8dd1cd4055feeeeaac3353bb376a60a6c242a91d
[gnushogi.git] / gnushogi / cursesdsp.c
1 /*
2  * FILE: cursesdsp.c
3  *
4  *     Curses interface for GNU Shogi
5  *
6  * ----------------------------------------------------------------------
7  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
8  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
9  * Copyright (c) 2008, 2013, 2014 Yann Dirson and the Free Software Foundation
10  *
11  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
12  *
13  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
14  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
15  *
16  * This file is part of GNU SHOGI.
17  *
18  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
19  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
20  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
21  * or (at your option) any later version.
22  *
23  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
24  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
25  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
26  * for more details.
27  *
28  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
29  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
30  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
31  * ----------------------------------------------------------------------
32  */
33
34 /* request *snprintf prototypes*/
35 #define _POSIX_C_SOURCE 200112L
36
37 #include <ctype.h>
38 #include <signal.h>
39 #include <stdio.h>
40 #include <stdarg.h>
41
42 #include <sys/param.h>
43 #include <sys/types.h>
44 #include <sys/file.h>
45 #include <curses.h>
46
47 #include "gnushogi.h"
48
49 #if HAVE_UNISTD_H
50 #include <unistd.h>
51 #endif
52
53 #if HAVE_SYS_FILIO_H
54 /* Definition of FIONREAD */
55 #include <sys/filio.h>
56 #endif
57
58 #if HAVE_ERRNO_H
59 /* Definition of errno(). */
60 #include <errno.h>
61 #endif
62
63 #define FLUSH_SCANW fflush(stdout), scanw
64
65 int mycnt1, mycnt2;
66
67 #define TAB (58)
68
69 #define VIR_C(s)  ((flag.reverse) ? (NO_COLS - 1 - column(s)) : column(s))
70 #define VIR_R(s)  ((flag.reverse) ? (NO_ROWS - 1 - row(s)) : row(s))
71
72 char *DRAW;
73
74 /****************************************
75  * forward declarations
76  ****************************************/
77
78 /* FIXME: change this name, puh-leeze! */
79 static void UpdateCatched(void);
80 static void DrawPiece(short sq);
81 static void ShowScore(short score);
82 void Curses_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec);
83 void Curses_Die(int sig);
84 void Curses_ShowSidetoMove(void);
85
86 /****************************************
87  * Trivial output functions.
88  ****************************************/
89
90 static void
91 ClearEoln(void)
92 {
93     clrtoeol();
94     refresh();
95 }
96
97
98 void
99 Curses_ClearScreen(void)
100 {
101     clear();
102     refresh();
103 }
104
105
106 static void
107 gotoXY(short x, short y)
108 {
109     move(y - 1, x - 1);
110 }
111
112
113 void
114 Curses_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
115 {
116     algbr(f, t, false);
117     gotoXY(TAB, 7);
118     printw("(%2d) %5s ", pnt, mvstr[0]);
119 }
120
121
122 void
123 Curses_ShowDepth(char ch)
124 {
125     gotoXY(TAB, 4);
126     printw("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
127     ClearEoln();
128 }
129
130
131 void
132 Curses_ShowGameType(void)
133 {
134     if (flag.post)
135     {
136         gotoXY(TAB, 20);
137         printw("%c vs. %c", GameType[black], GameType[white]);
138     }
139 }
140
141
142 void
143 ShowHeader(void)
144 {
145     gotoXY(TAB, 2);
146     printw("GNU Shogi %s", PACKAGE_VERSION);
147 }
148
149
150 void
151 Curses_ShowLine(unsigned short *bstline)
152 {
153 }
154
155
156 void
157 Curses_ShowMessage(char *s)
158 {
159     gotoXY(TAB, 6);
160     printw("%s", s);
161     ClearEoln();
162 }
163
164
165 void
166 Curses_AlwaysShowMessage(const char *format, ...)
167 {
168     static char buffer[60];
169     va_list ap;
170     va_start(ap, format);
171     vsnprintf(buffer, sizeof(buffer), format, ap);
172     Curses_ShowMessage(buffer);
173     va_end(ap);
