EditBoard: restructure loop for consistency.
[gnushogi.git] / gnushogi / rawdsp.c
1 /*
2  * FILE: rawdsp.c
3  *
4  * ----------------------------------------------------------------------
5  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
6  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
7  * Copyright (c) 2008, 2013, 2014 Yann Dirson and the Free Software Foundation
8  *
9  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
10  *
11  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
12  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
13  *
14  * This file is part of GNU SHOGI.
15  *
16  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
17  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
18  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
19  * or (at your option) any later version.
20  *
21  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
22  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
23  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
24  * for more details.
25  *
26  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
27  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
28  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
29  * ----------------------------------------------------------------------
30  *
31  */
32
33 #include <ctype.h>
34 #include <signal.h>
35 #include <stdarg.h>
36 #include <sys/param.h>
37 #include <sys/types.h>
38 #include <sys/file.h>
39 #ifndef WIN32
40 #include <poll.h>
41 #include <unistd.h>
42 #endif
43
44 #include "gnushogi.h"
45 #include "rawdsp.h"
46
47 unsigned short MV[MAXDEPTH];
48 int MSCORE;
49
50 int mycnt1, mycnt2;
51 char *DRAW;
52 extern char *InPtr;
53 extern short pscore[];
54
55
56 /****************************************
57  * Trivial output functions.
58  ****************************************/
59
60 void
61 Raw_ClearScreen(void)
62 {
63     if (!barebones && !XSHOGI)
64         printf("\n");
65 }
66
67
68 void
69 Raw_ShowPrompt(void)
70 {
71     if (!barebones && !XSHOGI)
72     {
73         fputs("\nYour move is? ", stdout);
74     }
75 }
76
77
78 void
79 Raw_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
80 {
81 }
82
83
84 void
85 Raw_ShowDepth(char ch)
86 {
87     if (!barebones && !XSHOGI)
88     {
89         printf("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
90         printf("\n");
91     }
92 }
93
94
95 void
96 Raw_ShowGameType(void)
97 {
98     if (flag.post)
99         printf("%c vs. %c\n", GameType[black], GameType[white]);
100 }
101
102
103 void
104 Raw_ShowLine(unsigned short *bstline)
105 {
106     int i;
107
108     for (i = 1; bstline[i] > 0; i++)
109     {
110         if ((i > 1) && (i % 8 == 1))
111             printf("\n                          ");
112
113         algbr((short)(bstline[i] >> 8), (short)(bstline[i] & 0xFF), false);
114         printf("%5s ", mvstr[0]);
115     }
116
117     printf("\n");
118 }
119
120
121 void
122 Raw_ShowMessage(char *s)
123 {
124     if (!XSHOGI)
125         printf("%s\n", s);
126 }
127
128
129 void
130 Raw_AlwaysShowMessage(const char *format, va_list ap)
131 {
132     vprintf(format, ap);
133     printf("\n");
134 }
135
136
137 void
138 Raw_Printf(const char *format, va_list ap)
139 {
140     vprintf(format, ap);
141 }
142
143
144 void
145 Raw_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
146 {
147     scanf(fmt, buffer);
148 }
149
150
151 int
152 Raw_GetString(char* sx)
153 {
154     int eof = 0;
155     sx[0] = '\0';
156
157     while(!eof && !sx[0])
158         eof = (fgets(sx, 80, stdin) == NULL);
159     return eof;
160 }
161
162
163 void
164 Raw_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
165 {
166     printf("Nodes = %ld Nodes/sec = %ld\n",
167            NodeCnt, (((et) ? ((NodeCnt * 100) / et) : 0)));
168 }
169
170
171 void
172 Raw_ShowPatternCount(short side, short n)
173 {
174     if (flag.post)
175         printf("%s matches %d pattern(s)\n", ColorStr[side], n);
176 }
177
178
179 void
180 Raw_ShowResponseTime(void)
181 {
182 }
183
184
185 void
186 Raw_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
187 {
188     if (flag.post  && !XSHOGI)
189     {
190         ElapsedTime(2);
191         printf("%2d%c %6d %4ld %8ld  ",
192                Sdepth, ch, score, et / 100, NodeCnt);
193         Raw_ShowLine(bstline);
194     }
195 }
196
197
198 void
199 Raw_ShowSidetoMove(void)
200 {
201 }
202
203
204 void
205 Raw_ShowStage(void)
206 {
207     printf("stage = %d\n", stage);
208     printf("balance[black] = %d balance[white] = %d\n",
209            balance[black], balance[white]);
210 }
211
212 /****************************************
213  * End of trivial output routines.
