Create new (empty) branch for board themes
[xboard.git] / NEWS
diff --git a/NEWS b/NEWS
deleted file mode 100644 (file)
index 2b51c6a..0000000
--- a/NEWS
+++ /dev/null
@@ -1,1493 +0,0 @@
-** Version 4.8.0 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.8.0/ )
-
-   * New features in this release
-    * Resuming saved unfinished games
-    * Setting up positions more easily
-    * Bitbase adjudication
-    * Showing tablebase hits
-    * A new ICS window
-    * Recalling board themes (XBoard)
-    * Playing moves by clicking them
-    * Fonts in the XBoard GTK build
-    * Using the mousewheel (XBoard)
-    * Displaying a blunder graph
-    * Slicing up a PGN database
-    * Auto-install of engines
-
-   * New variant support
-    * ASEAN Chess
-    * Chu Shogi
-    * Mighty Lion
-    * Highlighting squares on engine command
-    * Let the engine finish a user move
-    * Non-standard variant names
-    * Fischer castling in any variant
-    * Knowing the moves of unknown pieces
-
-   * Fixed bugs
-    * Fix crash on using some Browse buttons in dialogs of the GTK
-      build.
-    * Fix buffer overflow in PGN parser, when all lines end in
-      comments.
-    * Fix crash on specifying non-existent board texture.
-    * Prevent crash on double-click in XB Game List Tags dialog.
-    * Fix the auto-display comment control in the General Options
-      dialog of WinBoard, which was ignored.
-    * Fix adjusting clocks by clicking them in Xaw build.
-    * Fix zooming of Evaluation Graph XB with mousewheel, which was
-      not working at all.
-    * Fix sticky-windows feature WB for Windows 8, where it did not
-      work at all.
-    * WinBoard's seek graph is now sized to also cover any board rim.
-    * Key bindings XB for non menu items are no longer ignored.
-    * Set castling rights correctly after loading of game file from
-      command line.
-    * Allow castling and e.p. moves to be edited into opening book
-      (and prevent their disappearance from it).
-    * The sorting of engine output was made more robust against
-      engines that send thinking output on fail lows.
-    * Fix node-count display, which was clipped to 32 bits.
-    * Suppress board-size oscillations in GTK build.
-    * Fixed detection of screen size in GTK.  (This is a mixed
-      blessing, as now it picks the largest possible window size, and
-      in GTK interactive down-sizing is not possible.)
-    * Fix mode highlighting after refusal of Two Machines mode because
-      2nd engine did not support variant.
-    * Blow up textures that are too small.
-    * Ignore invalid color specs in stead of treating them as black
-      (important because Cairo does not understand old xpm color
-      names).
-    * Prevent XB and WB from becoming unresponsive during lengthy
-      tasks such as book building.
-    * Fix slowdown of WB during loading of huge PGN files due to
-      Game-List window update.
-    * Limit width of menu bar for small board sizes in GTK build.
-    * Improve the code to kill rogue engines in XB.
-    * Drawing of pieces outside the board (in maximaized windows),
-      which left lots of debris, is now suppressed.
-    * Make WB window sizing handle multiple screens.
-    * 50-move counter is no longer reset on Chess960 castlings.
-    * Fix legality testing of A-side castling in FRC (which was
-      allowed with Rook on a- and blocker on b-file).
-    * Fixed piece ID of Falcon in Falcon Chess, which was written as
-      '.' and could not be selected on promotion.
-    * Fix cross-edge e.p. captures in Cylinder Chess (which was not
-      recognized as e.p.).
-    * Fix animation of Seirawan Chess castling + gating at Rook
-      square, which made Rook disappear.
-    * Fix adjudication of stalemates in variant Giveaway.
-    * Display of the variant tag in the Game List now works.
-    * Reset move entry (clearing target-square markers) on 'clear
-      board' in Edit Position mode.
-    * The Game List is automatically updated when you alter the tag
-      selection for the game lines.
-    * Indicate current variant in New Variant dialog of the GTK build
-      (by printing it in boldface on the button).
-
-   * Known Problems
-    * GTK: in a tiling window manager the size of the board seems to be
-      calculated incorrectly. A temporary fix for this is to use a fixed
-      size by using the "-size <N>" and "-fixedSize true" options
-      on the command line.
-
-
-** Version 4.7.3 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.7.3/ )
-
-   bugfix release for 4.7.2
-
-   * Fix buffer overflow in parser on long PGN with scores
-   * Allow castling and e.p. capture moves to survive when editing opening book
-   * Fix node-count overflow in engine output
-   * Better sorting of fail-low lines in engine output
-   * Fix Chess960 a-side castling legality check
-   * Fix position search in Chess960
-   * Fix adjudication of Giveaway stalemates
-   * Adapt WinBoard window positioning to work with multiple screens
-   * Cure some weirdness in XBoard when dragging pieces outside the board
-   * Some dialog layout improvements to facilitate internationalization
-   * Fix crash on using some dialog Browse buttons in GTK version
-   * Connect manual menu item work in GTK version
-   * Put code for OS X integration in the GTK version
-
-** Version 4.7.2 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.7.2/ )
-
-   bugfix release for 4.7.1
-
-   * Make PGN parser immune to unprotected time stamps
-   * Fix book creation
-   * Fix GUI book after setup position
-   * Allow drops / promotions/ deferrals to be edited into book
-   * Allow entry of negative numbers in spin control (WB)
-   * Fix grabbing of selected piece
-   * Fix initial board sizing WB
-   * Fix -zippyVariants option
-
-
-** Version 4.7.1 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.7.1/ )
-
-   bugfix release for 4.7.0
-
-   * updated translations
-   * fixed texinfo 5.0 problems
-   * Work-around for Xt selection bug
-   * Add -backupSettingsFile option
-   * Make skipping of unknown option smarter
-   * Let popping up of WinBoard chatbox for channel open it
-   * Fix vertical sizing of GTK board
-   * Fix buffer overflow in feature parsing
-   * Accept setup command for non-standard board size
-   * Fix fatal error on unsupported board size
-   * Fix GTK box popup
-   * Let XBoard -autoBox option also affect move type-in
-   * Fix spurious popup after batch-mode Analyze Game
-   * Fix saving of analyzed game
-   * Provide compatibility with Alien Edition setup command
-   * Fix quoting of book name in tourney file
-   * Fix disappearence of pieces that were moved illegally
-   * Fix horrible bug in reading scores from PGN
-   * Print score of final position in Analyze Game
-   * Fix GTK SetInsertPos
-   * Fix scrolling of Chat Box
-   * Make Chat Box window obey -topLevel option
-   * Fix Xaw file browser
-   * Update zippy.README
-
-
-** Version 4.7.0 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.7.0/ )
-
-   * Code refactoring of XBoard
-    * The old X11 front-end has been largely rewritten,
-      so that all windows are now created by a single
-      generic routine
-    * XBoard now uses the Cairo library for all drawing
-    * Pixmaps and bitmaps no longer supported;
-      XBoard now uses PNG and SVG images instead.
