0ca5c5a2c5ba68cad4c1d3220bb50d764be08854
[gnushogi.git] / gnushogi / rawdsp.c
1 /*
2  * FILE: rawdsp.c
3  *
4  * ----------------------------------------------------------------------
5  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
6  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
7  * Copyright (c) 2008, 2013, 2014 Yann Dirson and the Free Software Foundation
8  *
9  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
10  *
11  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
12  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
13  *
14  * This file is part of GNU SHOGI.
15  *
16  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
17  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
18  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
19  * or (at your option) any later version.
20  *
21  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
22  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
23  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
24  * for more details.
25  *
26  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
27  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
28  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
29  * ----------------------------------------------------------------------
30  *
31  */
32
33 #include <ctype.h>
34 #include <signal.h>
35 #include <stdarg.h>
36 #include <sys/param.h>
37 #include <sys/types.h>
38 #include <sys/file.h>
39 #ifndef WIN32
40 #include <poll.h>
41 #include <unistd.h>
42 #endif
43
44 #include "gnushogi.h"
45 #include "rawdsp.h"
46
47 unsigned short MV[MAXDEPTH];
48 int MSCORE;
49
50 int mycnt1, mycnt2;
51 char *DRAW;
52 extern char *InPtr;
53 extern short pscore[];
54
55
56 /****************************************
57  * Trivial output functions.
58  ****************************************/
59
60 void
61 Raw_ClearScreen(void)
62 {
63     if (!barebones && !XSHOGI)
64         printf("\n");
65 }
66
67
68 void
69 Raw_ShowPrompt(void)
70 {
71     if (!barebones && !XSHOGI)
72     {
73         fputs("\nYour move is? ", stdout);
74     }
75 }
76
77
78 void
79 Raw_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
80 {
81 }
82
83
84 void
85 Raw_ShowDepth(char ch)
86 {
87     if (!barebones && !XSHOGI)
88     {
89         printf("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
90         printf("\n");
91     }
92 }
93
94
95 void
96 Raw_ShowGameType(void)
97 {
98     if (flag.post)
99         printf("%c vs. %c\n", GameType[black], GameType[white]);
100 }
101
102
103 void
104 Raw_ShowLine(unsigned short *bstline)
105 {
106     int i;
107
108     for (i = 1; bstline[i] > 0; i++)
109     {
110         if ((i > 1) && (i % 8 == 1))
111             printf("\n                          ");
112
113         algbr((short)(bstline[i] >> 8), (short)(bstline[i] & 0xFF), false);
114         printf("%5s ", mvstr[0]);
115     }
116
117     printf("\n");
118 }
119
120
121 void
122 Raw_ShowMessage(char *s)
123 {
124     if (!XSHOGI)
125         printf("%s\n", s);
126 }
127
128
129 void
130 Raw_AlwaysShowMessage(const char *format, va_list ap)
131 {
132     vprintf(format, ap);
133     printf("\n");
134 }
135
136
137 void
138 Raw_Printf(const char *format, va_list ap)
139 {
140     vprintf(format, ap);
141 }
142
143
144 void
145 Raw_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
146 {
147     scanf(fmt, buffer);
148 }
149
150
151 int
152 Raw_GetString(char* sx)
153 {
154     int eof = 0;
155     sx[0] = '\0';
156
157     while(!eof && !sx[0])
158         eof = (fgets(sx, 80, stdin) == NULL);
159     return eof;
160 }
161
162
163 void
164 Raw_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
165 {
166     printf("Nodes = %ld Nodes/sec = %ld\n",
167            NodeCnt, (((et) ? ((NodeCnt * 100) / et) : 0)));
168 }
169
170
171 void
172 Raw_ShowPatternCount(short side, short n)
173 {
174     if (flag.post)
175         printf("%s matches %d pattern(s)\n", ColorStr[side], n);
176 }
177
178
179 void
180 Raw_ShowResponseTime(void)
181 {
182 }
183
184
185 void
186 Raw_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
187 {
188     if (flag.post  && !XSHOGI)
189     {
190         ElapsedTime(2);
191         printf("%2d%c %6d %4ld %8ld  ",
192                Sdepth, ch, score, et / 100, NodeCnt);
193         Raw_ShowLine(bstline);
194     }
195 }
196
197
198 void
199 Raw_ShowSidetoMove(void)
200 {
201 }
202
203
204 void
205 Raw_ShowStage(void)
206 {
207     printf("stage = %d\n", stage);
208     printf("balance[black] = %d balance[white] = %d\n",
209            balance[black], balance[white]);
210 }
211
212 /****************************************
213  * End of trivial output routines.
