Updating to version 1.3.2, last public release by Mike Vanier.
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_15.html
1 <HTML>
2 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
3 <!-- Created on July, 7  2004 by texi2html 1.64 -->
4 <!-- 
5 Written by: Lionel Cons <Lionel.Cons@cern.ch> (original author)
6             Karl Berry  <karl@freefriends.org>
7             Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
8             and many others.
9 Maintained by: Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
10 Send bugs and suggestions to <texi2html@mathematik.uni-kl.de>
11  
12 -->
13 <HEAD>
14 <TITLE>GNU Shogi manual: Sample game</TITLE>
15
16 <META NAME="description" CONTENT="GNU Shogi manual: Sample game">
17 <META NAME="keywords" CONTENT="GNU Shogi manual: Sample game">
18 <META NAME="resource-type" CONTENT="document">
19 <META NAME="distribution" CONTENT="global">
20 <META NAME="Generator" CONTENT="texi2html 1.64">
21
22 </HEAD>
23
24 <BODY LANG="" BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#800080" ALINK="#FF0000">
25
26 <A NAME="SEC15"></A>
27 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
28 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_14.html#SEC14"> &lt; </A>]</TD>
29 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_16.html#SEC16"> &gt; </A>]</TD>
30 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_6.html#SEC6"> &lt;&lt; </A>]</TD>
31 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> Up </A>]</TD>
32 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt;&gt; </A>]</TD>
33 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
34 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
35 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
36 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
37 </TR></TABLE>
38 <HR SIZE=1>
39 <H2> 2.2 Sample game </H2>
40 <!--docid::SEC15::-->
41 <P>
42
43 This game was annotated by Pieter Stouten (see section <A HREF="gnushogi_21.html#SEC21">5. References and links</A>).  I have made some minor corrections.  Note that captures are
44 denoted by the "x" symbol e.g. Rx3f and drops are denoted by the "*"
45 symbol e.g. R*3f.  Check is indicated by a "+" after the move,
46 e.g. R3f+.  I recommend you use gnushogi/xshogi to play along with this
47 game.  In xshogi simply hit the "Force Moves" button after starting
48 up, while in gnushogi enter the word "force" at the prompt.  This will
49 allow you to enter moves for both sides.
50 </P><P>
51
52 Note also that the move numbering system used here is the chess-type
53 system where one move means one move by each player.  The Japanese count
54 one move made by each player as two moves.
55 </P><P>
56
57 ---------------------------------------------------------------------------
58 </P><P>
59
60 Below you will find (the English translation of) an annotated game which
61 was published in the Dutch Shogi magazine "81" and in the Dutch
62 beginners booklet.  It has proven to be a very useful game to explain
63 some basic principles of Shogi.  Also, it is a rather straightforward
64 game compared to professional games where in most cases very diffuse
65 middle game fights take place.
66 </P><P>
67
68    Pieter Stouten, 14th May 1990.
69 </P><P>
70
71 ---------------------------------------------------------------------------
72 </P><P>
73
74 Black: Michael Trent (1-dan).  White: David Murphy (2-dan).
75 </P><P>
76
77    1. P2f P3d  2. P2e B3c <BR>
78 [ This move is necessary, as otherwise white can exchange pawns: 3. P2d
79 Px2d 4. Rx2d.  He would thus get a pawn in hand and open up his rook
80 file. ]
81 </P><P>
82
83    3. P7f P4d <BR>
84 [ White closes the bishop diagonal again.  He plans to play ranging rook
85 (the rook goes to 5b, 4b, 3 or 2b; a defensive strategy) and in that
86 case he'd better avoid an exchange of bishops.  One of the reasons is
87 that he will have problems developing his pieces without leaving holes
88 for bishop drops. ]
89 </P><P>
90
91    4. S4h R3b  5. P3f S4b  6. K6h K6b <BR>
92 [ In general the rook plays an important role in the attacks.  It is
93 wise to move the king away from the area where the initial fights will
94 be and both players act according to the Shogi proverb "keep the rook
95 and king apart". ]
96 </P><P>
97
98    7. K7h K7b  8. P5f P5d  9. G4i-5h G4a-5b <BR>
99 [ Both players use their second gold general to build their castle. ]
100 </P><P>
101
102    10. S6h <BR>
103 [ In itself this move is not bad.  However, it will become clear that
104 black plans a quick attack and in that case it is wiser to omit this
105 move. ]
106 </P><P>
107
108    10... S5c  11. P1f P1d <BR>
109 [ The advance of the edge pawns must be timed very well.  The remark at
110 black's tenth move applies here too: this move is good if black wants to
111 play a slow game, because it eliminates a future B1e. ]
112 </P><P>
113
114    12. P4f K8b  13. N3g S7b <BR>
115 [ Black develops his knight in order to start an attack over the second,
116 third and fourth files.  White strengthens his king's position and
117 awaits the attack.  He aims at a counterattack as soon as black has
118 broken through into the white camp.  Probably white's breakthrough will
119 take place later, but he has good compensation in the form of a stronger
120 castle.  This theme occurs very often in static rook versus ranging rook
121 games. ]
122 </P><P>
123
124    14. P4e R4b <BR>
125 [ Black starts his attack and white puts up a very passive defence.  His
126 rook has a hard task now to penetrate the black position.  Moreover, he
127 blocks his own bishop.  It seems much better to start a counterattack
128 with 14... P3e, later to be followed by B2b, B5a or Bx4d in order to use
129 his rook more actively. ]
130 </P><P>
131
132    15. Px4d Sx4d  16. P*4e S5c <BR>
133 [ 16... Sx4e is more active.  A silver general is normally more valuable
134 than a knight, but white gets two pawns in hand and black none, while
135 the knight might come in handy for white too. ]
136 </P><P>
137
138    17. Bx3c+ Nx3c  18. P2d Px2d <BR>
139 [ Black threatens to break through and white has to consider taking the
140 pawn on 2d or starting a counterattack with Nx4e.  If he chooses the
141 latter, black can play Px2c+ followed by +P3c.  The disadvantage is the
142 black "tokin" (=promoted pawn) that white will get in his camp; the
143 advantage is that it will cost black two more moves to promote his rook.