214  ****************************************/
215
216 void
217 Raw_Initialize(void)
218 {
219     mycnt1 = mycnt2 = 0;
220
221     if (XSHOGI)
222     {
223 #ifdef WIN32
224         /* needed because of inconsistency between MSVC run-time system and gcc includes */
225         setbuf(stdout, NULL);
226 #else
227 #ifdef HAVE_SETVBUF
228         setvbuf(stdout, NULL, _IOLBF, BUFSIZ);
229 #else
230 #  ifdef HAVE_SETLINEBUF
231         setlinebuf(stdout);
232 #  else
233 #    error "Need setvbuf() or setlinebuf() to compile gnushogi!"
234 #  endif
235 #endif
236 #endif
237         printf("GNU Shogi %s\n", PACKAGE_VERSION);
238     }
239
240     if (hard_time_limit)
241     {
242         if (!TCflag && (MaxResponseTime == 0))
243             MaxResponseTime = 15L * 100L;
244     }
245 }
246
247
248 void
249 Raw_ExitShogi(void)
250 {
251     /* CHECKME: what purpose does this next statement serve? */
252     signal(SIGTERM, SIG_IGN);
253
254     if (!nolist)
255         ListGame();
256
257     exit(0);
258 }
259
260
261 void
262 Raw_Die(int sig)
263 {
264     char s[80];
265
266     Raw_ShowMessage("Abort? ");
267     scanf("%s", s);
268
269     if (strcmp(s, "yes") == 0)
270         Raw_ExitShogi();
271 }
272
273
274 void
275 Raw_TerminateSearch(int sig)
276 {
277 #ifdef INTERRUPT_TEST
278     ElapsedTime(INIT_INTERRUPT_MODE);
279 #endif
280
281     if (!flag.timeout)
282         flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
283
284     flag.bothsides = false;
285 }
286
287
288 void
289 Raw_help(void)
290 {
291     Raw_ClearScreen();
292     printf("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
293     printf("----------------------------------"
294            "------------------------------\n");
295     fputs ("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n", stdout);
296     printf("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
297     printf("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
298     printf("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
299     printf("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
300     fputs ("bd        redraw board            reverse   board display\n", stdout);
301     printf("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, booksize);
302     fputs ("undo      undo last ply           remove    take back a move\n", stdout);
303     fputs ("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n", stdout);
304     fputs ("switch    sides with computer     both      computer match\n", stdout);
305     fputs ("black     computer plays black    white     computer plays white\n", stdout);
306     fputs ("depth     set search depth        clock     set time control\n", stdout);
307     fputs ("post      principle variation     hint      suggest a move\n", stdout);
308     fputs ("save      game to file            get       game from file\n", stdout);
309     printf("xsave     pos. to xshogi file     xget"
310            "      pos. from xshogi file\n");
311     fputs("random    randomize play          new       start new game\n", stdout);
312     printf("--------------------------------"
313            "--------------------------------\n");
314     printf("Computer: %-12s Opponent:            %s\n",
315            ColorStr[computer], ColorStr[opponent]);
316     printf("Depth:    %-12d Response time:       %d sec\n",
317            MaxSearchDepth, MaxResponseTime/100);
318     printf("Random:   %-12s Easy mode:           %s\n",
319            (dither) ? "ON" : "OFF", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
320     printf("Beep:     %-12s Transposition file:  %s\n",
321            (flag.beep) ? "ON" : "OFF", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
322     printf("Tsume:    %-12s Force:               %s\n",
323            (flag.tsume) ? "ON" : "OFF", (flag.force) ? "ON" : "OFF");
324     printf("Time Control %s %d moves %d sec %d add %d depth\n",
325            (TCflag) ? "ON" : "OFF",
326            TimeControl.moves[black], TimeControl.clock[black] / 100,
327            TCadd/100, MaxSearchDepth);
328 }
329
330
331 /*
332  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
333  * by the location. For example, Nf3 will place a knight on square f3.
