Shuffle prototypes to correct header, or add them there
[xboard.git] / backend.c
index 58f8079..a8e342d 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -152,7 +152,6 @@ void read_from_player P((InputSourceRef isr, VOIDSTAR closure,
                         char *buf, int count, int error));
 void read_from_ics P((InputSourceRef isr, VOIDSTAR closure,
                      char *buf, int count, int error));
-void ics_printf P((char *format, ...));
 void SendToICS P((char *s));
 void SendToICSDelayed P((char *s, long msdelay));
 void SendMoveToICS P((ChessMove moveType, int fromX, int fromY, int toX, int toY, char promoChar));
@@ -455,10 +454,10 @@ int shiftKey, controlKey; // [HGM] set by mouse handler
 int have_sent_ICS_logon = 0;
 int movesPerSession;
 int suddenDeath, whiteStartMove, blackStartMove; /* [HGM] for implementation of 'any per time' sessions, as in first part of byoyomi TC */
-long whiteTimeRemaining, blackTimeRemaining, timeControl, timeIncrement, lastWhite, lastBlack;
+long whiteTimeRemaining, blackTimeRemaining, timeControl, timeIncrement, lastWhite, lastBlack, activePartnerTime;
 Boolean adjustedClock;
 long timeControl_2; /* [AS] Allow separate time controls */
-char *fullTimeControlString = NULL, *nextSession, *whiteTC, *blackTC; /* [HGM] secondary TC: merge of MPS, TC and inc */
+char *fullTimeControlString = NULL, *nextSession, *whiteTC, *blackTC, activePartner; /* [HGM] secondary TC: merge of MPS, TC and inc */
 long timeRemaining[2][MAX_MOVES];
 int matchGame = 0, nextGame = 0, roundNr = 0;
 Boolean waitingForGame = FALSE;
@@ -2446,6 +2445,7 @@ VariantSwitch (Board board, VariantClass newVariant)
           board[i][j+newHoldingsWidth-gameInfo.holdingsWidth] =
             board[i][j];
      }
+     board[HOLDINGS_SET] = 0;
      gameInfo.boardWidth  = newWidth;
      gameInfo.boardHeight = newHeight;
      gameInfo.holdingsWidth = newHoldingsWidth;
@@ -2493,8 +2493,8 @@ PlotSeekAd (int i)
        xList[i] = yList[i] = -100; // outside graph, so cannot be clicked
        if(r < minRating+100 && r >=0 ) r = minRating+100;
        if(r > maxRating) r = maxRating;
-       if(tc < 1.) tc = 1.;
-       if(tc > 95.) tc = 95.;
+       if(tc < 1.f) tc = 1.f;
+       if(tc > 95.f) tc = 95.f;
        x = (w-hMargin-squareSize/8-7)* log(tc)/log(95.) + hMargin;
        y = ((double)r - minRating)/(maxRating - minRating)
            * (h-vMargin-squareSize/8-1) + vMargin;
@@ -4241,9 +4241,12 @@ ParseBoard12 (char *string)
        break;
     }
 
-    if((gameMode == IcsPlayingWhite || gameMode == IcsPlayingBlack)
+    if((gameMode == IcsPlayingWhite || gameMode == IcsPlayingBlack ||
+       gameMode == IcsObserving && appData.dualBoard) // also allow use of second board for observing two games
         && newGameMode == IcsObserving && gamenum != ics_gamenum && appData.bgObserve) {
       // [HGM] bughouse: don't act on alien boards while we play. Just parse the board and save it */
+      int fac = strchr(elapsed_time, '.') ? 1 : 1000;
+      static int lastBgGame = -1;
       char *toSqr;
       for (k = 0; k < ranks; k++) {
         for (j = 0; j < files; j++)
@@ -4266,16 +4269,34 @@ ParseBoard12 (char *string)
       if(twoBoards) { partnerUp = 1; flipView = !flipView; } // [HGM] dual
       if(partnerUp) DrawPosition(FALSE, partnerBoard);
       if(twoBoards) {
-         DisplayWhiteClock(white_time, to_play == 'W');
-         DisplayBlackClock(black_time, to_play != 'W');
+         DisplayWhiteClock(white_time*fac, to_play == 'W');
+         DisplayBlackClock(black_time*fac, to_play != 'W');
+         activePartner = to_play;
+         if(gamenum != lastBgGame) {
+             char buf[MSG_SIZ];
+             snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s %s %s", white, _("vs."), black);
+             DisplayTitle(buf);
+         }
+         lastBgGame = gamenum;
+         activePartnerTime = to_play == 'W' ? white_time*fac : black_time*fac;
                      partnerUp = 0; flipView = !flipView; } // [HGM] dual
-      snprintf(partnerStatus, MSG_SIZ,"W: %d:%02d B: %d:%02d (%d-%d) %c", white_time/60000, (white_time%60000)/1000,
-                (black_time/60000), (black_time%60000)/1000, white_stren, black_stren, to_play);
+      snprintf(partnerStatus, MSG_SIZ,"W: %d:%02d B: %d:%02d (%d-%d) %c", white_time*fac/60000, (white_time*fac%60000)/1000,
+                (black_time*fac/60000), (black_time*fac%60000)/1000, white_stren, black_stren, to_play);
       DisplayMessage(partnerStatus, "");
        partnerBoardValid = TRUE;
       return;
     }
 
