Updated copyright notice to 2011
[xboard.git] / moves.c
diff --git a/moves.c b/moves.c
index 0b0bba5..769604d 100644 (file)
--- a/moves.c
+++ b/moves.c
@@ -5,7 +5,7 @@
  * Massachusetts.
  *
  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
- * 2007, 2008, 2009, 2010 Free Software Foundation, Inc.
+ * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 Free Software Foundation, Inc.
  *
  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
  *
@@ -182,6 +182,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
     for (rf = 0; rf < BOARD_HEIGHT; rf++)
       for (ff = BOARD_LEFT; ff < BOARD_RGHT; ff++) {
           ChessSquare piece;
+          int rookRange = 1000;
 
          if (flags & F_WHITE_ON_MOVE) {
              if (!WhitePiece(board[rf][ff])) continue;
@@ -418,7 +419,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                           && !SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft]))
                                callback(board, flags, NormalMove,
                                         rf, ff, rt, ft, closure);
-                      if(gameInfo.variant != VariantFairy && gameInfo.variant != VariantGreat) continue;
+                      if(gameInfo.variant == VariantShatranj && gameInfo.variant == VariantCourier) continue; // classical Alfil
                       rt = rf + rs; // in unknown variant we assume Modern Elephant, which can also do one step
                       ft = ff + fs;
                       if (!(rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT)
@@ -426,8 +427,26 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                                callback(board, flags, NormalMove,
                                         rf, ff, rt, ft, closure);
                  }
+                if(gameInfo.variant == VariantSpartan)
+                   for(fs = -1; fs <= 1; fs += 2) {
+                      ft = ff + fs;
+                      if (!(ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) && board[rf][ft] == EmptySquare)
+                               callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rf, ft, closure);
+                   }
                 break;
 
+            /* Make Dragon-Horse also do Dababba moves outside Shogi, for better disambiguation in variant Fairy */
+           case WhiteCardinal:
+           case BlackCardinal:
+              for (d = 0; d <= 1; d++) // Dababba moves that Rook cannot do
+                for (s = -2; s <= 2; s += 4) {
+                     rt = rf + s * d;
+                     ft = ff + s * (1 - d);
+                      if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) continue;
+                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
+                     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
+                 }
+
             /* Shogi Dragon Horse has to continue with Wazir after Bishop */
             case SHOGI WhiteCardinal:
             case SHOGI BlackCardinal:
@@ -495,6 +514,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                      if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
                      callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
                  }
+              if(gameInfo.variant == VariantSpartan) rookRange = 2; // in Spartan Chess restrict range to modern Dababba
               goto doRook;
               
             /* Shogi Dragon King has to continue as Ferz after Rook moves */
@@ -506,6 +526,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
             case WhiteMarshall:
             case BlackMarshall:
               m++;
+              m += (gameInfo.variant == VariantSpartan); // in Spartan Chess Chancellor is used for Dragon King.
 
             /* Shogi Rooks are ordinary Rooks */
             case SHOGI WhiteRook:
@@ -522,7 +543,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                      if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
                      callback(board, flags, NormalMove,
                               rf, ff, rt, ft, closure);
-                     if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
+                     if (board[rt][ft] != EmptySquare || i == rookRange) break;
                  }
                 if(m==1) goto mounted;
                 if(m==2) goto finishSilver;
@@ -623,8 +644,25 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
                  }
              break;
 
+           Amazon:
+             /* First do Bishop,then continue like Chancellor */
+             for (rs = -1; rs <= 1; rs += 2)
+                for (fs = -1; fs <= 1; fs += 2)
+                 for (i = 1;; i++) {
+                     rt = rf + (i * rs);
+                     ft = ff + (i * fs);
+                      if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) break;
+                     if (SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) break;
+                     callback(board, flags, NormalMove,
+                              rf, ff, rt, ft, closure);
+                     if (board[rt][ft] != EmptySquare) break;
+                 }
+             m++;
+             goto doRook;
+
            // Use Lance as Berolina / Spartan Pawn.
            case WhiteLance:
+             if(gameInfo.variant == VariantSuper) goto Amazon;
              if (rf < BOARD_HEIGHT-1 && BlackPiece(board[rf + 1][ff]))
                  callback(board, flags,
                           rf >= BOARD_HEIGHT-1-promoRank ? WhitePromotion : NormalMove,
@@ -640,6 +678,7 @@ void GenPseudoLegal(board, flags, callback, closure)
              break;
                
            case BlackLance:
+             if(gameInfo.variant == VariantSuper) goto Amazon;
              if (rf > 0 && WhitePiece(board[rf - 1][ff]))
                  callback(board, flags,
                           rf <= promoRank ? BlackPromotion : NormalMove,
@@ -684,10 +723,15 @@ void GenLegalCallback(board, flags, kind, rf, ff, rt, ft, closure)
 {
     register GenLegalClosure *cl = (GenLegalClosure *) closure;
 
