fairymax.git
4 years agoClarify license master
H.G.Muller [Fri, 14 Nov 2014 09:53:48 +0000]
Clarify license

4 years agoRemove references to expired patents
H.G.Muller [Fri, 14 Nov 2014 09:44:16 +0000]
Remove references to expired patents

4 years agoUpdate piece definitions in ini file
H.G.Muller [Fri, 14 Nov 2014 09:40:28 +0000]
Update piece definitions in ini file

Some new standard definitions are given in the fmax.ini file, for
pieces that make use of the new possibilities for the range-counting
bits (bifurcators and bent sliders).

4 years agoSimplify man production rule in Makefile
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 18:49:14 +0000]
Simplify man production rule in Makefile

4 years agoLet 'make dist' use fairymax.c version in tar-ball name
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 18:41:06 +0000]
Let 'make dist' use fairymax.c version in tar-ball name

The VERSION is extracted from the C source with grep|sed, and assigned
to a variable in the Makefile (if it was not defined already), which is
then used in the tar-ball name when creating the distro tar ball.

4 years agoImplement -v option for printing version number
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 16:04:54 +0000]
Implement -v option for printing version number

4 years agoBump version number
H.G.Muller [Wed, 22 Oct 2014 18:17:56 +0000]
Bump version number

4 years agoChange symbol of Mammoth in Team Mate to cannon
H.G.Muller [Wed, 22 Oct 2014 12:20:21 +0000]
Change symbol of Mammoth in Team Mate to cannon

This seems to describe the usage of this piece, with its range 2 and 3
jumps better. (The 'M' could also be taken to stand for 'Mortar'.)

4 years agoFix detection of bare Kings
H.G.Muller [Wed, 22 Oct 2014 12:18:01 +0000]
Fix detection of bare Kings

The black King was already considered bare wihen black had still 3 pieces,
and null move was always switched off, even if no King was bare.

4 years agoRepair initial position of ASEAN
H.G.Muller [Fri, 17 Oct 2014 21:39:03 +0000]
Repair initial position of ASEAN

The previous fix was enough to put the Pawns on 3rd rank in the FEN
of the setup command Fairy-Max sent, but it still put them on 2nd rank
on its internal board.

4 years agoUpdate chagelog
H.G.Muller [Fri, 17 Oct 2014 11:31:47 +0000]
Update chagelog

Also for version 4.8T, where it was forgotten.

4 years agoBump version number to 4.8U
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 11:29:22 +0000]
Bump version number to 4.8U

4 years agoAdapt the comments in the ini-file to be more informative
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 11:28:11 +0000]
Adapt the comments in the ini-file to be more informative

This because they are now displayed to the user ed by the Info option.

4 years agoImplement Info option
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 11:27:04 +0000]
Implement Info option

This button option pops up a notice with the comment line above the
game definition.

4 years agoReorder engine-defined options
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 10:05:35 +0000]
Reorder engine-defined options

The 50-move claim option is moved up to the resign option, as they
do similar things.

4 years agoRemove fairy/Spartan
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 09:58:30 +0000]
Remove fairy/Spartan

This has been superfluous ever since Spartan Chess is a standard variant
in XBoard, and implemented in Fairy-Max that way too. And the entire
'Variant fairy selects' system goes obsolete now that XBoard 4.8.0
implements engine-defined variants anyway.

4 years agoChange name of Companion Chess to Team-Mate Chess
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 12:34:45 +0000]
Change name of Companion Chess to Team-Mate Chess

Turns out the name 'Companion Chess' was already taken. But 'Team Mate'
seems a better name anyway.
 Also make ID for Adjutant (without color-changing move) J in stead of B,
and rename Wind Mill to Mammoth (M), and use F for Phoenix. Exclude Ancaa
and make Cobra the primary promotion choice (as it is the strongest piece
that is not color bound).