214  ****************************************/
215
216 void
217 Raw_Initialize(void)
218 {
219     mycnt1 = mycnt2 = 0;
220
221     if (XSHOGI)
222     {
223 #ifdef WIN32
224         /* needed because of inconsistency between MSVC run-time system and gcc includes */
225         setbuf(stdout, NULL);
226 #else
227 #ifdef HAVE_SETVBUF
228         setvbuf(stdout, NULL, _IOLBF, BUFSIZ);
229 #else
230 #  ifdef HAVE_SETLINEBUF
231         setlinebuf(stdout);
232 #  else
233 #    error "Need setvbuf() or setlinebuf() to compile gnushogi!"
234 #  endif
235 #endif
236 #endif
237         printf("GNU Shogi %s\n", PACKAGE_VERSION);
238     }
239
240     if (hard_time_limit)
241     {
242         if (!TCflag && (MaxResponseTime == 0))
243             MaxResponseTime = 15L * 100L;
244     }
245 }
246
247
248 void
249 Raw_ExitShogi(void)
250 {
251     /* CHECKME: what purpose does this next statement serve? */
252     signal(SIGTERM, SIG_IGN);
253
254     if (!nolist)
255         ListGame();
256
257     exit(0);
258 }
259
260
261 void
262 Raw_Die(int sig)
263 {
264     char s[80];
265
266     Raw_ShowMessage("Abort? ");
267     scanf("%s", s);
268
269     if (strcmp(s, "yes") == 0)
270         Raw_ExitShogi();
271 }
272
273
274 void
275 Raw_TerminateSearch(int sig)
276 {
277 #ifdef INTERRUPT_TEST
278     ElapsedTime(INIT_INTERRUPT_MODE);
279 #endif
280
281     if (!flag.timeout)
282         flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
283
284     flag.bothsides = false;
285 }
286
287
288 void
289 Raw_help(void)
290 {
291     Raw_ClearScreen();
292     printf("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
293     printf("----------------------------------"
294            "------------------------------\n");
295     fputs ("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n", stdout);
296     printf("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
297     printf("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
298     printf("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
299     printf("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
300     fputs ("bd        redraw board            reverse   board display\n", stdout);
301     printf("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, booksize);
302     fputs ("undo      undo last ply           remove    take back a move\n", stdout);
303     fputs ("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n", stdout);
304     fputs ("switch    sides with computer     both      computer match\n", stdout);
305     fputs ("black     computer plays black    white     computer plays white\n", stdout);
306     fputs ("depth     set search depth        clock     set time control\n", stdout);
307     fputs ("post      principle variation     hint      suggest a move\n", stdout);
308     fputs ("save      game to file            get       game from file\n", stdout);
309     printf("xsave     pos. to xshogi file     xget"
310            "      pos. from xshogi file\n");
311     fputs("random    randomize play          new       start new game\n", stdout);
312     printf("--------------------------------"
313            "--------------------------------\n");
314     printf("Computer: %-12s Opponent:            %s\n",
315            ColorStr[computer], ColorStr[opponent]);
316     printf("Depth:    %-12d Response time:       %d sec\n",
317            MaxSearchDepth, MaxResponseTime/100);
318     printf("Random:   %-12s Easy mode:           %s\n",
319            (dither) ? "ON" : "OFF", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
320     printf("Beep:     %-12s Transposition file:  %s\n",
321            (flag.beep) ? "ON" : "OFF", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
322     printf("Tsume:    %-12s Force:               %s\n",
323            (flag.tsume) ? "ON" : "OFF", (flag.force) ? "ON" : "OFF");
324     printf("Time Control %s %d moves %d sec %d add %d depth\n",
325            (TCflag) ? "ON" : "OFF",
326            TimeControl.moves[black], TimeControl.clock[black] / 100,
327            TCadd/100, MaxSearchDepth);
328 }
329
330
331 /*
332  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
333  * by the location. For example, Nf3 will place a knight on square f3.