334  */
335 void
336 Raw_EditBoard(void)
337 {
338     short a, r, c, sq, i, found;
339     char s[80];
340
341     flag.regularstart = true;
342     Book = BOOKFAIL;
343     Raw_ClearScreen();
344     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
345     fputs(".   Exit to main\n", stdout);
346     fputs("#   Clear board\n", stdout);
347     fputs("c   Change sides\n", stdout);
348     fputs("enter piece & location: \n", stdout);
349
350     a = black;
351
352     while(1)
353     {
354         scanf("%s", s);
355         found = 0;
356
357         if (s[0] == '.')
358             break;
359
360         if (s[0] == '#')
361         {
362             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
363             {
364                 board[sq] = no_piece;
365                 color[sq] = neutral;
366             }
367
368             ClearCaptured();
369         }
370
371         if (s[0] == 'c')
372             a = otherside[a];
373
374         if (s[1] == '*')
375         {
376             for (i = pawn; i <= king; i++)
377             {
378                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
379                 {
380                     Captured[a][i]++;
381                     found = 1;
382                     break;
383                 }
384             }
385
386             c = -1;
387             r = -1;
388         }
389         else
390         {
391             c = COL_NUM(s[1]);
392             r = ROW_NUM(s[2]);
393         }
394
395         if ((c >= 0) && (c < NO_COLS) && (r >= 0) && (r < NO_ROWS))
396         {
397             sq = locn(r, c);
398             color[sq] = a;
399             board[sq] = no_piece;
400
401             for (i = no_piece; i <= king; i++)
402             {
403                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
404                 {
405                     if (s[3] == '+')
406                         board[sq] = promoted[i];
407                     else
408                         board[sq] = i;
409
410                     found = 1;
411                     break;
412                 }
413             }
414
415             if (found == 0)
416                 color[sq] = neutral;
417         }
418     }
419
420     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
421         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
422
423     GameCnt = 0;
424     Game50 = 1;
425     ZeroRPT();
426     Sdepth = 0;
427     InitializeStats();
428     Raw_ClearScreen();
429     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
430 }
431
432
433 /*
434  * Set up a board position.
435  * Nine lines of nine characters are used to setup the board. 9a-1a is the
436  * first line. White pieces are  represented  by  uppercase characters.
