Implement triple capture
authorH.G.Muller <hgm@hgm-xboard.(none)>
Tue, 8 Mar 2016 10:51:29 +0000 (11:51 +0100)
committerH.G.Muller <hgm@hgm-xboard.(none)>
Tue, 8 Mar 2016 18:29:58 +0000 (19:29 +0100)
Moves can now have two locust squares (and promote even when they are
locust captures). This applies to move entry (but only through click-
click; buttonless dragging does not yet work), as well as sending or
receiving from engine, and generating and parsing SAN.

backend.c
moves.c
moves.h
parser.c

index c487dd1..2657808 100644 (file)
--- a/backend.c
+++ b/backend.c
@@ -5161,7 +5161,15 @@ SendMoveToProgram (int moveNum, ChessProgramState *cps)
                                               m[2], m[3] - '0',
                                               m[5], m[6] - '0',
                                               m[2] + (m[0] > m[5] ? 1 : -1), m[3] - '0');
-       else
+       else if(*c && m[8]) { // kill square followed by 2 characters: 2nd kill square rather than promo suffix
+         *c = m[9];
+         snprintf(buf, MSG_SIZ, "%c%d%c%d,%c%d%c%d,%c%d%c%d%s\n", m[0], m[1] - '0', // convert to three moves
+                                              m[7], m[8] - '0',
+                                              m[7], m[8] - '0',
+                                              m[5], m[6] - '0',
+                                              m[5], m[6] - '0',
+                                              m[2], m[3] - '0', c);
+       } else
          snprintf(buf, MSG_SIZ, "%c%d%c%d,%c%d%c%d%s\n", m[0], m[1] - '0', // convert to two moves
                                               m[5], m[6] - '0',
                                               m[5], m[6] - '0',
@@ -5364,14 +5372,14 @@ CoordsToComputerAlgebraic (int rf, int ff, int rt, int ft, char promoChar, char
                     AAA + ff, ONE + rf, AAA + ft, ONE + rt);
          if(killX >= 0 && killY >= 0) {
            sprintf(move+4, ";%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
-           if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0) sprintf(move+7, "%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
+           if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0) sprintf(move+7, "%c%c\n", AAA + kill2X, ONE + kill2Y);
          }
        } else {
            sprintf(move, "%c%c%c%c%c\n",
                     AAA + ff, ONE + rf, AAA + ft, ONE + rt, promoChar);
          if(killX >= 0 && killY >= 0) {
            sprintf(move+4, ";%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY);
-           if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0) sprintf(move+7, "%c%c%c\n", AAA + killX, ONE + killY, promoChar);
+           if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0) sprintf(move+7, "%c%c%c\n", AAA + kill2X, ONE + kill2Y, promoChar);
          }
        }
     }
@@ -5571,7 +5579,7 @@ ParseOneMove (char *move, int moveNum, ChessMove *moveType, int *fromX, int *fro
         *toX = currentMoveString[2] - AAA;
         *toY = currentMoveString[3] - ONE;
        *promoChar = currentMoveString[4];
-       if(*promoChar == ';') *promoChar = currentMoveString[7];
+       if(*promoChar == ';') *promoChar = currentMoveString[7 + 2*(currentMoveString[8] != 0)];
         if (*fromX < BOARD_LEFT || *fromX >= BOARD_RGHT || *fromY < 0 || *fromY >= BOARD_HEIGHT ||
             *toX < BOARD_LEFT || *toX >= BOARD_RGHT || *toY < 0 || *toY >= BOARD_HEIGHT) {
     if (appData.debugMode) {
@@ -7406,10 +7414,11 @@ Mark (Board board, int flags, ChessMove kind, int rf, int ff, int rt, int ft, VO
 {
     typedef char Markers[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
     Markers *m = (Markers *) closure;
-    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 ? !(rt == rf && ft == ff) && legNr & 1 : rt == killY && ft == killX || legNr & 2))
+    if(rf == fromY && ff == fromX && (killX < 0 ? !(rt == rf && ft == ff) && legNr & 1 :
+                                     kill2X < 0 ? rt == killY && ft == killX || legNr & 2 : rt == killY && ft == killX || legNr & 4))
        (*m)[rt][ft] = 1 + (board[rt][ft] != EmptySquare
                         || kind == WhiteCapturesEnPassant
-                        || kind == BlackCapturesEnPassant) + 3*(kind == FirstLeg && killX < 0), legal[rt][ft] = 3;
+                        || kind == BlackCapturesEnPassant) + 3*(kind == FirstLeg && (killX < 0 & legNr || legNr & 2 && kill2X < 0)), legal[rt][ft] = 3;
     else if(flags & F_MANDATORY_CAPTURE && board[rt][ft] != EmptySquare) (*m)[rt][ft] = 3, legal[rt][ft] = 3;
 }
 