-    * An alternative (as yet experimental) front-end
-      using GTK has been added
-
-   * Interactive Analysis
-    * Excluding moves from analysis by playing them
-    * Excluded-moves header in Engine Output window
-    * Analyzing with two engines simultaneously
-    * Annotating an entire muti-game file
-    * Analysing positions by Monte-Carlo play
-
-   * Other New Functionality
-    * Displaying player logos (XB)
-    * Player logo on ICS can be based on player handle
-    * Chat boxes for XBoard
-    * Narrowing down of position searches
-    * Copying pieces when editing a position
-    * Starting WinBoard through drag & drop
-    * Recalling fully configured engines and ICS
-    * Creating an opening book from a game file
-    * Pausing a game
-    * Automatically observing partner games with dual-board
-
-   * Interface Improvements
-    * Recognizes file type of lone argument by extension
-    * Default startup settings configurable per mode
-    * Separate menu items for loading 1st and 2nd engine
-    * Engines can be selected from listboxes
-    * Grouping of engines in the installed-engines list
-    * Stay in Analyze or Game Start mode after engine loading
-    * 'Continue Later' button in WB tournament dialog
-    * A new --help option (XB)
-    * A second board window for observing ICS games (XB)
-    * Smoother graphics and a resizable board (XB)
-    * A rejuvenated file browser (XB Xaw)
-    * Scrolling listboxes with mouse wheel (XB Xaw)
-    * Tabbing through dialog etry fields (XB Xaw)
-    * Adapt width of auxilliary windows on board resize (WB)
-    * External piece bitmaps (WB)
-    * Border around the board (WB)
-    * Saving settings as themes (WB)
-
-   * Bug fixes
-    * Grayout of Analysis menu item in zippy mode
-    * Crash on flagging in -st mode
-    * Keep track of virginity in variant seirawan FENs
-    * Immunity to capitalized promo pieces
-    * Avoid board sizes with unavailabile variant pieces
-    * Work-around for FICS violation of SAN
-    * Check validity of tourney participants
-    * Loop-Chess promotions with legality testing on
-    * Fix -fSAN option in Analyze File mode
-    * Scrolling of Engine Output after PV walk (XB)
-    * Start browsing in currently-selected folder (WB)
-    * Allow entry of fractional timeIncrement (WB)
-    * Resolve conflict between -mps and -inc options
-    * Size of mini-Shogi promotion zone
-    * Adjudication of stalemate and perpetuals in Shogi
-    * Rep-draw detection in drop games
-    * Insufficient-material draws in Knightmate
-    * Replacing of engine in non-last game position
-    * Sweep selection of promo-piece in click-click move
-    * Don't save aborted games in tourney PGN
-    * Remember ponder, book and other settings in tourney file
-    * Do not erase PGN tags on engine loading
-    * Solved feature problems with engine loading in match mode
-    * Re-send option settings to -xreuse engine
-    * Allow use of 'shadow' promotion pieces in any variant
-    * WinBoard did not always start in its installation folder
-    * Initialization of 'Twice' checkbox in Tournament dialog (WB)
-    * Clearing of marker dots after mode or settings change
-    * some smaller bugfixes
-
-** Version 4.6.2 **
-   (for a more detailed list with screenshots see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.6.2/ )
-   bugfix relase for 4.6.1
-   * Suppress clear-board message after pasting FEN
-   * Fix faking of castling rights after editing position with holdings
-   * Fix second-engine variant test
-
-** Version 4.6.1 **
-   (for a more detailed list with screenshots see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.6.1/ )
-
-   bugfix release for 4.6.0
-
-   * Fix memory corruption bug on second-engine loading (through menu or in tournament),
-     which could destroy -firstInitString
-   * Fix bug loading a new engine through the menu (not loading it with the full game,
-     but just upto the current move)
-   * Prefix engine command with "./" when a pathname is split up during install, so the engine actually runs (XB)
-   * Fix fall-back to -ncp mode when engine does not start (cutting short the feature timeout)
-   * Fix bug in position search for FRC castlings (where a King could 'fall off' the board)
-   * Add a message to inform the user how to clear the board, in sweep-select edit-position mode
-   * Fix a bug that could stop the clock when the board window was dragged (XB)
-   * Fix switching off highlighting during game (so last highlights do not remain for the rest of the game)
-   * Allow user to enter the name of a non-existing file when browsing for a save file (WB)
-   * Make sure rarely used engine-related options (such as -firstNPS) are also correctly loaded during session
-   * Correctly handle parsing of Crazyhouse promotions with legality-testing off
-   * Fix click-click detour under-promotions, which were not working for non-captures
-   * Don't strip path from engine command if directory is explicitly given in Load Engine dialog
-   * Consistently make auxiliary windows top level-shells or not, with new -topLevel option (XB)
-   * No longer fatal if second engine does not support current variant (just refuse Two Machines mode)
-   * Scroll XBoard game list to keep selected item in view (XB)
-   * Suppress spurious error popup when starting observing of bughouse games
-   * Fix vertical axis ticks in eval graph with drop games
-   * Put title on same line as menu bar only for -size 72 and larger (with -titleInWindow, XB)
-   * Properly open and close debug file when switching debug mode through key binding Ctrl-D (XB)
-
-** Version 4.6.0 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.6.0/ )
-
-   * Engine vs. Engine
-    * Loading and installing engines through the menu
-    * Running tournaments with more than two partipants
-    * Stopping a match between two engines
-    * Replacing a tourney participant
-    * Playing openings in color-reversed pairs
-    * Perpetual chasing in Xiangqi
-
-   * Interface Improvements
-    * Auto-Queen, and still under-promote?
-    * Piece fonts and figurine fonts
-    * Displaying PVs as SAN
-    * Small scores in the Eval Graph
-    * How close is the 50-move draw?