4 years agoForbid promotion to pieces with value ending in 3
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 12:56:09 +0000]
Forbid promotion to pieces with value ending in 3

No piece had that yet in any existing variant, and although Fairy-Max will
still always promote to piece #7, the user's promotion choice can now be
checked better for legality.

4 years agoAdd remark on royal-on-hill winning condition in ini file
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 12:53:03 +0000]
Add remark on royal-on-hill winning condition in ini file

4 years agoUpdate remark on Makruk promotion zone in ini file
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 12:41:24 +0000]
Update remark on Makruk promotion zone in ini file

4 years agoSwitch to using Ancaa in Companion Chess
H.G.Muller [Tue, 14 Oct 2014 21:42:49 +0000]
Switch to using Ancaa in Companion Chess

Now we can do bent riders, the Ancaa is a better Queen replacement
as the Adjutant, as it does not need an unnatural color-switching move.
Also there is no reason that the same piece should be used for castling
K-side and Q-side, so we replace one of the corner pieces by a
'sliding Gnu', for which the C move can be blocked on the N square.
Leave a pure (color-bound) Adjutant in aspromotion choice, to play with.

4 years agoToggle mode & direction only once on riders
H.G.Muller [Mon, 13 Oct 2014 09:32:55 +0000]
Toggle mode & direction only once on riders

Rather than toggling the mode and direction every step after the
range count runs out, (as needed for crooked pieces), we now only
toggle when the range expires (so we can define bent riders).

4 years agoFix promotions in variant normal
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 20:30:39 +0000]
Fix promotions in variant normal

The Queen to which we promote must have ID 'Q', or we would print an
incorrect promotion suffix. The Queen in the initial setup can have any
name, as the name is never used. So we supply a duplicate Queen, used
in the initial setup, which is ordered by piece value, while the
Queen obtained through promotion or an edited position has the
sub-optimal ordering.

4 years agoFix castling in all CWDA flavors
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 17:58:58 +0000]
Fix castling in all CWDA flavors

Relying on the native castling did not work with unorthodox corner pieces.

4 years agoImplement Companion Chess
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 17:49:21 +0000]
Implement Companion Chess

This self-concocted variant distinguishes itself in that it does not
have a single piece with mating potential, so that mates in the late
end-game always have to be performed by pairs of pieces.

4 years agoFix ASEAN Chess
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 09:46:28 +0000]
Fix ASEAN Chess

Variant asean did not put the Pawns on 3rd rank since the "=3" suffix
was used to indicate Makruk, as ASEAN has a normal 1-rank promotion zone.
By adding "=1" as a kludge, and later resetting the 'makruk' variable
that controls the zone width, it now sets up the correct position.

4 years agoAdd option do adjust 50-moves draw claim
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 09:04:48 +0000]
Add option do adjust 50-moves draw claim

The number of reversible moves after which a draw claim is emitted
is now adjustable through an engine-defined option.

4 years agoUse separate-kings definition in variant normal
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 08:20:55 +0000]
Use separate-kings definition in variant normal

Variant normal is now defined with separate piece types for white
and black King, so that the stay-put bonus can be effective, allowing
it to win KBNK.

4 years agoLet bare King paint itself out of a corner
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 08:13:05 +0000]
Let bare King paint itself out of a corner

A bare King now increses the centralization bonus of any square it
visits at game level. This implements a perpetually increasing
'stay-put bonus' for loitering in the same location, and makes the
strong side eventually decide to drive the bare King out of a corner
where it cannot be checkmated.
  This only works in games where the white and black King are defined
as separate piece types (as there is no bare-King recognition otherwise)!

4 years agoDefine b&w Kings separately in Makruk, ASEAN and Courier
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 17:16:10 +0000]
Define b&w Kings separately in Makruk, ASEAN and Courier

This triggers the bare-King mating enhancement, which is important
for mating with many Ferz and Knights. Cambodian already did have
separate Kings, for the initial moves.