334  */
335 void
336 Raw_EditBoard(void)
337 {
338     short a, r, c, sq, i, found;
339     char s[80];
340
341     flag.regularstart = true;
342     Book = BOOKFAIL;
343     Raw_ClearScreen();
344     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
345     fputs(".   Exit to main\n", stdout);
346     fputs("#   Clear board\n", stdout);
347     fputs("c   Change sides\n", stdout);
348     fputs("enter piece & location: \n", stdout);
349
350     a = black;
351
352     while(1)
353     {
354         scanf("%s", s);
355         found = 0;
356
357         if (s[0] == '.')
358             break;
359
360         if (s[0] == '#')
361         {
362             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
363             {
364                 board[sq] = no_piece;
365                 color[sq] = neutral;
366             }
367
368             ClearCaptured();
369             continue;
370         }
371
372         if (s[0] == 'c') {
373             a = otherside[a];
374             continue;
375         }
376
377         if (s[1] == '*')
378         {
379             for (i = pawn; i <= king; i++)
380             {
381                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
382                 {
383                     Captured[a][i]++;
384                     found = 1;
385                     break;
386                 }
387             }
388             continue;
389         }
390
391         c = COL_NUM(s[1]);
392         r = ROW_NUM(s[2]);
393
394         if ((c < 0) || (c >= NO_COLS) || (r < 0) || (r >= NO_ROWS)) {
395             continue;
396         }
397
398         sq = locn(r, c);
399
400         for (i = no_piece; i <= king; i++)
401         {
402             if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
403             {
404                 color[sq] = a;
405                 if (s[3] == '+')
406                     board[sq] = promoted[i];
407                 else
408                     board[sq] = i;
409
410                 found = 1;
411                 break;
412             }
413         }
414     }
415
416     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
417         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
418
419     GameCnt = 0;
420     Game50 = 1;
421     ZeroRPT();
422     Sdepth = 0;
423     InitializeStats();
424     Raw_ClearScreen();
425     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
426 }
427
428
429 /*
430  * Set up a board position.
431  * Nine lines of nine characters are used to setup the board. 9a-1a is the
432  * first line. White pieces are  represented  by  uppercase characters.
