff == gs->files/2) && (tf == 2) ||
+                gs->drops == 2 && (tf == gs->files/2) && (ff == 0)) // [HGM] reverse Seirawan gating
+       && (gs->wkmoved >= 0) && (gs->wqrmoved >= 0) && (gs->board[3][0] == NOPIECE) &&
        (gs->board[2][0] == NOPIECE) && (gs->board[1][0] == NOPIECE) &&
        (gs->board[0][0] == W_ROOK) &&
        (gs->board[gs->files/2-1][0] == NOPIECE) && (!is_square_attacked(gs, gs->files/2-1, 0)) &&
@@ -588,16 +626,18 @@ static int legal_king_move(struct game_state_t * gs, int ff, int fr, int tf, int
     }
   } else {                     /* Black */
     /* King side castling */
-    if ((fr == gs->ranks-1) && (tr == gs->ranks-1) && (ff == gs->files/2) && (tf == gs->files-2) && (gs->bkmoved >= 0)
-       && (gs->bkrmoved >= 0) && (gs->board[gs->files-3][7] == NOPIECE) &&
+    if ((fr == gs->ranks-1) && (tr == gs->ranks-1) && ((ff == gs->files/2) && (tf == gs->files-2) ||
+                                    gs->drops == 2 && (tf == gs->files/2) && (ff == gs->files-1)) // [HGM] reverse Seirawan gating
+       && (gs->bkmoved >= 0) && (gs->bkrmoved >= 0) && (gs->board[gs->files-3][7] == NOPIECE) &&
        (gs->board[gs->files-2][gs->ranks-1] == NOPIECE) && (gs->board[gs->files-1][gs->ranks-1] == B_ROOK) &&
        (gs->board[gs->files/2+1][gs->ranks-1] == NOPIECE) && (!is_square_attacked(gs, gs->files/2+1, gs->ranks-1)) &&
        (!is_square_attacked(gs, gs->files/2, gs->ranks-1)) && (!is_square_attacked(gs, gs->files-3, gs->ranks-1))) {
       return 2;
     }
     /* Queen side castling */
-    if ((fr == gs->ranks-1) && (tr == gs->ranks-1) && (ff == gs->files/2) && (tf == 2) && (gs->bkmoved >= 0)
-       && (gs->bqrmoved >= 0) && (gs->board[3][gs->ranks-1] == NOPIECE) &&
+    if ((fr == gs->ranks-1) && (tr == gs->ranks-1) && ((ff == gs->files/2) && (tf == 2) ||
+                                    gs->drops == 2 && (tf == gs->files/2) && (ff == 0)) // [HGM] reverse Seirawan gating
+       && (gs->bkmoved >= 0) && (gs->bqrmoved >= 0) && (gs->board[3][gs->ranks-1] == NOPIECE) &&
        (gs->board[2][gs->ranks-1] == NOPIECE) && (gs->board[1][gs->ranks-1] == NOPIECE) &&
        (gs->board[0][gs->ranks-1] == B_ROOK) &&
        (gs->board[gs->files/2-1][gs->ranks-1] == NOPIECE) && (!is_square_attacked(gs, gs->files/2-1, gs->ranks-1)) &&
@@ -675,6 +715,51 @@ static void possible_pawn_moves(struct game_state_t * gs,
   }
 }
 
+static void possible_hoplite_moves(struct game_state_t * gs,
+                                 int onf, int onr,
+                                 int *posf, int *posr, int *numpos)
+{
+  if (gs->onMove == WHITE) { // in Spartan Chess there are no white hoplites...