174 }
175
176
177 void
178 Curses_Printf(const char *format, ...)
179 {
180     static char buffer[60];
181     va_list ap;
182     va_start(ap, format);
183     vsnprintf(buffer, sizeof(buffer), format, ap);
184     printw("%s", buffer);
185     va_end(ap);
186 }
187
188
189 void
190 Curses_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
191 {
192     FLUSH_SCANW(fmt, buffer);
193 }
194
195
196 int
197 Curses_GetString(char* sx)
198 {
199     fflush(stdout);
200     return (getstr(sx) == ERR);
201 }
202
203
204 void
205 Curses_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
206 {
207     gotoXY(TAB, 22);
208     /* printw("Nodes = %8ld, Nodes/Sec = %5ld", NodeCnt, (et > 100) ? NodeCnt / (et / 100) : 0); */
209     printw("n = %ld n/s = %ld", 
210            NodeCnt, (et > 100) ? NodeCnt / (et / 100) : 0);
211     ClearEoln();
212 }
213
214
215 void
216 Curses_ShowPatternCount(short side, short n)
217 {
218     if (flag.post)
219     {
220         gotoXY(TAB + 10 + 3 * side, 20);          /* CHECKME */
221
222         if (n >= 0)
223             printw("%3d", n);
224         else
225             printw("   ");
226     }
227 }
228
229
230 static void
231 ShowPlayers(void)
232 {
233     gotoXY(5, ((flag.reverse) ? (5 + 2*NO_ROWS) : 2));
234     printw("%s", (computer == white) ? "Computer" : "Human   ");
235     gotoXY(5, ((flag.reverse) ? 2 : (5 + 2*NO_ROWS)));
236     printw("%s", (computer == black) ? "Computer" : "Human   ");
237 }
238
239
240 void
241 Curses_ShowPrompt(void)
242 {
243     Curses_ShowSidetoMove();
244     gotoXY(TAB, 17);
245     printw("Your move is? ");
246     ClearEoln();
247 }
248
249
250 void
251 Curses_ShowResponseTime(void)
252 {
253     if (flag.post)
254     {
255         short TCC = TCcount;
256         gotoXY(TAB, 21);
257         printw("%ld, %d, %ld, %ld, %ld, %d",
258                ResponseTime, TCC, TCleft, ExtraTime, et, flag.timeout);
259         ClearEoln();
260     }
261 }
262
263
264 void
265 Curses_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
266 {
267     unsigned char d, ply;
268
269     if (flag.post)
270     {
271         Curses_ShowDepth(ch);
272         ShowScore(score);
273         d = 7;
274
275         for (ply = 1; bstline[ply] > 0; ply++)
276         {
277             if (ply % 2 == 1)
278             {
279                 gotoXY(TAB, ++d);
280                 ClearEoln();
281             }
282
283             algbr((short) bstline[ply] >> 8, 
284                   (short) bstline[ply] & 0xFF, false);
285             printw("%5s ", mvstr[0]);
286         }
287
288         ClearEoln();
289
290         while (d < 13)
291         {
292             gotoXY(TAB, ++d);
293             ClearEoln();
294         }
295     }
296 }
297
298
299 static void
300 ShowScore(short score)
301 {
302     gotoXY(TAB, 5);
303     printw("Score= %d", score);
304     ClearEoln();
305 }
306
307
308 void
309 Curses_ShowSidetoMove(void)
310 {
311     gotoXY(TAB, 14);
312     printw("%2d:   %s", 1 + GameCnt / 2, ColorStr[player]);
313     ClearEoln();
314 }
315
316
317 void
318 Curses_ShowStage(void)
319 {
320     gotoXY(TAB, 19);
321     printw("Stage= %2d%c B= %2d W= %2d",
322            stage, flag.tsume?'T':' ', balance[black], balance[white]);
323     ClearEoln();
324 }
325
326 /****************************************
327  * End of trivial output routines.