4 years agoIncrease centralization bonus of bare King
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 16:48:22 +0000]
Increase centralization bonus of bare King

Any bare King is detected before starting the search, by counting
pieces. Its centralization points are then multiplied by 5. In addition
null move is switched off by faking material count R = 4. This helps
a lot in Makruk KNFFK end-games. The hash table is invalidated to soften
the shock of that.
 This can only work when white and black King are defined as different
pieces, and the feature is triggered by piece 3 and 4 being royal.

4 years agoRepair Seirawan gating
H.G.Muller [Wed, 8 Oct 2014 06:56:21 +0000]
Repair Seirawan gating

The overhaul of promotion code had forgotton to strip off the virginity
and color bits of the gated piece (gt) when assigning it to the promotion
piece type. With as a result that garbage characters were printed as
promotion suffix in gating moves.

4 years agoEmit piece command for Falcon in Falcon Chess
H.G.Muller [Sat, 4 Oct 2014 20:02:35 +0000]
Emit piece command for Falcon in Falcon Chess

This uses the 'a' operator, which might not yet be supported by
XBoard 4.8.0. (But this then also should reject it when legality testing
is on.)

4 years agoAdd Bifurcator Chess
H.G.Muller [Thu, 2 Oct 2014 21:37:12 +0000]
Add Bifurcator Chess

A self-concocted Chess variant using the concept of bifurcating
pieces conceived by Mats Winther. The Bishop and Rook are replaced
by upgraded versions that have all usual moves, but 'bounce off' the
first friendly piece that would have normally blocked them. They can
continue at 45-degree angle on either side of that piece. This seems
good to drive anyone crazy! Piece values as yet completely unknown,
but obviously higher than the usual B and R, as they get lots of extra
moves when the board is well populated, so I upped them 1 Pawn.

4 years agoUse '2'-bit of range field to flag hop-friend
H.G.Muller [Fri, 3 Oct 2014 08:22:51 +0000]
Use '2'-bit of range field to flag hop-friend

The possibility to 'collide' from the hop platform by first stepping
back a number of squares before starting the second leg is now restricted
to one square, as indicated by the '1'-bit of the range field, for hoppers.
The '2' bit now flags that only a friendly piece can be used as platform;
an enemy counts as empty in the hop test, but because there is an actual
piece there it will terminate the ray (as no hop will reset that then).

4 years agoLet hoppers change direction, use range bits as offset
H.G.Muller [Thu, 2 Oct 2014 21:29:08 +0000]
Let hoppers change direction, use range bits as offset

Hoppers were ignoring the step-vector toggle. This is now corrected,
with a re-write to get more compact code (toggling the rights bits only
in a single place). The range counter is no longer decremented for
hoppers, so these bits can now be used as flag for something else.
Currently they are used to subtract range*oldStep from the hop square,
so that with range=1 the hop-toggle takes place on the square before
the obstacle, allowing implementation of colliding bifurcators.

4 years agoImplement King of the Hill as engine-supported variant
H.G.Muller [Tue, 30 Sep 2014 20:18:32 +0000]
Implement King of the Hill as engine-supported variant

The new winning condition is implemented as finding a royal of the stm
on the hill at the start of the turn. A global flag 'hill' enables this
test, and is set when the value of piece #3 is -2. (Kludgy!) The flag
centr[pieceType] is now used as a multiplier, which for 0, 1 amounts
to the same, but opens the possibility to up it before the search, for a
specific piece type. This is used in 'King of the Hill' to increase the
attraction of the King towards the center from 12 to 264cP when material
drops from Q+2minor (each) to nothing. (This was worth 100 Elo!)
The royal piece must be piece #3!

4 years agoAdd Windows icon for the executables
H.G.Muller [Sun, 28 Sep 2014 20:55:24 +0000]
Add Windows icon for the executables

For convenience the .o file is also committed, although it is really
a derived file.