437  */
438 void
439 Raw_SetupBoard(void)
440 {
441     short r, c, sq, i;
442     char ch;
443     char s[80];
444
445     NewGame();
446
447     fgets(s, 80, stdin);            /* skip "setup" command */
448
449     for (r = NO_ROWS - 1; r >= 0; r--)
450     {
451         fgets(s, 80, stdin);
452
453         for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
454         {
455             ch = s[c];
456             sq = locn(r, c);
457             color[sq] = neutral;
458             board[sq] = no_piece;
459
460             for (i = no_piece; i <= king; i++)
461             {
462                 if (ch == pxx[i])
463                 {
464                     color[sq] = white;
465                     board[sq] = i;
466                     break;
467                 }
468                 else if (ch == qxx[i])
469                 {
470                     color[sq] = black;
471                     board[sq] = i;
472                     break;
473                 }
474             }
475         }
476     }
477
478     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
479         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
480
481     InitializeStats();
482     Raw_ClearScreen();
483     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
484     fputs("Setup successful\n", stdout);
485 }
486
487
488 void
489 Raw_SearchStartStuff(short side)
490 {
491     if (flag.post)
492     {
493         printf("\nMove# %d    Target = %ld    Clock: %ld\n",
494                GameCnt/2 + 1,
495                ResponseTime, TimeControl.clock[side]);
496     }
497 }
498
499
500 void
501 Raw_OutputMove(void)
502 {
503     if (flag.illegal)
504     {
505         printf("Illegal position.\n");
506         return;
507     }
508
509     if (mvstr[0][0] == '\0')
510         goto nomove;
511
512     if (XSHOGI)
513     {
514         /* add remaining time in milliseconds to xshogi */
515         printf("%d. ... %s %ld\n", ++mycnt1, mvstr[0],
516                (TimeControl.clock[player] - et) * 10);
517     }
518     else
519     {
520         printf("%d. ... %s\n", ++mycnt1, mvstr[0]);
521     }
522
523  nomove:
524     if ((root->flags & draw) || (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
525         || (root->score == (SCORE_LIMIT + 998)))
526         goto summary;
527
528     if (flag.post)
529     {
530         short h, l, t;
531
532         h = TREE;
533         l = 0;
534         t = TREE >> 1;
535
536         while (l != t)
537         {
538             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
539                 l = t;
540             else
541                 h = t;
542
543             t = (l + h) >> 1;
544         }
545
546         printf("Gen %ld Node %ld Tree %d Eval %ld Rate %ld EC %d/%d RS hi %ld lo %ld \n", GenCnt, NodeCnt, t, EvalNodes,
547                (et > 100) ? (NodeCnt / (et / 100)) : 0,
548                EADD, EGET, reminus, replus);
549
550         printf("Hin/Hout/Tcol/Coll/Fin/Fout = %ld/%ld/%ld/%ld/%ld/%ld\n",
551                HashAdd, HashCnt, THashCol, HashCol, FHashCnt, FHashAdd);
552     }
553
554     Raw_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, root->flags);
555
556     if (!XSHOGI)
557     {
558         printf("My move is: %5s\n", mvstr[0]);
559
560         if (flag.beep)
561             printf("%c", 7);
562     }
563
564  summary:
565     if (root->flags & draw)
566     {
567         fputs("Drawn game!\n", stdout);
568     }
569     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
570     {
571         printf("%s mates!\n", ColorStr[opponent]);
572     }
573     else if (root->score == (SCORE_LIMIT + 998))
574     {
575         printf("%s mates!\n", ColorStr[computer]);
576     }
577 #ifdef VERYBUGGY
578     else if (!barebones && (root->score < -SCORE_LIMIT))
579     {
580         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
581                ColorStr[opponent], SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
582     }
583     else if (!barebones && (root->score > SCORE_LIMIT))
584     {
585         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
586                ColorStr[computer], SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
587     }
588 #endif /* VERYBUGGY */
589 }
590
591
592 void
593 Raw_UpdateClocks(void)
594 {
595 }
596
597
598 void
599 Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
600 {
601
602     short r, c, l, m;
603
604     if (redraw && !XSHOGI)
605     {
606         printf("\n");
607         r = (short)(TimeControl.clock[black] / 6000);
608         c = (short)((TimeControl.clock[black] % 6000) / 100);
609         l = (short)(TimeControl.clock[white] / 6000);
610         m = (short)((TimeControl.clock[white] % 6000) / 100);