@@ -7611,7 +7620,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
       if(gameMode == AnalyzeMode && (pausing || controlKey) && first.excludeMoves) { // use pause state to exclude moves
        doubleClick = TRUE; gatingPiece = boards[currentMove][y][x];
       }
-      fromX = x; fromY = y; toX = toY = killX = killY = -1;
+      fromX = x; fromY = y; toX = toY = killX = killY = kill2X = kill2Y = -1;
       if(!appData.oneClick || !OnlyMove(&x, &y, FALSE) ||
         // even if only move, we treat as normal when this would trigger a promotion popup, to allow sweep selection
         appData.sweepSelect && CanPromote(boards[currentMove][fromY][fromX], fromY) && originalY != y) {
@@ -7663,7 +7672,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
             !(fromP == BlackKing && toP == BlackRook && frc)))) {
            /* Clicked again on same color piece -- changed his mind */
            second = (x == fromX && y == fromY);
-           killX = killY = -1;
+           killX = killY = kill2X = kill2Y = -1;
            if(second && gameMode == AnalyzeMode && SubtractTimeMarks(&lastClickTime, &prevClickTime) < 200) {
                second = FALSE; // first double-click rather than scond click
                doubleClick = first.excludeMoves; // used by UserMoveEvent to recognize exclude moves
@@ -7769,7 +7778,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
            return;
        }
        if(x == killX && y == killY) {              // second click on this square, which was selected as first-leg target
-           killX = killY = -1;                     // this informs us no second leg is coming, so treat as to-click without intermediate
+           killX = kill2X; killY = kill2Y; kill2X = kill2Y = -1;   // this informs us no second leg is coming, so treat as to-click without intermediate
        } else
        if(marker[y][x] == 5) return; // [HGM] lion: to-click on cyan square; defer action to release
        if(legal[y][x] == 2 || HasPromotionChoice(fromX, fromY, toX, toY, &promoChoice, FALSE)) {
@@ -7818,7 +7827,7 @@ LeftClick (ClickType clickType, int xPix, int yPix)
          if(x == killX && y == killY) killX = kill2X, killY = kill2Y, kill2X = kill2Y = -1; // cancel last kill
          else {
            kill2X = killX; kill2Y = killY;
-           killX = x; killY = y;     //remeber this square as intermediate
+           killX = x; killY = y;     // remember this square as intermediate
            ReportClick("put", x, y); // and inform engine
            ReportClick("lift", x, y);
            MarkTargetSquares(0);
@@ -8674,7 +8683,7 @@ static char stashedInputMove[MSG_SIZ], abortEngineThink;
 void
 HandleMachineMove (char *message, ChessProgramState *cps)
 {
-    static char firstLeg[20];
+    static char firstLeg[20], legs;
     char machineMove[MSG_SIZ], buf1[MSG_SIZ*10], buf2[MSG_SIZ];
     char realname[MSG_SIZ];
     int fromX, fromY, toX, toY;
@@ -8827,11 +8836,14 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
        // [HGM] lion: (some very limited) support for Alien protocol
        killX = killY = kill2X = kill2Y = -1;
        if(machineMove[strlen(machineMove)-1] == ',') { // move ends in coma: non-final leg of composite move
+           if(legs++) return;                     // middle leg contains only redundant info, ignore (but count it)
            safeStrCpy(firstLeg, machineMove, 20); // just remember it for processing when second leg arrives
            return;
        }
        if(p = strchr(machineMove, ',')) {         // we got both legs in one (happens on book move)
+           char *q = strchr(p+1, ',');            // second comma?
            safeStrCpy(firstLeg, machineMove, 20); // kludge: fake we received the first leg earlier, and clip it off
+           if(q) legs = 2, p = q; else legs = 1;  // with 3-leg move we clipof first two legs!
            safeStrCpy(machineMove, firstLeg + (p - machineMove) + 1, 20);
        }
        if(firstLeg[0]) { // there was a previous leg;
@@ -8841,10 +8853,11 @@ FakeBookMove: // [HGM] book: we jump here to simulate machine moves after book h
            while(isdigit(*q)) q++; // find start of to-square
            safeStrCpy(machineMove, firstLeg, 20);
            while(isdigit(*p)) p++; // to-square of first leg (which is now copied to machineMove)
-           if(*p == *buf)          // if first-leg to not equal to second-leg from first leg says unmodified (assume it ia King move of castling)
+           if(legs == 2) sscanf(p, "%c%d", &f, &kill2Y), kill2X = f - AAA, kill2Y -= ONE - '0'; // in 3-leg move 2nd kill is to-sqr of 1st leg
+           else if(*p == *buf)   // if first-leg to not equal to second-leg from first leg says unmodified (assume it is King move of castling)
            safeStrCpy(p, q, 20); // glue to-square of second leg to from-square of first, to process over-all move
            sscanf(buf, "%c%d", &f, &killY); killX = f - AAA; killY -= ONE - '0'; // pass intermediate square to MakeMove in global
-           firstLeg[0] = NULLCHAR;
+           firstLeg[0] = NULLCHAR; legs = 0;
        }
 