-    if (!(flags & F_IGNORE_CHECK) &&
-       CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft,
+    if (!(flags & F_IGNORE_CHECK) ) {
+      int check, promo = (gameInfo.variant == VariantSpartan && kind == BlackPromotion);
+      if(promo) board[rf][ff] = BlackKing; // [HGM] spartan: promote to King before check-test
+       check = CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft,
                  kind == WhiteCapturesEnPassant ||
-                 kind == BlackCapturesEnPassant)) return;
+                 kind == BlackCapturesEnPassant);
+       if(promo) board[rf][ff] = BlackLance;
+      if(check) return;
+    }
     if (flags & F_ATOMIC_CAPTURE) {
       if (board[rt][ft] != EmptySquare ||
          kind == WhiteCapturesEnPassant || kind == BlackCapturesEnPassant) {
@@ -727,7 +771,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
      VOIDSTAR closure;
 {
     GenLegalClosure cl;
-    int ff, ft, k, left, right;
+    int ff, ft, k, left, right, swap;
     int ignoreCheck = (flags & F_IGNORE_CHECK) != 0;
     ChessSquare wKing = WhiteKing, bKing = BlackKing, *castlingRights = board[CASTLING];
 
@@ -824,10 +868,11 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
        }
     }
 
-  if(flags & F_FRC_TYPE_CASTLING) {
+  if((swap = gameInfo.variant == VariantSChess) || flags & F_FRC_TYPE_CASTLING) {
 
     /* generate all potential FRC castling moves (KxR), ignoring flags */
     /* [HGM] test if the Rooks we find have castling rights */
+    /* In S-Chess we generate RxK for allowed castlings, for gating at Rook square */
 
 
     if ((flags & F_WHITE_ON_MOVE) != 0) {
@@ -846,7 +891,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left; k<right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[0][ft] == WhiteRook)
-                callback(board, flags, WhiteHSideCastleFR, 0, ff, 0, ft, closure);
+                callback(board, flags, WhiteHSideCastleFR, 0, swap ? ft : ff, 0, swap ? ff : ft, closure);
 
             ft = castlingRights[1]; /* Rook file if we have A-side rights */
             left  = BOARD_LEFT+2;
@@ -858,7 +903,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, 0, ff, 0, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[0][ft] == WhiteRook)
-                callback(board, flags, WhiteASideCastleFR, 0, ff, 0, ft, closure);
+                callback(board, flags, WhiteASideCastleFR, 0, swap ? ft : ff, 0, swap ? ff : ft, closure);
         }
     } else {
         ff = castlingRights[5]; /* King file if we have any rights */
@@ -872,7 +917,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left; k<right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[BOARD_HEIGHT-1][ft] == BlackRook)
-                callback(board, flags, BlackHSideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, ft, closure);
+                callback(board, flags, BlackHSideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ft : ff, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ff : ft, closure);
 
             ft = castlingRights[4]; /* Rook file if we have A-side rights */
             left  = BOARD_LEFT+2;
@@ -884,7 +929,7 @@ int GenLegal(board, flags, callback, closure)
             for(k=left+1; k<=right && ft != NoRights; k++) /* then if not checked */
                 if(!ignoreCheck && CheckTest(board, flags, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, k, FALSE)) ft = NoRights;
             if(ft != NoRights && board[BOARD_HEIGHT-1][ft] == BlackRook)
-                callback(board, flags, BlackASideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, ff, BOARD_HEIGHT-1, ft, closure);
+                callback(board, flags, BlackASideCastleFR, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ft : ff, BOARD_HEIGHT-1, swap ? ff : ft, closure);
         }
     }
 