+    if (gs->board[onf][onr + 1] != NOPIECE &&
+         iscolor(gs->board[onf][onr + 1], BLACK)) {
+      add_pos(onf, onr + 1, posf, posr, numpos);
+    }
+    if (onf > 0) {
+      if (gs->board[onf - 1][onr + 1] == NOPIECE) {
+        add_pos(onf - 1, onr + 1, posf, posr, numpos);
+        if (onf > 1 && (onr <= gs->pawnDblStep) /*&& (gs->board[onf-2][onr + 2] == NOPIECE)*/)
+         add_pos(onf - 2, onr + 2, posf, posr, numpos);
+      }
+    }
+    if (onf < gs->files-1) {
+      if (gs->board[onf + 1][onr + 1] == NOPIECE) {
+       add_pos(onf + 1, onr + 1, posf, posr, numpos);
+        if (onf < gs->files-2 && (onr <= gs->pawnDblStep) /*&& (gs->board[onf+2][onr + 2] == NOPIECE)*/)
+         add_pos(onf + 2, onr + 2, posf, posr, numpos);
+      }
+    }
+  } else {
+    if (gs->board[onf][onr - 1] != NOPIECE &&
+         iscolor(gs->board[onf][onr - 1], WHITE)) {
+      add_pos(onf, onr - 1, posf, posr, numpos);
+    }
+    if (onf > 0) {
+      if (gs->board[onf - 1][onr - 1] == NOPIECE) {
+       add_pos(onf - 1, onr - 1, posf, posr, numpos);
+        if (onf > 1 && (onr >= gs->ranks - gs->pawnDblStep - 1) /*&& (gs->board[onf - 2][onr - 2] == NOPIECE)*/)
+         add_pos(onf - 2, onr - 2, posf, posr, numpos);
+      }
+    }
+    if (onf < gs->files-1) {
+      if (gs->board[onf + 1][onr - 1] == NOPIECE) {
+       add_pos(onf + 1, onr - 1, posf, posr, numpos);
+        if (onf < gs->files-2 && (onr >= gs->ranks - gs->pawnDblStep - 1) /*&& (gs->board[onf + 2][onr - 2] == NOPIECE)*/)
+         add_pos(onf + 2, onr - 2, posf, posr, numpos);
+      }
+    }
+  }
+}
+
 static void possible_knight_moves(struct game_state_t * gs,
                                    int onf, int onr,
                                    int *posf, int *posr, int *numpos)
@@ -1182,6 +1267,17 @@ static void possible_modernelephant_moves(struct game_state_t * gs,
   possible_alfil_moves(gs, onf, onr, posf, posr, numpos);
 }
 
+static void possible_lieutenant_moves(struct game_state_t * gs,
+                                 int onf, int onr,
+                                 int *posf, int *posr, int *numpos)
+{
+  possible_modernelephant_moves(gs, onf, onr, posf, posr, numpos);
+      if (onf < gs->files-1 && (gs->board[onf+1][onr] == NOPIECE))
+        add_pos(onf + 1, onr, posf, posr, numpos);
+    if (onf > 0 && (gs->board[onf-1][onr] == NOPIECE))
+        add_pos(onf - 1, onr, posf, posr, numpos);
+}
+
 static void possible_priestess_moves(struct game_state_t * gs,
                                   int onf, int onr,
                                   int *posf, int *posr, int *numpos)
@@ -1291,7 +1387,7 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
               int fFile, int fRank,
               int tFile, int tRank)
 {
-  int move_piece;
+  int move_piece, victim;
   int legal;
 
   if (fFile == ALG_DROP) {
@@ -1369,15 +1465,24 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
     return 0;
   if (!iscolor(gs->board[fFile][fRank], gs->onMove))   /* Wrong color */
     return 0;
-  if ((gs->board[tFile][tRank] != NOPIECE) &&
-      iscolor(gs->board[tFile][tRank], gs->onMove))    /* Can't capture own */
-    return 0;
+  if (((victim = gs->board[tFile][tRank]) != NOPIECE) &&
+      iscolor(gs->board[tFile][tRank], gs->onMove)) {
+    if(piecetype(move_piece) == KING && piecetype(victim) == ROOK) { // [HGM] could be FRC castling
+    }
+    if(gs->drops== 2 && piecetype(move_piece) == ROOK && piecetype(victim) == KING) { // [HGM] could be Seirawan reverse gating
+       return legal_king_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
+    }
+    return 0;  /* Can't capture own */
+  }
   if ((fFile == tFile) && (fRank == tRank))    /* Same square */
     return 0;
   switch (move_piece) {
   case PAWN:
     legal = legal_pawn_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
+  case HOPLITE:
+    legal = legal_hoplite_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
+    break;
   case KNIGHT:
     legal = legal_knight_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
@@ -1387,6 +1492,7 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
   case ROOK:
     legal = legal_rook_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
+  case WARLORD:
   case HAWK:
   case CARDINAL:
   case PRINCESS:
@@ -1410,6 +1516,7 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
   case AMAZON:
     legal = legal_amazon_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
+  case CAPTAIN:
   case WOODY:
     legal = legal_woody_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
@@ -1435,6 +1542,9 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
   case WAZIR:
     legal = legal_wazir_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
+  case LIEUTENANT:
+    legal = legal_lieutenant_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
+    break;
   case ALFIL:
   case ALFIL2:
     legal = legal_alfil_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
@@ -1463,6 +1573,7 @@ int legal_move(struct game_state_t * gs,
   case DRAGONHORSE:
     legal = legal_dragonhorse_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
+  case GENERAL:
   case DRAGONKING:
     legal = legal_dragonking_move(gs, fFile, fRank, tFile, tRank);
     break;
@@ -1500,8 +1611,11 @@ static int move_calculate(struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int prom
   } else if(mt->fromFile == ALG_CASTLE) { 
        // [HGM] castle: generalized castling, fr and tr give from and to file of Rook.
