Implement setup (engine-GUI) command
authorH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Sat, 6 Nov 2010 20:48:47 +0000 (21:48 +0100)
committerH.G. Muller <h.g.muller@hccnet.nl>
Tue, 9 Nov 2010 14:01:31 +0000 (15:01 +0100)
This allows the frst engine (when legality testing is off) to overrule
the default opening position, in reply to the variant command. Syntax is
"setup (PIECE_TO_CHAR_TABLE) FEN_STRING"
where the FEN string is interpreted in the context of the given
pieceToCharTable (which is optional, and only delimeted by parethesis if
it is present).
Sendng the position to the second engine is delayed until the first
engine has responded to the ping after the new-game sequence, to make
sure it gets the chance to alter the position before it is sent to the
second engine. This feature is useful for playing variants that WinBoard
does not even know the opening positon for, and can be used even if they
are shuffle variants.

backend.c

index 9bad36b..b041f98 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -7457,6 +7457,15 @@ if(appData.debugMode) fprintf(debugFP, "nodes = %d, %lld\n", (int) programStats.
       return; // [HGM] This return was missing, causing option features to be recognized as non-compliant commands!
     }
 
+    if (!appData.testLegality && !strncmp(message, "setup ", 6)) { // [HGM] allow first engine to define opening position
+      int dummy, s=6; char buf[MSG_SIZ];
+      if(appData.icsActive || forwardMostMove != 0 || cps != &first || startedFromSetupPosition) return;
+      if(sscanf(message, "setup (%s", buf) == 1) s = 8 + strlen(buf), buf[s-9] = NULLCHAR, SetCharTable(pieceToChar, buf);
+      ParseFEN(boards[0], &dummy, message+s);
+      DrawPosition(TRUE, boards[0]);
+      startedFromSetupPosition = TRUE;
+      return;
+    }
     /* [HGM] Allow engine to set up a position. Don't ask me why one would
      * want this, I was asked to put it in, and obliged.
      */
@@ -11900,6 +11909,10 @@ TwoMachinesEvent P((void))
     DisplayMessage("", "");
     InitChessProgram(&second, FALSE);
     SendToProgram("force\n", &second);
+    if(first.lastPing != first.lastPong) { // [HGM] wait till we are sure first engine has set up position
+      ScheduleDelayedEvent(TwoMachinesEvent, 10);
+      return;
+    }
     if (startedFromSetupPosition) {
        SendBoard(&second, backwardMostMove);
     if (appData.debugMode) {