Version 0.12: King safety and Kylin terms, PV cuts
authorH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Fri, 27 Sep 2013 12:04:53 +0000 (14:04 +0200)
committerH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Mon, 21 Oct 2013 08:40:26 +0000 (10:40 +0200)
Add an option to prevent PV cuts in analysis mode. Add terms for calculating
King Safety and Kylin promotion danger, but do not activate them yet.

hachu.c

diff --git a/hachu.c b/hachu.c
index 9adacca..0b2541c 100644 (file)
--- a/hachu.c
+++ b/hachu.c
 // promotions by pieces with Lion power stepping in & out the zone in same turn\r
 // promotion on capture\r
 \r
-#define VERSION "0.11 kill"\r
+#define VERSION "0.12n"\r
 \r
 #define PATH level==0 || path[0] == 0x848f1 &&  (level==1 /*|| path[1] == 0x3f081 && (level == 2 || path[2] == 0x6f0ac && (level == 3 || path[3] == 0x3e865 && (level == 4 || path[4] == 0x4b865 && (level == 5))))*/)\r
 //define PATH 0\r
 \r
 #define HASH\r
 #define KILLERS\r
-#define XNULLMOVE\r
+#define NULLMOVE\r
 #define LIONTRAP\r
+#define XKINGSAFETY\r
 \r
 #include <stdio.h>\r
 #include <stdlib.h>\r
@@ -131,8 +132,8 @@ typedef struct {
   char fireMask;\r
 } UndoInfo;\r
 \r
-char *array, fenArray[4000], *reason;\r
-int bWidth, bHeight, bsize, zone, currentVariant, chuFlag, tenFlag, chessFlag, repDraws, tsume;\r
+char *array, fenArray[4000], startPos[4000], *reason;\r
+int bWidth, bHeight, bsize, zone, currentVariant, chuFlag, tenFlag, chessFlag, repDraws, tsume, pvCuts;\r
 int stm, xstm, hashKeyH=1, hashKeyL=1, framePtr, msp, nonCapts, rootEval, filling, promoDelta;\r
 int retMSP, retFirst, retDep, pvPtr, level, cnt50, mobilityScore;\r
 int nodes, startTime, lastRootMove, lastRootIter, tlim1, tlim2, tlim3, repCnt, comp, abortFlag;\r
@@ -544,7 +545,7 @@ typedef struct {
   char bulk;\r
 } PieceInfo; // piece-list entry\r
 \r
-int last[2], royal[2];\r
+int last[2], royal[2], kylin[2];\r
 PieceInfo p[NPIECES]; // piece list\r
 \r
 typedef struct {\r
@@ -562,6 +563,7 @@ typedef struct {
     int ponder;\r
     int randomize;\r
     int postThinking;\r
+    int noCut=1;        // engine-defined option\r
     int resign;         // engine-defined option\r
     int contemptFactor; // likewise\r
     int seed;\r
@@ -574,7 +576,7 @@ int attackMaps[200*BSIZE], *attacks = attackMaps;
 char distance[2*BSIZE]; // distance table\r
 char promoBoard[BSIZE]; // flags to indicate promotion zones\r
 char rawFire[BSIZE+2*BWMAX]; // flags to indicate squares controlled by Fire Demons\r
-signed char PST[3*BSIZE];\r
+signed char PST[4*BSIZE];\r
 \r
 #define board     (rawBoard + 6*BHMAX + 3)\r
 #define fireBoard (rawFire + BWMAX + 1)\r
@@ -622,6 +624,7 @@ SqueezeOut (int n)
   for(i=n; i<last[stm]; i+=2) {\r
     p[i] = p[i+2];\r
     if(i+2 == royal[stm]) royal[stm] -= 2; // NB: squeezing out the King moves up Crown Prince to royal[stm]\r
+    if(i+2 == kylin[stm]) kylin[stm] -= 2;\r
     if(i < 10) fireFlags[i-2] = fireFlags[i];\r
   }\r
   last[stm] -= 2;\r
@@ -646,7 +649,6 @@ Worse (int a, int b)
   return 0;\r
 }\r
 \r
-#if 0\r
 int\r
 Lance (signed char *r)\r
 { // File-bound forward slider\r
@@ -654,7 +656,7 @@ Lance (signed char *r)
   for(i=1; i<4; i++) if(r[i] || r[i+4]) return 0;\r
   return r[0] == X;\r
 }\r
-#endif\r
+\r
 int\r