-    * Sign of the engine scores
-
-   * Interactive Analysis
-    * Playing moves from the PV
-    * Rapidly changing the number of PVs
-    * Setting the other side to move in analysis
-    * Annotating a game with an engine
-
-   * Other New Functionality
-    * Searching a position in a PGN file
-    * Editing the opening book
-
-   * XBoard -> WinBoard Convergence
-    * Exporting the game list (XB)
-    * A move type-in box (XB)
-    * New-style Move History window (XB)
-
-** Version 4.5.3a **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.3a/ )
-
-  * only changes to Winboard : build non JAW by default, fix compile errors
-
-** Version 4.5.3 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.3/ )
-
-  * fixes of major bugs:
-   * In the file-browse dialog . and .. no longer mask other files if they are non-first in the directory
-   * Fix XBoard crash on showing an empty Engine Settings dialog, printing a message in stead
-   * The XBoard Game List can now handle files with more than 1900 games, by paging through them
-   * The state of the Move-History window is now remembered by XBoard even when the Engine-Output window is up
-   * Fix crash on switching sounds in WinBoard under Windows Vista
-   * Fix empty-string option values on XBoard command line (which were ignored)
-   * Fix spurious vertical scrolling in XBoard Engine-Output window on clicking in it
-   * Obey an engine's san feature when sending book moves to it
-   * Fix XBoard crash when 'filtering' made Game List empty
-   * Suppress clearing of Engine-Output window on automatic updates in analyze mode
-   * Force Move-History refresh after loading/reverting variation
-   * Fix closing brace, when joining two comments to same move
-
-  * fixes of minor bugs:
-   * Suppress playing sounds when no -soundProgram is set
-   * Fix display of last move of last match game
-   * Update window title after last game of match
-   * Never one-click move when legality testing is off
-   * Suppress playing book move when total weigth of all moves is zero
-   * Restore echo after ^C killed XBoard during ICS password
-   * Fix default of -remoteUser, which could cause crash when playing remote engines
-   * Fix recognition of separators between options in -adapterCommand command line
-   * Fix button sizing in generic popup
-   * Fix translatability of 'Spartan Chess' menu item WB
-   * Remove some duplicats from WB language template file
-   * Fix spurious 'Unfinished' sounds during ICS examining
-   * Fix bug in handling of partner command in zippy-mode bughouse games
-   * Create more space in some WB dialogs to accomodate translations
-
-  * Improvements benefitting the speaking version for the visually impaired (WB):
-   * Implement NVDA support in JAWS version
-   * Fix translation of spoken composite messages
-   * Fix JAWS reading of Engine-Settings dialog by removing group-boxes
-   * Add tab stops in WB generic popup
-   * Reorder controls in Engine-Setings dialog WB, so they are tabbed through in logical order
-
-  * fixed compiler warnings/errors and portability:
-   * Fix use of random function in XBoard shuffle dialog callback
-   * Fix inconsistent type of the variable 'shuffleOpenings'
-   * Silence warnings during rpm build
-   * Fix warnings XBoard file browser
-   * Fix some warnings and header-file improvement
-
-  * misc:
-   * Add -at and -opt options as alternative for @, as work-around for Windows shortcut bug
-   * Make occurrence of unknown option in settings file non-fatal
-   * Stale output no longer lingers in the engine-output window when a new game starts
-   * Popdown (stale) Comment window on new game
-
-** Version 4.5.2a (Winboard only)**
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.2/ )
-
-  * Fix Engine Settings button options in WinBoard
-
-** Version 4.5.2  **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.2/ )
-
-  * Main new feature:
-   * Added many option dialogs and reworked some of the old ones
-
-  * bugfixes, packaging and install:
-   * Fix nps bug
-   * Fix flipBlack option XBoard with board texture
-   * Fix two bugs in reading position diagram
-   * Fix parsing bug of FRC castling
-   * Fix bugs in FRC castling rights
-   * Fix display of promotion piece in ICS superchess
-   * Fix path browsing in WinBoard
-   * Fix use of game/position file in first match game
-   * Fix build on Mac OS X
-   * install bitmaps and sounds during "make install"
-   * some minor bug fixes
-   * code cleanup (e.g. 64 bit warnings, removed malloc.h)
-
-** Version 4.5.1 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.1/ )
-
- * bugfixes:
-   * Revert "Implement -reset option feature in WinBoard"
-   * Fix deselection of greyed-out variant button (WB)
-   * Put warning in HTML help
-   * Fix unmarked translation
-   * Fix Alfil bug
-   * Fix variant janus size prefix
-   * Fix Xiangqi King facing
-   * Fix showing of user move after adjudication
-   * Make language choice from menu persistent
-   * Fix ICS channel 0
-   * Fix some resource leaks
-
- * fixed packaging issues:
-   * add DIFFSTAT and SHORTLOG to tar-ball
-   * added history.c to the tar-ball. Needed for Winboard
-
- * fixed compiler warnings/errors:
-   * added missing header file for sprintf
-   * added missing #includes and missing prototypes to filebrowser
-   * Fix MSVC compilability
-   * Fix 64-bit Windows compilability
-   * Fix MSVC snprintf problem
-
- * fixed configure problems:
-   * fixed configure script to correctly detect Xaw3d library
-   * updated configure.ac to check for Xaw header files
-
- * misc:
-   * Fix two typos in option names in texi file
-
-
-** Version 4.5.0 **
-
-   (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.0/ for more details)
-
-    General
-    -------
-    * User specific settings files
-    * More logical (and standard) menu structure
-    * Translation into other languages (WB)
-    * Walking the PV of an engine
-    * Exploring variations
-    * Playing through PGN variations
-    * Annotating a game with analysis results
-    * Editing Comments
-    * Controlling move choice of the GUI book
-    * Keeping the clock in sync in tournaments
-    * Starting an engine match from the menu
-    * Fixed thinking time per move
-    * Improved multi-PV support
-    * Where your pieces can move to
-    * Editing crazyhouse holdings
-    * Thai Chess (Makruk) and Seirawan Chess
-    * Non-compliant FEN and SAN input
-    * Improved Xiangqi adjudications
-    * Allowing engines to setup a position
-
-    Merging XBoard & WinBoard
-    ------------------------------
-    * Evaluation graph (XB)
-    * Settings file (XB)
-    * Filtering the game list (XB)
-    * Game-List options dialog (XB)
-    * Recalling the ICS input history (XB)
-    * Aribtrary board textures (XB)
-    * Highlight arrow (XB)
-
-    ICS-client Enhancements
-    -----------------------
-    * Maintaining a healty ICS connection
-    * Claiming a draw after your move
-    * ICS seek graph
-    * One-click moving
-    * Observing your bughouse partner
-    * Improved Chat-Box interface (WB)
-    * Uploading games to an ICS
-    * Side-by-side boards
-
-
-** Version 4.4.4 **
-
- * Repair exit-popup deadlock patch
- * Fix bug in sending "usermove" when forcing book moves
- * Let move parser return ImpossibleMove for off-board moves
- * Prevent engine stall on perpetual-chase evasion
- * Pop down old tags on loadng new game in WinBoard
- * Fix game end during dragging
- * Repair animate dragging
- * Fix bug in sending cores command to engine
- * Fix parsing of SAN shogi promotions
- * Fix variant switch on PGN loading
- * Allow -flipBlack to work with font-based piece rendering
- * Allow font-based piece rendering in board sizes below petite
- * Fix WinBoard game-list title
- * Fix deadlock in match-result display
- * Fix regression in colorization of zippy-matched commands
- * Fix zippy handling of draw offers from ICS
- * Make some more zippy code obey the --disable-zippy flag
- * Remove unnecessary double equals from configure.ac.
