XBoard: split printing of the features line for clarity.
[gnushogi.git] / doc / tutorial2.gam
1 1.P-7f
2 [ This opens the bishop's diagonal. ]
3 1....   P-8d
4 [ This prepares a path for the rook. It declares a
5   Static Rook opening for White.]
6 2.S-6h
7 [ As long as white has a closed bishop's diagonal,
8   S-6h can be played. Black has the option to play
9   Ranging Rook. In this case, the silver should be placed
10   at 6g after pushing the pawn. If Black wants to play
11   Static Rook, the bishop's diagonal can be blocked with
12   S-7g.]
13 2....   P-3d
14 [ Now, Black has something to decide. S-7g will lead to a
15   Static Rook opening. P-6f normally would be followed by a
16   Ranging Rook opening, although it is possible in Static Rook.
17   Blocking the diagonal with tha pawn would prevent a bishop
18   exchange opening. Bishop exchange openings are not easy for 
19   beginners. Bx2b+ is also possible, but it would lead to the
20   bishop exchange opening with a free development move for White.]
21 3.P-6f  S-6b
22 [ Protect 5c and keep possible developments to 7c and 6c. Another
23   possible move is S-7b aiming at S-8c and further development towards
24   the weak head of Black's bishop.]
25 4.S-6g
26 [ This would be very unusual for Static Rook openings. Therefore, it
27   Black will most probably move into a Ranging Rook opening. The Gold
28   Fortress is the castle, which is usually used in Static Rook vs.
29   Static Rook openings, but S-6g would lead to the Silver Fortress
30   if Black will play Static Rook. Nevertheless, White cannot be shure
31   about Black's plans...]
32 4....   P-5d
33 [ This is possible when playing against Rainging Rook or against Static
34   Rook.]
35 5.P-9f
36 [ The time when, when an edge pawn should or can be pushed, is critical.
37   Pushing the edge pawn of a castle is more critical than pushing the
38   edge pawn of the attackers side. 
39  ]
40 5....   G6a-5b
41 [ The edge pawn is not pushed, because in Ranging Rook openings, attacks will
42   be on files supported by the rook. It is very difficult to attack on the 
43   edge. Therefore, White doesn't fear P-9e, because this would give White an 
44   extra tempo. 
45   Normally, G6a-5b is the first move for building a Boat castle, the typical
46   castle of the Static Rook side when playing against Ranging Rook. 
47   Even if Black decides to play Static Rook, it is still possible to move
48   into the Gold Fortress. G6a-5b strengthen White's castle side. White keeps
49   the bishop's diagonal open, because this keeps the threat of exchaning 
50   bishops in case Black plans to play Ranging Rook (which is most probably the
51   case). Exchanging bishops is better for the Static Rook side when playing
52   agaainst Ranging Rook. G4a-3b would declare to create a Fortess castle, which
53   normally played in Static Rook vs. Static Rook games.]
54 6.R-5h
55 [ Now, a center file Ranging Rook is declared.]
56 6....   K-4b
57 [ White moves into the Boat castle. It would still be possible to build
58   A Fortress.]
59 7.K-4h
60 [ Now, Black definitely plays a Ranging Rook openings. It would make no sense
61   to keep a Static Rook option for Black in mind. Most likely, Black will move
62   into a Mino castle. The edge pawn has not been pushed to 1f, therefore also
63   the Bear-in-the-hole castle is possible.]
64 7....   K-3b
65 8.K-3h  P-1d
66 [ White's Boat Castle is complete. Black still moves into the Mino Castle.
67   Pushing an edge pawn is often answered by pushing the opposing edge pawn.]
68 9.P-1f
69 [ In the Bear-in-the-Hole Castle, the edge pawn would normally not be pushed.
70   Therefore, Black will adopt some version of the Mino Castle after building
71   the basic pattern.]  
72 9....   P-9d
73 [ Preparing own attack possibilities. L-9c, R-9b would lead to an edge attack,
74   which would be difficult for Black to defend. In this case, Black would aim
75   at a counterattack. This moves prevents P9f-9e, an attack move of Black.
76   Preventing attack moves normally lead to slow games.]
77 10.K-2h
78 [ Moving into the Mono Castle.]
79 10....  S-4b
80 [ Typical development against Ranging Rook. Now, S6b-5c or S4b-5c is possible.
81   Normally, the Static Rook side waits some moves until the attack formation
82   is decided. There is some time, because Black's first order castle is not
83   created, yet.]
84 11.S-3h
85 [ This completes the so-called Incomplete Mino Castle. The other Gold should be
86   on 5h to create a Complete Mino. The best and most used castles use three 
87   generals to defend the king.]
88 11....  P-8e
89 [ Increase preassure to the bishop's head. Black has to be aware of P8e-8f.
90   Exchanging the pawns would be good for White, because it would open the
91   Rook file for White. Furthermore, it would be impossible to defend the square
92   8g if White now could exchange the pawns...]
93 12.B-7g
94 [ This is the only defense. If Black would play Static Rook, also a silver could
95   defend on 7g, but in Ranging Rook openings, the bishop almost always is placed
96   on 7g against a pawn advanced to 8e.]
97 12....  S-3c
98 [ Decision towards a specific attack formation for White. This move aimes at
99   Black's castle.]
100 13.P-4f
101 [ Towards a second stage castle which is stronger at its head.]
102 13....  P-3e
103 [ Vanguard pawn opening. The Vanguard pawn must be supported, i.e. S-3d is
104   recommended.]
105 14.S-4g
106 [ Strengthen the castle at the head. There is some need to protect the silver
107   and to protect the kings side, i.e. G-3h is very recommended.]
108 14....  S-3d
109 15.P-5f
110 [ This is another move towards a slow game. Black does not want to go into
111   a skirmish at the center file.]
112 15....  S-5c
113 [ Support attack of White either towards Black's king or supporting the White
114   rook pawn. Normally, the Vanguard pawn will further be strengthen.]
115 16.R-8h
116 [ It is common in Ranging Rook openings to switch the rook from file to file,
117   testing the opponent's response. Opposing rooks is the most aggressive version.]
118 16....  P-4d
119 [ This signals the start of the middle-game. The pawn will advance to 4e, which will
120   lead to the first exchange.]
121 17.G-3h
122 [ It's time to strengthen the castle, because the middle-game will soon start.]
123 17....  P-4e
124
125