Fix royalty of Crown Prince in setup positions
authorH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Sun, 6 Apr 2014 20:55:23 +0000 (22:55 +0200)
committerH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Sun, 6 Apr 2014 21:01:30 +0000 (23:01 +0200)
The Crown Prince wa not recognized as royal, because the tet supposed to
do that assumed it was CP, rather than +DE. During initialization of games
without Elephant this caused insertion of a dummy (captured) +DE as second
royal, demoting a possibly initially present +DE to non-royal status.
 Testing exposed an bug in the evaluation that wrongly identified CP
in the abense of K, leading to a segfault.

hachu.c

diff --git a/hachu.c b/hachu.c
index 6d3e17f..cc462a1 100644 (file)
--- a/hachu.c
+++ b/hachu.c
@@ -12,7 +12,7 @@
 \r
 #define VERSION "0.18"\r
 \r
-//define PATH level==0 /*|| path[0] == 0x3490a &&  (level==1 || path[1] == 0x285b3 && (level == 2 || path[2] == 0x8710f && (level == 3 /*|| path[3] == 0x3e865 && (level == 4 || path[4] == 0x4b865 && (level == 5)))))*/\r
+//define PATH level==0 || path[0] == 0x1103a &&  (level==1 || path[1] == 0x6f0f6 && (level == 2 /*|| path[2] == 0x8710f && (level == 3 /*|| path[3] == 0x3e865 && (level == 4 || path[4] == 0x4b865 && (level == 5)))*/))\r
 #define PATH 0\r
 \r
 #define HASH\r
@@ -817,7 +817,7 @@ SetUp(char *array, int var)
        name[0] += 'A' - 'a';\r
        if(name[1]) name[1] += 'A' - 'a';\r
       } else color = WHITE;\r
-      if(!strcmp(name, "CP")) prince |= color+1; // remember if we added Crown Prince\r
+      if(!strcmp(name, "CP") || pflag && !strcmp(name, "DE")) prince |= color+1; // remember if we added Crown Prince\r
       p1 = LookUp(name, var);\r
       if(!p1) printf("tellusererror Unknown piece '%s' in setup\n", name), exit(-1);\r
       if(pflag && p1->promoted) p1 = LookUp(p1->promoted, var); // use promoted piece instead\r
@@ -1623,8 +1623,8 @@ Evaluate (int difEval)
 \r
 #ifdef KINGSAFETY\r
   // basic centralization in end-game (also facilitates bare-King mating)\r
-  wKing = p[royal[WHITE]].pos; if(wKing == ABSENT) wKing = p[royal[WHITE]+1].pos;\r
-  bKing = p[royal[BLACK]].pos; if(bKing == ABSENT) bKing = p[royal[BLACK]+1].pos;\r
+  wKing = p[royal[WHITE]].pos; if(wKing == ABSENT) wKing = p[royal[WHITE]+2].pos;\r
+  bKing = p[royal[BLACK]].pos; if(bKing == ABSENT) bKing = p[royal[BLACK]+2].pos;\r
   if(filling < 32) {\r
     int lead = (stm == WHITE ? difEval : -difEval);\r
     score += (PST[3*BW*BH+wKing] - PST[3*BW*BH+bKing])*(32 - filling) >> 7;\r
@@ -1739,7 +1739,7 @@ if(!level) {for(i=0; i<5; i++)printf("# %d %08x, %d\n", i, repStack[200-i], chec
     }\r
   } else { // he has no king! Test for attacks on Crown Prince\r
     k = p[king + 2].pos;\r
-    if(attacks[2*k + stm]) return INF; // we have attack on Crown Prince\r
+    if(k == ABSENT || attacks[2*k + stm]) return INF; // we have attack on Crown Prince\r
   }\r
 //printf("King safe\n");fflush(stdout);\r
   // EVALUATION & WINDOW SHIFT\r