Updating to version 1.3, release made by Mike Vanier (mvanier@bbb.caltech.edu).
[gnushogi.git] / doc / tutorial1.gam
index e77309e..6642ca7 100644 (file)
    3.P7f P4d
 [ White closes the bishop diagonal again. He plans to play ranging rook
   (the rook goes to 5, 4, 3 of 2b; a defensive strategy) and in that case
-  he*d better avoid an exchange of bishops. One of the reasons is that he
+  he'd better avoid an exchange of bishops. One of the reasons is that he
   will have problems developing his pieces without leaving holes for
   bishop drops. ]
    4.S4h R3b  5.P3f S4b  6.K6h K6b
-[ In general the rook play an important role in the attacks. It is wise
+[ In general the rook plays an important role in the attacks. It is wise
   to move the king away from the area where the initial fights will be
   and both players act according to the Shogi proverb "keep the rook and
   king apart". ]
   move. ]
    10... S5c  11.P1f P1d
 [ The advance of the edge pawns must be timed very well. The remark at
-  blacks tenth move applies here too: this move is good if black wants to
-  play a slow game, because it eleminates a future B1e. ]
+  black's tenth move applies here too: this move is good if black wants to
+  play a slow game, because it eliminates a future B1e. ]
    12. P4f K8b  13.N3g S7b
 [ Black develops his knight in order to start an attack over the second,
-  third and fourth files. White strengthens his kings position and awaits
+  third and fourth files. White strengthens his king's position and awaits
   the attack. He aims at a counter attack as soon as black has broken
-  through into the white camp. Probably white*s breakthrough will take
+  through into the white camp. Probably white's breakthrough will take
   place later, but he has good compensation in the form of a stronger
   castle. This theme occurs very often in static rook versus ranging rook
   games. ]
@@ -60,8 +60,8 @@
   latter, black can play Px2c+ followed by +P3c. The disadvantage is the
   black "tokin" (=promoted pawn) that white will get in his camp; the
   advantage is that it will cost black two more moves to promote his
-  rook. Because white did not trust the result after engaging in a
-  "semeai" (=mutual attack) with 18...\fN4e would to give a positive
+  rook. Because white did not trust that the result after engaging in a
+  "semeai" (=mutual attack) with 18...N4e would to give a positive
   result, he captured the pawn on 2d. Making the right decision in
   moments like this often makes the difference between a win and a loss:
   miss one attacking chance and you will be forced to defend the whole
@@ -69,7 +69,7 @@
   can destroy all "aji" (=potential, meaning possibilities, threats)
   without getting anything in return. ]
    19.Rx2d Nx4e  20.Nx4e Rx4e  21.R2a+ P*4g
-[ Now it becomes clear why black*s 10.S6h was not good. Had this move
+[ Now it becomes clear why black's 10.S6h was not good. Had this move
   been omitted, then white would not have had the time to play 13... S7b
   and after R2a+ the gold on 6a would hang. Thus black would have kept
   "sente" (=initiative). Instead of 21... P*4g B*6d is a very good move,
   illustrates the sharpness of Shogi: one move can make the difference
   between winning and losing. ]
    26.P*4f Rx4f
-[ This move eliminates white*s last chances. 26... R4b  27.+Rx4b Sx4b
+[ This move eliminates white's last chances. 26... R4b  27.+Rx4b Sx4b
   28.R*4a seems annoying, but after 28... B*3c  29.S7g B*3b white wins
   the rook and with his "tokin" on 3g there still is some hope. ]
    27.N*6e +P4g
-[ White cannot defend anymore, so he starts a desparate attack. Black
+[ White cannot defend anymore, so he starts a desperate attack. Black
   does not lose the right track, however. ]
    28.Nx5c+ +Px5h  29.+Nx6b +Px6h  30.Gx6h N*8f  31.Px8f B*6i  32.Gx6i
    R4h+  33.N*6h +Rx6h  34.Gx6h S*8g  35.Kx8g N*9e  36.K7h Resigns