XBoard: split printing of the features line for clarity.
[gnushogi.git] / doc / shogi.rules
1 S H O G I  R U L E S
2 ====================
3
4 These are the rules of Shogi (Japanese chess), as distributed by the
5 Shogi-l listserver.  I have edited it slightly for clarity.
6
7 -- Mike
8
9
10 Shogi is a Japanese board game played by two players.  The object of the
11 game is to capture the opponent's King.  Shogi is played on a nine-by-nine
12 board.  The vertical rows are called files, the horizontal ones ranks or
13 just rows.  Each player has twenty pieces: one King, two Gold Generals, two
14 Silver Generals, two kNights, two Lances, one Rook, one Bishop and nine
15 Pawns.  The player moving up the board and making the first move is
16 referred to as black and his opponent white, although in Shogi sets all
17 pieces have the same colour.  They are differentiated only in direction:
18 pieces pointing away from a player are his.  The pieces lie flat on the
19 board and have their Japanese name written on them.
20
21
22 THE MOVES
23 ---------
24
25 King:           one step in any direction per move
26 Gold General:   one step per move any way except diagnoally backward
27                 (as a king but not diagonally backward)
28 Silver General: one step per move forwards or diagonally
29                 (as a king but not sideways or vertically backward)
30 Knight:         one step to left or right, and two steps forward
31                 (the only piece which may jump over other pieces)
32 Rook:           moves vertically or horizontally any distance
33 Bishop:         moves diagonally any distance
34 Lance:          moves forward any distance
35 Pawn:           one step forward
36
37 Apart from the King and the Gold General all pieces can promote.
38 After promotion their moves are as follows:
39
40 + Promoted Silver, promoted kNight, promoted Lance and promoted Pawn all
41   move as a Gold.
42
43 + The promoted Rook in addition to the moves of the unpromoted Rook can
44   move one step in the diagonal directions. It either moves like a Rook
45   or like a King.
46
47 + The promoted Bishop in addition to the moves of the unpromoted Bishop
48   can move one step horizontally or vertically. It either moves like a
49   Bishop or like a King.
50
51
52 PROMOTION
53 ---------
54
55 The three rows furthest away from a player are called the promotion zone. Apart
56 from the King and the Gold, any piece can be promoted to a more powerful piece
57 when it makes a move completely or partly in the promotion zone. So, when a
58 piece moves into, out of or fully inside the promotion zone it may be promoted
59 upon completion of its move. Promotion is optional, provided that the piece
60 still can make a legal move in case it is not promoted: if a Pawn or a Lance
61 move to the last row, or a Knight moves to either of the last two rows, it must
62 be promoted. In Shogi sets promoting a piece is done by turning this piece
63 upside down. Its promoted name is written on its other side.
64
65
66 CAPTURING AND DROPPING PIECES
67 -----------------------------
68
69 When one piece moves onto the same square as an opponent's piece, the
70 opponent's piece is captured. All pieces capture in the same way that they
71 move. Captured pieces become part of the capturer's force. In a later move,
72 instead of moving a piece on the board, a player may put a piece that he
73 has captured from his opponent back onto the board, in an empty square.
74 This is called dropping a piece. Pieces are always dropped unpromoted: if a
75 promoted piece is captured, it reverts to its unpromoted rank.  Pieces may
76 be dropped on any empty square on the board with only three restrictions:
77
78  1) After dropping a piece it must be able to make a legal move. This applies
79     to Pawns, Knights or Lances. They may not be dropped onto a square from
80     which they will never be able to move.
81
82  2) Attacking the King by dropping a Pawn on the square in front of him is not
83     allowed if the King cannot prevent being captured on the following move.
84     To use the Chess expression: checkmating the King with a Pawn drop is
85     prohibited.
86
87  3) A pawn may only be dropped on a file (vertical row) if there is no other
88     unpromoted pawn of the same player on that file.
89
90
91 DRAWS
92 -----
93
94 The game of Shogi has very few draws (roughly 1 percent), mainly because of
95 the ability to drop pieces. Draws cannot be offered and can arise from two
96 situations:
97
98  1) A position (including the pieces in hand) occurs 4 times with the same
99     player to move ("Sennichite"). However, if this is caused by consecutive
100     checks (direct attacks on the King, threatening to capture it on the next
101     move) by one side, the player giving these checks loses the game.
102
103  2) Both players have moved their King into the the promotion zone (or they
104     cannot be prevented to do so) and the Kings cannot be checkmated. In
105     that case the players may decide to count their pieces where the King
106     does not count, the Rook and Bishop count as 5 points, and all other
107     pieces as one point. Promotion is disregarded. If both players have at
108     least 24 points the game is a draw ("Jishogi"). If a player has less,
109     he loses the game.
110
111     Of course, a player can refuse to count pieces when he still has mating
112     chances or chances to gain material which would affect the outcome of the
113     counting. There is no strict rule about what to do if this is not the case,
114     but nonetheless a player refuses to count up (e.g. because he does not have
115     enough points for a draw). It has been generally accepted that in such a
116     case the game ends and the pieces are counted after one player has managed
117     to get all his pieces protected in the promotion zone.
118
119 Chris Sterritt and Pieter Stouten, 12-th June 1990.
120 Last revision 9-th October 1991 - Draws (Jishogi rule).
121