4 years agoAdd piece command for Rookies Marshal
H.G.Muller [Sun, 28 Sep 2014 20:44:40 +0000]
Add piece command for Rookies Marshal

The native moves of XBoard for the chosen piece were KN, not RN.

4 years agoAdd Charge of the Light Brigade as engine-defined variant
H.G.Muller [Fri, 26 Sep 2014 21:04:58 +0000]
Add Charge of the Light Brigade as engine-defined variant

A slight modification in the FEN printing was needed so that white
could have empty squares on the back-rank of the setup. (Black stil
cannot!)

4 years agoEmit piece commands in cylinder Chess
H.G.Muller [Wed, 24 Sep 2014 17:46:09 +0000]
Emit piece commands in cylinder Chess

4 years agoMention more variants in plugin-spec
H.G.Muller [Tue, 23 Sep 2014 20:23:06 +0000]
Mention more variants in plugin-spec

Now that the plugin-spec standard has decided on categorizing variants,
we can mention the categories in which the Fairy-Max variants belong.

4 years agoEmit piece commands in Cambodian and Great Shatranj
H.G.Muller [Tue, 23 Sep 2014 20:19:57 +0000]
Emit piece commands in Cambodian and Great Shatranj

4 years agoConfigure piece commands for all non-standard pieces
H.G.Muller [Sat, 20 Sep 2014 08:55:44 +0000]
Configure piece commands for all non-standard pieces

The weird pieces in Chess with Different Armies, Great Shatranj and
the Ai-Wok are now described in piece commands, so the GUI can be made
aware of the way these move. For Berolina, Falcon and Superchess this
was not yet possible, because of e.p. capture, multi-leg moving and
the Emperor's castling move, respectively.

4 years agoSupport printing of piece command specified in ini file
H.G.Muller [Sat, 20 Sep 2014 08:25:59 +0000]
Support printing of piece command specified in ini file

Lines behind the game definition starting with # (after an empty
such line) are sent to the GUI with a 'piece' prefix. This allows
Fairy-Max to implement the new XBoard protocol for communicating
piece moves to the GUI, so the latter can do legality testing and
better SAN generation.

4 years agoMention piece-to-char table in format description
H.G.Muller [Sat, 20 Sep 2014 09:25:51 +0000]
Mention piece-to-char table in format description

4 years agoCorrect Marshal moves in Rookies army
H.G.Muller [Sat, 20 Sep 2014 08:36:27 +0000]
Correct Marshal moves in Rookies army

The moves of the Marshal in the CWDA Remarkable Rookies army were
configured as that of the Colonel from the Nutty Knigths army,
rather than as an ordinary RN compound.

4 years agoFix spurious setup command at startup
H.G.Muller [Sat, 20 Sep 2014 07:29:23 +0000]
Fix spurious setup command at startup

The vatiable ptc was used uninitialized when the default game description
at the start of the ini file was used in response to LoadGame(NULL),
leading to printing of a spurious setup command with garbage piece-to-char
table, which would wreck the initial setup of XBoard when it started with
legality testing off.

4 years agoAdd separate plugin-spec files for maxqi and shamax
H.G.Muller [Sat, 13 Sep 2014 13:06:16 +0000]
Add separate plugin-spec files for maxqi and shamax

Next to the .eng file, also install logos for them, but use the same
logo as for fairymax (now named logo.png).

4 years agoUpdate Makefile
H.G.Muller [Fri, 12 Sep 2014 20:51:34 +0000]
Update Makefile

Let Makefile install logo and plugin-spec file for new GUI auto-install
system. Also apply Debian patch regarding LDFLAGS and CPPFLAGS.

4 years agoCreate .eng file
H.G.Muller [Fri, 12 Sep 2014 16:15:25 +0000]
Create .eng file

This file is intended for install in /usr/share/games/plugins/xboard/
to announce the presence of the engine.

