Updating to version 1.3.2, last public release by Mike Vanier.
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_20.html
1 <HTML>
2 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
3 <!-- Created on July, 7  2004 by texi2html 1.64 -->
4 <!-- 
5 Written by: Lionel Cons <Lionel.Cons@cern.ch> (original author)
6             Karl Berry  <karl@freefriends.org>
7             Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
8             and many others.
9 Maintained by: Olaf Bachmann <obachman@mathematik.uni-kl.de>
10 Send bugs and suggestions to <texi2html@mathematik.uni-kl.de>
11  
12 -->
13 <HEAD>
14 <TITLE>GNU Shogi manual: xshogi</TITLE>
15
16 <META NAME="description" CONTENT="GNU Shogi manual: xshogi">
17 <META NAME="keywords" CONTENT="GNU Shogi manual: xshogi">
18 <META NAME="resource-type" CONTENT="document">
19 <META NAME="distribution" CONTENT="global">
20 <META NAME="Generator" CONTENT="texi2html 1.64">
21
22 </HEAD>
23
24 <BODY LANG="" BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#800080" ALINK="#FF0000">
25
26 <A NAME="SEC20"></A>
27 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
28 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &lt; </A>]</TD>
29 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_21.html#SEC21"> &gt; </A>]</TD>
30 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &lt;&lt; </A>]</TD>
31 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top"> Up </A>]</TD>
32 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_21.html#SEC21"> &gt;&gt; </A>]</TD>
33 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
34 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
35 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
36 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
37 </TR></TABLE>
38 <HR SIZE=1>
39 <H1> 4. xshogi </H1>
40 <!--docid::SEC20::-->
41 <P>
42
43 This section describes how to run the "xshogi" program.
44 </P><P>
45
46 SYNOPSIS
47 </P><P>
48
49 xshogi [ options ]
50 </P><P>
51
52 DESCRIPTION
53 </P><P>
54
55 xshogi provides an X11/Xt/Athena Widgets user interface for gnushogi.
56 With xshogi you can play gnushogi, set up arbitrary positions, force
57 variations, or watch xshogi manage a game between two shogi programs.
58 Furthermore, it can be used as an interface between two players on
59 different displays.
60 </P><P>
61
62 xshogi can also be used as a shogi board to play out games.  It will
63 read through a game file or allow a player to play through a variation
64 manually (force mode).  This is useful for keeping track of email postal
65 games or browsing games off the net.
66 </P><P>
67
68 After starting xshogi, you can make moves by pressing mouse button 1
69 while the cursor is over a square with your piece on it and dragging the
70 mouse to another square.  If the move is illegal, gnushogi will not
71 allow it.  xshogi will then retract the move.
72 </P><P>
73
74 COMMAND-LINE OPTIONS
75 </P><P>
76
77 The following command line options also correspond to X resources that
78 you can set in your .Xdefaults file.
79 </P><P>
80
81 <DL COMPACT>
82
83 <DT><SAMP>`[standard Xt options]'</SAMP>
84 <DD>xshogi accepts standard Xt options like -display, -geometry, and
85 -iconic.
86 <P>
87
88 <DT><SAMP>`-tc or -timeControl minutes[:seconds]'</SAMP>
89 <DD>Amount of time for a set of moves determined by movesPerSession.  If
90 this number of moves is played within the time control period, xshogi
91 resets the time clocks.  Default: 5 minutes.
92 <P>
93
94 <DT><SAMP>`-mps or -movesPerSession moves'</SAMP>
95 <DD>Number of moves in a time control period.  Default: 40 moves.
96 <P>
97
98 <DT><SAMP>`-st or -searchTime minutes[:seconds]'</SAMP>
99 <DD>Tell gnushogi to spend at most the given amount of time searching for
100 each of its moves.  Without this option, gnushogi chooses its search
101 time based on the number of moves and amount of time remaining until the
102 next time control.  Setting this option also sets -clockMode to False.
103 <P>
104
105 <DT><SAMP>`-sd or -searchDepth number'</SAMP>
106 <DD>Tell gnushogi to look ahead at most the given number of moves when
107 searching for a move to make.  Without this option, gnushogi chooses
108 its search depth based on the number of moves and amount of time
109 remaining until the next time control.  Setting this option also sets
110 -clockMode to False.
111 <P>
112
113 <DT><SAMP>`-clock or -clockMode (True | False)'</SAMP>
114 <DD>Determines whether or not to use the clock.  If clockMode is False, the
115 clock does not run, but the side that is to play next is still
116 highlighted.