+    if(appData.dualBoard && appData.bgObserve) {
+       if((newGameMode == IcsPlayingWhite || newGameMode == IcsPlayingBlack) && moveNum == 1)
+           SendToICS(ics_prefix), SendToICS("pobserve\n");
+       else if(newGameMode == IcsObserving && (gameMode == BeginningOfGame || gameMode == IcsIdle)) {
+           char buf[MSG_SIZ];
+           snprintf(buf, MSG_SIZ, "%spobserve %s\n", ics_prefix, white);
+           SendToICS(buf);
+       }
+    }
+
     /* Modify behavior for initial board display on move listing
        of wild games.
        */
@@ -4310,6 +4331,7 @@ ParseBoard12 (char *string)
     }
 
    if (gameInfo.boardHeight != ranks || gameInfo.boardWidth != files ||
+                                       move_str[1] == '@' && !gameInfo.holdingsWidth ||
                                        weird && (int)gameInfo.variant < (int)VariantShogi) {
      /* [HGM] We seem to have switched variant unexpectedly
       * Try to guess new variant from board size
@@ -4319,7 +4341,8 @@ ParseBoard12 (char *string)
          if(ranks == 10 && files == 9) newVariant = VariantXiangqi; else
          if(ranks == 8 && files == 12) newVariant = VariantCourier; else
          if(ranks == 9 && files == 9)  newVariant = VariantShogi; else
-         if(!weird) newVariant = VariantNormal;
+         if(ranks == 10 && files == 10) newVariant = VariantGrand; else
+         if(!weird) newVariant = move_str[1] == '@' ? VariantCrazyhouse : VariantNormal;
           VariantSwitch(boards[currentMove], newVariant); /* temp guess */
          /* Get a move list just to see the header, which
             will tell us whether this is really bug or zh */
@@ -5170,6 +5193,12 @@ Sweep (int step)
     } while(PieceToChar(promoSweep) == '.' || PieceToChar(promoSweep) == '~' || promoSweep == pawn ||
            appData.testLegality && (promoSweep == king ||
            gameInfo.variant == VariantShogi && promoSweep != PROMOTED last && last != PROMOTED promoSweep && last != promoSweep));
+    if(toX >= 0) {
+       int victim = boards[currentMove][toY][toX];
+       boards[currentMove][toY][toX] = promoSweep;
+       DrawPosition(FALSE, boards[currentMove]);
+       boards[currentMove][toY][toX] = victim;
+    } else
     ChangeDragPiece(promoSweep);
 }
 
@@ -6533,10 +6562,9 @@ void
 UserMoveEvent(int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar)
 {
     ChessMove moveType;
-    ChessSquare pdown, pup;
+    ChessSquare pup;
     int ff=fromX, rf=fromY, ft=toX, rt=toY;
 
-
     /* Check if the user is playing in turn.  This is complicated because we
        let the user "pick up" a piece before it is his turn.  So the piece he
        tried to pick up may have been captured by the time he puts it down!
@@ -6672,7 +6700,6 @@ UserMoveEvent(int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar)
     }
 
     if(toX < 0 || toY < 0) return;
-    pdown = boards[currentMove][fromY][fromX];
     pup = boards[currentMove][toY][toX];
 