4 years agoCommit logo
H.G.Muller [Fri, 12 Sep 2014 16:15:02 +0000]
Commit logo

4 years agoLet main return value, to make Clang happy
H.G.Muller [Fri, 12 Sep 2014 16:05:46 +0000]
Let main return value, to make Clang happy

4 years agoBump version number
H.G.Muller [Mon, 8 Sep 2014 10:12:03 +0000]
Bump version number

4 years agoDelete some spurious empty lines from ini file
H.G.Muller [Mon, 8 Sep 2014 10:00:55 +0000]
Delete some spurious empty lines from ini file

4 years agoAdd variant 'nocastle' description to ini file
H.G.Muller [Mon, 8 Sep 2014 09:58:35 +0000]
Add variant 'nocastle' description to ini file

5 years agoSend parent variant with setup command
H.G.Muller [Thu, 26 Dec 2013 20:54:54 +0000]
Send parent variant with setup command

Implement WinBoard's extended setup command, which also specifies
board size and parent variant. The parent variant can be specified
in the fmax.ini file behind the pieceToCharTable. Ai-wok and Cambodian
now have new definitions making use of this mechanism. To not confuse
them with the old definitions, (which remained for backward compatibility),
the later are now capitalized.

5 years agoFix MaxQi printinf variants
H.G. Muller [Wed, 23 Oct 2013 18:47:16 +0000]
Fix MaxQi printinf variants

The bug that with some compilers made Fairy-Max fail reading its ini file
was still present in MaxQi, and doing the same thing there.

6 years agoIssue setup command in Makruk
H.G. Muller [Mon, 20 May 2013 11:36:47 +0000]
Issue setup command in Makruk

Printing of a setup command after loading a game is now also done in Makruk,
and takes into account Pawns start on 3rd rank there.

6 years agoImplement Ai-Wok option in Makruk
H.G. Muller [Mon, 20 May 2013 10:59:47 +0000]
Implement Ai-Wok option in Makruk

The checkbox option to play Makruk with Cambodian rules is now replaced
by a combobox that lets you choose between makruk, cambodian and ai-wok.
The latter is given a new definition in the fmax.ini file. It is Makruk
where the Met is replaced by an Ai-Wok piece (RNF).

6 years agoAdopt new method for indicating promotion-zone depth
H.G. Muller [Mon, 20 May 2013 10:15:11 +0000]
Adopt new method for indicating promotion-zone depth

Fairy-Max normally promotes Pawns only on last rank. For Makruk, whih needs
6th rank, a kludge was used by trikkering on value 181 of the promotion
piece. Now a suffix =N to the board-size spec is used in stead, where N
indicates the deviant zone depth. For now we always assume N=3 when this
suffix is present (as the IA would not know how to do other zone depth
than 1 or 3).

6 years agoAdd ASEAN Chess
H.G. Muller [Mon, 20 May 2013 09:49:44 +0000]
Add ASEAN Chess

This is a clone of Makruk, using Q and B for piece ID, and promotion
only on last rank. (And white K and Q set up differently, but as it gets
the Pawns wrong this has to be loaded from the GUI anyway.)

6 years agoMark castling Rook as non-virgin
H.G. Muller [Thu, 16 May 2013 17:14:47 +0000]
Mark castling Rook as non-virgin

The Rook was left virgin when castling. This could cause erroneous gating
in variant seirawan. Now the original piece is remembered in a variable rk,
from which it can be restored, while the on-board (moved) Rook wil get the
virginity bit set. Separate storage was preferred over clearing the bit
on take-back, because it allows the same code to also handle other removal
of pieces a a side effect of a move, by setting G to the piece to be removed.

6 years agoUpdate man page 4.8S
H.G. Muller [Fri, 26 Apr 2013 09:11:17 +0000]
Update man page

Mention the limited-range sliders.

6 years agoFix compiler warnings MaxQi
H.G. Muller [Fri, 26 Apr 2013 09:01:44 +0000]
Fix compiler warnings MaxQi

LoadGame was declared as int rather than void and did not return anything.
The return statements in int main did not return a value.

