Updating to version 1.3.2, last public release by Mike Vanier.
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_18.html
1 <HTML>
2 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
3 <!-- Created on July, 7  2004 by texi2html 1.64 -->
4 <!-- 
5 Written by: Lionel Cons <Lionel.Cons@cern.ch> (original author)
6             Karl Berry  <karl@freefriends.org>
7             Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
8             and many others.
9 Maintained by: Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
10 Send bugs and suggestions to <texi2html@mathematik.uni-kl.de>
11  
12 -->
13 <HEAD>
14 <TITLE>GNU Shogi manual: Differences between shogi and chess</TITLE>
15
16 <META NAME="description" CONTENT="GNU Shogi manual: Differences between shogi and chess">
17 <META NAME="keywords" CONTENT="GNU Shogi manual: Differences between shogi and chess">
18 <META NAME="resource-type" CONTENT="document">
19 <META NAME="distribution" CONTENT="global">
20 <META NAME="Generator" CONTENT="texi2html 1.64">
21
22 </HEAD>
23
24 <BODY LANG="" BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#800080" ALINK="#FF0000">
25
26 <A NAME="SEC18"></A>
27 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
28 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_17.html#SEC17"> &lt; </A>]</TD>
29 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt; </A>]</TD>
30 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> &lt;&lt; </A>]</TD>
31 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> Up </A>]</TD>
32 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt;&gt; </A>]</TD>
33 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
34 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
35 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
36 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
37 </TR></TABLE>
38 <HR SIZE=1>
39 <H2> 2.5 Differences between shogi and chess </H2>
40 <!--docid::SEC18::-->
41 <P>
42
43 Some differences between shogi and international chess have been
44 mentioned elsewhere in this document; I summarize them here for people
45 who are interested in game comparisons.  I won't try to deal with the
46 thorny question of which game is "better" although my bias may have
47 already come through :-) In fact, the drop rule makes the two games so
48 different in character that arguing over which game is better is like
49 comparing apples to oranges (you'd be better off comparing chess to Chu
50 shogi (see section <A HREF="gnushogi_17.html#SEC17">2.4 Shogi variants</A>).  However, I believe that if you are a
51 chess fan you'll really like shogi as well, and shogi is also popular
52 with many people who don't particularly like chess.
53 </P><P>
54
55 Here are the significant differences between chess and shogi:
56 </P><P>
57
58 <OL>
59
60 <LI>
61 In shogi, captured pieces become the property of the capturer and can
62 re-enter play by being dropped onto almost any vacant square.  In chess,
63 captured pieces are out of the game.  Thus, in shogi, piece exchanges
64 complicate the play significantly while in chess they simplify it.
65 <P>
66
67 <LI>
68 The shogi board is 9x9; the chess board is 8x8.
69 <P>
70
71 <LI>
72 Shogi has five pieces with no counterpart in chess: the gold and silver
73 generals, the lance, the promoted rook and the promoted bishop.  Chess
74 has one piece with no counterpart in shogi: the queen.  The knight's
75 move in shogi is much more restrictive than in chess.  Pieces in shogi
76 generally have a much smaller range of movement than in chess (unless
77 they are in hand).
78 <P>
79
80 <LI>
81 In shogi, all pieces except the gold general and the king can promote,
82 but only to one kind of piece.  Promotion is easier in shogi because the
83 promotion zone is closer to the starting position of the pieces
84 (especially pawns).  In chess, only the pawn can promote, but it can
85 promote to any other piece except the king.
86 <P>
87
88 <LI>
89 In shogi, pawns capture the same way they move.  There is no initial
90 two-space pawn move and hence no <EM>en-passant</EM> captures.  In chess,
91 pawns capture diagonally which means that opposing pawns can block each
92 other.
93 <P>
94
95 <LI>
96 In shogi, you only have one rook and one bishop.  Note that the bishop
97 is not restricted to only one "color" square (squares in shogi aren't
98 colored, but never mind) because promoted bishops can also move one
99 square orthogonally.
100 <P>
101
102 <LI>
103 There is no special castling move in shogi.  The term "castle" is
104 used in shogi to denote a defensive formation consisting of (usually)
105 three generals which protect the king.  There are many such castles
106 (about 40 or so have names).  See section <A HREF="gnushogi_15.html#SEC15">2.2 Sample game</A>.
107 <P>
108
109 <LI>
110 Draws are much rarer in shogi than in chess.  Perpetual check is not
111 allowed.  Stalemate is a virtual impossibility, and is a loss for the
112 stalematee. 
113 <P>
114
115 <LI>
116 Since pieces are never out of play in shogi, chess-type endgames
117 involving only a few pieces do not occur.
118 <P>
119
120 <LI>
121 Shogi games are generally longer than chess games (about 60-70 moves is
122 typical).
123 <P>
124
125 <LI>
126 Shogi has a well-developed handicap system which is in general use;
127 chess does not.
128 <P>
129
130 </OL>
131 <P>
132
133 The effects of all these differences on play include (in my opinion):
134 </P><P>
135
136 <OL>
137
138 <LI>
139 Piece/pawn structures in chess are more rigid than in shogi.  Pawns
140 block each other and pawns, once advanced, cannot ever retreat.  In
141 shogi, you can repair the hole caused by a pawn advance by exchanging
142 the pawn and dropping it back where you want it.  Thus shogi is more
143 fluid than chess and less "structural".
144 <P>
145
146 <LI>
147 Counterattack is MUCH more common in shogi than in chess.  Games
148 typically end in mutual mating attacks, where each player is trying to
149 checkmate the other player before being checkmated himself.  This makes
150 tempo incredibly important and also makes sacrificial play quite common.
151 <P>
152
153 <LI>
154 Attacks involving only ranging pieces are more a feature of chess than
155 of shogi.  A shogi attack typically uses a ranging piece or pieces to
156 support an attack by short-range pieces (especially generals).  It is
157 very rare to mate a king with a non-adjacent ranging piece in shogi
158 since the player whose king is threatened can almost always interpose by
159 dropping a piece.
160 <P>
161
162 </OL>
163 <P>
164
165 <A NAME="gnushogi"></A>
166 <HR SIZE=1>
167 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
168 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_17.html#SEC17"> &lt; </A>]</TD>
169 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt; </A>]</TD>
170 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> &lt;&lt; </A>]</TD>
171 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_5.html#SEC5"> Up </A>]</TD>
172 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &gt;&gt; </A>]</TD>
173 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
174 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
175 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
176 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
177 </TR></TABLE>
178 <BR>  
179 <FONT SIZE="-1">
180 This document was generated
181 by <I>Michael C. Vanier</I> on <I>July, 7  2004</I>
182 using <A HREF="http://www.mathematik.uni-kl.de/~obachman/Texi2html
183 "><I>texi2html</I></A>
184
185 </BODY>
186 </HTML>