Toggle mode & direction only once on riders
[fairymax.git] / data / fmax.ini
index 3a8ae51..4f7e297 100644 (file)
@@ -108,8 +108,6 @@ Canvasser:
 C:900 1,3 16,3 -1,3 -16,3 13,7 47,7 49,7 19,7 -13,7 -47,7 -49,7 -19,7\r
 Amazon:\r
 A:1150 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
-Crooked Bishop:\r
-B:900 15,1E003 17,1E003 -15,1E003 -17,1E003 15,FFFE0003 -17,FFFE0003 -15,FFFE0003 17,FFFE0003\r
 \r
 HOPPERS\r
 GrassHopper:\r
@@ -210,7 +208,7 @@ In the last hexadecimal digit:
     8 hop over non-empty square (normally occupied squares terminate a move)\r
 Bits set in the forelast digits TOGGLE the corresponding bits in the last\r
 digit. For hoppers when they hop over something, for the other pieces after\r
-every step (so for normal pieces, better not set those bits!).\r
+one to four steps (so for normal pieces, better not set those bits!).\r
 \r
 The digit before that indicates some special things; a 1 indicates the \r
 board should be treated as a cylinder, pieces crossing the right edge \r
@@ -239,17 +237,16 @@ Useful bit combinations for the last digit are:
     C   must hop immediately\r
 \r
 For example, if the initial step vector equals 1, and the descriptor\r
-is 11003, the piece is an alternator (as no hop bit is set), and alternates\r
+is 11003, the piece is a bent one (as no hop bit is set), and switches\r
 the mode from 3 to 3 (as the toggle digit is 0), i.e. all steps are moves\r
 that can both capture and non-capture, and only captures terminate the ray.\r
-The step vector is toggled by 11, though, and thus alternates between 1\r
-and 10 (hex) = 16. So the piece zig-zags over the board, right, forward, right,\r
-forward, etc. Had the move attributes been 11032, captures would only\r
-be allowed on the odd steps (after moving right), while the even steps could\r
-only be non-captures (both the 1 and 2 bit are toggled). With 11030 the\r
-odd steps can only be skipped (if empty), and the even steps can both capture\r
-and non-capture, meaning the piece moves like a Bishop that can be blocked\r
-by a piece just next to the diagonal.\r
+The step vector is toggled by 11, though, and thus switches from 1\r
+to 10 (hex) = 16. So the piece turns a 90-degree corner, from right to\r
+forward. Had the move attributes been 11032, captures would only be\r
+allowed before the bend (after moving right), while thereafter it can\r
+only non-capture (both the 1 and 2 bit are toggled). With 11030 the\r
+first step can only be skipped (if empty), and thereafter it can both capture\r
+and non-capture.\r
 \r
 If the first step is a slider, a second step is made (if the square was\r
 empty), but if the mode toggles to leaper, the move stops there (e.g. Horse).\r
@@ -287,16 +284,17 @@ For the truly lazy, a few complete game descriptions can be found below:
 // FIDE Chess (a.k.a. Mad Queen variant)\r
 Game: normal\r
 8x8\r
-6 4 5 7 3 5 4 6\r
-6 4 5 7 3 5 4 6\r
+8 5 6 9 3 6 5 8\r
+8 5 6 9 4 6 5 8\r
 p:74 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 \r
 p:74  16,24 16,6 15,5 17,5\r
 k:-1  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+k:-1  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
 n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
 b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3\r
-R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
 Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3\r
-f:481 13,FFFFF207 29,F207 46,F207 47,10207 49,10207 50,11207 35,11207 19,1207 -13,1207 -29,FFFF1207 -46,FFFF1207 -47,FFFF0207 -49,FFFF0207 -50,FFFEF207 -35,FFFEF207 -19,FFFFF207 \r
+R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
+S:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3\r
 \r
 // Chess without castling (intended as shuffle variant)\r
 Game: nocastle\r
@@ -328,18 +326,19 @@ f:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7
 \r
 // ASEAN Chess. New form of Makruk\r
 Game: asean\r
-8x8\r
-12 11 8 7 3 8 11 12\r
-12 11 9 7 3 9 11 12\r
+8x8=1\r
+13 12 8 7 3 8 12 13\r
+13 12 9 7 4 9 12 13\r
 p:100 -16,6 -15,5 -17,5 \r
 p:100 16,6 15,5 17,5\r
 k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
 f:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