- * Cut board squares out of texture bitmap more cleverly
-
-** Version 4.4.3 **
-
- * Add variant Makruk
- * Implement castling for variant CRC
- * Extensive bugfix of -autoKibitz
- * Accept <Enter> for changing chat partner
- * Change opening array -variant fairy
- * Send continuation lines to chat box they belong to
- * Use -keepAlive option to determine connection health
- * Fix of ancient WinBoard bug: check value of int options
- * Fix bug for incommensurate time odds
- * Fix piece-to-char table -variant fairy
- * Fix TwoKings ICS castling-rights bug
- * Fix reading castling rights FEN in knightmate and twokings
- * Fix OO-castling in FRC after pasting FEN
- * Fix bug in display of logos
- * Fix highlighting bug in XBoard
- * Match handles with multiple titles for channel Chat Boxes
- * Make WinBoard makefiles use parser.c in XBoard directory
- * Added missing sounds files to be able to compile on windows
- * Added logo files for xboard
- * Bugfix stale first-click
- * Fix copying of WB Chat Window contents
- * Fix XB crash on giving keyboard focus to non-text widget
- * Bugfix copying from Chat Box, own lines
- * Fix 'mamer bug' in Chat Boxes
- * Fix copying of kibitzed lines from WB Engine-Output window
- * Do not recognize non-ICS variants from PGN event tag
- * Remake programVersion string after receiving engine features
- * Set keyboard focus at startup to board window
- * Fix window-position upset on failing engine start in WinBoard
- * Allow lower-case promochar in moves of type h8=Q
- * Small bugfixed for JAWS version
- * Small bugfixes
-
-** Version 4.4.2 **
-
- * add Winboard source files into tar-ball
- * remove trailing \r in xboard output
- * double buffer size to prevent overflow
- * fix problem with empty string in -firstNeedsNoncompliantFEN
- * updates makefiles to include dependency on config.h
- * correctly apply some check boxes from the option menu
- * score sign in analysis mode
- * fix for bug #28077: xboard needs to link against x11
- * fix castling rights when copying FEN to clipboard (again)
- * fixed some outstanding pixmaps
- * fix the irritating wandering off of the MoveHistory window in XBoard on opening/closing.
- * use xtell for talking to handles, but tell for talking into a channel.
- * fix bug in bughouse drop menu
- * removing some rather verbose debug messages that seem no longer needed.
- * fix engine-sync on move-number type-in bug
- * fix declaration of engineOutputDialogUp
- * fix double start of zippy engine after switch to gothic
- * the last move before the time control now gets its time listed in the PGN
- * fix casting rights after FEN pasting
- * fix crash on engine crash
- * fixed build on openbsd
- * cleaned up some debug messages and typos
- * removed files that should only be in the windboard directory
- * added missing library for build on OS X
-
-** Version 4.4.1 **
-
- * added chat windows to keep track of multiple conversations (WinBoard only)
- * allow the result comment as a display item in the game list
- * added a "Mute All Sounds" item in the WinBoard Options menu
- * new -forceIllegalMoves option
- * new -keepAlive option (for ICS play)
- * ported -autoDisplayComment and -autoDisplayTags to xboard, controling popups
- * replaces analysispopup with engineoutputpopup in xboard
- * allow copy/paste position and game to use clipboard (xboard)
- * updated several bitmaps (xboard)
- * Made the beep sounds for JAWS board navigation configurable
-   through command-line options
- * added the result comment to the game-list tags when the game
-   list is exported to the clipboard
- * updated RTF docs
- * fixed premove problem
- * fixed engine did not start playing when out of GUI book on second
-   move with white
- * fix bug using opening books (file were not closed)
- * fixed crash when opening Engine #1 Settings when there were no
-   text-edit options in the dialog
- * fixed loading of games from command lines, fixes cmail bug
- * fix joining lines split by ICS and resizing terminal window when using ICS
-   (new option -keepLineBreaksICS, -wrapContinuationSequence, -useInternalWrap)
- * fixed -autoDisplayComment
- * fixed wrong default value for engineDebugOutput in xboard
- * swapped 'tell' and 'message' parsing order for correct colorization.
- * fixed parse bug for pgn files
- * fix for edit-position "moves" being sent by XBoard to the engine
- * bugfix for protocol extensions: egtbpath -> egtpath
- * fix bug in parser
- * further bugfixes:  #8847, #10990, #27427, #27642,
-   #27666, #27667, #27668, #27715, #27751, #27760,
-   #27772, #27799, #27826 and several small ones
- * use "make distcheck" to generate tar-balls
- * prepared a system to internationalize winboard menus
- * improved mouse handler
- * rewrote wevalgraph for better frontend/backend separation
- * code cleanup
-
-** Version 4.4.0 **
-
-A new release of both XBoard and WinBoard is now available.  Version
-4.4.0 includes many changes. It is the first major release of
-xboard/winboard after a fork of the project after version 4.2.7. It
-includes small changes made in the main line and changes made by a
-fork of Alessandro Scotti and lots of changes made afterwards by
-H.G. Muller (released as versions 4.3.x). This release represents a
-unified version of all changes made after the fork. It includes many
-new features and bugfixes.
-
-You can get both XBoard and WinBoard from the Savannah
-project pages:
-
-https://savannah.gnu.org/projects/xboard/
-
-If you find a bug, please report it in the bug tracker at
-https://savannah.gnu.org/projects/xboard/ or by email to bug-xboard
-(AT) gnu.org.
-
-
-** Version 4.3.16 **
-
-New command-line options
-/niceEngines=N       for adjusting the priority of engine processes so they don't soak up all your system resources
-/firstOptions="..."   Allows the setting of options that engines define through the feature option="..." commands
-/secondOptions="..."
-/firstLogo=filename.bmp  Displays the mentioned bitmap next to the clock (with H:W =1:2 aspect ratio) (WB only)
-/secondLogo=filename.bmp
-/autoLogo=false          get logo files automatically from engineDirectory\logo.bmp
-
-General enhancements:
-* New WB-protocol command: 'feature option="NAME -TYPE VALUE OTHER"', which engines can use to define options
-* New WB-protocol command: 'option NAME VALUE' used to set value of engine-defned options.
-* implements /delayAfterQuit and /delayBeforeQuit in XBoard, and uses SIGKILL to terminate rogue engine processes
-
-
-** Version 4.3.15 **
-
-New command-line options
-/rewindIndex=N (for the new auto-increment mode of the loadGameIndex or loadPositionIndex in match mode)
-/sameColorGames=N (for playing a match where the same player has white all the time)
-/egtFormats="..." (for specifying where various end-game tables are installed on the computer)
-
-New menu items
-+ Time-odds factors can be set in the time-control dialog
-+ Nr of CPUs for SMP engines can be set in the Options -> UCI dialog
-+ Own-Book options can be switched from the Options -> UCI dialog
-+ The ScoreIsAbs options can be set from the Options -> Engine dialog
-+ New-Variant menu adds Superchess
-
-General Enhancements:
-* WinBoard engines can now also use the Polyglot opening book (implemented as general GUI book)
-* New WB-protocol commands memory, cores and egtpath make interactive setting of these parameters
-  possible on WB engines
-* New Polyglot is available that relays the interactive setting of these parameters to UCI engines
-* Match mode suports an auto-increment mode, so that all games or positions from a file can be played
-* Draw claims with Kings and an arbitrary number of like Bishops (e.g. KBBKB) are accepted
-
-The source tree in original xboard 4.2.7 format can now be compiled under Cygwin with the aid
-of the cygwin.mak file in the ~/winboard/ subdirectory of the source releasy, after you put
-the hep-file from an executabl distribution there. Maefiles for other compilers are not updated
-since 4.2.7, as I do not have those compilers.
-
-
-** Version 4.3.14 **
-
-This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
-It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
-has been started to back-port the enormous number of improvements that
-have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
-to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
-as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources.