117 <P>
118
119 <DT><SAMP>`-td or -timeDelay seconds'</SAMP>
120 <DD>Time delay between moves during "Load Game".  This doesn't have to be
121 a round number.  Try -td 0.4.  Default: 1 second.
122 <P>
123
124 <DT><SAMP>`-nsp or -noShogiProgram (True | False)'</SAMP>
125 <DD>If this option is True, xshogi acts as a passive shogi board; it does
126 not try to start a shogi program, not even to check whether moves made
127 in Force mode are legal.  It also sets -clockMode to False.  Default:
128 False.
129 <P>
130
131 <DT><SAMP>`-fsp or -firstShogiProgram program'</SAMP>
132 <DD>Name of first shogi program.  In matches between two machines, this
133 program plays white.  Default: "gnushogi".
134 <P>
135
136 <DT><SAMP>`-ssp or -secondShogiProgram program'</SAMP>
137 <DD>Name of second shogi program, if needed.  In matches between two
138 machines, this program plays black; otherwise it is not started.
139 Default: "gnushogi".
140 <P>
141
142 <DT><SAMP>`-fh or -firstHost host'</SAMP>
143 <DD>Name of host the first shogi program plays on.  Default: "localhost".
144 <P>
145
146 <DT><SAMP>`-sh or -secondHost host'</SAMP>
147 <DD>Name of host the second shogi program plays on.  Default: "localhost".
148 <P>
149
150 <DT><SAMP>`-rsh or -remoteShell shell_name'</SAMP>
151 <DD>Some systems do not use rsh as the remote shell.  This option allows a
152 user to name the remote shell command.  This should be done in the
153 resource file.
154 <P>
155
156 <DT><SAMP>`-mm or -matchMode (False | Init | Position | Opening)'</SAMP>
157 <DD>Automatically run a game between firstShogiProgram and
158 secondShogiProgram.  If matchMode is set to Init, xshogi will start the
159 game with the initial shogi position.  If matchMode is set to Position,
160 xshogi will start the game with the position specified by the
161 loadPositionFile resource.  If matchMode is set to Opening, xshogi will
162 play out the opening moves specified by the -loadGameFile resource.  If
163 the -saveGameFile resource is set, a move record for the match will be
164 saved in the specified file.  Default: "False".
165 <P>
166
167 <DT><SAMP>`-lgf or -loadGameFile file'</SAMP>
168 <DD>Name of file to read a game record from.  Game files are found in the
169 directory named by the SHOGIDIR environment variable.  If this variable
170 is not set, the current directory is used unless the file name starts
171 with a /.
172 <P>
173
174 <DT><SAMP>`-lpf or -loadPositionFile file'</SAMP>
175 <DD>Name of file to read a game position from.  Position files are found in
176 the directory named by the SHOGIDIR environment variable.  If this
177 variable is not set, the current directory is used unless the file name
178 starts with a /.
179 <P>
180
181 <DT><SAMP>`-sgf or -saveGameFile file'</SAMP>
182 <DD>Name of file to save a game record to.  Game files are saved in the
183 directory named by the SHOGIDIR environment variable.  If this variable
184 is not set, the current directory is used unless the file name starts
185 with a /.
186 <P>
187
188 <DT><SAMP>`-spf or -savePositionFile file'</SAMP>
189 <DD>Name of file to save a game position to.  Position files are saved in
190 the directory named by the SHOGIDIR environment variable.  If this
191 variable is not set, the current directory is used unless the file name
192 starts with a /.
193 <P>
194
195 <DT><SAMP>`-coords or -showCoords (True | False)'</SAMP>
196 <DD>If this option is True, xshogi displays algebraic coordinates along the
197 board's left and bottom edges.  The default is False.  The coordFont
198 resource specifies what font to use.
199 <P>
200
201 <DT><SAMP>`-mono or -monoMode (True | False)'</SAMP>
202 <DD>Determines whether xshogi displays its pieces and squares with two
203 colors or four.  You shouldn't have to specify monochrome.  xshogi will
204 determine if this is necessary.
205 <P>
206
207 <DT><SAMP>`-pc or -pieceColor color'</SAMP>
208 <DD>Color specification for pieces suitable for XParseColor().
209 Default: #FFFFD7.  
210 <P>
211
212 <DT><SAMP>`-sc or -squareColor color'</SAMP>
213 <DD>Same for squares.  Default: #EBDFB0.
