Implement Betza a modifier
authorH.G.Muller <hgm@hgm-xboard.(none)>
Wed, 1 Oct 2014 13:32:14 +0000 (15:32 +0200)
committerH.G.Muller <hgm@hgm-xboard.(none)>
Wed, 8 Oct 2014 16:38:11 +0000 (18:38 +0200)
This is pretty complex, and might overload the current primitive two-leg
legality testing when pieces are defined that can reach squares only in
two legs.

backend.c
moves.c
moves.h

index 8b18888..8c5ac40 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -5328,6 +5328,7 @@ UploadGameEvent ()
 }
 
 int killX = -1, killY = -1; // [HGM] lion: used for passing e.p. capture square to MakeMove
+int legNr = 1;
 
 void
 CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char move[7])
@@ -7263,7 +7264,7 @@ Mark (Board board, int flags, ChessMove kind, int rf, int ff, int rt, int ft, VO
 {
     typedef char Markers[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
     Markers *m = (Markers *) closure;
-    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 && !(rt == rf && ft == ff) || abs(ft-killX) < 2 && abs(rt-killY) < 2))
+    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 ? !(rt == rf && ft == ff) && legNr & 1 : rt == killY && ft == killX || legNr & 2))
        (*m)[rt][ft] = 1 + (board[rt][ft] != EmptySquare
                         || kind == WhiteCapturesEnPassant
                         || kind == BlackCapturesEnPassant) + 3*(kind == FirstLeg && killX < 0), legal[rt][ft] = 1;
diff --git a/moves.c b/moves.c
index eb2e42e..787ab57 100644 (file)
--- a/moves.c
+++ b/moves.c
@@ -218,6 +218,15 @@ CollectPieceDescriptors ()
 }
 
 // [HGM] gen: configurable move generation from Betza notation sent by engine.
+// Some notes about two-leg moves: GenPseudoLegal() works in two modes, depending on whether a 'kill-
+// square has been set: without one is generates all moves, and a global int legNr flags in bits 0 and 1
+// if the move has 1 or 2 legs. Only the marking of squares makes use of this info, by only marking
+// target squares of leg 1 (rejecting null move). A dummy move with MoveType 'FirstLeg' to the relay square
+// is generated, so a cyan marker can be put there, and other functions can ignore such a move. When the
+// user selects this square, it becomes the kill-square. Once a kill-square is set, only 2-leg moves are
+// generated that use that square as relay, plus 1-leg moves, so the 1-leg move that goes to the kill-square
+// can be marked during 2nd-leg entry to terminate the move there. For judging the pseudo-legality of the
+// 2nd leg, the from-square has to be considered empty, although the moving piece is still on it.
 
 Boolean pieceDefs;
 
@@ -242,13 +251,20 @@ int rot[][4] = { // rotation matrices for each direction
 };
 