328  ****************************************/
329
330 void
331 Curses_Initialize(void)
332 {
333     signal(SIGINT, Curses_Die);
334     signal(SIGQUIT, Curses_Die);
335     initscr();
336     crmode();
337 }
338
339
340 void
341 Curses_ExitShogi(void)
342
343     if (!nolist)
344         ListGame();
345
346     gotoXY(1, 24);
347
348     refresh();
349     nocrmode();
350     endwin();
351
352     exit(0);
353 }
354
355
356 void
357 Curses_Die(int sig)
358 {
359     char s[80];
360
361     signal(SIGINT, SIG_IGN);
362     signal(SIGQUIT, SIG_IGN);
363
364     Curses_ShowMessage("Abort? ");
365     FLUSH_SCANW("%s", s);
366
367     if (strcmp(s, "yes") == 0)
368         Curses_ExitShogi();
369
370     signal(SIGINT, Curses_Die);
371     signal(SIGQUIT, Curses_Die);
372 }
373
374
375 void
376 Curses_TerminateSearch(int sig)
377 {
378     signal(SIGINT, SIG_IGN);
379     signal(SIGQUIT, SIG_IGN);
380
381     if (!flag.timeout)
382         flag.musttimeout = true;
383
384     Curses_ShowMessage("Terminate Search");
385     flag.bothsides = false;
386     signal(SIGINT, Curses_Die);
387     signal(SIGQUIT, Curses_Die);
388 }
389
390
391 void
392 Curses_help(void)
393 {
394     Curses_ClearScreen();
395     printw("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
396     printw("-------------------------------"
397            "---------------------------------\n");
398     printw("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n");
399     printw("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
400     printw("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
401     printw("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
402     printw("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
403     printw("bd        redraw board            reverse   board display\n");
404     printw("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, BOOKSIZE);
405     printw("undo      undo last ply           remove    take back a move\n");
406     printw("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n");
407     printw("switch    sides with computer     both      computer match\n");
408     printw("black     computer plays black    white     computer plays white\n");
409     printw("depth     set search depth        clock     set time control\n");
410     printw("post      principle variation     hint      suggest a move\n", (flag.post) ? "OFF" : "ON");
411     printw("save      game to file            get       game from file\n");
412     printw("random    randomize play          new       start new game\n");
413     gotoXY(10, 20);
414     printw("Computer: %s", ColorStr[computer]);
415     gotoXY(10, 21);
416     printw("Opponent: %s", ColorStr[opponent]);
417     gotoXY(10, 22);
418     printw("Level: %ld", MaxResponseTime/100);
419     gotoXY(10, 23);
420     printw("Easy mode: %s", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
421     gotoXY(25, 23);
422     printw("Tsume: %s", (flag.tsume) ? "ON" : "OFF");
423     gotoXY(40, 20);
424     printw("Depth: %d", MaxSearchDepth);
425     gotoXY(40, 21);
426     printw("Random: %s", (dither) ? "ON" : "OFF");
427     gotoXY(40, 22);
428     printw("Transposition table: %s", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
429     gotoXY(40, 23);
430     printw("Hit <RET> to return: ");
431     gotoXY(10, 24);
432     printw("Time Control %s %d moves %d sec %d add %d depth\n", (TCflag) ? "ON" : "OFF",
433            TimeControl.moves[black], 
434            TimeControl.clock[black] / 100, 
435            OperatorTime, MaxSearchDepth);
436
437     refresh();
438
439 #ifdef BOGUS
440     fflush(stdin); /* what is this supposed to do?? */
441 #endif /* BOGUS */
442
443     getchar();
444     Curses_ClearScreen();
445     Curses_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
446 }
447
448
449 static const short x0[2] = { 54, 2 };
450 static const short y0[2] = { 20, 4 };
451
452
453 /*
454  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
455  * by the location. For example, N3f will place a knight on square 3f.
456  * P* will put a pawn to the captured pieces.