-
-An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
-fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
-beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
-with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
-types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
-have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
-xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
-board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
-handling to suppress all moves into or out of the area between board and
-holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
-as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible
-to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
-
-New xboard command-line options have been added to make the added back-end
-features available. The include the new variants (as argument of the old
--variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
-to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
-want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
-of bitmaps. Other added xboard options are:
-
-ADJUDICATION OPTIONS:
--checkMates
--testClaims
--materialDraws
--trivialDraws
--ruleMoves
--repeatsToDraw
--adjudicateLossThreshold
--firstScoreAbsolute
--secondScoreAbsolute
-
-TIME-CONTROL OPTIONS
--firstTimeOdds
--secondTimeOdds
--timeOddsMode
--firstNPS
--secondNPS
-
-GENERAL OPTIONS
--matchPause
--engineDebugOutput
--userName
--pgnExtendedInfo
--pgnEventHeader
--hideThinkingFromHuman
-
-This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
-code in the back-end, there should not be too many problems with them.
-Bugs can be reported in the WinBoard forum.
-
-
-** Version 4.3.14k **
-
-Compared to version 4.3.13 described below, this version features
-
-New command-line options:
-/autoKibitz (for relaying the PV info of the engine to the ICS)
-/userName="..." (for setting the name of the Human player, also as menu)
-/engineDebugOutput=N (controlling the writing of engine output to debug file)
-/firstNPS=N (for time management by node count or CPU time)
-/secondNPS=N (likewise for the other engine)
-
-New Menu items
-+ Enter Username (same as /userName command-line option)
-+ Save Diagram (for saving the Chessboard display as bitmap file)
-+ Machine Both (not implemented yet, but menu item already provided)
-+ New-Variant menu adds CRC, Janus and Berolina (the latter only with legality testing off!)
-+ Any variant can be played from a shuffled opening setup
-
-Bugfixes:
-* Problems with switching the variant in ICS zippy mode solved
-* In ICS observing mode game history is now fully accessible
-* Moves are not fed to engine in zippy mode, when observing a game from a variant unknown to the engine
-* a problem with loading PGN of FRC games with move disambiguation and initial castling rights was fixed.
-* A bug in the clock display that made previous versions of WinBoard crash for tiny displays is fixed
-
-General enhancements:
-* variant name displayed in title bar in ICS mode, when not 'normal'
-* when receiving a challenge in ICS zippy mode, it is checked if the engine supports the variant (/zippyVariants="..." can still be used to limit the allowed variants, and for protocol-1 engines is still the only thing to go on)
-* when loading a game from a PGN file, WB automatically switches to the variant specified in the PGN tags
-* when starting from a loaded position (using /loadPositionFile), this position will be used on subsequent 'New Game' commands as well (until we switch variant)
-
-New is also that the source tree is now brought back in the original WinBoard 4.2.7 format, including
-xboard source files. Note, however, that the xboard sources are from an older date, and I did not test
-if they still compile together with the much newer backend sources. I did add code in xboard.c to recognize
-the new command-line options I added since then, and in so far they are back-end options that should be enough
-to make them work. This is completely untested, though; I did not even try to compile it. Last time anyone
-built a working xboard.exe from this was at a stage where WinBoard did have adjustable board size, allowing
-it to play Xiangqi. But no crazyhouse holdings yet.
-
-
-** Version 4.3.13a **
-
-This version of WinBoard_F fixes several bugs in 4.3.12, and also addse a few new features.
-The new features include:
-- some more fairy pieces, so that each side now has 22 piece types in stead of 17,
-making most fairy pieces available in board size "petite" (next to "bulky" and "middling"),
-making the ArchBishop and Chancellor, as well as one wildcard piece (the Lance) available in all
-sizes from "petite" to "bulky".
-- The FRC support is fully fixed, both in local and ICS mode.
-- A mechanism is provided for safe draw claiming in cases where a 3-fold repetition woud occur only
-  after your own move. In this case a draw will be awarded by WinBoard if the engine sends "offer draw"
-  before making its move.
-- Genuine draw offers are not passed on immediately to the opponent but held up to when the offerer announces
-  its move.
-- Variants FRC, Cylinder and Falcon are added to the "New Variant..." menu.
-- Support for playing time-odds games is added. (Options /firstTimeOdds, /secondTimeOdds, /timeOddsMode)
-- A mechanism is provided for attaching WinBoard options to the engine command, to create options that
-follow the engine (e.g. time odds) in a tournament run under a tournament manager.
-Bugfixes include:
-- Shatranj in ICS mode (did not work at all before)
-- Some draw adjudications (QRKR was mistaken for KRKR, and KBKB with like Bishops is now recognized)
-- time info in the PGN is now correct
-
-** Winboard_F.4.3.12 release notes
-
-This WinBoard (beta-)version is derived from Allessandro Scotti's
-Winboard_x, and supports the following new options, mainly in the area
-of adjudication of engine-engine games, improved Crazyhouse support,
-and allowing variants with non-conventional pieces and or board
-sizes. (All option are shown here with their default values):
-
-/variant=normal
-This (already existing) option has been expanded with
-several new variants, involving non-conventional pieces and deviating
-board sizes. The board size is automatically adapted to the selected
-variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
-(with default board size, files x ranks, in parentheses):
-
-variant name    Game           board     description
-knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
-capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
-gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
-courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
-shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
-xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
-fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
-
-The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..."
-sub-menu.  Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l,
-... For boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero!
-More than 10 ranks is not tested and unlikely to work in the area of
-PGN saving / reading. Non-FIDE pieces will be referred to in FENs and
-PGN by letters that depend on the variant, and might collide with
-piece designators in other variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon,
-in Capablanca Chess it is a Chancellor. Pieces that do not belong in a
-variant cannot be addressed in FEN and PGN either, for as long as that
-variant is selected, unless the letter assignment is overruled with
-the aid of the /pieceToCharTable option. The variant is not saved in
-the winboard.ini file; on start-up we always get variant "normal"
-unless we use the command-line option, or have added the option to the
-winboard.ini file manually (in which case it will disappear when this
-file is overwritten by WinBoard saving its options).  WinBoard_F knows
-the movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which
-FIDE Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so
-that these games can be played with legality testing enabled.
-
-/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
-Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
-associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
-default assignment can be overruled with this option. The value has to
-be a string of even length, with at least 12 characters. The first
-half of the string designates the white pieces, the second half the
-black.  The last letter for each color will be assigned to the
-King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
-Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
-before it will be assigned to the other pieces in the order:
-
-P Pawn                 (move often depends on variant)
-N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
-B Bishop
-R Rook
-Q Queen                (Lance L in Shogi)
-F Ferz/General         (The Shatranj 'Queen' and Xiangqi 'Adviser', used for Silver General S in Shogi.)
-W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
-E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
-M Commoner/Man
-O Cannon/Pao
-U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
-H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
-A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
-C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
-G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
-S                      (Promoted Silver in Shogi)
-K King
-
-Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
-characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
-assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
-PGN input. Non-FIDE pieces that are not assigned a letter will also
-not appear on the promotion menu. It is not advisable to disable a
-piece that is present in the opening position of the selected variant,
-though.
-Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
-the same type (because of demotion on capture and transfer to the
-holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
-with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
-piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
-with holdings that is not Shogi). To achieve this, they should be
-assigned the characters '+' or '~', respectively.
-All the new pieces have a native bitmap representation in the board
-sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
-such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
-normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
-size. People disliking the fairy representations might even prefer
-this.