 void
-MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback cb, VOIDSTAR cl)
+OK (Board board, int flags, ChessMove kind, int rf, int ff, int rt, int ft, VOIDSTAR cl)
+{
+    (*(int*)cl)++;
+}
+
+void
+MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, int tx, int ty, int angle, char *desc, MoveCallback cb, VOIDSTAR cl)
 {
     char *p = desc;
     int mine, his, dir, bit, occup, i;
     if(flags & F_WHITE_ON_MOVE) his = 2, mine = 1; else his = 1, mine = 2;
     while(*p) {                  // more moves to go
        int expo = 1, dx, dy, x, y, mode, dirSet, retry=0, initial=0, jump=1, skip = 0;
+       char *cont = NULL;
        if(*p == 'i') initial = 1, desc = ++p;
        while(islower(*p)) p++;  // skip prefixes
        if(!isupper(*p)) return; // syntax error: no atom
@@ -256,7 +272,8 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
        switch(symmetry[*p-'A']) {
          case 'B': expo = 0;    // bishop, slide
          case 'F':              // diagonal atom (degenerate 4-fold)
-                   while(islower(*desc) && (i = dirType[*desc-'a']) != '0') {
+                   if(tx < 0) { // for continuation legs relative directions are orthogonal!
+                     while(islower(*desc) && (i = dirType[*desc-'a']) != '0') {
                        int b = dirs1[*desc-'a']; // use wide version
                        if( islower(desc[1]) &&
                                 ((i | dirType[desc[1]-'a']) & 3) == 3) {   // combinable (perpendicular dim)
@@ -264,13 +281,15 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
                            desc += 2;
                        } else desc++;
                        dirSet |= b;
+                     }
+                     dirSet &= 0x55; if(!dirSet) dirSet = 0x55;
+                     break;
                    }
-                   dirSet &= 0x55; if(!dirSet) dirSet = 0x55;
-                   break;
          case 'R': expo = 0;    // rook, slide
          case 'W':              // orthogonal atom (non-deg 4-fold)
                    while(islower(*desc) && (dirType[*desc-'a'] & ~4) != '0') dirSet |= dirs2[*desc++-'a'];
                    dirSet &= 0x55; if(!dirSet) dirSet = 0x55;
+                   dirSet = (dirSet << angle | dirSet >> 8-angle) & 255;   // re-orient direction system
                    break;
          case 'N':              // oblique atom (degenerate 8-fold)
                    while(islower(*desc) && (i = dirType[*desc-'a']) != '0') {
@@ -292,18 +311,24 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
                    break;       // should not have direction indicators
          default:  return;      // syntax error: invalid atom
        }
-       if(mine == 2) dirSet = dirSet >> 4 | dirSet << 4 & 255; // invert black moves
+       if(mine == 2 && tx < 0) dirSet = dirSet >> 4 | dirSet << 4 & 255;   // invert black moves
        mode = 0;                // build mode mask
        if(*desc == 'm') mode |= 4, desc++;
        if(*desc == 'c') mode |= his, desc++;
        if(*desc == 'd') mode |= mine, desc++;
        if(*desc == 'e') mode |= 8, desc++;
-       if(!mode) mode = his + 4;// no mode spec, use default = mc
        if(*desc == 'p') mode |= 32, desc++;
        if(*desc == 'g') mode |= 64, desc++;
        if(*desc == 'o') mode |= 128, desc++;
        if(*desc == 'n') jump = 0, desc++;
        while(*desc == 'j') jump++, desc++;
+       if(*desc == 'a') cont = ++desc;
+        if(!cont) {
+           if(!(mode & 15)) mode = his + 4;          // no mode spec, use default = mc
+       } else {
+           if(mode & 32) mode ^= 256 + 32;           // in non-final legs 'p' means 'pass through'
+           if(!(mode & 0x10F)) mode = his + 0x104;   // and default = mcp
+       }
        dx = xStep[*p-'A'] - '0';                     // step vector of atom
        dy = yStep[*p-'A'] - '0';
        if(isdigit(*++p)) expo = atoi(p++);           // read exponent
@@ -323,8 +348,9 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
            if(dy != 1) j = 0;                        // 
            vx = dx*rot[dir][0] + dy*rot[dir][1];     // rotate step vector
            vy = dx*rot[dir][2] + dy*rot[dir][3];
-           x = f; y = r;                             // start square
-           do {
+           if(tx < 0) x = f, y = r;                  // start square
+           else      x = tx, y = ty;                 // from previous to-square if continuation
+           do {                                      // traverse ray
                x += vx; y += vy;                     // step to next square
                if(y < 0 || y >= BOARD_HEIGHT) break; // vertically off-board: always done
                if(x <  BOARD_LEFT) { if(mode & 128) x += BOARD_RGHT - BOARD_LEFT; else break; }
@@ -332,9 +358,28 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
                if(j) { j--; continue; }              // skip irrespective of occupation
                if(!jump    && board[y - vy + vy/2][x - vx + vx/2] != EmptySquare) break; // blocked
                if(jump > 1 && board[y - vy + vy/2][x - vx + vx/2] == EmptySquare) break; // no hop
-               if(board[y][x] < BlackPawn)   occup = 1; else
-               if(board[y][x] < EmptySquare) occup = 2; else
+               if(x == f && y == r)          occup = 4;     else                         // start square counts as empty
+               if(board[y][x] < BlackPawn)   occup = 0x101; else
+               if(board[y][x] < EmptySquare) occup = 0x102; else
                                              occup = 4;
+               if(cont) {                            // non-final leg
+                 if(occup & mode) {                  // valid intermediate square, do continuation
+                   if(occup & mode & 0x104)          // no side effects, merge legs to one move
+                       MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, cb, cl);
+                   if(occup & mode & 3 && (killX < 0 || killX == x && killY == y)) {     // destructive first leg
+                       int cnt = 0;
+                       MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, &OK, &cnt);  // count possible continuations
+                       if(cnt) {                                                         // and if there are
+                           if(killX < 0) cb(board, flags, FirstLeg, r, f, y, x, cl);     // then generate their first leg
+                           legNr <<= 1;
+                           MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, cb, cl);
+                           legNr >>= 1;
+                       }
+                   }
+                 }
+                 if(occup != 4) break;      // occupied squares always terminate the leg
+                 continue;
+               }
                if(hop & 32+64) { if(occup != 4) { if(hop & 64 && i != 1) i = 2; hop &= 31; } continue; } // hopper
                if(mode & 8 && y == board[EP_RANK] && occup == 4 && board[EP_FILE] == x) { // to e.p. square
                    cb(board, flags, mine == 1 ? WhiteCapturesEnPassant : BlackCapturesEnPassant, r, f, y, x, cl);
@@ -348,12 +393,13 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, char *desc, MoveCallback
                        cb(board, flags, mine == 1 ? WhiteKingSideCastle : BlackKingSideCastle, r, f, y, f + expo, cl);
                    break;
                }
-               if(occup & mode) cb(board, flags, NormalMove, r, f, y, x, cl); // allowed, generate
+               if(occup & mode) cb(board, flags, NormalMove, r, f, y, x, cl);    // allowed, generate
                if(occup != 4) break; // not valid transit square
            } while(--i);
          }
          dx = dy = 1; dirSet = 0x99; // prepare for diagonal moves of K,Q
        } while(retry--);             // and start doing them
+       if(tx >= 0) break;            // don't do other atoms in continuation legs
     }
 } // next atom
 