144 Because white did not trust that the result after engaging in a
145 "semeai" (=mutual attack) with 18...Nx4e would give a positive result,
146 he captured the pawn on 2d.  Making the right decision in moments like
147 this often makes the difference between a win and a loss: miss one
148 attacking chance and you will be forced to defend the whole game until
149 the unavoidable defeat; on the other hand, an unsound attack can destroy
150 all "aji" (=potential, meaning possibilities, threats) without getting
151 anything in return. ]
152 </P><P>
153
154    19. Rx2d Nx4e  20. Nx4e Rx4e  21. R2a+ P*4g <BR>
155 [ Now it becomes clear why black's 10. S6h was not good.  Had this move
156 been omitted, then white would not have had the time to play 13... S7b
157 and after R2a+ the gold on 6a would hang.  Thus black would have kept
158 "sente" (=initiative).  Instead of 21... P*4g, B*6d is a very good
159 move, because after 22. P*2h black does not have a pawn in hand anymore
160 and he is being threatened with the annoying 22... N*4f 23. G5g N3h+
161 24. S4g +N4h also.  Black can also counter 21... B*6d with 22. N*3g.
162 White would then reply with 22... R4b 23. B*3c P*4g 24. Bx4b+ Sx4b.  The
163 white rook has played its role and instead of spending moves on saving
164 it white starts to scatter black's defences by successive pawn drops on
165 the fourth file: 25. Gx4g P*4f 26. G5g N*6e 27. G5h P4g+ 28. Gx4g P*4f.
166 This analysis was provided by Kato Hifumi, 9-dan professional (the
167 highest regular grade).  Destroying the coherence of the enemy pieces
168 (their shape) by dropping pawns is one of the most important Shogi
169 techniques.  With the actual move 21... P*4g white missed a good
170 chance. ]
171 </P><P>
172
173    22. Sx4g P*4f  23. B*3g Px4g+  24. +Rx6a +Px3g <BR>
174 [ 23. B*3g seems pointless, but a closer look reveals that it is
175 actually quite mean.  On move 24 white cannot capture black's "Ryu"
176 (=dragon =promoted rook) with his silver: 24... Sx6a 25. N*7d K7b
177 26. G*8b mate.  By attacking the front of the white castle and
178 threatening to mate him there, black has the chance to break down the
179 white defences from the side. ]
180 </P><P>
181
182    25. +Rx5b S*6b <BR>
183 [ Here 25... B*4d would be much better, because it is defensive and
184 attacking at the same time.  After e.g. 26. G*4c Bx9i+ 27. Gx5c black
185 threatens 28. +Rx7b Kx7b 29. S*6a K8b 30. S*7a Kx7a 31. G*7b mate.
186 White is one move quicker, however.  He has the following beautiful
187 "tsume" (mating sequence where every move is check): 27... N*8f 28. Px8f
188 S*8g 29. Kx8g B*9h 30. K7h Bx8i+ 31. K8g +B8i-8h 32. K9f L*9e mate.
189 This illustrates the sharpness of Shogi: one move can make the
190 difference between winning and losing. ]
191 </P><P>
192
193    26. P*4f Rx4f <BR>
194 [ This move eliminates white's last chances.  26... R4b 27. +Rx4b Sx4b
195 28. R*4a seems annoying, but after 28... B*3c 29. S7g B*3b white wins
196 the rook and with his "tokin" on 3g there still is some hope. ]
197 </P><P>
198
199    27. N*6e +P4g <BR>
200 [ White cannot defend anymore, so he starts a desperate attack.  Black
201 does not lose the right track, however. ]
202 </P><P>
203
204    28. Nx5c+ +Px5h  29. +Nx6b +Px6h  30. Gx6h N*8f  31. Px8f B*6i  32. Gx6i
205    R4h+  33. N*6h +Rx6h  34. Gx6h S*8g  35. Kx8g N*9e  36. K7h Resigns <BR>
206 [ White resigns here, because after 36... B*8g 27. K7g his attack has
207 petered out. ]
208 </P><P>
209
210 <A NAME="Mating problems"></A>
211 <HR SIZE=1>
212 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
213 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_14.html#SEC14"> &lt; </A>]</TD>
214 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_16.html#SEC16"> &gt; </A>]</TD>
215 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_6.html#SEC6"> &lt;&lt; </A>]</TD>
216 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> Up </A>]</TD>
217 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt;&gt; </A>]</TD>
218 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
219 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
220 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
221 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
222 </TR></TABLE>
223 <BR>  
224 <FONT SIZE="-1">
225 This document was generated
226 by <I>Michael C. Vanier</I> on <I>July, 7  2004</I>
227 using <A HREF="http://www.mathematik.uni-kl.de/~obachman/Texi2html
228 "><I>texi2html</I></A>
229
230 </BODY>
231 </HTML>