merged readme_HGM.txt into the NEWS file
[xboard.git] / NEWS
diff --git a/NEWS b/NEWS
index 5be55a6..679a66f 100644 (file)
--- a/NEWS
+++ b/NEWS
@@ -192,6 +192,66 @@ the hep-file from an executabl distribution there. Maefiles for other compilers
 since 4.2.7, as I do not have those compilers.
 
 
+** Version 4.3.14 **
+
+This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
+It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
+has been started to back-port the enormous number of improvements that
+have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
+to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
+as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources. 
+
+An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
+fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
+beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
+with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
+types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
+have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
+xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
+board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
+handling to suppress all moves into or out of the area between board and
+holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
+as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible 
+to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
+
+New xboard command-line options have been added to make the added back-end 
+features available. The include the new variants (as argument of the old
+-variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
+to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
+want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
+of bitmaps. Other added xboard options are:
+
+ADJUDICATION OPTIONS:
+-checkMates
+-testClaims
+-materialDraws
+-trivialDraws
+-ruleMoves
+-repeatsToDraw
+-adjudicateLossThreshold
+-firstScoreAbsolute
+-secondScoreAbsolute
+
+TIME-CONTROL OPTIONS
+-firstTimeOdds
+-secondTimeOdds
+-timeOddsMode
+-firstNPS
+-secondNPS
+
+GENERAL OPTIONS
+-matchPause
+-engineDebugOutput
+-userName
+-pgnExtendedInfo
+-pgnEventHeader
+-hideThinkingFromHuman
+
+This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
+code in the back-end, there should not be too many problems with them.
+Bugs can be reported in the WinBoard forum.
+
+
 ** Version 4.3.14k **
 
 Compared to version 4.3.13 described below, this version features
@@ -255,63 +315,696 @@ Bugfixes include:
 - Some draw adjudications (QRKR was mistaken for KRKR, and KBKB with like Bishops is now recognized)
 - time info in the PGN is now correct
 
-
-
-** Version 4.3.14 **
-
-This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
-It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
-has been started to back-port the enormous number of improvements that
-have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
-to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
-as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources. 
-
-An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
-fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
-beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
-with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
-types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
-have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
-xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
-board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
-handling to suppress all moves into or out of the area between board and
-holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
-as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible 
-to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
-
-New xboard command-line options have been added to make the added back-end 
-features available. The include the new variants (as argument of the old
--variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
-to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
-want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
-of bitmaps. Other added xboard options are:
-
-ADJUDICATION OPTIONS:
--checkMates
--testClaims
--materialDraws
--trivialDraws
--ruleMoves
--repeatsToDraw
--adjudicateLossThreshold
--firstScoreAbsolute
--secondScoreAbsolute
-
-TIME-CONTROL OPTIONS
--firstTimeOdds
--secondTimeOdds
--timeOddsMode
--firstNPS
--secondNPS
-
-GENERAL OPTIONS
--matchPause
--engineDebugOutput
--userName
--pgnExtendedInfo
--pgnEventHeader
--hideThinkingFromHuman
-
-This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
-code in the back-end, there should not be too many problems with them.
-Bugs can be reported in the WinBoard forum.
+** Winboard_F.4.3.12 release notes
+
+This WinBoard (beta-)version is derived from Allessandro Scotti's
+Winboard_x, and supports the following new options, mainly in the area
+of adjudication of engine-engine games, improved Crazyhouse support,
+and allowing variants with non-conventional pieces and or board
+sizes. (All option are shown here with their default values):
+
+/variant=normal 
+This (already existing) option has been expanded with
+several new variants, involving non-conventional pieces and deviating
+board sizes. The board size is automatically adapted to the selected
+variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
+(with default board size, files x ranks, in parentheses):
+
+variant name    Game           board     description
+knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa 
+capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces 
+gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position 
+courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess 
+shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess 
+xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess 
+fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together 
+The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..."
+sub-menu.  Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l,
+... For boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero!