433  */
434 void
435 Raw_SetupBoard(void)
436 {
437     short r, c, sq, i;
438     char ch;
439     char s[80];
440
441     NewGame();
442
443     fgets(s, 80, stdin);            /* skip "setup" command */
444
445     for (r = NO_ROWS - 1; r >= 0; r--)
446     {
447         fgets(s, 80, stdin);
448
449         for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
450         {
451             ch = s[c];
452             sq = locn(r, c);
453             color[sq] = neutral;
454             board[sq] = no_piece;
455
456             for (i = no_piece; i <= king; i++)
457             {
458                 if (ch == pxx[i])
459                 {
460                     color[sq] = white;
461                     board[sq] = i;
462                     break;
463                 }
464                 else if (ch == qxx[i])
465                 {
466                     color[sq] = black;
467                     board[sq] = i;
468                     break;
469                 }
470             }
471         }
472     }
473
474     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
475         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
476
477     InitializeStats();
478     Raw_ClearScreen();
479     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
480     fputs("Setup successful\n", stdout);
481 }
482
483
484 void
485 Raw_SearchStartStuff(short side)
486 {
487     if (flag.post)
488     {
489         printf("\nMove# %d    Target = %ld    Clock: %ld\n",
490                GameCnt/2 + 1,
491                ResponseTime, TimeControl.clock[side]);
492     }
493 }
494
495
496 void
497 Raw_OutputMove(void)
498 {
499     if (flag.illegal)
500     {
501         printf("Illegal position.\n");
502         return;
503     }
504
505     if (mvstr[0][0] == '\0')
506         goto nomove;
507
508     if (XSHOGI)
509     {
510         /* add remaining time in milliseconds to xshogi */
511         printf("%d. ... %s %ld\n", ++mycnt1, mvstr[0],
512                (TimeControl.clock[player] - et) * 10);
513     }
514     else
515     {
516         printf("%d. ... %s\n", ++mycnt1, mvstr[0]);
517     }
518
519  nomove:
520     if ((root->flags & draw) || (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
521         || (root->score == (SCORE_LIMIT + 998)))
522         goto summary;
523
524     if (flag.post)
525     {
526         short h, l, t;
527
528         h = TREE;
529         l = 0;
530         t = TREE >> 1;
531
532         while (l != t)
533         {
534             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
535                 l = t;
536             else
537                 h = t;
538
539             t = (l + h) >> 1;
540         }
541
542         printf("Gen %ld Node %ld Tree %d Eval %ld Rate %ld EC %d/%d RS hi %ld lo %ld \n", GenCnt, NodeCnt, t, EvalNodes,
543                (et > 100) ? (NodeCnt / (et / 100)) : 0,
544                EADD, EGET, reminus, replus);
545
546         printf("Hin/Hout/Tcol/Coll/Fin/Fout = %ld/%ld/%ld/%ld/%ld/%ld\n",
547                HashAdd, HashCnt, THashCol, HashCol, FHashCnt, FHashAdd);
548     }
549
550     Raw_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, root->flags);
551
552     if (!XSHOGI)
553     {
554         printf("My move is: %5s\n", mvstr[0]);
555
556         if (flag.beep)
557             printf("%c", 7);
558     }
559
560  summary:
561     if (root->flags & draw)
562     {
563         fputs("Drawn game!\n", stdout);
564     }
565     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
566     {
567         printf("%s mates!\n", ColorStr[opponent]);
568     }
569     else if (root->score == (SCORE_LIMIT + 998))
570     {
571         printf("%s mates!\n", ColorStr[computer]);
572     }
573 #ifdef VERYBUGGY
574     else if (!barebones && (root->score < -SCORE_LIMIT))
575     {
576         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
577                ColorStr[opponent], SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
578     }
579     else if (!barebones && (root->score > SCORE_LIMIT))
580     {
581         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
582                ColorStr[computer], SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
583     }
584 #endif /* VERYBUGGY */
585 }
586
587
588 void
589 Raw_UpdateClocks(void)
590 {
591 }
592
593
594 void
595 Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
596 {
597
598     short r, c, l, m;
599
600     if (redraw && !XSHOGI)
601     {
602         printf("\n");
603         r = (short)(TimeControl.clock[black] / 6000);
604         c = (short)((TimeControl.clock[black] % 6000) / 100);
605         l = (short)(TimeControl.clock[white] / 6000);
606         m = (short)((TimeControl.clock[white] % 6000) / 100);
