Check-in Lasker-2.2.3 tar ball from samba.org
[capablanca.git] / lasker-2.2.3 / data / help / teamgames
1
2 teamgames
3
4   A team game is a game played between two teams, each consisting of more than
5 one player.  It is also possible to have a team playing against one person or
6 a computer.  The procedures are simple: (a) set up the teams, (b) appoint one
7 person from each team as captain, (c) have the two captains match each other
8 using very long time controls, usually unrated, (d) have two separate channels
9 for the teams to use for their consultations, (e) have team members observe
10 the game and consult about moves, (f) have the captain play the move for
11 his/her team ... and play continues along those lines.
12
13   To start a team game, it is best to have the players use three channels.  At
14 the moment Channels 20, 21 and 22 are primarily for this purpose.  To start
15 with, all the participants turn on one channel (Channel 20) to enable
16 communication about team formation.  The other two channels are for the two
17 teams.  Players of one team turn on the their channel but not the other.  Then
18 the players on each team select a captain.
19
20   Actually, there are many ways to form teams.  One way is to let the players
21 join a channel randomly, another is to agree to two captains first and let
22 them pick their teams in turn.  There is no set rule that must be followed.
23
24   A game is started by the two captains playing each other.  Then every
25 participant observes that game.  Players can suggest moves using the
26 appropriate channels.  They can adopt a democracy and vote before making
27 moves, or they can opt for dictatorship where the captain can decide on the
28 move, taking advice from the think tank.  Any form of decision making is
29 possible, provided the team has agreed to it beforehand.
30
31   Typically, it takes much longer to play a team game than a game between
32 individuals, because a lot of discussion is going on.  Hence a longer time
33 control and longer increment are recommended.  Several minutes per move is not
34 uncommon -- and even that time can go quickly.
35
36
37 WHY TEAM GAMES?
38
39   Playing team games is a good way to learn because you are involved in a
40 position and can hear different views on it.  Some people play mainly
41 positionally and some prefer sharp combinations.  It is enlightening to see
42 how widely different analyses can come out from the same position.  Moreover,
43 you can learn more about openings with which you are unfamiliar.
44
45   Team games are also fun.  During the consultation, it is typical that
46 players talk and make jokes.  It helps develop friendly relationships among
47 users.  In fact, even the process of forming teams can be fun.
48
49 REMEMBER: Chess on this server is for fun.  So please don't flame.  Sometimes 
50 even a team can overlook something and play a bad move. In that case, just
51 take it easy. Try to work as a team and fight back from behind.  Bitter words
52 do nobody any good.
53
54 See also:  channel  observe  tell
55
56 [Last modified: June 20, 1995 -- Friar]
57