@@ -458,12 +504,18 @@ Sting (Board board, int flags, int rf, int ff, int dy, int dx, MoveCallback call
 { // Lion-like move of Horned Falcon and Souring Eagle
   int ft = ff + dx, rt = rf + dy;
   if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) return;
+  legNr += 2;
   if (!SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft]))
     callback(board, flags, board[rt][ft] != EmptySquare ? FirstLeg : NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
+  legNr -= 2;
   ft += dx; rt += dy;
   if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) return;
+  legNr += 2;
   if (!SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft]))
     callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rt, ft, closure);
+  if (!SameColor(board[rf][ff], board[rf+dy][ff+dx]))
+    callback(board, flags, NormalMove, rf, ff, rf, ff, closure);
+  legNr -= 2;
 }
 
 void
@@ -587,7 +639,7 @@ GenPseudoLegal (Board board, int flags, MoveCallback callback, VOIDSTAR closure,
                  piece = (ChessSquare) ( DEMOTED piece );
           if(filter != EmptySquare && piece != filter) continue;
           if(pieceDefs && pieceDesc[piece]) { // [HGM] gen: use engine-defined moves
-              MovesFromString(board, flags, ff, rf, pieceDesc[piece], callback, closure);
+              MovesFromString(board, flags, ff, rf, -1, -1, 0, pieceDesc[piece], callback, closure);
               continue;
           }
           if(IS_SHOGI(gameInfo.variant))
@@ -1093,8 +1145,10 @@ GenPseudoLegal (Board board, int flags, MoveCallback callback, VOIDSTAR closure,
               for(rt = rf - 2; rt <= rf + 2; rt++) for(ft = ff - 2; ft <= ff + 2; ft++) {
                 if (rt < 0 || rt >= BOARD_HEIGHT || ft < BOARD_LEFT || ft >= BOARD_RGHT) continue;
                 if (!(ff == ft && rf == rt) && SameColor(board[rf][ff], board[rt][ft])) continue;
+                i = (killX >= 0 && (rt-killY)*(rt-killY) + (killX-ft)*(killX-ft) < 3); legNr += 2*i;
                 callback(board, flags, (rt-rf)*(rt-rf) + (ff-ft)*(ff-ft) < 3 && board[rt][ft] != EmptySquare ? FirstLeg : NormalMove,
                          rf, ff, rt, ft, closure);
+                legNr -= 2*i;
               }
               break;
 
@@ -1541,7 +1595,7 @@ CheckTest (Board board, int flags, int rf, int ff, int rt, int ft, int enPassant
        }
        if(rf == DROP_RANK) board[rt][ft] = ff; else { // [HGM] drop
            board[rt][ft] = board[rf][ff];
-           board[rf][ff] = EmptySquare;
+           if(rf != rt || ff != ft) board[rf][ff] = EmptySquare;
        }
        ep = board[EP_STATUS];
        if( captured == WhiteLion || captured == BlackLion ) { // [HGM] lion: Chu Lion-capture rules
diff --git a/moves.h b/moves.h
index c08544e..6be5299 100644 (file)
--- a/moves.h
+++ b/moves.h
@@ -178,4 +178,4 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic P((Board board, int flags,
                               int rf, int ff, int rt, int ft,
                               int promoChar, char out[MOVE_LEN]));
 
-extern int quickFlag, killX, killY;
+extern int quickFlag, killX, killY, legNr;