 EasyProm (signed char *r)\r
 {\r
@@ -750,11 +752,13 @@ AddPiece (int stm, PieceDesc *list)
   p[i].promoFlag = 0;\r
   p[i].bulk = list->bulk;\r
   p[i].mobWeight = v > 600 ? 0 : v >= 400 ? 1 : v >= 300 ? 2 : v > 150 ? 3 : v >= 100 ? 2 : 0;\r
-//  if(Lance(list->range)) p[i].mobWeight = 5, p[i].pst = 0; // clear path but don't move forward\r
+  if(Lance(list->range),0)\r
+    p[i].mobWeight = 5 + 3*(list->range[4]==X), p[i].pst = 0; // clear path but don't move forward\r
   for(j=stm+2; j<= last[stm]; j+=2) {\r
     if(p[j].promo >= i) p[j].promo += 2;\r
   }\r
   if(royal[stm] >= i) royal[stm] += 2;\r
+  if(kylin[stm] >= i) kylin[stm] += 2;\r
   if(p[i].value == (currentVariant == V_SHO ? 410 : 280) ) royal[stm] = i, p[i].pst = 0;\r
   p[i].qval = (currentVariant == V_TENJIKU ? list->ranking : 0); // jump-capture hierarchy\r
   return i;\r
@@ -801,6 +805,7 @@ SetUp(char *array, int var)
        p[n].promoFlag &= n&1 ? P_WHITE : P_BLACK;\r
        p[m].promo = -1;\r
        p[m].pos = ABSENT;\r
+       if(p[m].value == 10*LVAL) kylin[color] = n; // remember piece that promotes to Lion\r
       } else p[n].promo = -1; // unpromotable piece\r
 //printf("piece = %c%-2s %d(%d) %d/%d\n", color ? 'w' : 'b', name, n, m, last[color], last[!color]);\r
     }\r
@@ -818,18 +823,20 @@ SetUp(char *array, int var)
   }\r
   for(i=0; i<BH; i++) for(j=0; j<BH; j++) board[BW*i+j] = EMPTY;\r
   for(i=WHITE+2; i<=last[WHITE]; i+=2) if(p[i].pos != ABSENT) {\r
-    if(p[i].promoGain && (j = p[i].promo) > 0)\r
+    if((j = p[i].promo) > 0 && p[i].promoGain)\r
       p[i].promoGain = (p[j].value - p[i].value - 30)*1.25, p[i].value = p[j].value - 30;\r
     else p[i].promoGain = 0;\r
+    if(j > 0 && p[i].pst == BH) p[i].pst = 3*BW*BH;      // use white pre-prom bonus\r
     board[p[i].pos] = i;\r
     rootEval += p[i].value + PST[p[i].pst + p[i].pos];\r
     promoDelta += p[i].promoGain;\r
     filling += p[i].bulk;\r
   } else p[i].promoGain = 0;\r
   for(i=BLACK+2; i<=last[BLACK]; i+=2) if(p[i].pos != ABSENT) {\r
-    if(p[i].promoGain && (j = p[i].promo) > 0)\r
+    if((j = p[i].promo) > 0 && p[i].promoGain)\r
       p[i].promoGain = (p[j].value - p[i].value - 30)*1.25, p[i].value = p[j].value - 30;\r
     else p[i].promoGain = 0;\r
+    if(j > 0 && p[i].pst == BH) p[i].pst = 3*BW*BH + BH; // use black pre-prom bonus\r
     board[p[i].pos] = i;\r
     rootEval -= p[i].value + PST[p[i].pst + p[i].pos];\r
     promoDelta -= p[i].promoGain;\r
@@ -910,14 +917,19 @@ Init (int var)
   }\r
 \r
   // piece-square tables\r
-  for(i=0; i<BH; i++) for(j=0; j<BH; j++) {\r
+  for(j=0; j<BH; j++) {\r
+   for(i=0; i<BH; i++) {\r
     int s = BW*i + j, d = BH*(BH-2) - abs(2*i - BH + 1)*(BH-1) - (2*j - BH + 1)*(2*j - BH + 1);\r
     PST[s] = 0;\r
     PST[BH+s] = d/4 - (i == 0 || i == BH-1 ? 5 : 0) - (j == 0 || j == BH-1 ? 5 : 0)\r
-                    + 2*(i==zone || i==BH-zone-1);\r
-    PST[BH*BW+s] = d/6;\r
-    PST[BH*BW+BH+s] = d/12;\r
+                    + 2*(i==zone || i==BH-zone-1);  // stepper centralization\r
+    PST[BH*BW+s] = d/6;                             // double-stepper centralization\r
+    PST[BH*BW+BH+s] = d/12;                         // slider centralization\r
     PST[2*BH*BW+s] = j < 3 || j > BH-4 ? (i < 3 ? 5 : i == 3 ? 2 : i == 4 ? 1 : 0) : 0;\r