            sprintf(mt->moveString, mt->toRank > mt->toFile ? "o-o-o" : "o-o");
-       if(gs->drops == 2 && promote && gs->holding[gs->onMove == BLACK][promote-1])
-           mt->piecePromotionTo = promote, gating = 1;
+       if(gs->drops == 2 && promote && gs->holding[gs->onMove == BLACK][abs(promote)-1]) { // promote can be flipped (reverse gating kludge)
+           int c = gs->onMove == WHITE ? 0 : gs->ranks-1;
+           mt->piecePromotionTo = promote; gating = 1;
+           if(promote < 0) sprintf(mt->moveString, "R/%c%d-e%d", mt->fromRank + 'a', c, c); // use RxK notation for Rook-square gatings
+       }
   } else {
   stm = colorval(gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank]);
   if(gs->promoType == 3) { // Shogi-style promotions: not just Pawns, but many pieces can promote
@@ -1539,6 +1653,7 @@ static int move_calculate(struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int prom
   if ((piecetype(gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank]) == PAWN) && 
        !gs->palace && // [HGM] XQ: no promotions in xiangqi
       ((mt->toRank < gs->promoZone) || (mt->toRank >= gs->ranks - gs->promoZone))) {
+    if(promote == KING) return MOVE_ILLEGAL; // no king in normal chess
     if(!promote && (mt->toRank == 0 || mt->toRank == gs->ranks-1)) { // promotion obligatory, but not specified
        if(gs->promoType != 2) promote = QUEEN; else { // choose a default
            for(promote=PIECES-1; promote>PAWN; promote--) if(gs->holding[stm == BLACK][promote-1]) break;
@@ -1550,13 +1665,53 @@ static int move_calculate(struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int prom
     // non-promotion can still be an option for deeper promotion zones
     mt->piecePromotionTo = promote ? (promote | stm) : NOPIECE;
     if(promote && gs->promoType == 2 && !gs->holding[stm == BLACK][promote-1]) return MOVE_ILLEGAL; // unavailable piece specified
+    if(promote == KNIGHT && gs->royalKnight) return MOVE_ILLEGAL; // Knight not allowed in Knightmate
+    if(gs->promoType != 2 && promote > QUEEN) { // for promoType != 2 we must check explicitly if the requested pieceis compatible with the variant
+       switch(promote) {
+         case HAWK:
+         case SELEPHANT:
+           if(gs->drops != 2) return MOVE_ILLEGAL; // allowed only in S-Chess
+           break;
+         case MARSHALL:
+         case CARDINAL:
+           if(!gs->capablancaPieces) return MOVE_ILLEGAL; // allowed when flagged so
+           break;
+         case FERZ:
+         case FERZ2:
+           if(!gs->pawnDblStep) return MOVE_ILLEGAL; // allowed in Shatranj and Courier
+           break;
+         case MAN2:
+           if(!gs->royalKnight) return MOVE_ILLEGAL; // allowed only in Knightmate
+           break;
+         default:
+           return MOVE_ILLEGAL;
+       }
+    }
+  } else
+  if ((piecetype(gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank]) == HOPLITE) && 
+      ((mt->toRank < gs->promoZone) || (mt->toRank >= gs->ranks - gs->promoZone))) {
+    if(!promote || promote == KING) {
+       int f, r, k=0, king = gs->onMove == WHITE ? W_KING : B_KING;
+       for(r=0; r<gs->ranks;r++) for(f=0; f<gs->files; f++) k += (gs->board[f][r] == king);
+       if(k > 1) { // we already have two kings
+         if(promote == KING) return MOVE_ILLEGAL; // three kings not allowed
+         promote = WARLORD;   // use strongest piece as default
+       } else promote = KING; // if no promo-piece given, this could be mate test, so test if promoting to King evades
+    } else
+    if(promote == MASTODON) promote = GENERAL; else
+    if(promote == WOODY)    promote = WARLORD; else
+    if(promote == MARSHALL) promote = CAPTAIN; else
+    if(promote != LIEUTENANT) return MOVE_ILLEGAL;
+    mt->piecePromotionTo = (promote | stm);
   } else if(gs->drops == 2 && promote && mt->fromRank == (stm == WHITE ? 0 : gs->ranks-1)) { // [HGM] Seirawan-style gating
     int i; struct game *g = &game_globals.garray[gs->gameNum];
     if(!gs->holding[stm == BLACK][promote-1]) return MOVE_ILLEGAL; // unavailable piece specified
     // now we must test virginity of the moved piece. Yegh!
