Updating to version 1.3, release made by Mike Vanier (mvanier@bbb.caltech.edu).
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_16.html
1 <HTML>
2 <HEAD>
3 <!-- Created by texi2html 1.57 from gnushogi.texinfo on June 29,  1999 -->
4
5 <TITLE>GNU Shogi manual - Differences between shogi and chess</TITLE>
6 </HEAD>
7 <BODY >
8  [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_15.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_15.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_3.html">Up</A>] &#160; [<A>Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_17.html">Forward</A>] &#160;<BR><HR><BR>
9
10
11 <H2><A NAME="SEC19">Differences between shogi and chess</A></H2>
12 <P>
13 <A NAME="IDX24"></A>
14
15
16 <P>
17 Some differences between shogi and international chess have been
18 mentioned elsewhere in this document; I summarize them here for people
19 who are interested in game comparisons.  I won't try to deal with the
20 thorny question of which game is "better" although my bias may have
21 already come through :-) In fact, the drop rule makes the two games so
22 different in character that arguing over which game is better is like
23 comparing apples to oranges (you'd be better off comparing chess to Chu
24 shogi (see section <A HREF="gnushogi_15.html#SEC18">Shogi variants</A>).  However, I believe that if you are a
25 chess fan you'll really like shogi as well, and shogi is also popular
26 with many people who don't particularly like chess.
27
28
29 <P>
30 Here are the significant differences between chess and shogi:
31
32
33
34 <OL>
35
36 <LI>
37
38 In shogi, captured pieces become the property of the capturer and can
39 re-enter play by being dropped onto almost any vacant square.  In chess,
40 captured pieces are out of the game.  Thus, in shogi, piece exchanges
41 complicate the play significantly while in chess they simplify it.
42
43 <LI>
44
45 The shogi board is 9x9; the chess board is 8x8.
46
47 <LI>
48
49 Shogi has five pieces with no counterpart in chess: the gold and silver
50 generals, the lance, the promoted rook and the promoted bishop.  Chess
51 has one piece with no counterpart in shogi: the queen.  The knight's
52 move in shogi is much more restrictive than in chess.  Pieces in shogi
53 generally have a much smaller range of movement than in chess (unless
54 they are in hand).
55
56 <LI>
57
58 In shogi, all pieces except the gold general and the king can promote,
59 but only to one kind of piece.  Promotion is easier in shogi because the
60 promotion zone is closer to the starting position of the pieces
61 (especially pawns).  In chess, only the pawn can promote, but it can
62 promote to any other piece except the king.
63
64 <LI>
65
66 In shogi, pawns capture the same way they move.  There is no initial
67 two-space pawn move and hence no <EM>en-passant</EM> captures.  In chess,
68 pawns capture diagonally which means that opposing pawns can block each
69 other.
70
71 <LI>
72
73 In shogi, you only have one rook and one bishop.  Note that the bishop
74 is not restricted to only one "color" square (squares in shogi aren't
75 colored, but never mind) because promoted bishops can also move one
76 square orthogonally.
77
78 <LI>
79
80 There is no special castling move in shogi.  The term "castle" is
81 used in shogi to denote a defensive formation consisting of (usually)
82 three generals which protect the king.  There are many such castles
83 (about 40 or so have names).  See section <A HREF="gnushogi_13.html#SEC16">Sample game</A>.
84
85 <LI>
86
87 Draws are much rarer in shogi than in chess.  Perpetual check is not
88 allowed.  Stalemate is a virtual impossibility, and is a loss for the
89 stalematee. 
90
91 <LI>
92
93 Since pieces are never out of play in shogi, chess-type endgames
94 involving only a few pieces do not occur.
95
96 <LI>
97
98 Shogi games are generally longer than chess games (about 60-70 moves is
99 typical).
100
101 <LI>
102
103 Shogi has a well-developed handicap system which is in general use;
104 chess does not.
105
106 </OL>
107
108 <P>
109 The effects of all these differences on play include (in my opinion):
110
111
112
113 <OL>
114
115 <LI>
116
117 Piece/pawn structures in chess are more rigid than in shogi.  Pawns
118 block each other and pawns, once advanced, cannot ever retreat.  In
119 shogi, you can repair the hole caused by a pawn advance by exchanging
120 the pawn and dropping it back where you want it.  Thus shogi is more
121 fluid than chess and less "structural".
122
123 <LI>
124
125 Counterattack is MUCH more common in shogi than in chess.  Games
126 typically end in mutual mating attacks, where each player is trying to
127 checkmate the other player before being checkmated himself.  This makes
128 tempo incredibly important and also makes sacrificial play quite common.
129
130 <LI>
131
132 Attacks involving only ranging pieces are more a feature of chess than
133 of shogi.  A shogi attack typically uses a ranging piece or pieces to
134 support an attack by short-range pieces (especially generals).  It is
135 very rare to mate a king with a non-adjacent ranging piece in shogi
136 since the player whose king is threatened can almost always interpose by
137 dropping a piece.
138
139 </OL>
140
141 <P></P><HR>
142  [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_15.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_15.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_3.html">Up</A>] &#160; [<A>Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_17.html">Forward</A>] &#160;
143
144 </BODY>
145 </HTML>