214 <P>
215
216 <DT><SAMP>`-wps or -westernPieceSet (True | False)'</SAMP>
217 <DD>Choose the Western style piece set.
218 <P>
219
220 <DT><SAMP>`-npb or -normalPawnBitmap file'</SAMP>
221 <DD><DT><SAMP>`-nnb or -normalKnightBitmap file'</SAMP>
222 <DD><DT><SAMP>`-nbb or -normalBishopBitmap file'</SAMP>
223 <DD><DT><SAMP>`-nrb or -normalRookBitmap file'</SAMP>
224 <DD><DT><SAMP>`-nkb or -normalKingBitmap file'</SAMP>
225 <DD>Names of the bitmap files for the bitmap piece icons.
226 <P>
227
228 <DT><SAMP>`-rpb or -reversePawnBitmap file'</SAMP>
229 <DD><DT><SAMP>`-rnb or -reverseKnightBitmap file'</SAMP>
230 <DD><DT><SAMP>`-rbb or -reverseBishopBitmap file'</SAMP>
231 <DD><DT><SAMP>`-rrb or -reverseRookBitmap file'</SAMP>
232 <DD><DT><SAMP>`-rkb or -reverseKingBitmap file'</SAMP>
233 <DD>Names of the bitmap files for the outline piece icons.
234 <P>
235
236 <DT><SAMP>`-debug or -debugMode (True | False)'</SAMP>
237 <DD>Turns on debugging printout.
238 <P>
239
240 </DL>
241 <P>
242
243 OTHER X RESOURCES
244 </P><P>
245
246 <DL COMPACT>
247
248 <DT><SAMP>`initString'</SAMP>
249 <DD>The actual string that is sent to initialize the shogi program can be
250 set from .Xdefaults.  It can't be set from the command line because of
251 syntax problems.  The default value is "new\nbeep\nrandom\neasy\n".
252 The "new" and "beep" commands are required. You can remove the
253 "random" command if you like; including it causes gnushogi to
254 randomize its move selection slightly so that it doesn't play the same
255 moves in every game.  Even without "random", gnushogi randomizes its
256 choice of moves from its opening book.  You can also remove "easy" if
257 you like; including it toggles easy mode off, causing gnushogi to think
258 on your time.  That is, if "easy" is included in the initString, GNU
259 Shogi thinks on your time; if not, it does not.  (Yes, this does seem
260 backwards, doesn't it.)  You can also try adding other commands to the
261 initString; see the gnushogi documentation (see section <A HREF="gnushogi_19.html#SEC19">3. gnushogi</A>) for
262 details.
263 <P>
264
265 <DT><SAMP>`blackString and whiteString'</SAMP>
266 <DD>These resources control what is sent when the Machine Black and Machine
267 White buttons are selected.  This is mostly for compatibility with
268 obsolete versions of gnushogi.
269 <P>
270
271 Alternate bitmaps for piece icons can be specified either by choosing
272 one of the built-in sets or with the file name resources described
273 above.  There are three built-in sets of piece bitmaps available, large
274 (the default), medium, or small.  It is easiest to select the set you
275 prefer in the .Xdefaults file:
276 </P><P>
277
278      XShogi*boardSize:   Medium
279 </P><P>
280
281 The font used for button labels and comments can be changed in the
282 .Xdefaults file.  You may want to choose a smaller font if you are using
283 the small pieces:
284 </P><P>
285
286      XShogi*font:    helvetica_oblique12
287 </P><P>
288
289 The font used for coordinates (when the showCoords option is True) can
290 be set similarly:
291 </P><P>
292
293      XShogi*coordFont:    helvetica_10
294 </P><P>
295
296 If you are using a grayscale monitor, try setting the colors to:
297 </P><P>
298
299      XShogi*pieceColor:     gray100 <BR>
300      XShogi*squareColor:    gray60  <BR>
301 </P><P>
302
303 </DL>
304 <P>
305
306 COMMAND BUTTONS AND KEYS
307 </P><P>
308
309 <DL COMPACT>
310
311 <DT><SAMP>`Quit'</SAMP>
312 <DD>Quits xshogi.  Q or q is a keyboard equivalent.
313 <P>
314
315 <DT><SAMP>`Reset'</SAMP>
316 <DD>Resets xshogi to the beginning of a shogi game.  It also deselects any
317 game or position files.
318 <P>
319
320 <DT><SAMP>`Flip View'</SAMP>
321 <DD>inverts the view of the shogi board.