     for (i = g->numHalfMoves-1; i >= 0; i--) {
       if (g->moveList[i].fromFile == mt->fromFile && g->moveList[i].fromRank == mt->fromRank ||
-          g->moveList[i].toFile   == mt->fromFile && g->moveList[i].toRank   == mt->fromRank) return MOVE_ILLEGAL;
+          g->moveList[i].toFile   == mt->fromFile && g->moveList[i].toRank   == mt->fromRank ||
+         g->moveList[i].fromFile == ALG_CASTLE && (i&1 ? gs->ranks-1 : 0) == mt->fromRank &&
+                (g->moveList[i].fromRank == mt->fromFile || gs->files>>1 == mt->fromFile )) return MOVE_ILLEGAL;
     }
     mt->piecePromotionTo = promote; // gating OK
     gating = 1; // remember we did it for check test
@@ -1648,12 +1803,20 @@ int in_check(struct game_state_t * gs)
        }
   }
   if (kf < 0) {
-    d_printf( "CHESSD: Error game with no king!\n");
-    return 0;
+//    d_printf( "CHESSD: Error game with no king!\n");
+    return -1;
   }
   for (InitPieceLoop(gs->board, &f, &r, gs->onMove);
        NextPieceLoop(gs->board, &f, &r, gs->onMove, gs->files, gs->ranks);) {
     if (legal_move(gs, f, r, kf, kr)) {        /* In Check? */
+      if(gs->onMove == WHITE && !strcmp(gs->variant, "spartan")) { // first king is in check, but we might have spare
+//printf("spartan K-capt %c%d%c%d\n",f+'a',r+1,kf+'a',kr+1);
+       gs->board[kf][kr] = B_MAN; // temporarily cure the check on the first King by replacing the latter;
+       r = in_check(gs);
+       gs->board[kf][kr] = B_KING; // and put it back
+//printf("duple = %d\n",r);
+       return r != 0; // if we have no second king (r = -1) or the second is also attacked (r = 1) we are in check.
+      }
       return 1;
     }
   }
@@ -1674,6 +1837,9 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
     case PAWN:
       possible_pawn_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
+    case HOPLITE:
+      possible_hoplite_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
+      break;
     case KNIGHT:
       possible_knight_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
@@ -1683,6 +1849,7 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
     case ROOK:
       possible_rook_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
+    case WARLORD:
     case HAWK:
     case CARDINAL:
     case PRINCESS:
@@ -1706,6 +1873,7 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
     case AMAZON:
       possible_amazon_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
+    case CAPTAIN:
     case WOODY:
       possible_woody_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
@@ -1738,6 +1906,9 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
     case MODERNELEPHANT:
       possible_modernelephant_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
+    case LIEUTENANT:
+      possible_lieutenant_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
+      break;
     case PRIESTESS:
       possible_priestess_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
@@ -1759,6 +1930,7 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
     case DRAGONHORSE:
       possible_dragonhorse_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
+    case GENERAL:
     case DRAGONKING:
       possible_dragonking_moves(gs, f, r, possiblef, possibler, &numpossible);
       break;
@@ -1811,7 +1983,7 @@ int has_legal_move(struct game_state_t * gs)
 int parse_move(char *mstr, struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int promote)
 {
   int type = is_move(mstr);
-  int result;
+  int result, flipflag = 1;
 
   mt->piecePromotionTo = NOPIECE;
   mt->color = gs->onMove;
@@ -1886,6 +2058,11 @@ int parse_move(char *mstr, struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int pro
     return MOVE_ILLEGAL;
 
   if(result == 2) { // [HGM] castle: orthodox castling was given as King move; convert it to new format
+       int ff=mt->fromFile, tf=mt->toFile;
+       if(piecetype(gs->board[tf][mt->toRank]) == KING) { // [HGM] RxK notation
+           mt->fromFile = tf; mt->toFile = ff > tf ? gs->files-2 : 2; // correct to coventional
+           flipflag = -1; // kludge: flip gated piece
+       }
        if(mt->fromFile - mt->toFile > 1) { // Q-side
                mt->fromRank = 0; 
                mt->toRank   = mt->toFile+1;