457  */
458
459 void
460 Curses_EditBoard(void)
461 {
462     short a, c, sq, i;
463     short r = 0;
464     char s[80];
465
466     flag.regularstart = true;
467     Book = BOOKFAIL;
468     Curses_ClearScreen();
469     Curses_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
470     gotoXY(TAB, 3);
471     printw(".   Exit to main\n");
472     gotoXY(TAB, 4);
473     printw("#   Clear board\n");
474     gotoXY(TAB, 5);
475     printw("c   Change sides\n");
476     gotoXY(TAB, 7);
477     printw("Enter piece & location: ");
478     a = black;
479
480     do
481     {
482         gotoXY(TAB, 6);
483         printw("Editing: %s", ColorStr[a]);
484         gotoXY(TAB + 24, 7);
485         ClearEoln();
486         FLUSH_SCANW("%s", s);
487
488         if (s[0] == '#')
489         {
490             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
491             {
492                 board[sq] = no_piece;
493                 color[sq] = neutral;
494                 DrawPiece(sq);
495             }
496
497             ClearCaptured();
498             UpdateCatched();
499         }
500
501         if (s[0] == 'c')
502             a = otherside[a];
503
504         if (s[1] == '*')
505         {
506             for (i = NO_PIECES; i > no_piece; i--)
507             {
508                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
509                     break;
510             }
511
512             Captured[a][unpromoted[i]]++;
513             UpdateCatched();
514             c = -1;
515         }
516         else
517         {
518             c = COL_NAME(s[1]);
519             r = ROW_NAME(s[2]);
520         }
521
522         if ((c >= 0) && (c < NO_COLS) && (r >= 0) && (r < NO_ROWS))
523         {
524             sq = locn(r, c);
525
526             for (i = NO_PIECES; i > no_piece; i--)
527             {
528                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
529                     break;
530             }
531
532             if (s[3] == '+')
533                 i = promoted[i];
534             else
535                 i = unpromoted[i];
536
537             board[sq] = i;
538             color[sq] = ((board[sq] == no_piece) ? neutral : a);
539             DrawPiece(sq);
540         }
541     }
542     while (s[0] != '.');
543
544     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
545         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
546
547     GameCnt = 0;
548     Game50 = 1;
549     ZeroRPT();
550     Sdepth = 0;
551     InitializeStats();
552     Curses_ClearScreen();
553     Curses_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
554 }
555
556
557 static void 
558 UpdateCatched()
559 {
560     short side;
561
562     for (side = black; side <= white; side++)
563     { 
564         short x, y, piece, cside, k;
565
566         cside = flag.reverse ? (side ^ 1) : side;
567         x = x0[cside];
568         y = y0[cside];
569         k = 0;
570
571         for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
572         {
573             short n;
574
575             if ((n = Captured[side][piece]))
576             {
577                 gotoXY(x, y); 
578                 printw("%i%c", n, pxx[piece]);
579
580                 if (cside == black) 
581                     y--; 
582                 else 
583                     y++;
584             }
585             else
586             {
587                 k++;
588             }
589         }
590
591         while (k)
592         {
593             k--;
594             gotoXY(x, y);
595             printw("  ");
596
597             if (cside == black) 
598                 y--; 
599             else 
600                 y++;
601         }
602     }
603
604     refresh();
605 }
606
607
608 void
609 Curses_SearchStartStuff(short side)
610 {
611     short i;
612
613     signal(SIGINT, Curses_TerminateSearch);
614     signal(SIGQUIT, Curses_TerminateSearch);
615
616     for (i = 4; i < 14; i++)                      /* CHECKME */
617     {
618         gotoXY(TAB, i);