+More than 10 ranks is not tested and unlikely to work in the area of
+PGN saving / reading. Non-FIDE pieces will be referred to in FENs and
+PGN by letters that depend on the variant, and might collide with
+piece designators in other variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon,
+in Capablanca Chess it is a Chancellor. Pieces that do not belong in a
+variant cannot be addressed in FEN and PGN either, for as long as that
+variant is selected, unless the letter assignment is overruled with
+the aid of the /pieceToCharTable option. The variant is not saved in
+the winboard.ini file; on start-up we always get variant "normal"
+unless we use the command-line option, or have added the option to the
+winboard.ini file manually (in which case it will disappear when this
+file is overwritten by WinBoard saving its options).  WinBoard_F knows
+the movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which
+FIDE Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so
+that these games can be played with legality testing enabled.
+
+/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk" 
+Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
+associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
+default assignment can be overruled with this option. The value has to
+be a string of even length, with at least 12 characters. The first
+half of the string designates the white pieces, the second half the
+black.  The last letter for each color will be assigned to the
+King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
+Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
+before it will be assigned to the other pieces in the order:
+
+P Pawn                 (move often depends on variant) 
+N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi) 
+B Bishop 
+R Rook 
+Q Queen                (Lance L in Shogi) 
+F Ferz/General         (The Shatranj 'Queen' and Xiangqi 'Adviser', used for Silver General S in Shogi.) 
+W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K) 
+E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier) 
+M Commoner/Man
+O Cannon/Pao 
+U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi) 
+H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse) 
+A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse) 
+C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse) 
+G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi) 
+S                      (Promoted Silver in Shogi) 
+K King 
+Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
+characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
+assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
+PGN input. Non-FIDE pieces that are not assigned a letter will also
+not appear on the promotion menu. It is not advisable to disable a
+piece that is present in the opening position of the selected variant,
+though.
+Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
+the same type (because of demotion on capture and transfer to the
+holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
+with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
+piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
+with holdings that is not Shogi). To achieve this, they should be
+assigned the characters '+' or '~', respectively.
+All the new pieces have a native bitmap representation in the board
+sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
+such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
+normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
+size. People disliking the fairy representations might even prefer
+this.
+There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
+squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
+common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
+those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
+and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
+this piece is not disabled or a promoted version of a normal piece),
+and leaves only the options YES / NO in Shogi. In Xiangqi there are no
+promotions.
+
+/fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk" 
+This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
+character that is used to display the piece on the screen (when
+font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
+default setting should work with George Tsavdaris' WinboardF font,
+which uses the 'intuitive' mapping of font characters to symbols. With
+font-based rendering the fairy pieces can be used at any board size.
+Note that UHACGS are also used to represent the promoted versions of
+PNBRQF, in games like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to
+be undone on capture. In such games you are likely to prefer a
+different representation of those pieces then when they represent true
+fairy pieces.
+
+/flipBlack=FALSE
+Traditional Shogi bitmaps are only included for size "moderate". For
+other sizes you must depend on font-based rendering.
+
+/detectMate=TRUE 
+/testClaim=TRUE 
+/materialDraws=TRUE 
+/trivialDraws=FALSE 
+/ruleMoves=51 
+/repeatsToDraw=6 
+The option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
+material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
+would not claim these draws. This applies to KK, KNK and KBK.  The
+option /trivialDraws adjudicates KNNK, KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ
+to draws after 3 moves (to allow for a quick tactical win). Note that
+in KQKQ this might not be sound, but that problem would disappear once
+bitbase probing is implemented.  
+
+Clocks
+The flag-fell condition is now indicated as '(!)' behind the displayed
+time, to eliminate the necessity for overwriting the message in the
+title bar (which might contain indispensible information in match
+mode).
+
+Other improvements / changes
+Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
+considered in legality testing. They are imported from and written to
+FEN, as is the 50-move counter. (When reading an incomplete FEN they
+are still guessed, though.)  The time (in sec, or min:sec) is now
+always stored together with the PV information to the PGN, if storing
+the latter was requested (through ticking "extended PGN info" in
+"Options -> General..."). The saved time is the WinBoard clock time
+(as opposed to the time reported by the engine).