322 <P>
323
324 <DT><SAMP>`Hint'</SAMP>
325 <DD>displays a move hint from gnushogi.
326 <P>
327
328 <DT><SAMP>`Load Game'</SAMP>
329 <DD>plays a game from a record file.  If no file is specified a popup dialog
330 asks for a filename.  Game files are found in the directory named by the
331 SHOGIDIR environment variable.  If this variable is not declared then
332 the current directory is used unless the file name starts with a /.  G
333 or g is a keyboard equivalent.  The game file parser will accept almost
334 any file that contains moves in algebraic notation.  If the first line
335 begins with `#', it is assumed to be a title and is displayed.  Text
336 enclosed in parentheses or square brackets is assumed to be commentary
337 and is displayed in a pop-up window.  Any other text in the file is
338 ignored.
339 <P>
340
341 <DT><SAMP>`Load Position'</SAMP>
342 <DD>sets up a position from a position file.  If no file is specified a
343 popup dialog asks for a filename.  Position files are found in the
344 directory named by the SHOGIDIR environment variable.  If this variable
345 is not declared then the current directory is used unless the file name
346 starts with a /.  Position files must be in the format that the Save
347 Position command writes.
348 <P>
349
350 <DT><SAMP>`Save Game'</SAMP>
351 <DD>saves a game to a record file.  If no file is specified a popup dialog
352 asks for a filename.  If the filename exists, the user is asked whether
353 the current game record is be appended to this file or if the file
354 should be replaced.  Game files are saved in the directory named by the
355 SHOGIDIR environment variable.  If this variable is not declared then
356 the current directory is used unless the file name starts with a /.
357 Game files are human-readable, and can also be read back by the Load
358 Game command. Furthermore, they are accepted as gnushogi text bookfiles.
359 <P>
360
361 <DT><SAMP>`Save Position'</SAMP>
362 <DD>saves a position to a position file.  If no file is specified a popup
363 dialog asks for a filename.  Position files are saved in the directory
364 named by the SHOGIDIR environment variable.  If this variable is not
365 declared then the current directory is used unless the file name starts
366 with a /.  Position files are human-readable, and can also be read back
367 by the Load Position command.
368 <P>
369
370 <DT><SAMP>`Machine White'</SAMP>
371 <DD>forces gnushogi to play white.
372 <P>
373
374 <DT><SAMP>`Machine Black'</SAMP>
375 <DD>forces gnushogi to play black.
376 <P>
377
378 <DT><SAMP>`Force Moves'</SAMP>
379 <DD>forces a series of moves.  That is, gnushogi stops playing and xshogi
380 allows you to make moves for both white and black.
381 <P>
382
383 <DT><SAMP>`Two Machines'</SAMP>
384 <DD>plays a game between two computer programs.
385 <P>
386
387 <DT><SAMP>`Forward'</SAMP>
388 <DD>moves forward through a series of remembered moves.  F or f is a
389 keyboard equivalent.
390 <P>
391
392 <DT><SAMP>`Backward'</SAMP>
393 <DD>moves backward through a series of remembered moves.  As a side effect,
394 puts xshogi into Force Moves mode.  B or b is a keyboard equivalent.
395 <P>
396
397 <DT><SAMP>`Pause'</SAMP>
398 <DD>pauses the clocks or (in Load Game mode) pauses the game being loaded.
399 Press Pause again to continue.  P or p is a keyboard equivalent.
400 <P>
401
402 <DT><SAMP>`Edit Position'</SAMP>
403 <DD>lets you set up an arbitrary board position.  Use mouse button 1 to drag
404 pieces to new squares, or to delete a piece by dragging it off the board
405 or dragging an empty square on top of it.  To drop a new piece on a
406 square, press mouse button 2 or 3 over the square.  This brings up a
407 menu of black pieces (button 2) or white pieces (button 3).  Additional
408 menu choices let you empty the square or clear the board.  You can set
409 the side to play next by clicking on the Black or White indicator at the
410 top of the screen.
411 <P>
412
413 <DT><SAMP>`Challenge'</SAMP>
414 <DD>allows you to make a two display game between two human players.  Enter
415 the display you want to connect to.  If you are allowed to connect, a
416 new board is displayed at the remote display.  Challenge mode can only
417 be stopped by pressing "quit".