619         ClearEoln();
620     }
621 }
622
623
624 void
625 Curses_OutputMove(void)
626 {
627
628     Curses_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, (short) root->flags);
629     gotoXY(TAB, 16);
630
631     if (flag.illegal) 
632     {
633         printw("Illegal position.");
634         return;
635     }
636
637     printw("My move is: %5s", mvstr[0]);
638
639     if (flag.beep)
640         putchar(7);
641
642     ClearEoln();
643
644     gotoXY(TAB, 18);
645
646     if (root->flags & draw)
647         printw("Drawn game!");
648     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
649         printw("Opponent mates!");
650     else if (root->score == SCORE_LIMIT + 998)
651         printw("Computer mates!");
652 #ifdef VERYBUGGY
653     else if (root->score < -SCORE_LIMIT)
654         printw("Opp: mate in %d!", SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
655     else if (root->score > SCORE_LIMIT)
656         printw("Comp: mate in %d!", SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
657 #endif /* VERYBUGGY */
658
659     ClearEoln();
660
661     if (flag.post)
662     {
663         short h, l, t;
664
665         h = TREE;
666         l = 0;
667         t = TREE >> 1;
668
669         while (l != t)
670         {
671             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
672                 l = t;
673             else
674                 h = t;
675
676             t = (l + h) >> 1;
677         }
678
679         Curses_ShowNodeCnt(NodeCnt);
680         gotoXY(TAB, 23);
681         printw("Max Tree = %5d", t);
682         ClearEoln();
683     }
684
685     Curses_ShowSidetoMove();
686 }
687
688
689 void
690 Curses_UpdateClocks(void)
691 {
692     short m, s;
693     long dt;
694
695     if (TCflag)
696     {
697         m = (short) ((dt = (TimeControl.clock[player] - et)) / 6000);
698         s = (short) ((dt - 6000 * (long) m) / 100);
699     }
700     else
701     {
702         m = (short) ((dt = et) / 6000);
703         s = (short) (et - 6000 * (long) m) / 100;
704     }
705
706     if (m < 0)
707         m = 0;
708
709     if (s < 0)
710         s = 0;
711
712     if (player == black)
713         gotoXY(20, (flag.reverse) ? 2 : 23);
714     else
715         gotoXY(20, (flag.reverse) ? 23 : 2);
716
717     /* printw("%d:%02d %ld  ", m, s, dt); */
718     printw("%d:%02d  ", m, s); 
719
720     if (flag.post)
721         Curses_ShowNodeCnt(NodeCnt);
722
723     refresh();
724 }
725
726
727 static void
728 DrawPiece(short sq)
729 {
730     char y;
731     char piece, l, r, p; 
732
733     if (color[sq] == neutral)
734     {
735         l = r = ' ';
736     }
737     else if (flag.reverse ^ (color[sq] == black))
738     {
739         l = '/';
740         r = '\\';
741     } 
742     else
743     {
744         l = '\\', r = '/';
745     }
746
747     piece = board[sq];
748
749     if (is_promoted[(int)piece])
750     {
751         p = '+';
752         y = pxx[unpromoted[(int)piece]];
753     } 
754     else
755     {
756         p = ' ';
757         y = pxx[(int)piece];
758     }
759
760     gotoXY(8 + 5 * VIR_C(sq), 4 + 2 * ((NO_ROWS - 1) - VIR_R(sq)));
761     printw("%c%c%c%c", l, p, y, r);
762 }
763
764
765 /*
766  * Curses_ShowPostnValue(): must have called ExaminePosition() first
767  */
768 void
769 Curses_ShowPostnValue(short sq)
770 {
771     gotoXY(4 + 5 * VIR_C(sq), 5 + 2 * (7 - VIR_R(sq))); /* CHECKME */
772     (void) ScorePosition(color[sq]);
773
774     if (color[sq] != neutral)
775 #if defined SAVE_SVALUE
776     {
777         printw("??? ");
778     }
779 #else
780     {
781         printw("%3d ", svalue[sq]);
782     }
783 #endif
784     else
785     {
786         printw("   ");
787     }
788 }
789
790
791 void
792 Curses_ShowPostnValues(void)
793 {
794     short sq, score;
795
796     ExaminePosition(opponent);
797
798     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
799         Curses_ShowPostnValue(sq);
800
801     score = ScorePosition(opponent);
802     gotoXY(TAB, 5);