+
+** Winboard_F.4.3.8 release notes
+
+This Winboard supports the following new options (shown here with their default values):
+
+/variant=normal 
+This (already existing) option has been expanded with several new
+variants, involving non-conventional pieces and deviating board
+sizes. The board size is automatically adapted to the selected
+variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
+(with default board size, files x ranks, in parentheses):
+
+variant name    Game           board     description
+knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa 
+capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces 
+gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position 
+courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess 
+shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess 
+xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess 
+fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together 
+The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu. 
+Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
+boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
+pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
+the variant, and might collide with piece designators in other
+variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
+Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
+in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
+letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
+variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
+get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
+added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
+will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
+movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
+Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
+these games can be played with legality testing enabled.
+
+/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk" 
+Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
+associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
+default assignment can be overruled with this option. The value has to
+be a string of even length, with at least 12 characters. The first
+half of the string designates the white pieces, the second half the
+black.  The last letter for each color will be assigned to the
+King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
+Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
+before it will be assigned to the other pieces in the order:
+
+P Pawn                 (move often depends on variant) 
+N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi) 
+B Bishop 
+R Rook 
+Q Queen                (Lance L in Shogi) 
+F Ferz/General         (Silver General S in Shogi) 
+W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K) 
+E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier) 
+M Commoner/Man 
+O Cannon/Pao 
+U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi) 
+H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse) 
+A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse) 
+C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse) 
+G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi) 
+S                      (Promoted Silver in Shogi) 
+K King 
+Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
+characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
+assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
+PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
+the opening position of the selected variant, though.
+Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
+the same type (because of demotion on capture and transfer to the
+holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
+with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
+piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
+with holdings that is not Shogi).
+All the new pieces have a native biytmap representation in the board
+sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
+such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
+normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
+size. People disliking the fairy representations might even prefer
+that.
+There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
+squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
+common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
+those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
+and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
+this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
+Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
+
+/alphaRank=FALSE 
+This option does not seem to work for reading PGN files. Saving works
+fine. For now, using it is not recommended. In the future it might be
+redefined as only affecting engine-engine communication, .
+
+/flipBlack=FALSE
+Setting this option will cause upside-down display of the native piece
+bitmaps used to represent the pieces of the side that plays black, as
+would be needed for a traditional representation of Shogi pieces. It
+can be set from the "Options -> Board..." sub-menu, and it is saved in
+the winboard.ini file. For now, traditional Shogi bitmaps are not
+included, though.
+
+Other improvements / changes
+Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
+considered in legality testing. They are imported from and written to
+FEN, as is the 50-move counter. The time (in sec, or min:sec) is now
+always stored together with the PV information to the PGN, if storing
+the latter was requested (through ticking 'extended PGN info' in
+"Options -> General..."). The saved time is the Winboard clock time
+(as opposed to the time reported by the engine).
+
+** Winboard_F.4.3.7 release notes
+
+This Winboard supports the following new options (shown here with
+their default values):
+
+/variant=normal 
+This (already existing) option has been expanded with several new
+variants, involving non-conventional pieces and deviating board
+sizes. The board size is automatically adapted to the selected
+variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
+(with default board size, files x ranks, in parentheses):
+
+variant name    Game           board     description
+knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa 
+capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces 
+gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position 
+courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess 
+shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess 
+xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess 
+fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together 
+The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu. 
+Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
+boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
+pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
+the variant, and might collide with piece designators in other
+variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
+Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
+in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
+letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
+variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
+get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
+added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
+will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
+movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
+Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
+these games can be played with legality testing enabled.