611         printf("Black %d:%02d  White %d:%02d\n", r, c, l, m);
612         printf("\n");
613
614         for (r = (NO_ROWS - 1); r >= 0; r--)
615         {
616             for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
617             {
618                 char pc;
619                 l = ((flag.reverse)
620                      ? locn((NO_ROWS - 1) - r, (NO_COLS - 1) - c)
621                      : locn(r, c));
622                 pc = (is_promoted[board[l]] ? '+' : ' ');
623
624                 if (color[l] == neutral)
625                     printf(" -");
626                 else if (color[l] == black)
627                     printf("%c%c", pc, qxx[board[l]]);
628                 else
629                     printf("%c%c", pc, pxx[board[l]]);
630             }
631
632             printf("\n");
633         }
634
635         printf("\n");
636         {
637             short side;
638
639             for (side = black; side <= white; side++)
640             {
641                 short piece, c;
642                 printf((side == black)?"black ":"white ");
643
644                 for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
645                 {
646                     if ((c = Captured[side][piece]))
647                         printf("%i%c ", c, pxx[piece]);
648                 }
649
650                 printf("\n");
651             }
652         }
653     }
654 }
655
656
657 void
658 Raw_ChangeAlphaWindow(void)
659 {
660     printf("WAwindow: ");
661     scanf("%hd", &WAwindow);
662     printf("BAwindow: ");
663     scanf("%hd", &BAwindow);
664 }
665
666
667 void
668 Raw_ChangeBetaWindow(void)
669 {
670     printf("WBwindow: ");
671     scanf("%hd", &WBwindow);
672     printf("BBwindow: ");
673     scanf("%hd", &BBwindow);
674 }
675
676
677 void
678 Raw_GiveHint(void)
679 {
680     if (hint)
681     {
682         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
683         printf("Hint: %s\n", mvstr[0]);
684     }
685     else
686         fputs("I have no idea.\n", stdout);
687 }
688
689
690 void
691 Raw_SelectLevel(char *sx)
692 {
693
694     char T[NO_SQUARES + 1], *p, *q;
695
696     if ((p = strstr(sx, "level")) != NULL)
697         p += strlen("level");
698     else if ((p = strstr(sx, "clock")) != NULL)
699         p += strlen("clock");
700
701     strcat(sx, "XX");
702     q = T;
703     *q = '\0';
704
705     for (; *p != 'X'; *q++ = *p++);
706
707     *q = '\0';
708
709     /* line empty ask for input */
710     if (!T[0])
711     {
712         fputs("Enter #moves #minutes: ", stdout);
713         fgets(T, NO_SQUARES + 1, stdin);
714         strcat(T, "XX");
715     }
716
717     /* skip blackspace */
718     for (p = T; *p == ' '; p++) ;
719
720     /* could be moves or a fischer clock */
721     if (*p == 'f')
722     {
723         /* its a fischer clock game */
724         p++;
725         TCminutes = (short)strtol(p, &q, 10);
726         TCadd = (short)strtol(q, NULL, 10) *100;
727         TCseconds = 0;
728         TCmoves = 50;
729     }
730     else
731     {
732         /* regular game */
733         TCadd = 0;
734         TCmoves = (short)strtol(p, &q, 10);
735         TCminutes = (short)strtol(q, &q, 10);
736
737         if (*q == ':')
738             TCseconds = (short)strtol(q + 1, (char **) NULL, 10);
739         else
740             TCseconds = 0;
741
742 #ifdef OPERATORTIME
743         fputs("Operator time (hundredths) = ", stdout);
744         scanf("%hd", &OperatorTime);
745 #endif
746
747         if (TCmoves == 0)
748         {
749             TCflag = false;
750             MaxResponseTime = TCminutes*60L * 100L + TCseconds * 100L;
751             TCminutes = TCseconds = 0;
752         }
753         else
754         {
755             TCflag = true;
756             MaxResponseTime = 0;
757         }
758     }
759
760     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0;
761     SetTimeControl();
762
763     if (XSHOGI)
764     {
765         printf("Clocks: %ld %ld\n",
766                TimeControl.clock[black] * 10,
767                TimeControl.clock[white] * 10);
768     }
769 }
770
771
772 void
773 Raw_ChangeSearchDepth(void)
774 {
775     printf("depth = ");
776     scanf("%hd", &MaxSearchDepth);
777     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
778 }
779
780
781 void
782 Raw_ChangeHashDepth(void)
783 {
784     printf("hashdepth = ");
785     scanf("%hd", &HashDepth);
786     printf("MoveLimit = ");
787     scanf("%hd", &HashMoveLimit);
788 }
789
790
791 void
792 Raw_SetContempt(void)
793 {
794     printf("contempt = ");
795     scanf("%hd", &contempt);
796 }
797
798
799 void
800 Raw_ChangeXwindow(void)
801 {
802     printf("xwndw = ");
803     scanf("%hd", &xwndw);
804 }
805
806
807 /*
