Updating to version 1.3, release made by Mike Vanier (mvanier@bbb.caltech.edu).
[gnushogi.git] / doc / gnushogi_5.html
1 <HTML>
2 <HEAD>
3 <!-- Created by texi2html 1.57 from gnushogi.texinfo on June 29,  1999 -->
4
5 <TITLE>GNU Shogi manual - The moves of the pieces</TITLE>
6 </HEAD>
7 <BODY >
8  [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Up</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Forward</A>] &#160;<BR><HR><BR>
9
10
11 <H3><A NAME="SEC8">The moves of the pieces</A></H3>
12 <P>
13 <A NAME="IDX5"></A>
14
15
16 <P>
17 Each player at the beginning of a shogi game has a total of 20 pieces of
18 eight different types.  The moves of the shogi pieces can be divided
19 into three classes: "stepping" pieces, that only move one square at a
20 time; "ranging" pieces that move any number of unobstructed squares in
21 a line, and "jumping" pieces that can jump over obstructing pieces to
22 reach their destination squares.  Most pieces can also promote to
23 different (usually stronger) pieces under certain circumstances (see the
24 next section).  All pieces capture the same way that they move (even
25 pawns).  The piece moves and promotions are as follows; each piece name
26 is followed by the standard piece abbreviation:
27
28
29
30 <OL>
31
32 <LI>
33
34 The king (K).  The king can move one square in any horizontal, vertical,
35 or diagonal direction, just like the king in international chess.  The
36 king does not promote.
37
38 <LI>
39
40 The rook (R).  The rook can move any number of squares in a horizontal
41 or vertical direction.  The rook is the same as the rook in
42 international chess (except that it can promote).  A rook promotes to a
43 "dragon king" or "dragon" for short (often just referred to as a
44 "promoted rook"), which can move as a rook or can move one square in
45 any diagonal direction.
46
47 <LI>
48
49 The bishop (B).  The bishop can move any number of squares in a diagonal
50 direction.  The bishop is the same as the bishop in international chess
51 (except that it can promote).  A bishop promotes to a "dragon horse"
52 or "horse" for short (often just referred to as a "promoted
53 bishop"), which can move as a bishop or can move one square in any
54 horizontal or vertical direction.  Note: the horse should not be
55 confused with a knight (see below), as they are two completely different
56 pieces.
57
58 <LI>
59
60 The gold general (G).  A gold general can move one square in any
61 horizontal or vertical direction, or one square in a forward diagonal
62 direction.  Gold generals do not promote.
63
64 <LI>
65
66 The silver general (S).  A silver general can move one square in any
67 diagonal direction, or one square straight forward.  A silver general
68 promotes to a gold general.
69
70 <LI>
71
72 The knight (N).  A knight can move one square straight forward followed
73 by one square to either forward diagonal, jumping over intervening
74 pieces if any.  In other words, a knight moves like its international
75 chess counterpart, but forward only.  A knight promotes to a gold
76 general.  The knight is the only jumping piece, as in chess.
77
78 <LI>
79
80 The lance (L).  A lance can move any number of squares straight forward.
81 A lance promotes to a gold general.
82
83 <LI>
84
85 The pawn (P).  A pawn can move one square straight forward.  The pawn
86 captures the same way that it moves, in contrast to international chess.
87 There is also no initial two-space move for pawns and no
88 <EM>en-passant</EM> capture.  A pawn promotes to a gold general; a
89 promoted pawn is usually known as a "Tokin".
90
91 </OL>
92
93 <P></P><HR>
94  [<A HREF="gnushogi_toc.html">Contents</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Back</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Prev</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_4.html">Up</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Next</A>] &#160; [<A HREF="gnushogi_6.html">Forward</A>] &#160;
95
96 </BODY>
97 </HTML>