+
+/pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk" 
+Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
+associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
+default assignment can be overruled with this option. The value has to
+be a string of even length, with at least 12 characters. The first
+half of the string designates the white pieces, the second half the
+black.  The last letter for each color will be assigned to the
+King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
+Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
+before it will be assigned to the other pieces in the order:
+
+P Pawn                 (move often depends on variant) 
+N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi) 
+B Bishop 
+R Rook 
+Q Queen                (Lance L in Shogi) 
+F Ferz/General         (Silver General S in Shogi) 
+W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K) 
+E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier) 
+M Commoner/Man 
+O Cannon/Pao 
+U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi) 
+H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse) 
+A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse) 
+C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse) 
+G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi) 
+S                      (Promoted Silver in Shogi) 
+K King 
+Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
+characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
+assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
+PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
+the opening position of the selected variant, though.
+Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
+the same type (because of demotion on capture and transfer to the
+holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
+with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
+piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
+with holdings that is not Shogi).
+All the new pieces have a native biytmap representation in the board
+sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
+such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
+normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
+size. People disliking the fairy representations might even prefer
+that.
+There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
+squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
+common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
+those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
+and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
+this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
+Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
+
+/fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk" 
+This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
+character that is used to display the piece on the screen (when
+font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
+default setting should work with the WinboardF font, which uses the
+'intuitive' mapping of font characters to symbols.  Note that UHACGS
+are also used to represent the promoted versions of PNBRQF, in games
+like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to be undone on
+capture.
+
+/boardWidth=-1 /boardHeight=-1 
+Set a number of files and ranks of the playing board to a value that
+will override the defaults for the variant that is selected. A value
+of -1 means the variant default board size will be used for the
+corresponding parameter (and is itself the default value of these
+options). These parameters can be set in the "Files -> New Variant..."
+sub-menu, where they are reset to the default -1 is you OK the chosen
+variant without typing something to overrule it. These parameters are
+saved in the winboard.ini file. (But unless you saved while a variant
+with board-size override was selected, they will always be saved as
+-1.)  
+A variant with a non-standard board size will be communicated to the
+engine(s) with the board size prefixed to the variant name,
+e.g. "variant 12x8_capablanca". In protocol 2 the engine must first
+enable this feature by sending "boardsizeFxR" amongst the accepted
+variants, where F is the maximum number of files, and R the maximum
+number of ranks, as decimal numbers.
+
+/holdingsSize=-1 
+Set the size of the holdings for dropable pieces to a value that will
+override the default for the variant that is selected. A value of -1
+means the variant default holdings size will be used for that
+parameter (and is itself the default value of this options). This
+parameter can be set in the Files -> New Variant... sub-menu, where it
+is reset to the default -1 is you OK the chosen variant without typing
+something to overrule it. This parameters is saved in the winboard.ini
+file.  To disable holdings, set their size to 0. They will then not be
+displayed. For non-zero holding size N, the holdings are displayed
+left and right of the board, and piece drops can be effected by
+dragging pieces from the holdings to the drop square. In bughouse, the
+holdings will be filled by the ICS. In all other variants, captured
+pieces will go into the holdings (after reversing their color). Only
+the first N pieces of the /pieceToCharTable argument will go into the
+holdings. All other pieces will be converted to Pawns. (In Shogi,
+however they will be demoted in the regular way before determining if
+they fit.) Pieces that are disabled (per default and per
+/pieceToCharTable option) might not be counted when determining what
+are the first N pieces.  Non-standard holdingsize will be communicated
+to the engine by prefixing it (together with the board size, even if
+this is standard) to the variant name, e.g. "variant 7x7+5_shogi". In
+protocol 2 the engine should enable this feature by sending
+"holdingsH" amongst the variant names, where H is the maximum
+acceptable holdings size as a decimal number.
+
+/alphaRank=FALSE 
+When this parameter is true, a-h are converted to 1-9, and vice versa,
+in all move output and input (to PGN files or SAN move display as well
+as in communication with the engine). This might be useful for Shogi,
+where conventionally one uses letters to designate ranks, and digits
+to designate files. Engines that want to use this option must make
+sure pieces are never represented by lower case! This option can be
+set from the Files -> New Variant... menu, where it defaults to FALSE
+unless you explicitly set it. It is not saved in the winboard.ini
+file.  Note that the PGN format in Shogi also leaves out the trailing
+'+' as check indicator: In Shogi such a trailing '+' means promotion,
+while a trailing '=' means defer promotion. Prefix '+' signs are used
+on moves with promoted pieces, disambiguation is done western SAN
+style.