607         printf("Black %d:%02d  White %d:%02d\n", r, c, l, m);
608         printf("\n");
609
610         for (r = (NO_ROWS - 1); r >= 0; r--)
611         {
612             for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
613             {
614                 char pc;
615                 l = ((flag.reverse)
616                      ? locn((NO_ROWS - 1) - r, (NO_COLS - 1) - c)
617                      : locn(r, c));
618                 pc = (is_promoted[board[l]] ? '+' : ' ');
619
620                 if (color[l] == neutral)
621                     printf(" -");
622                 else if (color[l] == black)
623                     printf("%c%c", pc, qxx[board[l]]);
624                 else
625                     printf("%c%c", pc, pxx[board[l]]);
626             }
627
628             printf("\n");
629         }
630
631         printf("\n");
632         {
633             short side;
634
635             for (side = black; side <= white; side++)
636             {
637                 short piece, c;
638                 printf((side == black)?"black ":"white ");
639
640                 for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
641                 {
642                     if ((c = Captured[side][piece]))
643                         printf("%i%c ", c, pxx[piece]);
644                 }
645
646                 printf("\n");
647             }
648         }
649     }
650 }
651
652
653 void
654 Raw_ChangeAlphaWindow(void)
655 {
656     printf("WAwindow: ");
657     scanf("%hd", &WAwindow);
658     printf("BAwindow: ");
659     scanf("%hd", &BAwindow);
660 }
661
662
663 void
664 Raw_ChangeBetaWindow(void)
665 {
666     printf("WBwindow: ");
667     scanf("%hd", &WBwindow);
668     printf("BBwindow: ");
669     scanf("%hd", &BBwindow);
670 }
671
672
673 void
674 Raw_GiveHint(void)
675 {
676     if (hint)
677     {
678         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
679         printf("Hint: %s\n", mvstr[0]);
680     }
681     else
682         fputs("I have no idea.\n", stdout);
683 }
684
685
686 void
687 Raw_SelectLevel(char *sx)
688 {
689
690     char T[NO_SQUARES + 1], *p, *q;
691
692     if ((p = strstr(sx, "level")) != NULL)
693         p += strlen("level");
694     else if ((p = strstr(sx, "clock")) != NULL)
695         p += strlen("clock");
696
697     strcat(sx, "XX");
698     q = T;
699     *q = '\0';
700
701     for (; *p != 'X'; *q++ = *p++);
702
703     *q = '\0';
704
705     /* line empty ask for input */
706     if (!T[0])
707     {
708         fputs("Enter #moves #minutes: ", stdout);
709         fgets(T, NO_SQUARES + 1, stdin);
710         strcat(T, "XX");
711     }
712
713     /* skip blackspace */
714     for (p = T; *p == ' '; p++) ;
715
716     /* could be moves or a fischer clock */
717     if (*p == 'f')
718     {
719         /* its a fischer clock game */
720         p++;
721         TCminutes = (short)strtol(p, &q, 10);
722         TCadd = (short)strtol(q, NULL, 10) *100;
723         TCseconds = 0;
724         TCmoves = 50;
725     }
726     else
727     {
728         /* regular game */
729         TCadd = 0;
730         TCmoves = (short)strtol(p, &q, 10);
731         TCminutes = (short)strtol(q, &q, 10);
732
733         if (*q == ':')
734             TCseconds = (short)strtol(q + 1, (char **) NULL, 10);
735         else
736             TCseconds = 0;
737
738 #ifdef OPERATORTIME
739         fputs("Operator time (hundredths) = ", stdout);
740         scanf("%hd", &OperatorTime);
741 #endif
742
743         if (TCmoves == 0)
744         {
745             TCflag = false;
746             MaxResponseTime = TCminutes*60L * 100L + TCseconds * 100L;
747             TCminutes = TCseconds = 0;
748         }
749         else
750         {
751             TCflag = true;
752             MaxResponseTime = 0;
753         }
754     }
755
756     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0;
757     SetTimeControl();
758
759     if (XSHOGI)
760     {
761         printf("Clocks: %ld %ld\n",
762                TimeControl.clock[black] * 10,
763                TimeControl.clock[white] * 10);
764     }
765 }
766
767
768 void
769 Raw_ChangeSearchDepth(void)
770 {
771     printf("depth = ");
772     scanf("%hd", &MaxSearchDepth);
773     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
774 }
775
776
777 void
778 Raw_ChangeHashDepth(void)
779 {
780     printf("hashdepth = ");
781     scanf("%hd", &HashDepth);
782     printf("MoveLimit = ");
783     scanf("%hd", &HashMoveLimit);
784 }
785
786
787 void
788 Raw_SetContempt(void)
789 {
790     printf("contempt = ");
791     scanf("%hd", &contempt);
792 }
793
794
795 void
796 Raw_ChangeXwindow(void)
797 {
798     printf("xwndw = ");
799     scanf("%hd", &xwndw);
800 }
801
802
803 /*