         if (!ParseOneMove(machineMove, forwardMostMove, &moveType,
@@ -10213,7 +10226,7 @@ ApplyMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar, Board board)
           if(toY == BOARD_HEIGHT-1)   board[VIRGIN][toX]   &= ~VIRGIN_B;
        }
 
-     if (fromX == toX && fromY == toY) return;
+     if (fromX == toX && fromY == toY && killX < 0) return;
 
      piece = board[fromY][fromX]; /* [HGM] remember, for Shogi promotion */
      king = piece < (int) BlackPawn ? WhiteKing : BlackKing; /* [HGM] Knightmate simplify testing for castling */
@@ -10493,13 +10506,17 @@ MakeMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY, int promoChar)
     ChessSquare p = boards[forwardMostMove][toY][toX];
 //    forwardMostMove++; // [HGM] bare: moved downstream
 
+    if(kill2X >= 0) x = kill2X, y = kill2Y; else
     if(killX >= 0 && killY >= 0) x = killX, y = killY; // [HGM] lion: make SAN move to intermediate square, if there is one
     (void) CoordsToAlgebraic(boards[forwardMostMove],
                             PosFlags(forwardMostMove),
                             fromY, fromX, y, x, (killX < 0)*promoChar,
                             s);
+    if(kill2X >= 0 && kill2Y >= 0)
+        sprintf(s + strlen(s), "x%c%d", killX + AAA, killY + ONE - '0'); // 2nd leg of 3-leg move is always capture
     if(killX >= 0 && killY >= 0)
-        sprintf(s + strlen(s), "%c%c%d%c", p == EmptySquare || toX == fromX && toY == fromY ? '-' : 'x', toX + AAA, toY + ONE - '0', promoChar);
+        sprintf(s + strlen(s), "%c%c%d%c", p == EmptySquare || toX == fromX && toY == fromY || toX== kill2X && toY == kill2Y ? '-' : 'x',
+                                           toX + AAA, toY + ONE - '0', promoChar);
 
     if(serverMoves != NULL) { /* [HGM] write moves on file for broadcasting (should be separate routine, really) */
         int timeLeft; static int lastLoadFlag=0; int king, piece;
@@ -10613,7 +10630,7 @@ ShowMove (int fromX, int fromY, int toX, int toY)
        currentMove = forwardMostMove;
     }
 
-    killX = killY = -1; // [HGM] lion: used up
+    killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] lion: used up
 
     if (instant) return;
 
@@ -11456,7 +11473,7 @@ GameEnds (ChessMove result, char *resultDetails, int whosays)
              result, resultDetails ? resultDetails : "(null)", whosays);
     }
 
-    fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move the user is entering. // [HGM] lion
+    fromX = fromY = killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] abort any move the user is entering. // [HGM] lion
 
     if(pausing) PauseEvent(); // can happen when we abort a paused game (New Game or Quit)
 
@@ -11954,7 +11971,7 @@ Reset (int redraw, int init)
     ClearPremoveHighlights();
     gotPremove = FALSE;
     alarmSounded = FALSE;
-    killX = killY = -1; // [HGM] lion
+    killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] lion
 