+
+/allWhite=FALSE
+Causes the outline of the 'white' pieces to be superimposed onto the
+'black' piece symbols as well (as a black outline) when native bitmaps
+are used (as opposed to font-based rendering). This is useful if we
+choose a very light color to represent the 'black' pieces. It might be
+particularly useful in Shogi, where the conventional representation of
+the 'black' pieces is as upside-down white pieces, so that both colors
+would be white. This option is saved in the winboard.ini file, and can
+be set in the "Options -> Board..." sub-menu.
+
+/flipBlack=FALSE
+This option is reserved for future use. It will cause upside-down
+display of the 'black' native piece bitmaps, as would be needed for
+Shogi. For now it can be set from the "Options -> Board..." sub-menu,
+and it is saved in the winboard.ini file, but it is ignored.
+
+/detectMate=TRUE 
+/testClaim=TRUE 
+/materialDraws=TRUE 
+/trivialDraws=FALSE 
+/ruleMoves=51 
+/repeatsToDraw=6 
+These are all options that only affect engine-engine play, and can be
+set from the "Options -> Engine..." sub-menu. They are all related to
+adjudication of games by the GUI. Legality checking must be switched
+on for them to work.  If /detectMate is TRUE, the GUI recognizes
+checkmate and stalemate (but not in games with holdings!), and ends
+the game accordingly before the engines can claim. This is convenient
+for play with engines that fail to claim, and just exit.  With
+/testClaim set, all result and illegal-move claims by engines that
+claim more than their own loss are scrutinized for validity, and false
+claims result in forfeit of the game. Useful with buggy engines.  The
+option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
+material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
+would not claim them.  The option /trivialDraws adjudicates KNNK,
+KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ to draws after 3 moves (to allow for a
+quick tactical win. Note that in KQKQ this might not be sound, but
+that problem would disappear once bitbase probing is added).  The
+/ruleMoves determine after how many reversible moves the game is
+adjudicated as a draw. Setting this to 0 turns this option off. Draw
+claims by the engine are still accepted (by /testClaim) after 50
+reversible moves, even if /ruleMoves species a larger number. Note
+that it is perfectly legal according to FIDE rules to play on after 50
+reversible moves, but in tournaments having two engines that want to
+play on forever is a nuisance in endings like KBNKR, where one of the
+engines thinks it is ahead and can avoids repeats virtually forever.
+The option /repeatsToDraw makes the GUI adjudicate a game as draw
+after the same position has occurred the specified number of times. If
+it is set to a value > 3, engines can still claim the draw after
+3-fold repeat.  All these options are saved in the winboard.ini file.
+
+Clocks
+There is an "Options -> flip Clocks" command, that swaps the position
+of white and black clocks (convenient in over-the-board matches, where
+the screen is next to the board, and you want your own time to be
+displayed on your side of the screen). The clocks can be adjusted in
+"edit game" mode: right-clicking them adds one minute, left-clicking
+subtracts one minute. (Also for OTB matches, to keep them synchronized
+with the official match clock.) The flag-fell condition is now
+indicated as (!) behind the time.
+
+Other improvements
+Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
+considered in legality testing. They are imported from and written to
+FEN, as is the 50-move counter.
+
+** Winboard_F 4.3.2
+
+These are the release notes of Winboard_F 4.3.2, which is released
+under the GPL.  This version was derived from Allessandro Scotti's
+Winboard_x 4.2.7 source files.  It only includes the files that were
+changed:
+
+config.h
+common.h
+parser.h
+moves.h
+resource.h
+
+winboard.c
+backend.c
+moves.c
+
+parser.l
+winboard.rc
+
+and some bitmaps for piece symbols
+
+I made modifications in the following areas: 
+
+1) Adjudication and claim verification 
+2) Fairy pieces and board sizes other than 8x8 
+3) Miscellaneous 
+
+Miscellaneous 
+
+/matchPause=10000 
+is an option to set the length of the pause between two games of a
+match. The value is in msec, default value is 10000 (I will present
+all newly implemented options with their default value as example). Be
+aware that some engines might not be stopped yet if you make the pause
+too small, but might still be puking output, which then will interfere
+with the next game. But the fixed value of 10 sec of the old Winboard
+seemed like overdoing it.