804  * Raw_ShowPostnValue(short sq)
805  * must have called ExaminePosition() first
806  */
807 void
808 Raw_ShowPostnValue(short sq)
809 {
810     short score;
811     score = ScorePosition(color[sq]);
812
813     if (color[sq] != neutral)
814     {
815 #if defined SAVE_SVALUE
816         printf("???%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
817 #else
818         printf("%3d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
819 #endif
820     }
821     else
822     {
823         printf(" *   ");
824     }
825 }
826
827
828 void
829 Raw_DoDebug(void)
830 {
831     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score, j, k;
832     char s[40];
833
834     ExaminePosition(opponent);
835     Raw_ShowMessage("Enter piece: ");
836     scanf("%s", s);
837     c = neutral;
838
839     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
840         c = black;
841
842     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
843         c = white;
844
845     for (p = king; p > no_piece; p--)
846     {
847         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
848             break;
849     }
850
851     if (p > no_piece)
852     {
853         for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
854         {
855             for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
856             {
857                 sq = j*(NO_COLS) + k;
858                 tp = board[sq];
859                 tc = color[sq];
860                 board[sq] = p;
861                 color[sq] = c;
862                 tsq = PieceList[c][1];
863                 PieceList[c][1] = sq;
864                 Raw_ShowPostnValue(sq);
865                 PieceList[c][1] = tsq;
866                 board[sq] = tp;
867                 color[sq] = tc;
868             }
869
870             printf("\n");
871         }
872     }
873
874     score = ScorePosition(opponent);
875
876     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
877     {
878         for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
879         {
880             sq = j*(NO_COLS) + k;
881
882             if (color[sq] != neutral)
883             {
884 #if defined SAVE_SVALUE
885                 printf("%?????%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
886 #else
887                 printf("%5d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
888 #endif
889             }
890             else
891             {
892                 printf("    *  ");
893             }
894         }
895
896         printf("\n");
897     }
898
899     printf("stage = %d\n", stage);
900     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
901            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
902            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
903 }
904
905
906 void
907 Raw_DoTable(short table[NO_SQUARES])
908 {
909     short  sq, j, k;
910     ExaminePosition(opponent);
911
912     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
913     {
914         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
915         {
916             sq = j*(NO_ROWS) + k;
917             printf("%3d ", table[sq]);
918         }
919
920         printf("\n");
921     }
922 }
923
924
925 void
926 Raw_ShowPostnValues(void)
927 {
928     short sq, score, j, k;
929     ExaminePosition(opponent);
930
931     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
932     {
933         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
934         {
935             sq = j * NO_COLS + k;
936             Raw_ShowPostnValue(sq);
937         }
938
939         printf("\n");
940     }
941
942     score = ScorePosition(opponent);
943     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
944            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
945            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
946     printf("\nhung black %d hung white %d\n", hung[black], hung[white]);
947 }
948
949
950 void
951 Raw_PollForInput(void)
952 {
953 #ifdef WIN32
954     DWORD cnt;
955     if (!PeekNamedPipe(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE), NULL, 0, NULL, &cnt, NULL))
956         cnt = 1;
957 #else
958     static struct pollfd pollfds[1] = { /* [0] = */ { /* .fd = */ STDIN_FILENO,
959                                                       /* .events = */ POLLIN } };
960     int cnt = poll(pollfds, sizeof(pollfds)/sizeof(pollfds[0]), 0);
961     if (cnt < 0) {
962         perror("polling standard input");
963         ExitShogi();
964     }
965 #endif
966     if (cnt) { /* if anything to read, or error occured */
967         if (!flag.timeout)
968             flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
969         flag.bothsides = false;
970     }
971 }