@@ -1904,7 +2081,7 @@ int parse_move(char *mstr, struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int pro
     if(gs->drops == 2 && promote == DRAGONHORSE) promote = HAWK;
   }
 
-  return move_calculate(gs, mt, promote);
+  return move_calculate(gs, mt, promote*flipflag);
 }
 
 /* Returns MOVE_OK, MOVE_NOMATERIAL, MOVE_CHECKMATE, or MOVE_STALEMATE */
@@ -1942,8 +2119,11 @@ int execute_move(struct game_state_t * gs, struct move_t * mt, int check_game_st
     gs->board[mt->toRank][backRank] = rook;      // then put back
     gs->board[mt->toFile][backRank] = king;
     if(gs->drops == 2 && mt->piecePromotionTo != NOPIECE) { // [HGM] Seirawan-style gating
-      gs->board[fKing][backRank] = mt->piecePromotionTo | gs->onMove;   // for now always on King square
-      gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 0 : 1][mt->piecePromotionTo-1]--; // remove gated piece from holdings
+      if(mt->piecePromotionTo > 0)
+       gs->board[fKing][backRank] = mt->piecePromotionTo | gs->onMove; // gate on King square
+      else
+       gs->board[mt->fromRank][backRank] = -mt->piecePromotionTo | gs->onMove; // gate on Rook square
+      gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 0 : 1][abs(mt->piecePromotionTo)-1]--; // remove gated piece from holdings
     }
   } else {
   movedPiece = gs->board[mt->fromFile][mt->fromRank];
@@ -2109,7 +2289,7 @@ int backup_move(int g, int mode)
 {
   struct game_state_t *gs;
   struct move_t *m, *m1;
-  int now, i;
+  int now, i, piece;
 
   if (game_globals.garray[g].link >= 0)        /*IanO: not implemented for bughouse yet */
     return MOVE_ILLEGAL;
@@ -2142,15 +2322,33 @@ int backup_move(int g, int mode)
     // remove first, as one might come back to a square the other left
     gs->board[m->toFile  ][rank] = NOPIECE; // King toSqr
     gs->board[m->toRank  ][rank] = NOPIECE; // Rook toSqr
+    if(gs->board[m->fromRank][rank] != NOPIECE)
+      gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 1 : 0][piecetype(gs->board[m->fromRank][rank])-1]++; // put back in holdings (onMove not flipped yet!)
+    if(gs->board[kingFromFile][rank] != NOPIECE)
+      gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 1 : 0][piecetype(gs->board[kingFromFile][rank])-1]++; // put back in holdings (onMove not flipped yet!)
     gs->board[m->fromRank][rank] = ROOK | m->color; // Rook fromSqr
     gs->board[kingFromFile][rank] = KING | m->color; // King fromSquare
     goto cleanupMove;
   }
-  gs->board[m->fromFile][m->fromRank] = gs->board[m->toFile][m->toRank];
-  if (m->piecePromotionTo != NOPIECE) {
-    gs->board[m->fromFile][m->fromRank] = PAWN |
-      colorval(gs->board[m->fromFile][m->fromRank]);
+  piece = gs->board[m->toFile][m->toRank];
+  if(gs->board[m->fromFile][m->fromRank] != NOPIECE) { // [HGM] from-square occupied; move must have been Seirawan-style gating
+    gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 1 : 0][piecetype(gs->board[m->fromFile][m->fromRank])-1]++; // put back in holdings (onMove not flipped yet!)
+  } else
+  if (m->piecePromotionTo != NOPIECE) { // it is a real promotion
+    switch(piecetype(m->piecePromotionTo)) { // Spartan pieces came from Hoplite, Shogi is problematic
+      case KING:
+      case CAPTAIN:
+      case LIEUTENANT:
+      case WARLORD:
+      case GENERAL: piece = HOPLITE; break;
+      case DRAGONHORSE: piece = BISHOP; break;
+      case DRAGONKING:  piece = ROOK;   break;
+      case GOLD: // TODO: figure out what original was
+      default: piece = PAWN;
+    }
+    piece |= colorval(gs->board[m->toFile][m->toRank]);
   }
+  gs->board[m->fromFile][m->fromRank] = piece;
   /******************
      When takeback a _first_ move of rook, the ??rmoved variable
      must be cleared . To check, if the move is first, we should
@@ -2275,9 +2473,6 @@ int backup_move(int g, int mode)
     goto cleanupMove;
   }
   gs->board[m->toFile][m->toRank] = m->pieceCaptured;
-  if(gs->board[m->fromFile][m->fromRank] != NOPIECE) { // [HGM] from-square occupied, must have been Seirawan-style gating
-    gs->holding[gs->onMove==WHITE ? 1 : 0][piecetype(gs->board[m->fromFile][m->fromRank])-1]++; // put back in holdings (onMove not flipped yet!)
-  }
 cleanupMove:
   if (game_globals.garray[g].status != GAME_EXAMINE) {
     game_update_time(g);