+
+Time info in PGN 
+When you ask for the PV-info to be stored in the PGN (a Winboard_x
+option), it now also stores the time spent on the move with it.
+
+Flag fell 
+In engine-engine games the messge "white/black/both" flag(s) fell" no
+longer appears in the window caption, but as an exclamation point
+behind the clock time. (To prevent the annoying overwriting of the
+normal header line).
+
+Adjudications and Claim verification. 
+
+These functions are only present in engine-engine games, and only if
+legality-testing is switched on. (The latter will be typically
+switched off in games with bizarre rules, which the GUI doesn't know,
+and in that case the GUI can never have an opinion on the outcome of a
+game.)
+
+Illegal-move forfeit 
+As soon as one of the engines plays an illegal move, it forfeits the
+game. This feature was already present, but it should be 100% reliable
+now, as it also takes e.p. and castling rights into account, rather
+than erring on the safe side.
+
+Illegal-move claim 
+From the above, it follows that any illegal-move claims by an engine
+must be false, and will result in forfeiting the game. (In Winboard_x
+this message is ignored, causing the game or match to hang.)
+
+Checkmate adjudication 
+As soon as one of the engines does a move that results in checkmate,
+the GUI declares the game won, without waiting for the engine to claim
+it.
+
+Insufficient mating material 
+As soon as the material on the board has shrunk to KK, KNK or KBK, the
+game is declared draw.
+
+/adjudicateLossThreshold=0 
+This option was already present in Winboard_x, (to declare a game lost
+for which both engines agree for 3 moves that the score is below the
+given threshold), but a non-zero value is now also used to enable the
+following adjudications. If you only want the latter, just make the
+threshold impossibly low (-40000 will usually do the trick).
+
+Trivial draws 
+If we are 3 moves into a KQKQ, KRKR, KBKB KBKN or KNKN end-game, the
+game is adjudicated as draw.
+
+/repeatsToDraw=6 
+When the specified number of repeats occurs, the game is adjudicated
+draw. Should keep track of e.p. and castling rights. This does not
+require legality-testing to be switched on. The engines retain the
+legal right to claim after a 3-fold repetition, though. If you set
+this parameter to 3 or less, they will never get the chance. Better
+not set it to 1 or less.
+
+/ruleMoves=51 
+After the given number of full moves without capture or Pawn move, the
+game is adjudicated draw. Even without legality testing. The engines
+retain the legal right to claim after 50 moves.
+
+/testClaims=FALSE 
+When enabled, this option verifies all result claims made by the
+engines, and overrules the claim if it is false (forfeiting the game
+for the claimer). An engine can still safely claim a win for its
+opponent on a nonsense reason, though; this is taken to be the
+equivalent of 'resign'. Draw claims (made before a draw adjudication)
+are checked against the 50-move, 3-fold-repetition or
+insufficient-material rules. Win claims are always considered false,
+as the GUI adjudicates checkmates (and stalemates) before any engine
+can claim them.
+
+Fairy-Chess support 
+
+/boardWidth=8 
+Sets the number of files on the board. The additional files are named
+i, j, k, l... in PGN, and should be indicated this way in
+communicating moves to and from the engine. Currently works upto
+12. No guarantees on how the rest of the display (clocks, etc.) looks
+if you make this number < 8.
+
+/boardHeight=8 
+Sets the number of ranks. Extra ranks are numbered 9, 10, 11... in
+PGN. This is so far largely untested, and unlikely to work for
+double-digit ranks. Displaying boards with upto 12 ranks seems to
+work, though, but double-digit ranks might cause all kind of unforseen
+problems in PGN file and move parser, or in communication with the
+engine. To avoid such problems as much as possible, in boards with
+more than 9 ranks the counting of ranks will start at zero rather than
+one!