     /* [HGM] If move started in holdings, it means a drop. Convert to standard form */
@@ -6916,11 +6943,11 @@ void
 MarkTargetSquares (int clear)
 {
   int x, y;
+  if(clear) // no reason to ever suppress clearing
+    for(x=0; x<BOARD_WIDTH; x++) for(y=0; y<BOARD_HEIGHT; y++) marker[y][x] = 0;
   if(!appData.markers || !appData.highlightDragging || appData.icsActive && gameInfo.variant < VariantShogi ||
      !appData.testLegality || gameMode == EditPosition) return;
-  if(clear) {
-    for(x=0; x<BOARD_WIDTH; x++) for(y=0; y<BOARD_HEIGHT; y++) marker[y][x] = 0;
-  } else {
+  if(!clear) {
     int capt = 0;
     GenLegal(boards[currentMove], PosFlags(currentMove), Mark, (void*) marker, EmptySquare);
     if(PosFlags(0) & F_MANDATORY_CAPTURE) {
@@ -6929,7 +6956,7 @@ MarkTargetSquares (int clear)
       for(x=0; x<BOARD_WIDTH; x++) for(y=0; y<BOARD_HEIGHT; y++) if(marker[y][x] == 1) marker[y][x] = 0;
     }
   }
-  DrawPosition(TRUE, NULL);
+  DrawPosition(FALSE, NULL);
 }
 
 int
@@ -6968,7 +6995,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
 {
     int x, y;
     Boolean saveAnimate;
-    static int second = 0, promotionChoice = 0, clearFlag = 0;
+    static int second = 0, promotionChoice = 0, clearFlag = 0, sweepSelecting = 0;
     char promoChoice = NULLCHAR;
     ChessSquare piece;
     static TimeMark lastClickTime, prevClickTime;
@@ -6992,7 +7019,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        defaultPromoChoice = promoSweep;
        promoSweep = EmptySquare;   // terminate sweep
        promoDefaultAltered = TRUE;
-       if(!selectFlag && (x != toX || y != toY)) x = fromX, y = fromY; // and fake up-click on same square if we were still selecting
+       if(!selectFlag && !sweepSelecting && (x != toX || y != toY)) x = fromX, y = fromY; // and fake up-click on same square if we were still selecting
     }
 
     if(promotionChoice) { // we are waiting for a click to indicate promotion piece
@@ -7070,6 +7097,8 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
                }
                if (appData.highlightDragging) {
                    SetHighlights(fromX, fromY, -1, -1);
+               } else {
+                   ClearHighlights();
                }
            } else fromX = fromY = -1;
            return;
@@ -7149,9 +7178,10 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            /* Undo animation damage if any */
            DrawPosition(FALSE, NULL);
        }
-       if (second) {
+       if (second || sweepSelecting) {
            /* Second up/down in same square; just abort move */
-           second = 0;
+           if(sweepSelecting) DrawPosition(FALSE, boards[currentMove]);
+           second = sweepSelecting = 0;
            fromX = fromY = -1;
            gatingPiece = EmptySquare;
            ClearHighlights();
@@ -7168,10 +7198,12 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
 
     /* we now have a different from- and (possibly off-board) to-square */
     /* Completed move */
-    toX = x;
-    toY = y;
+    if(!sweepSelecting) {
+       toX = x;
+       toY = y;
+    } else sweepSelecting = 0; // this must be the up-click corresponding to the down-click that started the sweep
+
     saveAnimate = appData.animate;
-    MarkTargetSquares(1);
     if (clickType == Press) {
        if(gameMode == EditPosition && boards[currentMove][fromY][fromX] == EmptySquare) {
            // must be Edit Position mode with empty-square selected
@@ -7179,16 +7211,18 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            if(x >= BOARD_LEFT && x < BOARD_RGHT) clearFlag = 1; // and defer click-click move of empty-square to up-click
            return;
        }
-       if(appData.sweepSelect && HasPromotionChoice(fromX, fromY, toX, toY, &promoChoice, FALSE)) {
+       if(HasPromotionChoice(fromX, fromY, toX, toY, &promoChoice, FALSE)) {
+         if(appData.sweepSelect) {
            ChessSquare piece = boards[currentMove][fromY][fromX];
-           DragPieceBegin(xPix, yPix, TRUE); dragging = 1;
            promoSweep = defaultPromoChoice;
            if(PieceToChar(PROMOTED piece) == '+') promoSweep = PROMOTED piece;
            selectFlag = 0; lastX = xPix; lastY = yPix;
            Sweep(0); // Pawn that is going to promote: preview promotion piece
+           sweepSelecting = 1;
            DisplayMessage("", _("Pull pawn backwards to under-promote"));
-           DrawPosition(FALSE, boards[currentMove]);
-           return;
+           MarkTargetSquares(1);
+         }
+         return; // promo popup appears on up-click
        }
        /* Finish clickclick move */
        if (appData.animate || appData.highlightLastMove) {
@@ -7207,6 +7241,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
        /* Don't animate move and drag both */
        appData.animate = FALSE;
     }
+    MarkTargetSquares(1);
 
