f98231c3c91f82c4e21c4c6a0a7021fe10e935d6
[gnushogi.git] / doc / shogi.rules
1
2
3 These are the rules of Shogi, as distributed by the Shogi-l listserver.
4
5
6 ------------------------------------------------------------------------------------------
7
8
9 S H O G I  R U L E S
10 ====================
11
12
13 Shogi is a Japanese board game played by two players.
14 The object of the game is to capture the opponent's King.
15 Shogi is played on a nine-by-nine board. The vertical rows are called files,
16 the horizontal ones ranks or just rows. Each player has twenty pieces:
17 one King, two Gold Generals, two Silver Generals, two kNights,
18 two Lances, one Rook, one Bishop and nine Pawns.
19 The player moving up the board and making the first move is referred to as
20 black and his opponent white, although in Shogi sets all pieces have the
21 same colour. They are differentiated only in direction: pieces pointing
22 away from a player are his. The pieces lie flat on the board and have
23 their Japanese name written on them.
24
25
26 THE MOVES
27 ---------
28
29 King:           one step in any direction per move
30 Gold General:   one step per move any way except diagnoally backward
31                 (as a king but not diagonally backward)
32 Silver General: one step per move forwards or diagonally
33                 (as a king but not sideways or vertically backward)
34 Knight:         one step to left or right, and two steps forward
35                 (the only piece which may jump over other pieces)
36 Rook:           moves vertically or horizontally any distance
37 Bishop:         moves diagonally any distance
38 Lance:          moves forward any distance
39 Pawn:           one step forward
40
41 Apart from the King and the Gold General all pieces can promote.
42 After promotion their moves are as follows:
43 + Promoted Silver, promoted kNight, promoted Lance and promoted Pawn all
44   move as a Gold.
45 + The promoted Rook in addition to the moves of the unpromoted Rook can
46   move one step in the diagonal directions. It either moves like a Rook
47   or like a King.
48 + The promoted Bishop in addition to the moves of the unpromoted Bishop
49   can move one step horizontally or vertically. It either moves like a
50   Bishop or like a King.
51
52
53 PROMOTION
54 ---------
55
56 The three rows furthest away from a player are called the promotion zone. Apart
57 from the King and the Gold, any piece can be promoted to a more powerful piece
58 when it makes a move completely or partly in the promotion zone. So, when a
59 piece moves into, out of or fully inside the promotion zone it may be promoted
60 upon completion of its move. Promotion is optional, provided that the piece
61 still can make a legal move in case it is not promoted: if a Pawn or a Lance
62 move to the last row, or a Knight moves to either of the last two rows, it must
63 be promoted. In Shogi sets promoting a piece is done by turning this piece
64 upside down. Its promoted name is written on its other side.
65
66
67 CAPTURING AND DROPPING PIECES
68 -----------------------------
69
70 When one piece moves onto the same square as an opponent's piece, the
71 opponent's piece is captured. All pieces capture in the same way that they
72 move. Captured pieces become part of the capturer's force. In a later move,
73 instead of moving a piece on the board, a player may put a piece that he
74 has captured from his opponent back onto the board, in an empty square.
75 This is called dropping a piece. Pieces are always dropped unpromoted: if
76 a promoted piece is captured, it reverts to its unpromoted rank.
77 Pieces may be dropped on any empty square on the board with only three
78 restrictions:
79  1) After dropping a piece it must be able to make a legal move. This applies
80     to Pawns, Knights or Lances. They may not be dropped onto a square from
81     which they will never be able to move.
82  2) Attacking the King by dropping a Pawn on the square in front of him is not
83     allowed if the King cannot prevent being captured on the following move.
84     To use the Chess expression: checkmating the King with a Pawn drop is
85     prohibited.
86  3) A pawn may only be dropped on a file (vertical row) if there is no other
87     unpromoted pawn of the same player on that file.
88
89
90 DRAWS
91 -----
92
93 The game of Shogi has very few draws (roughly 1 percent), mainly because of
94 the possibility to drop pieces. Draws cannot be offered and can arise from
95 two situations:
96  1) A position (including the pieces in hand) occurs 4 times with the same
97     player to move ("Sennichite"). However, if this is caused by consecutive
98     checks (direct attacks on the King, threatening to capture it on the next
99     move) by one side, the player giving these checks loses the game.
100  2) Both players have moved their King into the the promotion zone (or they
101     cannot be prevented to do so) and the Kings cannot be checkmated. In
102     that case the players may decide to count their pieces where the King does
103     not count, the Rook and Bishop count as 5 points, and all other pieces as
104     one point. Promotion is disregarded. If both players have at least 24
105     points the game is a draw ("Jishogi"). If a player has less, he loses the
106     game.
107     Of course, a player can refuse to count pieces when he still has mating
108     chances or chances to gain material which would affect the outcome of the
109     counting. There is no strict rule about what to do if this is not the case,
110     but nonetheless a player refuses to count up (e.g. because he does not have
111     enough points for a draw). It has been generally accepted that in such a
112     case the game ends and the pieces are counted after one player has managed
113     to get all his pieces protected in the promotion zone.
114
115 Chris Sterritt and Pieter Stouten, 12-th June 1990.
116 Last revision 9-th October 1991 - Draws (Jishogi rule).
117