-There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
-squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
-common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
-those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
-and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
-this piece is not disabled or a promoted version of a normal piece),
-and leaves only the options YES / NO in Shogi. In Xiangqi there are no
-promotions.
-
-/fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
-This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
-character that is used to display the piece on the screen (when
-font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
-default setting should work with George Tsavdaris' WinboardF font,
-which uses the 'intuitive' mapping of font characters to symbols. With
-font-based rendering the fairy pieces can be used at any board size.
-Note that UHACGS are also used to represent the promoted versions of
-PNBRQF, in games like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to
-be undone on capture. In such games you are likely to prefer a
-different representation of those pieces then when they represent true
-fairy pieces.
-
-/flipBlack=FALSE
-Traditional Shogi bitmaps are only included for size "moderate". For
-other sizes you must depend on font-based rendering.
-
-/detectMate=TRUE
-/testClaim=TRUE
-/materialDraws=TRUE
-/trivialDraws=FALSE
-/ruleMoves=51
-/repeatsToDraw=6
-The option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
-material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
-would not claim these draws. This applies to KK, KNK and KBK.  The
-option /trivialDraws adjudicates KNNK, KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ
-to draws after 3 moves (to allow for a quick tactical win). Note that
-in KQKQ this might not be sound, but that problem would disappear once
-bitbase probing is implemented.
-
-Clocks
-The flag-fell condition is now indicated as '(!)' behind the displayed
-time, to eliminate the necessity for overwriting the message in the
-title bar (which might contain indispensible information in match
-mode).
-
-Other improvements / changes
-Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
-considered in legality testing. They are imported from and written to
-FEN, as is the 50-move counter. (When reading an incomplete FEN they
-are still guessed, though.)  The time (in sec, or min:sec) is now
-always stored together with the PV information to the PGN, if storing
-the latter was requested (through ticking "extended PGN info" in
-"Options -> General..."). The saved time is the WinBoard clock time
-(as opposed to the time reported by the engine).
-
-** Winboard_F.4.3.8 release notes
-
-This Winboard supports the following new options (shown here with their default values):
-
-/variant=normal
-This (already existing) option has been expanded with several new
-variants, involving non-conventional pieces and deviating board
-sizes. The board size is automatically adapted to the selected
-variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
-(with default board size, files x ranks, in parentheses):
-
-variant name    Game           board     description
-knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
-capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
-gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
-courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
-shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
-xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
-fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
-
-The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu.
-Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
-boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
-pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
-the variant, and might collide with piece designators in other
-variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
-Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
-in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
-letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
-variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
-get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
-added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
-will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
-movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
-Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
-these games can be played with legality testing enabled.
-
-/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
-Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
-associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
-default assignment can be overruled with this option. The value has to
-be a string of even length, with at least 12 characters. The first
-half of the string designates the white pieces, the second half the
-black.  The last letter for each color will be assigned to the
-King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
-Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
-before it will be assigned to the other pieces in the order:
-
-P Pawn                 (move often depends on variant)
-N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
-B Bishop
-R Rook
-Q Queen                (Lance L in Shogi)
-F Ferz/General         (Silver General S in Shogi)
-W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
-E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
-M Commoner/Man
-O Cannon/Pao
-U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
-H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
-A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
-C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
-G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
-S                      (Promoted Silver in Shogi)
-K King
-
-Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
-characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
-assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
-PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
-the opening position of the selected variant, though.
-Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
-the same type (because of demotion on capture and transfer to the
-holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
-with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
-piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
-with holdings that is not Shogi).
-All the new pieces have a native biytmap representation in the board
-sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
-such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
-normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
-size. People disliking the fairy representations might even prefer
-that.
-There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
-squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
-common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
-those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
-and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
-this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
-Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
-
-/alphaRank=FALSE
-This option does not seem to work for reading PGN files. Saving works
-fine. For now, using it is not recommended. In the future it might be
-redefined as only affecting engine-engine communication, .
-
-/flipBlack=FALSE
-Setting this option will cause upside-down display of the native piece
-bitmaps used to represent the pieces of the side that plays black, as
-would be needed for a traditional representation of Shogi pieces. It
-can be set from the "Options -> Board..." sub-menu, and it is saved in
-the winboard.ini file. For now, traditional Shogi bitmaps are not
-included, though.
-
-Other improvements / changes
-Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
-considered in legality testing. They are imported from and written to
-FEN, as is the 50-move counter. The time (in sec, or min:sec) is now
-always stored together with the PV information to the PGN, if storing
-the latter was requested (through ticking 'extended PGN info' in
-"Options -> General..."). The saved time is the Winboard clock time
-(as opposed to the time reported by the engine).
-
-** Winboard_F.4.3.7 release notes
-
-This Winboard supports the following new options (shown here with
-their default values):
-
-/variant=normal
-This (already existing) option has been expanded with several new
-variants, involving non-conventional pieces and deviating board
-sizes. The board size is automatically adapted to the selected
-variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
-(with default board size, files x ranks, in parentheses):
-
-variant name    Game           board     description
-knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
-capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
-gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
-courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
-shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
-xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
-fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
-
-The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu.
-Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
-boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
-pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
-the variant, and might collide with piece designators in other
-variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
-Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
-in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
-letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
-variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
-get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
-added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
-will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
-movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
-Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
-these games can be played with legality testing enabled.
-
-/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
-Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
-associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
-default assignment can be overruled with this option. The value has to
-be a string of even length, with at least 12 characters. The first
-half of the string designates the white pieces, the second half the
-black.  The last letter for each color will be assigned to the
-King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
-Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
-before it will be assigned to the other pieces in the order:
-
-P Pawn                 (move often depends on variant)
-N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
-B Bishop
-R Rook
-Q Queen                (Lance L in Shogi)
-F Ferz/General         (Silver General S in Shogi)
-W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
-E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
-M Commoner/Man
-O Cannon/Pao
-U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
-H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
-A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
-C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
-G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
-S                      (Promoted Silver in Shogi)
-K King
-
-Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
-characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
-assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
-PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
-the opening position of the selected variant, though.
-Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
-the same type (because of demotion on capture and transfer to the
-holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
-with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
-piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
-with holdings that is not Shogi).
-All the new pieces have a native biytmap representation in the board
-sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
-such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
-normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
-size. People disliking the fairy representations might even prefer
-that.
-There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
-squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
-common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
-those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
-and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
-this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
-Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
-
-/fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
-This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
-character that is used to display the piece on the screen (when
-font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
-default setting should work with the WinboardF font, which uses the
-'intuitive' mapping of font characters to symbols.  Note that UHACGS
-are also used to represent the promoted versions of PNBRQF, in games
-like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to be undone on
-capture.
-
-/boardWidth=-1 /boardHeight=-1
-Set a number of files and ranks of the playing board to a value that
-will override the defaults for the variant that is selected. A value
-of -1 means the variant default board size will be used for the
-corresponding parameter (and is itself the default value of these
-options). These parameters can be set in the "Files -> New Variant..."