+
+/fontPieceToCharTable="......." 
+This paramater, controlling the mapping of font symbols to piece
+types, was already present in Winboard_x. The default is dependent on
+the font selected with the /renderPiecesWithFont option. It can now
+accept upto 32 pieces, but the length should always be even. The first
+half designates the white pieces, the second half the black, both in
+the order PNBRACHFEWDOGMQK. (The letters mentioned here are the
+letters by which the pieces will be indicated in PGN and FEN notation,
+what you have to give as argument depends on the font you use. A black
+king might be 'l', for instance).  If you give fewer then 32 pieces,
+this will go at the expense of what is just before Queen. So the last
+two symbols you give for each color are always Queen and King, the
+others are assigned in the order Pawn, Knight, ... Pieces that do not
+get a symbol assigned will remain invisible.
+
+fairy-FEN support 
+The letters ACDEFGHMOW are accepted in FENs in addition to the regular
+PNBRQK,(and of course the lower case versions for black), and are
+passed to the engine in a setboard or edit menu.  Double-digit skips
+are acceptable in FENs. 'x' is interpreted as a skip of 10.  Castling
+rights should no longer be ignored. (Doesn't work for FRC yet,
+though.)  The 50-move-plies field should also be meaningful now.
+
+Legality testing for Fairy pieces
+There is a build in notion of what some of the new pieces can do, according to
+A = Archbishop (aka Cardinal) = N+B
+C = Chancellor (aka Marshall) = N+R
+F = Ferz (aka General), moves 1 step diagonal
+W = Wazir (aka Grand Vizer), moves 1 step orthogonal
+E = Elephant (aka Alfil), jumps 2 steps diagonal
+D = Dabbabah (aka War Machine), jumps 2 steps orthogonal
+M = Man (aka Commoner), moves as King, but is not a royal piece
+O = Cannon, moves along Rook lines, but cannot capture unless it jumps over
+            exactly one piece (friend or foe), and captures the first piece
+            it encounters thereafter. It can only jump if it captures something.
+            The piece jumped over (the 'platform') is not affected.
+The other pieces have not yet any moves implemented:
+H = Nightrider
+G = Grasshopper
+In games that use the mentioned pieces as described (Shatranj,
+Courier, Capablanca Chess) you can leave legality testing on. If you
+use them to represent pieces that move differently, you should switch
+legality testing off.
+
+Pawn moves
+Pawn motion is made dependent on the variant played: in Shatranj and
+Courier the double move is forbidden. In those games promotions are
+always to Ferz. In Capablanca Chess the ArchBishop and Chancellor also
+appear as choices in the promotion popup box.
+
+
+/variant="normal" 
+Several new variants names are added (replacing "variant31" upto
+"variant36"). They affect the initial position. (Board size has to be
+set separately.) They are: courier (a Medieval predecessor of modern
+Chess, played on a 12x8 board) capablanca (on a 10x8 board, featuring
+Archbishop and Chancellor) gothic (as Capablanca, but with a more
+exciting initial setup) xiangqi (Chinese Chess) shogi (Japanese Chess,
+no support yet) fairy (This variant plays on 8x8 with HEW in stead of
+NBR on the Queen side, so that all back-rank pieces are (potentially)
+different) Make sure the selected board size matches the variant; this
+is not automatic
+
+Xiangqi and Shogi support (or lack thereof)
+Xiangqi is only partially supported. The board display is
+western-style (the pieces play on squares, rather than grid
+intersections). The legality testing uses the Shatranj Knight and
+Elephant, that cannot be blocked, and thus allows some moves that
+should be illegal in Xiangqi. The Palace region is indicated on the
+board, but there is no testing if the King or Mandarins (implemented
+as ordinary Ferzes) leave the Palace. SAN might be non-standard, as it
+uses O to indicate Cannon. Most of this will be fixed in a future
+version.  Shogi is not yet supported at all, first the shaky
+implementation of Crazyhouse will have to be beefed up.