     // moves into holding are invalid for now (except in EditPosition, adapting to-square)
     if(x >= 0 && x < BOARD_LEFT || x >= BOARD_RGHT) {
@@ -7916,6 +7951,25 @@ SendMoveToBookUser (int moveNr, ChessProgramState *cps, int initial)
     return bookHit; // notify caller of hit, so it can take action to send move to opponent
 }
 
+int
+LoadError (char *errmess, ChessProgramState *cps)
+{   // unloads engine and switches back to -ncp mode if it was first
+    if(cps->initDone) return FALSE;
+    cps->isr = NULL; // this should suppress further error popups from breaking pipes
+    DestroyChildProcess(cps->pr, 9 ); // just to be sure
+    cps->pr = NoProc; 
+    if(cps == &first) {
+       appData.noChessProgram = TRUE;
+       gameMode = MachinePlaysBlack; ModeHighlight(); // kludge to unmark Machine Black menu
+       gameMode = BeginningOfGame; ModeHighlight();
+       SetNCPMode();
+    }
+    if(GetDelayedEvent()) CancelDelayedEvent(), ThawUI(); // [HGM] cancel remaining loading effort scheduled after feature timeout
+    DisplayMessage("", ""); // erase waiting message
+    if(errmess) DisplayError(errmess, 0); // announce reason, if given
+    return TRUE;
+}
+
 char *savedMessage;
 ChessProgramState *savedState;
 void
@@ -7938,7 +7992,7 @@ HandleMachineMove (char *message, ChessProgramState *cps)
     ChessMove moveType;
     char promoChar;
     char *p, *pv=buf1;
-    int machineWhite;
+    int machineWhite, oldError;
     char *bookHit;
 
     if(cps == &pairing && sscanf(message, "%d-%d", &savedWhitePlayer, &savedBlackPlayer) == 2) {
@@ -7952,7 +8006,7 @@ HandleMachineMove (char *message, ChessProgramState *cps)
        return; // Skim the pairing messages here.
     }
 
-    cps->userError = 0;
+    oldError = cps->userError; cps->userError = 0;
 
 FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book hit
     /*
@@ -8521,18 +8575,8 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "nodes = %d, %lld\n", (int) programStats.
                _(cps->which), cps->program, cps->host, message);
        RemoveInputSource(cps->isr);
        if(appData.icsActive) DisplayFatalError(buf1, 0, 1); else {
-           cps->isr = NULL;
-           DestroyChildProcess(cps->pr, 9 ); // just to be sure
-           cps->pr = NoProc; 
-           if(cps == &first) {
-               appData.noChessProgram = TRUE;
-               gameMode = MachinePlaysBlack; ModeHighlight(); // kludge to unmark Machine Black menu
-               gameMode = BeginningOfGame; ModeHighlight();
-               SetNCPMode();
-           }
-           if(GetDelayedEvent()) CancelDelayedEvent(), ThawUI(); // [HGM] cancel remaining loading effort scheduled after feature timeout
-           DisplayMessage("", ""); // erase waiting message
-           DisplayError(buf1, 0);
+           if(LoadError(oldError ? NULL : buf1, cps)) return; // error has then been handled by LoadError
+           if(!oldError) DisplayError(buf1, 0); // if reason neatly announced, suppress general error popup
        }
        return;
     }
@@ -10881,7 +10925,7 @@ AutoPlayGameLoop ()
          continue;
        if (appData.timeDelay < 0)
          return;
-       StartLoadGameTimer((long)(1000.0 * appData.timeDelay));
+       StartLoadGameTimer((long)(1000.0f * appData.timeDelay));
        break;
     }
 }
@@ -11516,7 +11560,7 @@ QuickCompare (Board board, int *minCounts, int *maxCounts)
 int
 QuickScan (Board board, Move *move)
 {   // reconstruct game,and compare all positions in it
-    int cnt=0, stretch=0, total = MakePieceList(board, counts), delayedKing = -1;
+    int cnt=0, stretch=0, total = MakePieceList(board, counts);
     do {
        int piece = move->piece;
        int to = move->to, from = pieceList[piece];
@@ -11534,7 +11578,6 @@ QuickScan (Board board, Move *move)
            move++;
            continue;
          } else if(piece <= Q_BCASTL) { // castling, encoded as (Q_XCASTL, king-to) + (rook, rook-to)
-           int rook;
            piece = pieceList[piece]; // first two elements of pieceList contain King numbers
            from  = pieceList[piece]; // so this must be King
            quickBoard[from] = 0;
@@ -11564,7 +11607,7 @@ QuickScan (Board board, Move *move)
            if(stretch++ == 0) for(i=0; i<EmptySquare; i++) lastCounts[i] = counts[i]; // remember actual material
        } else stretch = 0;
        if(stretch && (appData.searchMode == 1 || stretch >= appData.stretch)) return cnt + 1 - stretch;
-       move++; delayedKing = -1;
+       move++;
     } while(1);
 }
 