     GameEnds(EndOfFile, NULL, GE_PLAYER);
     if(appData.serverMovesName != NULL) {
@@ -12338,7 +12355,7 @@ LoadGameOneMove (ChessMove readAhead)
 
        thinkOutput[0] = NULLCHAR;
        MakeMove(fromX, fromY, toX, toY, promoChar);
-       killX = killY = -1; // [HGM] lion: used up
+       killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] lion: used up
        currentMove = forwardMostMove;
        return TRUE;
     }
@@ -12925,7 +12942,7 @@ LoadGame (FILE *f, int gameNumber, char *title, int useList)
     if (gameMode != BeginningOfGame) {
       Reset(FALSE, TRUE);
     }
-    killX = killY = -1; // [HGM] lion: in case we did not Reset
+    killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] lion: in case we did not Reset
 
     gameFileFP = f;
     if (lastLoadGameFP != NULL && lastLoadGameFP != f) {
@@ -15369,7 +15386,7 @@ EditPositionMenuEvent (ChessSquare selection, int x, int y)
 
     switch (selection) {
       case ClearBoard:
-       fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
+       fromX = fromY = killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
        MarkTargetSquares(1);
        CopyBoard(currentBoard, boards[0]);
        CopyBoard(menuBoard, initialPosition);
@@ -15822,7 +15839,7 @@ ForwardInner (int target)
 
     seekGraphUp = FALSE;
     MarkTargetSquares(1);
-    fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
+    fromX = fromY = killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
 
     if (gameMode == PlayFromGameFile && !pausing)
       PauseEvent();
@@ -15941,7 +15958,7 @@ BackwardInner (int target)
     if (gameMode == EditPosition) return;
     seekGraphUp = FALSE;
     MarkTargetSquares(1);
-    fromX = fromY = killX = killY = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
+    fromX = fromY = killX = killY = kill2X = kill2Y = -1; // [HGM] abort any move entry in progress
     if (currentMove <= backwardMostMove) {
        ClearHighlights();
        DrawPosition(full_redraw, boards[currentMove]);
diff --git a/moves.c b/moves.c
index 867a940..d0fc45e 100644 (file)
--- a/moves.c
+++ b/moves.c
@@ -460,11 +460,14 @@ MovesFromString (Board board, int flags, int f, int r, int tx, int ty, int angle
                    if(!(bit & all)) *atom = rotate[*atom - 'A']; // orth-diag interconversion to make direction valid
                    if(occup & mode & 0x104)          // no side effects, merge legs to one move
                        MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, cb, cl);
-                   if(occup & mode & 3 && (killX < 0 || killX == x && killY == y)) {     // destructive first leg
+                   if(occup & mode & 3 && (killX < 0 || kill2X < 0 && (legNr > 1 || killX == x && killY == y) ||
+                                           (legNr == 1 ? kill2X == x && kill2Y == y : killX == x && killY == y))) {     // destructive first leg
                        int cnt = 0;
+                       legNr <<= 1;
                        MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, &OK, &cnt);  // count possible continuations
+                       legNr >>= 1;
                        if(cnt) {                                                         // and if there are
-                           if(killX < 0) cb(board, flags, FirstLeg, r, f, y, x, cl);     // then generate their first leg
+                           if(legNr & 1 ? killX < 0 : kill2X < 0) cb(board, flags, FirstLeg, r, f, y, x, cl);     // then generate their first leg
                            legNr <<= 1;
                            MovesFromString(board, flags, f, r, x, y, dir, cont, cb, cl);
                            legNr >>= 1;
@@ -1677,7 +1680,7 @@ CheckTest (Board board, int flags, int rf, int ff, int rt, int ft, int enPassant
 {
     CheckTestClosure cl;
     ChessSquare king = flags & F_WHITE_ON_MOVE ? WhiteKing : BlackKing;
-    ChessSquare captured = EmptySquare, ep=0, trampled=0;
+    ChessSquare captured = EmptySquare, ep=0, trampled=0, trampled2 = 0;
     int saveKill = killX;
     /*  Suppress warnings on uninitialized variables    */
 