6 years agoCheck in Fairy-Max web page
H.G. Muller [Thu, 28 Feb 2013 14:41:36 +0000]
Check in Fairy-Max web page

6 years agoFix promotion value Shatranj / Courier / Makruk
H.G. Muller [Tue, 26 Feb 2013 14:15:20 +0000]
Fix promotion value Shatranj / Courier / Makruk

The patch to use true piece value in game-level promotions broke variants
in which promotion is to the worthless Ferz. Because in subtrating the
default score it did not take into account the division by 8 this has
in the search for such variants.

6 years agoImplement Remarkable Rookies
H.G. Muller [Wed, 20 Feb 2013 16:08:27 +0000]
Implement Remarkable Rookies

The Rookies army of Chess with Different Armies contained an R4, which
can now be implemented with the limited-range slider extension. Game
defiitions have been added of Rookies vs FIDE and Clobberers (both ways).

6 years agoImplement limited-range sliders
H.G. Muller [Wed, 20 Feb 2013 16:06:37 +0000]
Implement limited-range sliders

bit 10 & 11 of the flags word were still unused, and are now used to
specify how many steps the first toggling of the move rights should
be postponed on non-hopper moves.

6 years agoFix check extension
H.G. Muller [Sat, 16 Feb 2013 17:05:46 +0000]
Fix check extension

Check extension in micro-Max was not be awarded when a piece other than King
captured the checker. In the code this was still tested assuming the piece
number of the King would always be 3, while in Fairy-Max every piece can be
Royal, based on the sign of its piece value w[]. In many game definitions
piece 3 was actually not a King at all.

6 years agoFix promotion bonus
H.G. Muller [Wed, 13 Feb 2013 18:39:02 +0000]
Fix promotion bonus

In its search Fairy-Max always promotes to 'Queen' ad gives itself 768 cP
bonus for that. (Which is about right for the original micro-Max Q=851
and P=74.) The opponent can do under-promotion to a piece of wildly
different value, though, and this was not corrected. It is now corrected
at game level (which is the only place it can happen).

6 years agoAdd 6th and 7th rank Pawn bonus when setting up position
H.G. Muller [Wed, 13 Feb 2013 19:02:13 +0000]
Add 6th and 7th rank Pawn bonus when setting up position

Both the bonuses hidden in the board, as well as the total material
evaluation had to be added.

6 years agoUpdate changelog
H.G. Muller [Tue, 12 Feb 2013 15:38:38 +0000]
Update changelog

6 years agoBump version number to 4.8S
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 21:30:26 +0000]
Bump version number to 4.8S

6 years agoFix bug in Berolina e.p. capture
H.G. Muller [Tue, 12 Feb 2013 15:03:36 +0000]
Fix bug in Berolina e.p. capture

A move to the e.p. square in Berolina is not always an attempt to
capture e.p., but can also be a normal non-capture. The latter were
refused, however, because the capture square was always shifted for
Pawn moves to the e.p. square. Now it is only done when the move
has capture rights associated with it.

6 years agoFix spurious result claims in Spartan Chess
H.G. Muller [Tue, 12 Feb 2013 08:43:20 +0000]
Fix spurious result claims in Spartan Chess

Fairy-Max sometimes sees phantom mates, where evasion is possible through
promotion to royalty. The possibility for this is now detected based on
presence of expendable royalty in the list of participating pieces,
and this is used to suppress loss claims. (Checking if promotion is
indeed possible is limited to presence of 2nd-rank Pawn.)
 In addition promotion to royalty is now rejected as illegal in variants
without expendable royalty.

6 years agoRemove under-promotion resign
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 21:38:13 +0000]
Remove under-promotion resign

This was legacy code from micro-Max, and is no longer used, as Fairy-Max
allows the opponent every under-promotion.