+    PST[2*BH*BW+BH+s] = ((BH-1)*(BH-1) - (2*i - BH + 1)*(2*i - BH + 1) - (2*j - BH + 1)*(2*j - BH + 1))/6;\r
+    PST[3*BH*BW+s] = PST[3*BH*BW+BH+s] = PST[BH+s]; // as stepper, but with pre-promotion bonus W/B\r
+   }\r
+   if(zone > 1) PST[3*BW*BH+BW*(BH-1-zone) + j] += 10, PST[3*BW*BH+BH + BW*zone + j] += 10;\r
   }\r
 \r
   p[EDGE].qval = 5; // tenjiku jump-capturer sentinel\r
@@ -1653,7 +1665,7 @@ GenCapts(int sqr, int victimValue)
 int\r
 Evaluate (int difEval)\r
 {\r
-  int wLion, bLion, score=mobilityScore;\r
+  int wLion, bLion, wKing, bKing, score=mobilityScore;\r
 \r
 #ifdef LIONTRAP\r
 #define lionTrap (PST + 2*BH*BW)\r
@@ -1666,6 +1678,25 @@ Evaluate (int difEval)
   }\r
 #endif\r
 \r
+#ifdef KINGSAFETY\r
+  // basic centralization in end-game (also facilitates bare-King mating)\r
+  wKing = p[royal[WHITE]].pos; if(wKing == ABSENT) wKing = p[royal[WHITE]+1].pos;\r
+  bKing = p[royal[BLACK]].pos; if(bKing == ABSENT) bKing = p[royal[BLACK]+1].pos;\r
+  if(filling < 32) {\r
+    score += (PST[3*BW*BH+wKing] - PST[3*BW*BH+bKing])*(32 - filling) >> 4;\r
+  }\r
+#endif\r
+\r
+#ifdef KYLIN\r
+  // bonus for having Kylin in late end-game, where it could promote to Lion\r
+  if((filling < 64) {\r
+    if((wLion = kylin[WHITE]) && p[wLion].pos != ABSENT)\r
+      score += (64 - filling)*kylinProm[wLion];\r
+    if((filling < 64 && (bLion = kylin[BLACK]) && p[bLion].pos != ABSENT)\r
+      score -= (64 - filling)*kylinProm[bLion];\r
+  }\r
+#endif\r
+\r
   return difEval - (filling*filling*promoDelta >> 16) + (stm ? score : -score);\r
 }\r
 \r
@@ -1731,7 +1762,8 @@ if(PATH) /*pboard(board),pmap(attacks, BLACK),*/printf("search(%d) {%d,%d} eval=
   iterDep = -(depth == 0); tb.fireMask = phase = 0;\r
 \r
 #ifdef HASH\r
-  index = (hashKeyL ^ 327*stm ^ oldPromo*(63121 + promoSuppress)) & hashMask;\r
+  index = hashKeyL ^ 327*stm ^ (oldPromo + 987981)*(63121 + promoSuppress);\r
+  index = index + (index >> 16) & hashMask;\r
   nr = (hashKeyL >> 30) & 3; hit = -1;\r
   if(hashTable[index].lock[nr] == hashKeyH) hit = nr; else\r
   if(hashTable[index].lock[4]  == hashKeyH) hit = 4;\r
@@ -1743,9 +1775,12 @@ if(PATH) printf("# probe hash index=%x hit=%d\n", index, hit),fflush(stdout);
        (bestScore >= beta  || hashTable[index].flag[hit] & H_UPPER)   ) {\r
       iterDep = resDep = hashTable[index].depth[hit]; bestMoveNr = 0;\r
       if(!level) iterDep = 0; // no hash cutoff in root\r
+      if(pvCuts && iterDep >= depth && hashMove && bestScore < beta && bestScore > alpha)\r
+       iterDep = depth - 1; // prevent hash cut in PV node\r
     }\r
   } else { // decide on replacement\r
-    if(depth >= hashTable[index].depth[nr]) hit = nr; else hit = 4;\r
+    if(depth >= hashTable[index].depth[nr] ||\r
+       depth+1 == hashTable[index].depth[nr] && !(nodes&3)) hit = nr; else hit = 4;\r
     hashMove = 0;\r
   }\r
 if(PATH) printf("# iterDep = %d score = %d move = %s\n",iterDep,bestScore,MoveToText(hashMove,0)),fflush(stdout);\r
@@ -1778,7 +1813,7 @@ if(PATH)printf("new moves, phase=%d\n", phase);
               int nullDep = depth - 3;\r
              stm ^= WHITE;\r
              score = -Search(-beta, 1-beta, -difEval, nullDep<QSdepth ? QSdepth : nullDep, promoSuppress & SQUARE, ABSENT, INF);\r
-             stm ^= WHITE;\r