@@ -12499,7 +12542,6 @@ int
 SaveGamePGN (FILE *f)
 {
     int i, offset, linelen, newblock;
-    time_t tm;
 //    char *movetext;
     char numtext[32];
     int movelen, numlen, blank;
@@ -12507,8 +12549,6 @@ SaveGamePGN (FILE *f)
 
     offset = backwardMostMove & (~1L); /* output move numbers start at 1 */
 
-    tm = time((time_t *) NULL);
-
     PrintPGNTags(f, &gameInfo);
 
     if(appData.numberTag && matchMode) fprintf(f, "[Number \"%d\"]\n", nextGame+1); // [HGM] number tag
@@ -13327,7 +13367,7 @@ AnalyzeFileEvent ()
     StartAnalysisClock();
     GetTimeMark(&lastNodeCountTime);
     lastNodeCount = 0;
-    if(appData.timeDelay > 0) StartLoadGameTimer((long)(1000.0 * appData.timeDelay));
+    if(appData.timeDelay > 0) StartLoadGameTimer((long)(1000.0f * appData.timeDelay));
 }
 
 void
@@ -13561,11 +13601,6 @@ TwoMachinesEvent P((void))
 
     if (appData.noChessProgram) return;
 
-    if(second.protocolVersion >= 2 && !strstr(second.variants, VariantName(gameInfo.variant))) {
-       DisplayError("second engine does not play this", 0);
-       return;
-    }
-
     switch (gameMode) {
       case TwoMachinesPlay:
        return;
@@ -13604,6 +13639,12 @@ TwoMachinesEvent P((void))
       ScheduleDelayedEvent(TwoMachinesEventIfReady, 10);
       return;
     }
+
+    if(second.protocolVersion >= 2 && !strstr(second.variants, VariantName(gameInfo.variant))) {
+       DisplayError("second engine does not play this", 0);
+       return;
+    }
+
     if(!stalling) {
       InitChessProgram(&second, FALSE); // unbalances ping of second engine
       SendToProgram("force\n", &second);
@@ -15262,10 +15303,10 @@ ReceiveFromProgram (InputSourceRef isr, VOIDSTAR closure, char *message, int cou
     if (count <= 0) {
        if (count == 0) {
            RemoveInputSource(cps->isr);
-           if(!cps->initDone) return; // [HGM] should not generate fatal error during engine load
            snprintf(buf, MSG_SIZ, _("Error: %s chess program (%s) exited unexpectedly"),
                    _(cps->which), cps->program);
-        if(gameInfo.resultDetails==NULL) { /* [HGM] crash: if game in progress, give reason for abort */
+           if(LoadError(cps->userError ? NULL : buf, cps)) return; // [HGM] should not generate fatal error during engine load
+           if(gameInfo.resultDetails==NULL) { /* [HGM] crash: if game in progress, give reason for abort */
                 if((signed char)boards[forwardMostMove][EP_STATUS] <= EP_DRAWS) {
                     snprintf(buf, MSG_SIZ, _("%s program exits in draw position (%s)"), _(cps->which), cps->program);
                    if(matchMode && appData.tourneyFile[0]) { cps->pr = NoProc; GameEnds(GameIsDrawn, buf, GE_XBOARD); return; }
@@ -16204,6 +16245,16 @@ DecrementClocks ()
     }
     if (CheckFlags()) return;
 
+    if(twoBoards) { // count down secondary board's clocks as well
+       activePartnerTime -= lastTickLength;
+       partnerUp = 1;
+       if(activePartner == 'W')
+           DisplayWhiteClock(activePartnerTime, TRUE); // the counting clock is always the highlighted one!
+       else
+           DisplayBlackClock(activePartnerTime, TRUE);
+       partnerUp = 0;
+    }
+
     tickStartTM = now;
     intendedTickLength = NextTickLength(timeRemaining - fudge) + fudge;
     StartClockTimer(intendedTickLength);