803     printw("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
804            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
805            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
806
807     ClearEoln();
808 }
809
810
811 void
812 Curses_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
813 {
814     short i, sq, z;
815     int j;
816
817     if (redraw)
818     {
819         ShowHeader();
820         ShowPlayers();
821
822         i = 2;
823         gotoXY(3, ++i);
824
825         printw("    +");
826         for (j=0; j<NO_COLS; j++)
827             printw("----+");
828
829         while (i <= 1 + 2*NO_ROWS)
830         {
831             gotoXY(1, ++i);
832
833             if (flag.reverse)
834                 z = (i / 2) - 1;
835             else
836                 z = NO_ROWS + 2 - ((i + 1) / 2);
837
838             printw("    %c |", ROW_NAME(z+1));
839             for (j=0; j<NO_COLS; j++)
840                 printw("    |");
841
842             gotoXY(3, ++i);
843
844             if (i < 2 + 2*NO_ROWS)
845             {
846                 printw("    +");
847                 for (j=0; j<NO_COLS; j++)
848                     printw("----+");
849             }
850         }
851
852         printw("    +");
853         for (j=0; j<NO_COLS; j++)
854             printw("----+");
855
856         gotoXY(3, 4 + 2*NO_ROWS);
857         printw("    ");
858
859 #ifndef MINISHOGI
860         if (flag.reverse)
861             printw("  1    2    3    4    5    6    7    8    9");
862         else
863             printw("  9    8    7    6    5    4    3    2    1");
864 #else
865         if (flag.reverse)
866             printw("  1    2    3    4    5");
867         else
868             printw("  1    2    3    4    5");
869 #endif
870
871         for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
872             DrawPiece(sq);
873     }
874     else /* not redraw */
875     {
876         if (f < NO_SQUARES)
877             DrawPiece(f);
878
879         DrawPiece(t & 0x7f);
880     }
881
882     if ((isspec & capture) || (isspec & dropmask) || redraw)
883     {
884         short side;
885
886         for (side = black; side <= white; side++)
887         {
888             short x, y, piece, cside, k;
889             cside = flag.reverse ? (side ^ 1) : side;
890             x = x0[cside];
891             y = y0[cside];
892             k = 0;
893
894             for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
895             {
896                 short n;
897
898                 if ((n = Captured[side][piece]))
899                 {
900                     gotoXY(x, y); 
901                     printw("%i%c", n, pxx[piece]);
902
903                     if (cside == black) y--; else y++;
904                 }
905                 else
906                 {
907                     k++;
908                 }
909             }
910
911             while (k)
912             {
913                 k--;
914                 gotoXY(x, y);
915                 printw("  ");
916
917                 if (cside == black) 
918                     y--;
919                 else 
920                     y++;
921             }
922         }
923     }
924
925     refresh();
926 }
927
928
929 void
930 Curses_ChangeAlphaWindow(void)
931 {
932     Curses_ShowMessage("WAwindow = ");
933     FLUSH_SCANW("%hd", &WAwindow);
934     Curses_ShowMessage("BAwindow = ");
935     FLUSH_SCANW("%hd", &BAwindow);
936 }
937
938
939 void
940 Curses_ChangeBetaWindow(void)
941 {
942     Curses_ShowMessage("WBwindow = ");
943     FLUSH_SCANW("%hd", &WBwindow);
944     Curses_ShowMessage("BBwindow = ");
945     FLUSH_SCANW("%hd", &BBwindow);
946 }
947
948
949 void
950 Curses_GiveHint(void)
951 {
952     char s[40];
953
954     if (hint)
955     {
956         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
957         strcpy(s, "try ");
958         strcat(s, mvstr[0]);
959         Curses_ShowMessage(s);
960     }
961     else
962     {
963         Curses_ShowMessage("I have no idea.\n");