@@ -1702,7 +1705,10 @@ CheckTest (Board board, int flags, int rf, int ff, int rt, int ft, int enPassant
            board[rf][ft] = EmptySquare;
        } else {
            captured = board[rt][ft];
-           if(killX >= 0) { trampled = board[killY][killX]; board[killY][killX] = EmptySquare; killX = -1; }
+           if(killX >= 0) {
+               trampled = board[killY][killX]; board[killY][killX] = EmptySquare; killX = -1; saveKill += (kill2X << 16) + (1 << 30);
+               if(kill2X >= 0) { trampled2 = board[kill2Y][kill2X]; board[kill2Y][kill2X] = EmptySquare; kill2X = -1; }
+           }
        }
        if(rf == DROP_RANK) board[rt][ft] = ff; else { // [HGM] drop
            board[rt][ft] = board[rf][ff];
@@ -1751,7 +1757,10 @@ CheckTest (Board board, int flags, int rf, int ff, int rt, int ft, int enPassant
            board[rf][ft] = captured;
            board[rt][ft] = EmptySquare;
        } else {
-           if(saveKill >= 0) board[killY][killX = saveKill] = trampled;
+           if(saveKill >= 0) {
+               if(saveKill & 1<<30) board[kill2Y][kill2X = saveKill >> 16 & 0xFFF] = trampled2;
+               board[killY][killX = saveKill & 0xFFF] = trampled;
+           }
            board[rt][ft] = captured;
        }
        board[EP_STATUS] = ep;
diff --git a/moves.h b/moves.h
index 5ace504..4a02a19 100644 (file)
--- a/moves.h
+++ b/moves.h
@@ -182,4 +182,4 @@ ChessMove CoordsToAlgebraic P((Board board, int flags,
                               int rf, int ff, int rt, int ft,
                               int promoChar, char out[MOVE_LEN]));
 
-extern int quickFlag, killX, killY, legNr;
+extern int quickFlag, killX, killY, kill2X, kill2Y, legNr;
index 1d18403..c2eda2b 100644 (file)
--- a/parser.c
+++ b/parser.c
@@ -510,19 +510,32 @@ NextUnit (char **p)
            }
            if(  type[1] != type[2] && // means fromY is of opposite type as ToX, or NOTHING
                (type[0] == NOTHING || type[0] == type[2]) ) { // well formed
-
+               int suffix = 7;
                fromX = (currentMoveString[0] = coord[0] + 'a') - AAA;
                fromY = (currentMoveString[1] = coord[1] + '0') - ONE;
                currentMoveString[4] = cl.promoCharIn = PromoSuffix(p);
                currentMoveString[5] = NULLCHAR;
+               if(**p == 'x' && !cl.promoCharIn) { // other leg follows
+                   char *q = *p;
+                   int x = *++*p, y;
+                   ++*p; y = Number(p);
+                   if(**p == '-' || **p == 'x') {  // 3-leg move!
+                       currentMoveString[7] = (kill2X = toX) + AAA; // what we thought was to-square is in fact 1st kill-square of two
+                       currentMoveString[8] = (kill2Y = toY) + ONE; // append it after 2nd kill-square
+                       toX = x - AAA;       // kludge alert: this will become 2nd kill square
+                       toY = y + '0' - ONE;
+                       suffix += 2;
+                   } else *p = q; // 2-leg move, rewind to leave reading of 2nd leg to code below
+               }
                if(!cl.promoCharIn && (**p == '-' || **p == 'x')) { // Lion-type multi-leg move
                    currentMoveString[5] = (killX = toX) + AAA; // what we thought was to-square is in fact kill-square
                    currentMoveString[6] = (killY = toY) + ONE; // append it as suffix behind long algebraic move
                    currentMoveString[4] = ';';
-                   currentMoveString[7] = NULLCHAR;
+                   currentMoveString[suffix+1] = NULLCHAR;
                    // read new to-square (VERY non-robust! Assumes correct (non-alpha-rank) syntax, and messes up on errors)
                    toX = cl.ftIn = (currentMoveString[2] = *++*p) - AAA; ++*p;
                    toY = cl.rtIn = (currentMoveString[3] = Number(p) + '0') - ONE;
+                   currentMoveString[suffix] = cl.promoCharIn = PromoSuffix(p);
                }
                if(type[0] != NOTHING && type[1] != NOTHING && type[3] != NOTHING) { // fully specified.
                    ChessSquare realPiece = boards[yyboardindex][fromY][fromX];