 m:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
-s:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 q:180 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
 b:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 b:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 16,7\r
+s:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 s:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 16,7\r
 n:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
 R:630 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
@@ -347,17 +346,18 @@ R:630 1,3 16,3 -1,3 -16,3
 // Thai Chess.\r
 Game: makruk\r
 8x8=3\r
-12 11 8 3 7 8 11 12\r
-12 11 9 7 3 9 11 12\r
+13 12 8 3 7 8 12 13\r
+13 12 9 7 4 9 12 13\r
 p:100 -16,6 -15,5 -17,5 \r
 p:100 16,6 15,5 17,5\r
 k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
 f:181 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
 q:181 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
-b:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 m:181 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
 s:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 s:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 16,7\r
+b:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 -16,7\r
 b:300 15,7 17,7 -15,7 -17,7 16,7\r
 n:450 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
 R:630 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
@@ -441,18 +441,19 @@ k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7
 // Medieval intermediate between Shatranj and FIDE Chess\r
 Game: courier\r
 12x8\r
-6 4 8 5 10 3 7 9 5 8 4 6\r
-6 4 8 5 10 3 7 9 5 8 4 6\r
+11 9 5 10 8 3 7 6 10 5 9 11\r
+11 9 5 10 8 4 7 6 10 5 9 11\r
 p:65 -16,6 -15,5 -17,5 \r
 p:65 16,6 15,5 17,5\r
 k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
-n:300 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
-b:366 15,3 17,3 -15,3 -17,3\r
-R:550 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
-f:120 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
+k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
 e:70 30,7 34,7 -30,7 -34,7\r
 w:100 1,7 16,7 -1,7 -16,7\r
+f:120 15,7 17,7 -15,7 -17,7\r
 m:280 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7 \r
+n:300 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+b:366 15,3 17,3 -15,3 -17,3\r
+R:550 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
 \r
 // The King moves as a Knight, and vice versa\r
 Game: knightmate\r
@@ -515,6 +516,8 @@ Q:950 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3
 f:450 13,FFFFF207 29,F207 46,F207 47,10207 49,10207 50,11207 35,11207 19,1207 -13,1207 -29,FFFF1207 -46,FFFF1207 -47,FFFF0207 -49,FFFF0207 -50,FFFEF207 -35,FFFEF207 -19,FFFFF207 \r
 A:825 15,3 17,3 -15,3 -17,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
 C:875 1,3 16,3 -1,3 -16,3 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+#\r
+# F& aflafrKafraflKafafsKafsafK\r
 \r
 // Cylinder Chess (WinBoard / XBoard legality testing should be off toplay this!)\r
 Game: cylinder\r
@@ -528,6 +531,13 @@ n:350 14,107 31,107 33,107 18,107 -14,107 -31,107 -33,107 -18,107
 b:450 15,103 17,103 -15,103 -17,103\r
 R:525 1,103 16,3 -1,103 -16,3\r
 Q:1150 1,103 16,3 15,103 17,103 -1,103 -16,3 -15,103 -17,103\r
+#\r
+# P& fmWfceoFifmnD\r
+# N& oN\r
+# B& oB\r
+# R& oR\r
+# Q& oQ\r
+# K& oK\r
 \r
 // Berolina Chess. In WinBoard 4.3.15 you can play this with legality testing switched off\r
 Game: berolina\r
@@ -637,6 +647,7 @@ l:530 15,3 17,3 -15,3 -17,3 32,7 -32,7 2,7 -2,7
 # e WA\r
 # c FAD\r
 # l BD\r
+# k KilO2rO3\r
 \r
 Game: fairy/Clobberers-FIDE # P.....EAC....LKpnbrq.........k\r
 8x8\r
@@ -658,6 +669,7 @@ l:530 15,3 17,3 -15,3 -17,3 32,7 -32,7 2,7 -2,7
 # E WA\r
 # C FAD\r
 # L BD\r
+# K KirO2lO3\r
 \r
 Game: fairy/FIDE-Nutters # PNBRQ................Kp...........h.t.c...uk\r
 8x8\r
@@ -679,6 +691,7 @@ t:485 16,3 1,3 -1,3 -16,7 -15,7 -17,7
 # t fsRbWbF\r
 # c fsRbWfhNF\r
 # u fhNbsWbF\r
+# k KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Nutters-FIDE # P...........H.T.C...UKpnbrq................k\r
 8x8\r
@@ -700,6 +713,7 @@ t:485 -16,3 1,3 -1,3 16,7 15,7 17,7