964     }
965 }
966
967
968 void
969 Curses_ChangeSearchDepth(char* sx)
970 {
971     Curses_ShowMessage("depth = ");
972     FLUSH_SCANW("%hd", &MaxSearchDepth);
973     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
974 }
975
976
977 void
978 Curses_ChangeHashDepth(void)
979 {
980     Curses_ShowMessage("hashdepth = ");
981     FLUSH_SCANW("%hd", &HashDepth);
982     Curses_ShowMessage("MoveLimit = ");
983     FLUSH_SCANW("%hd", &HashMoveLimit);
984 }
985
986
987 void
988 Curses_SetContempt(void)
989 {
990     Curses_ShowMessage("contempt = ");
991     FLUSH_SCANW("%hd", &contempt);
992 }
993
994
995 void
996 Curses_ChangeXwindow(void)
997 {
998     Curses_ShowMessage("xwndw= ");
999     FLUSH_SCANW("%hd", &xwndw);
1000 }
1001
1002
1003 void
1004 Curses_SelectLevel(char *sx)
1005 {
1006     int item;
1007
1008     Curses_ClearScreen();
1009     gotoXY(32, 2);
1010     printw("GNU Shogi %s", PACKAGE_VERSION);
1011     gotoXY(20, 4);
1012     printw(" 1.   40 moves in   5 minutes");
1013     gotoXY(20, 5);
1014     printw(" 2.   40 moves in  15 minutes");
1015     gotoXY(20, 6);
1016     printw(" 3.   40 moves in  30 minutes");
1017     gotoXY(20, 7);
1018     printw(" 4.  all moves in  15 minutes");
1019     gotoXY(20, 8);
1020     printw(" 5.  all moves in  30 minutes");
1021     gotoXY(20, 9);
1022     printw(" 6.  all moves in  15 minutes, 30 seconds fischer clock");
1023     gotoXY(20, 10);
1024     printw(" 7.  all moves in  30 minutes, 30 seconds fischer clock");
1025     gotoXY(20, 11);
1026     printw(" 8.    1 move  in   1 minute");
1027     gotoXY(20, 12);
1028     printw(" 9.    1 move  in  15 minutes");
1029     gotoXY(20, 13);
1030     printw("10.    1 move  in  30 minutes");
1031
1032     OperatorTime = 0;
1033     TCmoves = 40;
1034     TCminutes = 5;
1035     TCseconds = 0;
1036
1037     gotoXY(20, 17);
1038     printw("Enter Level: ");
1039     refresh();
1040     FLUSH_SCANW("%d", &item);
1041
1042     switch(item)
1043     {
1044     case 1:
1045         TCmoves = 40;
1046         TCminutes = 5;
1047         break;
1048
1049     case 2:
1050         TCmoves = 40;
1051         TCminutes = 15;
1052         break;
1053
1054     case 3:
1055         TCmoves = 40;
1056         TCminutes = 30;
1057         break;
1058
1059     case 4:
1060         TCmoves = 80;
1061         TCminutes = 15;
1062         flag.gamein = true;
1063         break;
1064
1065     case 5:
1066         TCmoves = 80;
1067         TCminutes = 30;
1068         flag.gamein = true;
1069         break;
1070
1071     case 6:
1072         TCmoves = 80;
1073         TCminutes = 15;
1074         TCadd = 3000;
1075         flag.gamein = true;
1076         break;
1077
1078     case 7:
1079         TCmoves = 80;
1080         TCminutes = 30;
1081         TCadd = 3000;
1082         break;
1083
1084     case 8:
1085         TCmoves = 1;
1086         TCminutes = 1;
1087         flag.onemove = true;
1088         break;
1089
1090     case 9:
1091         TCmoves = 1;
1092         TCminutes = 15;
1093         flag.onemove = true;
1094         break;
1095
1096     case 10:
1097         TCmoves = 1;
1098         TCminutes = 30;
1099         flag.onemove = true;
1100         break;
1101     }
1102
1103     TCflag = (TCmoves > 0);
1104
1105     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0; 
1106
1107     SetTimeControl();
1108     Curses_ClearScreen();
1109     Curses_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
1110 }
1111
1112
1113 void
1114 Curses_DoDebug(void)
1115 {
1116     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score;
1117     char s[40];
1118
1119     ExaminePosition(opponent);
1120     Curses_ShowMessage("Enter piece: ");
1121     FLUSH_SCANW("%s", s);
1122     c = neutral;
1123
1124     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
1125         c = black;
1126
1127     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
1128         c = white;
1129
1130     for (p = king; p > no_piece; p--)
1131     {
1132         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