@@ -954,7 +999,6 @@ int CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, enPassant)
     /* For compatibility with ICS wild 9, we scan the board in the
        order a1, a2, a3, ... b1, b2, ..., h8 to find the first king,
        and we test only whether that one is in check. */
-    cl.check = 0;
     for (cl.fking = BOARD_LEFT+0; cl.fking < BOARD_RGHT; cl.fking++)
        for (cl.rking = 0; cl.rking < BOARD_HEIGHT; cl.rking++) {
           if (board[cl.rking][cl.fking] == king) {
@@ -968,9 +1012,10 @@ int CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, enPassant)
                       board[i][cl.fking] == (dir>0 ? BlackWazir : WhiteWazir) )
                           cl.check++;
               }
-
+             cl.check = 0;
              GenPseudoLegal(board, flags ^ F_WHITE_ON_MOVE, CheckTestCallback, (VOIDSTAR) &cl);
-             goto undo_move;  /* 2-level break */
+             if(gameInfo.variant != VariantSpartan || cl.check == 0) // in Spartan Chess go on to test if other King is checked too
+                goto undo_move;  /* 2-level break */
          }
       }
 
@@ -1012,6 +1057,8 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "LegalDrop: %d @ %d,%d)\n", piece, ft, rt
                 if(board[r][ft] == piece) return IllegalMove; // or there already is a Pawn in file
             // should still test if we mate with this Pawn
         }
+    } else if(gameInfo.variant == VariantSChess) { // only back-rank drops
+        if (rt != (piece < BlackPawn ? 0 : BOARD_HEIGHT-1)) return IllegalMove;
     } else {
         if( (piece == WhitePawn || piece == BlackPawn) &&
             (rt == 0 || rt == BOARD_HEIGHT -1 ) )
@@ -1078,6 +1125,15 @@ ChessMove LegalityTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar)
        return(IllegalMove); // [HGM] losers: if there are legal captures, non-capts are illegal
 
     if(promoChar == 'x') promoChar = NULLCHAR; // [HGM] is this ever the case?
+    if(gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar && promoChar != '=' && board[rf][ff] != WhitePawn && board[rf][ff] != BlackPawn) {
+        if(board[rf][ff] < BlackPawn) { // white
+            if(rf != 0) return IllegalMove; // must be on back rank
+            if(board[PieceToNumber(CharToPiece(ToUpper(promoChar)))][BOARD_WIDTH-2] == 0) return ImpossibleMove;// must be in stock
+        } else {
+            if(rf != BOARD_HEIGHT-1) return IllegalMove;
+            if(board[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(CharToPiece(ToLower(promoChar)))][1] == 0) return ImpossibleMove;
+        }
+    } else
     if(gameInfo.variant == VariantShogi) {
         /* [HGM] Shogi promotions. '=' means defer */
         if(rf != DROP_RANK && cl.kind == NormalMove) {
@@ -1114,8 +1170,23 @@ if(appData.debugMode)fprintf(debugFP,"SHOGI promoChar = %c\n", promoChar ? promo
     if (promoChar != NULLCHAR) {
        if(promoChar == '=') cl.kind = IllegalMove; else // [HGM] shogi: no deferred promotion outside Shogi
        if (cl.kind == WhitePromotion || cl.kind == BlackPromotion) {
-           if(CharToPiece(flags & F_WHITE_ON_MOVE ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar)) == EmptySquare)
+           ChessSquare piece = CharToPiece(flags & F_WHITE_ON_MOVE ? ToUpper(promoChar) : ToLower(promoChar));
+           if(piece == EmptySquare)
                 cl.kind = ImpossibleMove; // non-existing piece
+           if(gameInfo.variant == VariantSpartan && cl.kind == BlackPromotion ) {
+               if(promoChar != PieceToChar(BlackKing)) {
+                   if(CheckTest(board, flags, rf, ff, rt, ft, FALSE)) cl.kind = IllegalMove; // [HGM] spartan: only promotion to King was possible
+                   if(piece == BlackLance) cl.kind = ImpossibleMove;
+               } else { // promotion to King allowed only if we do not haave two yet
+                   int r, f, kings = 0;
+                   for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) kings += (board[r][f] == BlackKing);
+                   if(kings == 2) cl.kind = IllegalMove;
+               }
+           } else if(piece == WhitePawn || piece == BlackPawn) cl.kind = ImpossibleMove; // cannot stay Pawn in any variant
+           else if((piece == WhiteUnicorn || piece == BlackUnicorn) && gameInfo.variant == VariantKnightmate)
+             cl.kind = IllegalMove; // promotion to Royal Knight not allowed
+           else if((piece == WhiteKing || piece == BlackKing) && gameInfo.variant != VariantSuicide && gameInfo.variant != VariantGiveaway)
+             cl.kind = IllegalMove; // promotion to King usually not allowed
        } else {
            cl.kind = IllegalMove;
        }
@@ -1179,13 +1250,13 @@ int MateTest(board, flags)
     if (cl.count > 0) {
        return inCheck ? MT_CHECK : MT_NONE;
     } else {
-        if(gameInfo.holdingsWidth && gameInfo.variant != VariantSuper || gameInfo.variant != VariantGreat) { // drop game
+        if(gameInfo.holdingsWidth && gameInfo.variant != VariantSuper && gameInfo.variant != VariantGreat) { // drop game
             int r, f, n, holdings = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? BOARD_WIDTH-1 : 0;
             for(r=0; r<BOARD_HEIGHT; r++) for(f=BOARD_LEFT; f<BOARD_RGHT; f++) if(board[r][f] == EmptySquare) // all empty squares
                 for(n=0; n<BOARD_HEIGHT; n++) // all pieces in hand
                     if(board[n][holdings] != EmptySquare) {
                         int moveType = LegalDrop(board, flags, board[n][holdings], r, f);
-                        if(moveType == WhiteDrop || moveType == BlackDrop) return MT_CHECK; // we can resolve check by legal drop
+                        if(moveType == WhiteDrop || moveType == BlackDrop) return (inCheck ? MT_CHECK : MT_NONE); // we have legal drop
                     }
         }
        if(gameInfo.variant == VariantSuicide) // [HGM] losers: always stalemate, since no check, but result varies
@@ -1277,6 +1348,15 @@ void Disambiguate(board, flags, closure)
     }
 