808  * Raw_ShowPostnValue(short sq)
809  * must have called ExaminePosition() first
810  */
811 void
812 Raw_ShowPostnValue(short sq)
813 {
814     short score;
815     score = ScorePosition(color[sq]);
816
817     if (color[sq] != neutral)
818     {
819 #if defined SAVE_SVALUE
820         printf("???%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
821 #else
822         printf("%3d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
823 #endif
824     }
825     else
826     {
827         printf(" *   ");
828     }
829 }
830
831
832 void
833 Raw_DoDebug(void)
834 {
835     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score, j, k;
836     char s[40];
837
838     ExaminePosition(opponent);
839     Raw_ShowMessage("Enter piece: ");
840     scanf("%s", s);
841     c = neutral;
842
843     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
844         c = black;
845
846     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
847         c = white;
848
849     for (p = king; p > no_piece; p--)
850     {
851         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
852             break;
853     }
854
855     if (p > no_piece)
856     {
857         for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
858         {
859             for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
860             {
861                 sq = j*(NO_COLS) + k;
862                 tp = board[sq];
863                 tc = color[sq];
864                 board[sq] = p;
865                 color[sq] = c;
866                 tsq = PieceList[c][1];
867                 PieceList[c][1] = sq;
868                 Raw_ShowPostnValue(sq);
869                 PieceList[c][1] = tsq;
870                 board[sq] = tp;
871                 color[sq] = tc;
872             }
873
874             printf("\n");
875         }
876     }
877
878     score = ScorePosition(opponent);
879
880     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
881     {
882         for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
883         {
884             sq = j*(NO_COLS) + k;
885
886             if (color[sq] != neutral)
887             {
888 #if defined SAVE_SVALUE
889                 printf("%?????%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
890 #else
891                 printf("%5d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
892 #endif
893             }
894             else
895             {
896                 printf("    *  ");
897             }
898         }
899
900         printf("\n");
901     }
902
903     printf("stage = %d\n", stage);
904     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
905            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
906            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
907 }
908
909
910 void
911 Raw_DoTable(short table[NO_SQUARES])
912 {
913     short  sq, j, k;
914     ExaminePosition(opponent);
915
916     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
917     {
918         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
919         {
920             sq = j*(NO_ROWS) + k;
921             printf("%3d ", table[sq]);
922         }
923
924         printf("\n");
925     }
926 }
927
928
929 void
930 Raw_ShowPostnValues(void)
931 {
932     short sq, score, j, k;
933     ExaminePosition(opponent);
934
935     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
936     {
937         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
938         {
939             sq = j * NO_COLS + k;
940             Raw_ShowPostnValue(sq);
941         }
942
943         printf("\n");
944     }
945
946     score = ScorePosition(opponent);
947     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
948            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
949            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
950     printf("\nhung black %d hung white %d\n", hung[black], hung[white]);
951 }
952
953
954 void
955 Raw_PollForInput(void)
956 {
957 #ifdef WIN32
958     DWORD cnt;
959     if (!PeekNamedPipe(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE), NULL, 0, NULL, &cnt, NULL))
960         cnt = 1;
961 #else
962     static struct pollfd pollfds[1] = { /* [0] = */ { /* .fd = */ STDIN_FILENO,
963                                                       /* .events = */ POLLIN } };
964     int cnt = poll(pollfds, sizeof(pollfds)/sizeof(pollfds[0]), 0);
965     if (cnt < 0) {
966         perror("polling standard input");
967         ExitShogi();
968     }
969 #endif
970     if (cnt) { /* if anything to read, or error occured */
971         if (!flag.timeout)
972             flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
973         flag.bothsides = false;
974     }
975 }