+             xstm = stm; stm ^= WHITE;\r
              if(score >= beta) { msp = oldMSP; retDep += 3; return score + (score < curEval); }\r
            }\r
 #endif\r
@@ -2027,7 +2062,7 @@ pplist()
 {\r
   int i, j;\r
   for(i=0; i<182; i++) {\r
-       printf("%3d. %3d %3d %4d   %02x %d %x %3d ", i, p[i].value, p[i].promo, p[i].pos, p[i].promoFlag&255, p[i].qval, p[i].bulk, p[i].promoGain);\r
+       printf("%3d. %3d %3d %4d   %02x %d %d %x %3d ", i, p[i].value, p[i].promo, p[i].pos, p[i].promoFlag&255, p[i].mobWeight, p[i].qval, p[i].bulk, p[i].promoGain);\r
        for(j=0; j<8; j++) printf("  %2d", p[i].range[j]);\r
        if(i<2 || i>11) printf("\n"); else printf("  %02x\n", fireFlags[i-2]&255);\r
   }\r
@@ -2191,6 +2226,7 @@ Setup2 (char *fen)
   }\r
   rootEval = promoDelta = filling = cnt50 = moveNr = 0;\r
   SetUp(array, currentVariant);\r
+  strcpy(startPos, array);\r
   sup0 = sup1 = sup2 = ABSENT;\r
   hashKeyH = hashKeyL = 87620895*currentVariant;\r
   return stm;\r
@@ -2410,7 +2446,7 @@ printf("# ponder=%s\n", MoveToText(pv[1],0));
     int TakeBack(int n)\r
     { // reset the game and then replay it to the desired point\r
       int last, stm;\r
-      Init(currentVariant); stm = Setup2(NULL);\r
+      Init(currentVariant); stm = Setup2(startPos);\r
 printf("# setup done");fflush(stdout);\r
       last = moveNr - n; if(last < 0) last = 0;\r
       for(moveNr=0; moveNr<last; moveNr++) stm = MakeMove2(stm, gameMove[moveNr]),printf("make %2d: %x\n", moveNr, gameMove[moveNr]);\r
@@ -2531,8 +2567,9 @@ pboard(board);
             Move dummy;\r
             *ponderMoveText = 0; // forces miss on any move\r
             abortFlag = -1;      // set pondering\r
+           pvCuts = noCut;\r
             SearchBestMove(&dummy, &dummy);\r
-            abortFlag = 0;       //\r
+            abortFlag = pvCuts = 0;\r
         }\r
 \r
         fflush(stdout);         // make sure everything is printed before we do something that might take time\r
@@ -2554,13 +2591,15 @@ pboard(board);
           printf("feature ping=1 setboard=1 colors=0 usermove=1 memory=1 debug=1 sigint=0 sigterm=0\n");\r
           printf("feature variants=\"normal,shatranj,makruk,chu,dai,tenjiku,12x12+0_fairy,9x9+0_shogi\"\n");\r
           printf("feature myname=\"HaChu " VERSION "\" highlight=1\n");\r
-          printf("feature option=\"Resign -check 0\"\n");           // example of an engine-defined option\r
+          printf("feature option=\"Full analysis PV -check 1\"\n"); // example of an engine-defined option\r
+          printf("feature option=\"Resign -check 0\"\n");           // \r
           printf("feature option=\"Contempt -spin 0 -200 200\"\n"); // and another one\r
           printf("feature option=\"Tsume -combo no /// White Mates /// Black mates\"\n");\r
           printf("feature done=1\n");\r
           continue;\r
         }\r
         if(!strcmp(command, "option")) { // setting of engine-define option; find out which\r
+          if(sscanf(inBuf+7, "Full analysis PV=%d", &noCut)  == 1) continue;\r
           if(sscanf(inBuf+7, "Resign=%d",   &resign)         == 1) continue;\r
           if(sscanf(inBuf+7, "Contempt=%d", &contemptFactor) == 1) continue;\r
           if(sscanf(inBuf+7, "Tsume=%s", command) == 1) {\r