6 years agoCorrect typo in error message
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 20:51:30 +0000]
Correct typo in error message

6 years agoFix some warnings
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 13:12:48 +0000]
Fix some warnings

6 years agoFix Clear Hash option
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 13:05:46 +0000]
Fix Clear Hash option

The Clear Hash option was not properly tested for, and was thus ignored.

6 years agoFix hash-address bug
H.G. Muller [Mon, 11 Feb 2013 13:02:05 +0000]
Fix hash-address bug

The lowest bit of the address was clipped off by wrong use of the mask.
Because of this only even entries could be used, and spoiling of the
key after underpromotion to the 'nearest' alternative would lead to an
enormous number of false hash hits, leading to false result claims.

7 years agoRecognize drop moves as illegal move
H.G. Muller [Tue, 24 Apr 2012 12:57:12 +0000]
Recognize drop moves as illegal move

An @-sign as second character now makes Fairy-Max recognize the input
as a move, so that the Illegal-move response is given rather than the
Unknown-command response. It is not really checked if the encoding of
the drop move accidentally coincide with that of a legal move.

7 years agoLet Fairy-Max print timing info
H.G. Muller [Mon, 13 Feb 2012 12:37:28 +0000]
Let Fairy-Max print timing info

Before and after search a time stamp are printed, and after the search
the real and cpu time used for it. The time stamp can be compared to
that of the opponent, to calculate communication delay through the GUI.

7 years agoFix illegal-move message on seirawan gating from gated pieces
H.G. Muller [Wed, 28 Dec 2011 13:28:18 +0000]
Fix illegal-move message on seirawan gating from gated pieces

Entering a gating move hen an already-gated piece left the back rank
as interpreted as a on-gating move, rather than rejected. This because
gating moves with non-virgin pieces were interpreted as non-gating
promotions. The test for true promotions is now done on piece type
rather than virginity.

7 years agoFix undo in variant seirawan
H.G. Muller [Tue, 27 Dec 2011 14:39:42 +0000]
Fix undo in variant seirawan

The gated pieces were not remembered in the game history, so that
replaying it when tking bck a move did not work properly.

7 years agoAdd setting up of holdings in variant seirawan
H.G. Muller [Tue, 27 Dec 2011 14:02:30 +0000]
Add setting up of holdings in variant seirawan

In WB edit mode lines of the form P@N put N copies of piece type P
in the Seirawan holdings, and the xedit=1 feature lets WB send it
this way. Should not be used for other pieces than H or E!

7 years agoFix under-promotion hash mixup
H.G. Muller [Thu, 3 Nov 2011 16:37:34 +0000]
Fix under-promotion hash mixup

The hash table was invalidated on under-promotion by adding the promotion
'deficit' to the J hash key. But for some fairy-pieces (in particular
Spartan G vs W) this difference apparently caused false hits in the
null-move search, leading to misqualification of positions as stalemate.
Presumably because the J key is also modified by stm, and different
stm and promo-deficit could cancel each other. In stead we now modify
the Z hash key with the promo-deficit.

7 years agoUpdate explanations inf max.ini file 4.8R
H.G. Muller [Sat, 8 Oct 2011 17:29:29 +0000]
Update explanations inf max.ini file

7 years agoUpdate and improve manual page
H.G. Muller [Sat, 8 Oct 2011 13:37:24 +0000]
Update and improve manual page

7 years agoSlight improvements in Makefile
H.G. Muller [Sat, 8 Oct 2011 12:45:54 +0000]
Slight improvements in Makefile

On request the Makefile is made more BSD friendly, and now also uses
DESTDIR in constructing the name of the ini files.

7 years agoBump version number to 4.8R
H.G. Muller [Fri, 7 Oct 2011 15:17:27 +0000]
Bump version number to 4.8R

Also update changelog.