-sub-menu, where they are reset to the default -1 is you OK the chosen
-variant without typing something to overrule it. These parameters are
-saved in the winboard.ini file. (But unless you saved while a variant
-with board-size override was selected, they will always be saved as
--1.)
-A variant with a non-standard board size will be communicated to the
-engine(s) with the board size prefixed to the variant name,
-e.g. "variant 12x8_capablanca". In protocol 2 the engine must first
-enable this feature by sending "boardsizeFxR" amongst the accepted
-variants, where F is the maximum number of files, and R the maximum
-number of ranks, as decimal numbers.
-
-/holdingsSize=-1
-Set the size of the holdings for dropable pieces to a value that will
-override the default for the variant that is selected. A value of -1
-means the variant default holdings size will be used for that
-parameter (and is itself the default value of this options). This
-parameter can be set in the Files -> New Variant... sub-menu, where it
-is reset to the default -1 is you OK the chosen variant without typing
-something to overrule it. This parameters is saved in the winboard.ini
-file.  To disable holdings, set their size to 0. They will then not be
-displayed. For non-zero holding size N, the holdings are displayed
-left and right of the board, and piece drops can be effected by
-dragging pieces from the holdings to the drop square. In bughouse, the
-holdings will be filled by the ICS. In all other variants, captured
-pieces will go into the holdings (after reversing their color). Only
-the first N pieces of the /pieceToCharTable argument will go into the
-holdings. All other pieces will be converted to Pawns. (In Shogi,
-however they will be demoted in the regular way before determining if
-they fit.) Pieces that are disabled (per default and per
-/pieceToCharTable option) might not be counted when determining what
-are the first N pieces.  Non-standard holdingsize will be communicated
-to the engine by prefixing it (together with the board size, even if
-this is standard) to the variant name, e.g. "variant 7x7+5_shogi". In
-protocol 2 the engine should enable this feature by sending
-"holdingsH" amongst the variant names, where H is the maximum
-acceptable holdings size as a decimal number.
-
-/alphaRank=FALSE
-When this parameter is true, a-h are converted to 1-9, and vice versa,
-in all move output and input (to PGN files or SAN move display as well
-as in communication with the engine). This might be useful for Shogi,
-where conventionally one uses letters to designate ranks, and digits
-to designate files. Engines that want to use this option must make
-sure pieces are never represented by lower case! This option can be
-set from the Files -> New Variant... menu, where it defaults to FALSE
-unless you explicitly set it. It is not saved in the winboard.ini
-file.  Note that the PGN format in Shogi also leaves out the trailing
-'+' as check indicator: In Shogi such a trailing '+' means promotion,
-while a trailing '=' means defer promotion. Prefix '+' signs are used
-on moves with promoted pieces, disambiguation is done western SAN
-style.
-
-/allWhite=FALSE
-Causes the outline of the 'white' pieces to be superimposed onto the
-'black' piece symbols as well (as a black outline) when native bitmaps
-are used (as opposed to font-based rendering). This is useful if we
-choose a very light color to represent the 'black' pieces. It might be
-particularly useful in Shogi, where the conventional representation of
-the 'black' pieces is as upside-down white pieces, so that both colors
-would be white. This option is saved in the winboard.ini file, and can
-be set in the "Options -> Board..." sub-menu.
-
-/flipBlack=FALSE
-This option is reserved for future use. It will cause upside-down
-display of the 'black' native piece bitmaps, as would be needed for
-Shogi. For now it can be set from the "Options -> Board..." sub-menu,
-and it is saved in the winboard.ini file, but it is ignored.
-
-/detectMate=TRUE
-/testClaim=TRUE
-/materialDraws=TRUE
-/trivialDraws=FALSE
-/ruleMoves=51
-/repeatsToDraw=6
-These are all options that only affect engine-engine play, and can be
-set from the "Options -> Engine..." sub-menu. They are all related to
-adjudication of games by the GUI. Legality checking must be switched
-on for them to work.  If /detectMate is TRUE, the GUI recognizes
-checkmate and stalemate (but not in games with holdings!), and ends
-the game accordingly before the engines can claim. This is convenient
-for play with engines that fail to claim, and just exit.  With
-/testClaim set, all result and illegal-move claims by engines that
-claim more than their own loss are scrutinized for validity, and false
-claims result in forfeit of the game. Useful with buggy engines.  The
-option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
-material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
-would not claim them.  The option /trivialDraws adjudicates KNNK,
-KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ to draws after 3 moves (to allow for a
-quick tactical win. Note that in KQKQ this might not be sound, but
-that problem would disappear once bitbase probing is added).  The
-/ruleMoves determine after how many reversible moves the game is
-adjudicated as a draw. Setting this to 0 turns this option off. Draw
-claims by the engine are still accepted (by /testClaim) after 50
-reversible moves, even if /ruleMoves species a larger number. Note
-that it is perfectly legal according to FIDE rules to play on after 50
-reversible moves, but in tournaments having two engines that want to
-play on forever is a nuisance in endings like KBNKR, where one of the
-engines thinks it is ahead and can avoids repeats virtually forever.
-The option /repeatsToDraw makes the GUI adjudicate a game as draw
-after the same position has occurred the specified number of times. If
-it is set to a value > 3, engines can still claim the draw after
-3-fold repeat.  All these options are saved in the winboard.ini file.
-
-Clocks
-There is an "Options -> flip Clocks" command, that swaps the position
-of white and black clocks (convenient in over-the-board matches, where
-the screen is next to the board, and you want your own time to be
-displayed on your side of the screen). The clocks can be adjusted in
-"edit game" mode: right-clicking them adds one minute, left-clicking
-subtracts one minute. (Also for OTB matches, to keep them synchronized
-with the official match clock.) The flag-fell condition is now
-indicated as (!) behind the time.
-
-Other improvements
-Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
-considered in legality testing. They are imported from and written to
-FEN, as is the 50-move counter.
-
-** Winboard_F 4.3.2
-
-These are the release notes of Winboard_F 4.3.2, which is released
-under the GPL.  This version was derived from Allessandro Scotti's
-Winboard_x 4.2.7 source files.  It only includes the files that were
-changed:
-
-config.h
-common.h
-parser.h
-moves.h
-resource.h
-
-winboard.c
-backend.c
-moves.c
-
-parser.l
-winboard.rc
-
-and some bitmaps for piece symbols
-
-I made modifications in the following areas:
-
-1) Adjudication and claim verification
-2) Fairy pieces and board sizes other than 8x8
-3) Miscellaneous
-
-Miscellaneous
-
-/matchPause=10000
-is an option to set the length of the pause between two games of a
-match. The value is in msec, default value is 10000 (I will present
-all newly implemented options with their default value as example). Be
-aware that some engines might not be stopped yet if you make the pause
-too small, but might still be puking output, which then will interfere
-with the next game. But the fixed value of 10 sec of the old Winboard
-seemed like overdoing it.
-
-Time info in PGN
-When you ask for the PV-info to be stored in the PGN (a Winboard_x
-option), it now also stores the time spent on the move with it.
-
-Flag fell
-In engine-engine games the messge "white/black/both" flag(s) fell" no
-longer appears in the window caption, but as an exclamation point
-behind the clock time. (To prevent the annoying overwriting of the
-normal header line).
-
-Adjudications and Claim verification.