     if (c == 'x') c = NULLCHAR; // get rid of any 'x' (which should never happen?)
+    if(gameInfo.variant == VariantSChess && c && c != '=' && closure->piece != WhitePawn && closure->piece != BlackPawn) {
+        if(closure->piece < BlackPawn) { // white
+            if(closure->rf != 0) closure->kind = IllegalMove; // must be on back rank
+            if(board[PieceToNumber(CharToPiece(ToUpper(c)))][BOARD_WIDTH-2] == 0) closure->kind = ImpossibleMove;// must be in stock
+        } else {
+            if(closure->rf != BOARD_HEIGHT-1) closure->kind = IllegalMove;
+            if(board[BOARD_HEIGHT-1-PieceToNumber(CharToPiece(ToLower(c)))][1] == 0) closure->kind = ImpossibleMove;
+        }
+    } else
     if(gameInfo.variant == VariantShogi) {
         /* [HGM] Shogi promotions. On input, '=' means defer, '+' promote. Afterwards, c is set to '+' for promotions, NULL other */
         if(closure->rfIn != DROP_RANK && closure->kind == NormalMove) {
@@ -1484,9 +1564,9 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
             ((ff == BOARD_WIDTH>>1 && (ft == BOARD_LEFT+2 || ft == BOARD_RGHT-2)) ||
              (ff == (BOARD_WIDTH-1)>>1 && (ft == BOARD_LEFT+1 || ft == BOARD_RGHT-3)))) {
             if(ft==BOARD_LEFT+1 || ft==BOARD_RGHT-2)
-             safeStrCpy(out, "O-O", MOVE_LEN);
+             snprintf(out, MOVE_LEN, "O-O%c%c", promoChar ? '/' : 0, ToUpper(promoChar));
             else
-             safeStrCpy(out, "O-O-O", MOVE_LEN);
+             snprintf(out, MOVE_LEN, "O-O-O%c%c", promoChar ? '/' : 0, ToUpper(promoChar));
 
            /* This notation is always unambiguous, unless there are
               kings on both the d and e files, with "wild castling"
@@ -1553,6 +1633,15 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic(board, flags, rf, ff, rt, ft, promoChar, out)
             /* [HGM] in Shogi non-pawns can promote */
             *outp++ = promoChar; // Don't bother to correct move type, return value is never used!
         }
+        else if (gameInfo.variant != VariantSuper && promoChar && 
+                 (piece == WhiteLance || piece == BlackLance) ) { // Lance sometimes represents Pawn
+            *outp++ = '=';
+            *outp++ = ToUpper(promoChar);
+        }
+        else if (gameInfo.variant == VariantSChess && promoChar) { // and in S-Chess we have gating
+            *outp++ = '/';
+            *outp++ = ToUpper(promoChar);
+        }
        *outp = NULLCHAR;
         return cl.kind;