1133             break;
1134     }
1135
1136     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
1137     {
1138         tp = board[sq];
1139         tc = color[sq];
1140         board[sq] = p;
1141         color[sq] = c;
1142         tsq = PieceList[c][1];
1143         PieceList[c][1] = sq;
1144         Curses_ShowPostnValue(sq);
1145         PieceList[c][1] = tsq;
1146         board[sq] = tp;
1147         color[sq] = tc;
1148     }
1149
1150     score = ScorePosition(opponent);
1151     gotoXY(TAB, 5);
1152     printw("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
1153            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
1154            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
1155
1156     ClearEoln();
1157 }
1158
1159
1160 void
1161 Curses_DoTable(short table[NO_SQUARES])
1162 {
1163     short  sq;
1164     ExaminePosition(opponent);
1165
1166     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
1167     {
1168         gotoXY(4 + 5 * VIR_C(sq), 5 + 2 * (7 - VIR_R(sq)));
1169         printw("%3d ", table[sq]);
1170     }
1171
1172
1173
1174 void
1175 Curses_PollForInput(void)
1176 {
1177     int  i;
1178     int  nchar;
1179
1180     if ((i = ioctl((int) 0, FIONREAD, &nchar)))
1181     {
1182         perror("FIONREAD");
1183         fprintf(stderr,
1184                 "You probably have a non-ANSI <ioctl.h>; "
1185                 "see README. %d %d %x\n",
1186                 i, errno, FIONREAD);
1187         exit(1);
1188     }
1189
1190     if (nchar)
1191     {
1192         if (!flag.timeout)
1193             flag.back = true;
1194
1195         flag.bothsides = false;
1196     }
1197 }
1198
1199
1200 void
1201 Curses_SetupBoard(void)
1202 {
1203     Curses_ShowMessage("'setup' command is not supported in Cursesmode");
1204 }
1205
1206
1207 struct display curses_display =
1208 {
1209     .ChangeAlphaWindow    = Curses_ChangeAlphaWindow,
1210     .ChangeBetaWindow     = Curses_ChangeBetaWindow,
1211     .ChangeHashDepth      = Curses_ChangeHashDepth,
1212     .ChangeSearchDepth    = Curses_ChangeSearchDepth,
1213     .ChangeXwindow        = Curses_ChangeXwindow,
1214     .ClearScreen          = Curses_ClearScreen,
1215     .DoDebug              = Curses_DoDebug,
1216     .DoTable              = Curses_DoTable,
1217     .EditBoard            = Curses_EditBoard,
1218     .ExitShogi            = Curses_ExitShogi,
1219     .GiveHint             = Curses_GiveHint,
1220     .Initialize           = Curses_Initialize,
1221     .ShowNodeCnt          = Curses_ShowNodeCnt,
1222     .OutputMove           = Curses_OutputMove,
1223     .PollForInput         = Curses_PollForInput,
1224     .SetContempt          = Curses_SetContempt,
1225     .SearchStartStuff     = Curses_SearchStartStuff,
1226     .SelectLevel          = Curses_SelectLevel,
1227     .ShowCurrentMove      = Curses_ShowCurrentMove,
1228     .ShowDepth            = Curses_ShowDepth,
1229     .ShowGameType         = Curses_ShowGameType,
1230     .ShowLine             = Curses_ShowLine,
1231     .ShowMessage          = Curses_ShowMessage,
1232     .AlwaysShowMessage    = Curses_AlwaysShowMessage,
1233     .Printf               = Curses_Printf,
1234     .doRequestInputString = Curses_doRequestInputString,
1235     .GetString            = Curses_GetString,
1236     .SetupBoard           = Curses_SetupBoard,
1237     .ShowPatternCount     = Curses_ShowPatternCount,
1238     .ShowPostnValue       = Curses_ShowPostnValue,
1239     .ShowPostnValues      = Curses_ShowPostnValues,
1240     .ShowPrompt           = Curses_ShowPrompt,
1241     .ShowResponseTime     = Curses_ShowResponseTime,
1242     .ShowResults          = Curses_ShowResults,
1243     .ShowSidetoMove       = Curses_ShowSidetoMove,
1244     .ShowStage            = Curses_ShowStage,
1245     .TerminateSearch      = Curses_TerminateSearch,
1246     .UpdateClocks         = Curses_UpdateClocks,
1247     .UpdateDisplay        = Curses_UpdateDisplay,
1248     .help                 = Curses_help,
1249 };