418 <P>
419
420 <DT><SAMP>`Select Level'</SAMP>
421 <DD>allows you to reset the clocks for both players.  Enter the number of
422 moves and the number of minutes in which the moves should be done.
423 <P>
424
425 <DT><SAMP>`Move NOW'</SAMP>
426 <DD>force computer to stop thinking and to make the current best move.
427 <P>
428
429 <DT><SAMP>`Iconify I, i, C or c'</SAMP>
430 <DD>iconifies xshogi.
431 <P>
432
433 </DL>
434 <P>
435
436 LIMITATIONS
437 </P><P>
438
439 If you press the  Pause  button  during  GNU  Shogi's  turn,
440 xshogi will stop the clocks, but gnushogi will still make a
441 move.
442 </P><P>
443
444 After a mate or draw when playing against gnushogi, if  you
445 back  up  with  the  Backward  button,  the clocks are reset
446 (because gnushogi has exited and must be restarted).
447 </P><P>
448
449 The game parser recognizes only algebraic notation.
450 </P><P>
451
452 AUTHORS
453 </P><P>
454
455 Original authors of XBoard:  Chris Sears and Dan Sears.
456 </P><P>
457
458 Enhancements for XBoard (Version 2.0):  Tim Mann.
459 </P><P>
460
461 Conversion to XShogi (Version 1.1):  Matthias Mutz.
462 </P><P>
463
464 Current maintainer: Mike Vanier.
465 </P><P>
466
467 COPYRIGHT INFORMATION
468 </P><P>
469
470 XShogi borrows its piece bitmaps from CRANES Shogi.
471 </P><P>
472
473 Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard, Massachusetts.
474 Enhancements Copyright 1992 Free Software Foundation, Inc.  Enhancements
475 Copyright 1993 Matthias Mutz.  Further enhancements copyright 1999 by
476 Michael Vanier and the Free Software Foundation, Inc.
477 </P><P>
478
479 The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
480 interest in XBoard:
481 </P><P>
482
483 All Rights Reserved
484 </P><P>
485
486 Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
487 documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
488 provided that the above copyright notice appear in all copies and that
489 both that copyright notice and this permission notice appear in
490 supporting documentation, and that the name of Digital not be used in
491 advertising or publicity pertaining to distribution of the software
492 without specific, written prior permission.
493 </P><P>
494
495 DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
496 ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
497 DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
498 ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
499 WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
500 ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
501 SOFTWARE.
502 </P><P>
503
504 The following terms apply to the enhanced version of XShogi distributed
505 by the Free Software Foundation:
506 </P><P>
507
508 This file is part of XSHOGI.
509 </P><P>
510
511 XSHOGI is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
512 ANY WARRANTY.  No author or distributor accepts responsibility to anyone
513 for the consequences of using it or for whether it serves any particular
514 purpose or works at all, unless he says so in writing.  Refer to the
515 XSHOGI General Public License for full details.
516 </P><P>
517
518 Everyone is granted permission to copy, modify and redistribute XSHOGI,
519 but only under the conditions described in the XSHOGI General Public
520 License. A copy of this license is supposed to have been given to you
521 along with XSHOGI so you can know your rights and responsibilities.  It
522 should be in a file named COPYING.  Among other things, the copyright
523 notice and this notice must be preserved on all copies.
524 </P><P>
525
526 <A NAME="References and links"></A>
527 <HR SIZE=1>
528 <TABLE CELLPADDING=1 CELLSPACING=1 BORDER=0>
529 <TR><TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &lt; </A>]</TD>
530 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_21.html#SEC21"> &gt; </A>]</TD>
531 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_19.html#SEC19"> &lt;&lt; </A>]</TD>
532 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top"> Up </A>]</TD>
533 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_21.html#SEC21"> &gt;&gt; </A>]</TD>
534 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT"> &nbsp; <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi.html#SEC_Top">Top</A>]</TD>
535 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_toc.html#SEC_Contents">Contents</A>]</TD>
536 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_24.html#SEC24">Index</A>]</TD>
537 <TD VALIGN="MIDDLE" ALIGN="LEFT">[<A HREF="gnushogi_abt.html#SEC_About"> ? </A>]</TD>
538 </TR></TABLE>
539 <BR>  
540 <FONT SIZE="-1">
541 This document was generated
542 by <I>Michael C. Vanier</I> on <I>July, 7  2004</I>
543 using <A HREF="http://www.mathematik.uni-kl.de/~obachman/Texi2html
544 "><I>texi2html</I></A>
545
546 </BODY>
547 </HTML>