7 years agoAdapt make-dist for Ubuntu crippling of md5
H.G. Muller [Fri, 7 Oct 2011 15:44:06 +0000]
Adapt make-dist for Ubuntu crippling of md5

md5 apparently is not provided anymore in Ubuntu 10.04, and is replaced
by md5sum, which causes an error when it sees a directory, which
apparently cannot be suppressed by an option. A work-around is now
provided in the Makefile, through ignoring the result.

7 years agoAdd variant falcon
H.G. Muller [Fri, 7 Oct 2011 15:10:30 +0000]
Add variant falcon

The description of Falcon Chess is added again to the ini file,
now the patent on that variant has expired.

7 years agoFix virginity of pieces in setup position
H.G. Muller [Fri, 7 Oct 2011 14:28:00 +0000]
Fix virginity of pieces in setup position

Only royal and corner pieces got their virginity bits set when they
started on the original location, because these bits were only used
for castling. But this caused problems for the Met move in Cambodian Chess.
There was in fact no reason not to extend this to all pieces.
It might even solve a so far undetected problem in Seirawan.
But in Makruk it isextra important, because WinBoard always considers
that played from a setup position, because of the non-standard Pawn rank.

7 years agoSelect Cambodian Chess by separate option
H.G. Muller [Fri, 7 Oct 2011 14:22:33 +0000]
Select Cambodian Chess by separate option

A -check option is added to select Cambodian rules in Makruk, so that
this can now be played as Makruk under WinBoard. (This was needed to get
the promotion rules right.) The Cambodian Chess definition in the ini file
is changed from fairy/Cambodian to cambodian, and special code makes this
substitution for makruk.

7 years agoAdd Cambodian Chess
H.G. Muller [Sat, 1 Oct 2011 21:04:13 +0000]
Add Cambodian Chess

The extra moves of virgin K and M had to be exempted from the castling
test, for which the 128-bit in th eflags is used. This bit also indicates
the intermediate square is a dummy, (which makes the move a jump), and
is thus never set on genuine castlings.

7 years agoReorder pieces for Makruk
H.G. Muller [Sat, 1 Oct 2011 18:29:29 +0000]
Reorder pieces for Makruk

Makruk had many duplicate pieces, to provide B and F/Q as alternatives
for S and M. The piece ordering was also bad from the LVA point of view,
partly because the promotion piece has to be number 7 by convention.
The problem is now solved by using the B/F/Q aliases as filler pieces,
and moving the default pieces all behind M, in order of increasing value.

8 years agoAdd Spartan Chess as a major variant
H.G. Muller [Mon, 10 Jan 2011 17:17:53 +0000]
Add Spartan Chess as a major variant

For now we leave in the definition of fairy/Spartan as well, for
compatibility with older WinBoard versions that do not support spartan.

8 years agoFix phantom castlings in Spartan Chess
H.G. Muller [Mon, 10 Jan 2011 17:15:28 +0000]
Fix phantom castlings in Spartan Chess

Spartan Kings sometimes attempted to move 2 squares laterally, because
they thought they could castle. This becuase white andblack where
sharing the King definition. Now a separate definition for the black
King is added, without castling rights.

8 years agoFix legality of promotion to King
H.G. Muller [Mon, 10 Jan 2011 16:56:04 +0000]
Fix legality of promotion to King

The count for a piece type was not increased on promotion, with a result
that in variants with an extinction win condition phantom mates and
illegal moves (when in check) were called. The count is now increased at
game level when under-promotion to an extinction piece takes place.
This is done even befor the move is performed by the legality search,
because that search would only search promotion to 'Queen', so that
a promotion would not be considered legal if it leaves the last-remaining
'King'  in check. While such a promotion is a valid way to resolve the
extinction threat.
This leaves a minor problem in Spartan Chess: the King from the
promotion could also be in check, leading to a forbidden duple check,
and this is not detected. So an illegal move could be accepted here.
(Promotion to 'King'  in other variants is accepted as well, btw.)