 # T fsRbWbF\r
 # C fsRbWfhNF\r
 # U fhNbsWbF\r
+# K KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Clobberers-Nutters # P.....EAC....L.......Kp...........h.t.c...uk\r
 8x8\r
@@ -725,6 +739,8 @@ k:-1  1,34 -1,34 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # E WA\r
 # C FAD\r
 # L BD\r
+# K KirO2lO3\r
+# k KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Nutters-Clobberers # P...........H.T.C...UKp.....eac....l.......k\r
 8x8\r
@@ -750,6 +766,8 @@ k:-1  1,34 -1,1034 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # e WA\r
 # c FAD\r
 # l BD\r
+# K KisO2\r
+# k KilO2rO3\r
 \r
 Game: fairy/FIDE-Rookies # PNBRQ................Kp.............w.mh.s.k\r
 8x8\r
@@ -770,6 +788,8 @@ k:-1  1,34 -1,34 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # w WD\r
 # h HFD\r
 # s W4\r
+# m RN\r
+# k KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Rookies-FIDE # P.............W.MH.S.Kpnbrq................k\r
 8x8\r
@@ -790,6 +810,8 @@ k:-1  1,34 -1,34 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # W WD\r
 # H HFD\r
 # S W4\r
+# M RN\r
+# K KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Clobberers-Rookies # P.....EAC....L.......Kp.............w.mh.s.k\r
 8x8\r
@@ -814,6 +836,9 @@ k:-1  1,34 -1,34 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # w WD\r
 # h HFD\r
 # s W4\r
+# m RN\r
+# K KirO2ilO3\r
+# k KisO2\r
 \r
 Game: fairy/Rookies-Clobberers # P.............W.MH.S.Kp.....eac....l.......k\r
 8x8\r
@@ -835,9 +860,12 @@ k:-1  1,34 -1,1034 1,7 -1,7 16,7 15,7 17,7 -16,7 -15,7 -17,7
 # W WD\r
 # H HFD\r
 # S W4\r
+# M RN\r
 # e WA\r
 # c FAD\r
 # l BD\r
+# K KisO2\r
+# k KilO2irO3\r
 \r
 // Great Shatranj: modern variant with range-two leapers replacing sliders, on 10x8 board.\r
 // Must be played with legality testing off in XBoard 4.4.0.\r
@@ -863,4 +891,69 @@ m:640 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 1,7 16,7 -1,7 -16,7 2,7 -2,7 3
 # H& NAF\r
 # M& NWD\r
 \r
+// Charge of the Light Brigade\r
+Game: light-brigade # PNBRQKpnbrqk # nocastle\r
+8x8\r
+0 7 0 7 3 0 7 0\r
+4 4 4 4 3 4 4 4\r
+p:74 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 \r
+p:74  16,24 16,6 15,5 17,5\r
+k:-1  1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+n:444 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+b:400 15,3 17,3 -15,3 -17,3\r
+R:500 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
+Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3\r
+\r
+// King of the Hill (King MUST be #3 and have value -2 to trigger hill eval)\r
+Game: king-of-the-hill # PNBRQKpnbrqk # fairy\r
+8x8\r
+6 4 5 7 3 5 4 6\r
+6 4 5 7 3 5 4 6\r
+p:66 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 \r
+p:66  16,24 16,6 15,5 17,5\r
+k:-2  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+b:296 15,3 17,3 -15,3 -17,3\r
+R:444 1,3 16,3 -1,3 -16,3\r
+Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3\r
+\r
+// Bifurcator Chess\r
+Game: bifurcator # PNBRQKpnbrqk # fairy\r
+8x8\r
+6 4 5 7 3 5 4 6\r
+6 4 5 7 3 5 4 6\r
+p:66 -16,24 -16,6 -15,5 -17,5 \r
+p:66  16,24 16,6 15,5 17,5\r
+k:-1  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+b:370 15,3 17,3 -15,3 -17,3 15,1FCB8 17,1CB8 -15,1CB8 -17,1FCB8 15,FFFF0CB8 17,10CB8 -15,FFFF0CB8 -17,10CB8\r
+R:518 1,3 16,3 -1,3 -16,3 1,10CB8 16,1FCB8 -1,10CB8 -16,1FCB8 1,FFFF0CB8 16,1CB8 -1,FFFF0CB8 -16,1CB8\r
+Q:851 1,3 16,3 15,3 17,3 -1,3 -16,3 -15,3 -17,3\r
+#\r
+# B& BtgabyabsB\r
+# R& RtgabyabsR\r
+\r
+// for mate testing\r
+Game: companion # PN....EXW....A......UKpn....exw....a......uk # fairy\r
+8x8\r
+10 8 5 7 3 6 9 10\r
+10 8 5 7 4 6 9 10\r
+p:74 -16,6 -15,5 -17,5 \r
+p:74  16,6 15,5 17,5\r
+k:-1  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+k:-1  1,34 -1,34 1,7 16,7 15,7 17,7 -1,7 -16,7 -15,7 -17,7\r
+w:222 30,7 34,7 -30,7 -34,7 45,7 51,7 -45,7 -51,7 \r
+e:259 15,7 17,7 -15,7 -17,7 30,7 34,7 -30,7 -34,7\r
+A:851 2,3 32,3 15,3 17,3 -2,3 -32,3 -15,3 -17,3 -1,6 1,6 16,6 -16,6\r
+x:259 30,7 34,7 -30,7 -34,7 1,7 -1,7 16,7 -16,7\r
+n:259 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7\r
+u:444 14,7 31,7 33,7 18,7 -14,7 -31,7 -33,7 -18,7 1,7 16,7 -1,7 -16,7 \r
+#\r
+# E& FA\r
+# X& WA\r
+# W& AG\r
+# U& WN\r
+# A& BD0mW\r
+# K& KisO2\r
+\r
 // End of game file\r