-
-These functions are only present in engine-engine games, and only if
-legality-testing is switched on. (The latter will be typically
-switched off in games with bizarre rules, which the GUI doesn't know,
-and in that case the GUI can never have an opinion on the outcome of a
-game.)
-
-Illegal-move forfeit
-As soon as one of the engines plays an illegal move, it forfeits the
-game. This feature was already present, but it should be 100% reliable
-now, as it also takes e.p. and castling rights into account, rather
-than erring on the safe side.
-
-Illegal-move claim
-From the above, it follows that any illegal-move claims by an engine
-must be false, and will result in forfeiting the game. (In Winboard_x
-this message is ignored, causing the game or match to hang.)
-
-Checkmate adjudication
-As soon as one of the engines does a move that results in checkmate,
-the GUI declares the game won, without waiting for the engine to claim
-it.
-
-Insufficient mating material
-As soon as the material on the board has shrunk to KK, KNK or KBK, the
-game is declared draw.
-
-/adjudicateLossThreshold=0
-This option was already present in Winboard_x, (to declare a game lost
-for which both engines agree for 3 moves that the score is below the
-given threshold), but a non-zero value is now also used to enable the
-following adjudications. If you only want the latter, just make the
-threshold impossibly low (-40000 will usually do the trick).
-
-Trivial draws
-If we are 3 moves into a KQKQ, KRKR, KBKB KBKN or KNKN end-game, the
-game is adjudicated as draw.
-
-/repeatsToDraw=6
-When the specified number of repeats occurs, the game is adjudicated
-draw. Should keep track of e.p. and castling rights. This does not
-require legality-testing to be switched on. The engines retain the
-legal right to claim after a 3-fold repetition, though. If you set
-this parameter to 3 or less, they will never get the chance. Better
-not set it to 1 or less.
-
-/ruleMoves=51
-After the given number of full moves without capture or Pawn move, the
-game is adjudicated draw. Even without legality testing. The engines
-retain the legal right to claim after 50 moves.
-
-/testClaims=FALSE
-When enabled, this option verifies all result claims made by the
-engines, and overrules the claim if it is false (forfeiting the game
-for the claimer). An engine can still safely claim a win for its
-opponent on a nonsense reason, though; this is taken to be the
-equivalent of 'resign'. Draw claims (made before a draw adjudication)
-are checked against the 50-move, 3-fold-repetition or
-insufficient-material rules. Win claims are always considered false,
-as the GUI adjudicates checkmates (and stalemates) before any engine
-can claim them.
-
-Fairy-Chess support
-
-/boardWidth=8
-Sets the number of files on the board. The additional files are named
-i, j, k, l... in PGN, and should be indicated this way in
-communicating moves to and from the engine. Currently works upto
-12. No guarantees on how the rest of the display (clocks, etc.) looks
-if you make this number < 8.
-
-/boardHeight=8
-Sets the number of ranks. Extra ranks are numbered 9, 10, 11... in
-PGN. This is so far largely untested, and unlikely to work for
-double-digit ranks. Displaying boards with upto 12 ranks seems to
-work, though, but double-digit ranks might cause all kind of unforseen
-problems in PGN file and move parser, or in communication with the
-engine. To avoid such problems as much as possible, in boards with
-more than 9 ranks the counting of ranks will start at zero rather than
-one!
-
-/fontPieceToCharTable="......."
-This paramater, controlling the mapping of font symbols to piece
-types, was already present in Winboard_x. The default is dependent on
-the font selected with the /renderPiecesWithFont option. It can now
-accept upto 32 pieces, but the length should always be even. The first
-half designates the white pieces, the second half the black, both in
-the order PNBRACHFEWDOGMQK. (The letters mentioned here are the
-letters by which the pieces will be indicated in PGN and FEN notation,
-what you have to give as argument depends on the font you use. A black
-king might be 'l', for instance).  If you give fewer then 32 pieces,
-this will go at the expense of what is just before Queen. So the last
-two symbols you give for each color are always Queen and King, the
-others are assigned in the order Pawn, Knight, ... Pieces that do not
-get a symbol assigned will remain invisible.
-
-fairy-FEN support
-The letters ACDEFGHMOW are accepted in FENs in addition to the regular
-PNBRQK,(and of course the lower case versions for black), and are
-passed to the engine in a setboard or edit menu.  Double-digit skips
-are acceptable in FENs. 'x' is interpreted as a skip of 10.  Castling
-rights should no longer be ignored. (Doesn't work for FRC yet,
-though.)  The 50-move-plies field should also be meaningful now.
-
-Legality testing for Fairy pieces
-There is a build in notion of what some of the new pieces can do, according to
-A = Archbishop (aka Cardinal) = N+B
-C = Chancellor (aka Marshall) = N+R
-F = Ferz (aka General), moves 1 step diagonal
-W = Wazir (aka Grand Vizer), moves 1 step orthogonal
-E = Elephant (aka Alfil), jumps 2 steps diagonal
-D = Dabbabah (aka War Machine), jumps 2 steps orthogonal
-M = Man (aka Commoner), moves as King, but is not a royal piece
-O = Cannon, moves along Rook lines, but cannot capture unless it jumps over
-            exactly one piece (friend or foe), and captures the first piece
-            it encounters thereafter. It can only jump if it captures something.
-            The piece jumped over (the 'platform') is not affected.
-The other pieces have not yet any moves implemented:
-H = Nightrider
-G = Grasshopper
-In games that use the mentioned pieces as described (Shatranj,
-Courier, Capablanca Chess) you can leave legality testing on. If you
-use them to represent pieces that move differently, you should switch
-legality testing off.
-
-Pawn moves
-Pawn motion is made dependent on the variant played: in Shatranj and
-Courier the double move is forbidden. In those games promotions are
-always to Ferz. In Capablanca Chess the ArchBishop and Chancellor also
-appear as choices in the promotion popup box.
-
-
-/variant="normal"
-Several new variants names are added (replacing "variant31" upto
-"variant36"). They affect the initial position. (Board size has to be
-set separately.) They are: courier (a Medieval predecessor of modern
-Chess, played on a 12x8 board) capablanca (on a 10x8 board, featuring
-Archbishop and Chancellor) gothic (as Capablanca, but with a more
-exciting initial setup) xiangqi (Chinese Chess) shogi (Japanese Chess,
-no support yet) fairy (This variant plays on 8x8 with HEW in stead of
-NBR on the Queen side, so that all back-rank pieces are (potentially)
-different) Make sure the selected board size matches the variant; this
-is not automatic
-
-Xiangqi and Shogi support (or lack thereof)
-Xiangqi is only partially supported. The board display is
-western-style (the pieces play on squares, rather than grid
-intersections). The legality testing uses the Shatranj Knight and
-Elephant, that cannot be blocked, and thus allows some moves that
-should be illegal in Xiangqi. The Palace region is indicated on the
-board, but there is no testing if the King or Mandarins (implemented
-as ordinary Ferzes) leave the Palace. SAN might be non-standard, as it
-uses O to indicate Cannon. Most of this will be fixed in a future
-version.  Shogi is not yet supported at all, first the shaky
-implementation of Crazyhouse will have to be beefed up.